Засоби художньої виразності у скульптурі. Равликова тістопластика

Про матеріал

Тема: Засоби художньої виразності у скульптурі. Равликова тістопластика

Мета:

ознайомити учнів із засобами виразності у скульптурі (об'ємом і фактурою), технологією ліплення сувенірів із солоного тіста, використовуючи засоби художньої виразності скульптури; формувати навички ліплення, закріпити засвоєння основних прийомів виготовлення виробів і виконання проміжних технологічних операцій;

розвивати моторику м'язів рук, художнє мислення, почуття форми, пропорції, художній смак, уяву, емоційне позитивне ставлення до світорозуміння; вміння насолоджуватися скульптурними творами, аналізувати їх;

виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва взагалі та скульптури зокрема, культуру праці; сприяти вихованню естетичного смаку, підвищувати інтерес до народно - прикладного мистецтва, любов до свого народу і його традицій, до рідного краю.

У практичній частині діти виготовляють сувенір з солоного тіста - Равлика.

Перегляд файлу

Гетман Олена Вікторівна,

вчитель образотворчого мистецтва та етики

гімназії № 9 Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Предмет: Образотворче мистецтво

Тема: Засоби художньої виразності у скульптурі. Равликова тістопластика

Мета:

  •                 ознайомити учнів із засобами виразності у скульптурі (об’ємом і фактурою), технологією ліплення  сувенірів із солоного тіста, використовуючи засоби художньої виразності скульптури; формувати навички ліплення, закріпити засвоєння основних прийомів виготовлення виробів і виконання  проміжних технологічних операцій;
  •                 розвивати моторику м’язів рук, художнє мислення, почуття форми, пропорції, художній смак, уяву, емоційне позитивне ставлення до світорозуміння; вміння насолоджуватися скульптурними творами, аналізувати їх;
  •                 виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва взагалі та скульптури зокрема, культуру праці; сприяти вихованню естетичного смаку, підвищувати інтерес до народно - прикладного мистецтва, любов до свого народу і його традицій, до рідного краю.

 

Обладнання: готове солоне тісто, дощечка для роботи, стеки, пензлик, склянка з водою, зубочистка, пергаментний папір трохи більшого розміру, ніж передбачуваний виріб, серветка.

 

Демонстраційний матеріал: кросворд, відео «Іоан Георгій Пінзель: від храмів до музеїв», фотографії робіт І.Г. Пінзеля, ребус, відео «Вироби з солоного тіста», інформаційні картки, зразок готової роботи, готові зразки равликів з тіста, картинка-вірш про равлика.

 

Тип уроку: комбінований

Клас: 5

Хід уроку

І. Організаційний момент

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок,

Попрацюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі –

Учні - просто молодці!

 

"Девіз творчих та винахідливих"

Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

ІІ. Мотивація та оголошення теми уроку

 Тема нашого сьогоднішнього уроку «Засоби художньої виразності у скульптурі. Равликова тістопластика»

Завданням є:

1. ознайомитися із засобами виразності скульптури (об’ємом і фактурою),

2. технологією ліплення сувенірів із солоного тіста, використовуючи засоби художньої виразності скульптури;

3. сформувати навички ліплення;

4. розвивати моторику м’язів рук, художнє мислення, почуття форми, пропорції, художній смак, уяву, емоційне позитивне ставлення до світорозуміння;

5. бути зацікавленим творами образотворчого мистецтва взагалі та скульптури зокрема,

6. виховувати в собі культуру праці;

7. підвищувати інтерес до народно - прикладного мистецтва, любов до свого народу і його традицій, до рідного краю.

 

ІIІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

На минулому уроці ми з вами вивчали що таке скульптура та її види. Пригадаймо та розгадаймо кросворд

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

К

Р

У

Г

Л

А

 

 

 

 

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Р

Е

Л

Ь

Є

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

С

Т

А

Н

К

О

В

А

 

 

 

5

М

О

Н

У

М

Е

Н

Т

А

Л

Ь

Н

А

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання до кросворду:

1. Тривимірне зображення, що має реальні форми, які розміщені у реальному просторі, виготовлене людиною – це… (Скульптура)

2. Скульптура, яка вільно розміщується у просторі називається … (Кругла)

3. Скульптура, яка розташовується на площині, яка й слугує їй фотом називається … (Рельєф)

4. Вид скульптури, який використовують для виставок та прикрашення інтер’єрів. Виконують таку скульптуру на спеціальному станку (це дерев’яний триніг із підставкою, яка обертається; під час роботи скульптор обертає її для того, щоб обробити всі частини майбутнього твору). Про який вид скульптури йдеться? (Станкова)

5. Яка скульптура дуже велика за розмірами та втілює значні ідеї. Вона завжди закріплена на одному місці. Прикладами цієї скульптури є пам’ятники  видатним діячам, героям, меморіальна скульптура. (Монументальна)

 

А які види скульптури не були внесені у кросворд? Поясніть їх значення.

Монументально-декоративна – скульптура, яку використовують для прикрашення, вона містить усі види оздоблення архітектурних споруд і комплексів (атланти, каріатиди, фризи; фронтонна, фонтанна, садово-паркова скульптура).

Дрібна пластика – маленькі скульптурки з кістки, фарфору, фаянсу, срібла, цінних пород каменю, скла, усі види кераміки, які використовуються для прикрашення інтер’єрів кімнат.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

На попередніх уроках ви вже ознайомились із засобами художньої графіки та живопису. Образотворчою мовою для графіки: лінія, пляма, штрих, крапка; для живопису: колір.

-  Як ви вважаєте, що ми можемо назвати засобами художньої виразності у такому виді мистецтва, як скульптура? (варіанти відповідей учнів)

Художній образ цього виду мистецтва створюється особливим набором специфічних засобів: об’єм та фактура.

Об’єм — на відміну від лінії, штриха, плями, — тривимірний зображувальний засіб. Найчастіше використовується у скульптурі та архітектурі.

Фактура — у скульптурі особливості оброблювання поверхні будь-якого матеріалу, матеріальні, відчутні на дотик властивості поверхні художнього твору, що використовуються як засіб точного відображення дійсності.

Скульптор мислить об'ємами, передає почуття та світогляд людини завдяки об'ємним формам. Об'ємну форму можна створити по-різному: із глини скульптор ліпить, додаючи, нарощуючи об'єм; працюючи з каменем — відсікає від більшого менше, зайве. Саме так працював видатний український скульптор Іоан  Георг Пінзель. У кожній кам'яній брилі та дереві він бачив образ, тому, видаляючи зайве, створював шедеври, якими до сьогодні захоплюється людство.

 

Повідомлення учня:

Львівський Мікеланджело, або ким був Іоан Георг Пінзель

Хоча у місті Лева є цілий музей присвячений його творчості, проте навряд чи багато львів’ян чи гостей міста зможуть впевнено пояснити, хто такий Іоан Георг Пінзель. А він, власне, був одним з найбільш яскравих діячів культури на наших теренах у XVIII столітті, якого подекуди за рівнем майстерності та оригінальності порівнюють з найкращими європейськими скульпторами свого часу. 

Перша проблема, на яку ми натрапляємо, коли починаємо говорити про постать Пінзеля – біографічні відомості про життя майстра майже відсутні. Його етнічне походження, місце і час народження, обставини появи в Галичині та смерті наразі невідомі. Ми не знаємо навіть чи Іоан це справді його ім’я. Десь після 1740-х років він з’явивляється при дворі Миколая Потоцького. Протягом 1750-60-х років здебільшого разом з архітектором Бернардом Меретином він працював у Львові, Городенці, Бучачі та інших населених пунктах.

Окрім Львова, свої творіння він залишив у кількох інших містах, серед яких особливо виділяють бучацькі скульптури. У самому ж Бучачі (тепер Тернопільська область) він очевидно провів і останні роки свого життя.

Покритий забуттям, він у другій половині ХХ століття почав повертатись із забуття, не в останню чергу стараннями Бориса Возницького. З 1978 у костелі кларисок було відкрито Виставковий зал Галереї мистецтв, згодом тут постійно розмістились твори Пінзеля й було створено музей присвячений його творчості.

Пропоную подивитись на його твори:

Афіша виставки робіт І. Пінзеля у Луврі https://i2.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2016/05/pin9.gif?fit=696%2C522 https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2016/05/pin14.gif?fit=696%2C928

https://i0.wp.com/photo-lviv.in.ua/wp-content/uploads/2016/05/pin10.gif?fit=696%2C522  Св Юрій

Дякую! Дуже цікава інформація!

Перегляд відео «Іоан Георгій Пінзель: від храмів до музеїв» (3:20 хв) https://www.youtube.com/watch?v=7TKBLz7zVUU

- Чи сподобались вам роботи українського скульптора Іоана Георга Пінзеля?

- Що саме сподобалось?

- Які почуття у вас виникли, коли ви переглядали твори скульптора?

- За допомогою чого скульптор передає характер в скульптурі?

- Які засоби виразності використані в роботах І.Г. Пінзеля?

 

V. Фізкультхвилинка

Пов’язане зображенняВсі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.

 

VІ.  Практична робота. 

Діти, розгадайте ребус:

(відповідь: ТІСТО)

 

Тісто – на диво пластичний матеріал для ліплення різних фігур і композицій: ніжний, м’який, на відміну від звичайного пластиліну, не забруднює рук.

Здавна відомі пластичні властивості солоного тіста. Борошно, сіль, вода — доступні, екологічно чисті матеріали. Вироби з тіста використовуються як дитячі іграшки. Ці іграшки мають ліпитися дружно, всією сім'єю. Наші прабабусі ліпили з нього фігурки різних птиць і тварин, так званих “жайворонків”, з якими зустрічали весну, бублики, пряничні “козулі”, якими одарували своїх друзів і родичів під Новий рік і на Різдво, до дня народження у знак любові й поваги. До того ж, солоне тісто несе в собі масу позитивної енергетики. А ручна робота — це духовна робота, вона цінувалася у всі часи.

Дітям дуже корисне це заняття, адже воно розвиває фантазію, знімає надлишкову емоційну напругу, вчить посидючості та відповідальності. Розвивається моторика пальчиків, покращується робота всіх органів дитини і самопочуття в цілому.

 

Перегляд відео «Вироби з солоного тіста» (2 хв) https://www.youtube.com/watch?v=8u6sZOqTAEM

- Сподобалось вам відео?

- Що саме сподобалось?

- Які вироби вам сподобались найбільше і чому?

- Чи хотіли б ви створити одну з таких прикрас?

 

Ми з вами будемо вчитися працювати з солоним тістом. Та почнемо з найпростішого — виготовлення сувеніра.

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія ліплення  з солоного тіста.

З тіста ліплять майже також як з пластиліну або з глини. Для того щоб прикріпити один шматочок тіста до іншого, використовується вода.  Для цього  пензлик опускаємо у воду і змащуємо тільки ту ділянку,  до якої  ми приклеїмо іншу деталь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приступаємо до виконання сувеніру. А хто буде нашим сьогоднішнім героєм сувеніру? Здогадайтесь:

Пов’язане зображенняЗагадка

Не козлик, а рогатий,
повільний, вайлуватий.
 

На собі носить дім

і ховається у нім.  (Равлик)

 

Учень 1: Читання вірша про равлика

Результат пошуку зображень за запитом "равлик"

Учень 2:

РАВЛИКОВА ХАТКА 
Зажурилось равленя: 
– Я росту й росту щодня, 
Стану більшим на біду 
Й завтра в хатку не ввійду! 
Та спокійно ніч пройшла – 
Хатка також підросла... 

 

Сьогодні на уроці ми виконаємо сувенір – Равлика.

(Перегляд виробів равликів з солоного тіста)

Результат пошуку зображень за запитом "равлики з солоного тіста" Результат пошуку зображень за запитом "равлики з солоного тіста" http://www.rukodel.tv/_pu/11/66998326.jpg

Етапи виконання роботи:

Під час практичної роботи  учитель контролює дотримання правил безпечної праці під час ліплення, контролює  роботу учнів, заохочує їхню фантазію.

 

1. Беремо підготовлене тісто та ділимо його на дві майже рівні частини.

http://www.rukodel.tv/_pu/11/30076009.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/65900249.jpg

2. Більшу частину скатуємо по формі схожій на морквинку. Скручуємо у ріжок. Це буде раковиною для нашого Равлика з солоного тіста.

http://www.rukodel.tv/_pu/11/93907775.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/86318155.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/84863694.jpg

3. Беремо другий кусочок з солоного тіста та формуємо таку ж морквинку, тільки з більш тупим кінцем. Це буде тіло – нога Равлика. Товстішу частину піднімаємо наверх.

http://www.rukodel.tv/_pu/11/74459312.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/40092118.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/36675172.jpg

4. За допомогою пензлика змочіть водою тісто, поєднуємо дві частинки. Беремо зубочистку та виконуємо впадини на мушлі Равлика (до кінця мушлі).

http://www.rukodel.tv/_pu/11/10237524.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/07165276.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/52716477.jpg

5. Намічаємо на голові Равлика місця для ріжок. Катаємо маленьку ковбаску, розрізаємо на 4 частини. Катаємо шарики та формуємо форму крапельки. Зєднуємо по дві разом та змочивши водою прикріплюємо на голову Равлика.

http://www.rukodel.tv/_pu/11/14478107.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/02366375.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/99365679.jpg

 

http://www.rukodel.tv/_pu/11/23549411.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/84510326.jpg

6. Равлики готові. Поки вони підсихають, готуємо фарби, пензлі, воду, серветки. Починаємо розфарбовувати.

http://www.rukodel.tv/_pu/11/17771058.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/60077715.jpg http://www.rukodel.tv/_pu/11/35495917.jpg

7. Ваша робота готова!

http://www.rukodel.tv/_pu/11/66998326.jpg

 

VIІ.  Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

- Назвіть головні засоби створення художнього образу в скульптурі.

- Які з них ви використали у своїх роботах?

- З яким матеріалом ми сьогодні працювали?

- Чим же тісто відрізняється від інших матеріалів для ліплення ?

- Що нового ви дізналися про нього?

- Яким має бути настрій при замішуванні тіста ?

- Вам сподобалося те, що ви сьогодні робили?

- Кого ви виліплювали з солоного тіста?

( Відповіді учнів)

 

VIІІ.  Підсумок уроку 

(проведення виставки дитячих робіт)

Подивіться, які чудові сувеніри  ви виліпили з солоного тіста. Всі ви робили однакову роботу, ліпили з одного і того ж матеріалу,  але Равлики вийшли різні. Це говорить про те, що всі ми різні зі своїм характером, звичками, особливостями, і кожен з нас у свою роботу вкладає частинку своєї душі. Цим і гарні саморобні  сувеніри, зроблені своїми руками.

Всі молодці. Дякую за роботу.

 

ІX.  Домашнє завдання:

1. розпитати своїх маму, тата, бабусю, дідуся, знайомих про те, чи виготовляли вони в дитинстві вироби з солоного тіста? Якщо так – то які саме?

2. Якщо у вас вдома живуть равлики (наприклад, ахатини) підготуйте про них розповідь (про їх поведінку, як вони їдять, де живуть)

3. Підготуйте альбом, кольоровий папір, ножиці, клей, простий олівець.

 

X. Прибирання робочого місця   

 

Список використаних джерел:

1. http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-6488B8EEA53EF/list-A863690726

2. http://www.chitalnya.com/work.php?work=3867

3. https://chitalochka.blox.ua/2010/03/Virshi-pro-ravlikiv-ta-slimakiv.html

4. http://photo-lviv.in.ua/lvivskyj-mikelandzhelo-abo-kym-buv-ioan-heorh-pinzel/

5. http://www.rukodel.tv/publ/6-1-0-1158

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савченко Тетяна Терентіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 травня 2018
Переглядів
4416
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку