Тема. Застосування подібності: властивість бісектриси трикутника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми, що виражає властивість бісектриси трикутника та її доведення. Формувати вміння:
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Застосування подібності трикутників».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
За необхідності перевірити виконання письмової частини домашнього завдання проводиться усна робота за готовими рисунками до домашніх задач.
Засвоєння змісту матеріалу попереднього уроку та формування оперативних умінь можна перевірити під час виконання учнями тестового завдання.
Тестове завдання
1) похилі більші від перпендикуляра;
2) рівні похилі мають рівні проекції;
3) з двох похилих більша та, у якої проекція більша;
4) перпендикуляр більший за проекцію похилої.
1) 5см; 2) 9 см; 3) 4 см; 4) 3 см..
1) 18 м; 2) 19 м; 3) 20 м; 4)21 м.
1) MR; 2) MQ; 3) MP.
1) 7 см; 2) 18 см; 3) 17 см; 4) 16 см.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель нагадує учням (або організує роботу таким чином, щоб учні самі «проговорили»), що всі твердження про прямокутний трикутник, які були вивчені протягом останніх трьох уроків, ґрунтуються на застосуванні до прямокутного трикутника метричних співвідношень, що випливають із подібності прямокутних трикутників.
Проте доведеними властивостями для прямокутного трикутника практичне значення подібності трикутників не обмежується. Новий матеріал, вивчення якого починається на цьому уроці, вміщує деякі зі співвідношень відрізків у трикутнику та в колі, які є результатом застосування подібності трикутників. Отже, мета уроку — вивчення одного з таких співвідношень (під вивченням, звісно, слід розуміти ознайомлення зі змістом, доведення, опанування способами практичного застосування).
IV. Актуалізація опорних знань
З метою успішного засвоєння учнями змісту навчального матеріалу уроку учням слід активізувати знання і вміння щодо поняття пропорційних відрізків; означення подібних трикутників та ознаки подібності прямокутних трикутників за гострим кутом; означення бісектриси трикутника.
Виконання усних вправ
ΔАВМ ~ Δ А1В1Н1.
а) a = 8 см; b = 24 см; c = 4 см; d = 12 см;
б) а = 9 см, b = 14 см; c = 7 см, d = 18 см.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Властивість бісектриси трикутника традиційно вивчається у зв'язку з подібністю прямокутних трикутників (див. Геометрія, 7-9, О.В.Погорєлов, п.106). Зміст і спосіб доведення відповідної властивості в новому підручнику, порівняно з традиційним, не змінено; відмінність полягає тільки в тому, що властивість бісектриси трикутника подано як теорему, а тому вміння відтворювати та застосовувати зміст цієї властивості є однією з програмових вимог.
Конспект 15 |
|
Застосування подібності трикутників |
|
Властивість бісектриси трикутника Якщо в ΔАВС: D ВС , BAD = CAD (AD — бісектриса), то . Бісектриса трикутника ділить протилежну сторону на відрізки, пропорційні двом іншим сторонам. |
|
Метричні співвідношення в колі |
|
1) Якщо АВ і CD — хорди кола (0; r), М — точка їх перетину, то AM · MB = CM · MD. 2) Якщо СВ — січна, CD — дотична до кола (0; r) ( D — точка дотику); СА — зовнішня частина січної, то CD2 = CB · CA. |
|
|
|
Наслідок. Якщо PD і РВ — січні до кола, PC і РА — їх зовнішні частини, то РА · РВ = PC · PD |
VІ. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
Виконання графічних вправ
Виконання письмових вправ
4*. Діагоналі рівнобічної трапеції є бісектрисами її гострих кутів. Знайдіть середню лінію трапеції, якщо її периметр дорівнює 22 см. а діагональ ділить висоту, проведену з вершини тупого кута, у відношенні 4 : 3.
Опрацювання матеріалу уроку розпочинається з виконання усних вправ на розуміння змісту теореми про властивість бісектриси трикутника (на готовому рисунку) та за описом ситуації (якщо необхідно, виконання вправ можна супроводжувати виконанням рисунків). Виконання графічних вправ сприяє формуванню в учнів математичної культури. Формування вмінь застосовувати властивість бісектриси трикутника відбувається під час виконання письмових вправ різного рівня складності — від вправ на пряме застосування теореми (у тому числі й задачі на складання рівнянь) до вправ на застосування теореми про властивість бісектриси трикутника в комплексі із знаннями, набутими на попередніх уроках (як у 7-му, так і 8-му класах). Задачі підвищеної складності передбачають вільне володіння всім об'ємом навчального матеріалу 8 класу.
VII. Підсумки уроку
Які помилки допущено в зображенні трикутників?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст теореми. Розв'язати задачі.
Повторити теорему про вписані кути та її наслідки.