Засоби пошуку інформації в Інтернеті

Про матеріал

Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Формування предметної компетенції учнів

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель інформатики

Трепівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Гриценко А.О.

 

 

Тема: Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем. Стратегії пошуку інформації. Практична робота №8. Пошук інформації в Інтернеті.

 

Мета уроку:

Навчальна складова мети уроку. Формування предметної компетенції учнів.

 

Учень

пояснює:

  • способи пошуку інформації в Інтернеті;
  • принципи функціонування веб-каталогів та пошукових систем;
  • як відбувається поповнення баз даних веб-каталогів та пошукових систем;
  • переваги та недоліки веб-каталогів.

описує:

  • стратегію пошуку інформації в Інтернеті;
  • послуги, які можуть надавати пошукові системи користувачам.

використовує:

  • веб-каталоги і пошукові системи для знаходження інформації в Інтернеті.

вміє:

  • знаходити в Інтернеті інформацію на задану тему;
  • оцінювати дані, отримані з Інтернету.

 

Розвивальна складова мети уроку. Розвиток навичок мислення високого рівня (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання). Розвивати практичні вміння та навички пошуку інформації в Інтернеті.

Виховна складова мети уроку. Формування навичок самостійної роботи. Виховувати культуру роботи за комп’ютером.

 

Обладнання. Наявність мережі Інтернет, мультимедійної дошки або проектора.

Хід уроку:

І. Організаційний момент (1-2 хв.)

Привітання. Підготовка учнів до уроку. Проведення інструктажів із ТБ та повторення правил поведінки в комп'ютерному класі.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань (3-10 хв.)

Фронтальне опитування.

  1. Для чого потрібна система кодування?
  2. Що називають веб-сторінкою?
  3. Що називають веб-сайтом?
  4. Що називають веб-порталом?
  5. Що таке браузер?
  6. Які браузери вам відомі?
  7. Назвіть основні елементи вікна браузера.
  8. Що називають адресним рядком браузера?
  9. Якими способами можна завантажити веб-сторінку у вікно браузера?
  10. З яких частин складається адреса сайту у форматі універсальної вказівки ресурсів URL?
  11. Як здійснюється навігація Всесвітньою павутиною?
  12. Як виконати пошук даних з використанням програми Довідка та підтримка операційної системи Windows?

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу та способу виконання дій (11-20 хв.)

Пригадаємо запропоновану класифікацію сервісних служб мережі Інтернет за функціональною спрямо­ваністю: інформаційні, комунікативні й пошукові служби.

Інформаційно-пошукові машини. Специфіка роботи шукача може відрізнятися в різних пошукових си­стемах, але є і спільне. Робот звертається до сторінок WWW, вивчає вміст цих сторінок і, залежно від закладеної програми, може зберегти всю сторінку у своїй базі даних або формує і прописує ключові слова зі сторінок. Такі дії прийнято називати індексуванням.

Пошукові каталоги (каталоги ресурсів) — це сто­рінки, що містять систематизовані посилання на сайти. Посилання об'єднано в групи за певними ознаками, як правило, з тематики; кожна група може мати декілька рівнів. Посилання в каталоги вносять адміністратори, які піклуються про поповнення каталогу ресурсів. Пошукові каталоги мають різно­манітний сервіс: пошук за ключовими словами, на­дання списків останніх надходжень тощо.

Класифікатори. Виконують аналогічні функції, що й каталоги. Є сукупністю URL-адрес, тільки систе­матизовані за окремою тематикою або за певною ру­брикою. Часто класифікатори називаються просто каталогами.

Системи пошуку. Такою системою володіє, напри­клад, широко використовувана програма Internet Explorer. З найбільш відомих пошукових машин можна назвати серед зарубіжних: AltaVista, Google, HotBot, InfoSeek, Lycos, WebCrawler, Yahoo! і др.; се­ред російських: Rambler, АПОРТ!, Яndех та ін. У кожної пошукової системи є як достоїнства, так і недоліки. Критеріями вибору пошукової системи можуть служити такі характеристики:

  • принцип роботи пошукової машини;
  • зручність використання;
  • зовнішнє оформлення;
  • складність мови запитів;
  • наявність різних розширених функцій (керу­вання форматом і ранжируванням інформації, що виводиться, перекладом ключових слів, що вводяться, іншою мовою і т. д.);
  • швидкість роботи тощо.

Існує два основних типи пошукових систем Інтернету: індексні і класифікаційні (каталогові). Ін­дексні пошукові системи (наприклад, AltaVista, Google, HotBot, АПОРТ!, Яndех і тощо), працюючи в автоматичному режимі оновлення своєї інформації, переглядають у мережі Інтернет уміст серверів, індексують всю інформацію, що міститься в них, і вносять інформацію про розташування слів на сторінках сайтів у своїй базі даних.

Каталогові системи пошуку (наприклад, Rambler, Yahoo! та ін.) містять тематично структурований ка­талог серверів і найчастіше поповнюються вручну.

Сукупність відомостей і даних, необхідних корис­тувачеві в певний момент, називаються інфор­маційною потребою. Виникає необхідність подання інформаційної потреби у вигляді набору певних по­нять, що повинні виступити як ключові поняття. Складаючи такий набір, беруть до уваги не тільки слова, але й відношення між ними. Цю сукупність прийнято називати запитом.

Після введення запиту пошукова система здійснює вибірку документів з подальшим формуванням ре­зультату за певними критеріями, які внесені до параметрів пошуку. Сукупність документів, що відповідає запиту (видача, відгук), характеризується показником рівня відповідності відгуку запиту.

До золотих правил пошуку інформації в мережі мож­на віднести наступні вимоги:

  • враховувати особливості природної мови;
  • не допускати орфографічних помилок;
  • уникати пошуку за одним словом, використову­вати необхідний і достатній набір слів;
  • не писати великими літерами;
  • виключати з пошуку непотрібні слова;
  • використовувати можливості розширеного по­шуку;
  • не використовувати багатозначних слів.

Здійснюючи пошук інформації в мережі, потрібно перевіряти орфографію; використовувати синоніми; шукати більше, ніж за одним словом; не писати ве­ликими буквами; шукати схожі документи; викори­стовувати знаки «+» і«—».

 

 

 

IV. Закріплення нового матеріалу. Практична робота (21-40 хв.)

  1. Знайдіть із використанням веб-каталогу порталу Мета в розділі Технічні науки дані про Нобелівського лауреата з фізики за 1971 р. Збережіть веб-сторінку з біографією лауреата у вашій папці як один файл веб-архіву.
  2. Знайдіть із використанням пошукової системи Google зображення се­реднього розміру медалі Нобелівських лауреатів. Збережіть зображення повного розміру у вашій папці.
  3. Знайдіть із використанням складного пошуку сторінки українською мо­вою за останній рік про Нобелівських лауреатів з фізики. Одну із сторінок, що містить фотографію лауреата, збережіть у вашій папці як веб-сторінку повністю.
  4. Заповніть таблицю даними, отриманими при виконанні пошуку з використанням пошукової системи Google. Тема пошуку - Нобелівська премія, історія виникнення, кого і за що нею нагороджують.

 

Ключові слова

 

Кількість посилань при пошуку в Інтернеті

 

Кількість посилань на сторінки українською мовою

 

Кількість зображень усього

 

Кількість зображень середнього розміру

 

Кількість посилань на сторінки, уперше завантажені за останні півроку

 

Кількість посилань на сторінки про Нобелівських лауреатів з хімії після виконання пошуку серед знай­деного

 

 

 

 

 

V. Гімнастика для очей (41-42 хв.)

  • Глибоко вдихніть, замруживши очі якомога сильніше. Напружте м'язи шиї, обличчя, голови. Затримайте подих на 2-3 секунди, а потом швидко видихніть, широко відкривши на видиху очі. Повторіть 5 разів.
  • Закрийте очі, промасажуйте надбрівні дуги й нижні частини очниць круговими рухами - від носа до скронь.
  • Закрийте очі, розслабте брови. Поведіть очними яблуками зліва направо й справа наліво. Повторіть 10 разів.
  • Поставте великий палець правої руки перед собою на відстані 25-30 см від очей. Дивіться на нього двома очима, потім правим оком, закривши ліве, знову двома, потім лівим. Кожний раз по 3-5 секунд.

 

VI. Домашнє завдання (43 хв.)

 

VII. Підсумок уроку (44-45 хв.) 

Учні виконують завдання на рефлексію, дають відповідь «Так» чи «Ні».

  • Я дізнався багато нового.
  • Мені це стане в пригоді.
  • На уроці було над чим задуматися.
  • На всі питання, які виникли в мене на уроці, я отримав відповідь.
  • На уроці я працював продуктивно і виконував усі завдання.

1

 

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку