Заняття здоров’яформувальної спрямованості "Диспут "Здоров’язбережувальна субкультура сучасного школяра"

Про матеріал
Матеріал публікації може бути використаний як заняття психолога (або класного керівника) з підлітками (здобувачі освіти 7-9 класі), елемент тижня здоров’я (або психологічного) в закладі. В ньому розкривається уявлення учасників про субкультури: поняття, види, мета, ознаки та характеристики. Заняття має на меті формування ціннісних життєвих орієнтирів.
Перегляд файлу

Жадан Олена Миколаївна, практичний психолог, учитель початкових класів, основ здоров’я КЗ «Шелудьківський ліцей ім. Ю.Є. Кравцова» Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, керівник Слобожанського ТМО працівників психологічної служби.

Диспут для здобувачів освіти 7 – 9 класів

Коментарі автора

Заняття має здоров’яформувальний характер і присвячене поглибленню в учнів активної мотивації щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей. Воно побудоване таким чином, що знайома інформація, яку школярі чули багаторазово від педагогів, батьків, із засобів масової інформації чи інших джерел, подається в дещо іншому «забарвленні».

Як показує досвід, традиційні «суди над цигаркою, тютюном» або уроки типу «Нікотин – отрута для організму» не дають бажаного ефекту. Заклики і салогани типу «Не пали!», «Куріння, алкоголь – шкідливі звички» стали, на жаль, надто передбачуваними, скільки часу й зусиль не прикладав би вчитель до їх підготовки.

Виходом із ситуації, що склалася, може бути педагогічна діяльність, яка при традиційній меті впливу на учнів має нове подання інформативного матеріалу. Як стверджує психологія, мовну частку «НЕ» мозок людини не сприймає. Отже, слід так складати звернення до підлітків та учнівської молоді, щоб за можливості враховувати вищезазначене. Наприклад, замість «Не паліть!» – «Знайдіть альтернативу шкідливій звичці!»; замість «Не руйнуйте своє здоров’я!» – «Подбайте про зміцнення свого здоров’я» і т. п.

Осучаснення освітнього простору сприяє підвищенню рівня мотивації усіх учасників процесу.

 Прийоми діяльності вчителя, що сприяють формуванню мотивації в цілому, спрямовані на створення сприятливої психологічної атмосфери, що підтримує пізнавальну активність учнів, а саме:

  • включення учнів у колективні форми діяльності;
  • залучення учнів до оцінної діяльності й формування адекватної самооцінки;
  • співробітництво учня й учителя, спільна навчальна діяльність;
  • заохочення пізнавальної активності учнів, створення творчої атмосфери;
  • цікавість викладання навчального матеріалу (незвичайна форма подачі матеріалу, емоційність мови вчителя, пізнавальні вправи, цікаві приклади та досвід);

   Форма організації навчання це спосіб організації освітньої діяльності, який регулюється певним, наперед визначеним розпорядком; зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя та учнів, що здійснюється у визначеному порядку і в певному режимі.

Особливість нестандартних занять полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес у здобувачів освіти, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню.

Урок-диспут належить до занять комунікативної спрямованості, які передбачають використання максимально різноманітних мовних засобів, підготовку доповідей, виступи перед аудиторією, обговорення, критику або доповнення опонентів; сприяють розвитку комунікативних умінь, навичок командної роботи. Підготовка відповідей на запитання вчителя, інколи навмисно провокаційних, розвиває мислення, пробуджує інтерес, перетворює малоцікаве повторення знайомої інформації на захоплююче зіставлення точок зору, часто навіть протилежних.
    Представлений диспут було сплановано для учнів 9-х класів. Після його проведення учні запропонували себе в ролі вчителів у 7-8-х класах. Так за ініціативи старших підлітків у ліцеї пройшла декада під девізом «Стань членом здоров’язбережувальної субкультури!», під час якої головними діячами були школярі.

 Фронтально-колективна робота. Означає постановку перед класом проблемних питань або пізнавальних завдань, у вирішенні яких беруть участь усі учні: вони пропонують варіанти розв'язання, перевіряють, обґрунтовують, розвивають найбільш вдалі, відкидають неправильні. Вчитель при цьому керує колективним пошуком рішень, спрямовує пізнавальну активність учнів.

Уроки з різновіковим складом учнів. Їх проводять з учнями різного віку, спресовуючи у різні блоки матеріал одного предмета, що за програмою вивчається у різних класах.
 

Тема. Здоров’язбережувальна субкультура сучасного школяра

Мета: дати уявлення про субкультури, їх види та ознаки; ознайомити з характеристикою здоров’язбережувальної субкультури; формувати в учнів активну мотивацію щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я, удосконалення і творення фізичної, соціальної, психічної та духовної складових здоров’я;

розвивати життєві навички, що сприяють відмові від шкідливих звичок, культуру здорового способу життя;

виховувати прагнення берегти своє здоров’я та здоров’я інших людей як найвищу соціальну цінність.

 

Обладнання: мікрофон, аркуші паперу формату А4, А3, ручки, олівці, ґумки, стікери, динамічна схема «Паління», музичний супровід («Курю», викон. О. Ваєнга, «Не кури», викон. Лоліта).

 

Хід заняття

І. Вступна частина

Слово вчителя

Важливість збереження здоров’я сьогодні розуміють усі. Багато досліджень проводиться з метою створення стійких свідомих позицій серед громадян нашої країни в бік позитивних змін щодо вищезазначеного.

Щоб формувати здоров’я, треба чітко знати, як воно закладається, зберігається та руйнується.

 

Актуалізація опорних знань, життєвого досвіду учнів

  • Які складові здоров’я ви знаєте? Назвіть їх компоненти.
  • Що таке субкультура?
  • Які види субкультур вам знайомі?
  • Чи можна належність до субкультури вважати звичкою? Якщо так, то якою: корисною чи шкідливою? Обґрунтуйте відповідь.

 

Повідомлення теми, мети заняття

Щойно ми почали дискутувати, оскільки відповіді на поставлені запитання виявилися протилежними. Продовжимо диспут про здоров’язбережувальну субкультуру, її ознаки, про те, хто може належати до неї.

 

ІІ. Основна частина

Поняття «субкультура»

Субкультура – це ряд накопичених певним світоглядом цінностей і порядків групи людей, об’єднаних специфічними інтересами. Це частина суспільної культури. З точки зору культурології субкультура – це такі об’єднання людей, які не протирічать цінностям традиційної культури, а доповнюють  її.

Характеристики субкультури: може відрізнятися від домінуючої культури мовою, манерою поведінки, одягом і т. д. Основою субкультури можуть бути стиль музики, спосіб життя, певні політичні чи релігійні погляди. Деякі субкультури носять замкнутий характер і прагнуть до ізоляції своїх представників від суспільства. Іноді субкультури розвиваються і входять як елементи до єдиної культури суспільства. Розвинуті субкультури мають свої періодичні видання, клуби, громадські організації.

Види субкультур: байкери, готи, траффітери, металісти, рокери, панки, репери, скінхеди, фуррі, футбольні вболівальники, хакери, хіпі та ін..

D:\АЛЕНА\Фото-телефон\Фото0413.jpg

Дискусія

– До якої субкультури можна віднести групу хлопців 7 класу? (на фото)

  • За якими ознаками ви це зробили?
  •  Хто з них не належить до футбольних уболівальників? Чому ви так вважаєте?
  •  Чи можна формувати думку про спортивні уподобання тільки за таким елементом одягу як шарф із логотипом футбольної команди?
  •  Чи може людина носити такий одяг, не будучи фанатом певної команди?
  • На ваш погляд, відсутність у одного із хлопців шарфа може свідчити про те, що:

А) він забув його одягти;

Б) у нього алергія на тканину, з якої виготовлений даний елемент одягу;

В) хлопець не захоплюється спортом узагалі;

Г) для його сім’ї така покупка непосильна;

Д) він носить його тільки на вулиці у холодну погоду.

(Учні відповідають на запитання, пояснюють власні погляди на ті чи інші речі щодо обговорюваної теми. Учитель за потреби коментує хід дискусії, підводячи всіх до висновку про умовність будь-яких характеристик субкультур)

Диспут

  • Підніміть руку ті, хто в цьому навчальному році зовсім не хворів.
  • Підніміть руку ті, хто хворів.
  • Підніміть руку ті, хто сам вважає себе винним у хворобі.
  • Які причини ваших захворювань?
  • Чи всі ви згодні з тим, що людина сама відповідає за своє здоров’я?
  •  Хто з вас може впевнено сказати, що належить до здоров’язбережувальної субкультури?
  • Чому решта з вас так не вважає?
  • Хто з вас хоче бути успішним тепер і в майбутньому?
  • Яке значення в досягнення цієї мети має здоров’я?
  •  Як ви розумієте слова міністра охорони здоров’я України: «…Треба працювати не на результат, а на здоров’я, яке потім буде працювати на результат»?

 

Обговорення життєвої ситуації

Не так давно одна моя знайома проходила по шкільному подвір’ю. Була саме перерва, і її племінник стояв разом із своїми однокласниками за приміщенням ліцею. Усі палили цигарки.

– Я нічого не розумію, – сказала вона хлопцеві. – Ти ж хотів, щоб тато й дідусь кинули палити, а сам палиш…

  • Ви розкажете про це татові? – запитав тітку хлопець.
  • Прокоментуйте цю ситуацію, висловіть власну думку щодо неї.

 

Вправа «Мікрофон»

  • То з вас хоча б раз у житті чув, що палити – шкідливо?
  • Чи згодні ви з цим?
  • Чому ж дехто з вас має цю шкідливу звичку?
  •  Якщо людина вважає, що права, то вона повинна вміти довести свою правоту.

 

Складання динамічної схеми «Паління»

(На дошці  прикріплено на липкій стрічці аркуш із написом «Паління», від якого ведуть кілька стрілок. Там учитель записуватиме відповіді учнів на поставлене питання)

–Що курцям дає ця звичка? (модно, вбиває час, лідерство, круто і т. п.)

–Подивіться, яку схему ми склали. Чи можна знайти альтернативу палінню? (прибирає аркуш із написом «Паління», записує на місце, що звільнилося в центрі схеми, пропозиції учнів)

Отже, наприклад, спорт може повністю забезпечити заявлені вами потреби, а не шкідлива звичка.

 

Обговорення уривку з твору випускника «Вплив куріння на свідомість»

Послухайте уривок із твору вашого однолітка, який у результаті нікотинового отруєння звертався за допомогою в медичні установи: «Дим іде в легені через кров, і через 7 секунд ця диявольська штука, нікотин, потрапляє до мозку. Там він бере в полон клітини й наказує їм швидше працювати й виробляти більше речовин, що відіграють роль листонош, які приносять мозкові новини. Спочатку клітини, не чинячи супротиву, виконують цю роботу, і курець добре себе почуває. Та через деякий час відбувається щось дивне: клітини мозку, які раніше відмінно працювали без цигарок, стають ледачими й відмовляються працювати без нікотину.

 Це дуже погано для людини, тому вона починає відчувати, що без цигарок їй не обійтись. За цим відчуттям  – усвідомлення того, що вона не може кинути палити. Це означає, що в людини виникла залежність від нікотину. Виробники цигарок намагаються ввести до їх складу за можливості більше речовин, що викликають залежність, тому що тоді в них з’являються нові покупці. Саме підлітки швидше за всіх звикають до цигарок, так як мозок у них молодий.»

  • Ви часто робите не те, що самі хочете і що вважаєте правильним, а те, що роблять інші. Паління, далі алкоголь, наркотики… Як ви зможете відмовитись, якщо не вмієте спокійно і доброзичливо говорити «ні»?

Доки у вас це не вийде, будете перебувати у справжній небезпеці.

 

Виступ лікаря

Результати досліджень свідчать про те, що багато курців набули цієї звички у підлітковому віці. Тиск із боку товаришів і бажання бути схожими на дорослих спонукає багатьох підлітків до паління. Цю згубну звичку важко перебороти, оскільки тютюновий димс містить нікотин, який спричинює наркотичну залежність у людини, що палить.

Шкідливі звички дезорганізовують людину, руйнують її волю і здоров’я, знижують працездатність, скорочують тривалість життя. Вони з’являються в різному віці. Чим раніше вони утворюються, тим згубніше діють і тим складніше їх позбутися.

Тютюновий дим містить нікотин, окис вуглецю, синильну, мурашину, сірчану та інші кислоти, сполуки свинцю, миш’яку, радіоактивний полоній, тютюновий дьоготь, аміак, ефірні масла, метиловий спирт тощо. Понад 40 речовин мають канцерогенну дію, тобто стимулюють утворення і розвиток злоякісних (ракових) пухлин.

Основним наркогенним чинником є нікотин, який має токсичну дію на організм. Коли людина вперше курить цигарку, в неї розвивається цілий комплекс захисних реакцій. Організм намагається знешкодити й компенсувати вплив тютюнових отрут і диму, які потрапили до органів дихання. Серцево-судинна система реагує спазмом судин (людини стає блідою), нервова система – порушенням проведення нервових імпульсів, що проявляється запамороченням, нудотою, слабкістю м’язів, органи травлення – порушенням перистальтики, що проявляється блюванням.

Отже, виявляється, що ми вводимо у свій організм звичайнісіньку отруту!

 

Чому люди йдуть до театрів, на стадіони, кіно, в сільській місцевості в клуби? “Щоб відпочити, дістати задоволення”, - скажете ви. А що таке задоволення? Усе, що подобається, викликає позитивні емоції, але ж заради “задоволення” випити вина деякі люди ладні пожертвувати здоров’ям, навчанням, родиною, роботою. Як це пояснити?

. Дуже добре сказав про почуття лікаря щодо крців професор В.Т. Бахур: “Коли мені доводиться бувати в палатах, де лежать хворі на рак легенів, які занедужали після багаторічного куріння, бачити їхні виснажені обличчя, чути кашель, бачити, як вони буквально зидихаються, у мене іноді виникає бажання вийти на вулицю, взяти за руку будь-якого молодика, що з таким смаком покурує сигарету, привести його сюди і сказати: “Дивися, ось чим усе це може закінчитися!” Я певний, що після таких відвідин навряд чи знайшовся б хоч один курець, який би негайно не кинув курити… “
Цікаво, чи влаштовують такі перспективи тих хто курить? Шкода, що такі експерименти не проводяться і єдиним доводом служать брошурки, лекції з даної теми, тобто все на словах. Та краще б повірити на словах ніж переконатися на собі. , що в перспективі куріння вважатиметься вершиною безкультур’я і для курців будуть відводити спеціальні місця і лише в них можна буде курити.

Звучить пісня у виконанні Олени Ваєнги «Курю»

Бесіда

–Вам подобається ця пісня? Її вважають хітом.

–Яку вона має назву?

Ця пісня називається «Курю». Зверніть увагу: не «Одна» або якось так, як ви думали. За інформацією деяких Інтернет-видань, на ротацію цього хіта відома тютюнова фірма витратила 200 000 євро.

–Вам подобається ця пісня? Її вважають хітом.

–Яку вона має назву?

Ця пісня називається «Курю». Зверніть увагу: не «Одна» або якось так, як ви думали. За інформацією деяких Інтернет-видань, на ротацію цього хіта відома тютюнова фірма витратила 200 000 євро.

–Навіщо, як ви вважаєте?

–З яких джерел тютюнові магнати повертатимуть свої кошти?

 

Звучить пісня у виконанні Лоліти «Не кури»

 

–А цей хіт не продюсували жодна з тютюнових кампаній…

 

Вправа «Математика»

Об’єднаємось у 4 групи: «Тиждень», «Місяць», «Рік», «10 років».

–Скільки в середньому курець палить за день цигарок?

–Скільки в середньому коштує пачка цигарок?

Порахуйте в групах, скільки коштів витрачається на цю згубну звичку за той період, назву якого має ваша група (тиждень, місяць, рік, 10 років).

Зачитайте свої математичні підрахунки.

–Що на цю суму можна придбати?

 

Розповідь учителя «Переваги некурців»

Подумайте, які переваги ви можете отримати, якщо не будете палити:

  • Вам не доведеться перейматися тим, що ніде купити цигарки;
  • Ви не будете нервувати й почуватиметеся комфортно в громадських місцях, де не дозволяється палити;
  • Ваше життя буде довше на 10 – 20 років. І це будуть роки без задишки, серцевих болів та незгод;
  • Ви матимете гарний вигляд;
  • Ваші близькі люди не задихатимуться в тютюновому диму;
  • Ви заощадите чимало коштів, котрі витрачалися на цигарки.

 

 

Виступ еколога

Ми всі розуміємо, що курці завдають шкоди тим, хто їх  оточує. Народна мудрість стверджує: «Один палить – увесь будинок хворіє». Установлено, що в організмі курця затримуєтся тільки ¼ частина нікотину. Ще ¼ руйнується при згоранні й залишається в недопалку. Решта, тобто ½, забруднює повітря приміщення, в якому палять. Людина, котра перебуває впродовж 1 години в накуреному приміщенні, отримує таку дозу отруйних речовин,неначе вона викурила 4 цигарки. Отже, курець завдає шкоди не тільки своєму здоров’ю, але й здоров’ю тих людей, котрі його оточують.

Підраховано,що населення земної кулі щорічно викурює 12 млрд цигарок. Загальна маса викинутих де завгодно недопалків сягає 2520000 тонн. Курці щорічно «видихають» в атмосферу 720 тонн синильної кислоти, 84000 тонни аміаку, 108000 тонн нікотину, 600000 тонн дьогтю й понад 55000 тонн чадного газу та інших складових частин тютюнового диму.

 

Виступ соціального працівника

Статистика показала, що у Великобританії щорічно втрачається понад 50 млн робочих днів унаслідок куріння, вартість лікування хвороб, викликаних курінням, щорічно складає понад 150 млн фунтів стерлінгів. За підрахунками польських економістів, прибутки від виробництва та реалізації тютюнових виробів складають у цій країні лише близько ½ вартості економічних витрат через хвороби й передчасну смерть тих, хто палить.

Європа втрачає щорічно понад 800 тисяч жителів своїх громадян, котрі палять. Це число дорівнює 6 авіаційним катастрофам величезних аеробусів із загибеллю всіх їхніх пасажирів щодня протягом року. Саме тому в розвинених країнах громадськість давно вже б’є на сполох із цього приводу. Там розгорнуті широкомасштабні компанії з боротьби із палінням. Причому основою їх є аж ніяк не переслідування тих, хто палить, а захист прав кожного на чисте повітря. І результати вже є. Однак на питання «Чи хотіли б ви кинути палити?» багато хто з опитуваних курців відповідають: «Так». Але кинути палити дуже складно.

 

Виступ психолога

Психологія куріння вельми непроста. Перша зустріч із тютюном проходить досить хворобливо. З’являється слабкість, нудота, блювання, запаморочення, іноді людина може навіть знепритомніти. На цьому етапі організм ніби захищається від шкідливої дії нікотину. При повторному «вживанні» цигарки токсична дія вже не така сильна. З’являється приємне збудження, внутрішня теплота, паління стає приємним, а головне – «зростає» уявне самоствердження свого «Я». Саме в цій фазі проявляються ознаки пристрасті до куріння.

Третя фаза характеризується сприйняттям та аналізом. Курець починає усвідомлювати, що паління не тільки задоволення (уявне – показне), але й шкода. Іноді воно не викликає приємних відчуттів, а перетворюється на обов’язок. Простежте при нагоді за курцем. Через певний час він підхоплюється й біжить затягнутися. Це вже – фармакологічна залежність.

Чи легко кинути палити? Попри те, що цей процес індивідуальний, фахівці стверджують, що кинути палити – дуже важке завдання для більшості людей, котрі палять. Відмова курця від сигарет означає розрив залежності, яка має фізіологічний та психологічний компоненти. Залежність від нікотину, попри те, що вона неймовірно сильна, не є єдиною причиною, через яку люди продовжують вживати тютюн.

Для того, щоб бути успішними, програми допомоги людям, котрі бажають кинути палити, повинні враховувати всі причини, через які люди палять. Уразі фізіологічної залежності спроби припинити куріння викликатимуть синдром відміни, прояви якого варіюють від нервозності до важких головних болів та нездатності сконцентрувати увагу.

Вправа «Зіпсований малюнок»

Матеріали: папір для кожного учасника, олівці.

І етап: Використовуючи олівці, протягом 3-х хвилин учасники виконують малюнок на будь-яку тему. Тренер збирає їх, перемішує і роздає присутнім.

ІІ етап: Протягом 3-х хвилин учасники псують чужий малюнок будь-якими засобами, техніками малювання. Тренер знову збирає малюнки й роздає їх авторам.

ІІІ етап: учасники виправляють свій малюнок будь-якими засобами, техніками малювання.

Обговорення:

  • Які емоції виникали у вас під час роботи над своїм малюнком?
  • Що ви відчували, коли псували чужий малюнок?
  • Які почуття виникли у вас під час виправлення свого малюнка?

 

ІІІ. Заключна частина

Дебати між курцями й тими, що не палять

Об’єднаємось у 2 відповідні групи. На кожну репліку курця доводиться думка або побажання члена протилежної групи. Наприклад:

«Я сам вирішую: палити чи ні» – «Я хочу дихати чистим повітрям» і т. п.

Паління і вибір професії

Ви, можливо, ще не замислювалися над тим, що наявність такої звички як паління може позбавити курця вибору при влаштуванні на роботу. Так, за умов сучасної жорсткої конкуренції на ринку праці закрита дорога в такі професії: льотчик, альпініст, робочий безперебійного конвеєра, численні посади в серйозних престижних фірмах.

 

Узагальнююча бесіда

–Що називають субкультурою?

–Які ознаки здоров’язбережувальної субкультури? Охарактеризуйте їх.

 

Обговорення висловів про паління відомих людей

  • «Починаєш палити, щоб довести, що ти чоловік. Потім намагаєшся кинути палити, щоб довести, що ти чоловік.» (Жорж Сименон);
  • «Тютюн – це інфекційна хвороба. Інфекція передається через рекламу й пропаганду, на які тютюнова індустрія витрачає мільярди доларів.» (Генеральний директор ВООЗ Г. Харлем Брундтланд);
  • «Цигарка – це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник.» (Бернард Шоу).

 

Рефлексія

Напишіть на стікерах думку щодо почутого на нашому диспуті. Вона буде початком  вашої належності до здоров’язберігаючої субкультури ліцеїстів Шелудьківки.

Озвучте зазначене вами і прикріпіть до ватману з написом «Думки щодо…»

 

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку