Актуальність своєчасного мовленнєвого розвитку в дошкільному дитинстві визначається завданнями щодо створення оптимальних умов для якнайповнішого розкриття потенційних можливостей кожної дитини, які виявляються в специфічно дитячих видах діяльності й пов'язані із комунікацією. Здатність до спілкування розуміється як комплексна здатність користуватися засобами взаємодії (невербальні, предметно-практичні, мовні), що забезпечують успішність цілей комунікації. Комунікативно-мовленнєві здібності можна характеризувати як індивідуальні психологічні й психофізіологічні особливості, які сприяють швидкому і якісному засвоєнню умінь та навичок застосовувати засоби спілкування в конкретній ситуації взаємодії з оточуючим.
Основна мета уроку – розвиток мовлення дітей, пам'яті та уваги. Також, використавши пропонований конспект заняття з розвитку мовлення, ви зможете поступово навчити малюків правильно називати предмети та добре розуміти мовлення дорослої людини.
Заняття з розвитку мовлення для дітей раннього віку
на тему: «Ми охайні малюки»
Мета: продовжувати розвивати активне мовлення, пам'ять, увагу, мислення, пізнавальний інтерес, мовленнєве дихання малюків; вчити їх правильно називати предмети, розуміти мовлення дорослого та відповідати на запитання; збагачувати активний і пасивний словник дітей назвами предметів особистої гігієни (мило, рушничок…); тренувати рухливість мовленнєвого апарату; формувати культурно-гігієнічні навички; виховувати охайність, акуратність, дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: технічні засоби для музичного оформлення та перегляду «Уроку тітоньки Сови», фізкультхвилинки «Україно, ми твоя надія!»; люстерка для кожної дитини; іграшкові: трактор, ведмедик, коник, півник, песик; хмарка зі «сніжинками» з вати; мило, рушнички різного кольору.
Хід заняття
Вихователь. У нас сьогодні ніби свято, гостей зібралося багато. Давайте посміхнемось їм і привітаємось (Добрий день!)
Вихователь. Доброго ранку, доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Бажаю усім здоров’я й добра!
(Артикуляційна гімнастика)
Вихователь. А тепер давайте зручненько сядемо на килимок. Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми з вами повинні потрапили в гості до тітоньки Сови. А допоможе нам казочка. Тож, слухайте уважно. Жив – був собі Язичок. Він мешкав у своєму будиночку – ротику. (Візьміть свої дзеркальця і подивіться, а у вас є язичок? Покажіть його?)
Ось біжить казковий коник (клац – клац).
Потім він зустрів півника (ку – ка – рі – ку!).
Песик поруч пробігав (гав – гав!).
На лужку паслась корівка (му – у – у!).
Раптом дмухнув вітерець (ш – ш – ш).
Він пригнав хмаринку, з якої зірвав ніжні, біленькі сніжинки (дують на хмаринку ватними сніжинками).
А в яку пору року попадають сніжинки? (зимою).
Саме він нам допоможе зустрітися з тітонькою Совою.
- Давайте сядемо зручненько за столи і уважно подивимося і послухаємо, про що ж розповість нам тітонька Сова.
Перегляд мультфільму про Замазуру
І тоді ведмедик заплакав, прокинувся і побіг купатися до струмочка.
Ведмедик. Добрий день, мої малята любі хлопчики й дівчата! Скажіть мені, будь-ласка, ви любите вмиватись, мити ручки?
Вихователь. Діти, давайте покажемо Ведмедику, як ми це робимо. (Спочатку закочуємо рукава, потім імітуємо рухи…А коли вмиваємось, ми ще й промовляємо «Водичко-водичко, умий діткам личко, рожеве та біле, мов яблучко спіле!»
Ведмедик. Молодці, малята! Знайте, що чисті і охайні діти не хворіють, мають багато друзів.
III. Підсумок заняття. Цікава вийшла подорож? Вам сподобалось? Діти, ви сьогодні гарно попрацювали. Настав час прощатися з гостями. Давайте скажемо їм слова прощання. «До побачення!», «Бувайте здорові!», «Усього найкращого!»