Наданий матеріал містить теоретичні та практичні засади застосування проектних технологій на уроках трудового навчання. Буде корисний для вчителів трудового навчання та технологій.
Застосування проектних технологій на уроках трудового навчання
Пріоритетним напрямом діяльності сучасної загальноосвітньої школи є впровадження в навчально-виховний процес особистісно орієнтованих педагогічних технологій, до яких належить і метод творчих проектів. Проектна технологія – це практичне спрямування особистісно орієнтованого трудового навчання в процесі конкретної навчально-трудової діяльності учня, на основі його вільного вибору та з урахуванням його особистих інтересів. У свідомості учня суть проектної технології відображається так: «Я знаю, для чого мені потрібно все, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати». Наприклад, метод проектів на уроках трудового навчання формує в школярів загально-навчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці і спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки. Учні особисто обирають для себе об'єкт проектування, тему проекту, тобто виріб, який вони хотіли б виготовити чи удосконалити. Виконуючи творчі проекти від ідеї до її втілення, вони вчаться самостійно приймати рішення, визначати свої проблеми в знаннях і знаходити шляхи виправлення такого становища. У процесі проектно-технологічної діяльності в школярів розвиваються загальні і спеціальні здібності, формується проектно-технологічна культура.
Використання проектної технології на уроках трудового навчання дозволяє активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити, усвідомити себе творцем. В учнів виробляється і закріплюється звичка до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних потреб, матеріальних можливостей і вмінь, вибирати найбільш технологічний, економічний спосіб виготовлення об'єкта проектування. Крім того, під час роботи над проектом у школярів розвивається пізнавальна й трудова активність.
На уроках трудового навчання учні дотримуються всіх етапів проектної діяльності: організаційно-підготовчого, конструкторського, технологічного і заключного. На першому етапі вони проводять міні-маркетингові дослідження, здійснюють вибір і обґрунтовують проект. На другому етапі аналізують наступну діяльність, визначають оптимальний варіант конструкції, підбирають матеріал, планують технологічний процес, розробляють конструкторсько-технологічну документацію. На третьому етапі учні виконують технологічні операції, передбачені технологічним процесом, здійснюючи самоконтроль та дотримання технологічної та трудової дисципліни, культури праці. На заключному етапі учні проводять контроль та іспит виробу, корегують конструкторсько-технологічну документацію, складають пояснювальну записку з економічним обґрунтуванням та екологічною оцінкою проекту, захищають проект.
Саме ця діяльність привчає дітей до самостійної, практичної, планової і систематичної роботи, виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу, формує уявлення про перспективи його застосування; розвиває морально-трудові якості, працелюбність, готує їх до свідомого вибору професії.