Сучасна українська дитяча література.
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили».
Повість про пригоди українського силача.
Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше». Алгоритми з розгалуженням
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю сучасного письменника, поета, журналіста і драматурга Олександра Гавроша, з історією створення та особливостями повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили».
формувати уміння записувати істинні та хибні висловлювання, висловлювання у вигляді «Якщо – то – інакше», записувати алгоритми з розгалуженням у вигляді послідовності команд для виконавця.
розвивальна: розвивати латеральне мислення, розширити кругозір учнів, допомогти у визначенні ідейної та художньої цінності сучасної дитячої літератури.
розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи із середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
виховна: виховувати інтерес до вивчення сучасної літератури, формувати загальнолюдські цінності, світоглядні орієнтири.
виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу.
Тип уроку: інтегрований урок з української літератури та інформатики
Обладнання: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, проектор з інтерактивною дошкою.
Свидівоцька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Черкаської районної ради Черкаської області
Застосування елементів латерального мислення та інтелект-карт на інтегрованому уроці української літератури та інформатики
Руденко І.А., вчитель української літератури
Сучасна українська дитяча література.
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили».
Повість про пригоди українського силача.
Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше». Алгоритми з розгалуженням
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю сучасного письменника, поета, журналіста і драматурга Олександра Гавроша, з історією створення та особливостями повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили».
формувати уміння записувати істинні та хибні висловлювання, висловлювання у вигляді «Якщо – то – інакше», записувати алгоритми з розгалуженням у вигляді послідовності команд для виконавця.
розвивальна: розвивати латеральне мислення, розширити кругозір учнів, допомогти у визначенні ідейної та художньої цінності сучасної дитячої літератури.
розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи із середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
виховна: виховувати інтерес до вивчення сучасної літератури, формувати загальнолюдські цінності, світоглядні орієнтири.
виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу.
Тип уроку: інтегрований урок з української літератури та інформатики
Обладнання: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, проектор з інтерактивною дошкою.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, у вас сьогодні буде інтегрований урок української літератури та інформатики, тому об’єднайтеся у три групи.
Повторення правил техніки безпеки у комп’ютерному класі.
ІІ. Актуалізація знань
Вчитель інформатики
Для плідної роботи на уроці згадаємо основні поняття з інформатики.
Ейдетичний прийом «Фонтан знань»
Кожній дитині роздається роздрукована картинка, що ілюструє поняття з інформатики. Наприклад, текстовий редактор, електронна пошта, алгоритм, команда, інтелект-схема, електронний лист.
Перший учень називає слово, другий утворює з ним речення,третій – запитання, четвертий – відповідь на це запитання.
IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вчитель інформатики
Використовуючи ці поняття на уроці вам буде легше опанувати нову тему з української літератури.
Вчитель української літератури
Темою сьогоднішнього уроку з української літератури буде «Сучасна українська дитяча література. Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача».
А вивчати ми її будемо в екстремальних умовах. Отже, уявіть, що ви працюєте у журналі і вам потрібно підготувати до друку літературну вікторину за темою «Неймовірні пригоди Івана Сили».
Вправа «Мозковий штурм»
Учням потрібно визначити ключові слова до розв’язання даної компетентнісної задачі. Вчитель уточнюючими питаннями активізує творчу діяльність учнів.
Вчитель інформатики
Орієнтовні відповіді учнів (Прочитати твір, виконати літературний аналіз твору, дізнатись, що таке сучасна українська література, хто автор, хто такий літературний редактор, сформулювати чіткі та логічні запитання до твору, дізнатися, що таке вікторина, сформулювати чіткі та логічні запитання різних типів).
Вправа «Центральна ідея»
Діти разом з учителем складають інтелект-карту до уроку, об’єднуючи поняття із попередньої вправи у загальну інтелект-схему і визначили почерговість виконання (компетентнісне завдання).
Вчитель інформатики
Отже, ми склали алгоритм у вигляді інтелект-карти для того, щоб виконати роботу літературного редактора.
А хто ж такий літературний редактор?
Щоб ознайомитись із професією літературного редактора, перейдіть за вказаним посиланням.
Діти, використовуючи мережу Інтернет здійснюють пошук характеристики професії «Літературний редактор».
Відповіді учнів.
Вчитель української літератури
Ви ознайомилися із професією літературного редактора. Отже, переходимо до виконання його обов’язків: вивчення сучасної української дитячої літератури.
Дитяча література сьогодні, залишаючись засобом отримання необхідної інформації, стає середовищем спілкування, самопізнання, збагачує знаннями про життя людей, сприяє виробленню навичок поведінки у сучасному суспільстві, навчає будувати взаємостосунки з однолітками та дорослими.
Література для дітей стає дедалі різноманітнішою, що дуже втішає. Вона представлена багатьма жанрами: детектив, казка, роман, сага, фентезі, фантастика, новела, повість.
Вправа «Електронний лист»
Так як ви вмієте користуватися електоронною поштою, вам на e-mail прийшов лист від учителя інформатики. Відкрийте його, перейдіть за посиланням, випишіть у зошит інформацію про представників сучасної дитячої літератури та представте свої роботи.
Відповіді учнів
Робота з підручником
Розгорніть підручник на 254 сторінці, прочитайте матеріал про О.Гавроша, передайте прочитане у вигляді інтелект-карти. Запишіть у зошит.
Звіримо результат (гілка з відповідями).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель української літератури читає вступ до повісті та звертає увагу на прототип головного героя.
Перегляд буктрейлеру «Іван Фірцак»
Робота у зошиті
Прототип - це конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу персонажа.
Отже, прототипом Івана Сили є реальний український силач Іван Фірцак, на прізвисько Кротон.
Читання вголос 1-4 розділів твору О. Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».
Проведення інтерактивної вправи на закріплення прочитаного (онлайн-тестування за прочитаними 1-4 розділами твору).
Інтерактивна вправа (приклад).
Читання 5-7 розділів твору. Обговорення
Вчитель інформатики
Давайте до цього тексту складемо 4 запитання, на які можна дати відповіді «так» або «ні».
Учитель веде мову про те, що існують не лише питання, а й оповідальні речення, про які можна сказати «icтиннi» вони або «хибні». Такі питання та оповідальні речення, відповідно до яких можна стверджувати icтиннi вони чи хибні, називаються висловлюваннями.
Знаючи теорію, складіть декілька запитань до нашої вікторини (до 1-7 розділу), які будуть «icтиннi» чи «хибні» висловлювання, тобто відповідь на них буде «так» або «ні».
Учні складають питання.
Наприклад:
Вчитель інформатики
Із даних висловлювань можна скласти алгоритм дій головного героя, перевести це на мову програмування, наприклад у програмі Scratch. Таким чином ми отримаємо лінійний алгоритм для виконавця, але іноді він занадто простий і не враховує всі обставини у які потрапляє герой.
Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму -розгалужений. Цей алгоритм обов'язково містить в собі хоча б одну умову (як правило, їх набагато більше) і виконується він в залежності від цієї умови.
Прикладом такого висловлювання можуть бути такі речення: «Коли Іван Сила переміг, то його помітив доктор Брякус», «Якщо Іван підніме вагу 160 кг, то він стане чемпіоном Республіки».
Давайте розширимо умову цього висловлювання, адже в житті часто доводиться приймати рішення за багатьох умов.
«Якщо Іван перестане працювати на вокзалі і тільки тренуватиметься, то доктор Брякус подвоїть гонорар, інакше він відмовиться тренувати Івана».
В інформатиці умови можуть бути складеними. Вони містять кілька простих умов і об'єднуються між собою словами «або», «і», «не».
Наприклад, «Якщо Іван перестане працювати на вокзалі і тільки тренуватиметься, то чи доктор Брякус подвоїть йому гонорар?»
Тобто, отримати підвійний гонорар Іван Сила зможе, якщо він не працюватиме на вокзалі, а тільки тренуватиметься.
Доктор Брякус тренував Івана Силу або розмовляв з ним про життя і таким чином пробуджував цікавість до всього.
«Як доктор Брякус пробуджував цікавість у Івана до життя: тренував або розповідав про міське життя?»
«Якщо Іван не працюватиме на вокзалі або не тренуватиметься, то доктор Брякус не буде його тренувати».
Із цього висловлювання можна скласти декілька запитань із запереченням. Наприклад: «Іван Сила не покинув працювати на вокзалі?», «Доктор Брякус продовжив тренувати Івана?»
VІ.Закріплення знань, умінь та навичок
Робота в групах
Завдання: скласти логічні висловлювання до тексту. Перше і друге висловлювання має бути простим (істинне і хибне), третє – скорочене розгалуження, четверте – повне розгалуження, п’яте – розгалуження, що містить складену умову.
І група – до 5 розділу ; ІІ група – до 6 розділу;ІІІ група – до 7 розділу
Приклад висловлювань до 4 розділу
«Якщо переможете Велета на атракціоні, то отримаєте кругленьку суму» (скорочене розгалудження).
«Якщо боротися без вступного і переможете Велета, то отримаєте всю суму, інакше не отримаєте грошей» (розгалуження, що містить складену умову).
«Іван Сила переміг Велета» (істинне).
«Велет переміг Івана Силу» (хибне).
«Коли власник затягнув Івана на бій, то дійство продовжилось, інакше б люди розійшлися» (повне розгалуження).
Учні зачитують висловлювання, учителі вносять корективи та оцінюють роботи груп
Практична робота . Робота на Яндекс.Диску
Вчитель української літератури
І етап
У режимі онлайн (за допомогою Яндекс.Диску) за наявними висловлюваннями скласти запитання до вікторини.
Приклади питань:
Чи правда, що Іван Сила переміг Велета?
Чи правда, що Велет переміг Івана Силу?
Коли Іван Сила переміг Велета, то він.......... і т.д.
Вчитель інформатики
ІІ етап
Розглянемо, як будуть виглядати відповідні блоки у Scratch.
У середовищі Scratch блоки умовних операторів розташовано в категорії Керувати.
Блоки перевірки умови
Якщо умова дійсна запускає(виконує) внутрішні блоки.
Очікування, поки умова не вірна, потім управляє блоками нижче.
Якщо умова вірна запускає блоки верхньої частини;
інакше запускає блоки усередині нижньої частини.
Умови
Істинно, якщо клавішу миші натиснуто
Істинно, якщо вказану клавішу натиснуто
Істинно, якщо спрайт торкається вказаного
спрайта, краю, або покажчика миші (вибирайте із опускного меню.)
Істинно, якщо спрайт торкається вказаного кольору
(клацніть по кольоровій палітрі, потім використовуйте піпетку, щоб вибрати колір)
Істинно, якщо перший колір (в межах спрайта)
торкається другого кольору (у фоні або іншому спрайтові)(клацніть по кольоровій палітрі, потім використовуйте папетку, щоб вибрати колір)
Істинно, якщо комп'ютерний мікрофон виявляє гучність звуку, більше, ніж 30 (у межах від 1 до 100)
Умови (арифметичні)
Істинно, якщо перше значення є менше ніж друге
Істинно, якщо два значення рівні
Істинно, якщо перше значення більше, ніж друге
Складені умови
Істинно, якщо обидві умови справджуються
Істинно, якщо будь-яка умова справджується
Істинно, якщо умова не справджується; хибно, якщо
умова справджується
Практичне завдання на комп’ютері
Інструктаж з техніки безпеки.
Учні займають місця біля комп’ютерів і виконують команди вчителя.
Завдання №1 (Вчитель демонструє складання даного проекту). Створити проект, у якому було б реалізовано розв’язування такої задачі: Міха Голий вирішив з'ясувати, чи знаєте ви таблицю множення. Для цього він подасть приклад на множення чисел від 3 до 9 і перевірить вашу відповідь.
Релаксація «Вправи для очей»
V. Підсумок уроку. Оцінювання
Ви сьогодні, при вивченні нової теми з української літератури, використовували поняття з інформатики.
Поділіться своїми враженнями від уроку, виконавши вправу «Плюс – мінус - цікаво» (поділити сторінку на три частини, записати думки).
«Плюс» (+) записуємо ті факти, які можуть відповідати на запитання: «Що позитивне?» «Мінус» (-) записуємо всі ті факти і думки, які можуть відповідати на запитання : «Що тут погане?» «?» - призначений для запису різноманітних фактів і думок, які зацікавили учня. «Що тут цікаве?»
VІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
Українська література: прочитати 8-12 розділи повісті, створити фліпбук.
Інформатика: Скласти алгоритм «Яке із чисел а та в більше?»