Розробка заняття з елементами тренінгу для старшокласників «Конфлікти: чи все я знаю про них?»
Заняття з елементами тренінгу
« Конфлікти: чи все я знаю про них? »
Мета: розширити знання учнів про конфлікт; показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Обладнання: Листочки, ручки, листочки з клейкою основою, фломастери, плакат «П’ять сходинок подолання конфліктів», емблеми (« Акули», « Черепахи», «Ведмежа», « Лисиці», «Сови») , вислови про конфлікт.
Вислів:
«Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»
Генрі Тейлора
Перебіг заняття
І Організаційний момент
Психолог: Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами тренінгу, тема якого – «Конфлікти: чи все я знаю про них? ». На занятті ми дещо згадаємо, а дещо дізнаємось про конфлікт та способи його вирішення, які обов’язково стануть Вам в нагоді.
Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на листочках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.
Очікування (5 хв. )
Психолог роздає учням листочки, пропонує написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх на стенді.
Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.
1.Вправа «Доріжка знайомств»
Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення. (Виконують вправу)
Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.
Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!
(психолог зачитує правила тренінгу)
Правила тренінгу
- називати учасників по імені;
- ставитися до товаришів з повагою;
- бути доброзичливим;
-толерантним;
-активним;
- говорити по черзі;
- не перебивати;
- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;
- поважати кожного учасника;
- бути уважним;
- виявляти чуйність;
-співчуття;
-бути ввічливим;
-бути позитивним.
ІІ Вступ
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.
На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними».
Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту
Конфлікт.
- Що, на вашу думку, означає це слово?
2. Вправа «Торбинка асоціацій»
Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на дошці біля слова «конфлікт», озвучуючи їх).
Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.
- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?
- Що ми відчуваємо під час конфлікту? дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.
- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати? (Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)
Отже конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями
Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил
(цінностей, інтересів, поглядів, позицій)
Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?
Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило? (Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощі, лінь, лицемірство, користолюбство, схильність до пліток)
Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.
Можна виділити п’ять стратегій поведінки в конфлікті:
- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?
Причини сварок:
Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.
Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.
« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»
А зараз ми виконаємо одну вправу
3. Вправа «Ми творимо»
Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.
Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.
- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:
*Складіть салфетку в двічі.
*Складіть салфетку ще раз вдвічі.
*Відірвіть правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.
- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.
А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.
- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?
- Як виглядає людина в такій ситуації? (Відповіді учнів)
4. Вправа « Повітряна кулька»
Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.
Обговорення
- Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається)
- А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.
- Як можна контролювати свій гнів? (Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.
5. Вправа «Влада»
Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).
- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.
Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).
Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.
6. Вправа «Бутерброд»
Уявіть собі, що я приїхала з іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше завдання.
Напишіть мені на листочках технологію приготування бутерброда
Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Вчитель збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє бутерброд.
Отже ми побачили, для того, щоб довести до свого співрозмовника свою точку зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити. А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута
Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.
Правила спілкування в конфліктній ситуації.
7. Вправа «Зворотній зв’язок»
- Чи справдилися ваші очікування? (Діти відповідають по черзі)
Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі. Нехай вона завжди буде супутником вашої життєвої стежини.
Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!
Додатки
Пам'ятка
Умійте володіти собою.
Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.
Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.
Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.
Правила поведінки,
виконання яких допомагає не провокувати конфлікти.