1
Навчально-методичний центр управління освіти
Зарічненської райдержадміністрації
Зарічненський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І ступеня - гімназія»
Конкурс-ярмарок педагогічної творчості
Номінація "Інформатика"
« Застосування методу проектів на уроках інформатики»
З досвіду роботи
вчителя інформатики
Оніщук Ганни Адамівни
Зарічне – 2015
Затверджено науково-методичною радою Зарічненського НВК «ЗОШ І ступеня - гімназія» протокол № _____ від ________________
Схвалено та рекомендовано до друку районною методичною радою навчально-методичного центру управління освіти протокол №________ від ______________________
Укладач: Оніщук Ганна Адамівна, вчитель інформатики Зарічненського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа і ступеня - гімназія».
Комп’ютерна верстка: Оніщук Ганна Адамівна, вчитель інформатики Зарічненського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа і ступеня - гімназія».
«Проектна система вертає нас до життя, до практичної утилізації знання, до вміння прикладати наші знання до життя, бо вона викликає в учня процес ініціативи й дає йому можливість реально його оформити»
Софія Русова
Одним зі способів залучення учнів до активної підготовки до уроку є метод проектів. Його актуальність у наші дні зумовлена насамперед необхідністю розуміти зміст і призначення своєї роботи, самостійно ставити професійні цілі й задачі, продумувати засоби їх здійснення і багато чого іншого, іцо належить до змісту проекту. Сьогодні метод проектів дедалі частіше розглядають як систему навчання, за якої учні набувають знань і умінь у процесі планування і виконання поступово ускладнених практичних завдань — проектів.
Метод проектів — це спосіб досягнення дидактичної мети через детальну розробку проблеми, яка має завершитися реальним, відповідно оформленим практичним результатом.
Цілі й особливості проектного навчання:
Умови використання методу проектів і визначення меж його педагогічної доцільності
Теоретичні позиції проектного навчання, ще дозволяють виявити істотні відмінності від традиційного навчання, роль і місце в навчальному процесі, можна визначити так:
Основні правила успішності проектної діяльності
До списку правил роботи всередині групи з системного використання педагогом проектної методу хотілося б додати ротацію — переміщення членів команди по різних позиціях у процес одержання результатів. Наприклад, виконання ролі доповідача під час презентації проекту, головного оформлювача проектної документації, аналітика зібраних матеріалів, упорядника портфоліо- папки документів, необхідних для проекту, та ін. Це обумовлено тим, що діти часто не знають власних можливостей, не вірять у свої потенційні резерви, не впевнені, що можуть бути успішними у видах діяльності, необхідних для виконання проекту. Це стосується різноманітних його етапів: від формулювання задуму, ідеї, детального плану проекту до реалізації, здійснення проектної діяльності і рефлексії як отриманих результатів, так і власної діяльності.
Можна виділити такі основні вимоги до використання методу проектів:
Відтак можна визначити структурні елементи проектної технології:
1) презентація ситуацій, що дозволяють виявити одну або декілька проблем з обговорюваних тем;
Найскладнішим моментом використання навчальних проектів у навчальній діяльності є організація цієї діяльності, а особливо — підготовчий етап. Важливо виділити педагогічно доцільні теми курсу або розділи, що будуть «винесені на проектування». Далі потрібно сформулювати 15- 20 як індивідуальних, так і групових зразкових тем на клас, робота з якими потребує засвоєння учнями необхідних за програмою знань і формування необхідного творчого досвіду.
Важливо пам'ятати, що однією з головних педагогічних цілей методу проектів є опанування нового засобу діяльності. Але процес цей потрібно організовувати, моделювати так, щоб учні навчилися:
Метод проектів дозволяє формувати деякі особистісні риси, що розвиваються лише в діяльності і не можуть бути засвоєні вербально (скажімо, через розповідь або пояснення). У першу чергу, це стосується групових проектів, коли діє невеличкий колектив. До таких рис належить уміння працювати в колективі, брати на себе відповідальність за вибране рішення, аналізувати результати діяльності, а також спроможність відчувати себе членом команди: підкорювати свій темперамент, характер, час інтересам спільної справи.
Участь у проекті дозволяє набути унікального досвіду, що неможливо за інших форм навчання.
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ УЧНІВ НАД ПРОЕКТОМ
Метод проектів — це освітня технологія, орієнтована на набуття учнями нових знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній організації проблемно- орієнтованого навчального пошуку.
У методі проектів дуже важливо показати учням їх особисту зацікавленість в набутті знань, які можуть і повинні стати в пригоді їм у житті. Щоб реалізувати цей принцип, необхідно розглядати проблему, взяту з реального життя, знайому і значущу для учня; проблему, для розв'язання якої необхідно застосувати не тільки набуті знання, а й нові.
На тему «Комп'ютерні презентації» відведено 4 години. Перший урок — пояснення нового матеріалу. Другий та третій уроки — закріплення нового матеріалу. Четвертий урок — тематична атестація.
Протягом цих чотирьох уроків учні створюють навчальні проекти не тільки з інформатики, а й з будь-яких інших навчальних предметів. Протягом цих уроків учителі-предметники також можуть бути присутні на уроках інформатики та стежити за ходом виконання проекту з відповідного предмета учнями. Таким чином відбувається інтеграція інформатики з іншими навчальними предметами. На останньому уроці з інформатики учні захищають свої навчальні проекти, які вчителі- предметники можуть використати, наприклад, під час проведення відкритих уроків.
Урок 1. На цьому уроці вчитель пояснює нову тему «Комп'ютерні презентації». Орієнтовно за 10 хвилин до кінця уроку учні об'єднуються в групи по двоє та отримують тему проекту від учителів- предметників, присутніх на уроці інформатики. Якщо, наприклад, підгрупа з інформатики складається з 12—16 учнів, то таким чином можна створювати навчальні проекти одночасно з 6-8 навчальних предметів. На наступний урок учні повинні знайти та підготувати потрібну інформацію відповідно до теми свого проекту.
Урок 2. На цьому уроці учні починають роботу над проектом. Учитель інформатики допомагає учням під час роботи з програмою створення презентацій, а вчителі-предметники перевіряють у своїх групах якість зібраного матеріалу учнями, а також дають необхідні рекомендації щодо оформлення проекту. Недостатньо просто зібрати інформацію, треба її «ущільнити», тобто залишити найважливіше і значніше, подати так, щоб дібраний матеріал не здавався нудним і глядачі слухали б, не відволікаючись.
Урок 3. На цьому уроці учні завершують роботу над проектом. Учителі-предметники можуть проконтролювати стан виконання проекту.
Урок 4. Захист навчальних проектів. На цьому уроці присутні всі вчителі-предметники. Учні захищають свої проекти, а інші учні чи вчителі. можуть ставити запитання. Після захисту навчального проекту група учнів отримує оцінку як з інформатики (за тему «Комп'ютерні презентації»), так і з того предмета, для якого створювали проект.
Хочу ще раз зауважити, що вчителі-предметники можуть навідуватись (наприклад, на 5-10 хв) на уроки з інформатики для контролю за ходом виконання навчального проекту. Також на захист проекту можна запросити учнів тих класів, які вивчатимуть тему «Комп'ютерні презентації» в наступному навчальному році.
Мій досвід роботи в школі показав, що в розвитку зацікавленості до предмета не можна покладатися тільки на зміст вивченого матеріалу, уникаючи залучення учня до активної діяльності. А пробудити таке прагнення можна, запропонувавши цікаву і важливу проблему (саме метод проектів дозволяє перейти від засвоєння готових знань до їх усвідомленого набуття). Новизна підходу полягає в тому, що учням дається можливість самим конструювати зміст спілкування, починаючи з першого заняття роботи над проектом.
Метод проектів завжди орієнтовано на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують у визначений термін. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання.
Метод проектів завжди припускає розв'язування якоїсь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих областей.
Я використовую метод проектів як творчу, індивідуальну чи групову діяльність учнів на протязі одного уроку, чи вивчення конкретної теми. Така робота формує навики самоосвіти учнів та складається із декількох етапів:
Підготовчий: пов'язаний з формування проблеми, обґрунтування її соціальної і практичної значущості, а також висунення гіпотез щодо її вирішення.
Дослідницький етап: планування роботи, визначення методів дослідження, розподіл обов'язків між розробниками проекту.
Захист проекту: обговорення проекту та процесу його виконання.
Розглянемо реалізацію методу проектів, на уроках інформатики на прикладі вивчення конкретної теми.
Приклад 1.Тема: «Комп’ютерні презентації»
Проект: «Я інформую»
Тип проекту : інформаційно-творчий.
Очікуваний результат: створення презентації засобами MS PowerPoint.
Мета: учні мають самостійно створити слайдову презентацію.
На першому уроці учням пропоную створити проект. Розкрити актуальну проблему сьогодення. Учителем надаються поради та пам’ятки щодо реалізації даного проекту, критерії оцінювання.
Порада: Перед створенням презентації бажано:
Вимоги до структури та змісту навчального матеріалу
Вимоги до врахування фізіологічних особливостей сприйняття кольорів і форм
Додаткові вимоги до змісту презентації (за Д.Льюїсом)
Приклад 2. Тема: Текстовий редактор.
Проект : Я журналіст
При вивченні даної теми розглядаю наступні питання:
• Системи опрацювання текстів, їх класифікація, призначення й основні функції. Завантаження текстового процесора. Система вказівок текстового процесора. Зчитування тексту із зовнішніх носіїв і його збереження на зовнішніх носіях;
• Редагування тексту. Використання буферу обміну. Робота з фрагментами тексту - виділення, копіювання, вилучення, вставляння, переміщення, пошук і заміна фрагментів тексту
• Форматування тексту. Робота зі шрифтами. Шаблони документів і робота з ними
• Використання таблиць у текстах. Створення таблиць, редагування та форматування
• Робота з графічними об'єктами у середовищі текстового процесора. Автофігури
• Робота з вбудованими об'єктами у середовищі текстового процесора. Введення формул, побудова діаграм, створення структурних схем. Структура документа. Друкування документа.
Приклад 3. Підсумкове заняття з теми "Текстовий процесор".
Тип проекту : інформаційний.
Очікуваний результат: створений та оформлений засобами програми документ .
Мета : учні мають використати навики введення , редагування та форматування тексту, роботи з таблицями, графічними об’єктами та самостійно створити документ, за вибраною темою.
Хід проекту:
На першому уроці під час мотивації вивчення даної теми, її загальної характеристики, учням оголошується, що результатом вивчення даної теми стане створення та захист індивідуальних проектів .
В якості проектів можуть бути буклети, брошури, прес-релізи, газети, рекламні плакати і т.д., з будь-якої теми , яка вибрана самими учнями , згідно їх інтересів. А тому, на наступних уроках процес набуття нових умінь та навичок відбувається з більшим інтересом та активністю, так як учні розуміють, що все це необхідно застосувати до реалізації свого власного проекту. В процесі вивчення даної теми, я контролюю, координую проміжні етапи роботи над проектом( вибір теми , підбір матеріалу, графічних об’єктів, таблиць, тощо.)
Важливим етапом при роботі з проектом є вибір теми. Оскільки учень має вибрати , яка цікава не тільки йому особисто, а й врахувати інтереси інших та можливість зацікавити учнів при захисті своєї роботи. Крім того учні мають врахувати специфіку програми і підібрати матеріал, який відповідає певним вимогам, з якими учні ознайомлюються на початку вивчення теми.
Іншим важливим етапом створення проекту є його реалізація на комп’ютері. Під час цього процесу учні закріплюють отримані знання та вміння, а кращі із них ознайомлюються із додатковим матеріалом. Вони набувають досвіду роботи з програмою, який підкріплений інтересом та бажанням створити найкращий продукт.
Під час захисту учні розповідають про причини актуальності вибраної теми, доводять правильність вибраної структури, її оригінальність описують ті проблеми, які виникли підчас створення проекту та шляхи їх усунення і репрезентують власний проект. Після цього відбувається обговорення даного проекту, учні висловлюють свої зауваження та рекомендації, виставляється оцінка. Таким чином учні набувають не лише певних умінь та навичок , а й мають можливість самостійно створити достатньо якісний продукт.
Приклад 4. Тема: Текстовий редактор. Створення типових документів .
Проект: Моя візитка.
Тип проекту: рольова гра.
Очікуваний результат: створення та оформлення візитки засобами текстового редактора.
Мета: учні мають використати навики роботи зі шрифтами, графічними об’єктами та самостійно створити візитку.
Хід проекту:
• Пропоную учням уявити себе робітниками поліграфічної фірми, перед якими стоїть завдання розробити шаблони візитних карток.
• Оголошую очікувані результати.
• Перш ніж перейти до виконання роботи, учні в групах обговорюють наступні питання: що таке візитна картка, її призначення, правила оформлення візитних карток, їх використання, правила етикету при користуванні картками.
• Після обговорення оголошую рекомендації до практичної частини уроку.
Завдання :
Скориставшись інформацією про правила оформлення візиток, потрібно виготовити проект візитки , яка має відповідати тому становищу , яке ви бажаєте зайняти у суспільстві через 10 років. Проекти створити та зберегти у власній папці під назвою Моя_візитка.
• Презентація створених проектів.
Приклад 5.Тема: Бази даних. Системи управління базами даних.(11 клас)
Проект : Створення бази даних учнів НВК.
Тип проекту : практично-орієнтований.
Очікуваний результат: створення та оформлення бази даних учнів НВК.
Хід проекту:
• Підбір матеріалу і створення бази даних учнів по класах .
• Створення структури бази даних за допомогою конструктора .
• Упорядкування даних на комп’ютері, фільтрація даних.
• Формування звітів. Мова запитів.
• Презентація роботи учнів.
Даний проект можна використовувати як на уроках під час вивчення баз даних, так і в практичній діяльності, коли треба оформити звіти.
Приклад 6. Тема: Електронні таблиці.
Проект: Соціологічне дослідження .
Тип проекту: Дослідницький.
Очікуваний результат: отримання кількісних характеристик різних соціальних явищ, оформлення їх за допомогою програми та ілюстрація діаграмами.
Мета: формування навиків збору інформації шляхом проведення анкетування, дослідження даної проблеми за допомогою інформаційних ресурсів, практичне використання набутих знань для обробки результатів за допомогою табличного процесора.
Хід проекту:
Так як даний проект має за мету проведення дослідження певних соціальних процесів , то під час роботи учні співпрацюють зі шкільним психологом. Заздалегідь проводиться бесіда з психологом та визначаються ті проблеми, в розв’язку яких можуть учні могли б надати реальну допомогу. Під час виконання даного проекту учні об’єднуються в групи по чотири чоловіка.
При роботі в малих групах учні спілкуючись виясняють, що кому не зрозуміло. У випадку необхідності звертаються до мене за допомогою. Кожний розуміє, що успіх групи залежить не лише від запам’ятовування готових знань, а й від уміння самостійно набувати нові знання та застосовувати в конкретних ситуаціях.
Теми для досліджень можуть бути різними, це і відношення вчитель-учень, алкоголь і молодь, СНІД, поведінка підлітків з девіантною поведінкою ...
Учні проходять всі етапи проектування, при цьому кожен відповідає за свій напрямок роботи і постійно навчає своїх товаришів з отриманими навиками.
Уже починаючи з початкової школи, учні виконують різні проекти, такі, наприклад, як: Проект “Новорічна ялинка”.
Даний проект проводився на останньому уроці семестру. Попереду - Новий рік, і ми з учнями вирішили прикрасити ялинку для мешканців Комп'ютерної долини.
Але іграшки були не звичайні. Як прикраси ми використовували різні пристрої комп'ютера: клавіатуру, процесор, мишку, лазерні диски, дискети, оперативну пам'ять.
Тим самим було досягнуто відразу декілька цілей: повторення теми “Пристрій комп'ютера”, контроль знань з цієї теми, підвищення пізнавального інтересу до предмета і розвиток творчих здібностей учнів.
З учнями 3 класу ми працюємо над проектом «Соняшний букварик».
Я звернула увагу на те, що коли даєш дитині завдання – наприклад, набрати текст і оформити його красиво , вони розгублюються і на екрані монітора з'являється зовсім не те, що я чекаю. Тому я вирішила на перших етапах проектної діяльності молодших школярів надавати дітям шаблони. А вже після декількох уроків з шаблонами, вони починають розуміти, як можна реалізувати і свої ідеї на аркуші паперу, тобто на екрані монітора декілька сторінок і шаблони
При цьому під творчим проектом мається на увазі самостійна творча робота, виконана під моїм керівництвом. Якість же виконання творчого проекту залежить від того, наскільки міцні знання, уміння і навички учня, які він придбав на уроках інформатики.
Я бачу, що на уроках інформатики вивчається достатня кількість тем, де учень може проявити свою творчість.
Наприклад, при вивченні теми «Растровий редактор Paint» учні отримують завдання (короткостроковий проект) - створити святкову листівку, запрошення. Тут акцент робиться на творчі здібності учнів.
Узагальнюючи тему «Текстовий редактор» 3-класники писали та ілюстрували свою власну казку (заздалегідь були приготовлені малюнки з героями російських та українських казок)
ПРИКЛАД ПРОЕКТУ, ЯКИЙ МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ
ПРОЕКТ «УПОРЯДКУВАННЯ ТЕМАТИЧНОГО КРОСВОРДА»
Технічне забезпечення: комп'ютер, текстовий процесор Microsoft Word.
Ідея проекту: міні-проектом під час вивчення будь-якої теми курсу інформатики, наприклад теми «Комп'ютер», може бути впорядкування кросворда за основними поняттями цієї теми. Отримані в ході виконання проекту кросворди надалі можна використати для перевірки знань учнів іншої (або цієї ж) групи за зазначеною темою (тим самим досягти практичної, теоретичної, пізнавальної значущості очікуваного результату).
Завданням проекту може бути введення запитань кросворда і його сітки в текстовому редакторі MS Word з метою перевірити не тільки знання теми, за якою складено кросворд (у нашому випадку теми «Комп'ютер»), але й знання теми «Технологія опрацювання текстової інформації».
За домінуючою діяльністю—практико-орієнтований.
За предметно-змістовною спрямованістю — моно- проект.
За характером координації проекту — із відкритою, явною координацією.
За характером контактів — внутрішній.
За кількістю учасників — парний.
За тривалістю виконання — короткостроковий (2-3уроки).
навчальна: повторити тему «Комп'ютер»; закріпити знання, набуті під час вивчення теми «Засоби і технології опрацювання текстової інформації»:
розвивальна: розвивати комунікативні навички, пам'ять, спостережливість, пізнавальні інтереси, творчі здібності, логічне мислення;
виховна: сформувати інтерес до навчання; навчати співробітництва; формувати навички взаємодії.
Перший етап. Робота над проектом починається з того, що члепи групи об'єднуються в пари. У кожній парі учні вибирають, які поняття використовують у кросворді. При цьому вони можуть вибирати поняття, вивчені на уроках; поняття, що зустрічаються в підручнику, але не розглянуті на уроках із запропонованої теми; поняття, що стосуються заданої теми, але зустрічаються не в підручнику (наприклад, транскрайбер).
Другий етап. Вибрані поняття з їх визначеннями набирають у текстовому редакторі (тобто те, що буде зазначено в завданні кросворда). Роботу можна проводити в декілька способів.
По-перше, учні можуть набрати терміни з їхніми означеннями. На проміжному етапі це допоможе перевірити знання учнями термінів.
По-друге, текст можна відразу набирати за принципом оформлення завдання кросворда (тобто на першій сторінці буде набрано «По вертикалі. 1….2 Погоризонталі. 3… 5», а надругій сторінці — відповіді). Тоді оцінити слушність трактування використаних понять можна на цій стадії. (Взагалі цієї проміжної перевірки можна й уникнути, оцінивши роботу загалом по закінченні виконання проекту.)
Третій етап. Учні в текстовому редакторі створюють сітку кросворда або за допомогою інструментів створення таблиць, або за допомогою вмонтованих інструментів рисування. Найсильніші учні можуть використовувати макроси. Роботу (дві сторінки: одна — із сіткою кросворда і питаннями, друга — із відповідями) роздруковують.
Четвертий етап. Учні обмінюються кросвордами і розгадують їх.
Диференціація за рівнями підготовки учнів
Під час цієї роботи вчитель перевіряє знання учнями відразу двох тем курсу інформатики — «Комп'ютер» і «Технологія опрацювання текстової інформації». Диференціацію з першої теми можна проводити за кількістю термінів яку пропоновано використати в кросворді (наприклад, слабкі учні можуть використати 12 термінів, а сильні — 30-35), і за джерелами інформації (більш сильні учні використовують додаткові джерела інформації). Диференціацію з другої теми можна провести в такий спосіб: слабкі учні можуть просто набрати текст у текстовому редакторі без оформлення, а сітку кросворда накреслити на папері за допомогою олівця і лінійки, причому послідовність номерів слів може бути довільною. Найсильніші учні можуть використовувати різноманітні шрифтові виділення, різні засоби оформлення абзаца і сторінки; сітку кросворда можна нарисувати за допомогою інструментів створення таблиць із використанням макросів; нумерація слів — як у кросвордах друкарських видань. Крім того, необхідно враховувати структуру кросворда: чим вона «щільніша», тобто чим більше перетинань, тим вищою має бути оцінка.
РОЗРОБКА МОДЕЛІ СУЧАСНОГО УРОКУ З ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРА ДЛЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОЕКТА
МОЖЛИВОСТІ ТА ОБЛАСТЬ ВИКОРИСТАННЯ POWERPOINT
Тема. Можливості та область використання PowerPoint. Приклади презентацій. Групи інструментів середовища PowerPoint. Режим роботи зі слайдами. Встановлення масштабу. Область задач. Збереження презентації. Створення нової презентації. Створення нового слайда. Завершення роботи
навчальна: сформувати знання про презентації, інструменти для роботи в середовищі PowerPoint, ознайомити з режимами роботи зі слайдами;
розвивальна: розвивати технічне мислення, сприяти розвитку координації рухів, розвивати пам'ять, мислення;
виховна: виховувати культуру праці, працелюбність.
Обладнання: персональний комп'ютер, приклади презентацій.
Тип уроку: урок-бесіда.
Час: 45 хвилин.
Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка присутніх. Організація і перевірка готовності учнів до роботи, створення позитивної емоційної атмосфери.
Роль презентацій у сучасних умовах ведення бізнесу постійно зростає: навіть декілька років тому на великих виставках лише одиниці експонатів супроводжувались демонстраційним матеріалом, тепер без нього неможливо уявити жоден поважний стенд.
Методи: бесіда з елементами пояснення, спостереження, демонстрування.
Основні поняття: презентація, режим роботи, слайд, PowerPoint.
Учитель. Зараз я продемонструю деякі приклади презентацій. Ви побачите, де їх можна застосовувати.
Застосовують презентації не лише у торгово- економічній діяльності, а й із навчальною метою, без них не обходиться захист курсових, дипломних, наукових робіт. Крім того, бурхливо розвивається ще одна галузь застосування — презентації у всесвітній інформаційній мережі інтернет.
Безперечним лідером серед програм створення презентацій є Microsoft PowerPoint із пакету Microsoft Office.
PowerPoint є складовою частиною Microsoft Office, тому він має ознаки, спільні з іншими додатками Office.
Наприклад, запустити PowerPoint молена так само, як і будь-який інший додаток — або через меню Пуск, або за допомогою панелі Office, або подвійним клацанням на його ярлику чи підготовленій раніше презентації.
PowerPoint використовують для створення презентації та її показу. В режимах підготовки презентації (звичайному, структури, слайдів і сортувальника) вікно PowerPoint за структурою нагадує вікна інших додатків, тобто має смугу заголовка, рядок меню, панелі інструментів, робочу ділянку і рядок стану. Особливістю вікна PowerPoint у цих режимах є те, що ліворуч від горизонтальної смуги прокручування є кнопки режимів перегляду слайдів.
Ці кнопки дублюють відповідні команди меню Вид і схожі на аналогічні кнопки Word. У режимі показу слайдів вікно займає весь екран, і в ньому можна переглянути тільки один слайд.
PowerPoint має кілька режимів роботи
Звичайний режим. У цьому режимі робоча ділянка вікна PowerPoint складається з ділянок слайда, структури і нотаток. Розміри кожної з них можна змінювати. На ділянці структури відображено номер, назву слайда і текст, що міститься в ньому. Натиснувши на кнопку ліворуч від номера, можна одразу перейти до роботи з відповідним слайдом, який з'являється на ділянці слайда. Сюди можна вставляти також рисунки, фільми, звуки, ефекти анімації й гіперпосилання. Текст вводять і до ділянки структури, і до ділянки слайда.
Режим структури. У цьому режимі перевага надається ділянці структури. Інші ділянки подано у зменшеному вигляді. Тому його використовують, щоб ознайомитися зі структурою всієї презентації і за потреби змінити її (шляхом переміщення розділів, їх вилучення, редагування тексту тощо).
Режим слайдів займає всю робочу ділянку. Його використовують для створення і зміни поточного слайда.
Режим сортувальника. Тут на робочій ділянці PowerPoint відображено всю презентацію. Причому кожний слайд наведено у зменшеному вигляді. Ось чому його використовують для перегляду послідовності, у якій розташовано слайди в презентації, а також щоб перейти до роботи з певним слайдом. Для цього досить двічі клацнути на ньому. У режимі сортувальника зручно переміщувати окремий слайд на інше місце презентації, перетягуючи його мишею. Тут також можна додавати нові слайди перед виділеним або видаляти виділений слайд, натиснувши клавішу Delete. На етапі підготовки цей режим використовують, щоб задати інтервали часу для показу кожного слайда й встановити анімаційні ефекти під час переходу від одного слайда до іншого.
Режим показу слайдів призначено для демонстрування презентації. У ньому кожний слайд виводиться на весь екран.
Використовуючи кнопки, можна перемикати один режим на інший під час підготовки і демонстрування слайдів, а також внесення і змін нотаток. Оскільки в режимі показу слайдів поточним слайдом зайнято весь екран, то вийти з нього можна, натиснувши клавішу Esc або вибравши відповідну команду з контекстного меню, яке можна викликати клацанням правою кнопкою миші на будь-якому місці слайда.
Завершують роботу в PowerPoint, закриваючи його вікно.
Основні способи створення презентації
Після того як визначено тему презентації, намічено її основні питання, а також дібрано матеріал для їх розкриття (текст, рисунки, діаграми тощо), можна переходили до етапу створення презентації. Після запуску PowerPoint з'являється діалогове вікно, у якому для цього запропоновано вибрати один із таких способів:
Майстер автозмісту автоматизує перехід від
одного етапу створення презентації до наступного з такого списку:
Для його запуску спочатку потрібно вибра ти вид презентації з наявного списку (Службові Проекти, Ділові, Особисті тощо), а також підви; (шаблон) усередині вибраного виду (наприклад у виді Службові є шаблони Загальні збори, Основна сторінка компанії, Фінансовий звіт).
Після вибору виду презентації на другому уроці вказують спосіб її подання (демонстрування):
На третьому етапі визначають формат видання. Перший спосіб подання може мати 4 варіанти вигляду:
Вирішують також, чи буде використано друкування для цього формату.
На четвертому етапі вводять додаткові дані для титульного слайда:
Якщо на другому етапі вибрали другий спосіб подання презентації (інтернет, кіоск), то третій етап пропускають, а на четвертому вказують:
Далі стандартний шаблон корегують, замінюючи подані там дані.
Якщо презентацію створюють на основі певного шаблону, то у вкладці Презентації вибирають потрібний його вид, наприклад Фінансовий звіт, який потім заповнюють необхідними даними. Під час вибору слід звернути увагу на те, що більшість шаблонів мають дві версії — стандартну та інтерактивну. Перша прийнятна для доповіді, наради або видання; друга — для веб-сторінки в інтерне- ті або кіоску.
Отже, під час створення презентації на основі шаблону автоматизованими є тільки перший і другий кроки Майстра. Решта виконуються у вільному режимі.
Ще більшу свободу користувач має під час вибору інаблону презентації з вкладки Дизайни презентацій, у якій є тільки шаблони зовнішнього вигляду презентації, створені професійними дизайнерами. Зміст, послідовність показу слайдів автор визначає самостійно.
Найбільший творчий розмах користувач може проявити, віддавши перевагу третьому способу — на основі порожньої презентації. Для кожного слайда тут потрібно спочатку вибрати авторозмітку (тобто вирішити, з яких місцезаповнювачів складатиметься слайд), потім наповнити його демонстраційним матеріалом і, нарешті, дібрати потрібне оформлення (фоновий рисунок, колірну гаму, вид шрифту тощо). Як правило, спочатку створюють декілька слайдів, заповнюють їх даними, добирають відповідне оформлення, а потім на його фоні продовжують створення презентації. Такий підхід потребує високого професіоналізму в роботі.
Методи: бесіда.
Підбиття підсумків уроку, аналіз позитивних і негативних моментів у роботі учнів, пояснення шляхів усунення недоліків. Приведення в порядок робочих місць.
Висновок
Підбиваючи підсумки, можна зробити висновок, що, використовуючи на заняттях інтерактивні технології навчання, можна досягти більш реальних результатів у навчанні та вихованні сучасного спеціаліста будь-якого фаху, зокрема оператора комп'ютерного набору.
Практика показує, що за використання інтерактивних методів навчання учні запам'ятовують:
Поліпшується не тільки запам'ятовування матеріалу, але і його ідентифікація, використання в повсякденному житті. Застосування інтерактивних методів навчання сприяє розвитку таких особистісних рис, як комунікабельність, співробітництво, уміння відстоювати свою точку зору, йти на компроміси...
Метод проектів не повинен витісняти класно-урочну систему, але він є важливим компонентом освіти і використовується в різних видах навчально-виховної діяльності.
Проектна робота дуже перспективна, оскільки в ній кожен з учасників не втрачає свого статусу активної діючої особистості, намагається зайняти в групі позицію, що відповідає його можливостям: знанням, умінням, здібностям, мисленню тощо. Зокрема, проекти сприяють виробленню самостійності, активності, творчості, впевненості, набуттю почуття власного успіху і прогресу, самовизначенню, сприяють соціальному розвитку, виробленню дослідницьких навичок, дають можливість реалізувати мету, інтегрувати знання. Це позначається на загальному формуванні індивідуального стилю дитини. Працюючи над проектом, учні спілкуються, співпрацюють і допомагають один одному в процесі навчання, розвивають соціальні, розумові та комунікативні навички. Цей вид діяльності сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу. Використання методу проектів підвищує ефективність навчання та виховання. З його допомогою реалізуються міжпредметні зв’язки, здобуваються знання через взаємодію учнів з педагогом та між собою. Вміння педагога ефективно організувати та впровадити проектну діяльність у навчальний процес є показником високого рівня його професійної компетентності.
Список використаних джерел
1.Проектна діяльність у школі / Упоряд. М. Голубенко. – К.: Шк. світ, 2007. с. – (Б-ка «Шк..світу»).
2. Intel Навчання для майбутнього. – К.: Видавнича група BHV, 2004. – 416 с.
3.Ірина Буравська. Проектні технології в школі. Застосування методу проектів.//Директор школи. – грудень 2006, № 48 (432). – с. 3 – 4
4.Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Ч.1. Загальна методика навчання інформатики. -К.: 2004.
5.Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання. -К.: А.С.К., 2003.