Застосування інтерактивних методів навчання на уроках природознавства

Про матеріал
МЕТА:розповісти учням, як досліджують Всесвіт у наш час; розвивати вміння порівнювати і робити висновки; виховувати охайність під час письмової роботи.
Перегляд файлу

Тема. Сучасні  уявлення про Всесвіт.

Мета: розповісти учням, як досліджують Усесвіт у наш час; розвивати вміння порівнювати і робити висновки;

 виховувати охайність під час письмової роботи.

Формувати групи компетентностей:

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних навичок дослідження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження природних явищ і процесів та їхніх наслідків;

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння текстів природничого змісту;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних джерелах.

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Психолого-емоційне налаштування (слайд 2).

-         Доброго дня мої юні дослідники! Сьогодні наш урок ми проведемо далеко від класу. Де саме ви зараз дізнаєтесь.

Перегляд відеоматеріалів «Відкритий космос» (слайд 3)

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Метеорологічна станція» (слайд 4).

Яка  зараз  пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами вирушаємо у космічну подорож. До подорожі зможуть приєднатися тільки сміливі та сильні, розумні та кмітливі, справжні астронавти. Тому розпочнемо випробування.

(слайд 5)Завдання №1. Присісти 10 раз.

Завдання № 2. Затримати дихання на 10 с.

Завдання № 3. Перевіряємо розумову підготовку

Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу»

Робота в групах

Загадування учнями дібраних ними загадок про космос.

Бесіда

— Який вклад вніс Галілей у вивчення будови Всесвіту? (Галілео Галілей уперше використав телескоп.)

— Чим система будови Всесвіту, створена Коперником, відрізняється від системи Всесвіту за думкою Птолемея? (Земля обертається навколо Сонця. Центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця.)

— Яку модель Всесвіту пропонує сучасна наука?

Отже, за результатами випробування посвідчення космонавта отримують.

Зачитування всіх учні по списку і вручення посвідчень.

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (слайд 6).

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Протягом уроку йде робота з ментальною картою.

Зелена гілка написати космічні тіла

Червоні гілки це видатні люди, які брали участь у дослідженнях космосу

Блакитна гілка роки найбільш відомих відкриттів і досліджень

Фіолетова апарати та технічні засоби, що брали і беруть участь у дослідженнях космосу, можна поклеїти зображення

Оранжева навіщо потрібні дослідження космосу (записи на полосках, які потім приклеїти на ватман)

Жовта  перші уявлення про космос

Синя вкажіть негативні наслідки дослідження космосу

Всі швидко сідаємо до космічної ракети та вирушаємо. (слайд 7)

Погляньте в ілюмінатори.

Перегляд відеоматеріалів. (слайд 8)

Перша зупинка. «Відкритий космос» (слайд9 )

У безхмарний ясний вечір небо над нашою головою всіяне міріадами яскравих зірок. Нам вони здаються маленькими блискучими крапочками, бо знаходяться дуже далеко від Землі. Насправді ж зірки - це величезні розжарені кулі, які скла­даються з газів і світяться власним світлом. Вони схожі на Сонце і рухаються на­вколо своєї осі, як і наша Земля. Зірки відрізняються одна від одної своїми розмі­рами. Є зірки-гіганти, а є карлики.

Від температури зоряного газу залежить колір зірки: білі та блакитні мають температуру поверхні 10-20 тисяч градусів, жовті - 6-7 тисяч градусів, червоні - 3-4 тисячі.

Завдання підпишіть планети сонячної системи

Картинки по запросу підпишіть планети

Перегляд відеоматеріалів «В відкритому космосі» перші 40 с. (слайд 10)

Записати зелену гілку

Зараз кожному малюкові відомо, що Земля кругла, а раніше люди вважали інакше.

Вважали, що Земля — плоский круг, який тримається на підпорах (слайд 11). Древні індуси вважали, що Землю тримають чотири слони, які стоять на величезній черепасі, але вони не замислювалися, а на чому стоїть черепаха (слайд 12).

Індійці Північної Америки уявляли Всесвіт у такому вигляді: внизу кит — символ Землі, на ньому фігурки чоловіка і жінки — людство, вгорі орел — небо (слайд 13).

Древні вавілоняни уявляли, що Земля — це гора, яку з усіх боків оточує море. Над ними розташоване зоряне небо (слайд 14).

Перші вчені — дослідники Землі

Великий математик Піфагор (близько 580-500 рр. до н. е.) — першим припустив, що Земля зовсім не плоска, а має форму кулі (слайд 15).

(Слайд 16 ). Арістотель (384-322 рр. до н. е.) — довів правильність цього припущення і запропонував свою модель будови Всесвіту, в центрі якої знаходиться нерухома Земля.

(Слайд 17). Уявлення Арістотеля і багатьох інших учених розвинув видатний давньогрецький астроном Клавдій Птолемей

(Слайд 18). Узагальнивши роботи давньогрецьких астрономів, Птолемей створив свою систему світу. Навколо нерухомої кулястої Землі рухаються Місяць, Сонце, п’ять планет (відомих у той час), а також «сфера нерухомих зірок», яка й обмежує простір Всесвіту.

Система Птолемея добре пояснювала видимий рух небесних тіл, дозволяла визначати їх розташування в той або інший момент.

Ця система панувала у науці впродовж 13 віків.

Але йшов час. Людиною, якій вдалося створити нову модель Усесвіту, став великий польський астроном Коперник( слайд 18).

Коперник уявляв собі Всесвіт так: центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця. Зірки утворюють сферу, яка обмежує Всесвіт.(Слайд 19-22).

— З часів Галілея і Коперника минуло багато часу, протягом якого були відкриті нові планети, вдосконалені методи дослідження небесних тіл, поліпшена техніка, що використовується під час спостережень.

Інсценізація «Подорожу минуле»

Учитель. А зараз здійснимо подорож у минуле. У давнину люди вважали, що Земля знаходиться в центрі Всесвіту, а навколо неї обертаються Сонце, Місяць, інші планети. Навіть зараз ми говоримо: «Сонце сідає, сонце сходить». Уявіть невелике місто Торунь, на річці Віслі, що знаходиться в Польщі. 19 лютого 1473 року в цьому місті народився майбутній великий учений Микола Коперник.

Учень. Я — Микола Коперник. Моє захоплення — астрономія. Я не пропустив жодної зоряної ночі, спостерігаючи за рухом зірок. Земля — не центр Усесвіту, як уважав Птолемей — грецький учений. Я стверджую, що всі планети обертаються навколо Сонця. (Показує на макеті.) Земля, обертаючись навколо Сонця, здійснює повний оберт навколо нього за один рік. Завдяки цьому відбувається зміна пір року. Крім того, Земля обертається навколо своєї осі, здійснюючи повний оберт за одну добу. Тому протягом доби на Землі день чергується з ніччю. Про це я написав у книзі «Про обертання небесних тіл». Сонце і небесні тіла, що рухаються навколо нього, складають Сонячну систему. До Сонячної ситами входять 8 планет, у тому числі і Земля. Усі вони рухаються навколо світила по своїх орбітах.

Учитель. А чим Земля відрізняється від інших планет Сонячної системи?

Учень. Земля — єдина планета, на якій існує життя.

Учитель. Дякуємо великому вченому, який розгадав найбільшу таємницю Всесвіту!

Поміркуйте! Чому давні люди вважали, що Земля плоска і нерухома?

Записати жовту гілку

Понад сорок років тому людству навіть удалося зробити перший крок за межі Землі, були створені супутники і космічні ракети. У 1957 році у навколоземний простір був запущений найперший космічний супутник, завдяки чому вчені могли Картинки по запросу лайка у космосівести спостереження без спотворень. Ці спотворення з’являлися через те, що атмосфера нашої планети може затримувати випромінювання деяких небесних тіл, внаслідок чого дані виходили неточні.

З листопада 1957 року на навколоземну орбіту вирушив перший космічний мандрівник — собака Лайка (слайд 23). 19 серпня 1960 року були відправлені собаки Білка і Стрілка (слайд 24), які провели на орбіті 24 години, а повернулися на Землю у спеціальній катапультуючій капсулі.

Проривом у розвитку вивчення космосу був політ першої людини, здійснений 12 квітня 1961 року. Перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін (слайд 25) провів на навколоземній орбіті 108 хвилин, упродовж яких було вивчено, як людина поводиться в космосі і як почувається в умовах невагомості.

Проаналізувавши отримані дані, сучасні вчені пропонують таку модель Усесвіту: наша Сонячна система входить до складу Галактики (гігантського скупчення зірок) під назвою Чумацький шлях (слайд 26). Наша та інші галактики, у свою чергу, утворюють скупчення галактик (слайд 27), а вони — надскупчення. Світ Усесвіту дуже різноманітний і вміщує незліченну кількість небесних тіл та їх систем.

Таким чином, якщо уявити, що Земля — це наш космічний будинок, то в пізнанні Всесвіту ми лише тільки крок за поріг цього будинку.

Робота з мультимедійною презентацією «Відомі дослідники космосу»

Записати червону гілку

За допомогою яких космічних апаратів досліджують космос

- А за допомогою яких же апаратів досліджують космос? Це і космічна ракета, космічний корабель, космічні кораблі-супутники та ін.

(все це вчитель демонструє на слайдах презентації)

За допомогою яких приладів досліджують космос

-      Які прилади допомагають спостерігати за зоряним небом?

(Відповіді учнів)

Розказати про телескоп Галілео Галілея

Та інші прилади

Порівняти прилади з часу першого польоту до сьогоднішнього

Із давніх-давен люди спостерігають за небесними тілами. Спочатку вони стежили за зміною положення Сонця, за рухом та станом Місяця, за зірками та метеороїдами неозброєним оком. Потім – за допомогою підзорної труби та телескопа. Ще пізніше почали будувати обсерваторії. Одна з найстаріших обсерваторій у Східній Європі з 1771 року діяла у Львові. 1900 року в центрі міста збудували астрономічний інститут.

-А що ж таке обсерваторія?

Дослід

Снимок.PNG

-      Давайте подивимось як це відбувається. (Показ відео «Запуск ракети»)

Записати фіолетову гілку

Картинки по запросу презентація дослідження всесвітуРобота за підручником

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Коли розпочався сучасний етап дослідження Всесвіту?

— У чому полягає заслуга Миколая Коперника?

— Які заслуги Галілео Галілея?

— Розкажіть про значення й походження слова обсерваторія.

— Що козак Подорожник розповів про обсерваторії?

— Що вам відомо про собак-космонавтів Білку і Стрілку?

— Що цікавого розповіли однойменні герої мультфільму?

— Наведіть факти про те, що українці побували в космосі одними з перших.

— Хто такий Леонід Каденюк?

— Що розповіла про вивчення космосу дівчинка Дзвіночка?

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

Фізкультхвилинка з інопланетянами https://www.youtube.com/watch?v=kqDrdh4nwAc

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Вправа «Заміна сонячних батарей»

На ватмані великий малюнок станції «Мир» замість сонячних батарей дірки, але дірки мають бути різними, щоб діти склали картинку як пазл.

Батареї замінюємо по черзі починаючи з першої. Таким чином ми пригадаємо всі етапи вивчення всесвіту.

maxresdefault

Робота з мультимедійною презентацією. «Метод «Пропущена ланка»»

Діти отримують картки з пропущеними важлиивими записами. Завдання учнів бути уважними і записати пропущену інформацію.

Записати блакитну гілку

Робота в парах

— Серед відомих космонавтів Надійна назвала Юрія Гагаріна, Леоніда Каденюка і Сергія Корольова. Якої помилки припустилася дівчинка?

Робота за фотографіями

Похожее изображение  Картинки по запросу супутники штучні

— Порівняйте! Чим подібні Місяць і штучний супутник Землі? Чим відрізняються?

— Яке значення для людства мають штучні супутники Землі?

— Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?

Метод «Фішбоун»

images

Голова –  тема за якою робимо критичний аналіз – Дослідження космосу

Верхні кістки – причини або події – вказуємо як досліджують космос (польоти людини, висадка на місяць і марс, супутники, станціями Мир і т.д.)

Нижні кістки – факти або наслідки, наприклад політ на місяць - 16 липня 1969 Ніл Армстронг, Майкл Коллінз, Едвін Олдрін

Хвіст – висновок з дослідження.

  

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?

— Наука постійно розвивається. Люди багато чого дізналися про величезний Усесвіт, у якому ми живемо, навчилися запускати штучні супутники Землі і літати в космос. Направили космічні ракети на Місяць та інші планети, побудували обсерваторії, оснащені сучасною технікою,— усе це для того, щоб розгадати таємниці Всесвіту. Але ще багато чого належить зрозуміти й упізнати, можливо, робити це доведеться вам.

Метод «Кубування»

— Коли розпочався сучасний етап дослідження Всесвіту?

— Які заслуги Галілео Галілея?

— Розкажіть про значення й походження слова обсерваторія.

— Хто такий Леонід Каденюк?

— Які були перші уявлення про космос?

— Як і навіщо зараз досліджують космос?

Наша космічна подорож скінчилась. Маю надію, що ви отримали багато вражень і обов’язково розповісте про свою подорож батькам.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

C:\Users\Expert\Downloads\IMG-1552.jpg

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку