Тренінгове заняття: «Попередження торгівлі людьми»
Мета: підвищення рівня поінформованості учасників щодо проблеми торгівлі людьми.
1. Мозковий штурм «Торгівля людьми – це ….»
Мета: визначити поняття «торгівля людьми»
Учасникам тренінгу пропонується продовжити речення: «Торгівля людьми –це…». Вислови групи записуються на фліп-чарті.
Торгівля людьми — це протизаконна торгівля людськими істотами в цілях комерційної сексуальної експлуатації або примусової праці: це сучасна форма рабства.
Торгівля людьми це дії, здійснювані з метою вербування, перевезення, передачі, переховування або утримання людей шляхом загрози силою або її застосування або інших форм примусу, викрадення, шахрайства, зловживання владою або вразливістю положення, або шляхом підкупу, у вигляді платежів або вигоди, для отримання згоди особи, яка контролює іншу особу. Експлуатація включає, як мінімум, експлуатацію проституції іншими особами або інші форми сексуальної експлуатації, примусову працю або послуги, рабство або звичаї, схожі з рабством, підневільний стан або вилучення органів (Палермський протокол).
2. Вправа «Причини торгівлі людьми»
Мета: визначити рівень поінформованості учасників щодо причин торгівлі людьми
Тренер об’єднує учасників в дві міні-групи. Кожна група отримує аркуш паперу з заголовком «Причини торгівлі людьми». Через 10 хвилин учасники презентують напрацювання груп.
Тренер може доповнити виступи учасників; серед причин, які призводять до торгівлі людьми, можуть бути наступні:
- погана обізнаність українських громадян щодо можливостей працевлаштування за кордоном та їх наслідки;
- публікації багатообіцяючої реклами в пресі та «агітація»
- низька обізнаність стосовно своїх прав.
- відсутність належної системи захисту потерпілих;
- недостатнє покарання злочинців.
- складні стосунки в сім’ї (відсутність або недостатність батьківської опіки над дітьми, вживання батьками алкоголю, наркотиків; очікування фінансової допомоги від одного з членів родини ….)
- слабкі професійні навички;
- зависока або занизька самооцінка;
- бажання зробити запаморочливу кар’єру;
- швидко без зайвих зусиль заробити великі гроші;
- жага до «красивого життя»;
- надмірна схильність до ризикованої поведінки;
- зайва довірливість ….
Питання для обговорення:
- Що нового ви дізнались, виконуючи цю вправу?
- Як ви вважаєте, чи потрібна така інформація для кожного? Чому?
3. Мозковий штурм «Форми торгівлі людьми»
Мета: актуалізувати знання учасників щодо форм торгівлі людьми
Торгівля людьми може відбуватися у різних формах.
Серед них:
4. Мозковий штурм «Хто може стати жертвою торгівлі людьми?»
Мета: підвести учасників до усвідомлення, що жертвою торгівлі людьми може стати будь-хто.
Тренер пропонує учасникам дати відповідь на питання:
- Хто може стати жертвою торгівлі людьми?
Відповіді записуються на фліп-чарті.
Питання для обговорення:
- Які висновки ми можемо зробити з цієї вправи?
Висновок:
Жертвою торгівлі людьми може стати хто завгодно, незалежно від статі, віку, соціального статусу. Навіть немовля може опинитися у рабстві. Так, наприклад, згідно статистики наймолодшому врятованому було 3 роки, а найстаршому – 73 роки. Постраждати від торгівлі людьми може як жінка, так і чоловік, як малозабезпечена людина, так і достатньо благополучна.
5. Мозковий штурм. Основні чинники, через які підлітки та молодь можуть бути залучені в торгівлю людьми.
Мета: визначити через які чинники підліток може бути залучений до торгівлі людьми.
Основними чинниками є:
- бідність та необхідність заробляти на життя, щоб допомогти сім’ї;
- прагнення до легкого «кращого життя»;
- нерозуміння дітьми, батьками або особами, які ними опікуються негативних наслідків, які можуть виникнути для дітей, що залишають сім’ю заради роботи;
- соціальне сирітство, безпритульність чи бездоглядність;
- невідвідування навчального закладу або неможливість оплатити навчання;
- недооцінка дітьми або батьками цінності освіти;
- насильство в сім’ї;
- політичні конфлікти або природні катастрофи, що призвели до розрухи в національній економіці або до втрати батьків;
- міграція в пошуках роботи;
- традиція переселення сільських дітей до міських родичів;
- гендерна дискримінація.
Питання для обговорення:
6. Інформаційне повідомлення: «Основні засоби, які використовують для залякування та контролю жертв. «
Основними засобами, які використовують торгівці людьми є:
1. Боргова кабала – фінансові зобов’язання, де праця жертви використовується для того, щоб виплатити борг, який було видано на невизначений термін;
2. Ізоляція – жертв часто ізолюють для того, щоб вони не могли попросити чи отримати допомогу;
3. Конфіскація паспортів чи документів, які встановлюють особистість жертви;
4. Використання погроз насильства по відношенню до жертви чи членів її родини;
5. Контроль фінансів жертви – вилучання зароблених грошей для їхнього зберігання;
6. Вживання алкогольних та наркотичних засобів – жертв змушують приймати алкогольні та наркотичні засоби для контролю їхньої свідомості.
7. Інформаційне повідомлення: «Якщо Ви вирішили працювати за кордоном: поради фахівців»
У пошуках роботи за кордоном можуть допомогти молодіжні бізнес-центри, численні інформаційні дайджести (ЗМГ, реклама), вищі навчальні заклади і звичайно ж, поради знайомих. Якщо вже знайшли роботу, тоді ...
- термін дії контракту;
- тривалість робочого дня;
- вихідні дні;
- оплата праці;
- умови проживання;
- медичне страхування;
- повне ім'я та адреса роботодавця;
- умови розірвання контракту.
Уникайте фраз типу: «та інші види робіт», «всі роботи на вимогу роботодавця».
Рефлексія: Що вам сподобалось сьогодні, а що ні?
Дякую за увагу!