Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Формування предметної компетенції учнів
Вчитель інформатики
Трепівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Гриценко А.О.
Тема: Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Практична робота №8. Пошук інформації в Інтернеті.
Мета уроку:
Навчальна складова мети уроку. Формування предметної компетенції учнів.
Учень
пояснює:
описує:
використовує:
вміє:
Розвивальна складова мети уроку. Розвиток навичок мислення високого рівня (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання). Розвивати практичні вміння та навички пошуку інформації в Інтернеті.
Виховна складова мети уроку. Формування навичок самостійної роботи. Виховувати культуру роботи за комп’ютером.
Обладнання. Наявність мережі Інтернет, мультимедійної дошки або проектора.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (1-2 хв.)
Привітання. Підготовка учнів до уроку. Проведення інструктажів із ТБ та повторення правил поведінки в комп'ютерному класі.
ІІ. Актуалізація опорних знань (3-10 хв.)
Фронтальне опитування.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу та способу виконання дій (11-20 хв.)
Пригадаємо запропоновану класифікацію сервісних служб мережі Інтернет за функціональною спрямованістю: інформаційні, комунікативні й пошукові служби.
Інформаційно-пошукові машини. Специфіка роботи шукача може відрізнятися в різних пошукових системах, але є і спільне. Робот звертається до сторінок WWW, вивчає вміст цих сторінок і, залежно від закладеної програми, може зберегти всю сторінку у своїй базі даних або формує і прописує ключові слова зі сторінок. Такі дії прийнято називати індексуванням.
Пошукові каталоги (каталоги ресурсів) — це сторінки, що містять систематизовані посилання на сайти. Посилання об'єднано в групи за певними ознаками, як правило, з тематики; кожна група може мати декілька рівнів. Посилання в каталоги вносять адміністратори, які піклуються про поповнення каталогу ресурсів. Пошукові каталоги мають різноманітний сервіс: пошук за ключовими словами, надання списків останніх надходжень тощо.
Класифікатори. Виконують аналогічні функції, що й каталоги. Є сукупністю URL-адрес, тільки систематизовані за окремою тематикою або за певною рубрикою. Часто класифікатори називаються просто каталогами.
Системи пошуку. Такою системою володіє, наприклад, широко використовувана програма Internet Explorer. З найбільш відомих пошукових машин можна назвати серед зарубіжних: AltaVista, Google, HotBot, InfoSeek, Lycos, WebCrawler, Yahoo! і др.; серед російських: Rambler, АПОРТ!, Яndех та ін. У кожної пошукової системи є як достоїнства, так і недоліки. Критеріями вибору пошукової системи можуть служити такі характеристики:
Існує два основних типи пошукових систем Інтернету: індексні і класифікаційні (каталогові). Індексні пошукові системи (наприклад, AltaVista, Google, HotBot, АПОРТ!, Яndех і тощо), працюючи в автоматичному режимі оновлення своєї інформації, переглядають у мережі Інтернет уміст серверів, індексують всю інформацію, що міститься в них, і вносять інформацію про розташування слів на сторінках сайтів у своїй базі даних.
Каталогові системи пошуку (наприклад, Rambler, Yahoo! та ін.) містять тематично структурований каталог серверів і найчастіше поповнюються вручну.
Сукупність відомостей і даних, необхідних користувачеві в певний момент, називаються інформаційною потребою. Виникає необхідність подання інформаційної потреби у вигляді набору певних понять, що повинні виступити як ключові поняття. Складаючи такий набір, беруть до уваги не тільки слова, але й відношення між ними. Цю сукупність прийнято називати запитом.
Після введення запиту пошукова система здійснює вибірку документів з подальшим формуванням результату за певними критеріями, які внесені до параметрів пошуку. Сукупність документів, що відповідає запиту (видача, відгук), характеризується показником рівня відповідності відгуку запиту.
До золотих правил пошуку інформації в мережі можна віднести наступні вимоги:
Здійснюючи пошук інформації в мережі, потрібно перевіряти орфографію; використовувати синоніми; шукати більше, ніж за одним словом; не писати великими буквами; шукати схожі документи; використовувати знаки «+» і«—».
IV. Закріплення нового матеріалу. Практична робота (21-40 хв.)
Ключові слова |
|
Кількість посилань при пошуку в Інтернеті |
|
Кількість посилань на сторінки українською мовою |
|
Кількість зображень усього |
|
Кількість зображень середнього розміру |
|
Кількість посилань на сторінки, уперше завантажені за останні півроку |
|
Кількість посилань на сторінки про Нобелівських лауреатів з хімії після виконання пошуку серед знайденого |
|
V. Гімнастика для очей (41-42 хв.)
VI. Домашнє завдання (43 хв.)
VII. Підсумок уроку (44-45 хв.)
Учні виконують завдання на рефлексію, дають відповідь «Так» чи «Ні».
1