ЗАСІДАННЯ ЛІТЕРАТУРНОГО КЛУБУ
Тема. Добро і зло у світовій літературі.
Мета. Вчити учнів знаходити паралелі між добром і злом у творах світової
літератури.
Розвивати навички компаративного аналізу, логічне мислення учнів, усне мовлення, вміння вести дискусію.
Виховувати доброзичливе ставлення до інших, почуття взаємо-допомоги, взаємодовіри, взаєморозуміння, морально-етичні норми життя.
Обладнання. Комп'ютер, диск «Інтерв'ю із Богом», Біблія, мікрофон,
роздавальний матеріал «Як правильно вести дискусію», словники.
На дошці плакати із висловами про добро і зло:
«Раз добром зігріте серце вік не прохолоне» Т.Шевченко;
«Не знаю, що краще – чи зло, що приносить користь, чи добро, яке несе шкоду» Мікеланджело;
«Найкраще знає, що таке добро, той, хто випробував зло» Англійське прислів'я
Епіграф.
Добро і зло у вічнім серці,
Їх відлуння – на устах,
Сліди лишає на серці
І віддзеркалює в очах..
Валерій Дідух
Хід засідання
І. Організаційний момент
Рольова гра «Добре сонечко».
- За вікном погана погода. Сонце закрили сірі хмари. Його потрібно врятувати. Для цього треба, щоб кожен із нас, усміхаючись, по черзі називав слово чи словосполучення слів, які асоціюються у вас із чимось приємним, життєрадісним. А я малюватиму із ваших слів промінчики сонечку. І вірю, що найближчим часом надворі випогодиться.
(Думки учнів. Вчитель записує слова-промінці на дошці до намальованого заздалегідь сонечка).
ІІ. Повідомлення теми і мети засідання
Слово вчителя зарубіжної літератури.
- Добро і зло – ці філософські категорії завжди ідуть поряд. Чому? Чи не краще змінити світ на повний позитив? Саме про ці вічно суперечливі філософські категорії ми і будемо говорити сьогодні.
Робота з роздавальним матеріалом «Як правильно вести дискусію».
- Оскільки, кожен із вас, я вважаю, захоче висловити свою думку, яка іноді не буде співпадати з думками вашого друга, то для успішного проведення засідання пригадаємо правила ведення дискусії завдяки роздавальному матеріалу.
1. Перед тим, як вступати в дискусію, подумай, чи достатньо ти обізнаний з цим питанням.
2. Вислухай співрозмовника, зрозумій, що він пропонує, з'ясуй мету дискусію.
3. Умій слухати, стежити за перебігом полеміки.
4. Визнач, з чим саме ти згодний, а з чим — ні.
5. Добери переконливі докази, підтверджені фактами, аргументуй свій погляд.
6. Критикуй думку, а не людину, яка її висловила.
7. Поважай співрозмовника, оціни правильно його позитивні якості.
8.Пам'ятай, що у будь-якій полеміці головне — пошук і знаходження істини, а не висміювання противника.
9. Зроби підсумок. З'ясуй позитивні результати для себе, опонента та зроби відповідні висновки.
Складання «асоціативного куща».
(На дошці написано слово «добро». Учні придумують слова-асоціації до нього.)
- Добро – чесність, ввічливість, щастя, совість, світло, любов, гуманізм.
Радість, щастя, приємні відчуття навіює як дітям, так і дорослим пісня нашого дитинства. Послухаймо.
Читання поезії Г.Комар «Щастя».
- Як ви говорили, добро тісно переплітається із поняттям «щастя». Як його бачить Галина Комар зараз почуємо.
Кажуть, що по світу ходить собі щастя.
Хто його зустріне – усе йому вдасться.
І його шукають люди, і за ним питають,
Та яке те щастя – і самі не знають.
Для одних – це гроші, машина і хата,
Для інших – кар’єра і гарна зарплата.
Для когось – це діти, сім’я і родина.
А для когось щастя – кохана людина.
Дехто каже: «Щастя – це друзі хороші,
Бо ти їх не купиш ні за які гроші».
А хтось – що здоров’я – все інше дарма,
Бо більшого щастя на світі нема.
І шукають його люди, десь на чужині,
А воно насправді ходить в рідній стороні:
У батьківській хаті, в пісні солов’я.
У квітах, що пахнуть п’янко край вікна.
У барвистій веселці, у небі голубому.
У вечірній зіроньці, сонечку ясному,
У полях безкраїх, в колоску зернини.
Та найбільше щастя – в усмішці дитини
Бесіда за Біблією.
- Усі ми, християни, добре розуміємо, що найважливішої книгою світу є Біблія. Саме із цієї першої пам’ятки літератури людство черпало
настанови для життя. Мойсей зніс у таблицях 10 заповідей божих із
гори Сінай. Пригадаймо їх.
(Зачитування 10 заповідей божих).
- А от відповідь на питання: «З якого часу тягнеться суперечка
між добром і злом» спробує дати учень, який досліджував це питання:
Виступ учня-дослідника
- Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:
Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.
Відповідно,
Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.
Отож, добро і зло – це категорії, які вживаються при моральній оцінці окремих явищ, вчинків, мотивів діяльності людини. Що ж про це говорить Святе Письмо? Бог створив світ - і це було добро. Але перші люди Адам і Єва згрішили - це зло, і були вигнані Богом із раю. Боротьба добра і зла – це яскравий приклад відносин між дітьми перших людей Каїном і Авелем. Навіщо ж тоді зло на світі? Можливо, для рівноваги, для спокути гріхів, для їх розуміння...
«Метод мікрофону». Продовж речення.
- Зараз ми спробуємо висловити свої думки у мікрофон. Я починатиму фразу, а ви її продовжіть, будь ласка.
(Вчитель у іграшковий мікрофон говорить слова: « Мені добре, коли мої рідні здорові». Потім передає мікрофон учням, кожен висловлює свою думку на стандартний початок:
Мені добре, коли ...
Сенс мого життя...
Добрий вчинок – це...)
- Пригадайте, будь ласка, хто із письменників світової літератури звертався до змалювання позитивних героїв, і на прикладі добрих вчинків показували, як потрібно жити людині на землі.
(Мауглі, живучи серед світу тварин, залишався вірним, добрим, розумним;
Герда, незважаючи на перешкоди, не зупиняється ні перед чим, іде шукати Кая – свого друга, пасербиця у казках ніколи не забуває про ввічливість та добре розуміє, що лише працюючи можна добитися успіхів у житті. Прометей, незважаючи на могутність і злість Зевса, приносить людям вогонь та вчить різних ремесел. Робінзон Крузо не опускає рук навіть на безлюдному острові, підтримку знаходить у читанні святого письма. Айвенго – справжній лицар честі, Фауст, Майстер і Маргарита, Стариган з крилами...)
Завдання для художників. «Намалюй».
- Твори світової літератури ще раз доводять, що добро і зло тісно переплітаються між собою. То де ж, на вашу думку, знаходиться людство, якщо добро і зло зовсім поряд?
(Учні на аркуші паперу із словами «добро» і «зло» малюють людину, яка ніби то розривається між добром і злом).
Бесіда за плакатами із висловами.
- У всьому поганому у своє житті ми звинувачуємо потяг людства до матеріальних речей. А як вважаєте ви, чи, дійсно, причина зла у тому
матеріальному, а не духовному, що є у нашому житті. Як можна
пояснити слова: «Матеріальні речі – це не зло, зло – це наше
ставлення до цих речей”?
- Справді, «Щасливий не той, хто багато має, а кому мало треба». Михайло Булгаков у знаменитому творі «Майстер і Маргарита» словами Воланда, тобто Сатани, говорить: «Що би робило ваше добро, якби не було на світі зла?» .Як можна пояснити ці слова?
Складання «асоціативного куща».
- А зараз спробуємо добрати асоціації до слова «зло».
(Зло - егоїзм, жорстокість, вбивство, заздрість).
- А що про зло говорить Біблія?
Виступ учня-дослідника
(У виступі можна використовувати цитати із Біблії: «Твори добро тим, хто ненавидить вас. І моліться за тих, хто вас переслідує... » Євангеліє від Матвія 5;44, «Даруй світло, і тьма згине сама по собі»).
Рольова гра «Усе погане - за вітром».
- Пригадайте, будь ласка, погані ваші вчинки, про які ви б не хотіли згадувати. Напишіть їх на листках і скидайте у чашу.
(Учні записують на аркушах паперу свої негативні якості характеру чи погані вчинки. Вчитель збирає написане, складає у чашу вкриту фольгою і підпалює написане. Пам'ятайте про правила безпеки).
- Вміти любити і прощати, вміння визнавати свої помилки чи неправильні вчинки – це, повірте, велике мистецтво кожної людини. Сьогодні ми «спалили» усе погане, але пам’ятайте, що там, на межі між раєм і пеклом не буде кому запитувати про ваші недоліки і палити їх, тому робіть у житті усе так, щоб піти у потойбіччя з чистою душею.
- Література дає можливість пізнати і зрозуміти, а також повчитися на досвіді різних країн світу. Пригадайте твори світової літератури, в яким змальовано негативних героїв і їхні вчинки.
(Учні характеризують образи Гобсека, Скруджа, Доріана Грея, Жюльєна Сореля).
ІV. Підсумок засідання
Бесіда за легендою-притчею.
Старий індієць одного разу сказав синові:
- У людині живе два вовки: Добро іЗло.
- Який же сильніший, який перемагає?
Мудрий індієць відповів:
- Той, якого ти годуєш!
Саме слово, книга, гарні та гідні приклади є поживою для доброго вовка у нашому житті.
- То з кого слід починати перетворювати світ на добрий. Звичайно, перш за все, із себе. Бо як говорив ще у 6 столітті до нашої ери філософ Лао Цзи: «Чтобы мир царил на земле, народы должны жить в мире. Чтобы между народами был мир, города не должны восставать друг против друга. Чтобы в городах был мир, соседи должны находить общий язык. Чтобы между соседями был мир, нужно, чтобы в каждой семье было согласие. Чтобы в семье был мир, каждый должен отыскать его в своем сердце».
Читання поезії Галини Кузь.
Чому ми підсоблюємо зло, -
Без нас це є кому робити.
Добру стараймось підсобити.
Нехай укотре тобі не повезло...
Як місця злу в нас не було б,
Усе красиве ожило б
Добро весною зацвіло б,
Усім би щастя принесло!
Нехай добро росте для нас.
Нехай і волю, й силу має!
Добро – і світ увесь тримає!
Тож, добрі люди, в добрий час!
Добру сприяймо на Землі.
Хоч перепони чималі!
Щоб щезли сили темні і злі,
Ми щиро Бога помолім!
Перегляд відеофрагменту «Інтерв'ю з Богом».
Людино, зупинися на хвилинку,
Задумайся над сутністю буття.
Для чого ти прийшла в земну долину,
Для чого Господь дав тобі життя?
Для чого ти вдихаєш це повітря?
Для чого тобі дано зір та слух,
Ти відчуваєш тепло, холод, світло...
Людино! Ти є витвір Божих рук!
Рольова гра «Рецепти доброти у колі злагоди».
- Візьмемось, друзі, разом всі за руки,
нехай єднає нас тепло сердець.
Розділимо на всіх і щастя, й муки.
Й біда міліє поруч хай, не десь.
- Придумайте найоригінальніший рецепт – засіб, який би допомагав людям позбавитися від негативних якостей і зробить усіх добрішими.
(Усі учасники беруться за руки і кожен виголошує свій «рецепт доброти»).
Підсумкове слово вчителя.
- Доброта проявляється саме у вчинках людей, а не в словах. Найкращі поради, як ми сьогодні ще раз переконалися, знаходимо у Біблії. «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе, і ніколи не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».
Поспішайте творити добро. Нехай це буде лише щира посмішка чи мудра порада.