Заняття з розвитку мовлення та природного довкілля (середня група)
Тема: «Пригоди в зимовому лісі»
Мета: розвивати пізнавальний інтерес до теми «Дикі тварини»; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, мислення та увагу; активізувати та збагачувати словниковий запас дітей; вдосконалювати вміння висловлювати свою думку; вчити складати речення з опорою на малюнки (мнемотехніка); закріпити знання про диких тварин та особливості їх життя взимку; вдосконалити вміння виразно розповідати вірш з допомогою мнемотаблиці; виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до тварин.
Хід заняття:
Вірш-привітання «Доброго ранку»:
Ви сьогодні рано встали
У садочок поспішали
Одне одному всміхніться
І на мене подивіться
Добрий день, добрий день
Раді ми казати,
Добрий день, добрий день
Мову будемо вивчати.
Вихователь: Доброго ранку, дітки, а ви любите подорожувати? (так) Давайте ми сьогодні вирушимо в подорож, а куди саме, дізнаєтеся після того як відгадаєте загадку:
Його навесні і влітку
Ми бачимо одягненим.
А восени з бідолахи
Зірвали всі сорочки.
А зимові хуртовини прийшли
І в білу шубку його одягли. (Ліс)
- Так, діти, правильно, це ліс. А яка зараз пора року? (зима)А хто ж у лісі живе?
Діти: Дикі тварини.
Вихователь: Яких диких тварин ви знаєте?
Відповіді дітей: лисиця, їжак, вовк, заєць, білка, ведмідь, лось, олень, дикий кабан.
Вихователь: а давайте пограємо у гру «Відгадай»: я буду загадувати загадки, а ви їх будете відгадувати:
Клишоногий, волохатий,
Влітку спритний та завзятий,
Ну а взимку, лежебока,
У барлозі гріє боки.
(Ведмідь)
Він ікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має.
(Кабан)
В лісі вогник рудуватий
Шишки лускає завзято.
(Білка)
Хвіст куценький, довгі вуха,
Має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
Ну а взимку — теплий білий.
(Заяць)
У клубок згорнеться,
Взяти не дається.
(Їжак)
Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, … ? (Вовка)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?
(Лисиця)
Вихователь: Молодці! Гарно відгадуєте загадки. А тепер давайте розглянемо зображення тварин та їх дитинчат та пограємо в гру «Назви правильно тварину та її дитинча»
(Перегляд зображень тварин та їх дитинчат. Під час перегляду діти грають в дидактичну гру «Назви тварин та їх дитинчат», наприклад: мама білка – дитинча білченя ).
Вихователь: Дітки, а давайте пригадаємо, яка в нас зараз пора року?
Діти: Зараз у нас зима!
Вихователь: так, вірно, зараз зима. Тож давайте ми з вами пригадаємо віршик про зиму.
(розповідь вірша Леоніда Куліш-Зіньків «Біля хати» за допомогою мнемотаблиці)
Вихователь: А як же живеться диким тваринам взимку в лісі?
Діти: Їм холодно і немає що їсти.
Вихователь: Так, дітки, тваринам взимку справді важко. Давайте ми сьогодні потурбуємось про них та подаруємо їм свою турботу і любов. Тож слухайте уважно, що нам потрібно зробити. Спочатку ми виберемо тільки тих тварин, які живуть в лісі. Кожен з вас по черзі вибирає якусь дику тварину, розповідає про неї і вибирає для неї якийсь смаколик, яким можна пригостити тваринку. Будьте уважними, тому що не всі тваринки які є тут проживають у лісі. Якщо ми правильно виконаємо завдання, то пригадаємо, які тварини дикі, а які домашні.
(Діти викладають диких тварин на магнітній дошці навколо зображення «Ліс» та складають смаколики до кошика: зайчикам – моркву і капусту, вовкам і лисичкам – м’ясо, ведмедям – мед, білочкам – гриби, горішки, диким свиням – каштани та жолуді, лосям та оленям– сіно. На столі залишаються зображення собаки і кота. Діти називають,що це домашні і тварини, і годувати їх потрібно вдома).діти складають речення за мнемодоріжкою про те, що тварини люблять їсти .
Вихователь: молодці! Гарно виконали завдання, Кошик зі смаколиками для тварин ми зібрали, тож гайда до лісу! А ви хочете дізнатись як ми будемо добиратись до лісу? Давайте виконаємо руханку і дізнаємося.
Руханка:
Як ми разом зберемося,
Дружно за руки візьмемося,
Щоб з дороги не звернути,
В лісі темному не заблукати.
-А якщо стежка лісова?
-А ми ніжками - топ-топ-топ, топ-топ-топ!
-А якщо глибокі замети?
-А ми на лижах - шик-шик-шик, шик-шик-шик!
-А якщо дорога широка?
-А ми на машині - ж-ж-ж, ж-ж-ж!
-А якщо лісова гущавина?
-А ми на літаку – у-у-у, у-у-у!
Вихователь: Ось ми і потрапили до зимового лісу. Щось звірята сумні такі. Давайте ми їх розвеселимо і розкажемо про кожну тваринку щось цікаве. (дітина повинна вибрати тварину і за допомогою мнемотаблиці описати її: як називається, якого кольору, де живе, що їсть та пригощає тваринку смаколиком )
Вихователь: гарно ви розказали про тварин, погляньте, як вони зраділи, що ви так багато про них знаєте. А тепер давайте пригадаємо, які дикі тварини взимку сплять?(Діти складають речення за мнемодоріжкою, наприклад : їжачок взимку спить у своїй нірці. Ведмідь спить взимку у своїй барлозі).
Діти, ви гратися любите? Давайте пограємо в гру «Знайди пару»
Рухлива гра «Знайди пару»
(4 дитини одягають маски дорослих тварин: Зайчика, Лисички, Вовка і Ведмедя, а ще 4 дитини беруть в руки маленькі іграшки: Зайченя, Лисеня, Вовченя і Ведмежа. Діти бігають по колу і за сигналом знаходять свої пари: мама лисичка - дитинча лисеня, і т.д.. Потім діти обмінюються масками та іграшками і гра продовжується знову).
Вихователь: Час і нам повертатись до садочку. Беріться за ручки:
Як ми разом зберемося,
Дружно за руки візьмемося,
Щоб з дороги не звернути,
В лісі темному не заблукати.
-А якщо стежка лісова?
-А ми ніжками - топ-топ-топ, топ-топ-топ!
-А якщо глибокі замети?
-А ми на лижах - шик-шик-шик, шик-шик-шик!
-А якщо дорога широка?
-А ми на машині - ж-ж-ж, ж-ж-ж!
-А якщо лісова гущавина?
-А ми на літаку – у-у-у, у-у-у!
Підсумок
Що найбільше сподобалося на занятті? Кого пригощали смаколиками? В які ігри грали?
1