Мета: навчити старшокласників спілкуватись; формувати власну думку; вміти відстоювати її; вміти слухати співрозмовника; пам’ятати, що кожна думка має право на існування; виховувати доброту, чесність, порядність.
Методи і прийоми: інтерактивна вправи: « Вільний мікрофон», « Мозковий штурм» , проблемне питання, бесіда.
Обладнання: вислови філософів про сенс життя, бланки з завданням, інтерактивна дошка, заповіді Матері Терези.
Епіграф
«Людина народжується, страждає і помирає…»
Хід проведення засідання круглого столу
Вихователь: Добрий день, шановні гості та учасники круглого столу. Сьогоднішню нашу зустріч хочеться розпочати з притчі.
Один східний володар захотів пізнати всю історію людства. Мудрець приніс йому 500 томів. Зайнятий державними справами, цар відіслав його, наказавши викласти все це в більш стислій формі. Через 20 років мудрець повернувся. Історія людства займала тепер всього 50 томів, але цар був занадто старий, щоб подолати стільки товстих книг і знову відіслав мудреця. Пройшло ще 20 років, і постарілий, посивілий мудрець приніс один – єдиний том, який вміщав усю премудрість світу, яку той прагнув пізнати. Однак цар лежав на смертному одрі і у нього не залишилося часу, щоб прочитати навіть одну цю книгу. Тоді мудрець виклав йому історію людства в одному рядку:
« Людина народжується,страждає і помирає ». Отже, епіграфом до засідання круглого столу і будуть слова мудреця.
Зараз ми спробуємо поспілкуватись і посперечатися із наймудрішими цього світу.
( Учасники круглого столу формуються у групи ). Завдання для них:
1) Пояснити,розширити думку мудреця.
2) Висловити згоду або заперечити.
( В кінці обговорення вихователь робить підсумок )
Інтерактивна вправа « Вільний мікрофон»
Кожній групі пропонується обговорити цитату відомої людини
Група №1
« Навчання в школі життя примусове, уникнути його не може жодна людина » Вудбері
Вихователь: Дорогі друзі, рекомендую вам завжди прислухатися до порад старших,бо як відомо, вони поганого не побажають,дорослим завжди є що сказати,вони мають певний життєвий досвід. Відомо,що краще вчитися на чужих помилках, а не на своїх.
Відомо,що скільки б дитину не застерігали, все одно вона падає,набиває гулі,наставляє синці, і в прямому і в переносному значеннях. Запам’ятайте, що людина куди більше вчиться на помилках,які вона робить з власної волі,ніж на правильних вчинках, зроблених по чужій вказівці.
Група №2
« Життя – це позика, а не подарунок »
Боденштедт
Вихователь: Висновок. Це означає,що кожна людина не може розпоряджатися своїм життям,як йому заманеться . Бездумно жити ми не маємо права. І все життя нам потрібно повертати борги. Батькам,які подарували життя, дідусю з бабусею, які обдаровують нас мудрістю,які у скуртну хвилину приходять на допомогу,залишаються поруч і в горі, і в радості .
Група №3
« Як байка так і життя ціниться не за довжину, а за зміст»
Сенека
Вихователь: Іноді так буває, що людина прожила довге життя, а що про неї можна сказати хорошого, який слід вона залишила?Олександр Македонський прожив 33 роки, але він відомий на весь світ ,як талановитий полководець, Вольфганга Амадея Моцарта життя обірвалося у 35 років, але його і твори визнані,шедеврами симфонічної, концертної,камерної,оперної та хорової музики.
Група № 4
« Красиво жить – не просто звук пустой,
Лиш от того, кто в мире красоту умножил,
Трудом, борьбой – тот жизнь красиво прожил,
Воистину увенчан красотой »
Й. Бехер
Вихователь: По- різному люди розуміють вислів « красиво жити». Одні беруть до уваги зовнішню частину життя: гроші, квартира, автомобіль, гарний одяг,заміський будинок. Але за тим найчастіше буває духовна порожнеча. Красиво жити – означає своєю працею творити добро,своїми вчинками примножувати красу. Чи не так?
Група №5
« Істинне призначення людини – жити, а не існувати »
Джек Лондон
Вихователь: Яке ж повинно бути повноцінне життя? Вважаю,насичене,бурхливе,невгамовне. Колись був написаний такий вірш:
« Життя штормить, а я чекаю штилю,
Обридло порсатись в безодні шалу хвиль…»
А потім було дописане:
« Життя бурлить,той шквар не ущухає,
Поки життя штормить,доти воно триває! »
Погодьтеся,ця істина незаперечна.
Вихователь: У ході підготовчої роботи ви писали міні – твори на тему: « У чому сенс життя?»
( Зачитування цитат із творів учнів )
Готуючись до сьогоднішньої розмови, я проаналізувала ваші анкети на тему: « Чого я прагну сьогодні? » ( Опитування проходило 30 вихованців ). І ось який вийшов результат:
Це невелике соціологічне дослідження дає мені право сказати, що кожен з вас уже хоча б поставив перед собою питання « Для чого я живу?»
Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»
Вихователь: Юність – це пік вашого життя. Зараз ви робите найвеличніше своє відкриття – відкриваєте самих себе. А відкриття самого себе – найпрекрасніше,що може відчути людина. У цих пошуках глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і використати їх,щоб пізнати себе виконаймо цікаву вправу.
( Пояснення завдання )
На інтерактивній дошці написані позитивні і негативні якості людини. Кожна риса характеру має свій колір.
Позитивні якості |
Негативні якості |
Взаємодопомога - червоний |
Егоїзм - чорний |
Толерантність - жовтий |
Заздрість - зелений |
Доброта - жовтогарячий |
Жадібність – коричневий |
Цілеспрямованість - рожевий |
Підступність – блакитний |
Впевненість - білий |
Підлість - синій |
Вам потрібно обрати по 2 позитивні і 2 негативні риси характеру, які ви вважаєте притаманні вам.
( Підрахування у групах )
Зробити висновки.
Вихователь: Життя людини – це завжди таємниця. Тож раджу вам прислухатися до себе,ще раз проаналізувати свій характер, вибрати найкращі риси свого темпераменту,щоб про вас можна було сказати, що ви більш менш належите до ідеалу сучасної людини.
Вихователь: На нашому засіданні присутні гості. Пропоную поговорити про сенс життя ідеальної людини.
Вихователь: Отже, пошук змісту життя – проблема складна. На життєвому шляху виникають певні невдачі та розчарування як в собі так і в людях. Прислухайтесь до слів відомого педагога Василя Сухомлинського : « На твоєму шляху каміння,яке ти повинен прибрати,щоб іти за тобою було легше. Якщо за своє життя ти не побачив жодного камінця і не прибрав його, ти - не людина ».
Ви – молоді громадяни України і через рік закінчуєте школу. На своєму шляху ви зустрінете різних людей: добрих і поганих, енергійних і байдужих. У кожного із вас складеться своя доля. Кожен, мандруючи життям, буде шукати свою істину,свій ідеал і, можливо, у цьому вам допоможе духовний заповіт лауреата Нобелівської премії, громадянки і Людини з великої букви, Матері Терези. Я думаю, що кожен із вас зробить свій висновок і запам’ятає ці слова назавжди:
Учні:
Життя – це можливість,
Скористайся ним.
Життя – це краса,
Милуйся нею.
Життя – це мрія,
Здійсни її.
Життя – це виклик,
Прийми його.
Життя – це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя – це гра,
Стань гравцем.
Життя – це багатство,
Не розтрать його.
Життя – це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя – це таємниця,
Пізнай її.
Життя – король лиха,
Побори все.
Життя – це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя – це боротьба,
Стань борцем.
Життя – це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя – фортуна,
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його.
Це твоє життя,
Борись за нього.
Вихователь: Дякую вам за допомогу, за те,що знайшли терпіння вислухати мене,за ваші щирі розповіді. І хай вам у житті щастить!