Запобігання ескалації конфліктів. Тренінг

Про матеріал
Урок, розроблений у формі тренінгу з використанням техніки медіації.Медіація передбачає розв'язання конфліктної ситуації за принципом «виграш - виграш», тобто основною ідеєю медіації є врахування інтересів та потреб кожної конфліктуючої сторони.
Перегляд файлу

Н. Пулишій, вчителька основ здоров’я

Космацької гімназії Дзвиняцької сільської ради

Тренінг

 

Тема. Запобігання ескалації конфлікту.

Мета. закріплення знань учнів  про конфлікт, ознайомлення   з етапами   та способами  конструктивного розв’язання конфліктів, формування вмінь запобігання ескалації конфліктів;  розвиток комунікативної компетентності, навичок самоконтролю; виховання співпереживання, толерантного ставлення до оточуючих, ціннісних орієнтацій учнів.

Тренінг

Обладнання та матеріали. Дошка або фліп – чарт, плакат з правилами роботи в групі,6 роздрукованих «сходинок»-інформаційних карток, картки із зображеннями Попелюшки, Котигорошка, Кози-дерези, Лисички-сестрички, Колобка (по кількості учасників, порівну), 5 карток-таблиць «Способи  розв’язання конфліктів», 3 картки з описом конфліктних ситуацій,   2 повітряні кульки, скотч, коробка, папірці з іменами учасників.

 

Структура тренінгу

Етап уроку

Мета

Прилади та матеріали

Час

Вступний блок

Організація учасників.

Організувати учнів до  активної роботи.

 

1хв.

Повідомлення теми, формулювання завдань уроку.

Залучити учнів до визначення   основних  завдань уроку, зацікавити темою.

 

1хв.

Знайомство.

Вправа «Я уявляю себе…».

Створити  дружню атмосферу, сприяти покращенню навичок активного слухання.

 

2хв.

Обговорення правил роботи в групі.

Сформувати цілісну групу, налаштувати на співпрацю.

Плакат з правилами роботи в групі

1хв.

Очікування. Вправа «Шкала».

Визначити сподівання й очікування учасників щодо теми заняття.

 

 

 

2хв.

Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Я уявляю конфлікт…».

Сприяти усвідомленню власного емоційного поля сприйняття конфлікту.

 

 

1 хв

Інформаційний блок

Інформаційно-ілюстративна вправа «Проблемні кульки».

Повторити стадії розвитку конфліктів,причини. Мотивувати до вивчення нового матеріалу.

 

2 повітряні кульки

3хв

Вправа «Шість сходинок».

 

 

 

Ознайомити учнів з етапами конструктивного розв’язання конфліктів.

Малюнок гори на дошці. 6 роздрукованих «сходинок» -інформаційних карток, скотч

4хв.

Робота в групах «Способи розв’язання  конфліктів».

Ознайомити учнів зі способами розв’язання конфліктів.

Картки із зображеннями казкових героїв (по кількості учасників) , 5 карток- таблиць

10 хв

Руханка.

Підвищити або утримати розумову працездатність дітей,забезпечити короткочасний активний відпочинок.

 

1хв.

Набуття практичних навичок.

Робота в групах «Вирішуємо конфлікт конструктивно».

Формувати навички використання конструктивних стратегій виходу з конфліктних ситуацій.

 

3 картки з описом конфліктної ситуації

15хв.

Заключний блок

Рефлексія.

Вправа «Шкала».

Визначити результативність уроку

 

3хв.

Прощання. Вправа «Побажання».

Емоційно розвантажити  учасників, формувати позитивну «Я-концепцію»

Коробка, папірці з іменами учасників

1хв

 

 

Організація  учасників

  1. Повідомлення мети , формулювання завдань.
  2. Знайомство. Вправа « Я уявляю себе…».
  • Ви вже сім років вчитеся разом, тому  непогано  знаєте один одного.  Але

спробуйте подивитися на себе з іншого , фантастичного,  боку . Можливо ця вправа допоможе вам краще зрозуміти себе і відкритися по-новому своїм однокласникам.  Ось уявіть, що вас можна зобразити одним кольором. Який Ви колір? А якої форми ви б були? ( Відповіді учнів)

Продовжте речення: Якби я був(ла) музикою, то це була б…Якби я був(ла) меблями, то це було б …. (Відповіді учнів)

  1. Обговорення правил роботи в групі.

     -   Французький філософ, математик, фізик і письменник Б. Паскаль говорив: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, річ за дрібницею — вміти користуватися ними». Отож, щоб наше заняття пройшло без конфліктів, пропоную прийняти правили роботи в групі.

1. Дотримуватися «правила піднятої руки».

2. Критикувати ідеї, а не особу, яка їх висловила.

3. Поважати всі висловлені думки.

4. Говорити тут і зараз.

5. Дотримуватись конфіденційності  роботи групи.

6. Заохочувати всіх однокласників до роботи.

5. Очікування. Вправа «Шкала».

(Від однієї стіни класу до протилежної (перед класною дошкою) крейдою намальована  шкала з позначками від 0 до 5)

- Перед вами  шкала від 0 до 5.  Вона спонукає вас до самооцінки . А саме: як ви оцінюєте на даний час  свої вміння діяти у конфліктних ситуаціях, розв’язувати конфлікти? І чи вважаєте, що вам бракує знань з теми ? Чи вона (тема) не є для вас актуальною?  Визначте свій  показник  (рівень актуальності теми тренінгу) за 5-бальною шкалою (0 — тема зовсім не важлива, оскільки  у мене вже  достатньо вмінь долати конфлікти,   5 — саме те, що потрібно, бо і знань, і навичок для подолання конфліктів бракує)  і  продемонструйте його, зайнявши відповідне місце на  шкалі.

- Що очікуєте від уроку?

  1. Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Я уявляю конфлікт…».
  • Важливо виробити власне ставлення до конфліктів. Задумайтеся,

слово «конфлікт» для  вас  має  позитивне чи негативне забарвлення? (відповіді учнів) Спробуйте зараз заглибитися у свої відчуття і «побачити» та «почути»: якого кольору конфлікт? ( відповіді учнів)  яку він має форму? (відповіді учнів) Якщо можна було б зобразити конфлікт у вигляді   меблів, то що б це було ? (відповіді учнів) Якщо конфлікт  - це музика, то яка?

  • Чи були у вас збіги з тим , як ви уявляли себе і як уявляєте конфлікт?

То чи вважаєте себе конфліктною особистістю?

Конфліктні ситуації трапляються практично щодня. Наша реакція на суперечки зумовлена життєвим досвідом. Емоції, які проявляються в цей момент, залежать від нашого вміння вести конструктивну бесіду. Цьому треба вчитися.

7.Актуалізація проблеми та активізація знань. Інформаційно-ілюстративна вправа «Проблемні кульки».

- Для того, щоб ефективно працювати, нам потрібно пригадати матеріал, вивчений на уроках основ здоров’я.  Перед вами  дві  конфліктні кульки. Їх обох розпирає від конфліктності. Одна назбирала багато конфліктогенів і причин, щоб конфліктувати. Назвіть  їх. (Відповіді учнів.)  А іншу розпирає, бо вона пройшла всі стадії розвитку конфлікту. Про які стадії я згадала?  (Відповіді учнів). Тепер уявіть, що кулька це ваше тіло, а повітря у ній – це гнів, образа, невирішений конфлікт.  Хай один учень випустить повітря з кульки різко, а інший -  поволі.

-  Що відбулося з першою кулькою?

-  Як полетіла друга?

Висновок: важливо вміти керувати емоціями, почуттями і вміти вирішувати конфліктну ситуацію, не допускаючи розпалювання конфлікту. Якщо ця ситуація  затягується в часі, то ми говоримо про ескалацію конфлікту.

Ознаками ескалації конфлікту є:

  1. зростання емоційної напруги між сторонами конфлікту;
  2. залучення в конфліктну ситуацію сторонніх осіб;
  3. перехід від міжособистісного конфлікту до групового;
  4. Застосування насильницьких дій.

В перекладі з латині, ескалація означає сходи. Чим вища сходинка, тим напруженіші стають відносини між опонентами, ніхто не хоче іти на компроміс. Щоб не допустити розвитку конфлікту в часі, потрібно вчитися розв’язувати суперечки на початкових етапах, вміти складати алгоритм виходу з конфліктної ситуації.

  1. Вправа «Шість сходинок ».

(Вчитель малює на дошці гору ( схематично)

  • Перед вами гора. Якщо ви подолаєте її і підкорите  вершину, то

навчитеся   гідно виходити з конфліктних ситуацій. Зрозуміло, що підніматися по крутій горі дуже важко. Давайте «побудуємо» сходинки, які допоможуть піднятися на бажану вершину.

(Учні отримують  комплект  «сходинок». (Додаток 1)  Завдання – визначити правильну їх послідовність . Після розміщення сходинок на малюнку гори  відбувається обговорення кожного кроку.)

  • Вміння  долати  конфлікти  дуже  важливе, але ще важливіше вміння

спілкуватись так, щоб до цих конфліктів не доводити. Для цього лише треба правильно висловлювати своє невдоволення, претензії  чи висувати пропозиції, використовуючи при цьому формулу «Я-твердження» ( написати формулу на дошці)

Формула «Я-ТВЕРЖЕННЯ»

Я почуваюся____________, коли ти___________, тому що____________, ось чому я хочу/бажаю/хотів(ла) б_________________________________.

  • Спробуємо застосувати цю формулу до конкретної ситуації.

Наприклад, ваш однокласник часто дозволяє собі брати у вас  з пеналу ручку чи олівець без вашого дозволу і, інколи, повертає речі тільки після нагадування. Вам це не подобається. (Учні формулюють «Я-твердження».)

  • Я продемонструю вам «Ти-твердження», стосовно цієї ситуації. Воно

звучатиме так: «Ти завжди береш мої речі без  дозволу і ніколи не повертаєш вчасно.» (Обговорення двох моделей висловлення претензії)

  • Якщо ви будете вміти висловлювати власні почуття і ставлення до

певної ситуації, і робити це так, щоб не ображати співрозмовника, тоді вам вдаватиметься уникати конфліктів.

  1. Робота в групах. «Способи розв’язання   конфліктів».
  • У вирішенні конфліктів існує 5 стилів поведінки, або 5 способів

розв’язання конфліктів ( в деякій літературі – їх 4).

  1. Конкуренція, боротьба
  2. Уникнення, втеча
  3. Пристосування , поступка
  4. Компроміс
  5. Співпраця
  • Перед вами зображення казкових героїв: Попелюшка, Колобок,

Лисичка-сестричка, Коза-дереза і Котигорошко.  Зважаючи на їхню «казкову» поведінку і вчинки, спробуйте визначити,  який стиль поведінки в конфліктних ситуаціях характерний для кожного героя?

(Коза-дереза – конкуренція, боротьба . Колобок    уникнення . Попелюшка     пристосування , поступка. Лисичка-сестричка – компроміс . Котигорошко  – співпраця)

Треба зважувати всі можливі наслідки й обирати той спосіб, який найкраще підходить у конкретній конфліктній ситуації.

Робота в групах. Учні об’єднуються у 5 груп, вибираючи картки із зображенням  казкових героїв. Кожна група опрацьовує інформацію щодо «свого» стилю поведінки, потім представляє його перед іншими . (Додаток 2)

Руханка .

  • Конфлікт викликає не лише психологічний дискомфорт, але й впливає

на фізичний стан людини. Пропоную виконати фізичні вправи, які, в умовах стресу,  можуть допомогти подолати  емоційне напруження.

1 вправа. Напружте м’язи спини і міцно стисніть руки в кулак. Витримайте в такому стані декілька секунд, а потім розслабте м’язи спини  та різко розтисніть кулаки. Повторіть  вправу 5 разів.

2 вправа. Деякі психологи рекомендують для боротьби зі стресами заняття бігом. Тому, пропоную наступну вправу для виконання – біг  на місці ( від повільного до інтенсивнішого і в зворотному порядку).

  1. Робота у групах «Вирішуємо конфлікт конструктивно» .

(Учні об’єднуються в три групи. Отримують ситуаційні задачі  (Додаток 3) та мають після обговорення в групі запропонувати  конструктивний спосіб розв’язання конфліктів. )

  1.  Рефлексія. Вправа «Шкала».
  • На початку уроку ви оцінювали свій рівень знань з теми уроку, уміння

поводитися в конфліктних ситуаціях та вирішувати конфлікти  і займали  позицію на шкалі актуальності теми тренінгу . Тепер проаналізуйте свої знання і вміння на кінець уроку  та знову займіть відповідну позицію на цій шкалі  .

  • Чи збагатили свої знання та чи набули навичок впродовж уроку?  Що

було для вас новим, чого не знали? Який етап уроку сподобався найбільше?  Чи комфортно було працювати в групах? ( відповіді учнів)

  1.  Прощання.  Вправа «Побажання».

( На окремих папірцях  записані  імена всіх учасників тренінгу (по одному). Їх (папірці)  розміщують у невелику коробку.)

  • Вірю, що ваша доброзичливість та товариськість  допомагатиме

уникати   непорозумінь з людьми. Пропоную поділитися добром з учасниками тренінгу. Витягніть із коробки наосліп папірець з ім’ям  однокласника та побажайте тому , чиє це ім’я,  чогось доброго і світлого. Будьте толерантними у спілкуванні.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

Вправа « Шість сходинок»

 

Етапи розв’язання конфлікту

 

1.Аналіз конфліктної ситуації.

2.Прогноз варіантів та способів розв’язання конфлікту.

3.Визначення критеріїв розв’язання конфлікту.

4.Прийняття рішення.

5.Розробка плану дії згідно прийнятого рішення і його реалізація.

6.Оцінка результату конфлікту .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Робота в групах « Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях»  / «Способи розв’язання конфліктів»)

 

Стиль поведінки і наслідки

Характер дій

Недоліки застосування

Боротися, конкурувати  прагнути задовольнити тільки свої інтереси

Як правило, усі програють.

Тиск на іншу сторону з метою нав'язати свій варіант.

Може бути застосована словесна чи фізична жорстокість.

Є загроза, що опоненти  втратять повагу до себе.

Це може змусити людей захищатися і може посилити конфлікт.

Поступатися, пристосовуватися – бути готовим жертвувати своїми інтересами .

Хтось може випадково виграти за рахунок іншого.

Власні інтереси відсуваються на другий план задля задоволення потреб іншої сторони.

 

Поступка може бути  оцінена  як вияв слабкості.

Ваші інтереси не будуть задоволені. В кінці Ви можете почуватися незадоволеним.

Відсторонитися від конфлікту, уникати -

 замовчувати проблему, зволікати з її розв’язанням, розірвати стосунки.

 

Проблема ігнорується або  демонструється  байдужість.

Відповідальність за рішення перекладається на іншу сторону.

 

Проблема може бути ніколи не вирішена.

Стосунки між сторонами можуть розірватися.

Компроміс – готовність обох сторін йти на поступки для досягнення згоди щодо спірного питання.

Усі частково виграють.

Кожна сторона йде на поступки .

Обидві сторони зацікавлені у вирішенні конфлікту і готові йти на поступки.

Сторони можуть сумніватися у справедливості  розподілу поступок, перекладати відповідальність один на одного.

Домовлятися, співпрацювати - прагнення обох сторін знайти  рішення, яке задовольнятиме обох.

Усі виграють (повністю або частково)

Беруть до уваги інтереси обох сторін.

Учасники шукають рішення, яке влаштує усіх.

Зазвичай потребує багато часу.  Інколи важко знайти рішення взаємовигідні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

Робота у групах «Вирішуємо конфлікт конструктивно»

 

Ситуація 1

Класний керівник погодився  організувати дискотеку для учнів  9 класу при умові, що ніяких порушень поведінки  протягом тижня у них не буде. Однак  Василь  зірвав  урок української мови. Однокласники розчаровані  та сердиті на Василя, адже  дискотека відміняється.

 

Ситуація 2

Уляна, учениця 9 класу, вчиться на середньому рівні. Одного разу вона не дала списати диктант Євгену, поруч з яким сидить.  Дівчина отримала за диктант оцінку «11», а Євген  - «4» . Наступного дня Євген сказав усім однокласникам, що Уляна  наперед знала , який диктант будуть писати на уроці, тому отримала таку гарну оцінку і не дала списати йому.

 

Ситуація 3

Андрій запросив трьох  найкращих друзів (Сашка,  Василя та Андрія)  на святкування свого дня народження. Але за три дні до святкування  дізнався, що Сашко  запропонував Василю та Владиславу відвідати футбольний матч саме в день його народження. Хлопці хочуть піти на футбол. Андрій ображений.   

 

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку