Заняття з елементами тренінгу «Конфлікти: чи все я знаю про них?»

Про матеріал

Розробка заняття з елементами тренінгу для старшокласників «Конфлікти: чи все я знаю про них?»

Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

« Конфлікти: чи все я знаю про них? »

 

 Мета: розширити знання учнів про конфлікт; показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

 

Обладнання:  Листочки, ручки, листочки з клейкою основою, фломастери, плакат «П’ять сходинок подолання конфліктів», емблеми (« Акули», « Черепахи», «Ведмежа», « Лисиці», «Сови») , вислови про конфлікт.

 

Вислів:

«Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»

                                                                                               Генрі Тейлора

Перебіг заняття

 

І Організаційний момент

 

Психолог: Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами  тренінгу, тема якого – «Конфлікти: чи все я знаю про них? ». На занятті ми дещо згадаємо, а дещо дізнаємось про конфлікт та способи його вирішення, які обов’язково стануть Вам в нагоді.

Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на листочках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.

 

Очікування (5 хв. )

Психолог роздає учням листочки, пропонує написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх на стенді.

 

Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.

1.Вправа «Доріжка знайомств»

Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення. (Виконують вправу)

Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.

Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!

(психолог зачитує правила тренінгу)

 

 Правила тренінгу

- називати учасників по імені;

- ставитися до товаришів з повагою;

- бути доброзичливим;

-толерантним;

 -активним;

- говорити по черзі;

- не перебивати;

- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;

- поважати кожного учасника;

- бути уважним;

- виявляти чуйність;

 -співчуття;

-бути ввічливим;

-бути позитивним.

      ІІ Вступ

 

Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними».

Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту

Конфлікт.  

- Що, на вашу думку, означає це слово?

 

2. Вправа «Торбинка асоціацій»

Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на дошці біля слова «конфлікт», озвучуючи їх).

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль   непорозуміння,  суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

 - Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

- Що ми відчуваємо під час конфлікту? дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати? (Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)

Отже конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше  людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями

 Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил

(цінностей, інтересів, поглядів, позицій)

Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?

Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило? (Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощі, лінь, лицемірство, користолюбство, схильність до пліток)

Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.

Можна виділити п’ять стратегій поведінки в конфлікті:

  1. «Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв’язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.
  2. «Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир. Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.
  3. « Ведмежа» - стратегія злагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.
  4. «Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.
  5. «Сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації. Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення об’єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.

 

- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?

 

Причини сварок:

  •                неприйняття чужої думки;
  •                нехтування правами іншої людини;
  •                прагнення домінувати;
  •                невміння слухати інших;
  •                свідоме прагнення скривдити одне одного;
  •                нерозуміння;
  •                невміння керувати емоціями

 Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

  • Скажіть будь ласка, що на вашу думку, є основою культури спілкування? ( Відповіді учнів)

Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.

« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»

А зараз ми виконаємо одну вправу

 

3. Вправа «Ми творимо»

 Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:

*Складіть салфетку в двічі.

*Складіть салфетку ще раз вдвічі.

*Відірвіть правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

 

А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.

- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?

- Як виглядає людина в такій ситуації? (Відповіді учнів)

 

4.    Вправа « Повітряна кулька»

 Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.

 Обговорення

- Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається)

- А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих,  хто перебуває поряд.

- Як можна контролювати свій гнів? (Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.

 

5. Вправа «Влада»

Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).

- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).

 Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

 

6. Вправа «Бутерброд»

Уявіть собі, що я приїхала з іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше завдання.

Напишіть мені на листочках технологію приготування бутерброда

Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Вчитель збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє бутерброд.

Отже ми побачили, для того, щоб  довести до свого співрозмовника свою точку зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити. А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута

 

Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.

 

Правила спілкування в конфліктній ситуації.

  •                 Залишайся спокійним і врівноваженим.
  •                 Будь терплячим.
  •                 Не відповідай образою на образу
  •                 Будь готовим визнати свою провину.
  •                 Не треба мстити.
  •                 Прагни розв»язати конфлікт
  •                 Постався до проблеми з гумором
  •                 Постав себе на місце свого співрозмовника
  •                 Вмій правильно висловити свою думку
  •                 Вмій почути свого співрозмовника.

 

     7. Вправа «Зворотній зв’язок»

- Чи справдилися ваші очікування?  (Діти відповідають по черзі)

 

Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь,  складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі. Нехай вона завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

 

Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!

 

 

 

 

 

Додатки

 

Пам'ятка

 

Умійте володіти  собою.

 

Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.

 

Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.

 

Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.

 

Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.

 

Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.

 

Не ображайтесь  і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правила поведінки,

виконання яких допомагає не провокувати конфлікти.

 

  • Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.

 

  • Критикуйте, але не критиканствуйте.

 

  • У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.

 

  • Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.

 

  • Не проявляйте ініціативи там, де її не потребують.

 

  • Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.

 

  • Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування  допомагають запобігати непотрібним конфліктам.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
20 грудня 2019
Переглядів
1312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку