«Заповіт (“Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, ві

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу закладів загальної середньої освіти із використанням інфомедійного компоненту, присвячена вивченю творчості Т.Г.Шевченка в школі.
Перегляд файлу

Українська література. 7 клас

Тема: «Заповіт (“Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.

Мета: формувати предметні компетентності: виразно та осмислено читати  вірш «Заповіт», розвивати вміння аналізувати поезію; формувати загальнокультурні компетентності: виховувати повагу до особистості Тараса Шевченка; формувати здоров`язбережувальні компетентності: пропагувати психоемоційне здоров’я шляхом використання кольоротерапії; уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас; розвивати вміння працювати в групах; формування інфомедійної грамотності: ознайомитися з поняттям «соцмережа», з’ясувати, яку небезпеку несе спілкування в соцмережах, створювати фб-сторінку ліричного героя поезії «Заповіт» («Як умру, то поховайте…»)

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, робочі зошити, роздатковий матеріал, ватман

Перебіг уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Літературний диктант за твором Т.Шевченка «Тополя»

Вчитель. Щоб приступити до вивчення теми нашого уроку, нам потрібно повторити матеріал, який ми вивчали на минулому уроці. Для цього пропоную виконати літературний диктант за твором Т.Шевченка «Тополя».

  1.                Твір «Тополя був написаний у … році (1839)
  2.                Т.Шевченко написав «Тополю» на основі народної пісні «Мала мати сина, восени женила», яку дуже любила й часто співала … (старша сестра Шевченка Катерина);
  3.                Тема твору «Тополя» - … (відображення трагічного кохання молодої дівчини);
  4.                Ідея - … (невмирущість справжнього кохання та вірності);
  5.                За жанром «Тополя» - це… (балада);
  6.                Метаморфоза – це … (літературний прийом, що полягає у перетворенні одного образа на інший).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

C:\Users\Админ\Desktop\заповіт.PNGВчитель. Сподіваюся, що всі справилися із завданням, ваші роботи я перевірю на наступний урок. А зараз спробуйте здогадатися, яку тему ми вивчатимемо на уроці. Для цього пропоную відвідати картинну галерею, але не звичайну, а особливу. Вам потрібно розглянути експонати та пояснити, що їх об’єднує (відповіді учнів)

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку

Вчитель. Отже, як ви зрозуміли, ми будемо продовжувати вивчати творчість Т.Г.Шевченка й сьогодні познайомимося з його поезією «Заповіт» («Як умру, то поховайте…»). Тож тема уроку: «Заповіт (“ Як умру, то поховайте…”)» − твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього (записують у зошити). Завдання, які ставимо перед собою такі:

  • виразно та осмислено читати  вірш «Заповіт»;
  • розвивати вміння аналізувати поезію;
  • ознайомитися з поняттям «соцмережа»;
  • з’ясувати, яку небезпеку несе спілкування в соцмережах;
  •  створити фб-сторінку ліричного героя поезії «Заповіт» («Як умру, то поховайте…»)

V. Основний зміст уроку

1.Бесіда

  •                як ви вважаєте, що таке заповіт?
  •                коли людина складає заповіт і з якою метою?

Вчитель. Вікіпедія подає таке визначення «заповіту» - це правовий документ, зроблений у встановленій законом формі розпорядження дієздатного громадянина (заповідача) на випадок смерті про належне йому майно.

2.Історія написання поезії «Заповіт» («Як умру, то поховайте…») 

Вчитель. У квітні 1845 року після закінчення Академії мистецтв зі званням «некласного художника» Тарас Шевченко повертається в Україну. Там за дорученням від Київської Археологічної комісії зарисувати історичні пам’ятки працює в різних місцевостях краю, буває як у розкішних будинках панів, так і в убогих хатинках бідних людей. Існуюча соціальна несправедливість переповнює його серце.

    Як згадував у своїх мемуарах лікар Андрій Козачковський, друг Тараса Шевченка, в жовтні – листопаді того року хворий поет змушений був гостювати у нього в Переяславі. У зв’язку з ремонтними роботами в будинку згодом переїхав у с. В’юнище до поміщика-декабриста С.Н. Самойлова.

    Там поет знову захворів, його терміново відправляють в Переяслав до лікаря-друга. Цього разу хвороба (пневмонія) була настільки серйозною, що Тарас Шевченко думав про свої останні дні. Усе те, що накопичилося на серці поета, вилилося у вірші «Заповіт» – настанову для свого народу.

    Отже, 25 грудня 1845 р. в м. Переяславі під час хвороби був створений знаменитий «Заповіт» Тараса Шевченка. Молодий організм поборов хворобу. Після того було написано ще багато різних творів, проте саме цей вірш Великого Кобзаря став надихаючим закликом до волі для українського народу.

3.Виразне читання поезії вчителем та учнями

4.Обмін враженнями від прочитаного

Хвилинка релаксації

Вчитель. Ми з вами плідно працюємо, але нам потрібно трішки відпочити, порелаксувати. Тож пропоную кольоротерапію фіолетовим кольором, який символізує розум, мудрість, сприяє натхненню, чутливості та співчуттю (перегляд відео «Кольоротерапія фіолетовим кольором»  https://www.youtube.com/watch?v=NCeX0CHu_ak)

5.«Робота в групах»

Вчитель. Зараз ви попрацюєте в групах. Для цього потрібно підготувати ідейно-художній аналіз поезії за поданим зразком (працюють 5 хвилин та презентують напрацьовані матеріали)

C:\Users\Админ\Desktop\аналіз.PNG6.Словникова робота з інфомедійним компонентом 

Вчитель. Наступне наше завдання спрямоване на розвиток інфомедійної грамотності. Тож ми познайомимося з таким поняттям як «соцмережі». Що, на вашу думку, собою являють соцмережі та для чого вони нам потрібні? (відповіді учнів)

Соціальна мережа – це веб-сервіс, віртуальна спільнота, що складається з людей з однаковими інтересами, нахилами, діяльністю.

Тож розгляньте картинку й дайте відповіді на наступні запитання:

C:\Users\Админ\Desktop\ма.PNG

 

 

 

 

  • що зображено на малюнку?
  • про що говорить зображення?
  • який висновок можна зробити, розглядаючи його?
  • якими соціальними мережами користуєтеся ви?
  • які переваги надає спілкування в соцмережах у сучасному світі?
  • яку інформацію висвітлюєте ви в стрічках своїх соцмереж?
  • яку загрозу може нести спілкування в соцмережах?

7.Створення фейсбук-сторінки ліричного героя поезії «Заповіт»

Вчитель. Діти, підсумовуючи сказане про соцмережі та про вивчену поезію Тараса Григоровича, пропоную продовжити роботу в групах та створити фейсбук-сторінку ліричного героя поезії «Заповіт» (працюють 5 хвилин на запропонованих шаблонах)

 

C:\Users\Админ\Desktop\фб.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Закріплення вивченого

Продовжте думку…

«Поезія Т.Шевченка «Заповіт» («Як умру, то поховайте…») заставила мене задуматися над…»

VІІ.Рефлексія уроку, оцінювання роботи учнів на уроці

Вчитель. Наш урок завершується. Ви всі молодці, дуже добре попрацювали! Тож давайте підведемо підсумки, аби дізнатися, чи виконали ми поставлені завдання, серед яких були такі:

  • виразно та осмислено читати  вірш «Заповіт»;
  • розвивати вміння аналізувати поезію;
  • ознайомитися з поняттям «соцмережа»;
  • з’ясувати, яку небезпеку несе спілкування в соцмережах;
  •  створити фб-сторінку ліричного героя поезії «Заповіт» («Як умру, то поховайте…»)

(відповіді учнів)

А ще напишіть про свої враження від уроку, побажання та запитання, які виникли у вас протягом роботи на уроці, та розмістіть їх на паркані думок, озвучивши перед цим.

Стенд «Паркан думок», цена 498.75 грн., купить Харків, Київ — Prom.ua  (ID#1089878424)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Вчитель. Домашнє завдання на наступний урок: вивчити вірш «Заповіт» напам’ять, написати вільне есе на тему «Значення творчості Тараса Шевченка для України»

 

 

 

docx
Додано
13 вересня 2021
Переглядів
3198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку