Державний навчальний заклад
«Жашківський аграрно-технологічний професійний ліцей»
«Застосування здоров̓ язбережувальних технологій в освітньому процесі»
Охота Людмила Іванівна
2022 р.
|
|
|
|
|
|
Анотація
У даній роботі розкриті теоретичні та методичні аспекти теми «Застосування здоров ̓язбережувальних технологій в освітньому процесі».
Опрацьовані літературні джерела за даною темою та представлені у теоретичній частині роботи.
У практичній частині роботи надано методичну розробку виховного заходу з використанням здоров ̓язбережувальних технологій в освітньому процесі.
Робота може бути цікавою для педагогів закладів професійної (професійно-технічної) освіти у контексті вдосконалення їх психолого – педагогічної компетентності.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………..5с
1. Теоретична частина.
Теоретичні аспекти формування культури здоров’я та здорового способу життя………………………………………………………………………………….7с
1.1 Особливості формування здорового способу життя у закладі професійної (професійно-технічної) освіти……………………………………………………….9с
1.2 Застосування здоровя’збережувальних технологій у ЗП(ПТ)О……….12с
1.3 Методи формування культури здоровя та здорового способу життя майбутніх кваліфікованих робітників………………………………………………15с
2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА.
Реалізація формування здорового способу життя учасників освітнього процесу закладу професійної (професійно-технічної) освіти…………………..18с
2.1. Методична розробка виховного заходу для майбутніх кваліфікованих робітників за тематикою щодо формування культури здоров'я та здорового способу життя……………………………………………………………….………………...31с
ВИСНОВКИ…………………………………………………….…………..... 38с
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………….….... 39с
ДОДАТКИ……………………………………………….………………….... 40с
Вступ
У сучасному суспільстві життя й здоров̓ я людини визначається як найвища цінність. В нашій країні великий досвід пропаганди здорового способу життя. Але наше суспільство змінюється і потрібен перегляд традиційних технологій навчання та виховання.
Під час реформування системи освіти актуальним є формування в сучасної молоді соціального здоров’я, яке необхідне для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь суспільству, та досягненні високих результатів у професійній діяльності.
Здоровий спосіб життя став предметом дослідження багатьох вчених. Зокрема, Л.Сущенко розглядає життєдіяльність людини як інтегративний процес взаємодії її фізичного, психічного й соціального компонентів. [3 C. 27-28].
В Україні стан здоров'я населення, і молоді зокрема, викликає серйозну стурбованість. Лише 7-10% дітей народжуються здоровими. За даними Міністерства охорони здоров҆ я, близько 70% учнів віком 7-15 років мають низький рівень фізичного здоров’я. У переважної більшості молодих людей відсутнє свідоме ставлення до здоров҆ я як до базової цінності. Тому в сучасних умовах виникла об’єктивна потреба збереження здоров’я молоді як одного з найважливіших пріоритетів нації [4 с. 16-18].
Важливим чинником формування здоров’я є освітнє середовище, яке дає здобувачам освіти як теоретичні знання так і практичні навички ведення здорового способу життя.
Здобувачі освіти відтворюють спосіб життя та ставлення до свого здоров’я спостерігаючи за поведінкою своїх батьків, родичів, викладачів, тощо. Тому пріоритетними напрямками роботи для створення умов щодо зміцнення здоров’я здобувачів освіти є впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес.
Актуальність даної теми обумовлена тим, що питання збереження здоров’я та формування здорового способу життя в сучасному суспільстві є більш ніж актуальними і потребують як теоретичного обґрунтування так і практичного застосування. Важливим є те, що здоровий випускник закладів професійної (професійно-технічної) освіти – це здоровий, конкурентно спроможний спеціаліст на ринку праці.
Мета роботи: на підставі аналізу літератури дослідити сучасні здоров ̓язбережувальні технології в освітньому процесі.
Відповідно до мети поставлені наступні завдання:
Практична значущість роботи полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані для підвищення ефективності виховної роботи педагогів ЗП(ПТ)О із здобувачами освіти для формування в них здорового способу життя.
Теоретична частина
Теоретичні аспекти формування культури здоров’я та здорового способу життя
Життя та здоров’я людини є невід’ємною складовою загальнолюдських цінностей. З давніх часів суспільство потребувало здорових та міцних людей, які б могли працювати та захищати землі від нападників.
Проблеми здоров’я та здоров’язбереження людини цікавили видатних філософів, медиків і педагогів минулого: Арістотель, Авіцена, Г.Сковорода, В.Сухомлинський та інші. Так, в епоху античності проблема здоров’я людини розв’язувалась через досягнення балансу духовних і фізичних сил. В епоху Середньовіччя і Відродження здоров’я ототожнювалося з гармонією душі і тіла людини. Згодом погляди на здоров’я почали змінюватися. Видатні педагоги приділяли питанню формування здорового способу життя велику роль. Проте дослідженнями цього питання почали активно займатися лише з другої половини ХХ століття.
Одним з найбільш вагомих результатів у сфері охорони і збереження здоров’я стала концепція досягнення здоров’я для всіх людей світу, яка вперше була оприлюднена на Всесвітній асамблеї з охорони здоров’я в 1977р. З ініціативи ВООЗ розпочалася міжнародна кампанія під назвою «Здоров’я для всіх», у межах якої збиралася, досліджувалася, систематизувалася, узагальнювалася й оприлюднювалася інформація про існуючі загрози здоров’ю і шляхи їх подолання.
Згодом було розроблено Всесвітню декларацію з охорони здоров’я, що прийнята на 51-й сесії ВООЗ у травні 1998р., де зазначено, у числі іншого, що держави-члени ВООЗ звернулися до всіх народів та інституцій із закликом прийняти і реалізувати концепцію «Здоров’я для всіх у ХХІ столітті».
В останні десятиріччя проблема здоров’я людини набула нового звучання. Якщо раніше її вирішення пов’язувалося переважно з медико-гігієнічними факторами, то сьогодні доведено, що здоров’я людини – це цілісне, системне явище, природа якого зумовлена як природними та соціальними зовнішніми , чинниками, так і внутрішніми, такими, що визначають психологічне ставлення людини до тих обставин, у яких вона реалізує власне життя [9, с.221-224]
Кожна людина обирає власний спосіб життя, який включає в себе три категорії: рівень життя, якість життя і стиль життя.
Рівень життя – це економічна категорія, яка показує рівень задоволення матеріальних та духовних потреб людини.
Якість життя – це соціальна категорія, яка показує ступінь комфорту.
Стиль життя – це поведінкові особливості життя людини.
Найкращим чином взаємозв’язок між способом життя і здоров’ям розкривається в понятті «здоровий спосіб життя». Здоровий спосіб життя об’єднує все, що сприяє виконанню людиною професійних, громадських і побутових функцій в оптимальних для здоров’я умовах і виражає зорієнтованість діяльності особистості у напрямі формування, збереження і зміцнення свого здоров’я. Під здоровим способом життя розуміємо усвідомлене, відповідальне, активне ставлення до власного здоров’я, метою якого є формування, збереження і зміцнення всіх складових [5, с.72-75]
Ставлення до власного здоров’я є однією з умов успішної кар’єри, адже значну частину свого життя людина присвячує роботі.
Збереження життя і здоров’я людини є державним пріоритетом, тому питання формування здорового способу життя у закладі професійної (професійно-технічної) освіти є актуальними потребують теоретичного обґрунтування та практичних рекомендацій.
1.1 Особливості формування здорового способу життя у закладі професійної (професійно-технічної) освіти
Реформування сучасної системи професійної (професійно-технічної) освіти передбачає виконання низки важливих завдань, серед яких: необхідність модернізації системи професійної (професійно-технічної) освіти, створення механізмів більш ефективного її регулювання, оновлення структури та змісту, вдосконалення практичної спрямованості освітніх програм. В центрі державної політики стоять освітні потреби особистості, готової і здатної вчитися впродовж життя; що професійна освіта має забезпечувати розвиток трудового потенціалу, в основі якого – підготовка компетентних, творчих, активних фахівців, спроможних задовольнити запити промислово-інноваційного розвитку економіки [7, с.31-32].
Кваліфікований робітник буде успішним тоді, коли буде вести здоровий спосіб життя. Освітнє середовище закладу професійної (професійно-технічної) освіти має колосальний потенціал для комплексного і всебічного розвитку майбутніх робітників та формування в них орієнтованості на здоровий спосіб життя.
Важливим напрямком соціального виховання здобувачів освіти є формування здорового способу життя та профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі. Дана робота спрямована на усвідомлення цінності власного здоров’я.
Тобто здоров’я, з одного боку, це ідеальний стан організму, чого індивід мав би прагнути досягти з перших днів свого свідомого життя, а з іншого – одна з найважливіших характеристик якості життя, ресурс, який визначає можливість індивіда вирішувати повсякденні проблеми життя, задовольняти свої потреби задля вдосконалення власного фізичного, психічного і соціального благополуччя [6, с. 78-81].
Стан здоров’я безпосередньо залежить від рівня усвідомлення здобувачів освіти власної відповідальності за своє здоров’я та необхідності ведення здорового способу життя.
Здоровий спосіб життя – це взірець систематичної поведінки особистості, спрямований на формування, збереження та зміцнення власного здоров’я шляхом закріплення в повсякденному житті правильних звичок, які не завдають шкоди людині в фізичній та духовній сферах її функціонування. Це такий спосіб життя, який передбачає раціональне харчування, фізичні навантаження, дотримання правил гігієни, позбавлення від шкідливих звичок, запобігання захворювань, гармонію з оточуючим середовищем.
Основними факторами формування ціннісного ставлення до здоров’я є: освітнє середовище, всебічна діяльність здобувачів освіти професійних навчальних закладів, діяльність педагогічного колективу, мотивація здобувачів і колективу щодо вибору способу життя.
Сучасний підхід розуміє під здоров’ям людини феномен, що інтегрує чотири основні складові здоров’я. Фізичне здоров’я визначається такими чинниками, як індивідуальні особливості анатомічної будови тіла, фізіологічні функції організму в різних умовах довкілля, під час спокою та руху, рівень фізичного розвитку органів і систем організму.
До сфери психічного здоров’я відносять індивідуальні характеристики психічних процесів і властивостей людини – особливості мислення, характеру, психоемоційного типу (зокрема збудженість, емоційність, чутливість), які зумовлюють силу і швидкість реакцій на подразники та життєві ситуації, рівень стресу, вірогідність афектів, уяви, почуття, тощо. Психічне здоров’я також значною мірою зумовлює потреби людини, мотивацію, психологічні установки, життєві цілі.
Духовне здоров’я тісно пов’язане із багатством духовного світу особистості, знанням і сприйняттям духовної культури (цінностей освіти, науки, мистецтва, релігій, моралі, етики та ін.), включає рівень свідомості особливості світогляду, життєвої самоідентифікації, ставлення до сенсу життя, оцінку власних здібностей і можливостей їх реалізації відповідно до усвідомлених ідеалів, особливості життєвих цілей, загалом ментальність людини.
Соціальне здоров’я характеризується рівнем соціалізації особистості, ставленням до норм і правил, прийнятих у суспільстві, соціальними зв’язками з людьми і соціальними інститутами, набутими соціальним статусом та прагненням до його підвищення у межах діючих законів і моральних традицій.
На сучасному етапі стан фізичного та психічного здоров’я учнівської молоді професійно-технічних навчальних закладів, поширеність вживання психоактивних речовин, проблеми спілкування у молодіжному середовищі викликають необхідність посилення виховної діяльності, спрямованої на формування позитивної мотивації здорового способу життя, ціннісного ставлення до власного здоров’я та культури здоров’я учнів. [1, с.24-26]
Саме тому традиційними заходами у професійно-технічних закладах є: бесіди, години спілкування, акції, заняття з елементами тренінгу, години психолога, випуски стінгазет, перегляд фільмів, круглі столи, виготовлення буклетів, пропаганда фізкультури, робота спортивних секцій, організація спартакіад, екскурсій на природу, практичні заняття.
Всі види заходів проводяться з метою підвищення мотивацій здобувачів освіти до усвідомленого і дбайливого ставлення до свого здоров’я як життєво необхідної найвищої цінності людини.
1.2 Застосування здоровя’збережувальних технологій у ЗП(ПТ)О
Важливим напрямком розвитку України на шляху до європейського майбутнього є реалізація здоров’язбережувальних технологій у системі професійної (професійно-технічної) освіти.
Сьогодні в країні значно зросли вимоги до рівня професійної підготовки майбутніх фахівців. Майже всі підприємства активно впроваджують нові виробничі технології, ефективну організацію праці, а це породжує потребу в нових робітниках, конкурентоспроможних на ринку праці. Відтак актуалізується проблема якісної підготовки робітників в умовах закладу професійної освіти (ЗПО). Головною вимогою до них є стан здоров’я і рівень фізичного розвитку, які б дозволяли б успішно і в установлені терміни оволодіти професією та ефективно працювати тривалий час без шкоди для здоров’я [10, с. 275].
Зважаючи на вимоги Державних стандартів освіти, підприємств-замовників кадрів, головним завданням професійної (професійно-технічної) освіти є:
В Державному навчальному закладі «Жашківський аграрно-технологічний професійний ліцей» проводиться активна робота по формуванню в здобувачів освіти ціннісного ставлення до власного здоров’я. Соціальні та педагогічні підходи сприяють збереженню та зміцненню здоров’я здобувачів освіти. Основною умовою виконання поставлених цілей є діяльність Клубу «За здоровий спосіб життя», який охоплює весь учнівський та педагогічний колектив.
Клуб «За здоровий спосіб життя» був утворений з метою поліпшення здоров’я здобувачів освіти та педагогічних працівників ліцею і на виконання основних положень Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді.
За Концепцією поняття «здоровий спосіб життя» розглядається у співвідношеннях тріади: здоров’я - здоровий спосіб життя - культура здоров’я.
У статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) визначено, що здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад. Сьогодні виокремлюють такі взаємопов’язані складові здоров’я:
Поняття «здоров’я» нерозривно пов’язане із поняттям «здоровий спосіб життя», як сценарій життєдіяльності, спрямованої на збереження та покращення здоров’я.
Здоровий спосіб життя – це спосіб життя людини, що спрямований на збереження та покращання здоров’я. Він включає такі основні елементи: раціональний режим праці та відпочинку, оптимальний руховий режим, відмова від шкідливих звичок, раціональне харчування, загартовування тощо.
Здоровий спосіб життя захищає від негативних впливів навколишнього
середовища, дозволяє зберегти здоров’я та досягти довголіття.
Результатом сформованості здорового способу життя є культура здоров’я, як інтегративна якість особистості і показник вихованості, що забезпечує певний рівень знань, умінь і навичок формування,відтворення та зміцнення здоров’я і характеризується рівнем культури поведінки стосовно власного здоров’я.
Робота Клубу ведеться систематично, охоплює просвітницькою місією всі аспекти здоров’я людини і є цікавою для учасників Клубу «За здоровий спосіб життя». Щомісяця проводяться відкриті тематичні засідання Клубу. Керівник Клубу активно співпрацює з бібліотекою закладу, медичним працівником, Клінікою дружньої до молоді, громадськими організаціями, практичним психологом та соціальним педагогом, класними керівниками та майстрами виробничого навчання. Профілактичні бесіди, тренінги, спортивні змагання, інформаційні хвилинки, тестування, спортивні свята, інформаційні квести та багато інших заходів сприяють формуванню культури здорового способу життя.
Завданням закладу професійної (професійно-технічної) освіти є виховання в молодого покоління якостей, спрямованих на усвідомлення цінності власного здоров’я та престижу здорового способу життя через здоров’язбережувальні технології задля підготовки дійсно конкурентоздатних фахівців на сучасному ринку праці [2, с. 268]
1.3 Методи формування культури здоровя та здорового способу життя майбутніх кваліфікованих робітників
Для ефективного впровадження ідей здорового способу життя важливо використовувати різноманітні методи роботи. Кожен метод має свою мету, а також переваги та недоліки.
Лекції
Мета: поширення знань з приводу тієї чи іншої проблеми серед підготовленої аудиторії, що позитивно ставиться до профілактичної роботи.
Переваги: цілісна систематизована інформація; не потребує організаційних витрат та значного технічного обладнання; охоплює велику кількість людей та швидко організовується.
Недоліки: інформація може не бути почутою, сприйнятою та швидко забутися; обмежені можливості емоційного впливу та формування емоційного ставлення; аудиторія швидко втрачає увагу та веде себе пасивно.
Кіно- відео лекторій
Мета: формування емоційного ставлення щодо проблеми в поєднанні з бесідами і дискусіями.
Переваги: формує емоційне ставлення та впливає на аудиторію.
Недоліки: потребує наявності технічних засобів.
Бесіда
Мета: формування переконань щодо проблеми при роботі з групами, в яких існують різні точки зору щодо проблеми.
Переваги: активізує аудиторію, підвищує її зацікавленість; дозволяє поділитися власним досвідом.
Недоліки: суто інформаційний метод, не формує позитивну поведінку.
Диспут, дискусія
Мета: підвищення активності й формування переконань.
Переваги: викликає інтерес, стимулює активний пошук інформації щодо проблеми; сприяє глибокому засвоєнню інформації; формує відповідні переконання.
Недоліки: учасники поділяються на активних і пасивних; відстоювання своєї думки; не формує позитивну поведінку.
Гра, рольова гра
Мета: допомагає розв’язати поставлені задачі за допомогою моделювання відповідної ситуації.
Переваги: викликає жваві емоції, інтерес, підвищує активність; дає відчуття занурення в проблему та спробу знайти шляхи її вирішення; надає досвід поведінки.
Недоліки: мало можливостей для засвоєння інформації; потребує певної внутрішньої свободи і позитивного емоційного стану; відповідна умовність при грі знижує її ефективність.
Тренінг
Мета: формування навичок та застосування їх на практиці.
Переваги: формує погляди, навички та відповідну поведінку; отриманий досвід учасники можуть поширювати серед інших у неформальному спілкуванні.
Недоліки: дозволяє охопити невелику кількість учасників; потребує значної мотивації учасників; потребує значних витрат часу; потребує ґрунтовної підготовки тренера.
Науково-популярні матеріали (буклети, брошури)
Мета: поінформованість та привернення уваги; допоміжна інформація в ході лекцій, бесід, дискусій та тренінгів.
Переваги: дозволяє системно і цілісно викласти інформацію.
Недоліки: потребує значної мотивації й певних зусиль для засвоєння; може бути незрозумілою і потребуватиме пояснення; не дає досвіду поведінки, не формує навичок.
Соціальна реклама
Мета: привернення уваги до проблеми, а також як допоміжне джерело впливу разом з інформаційними методами.
Переваги: охоплює велику кількість людей; викликає інтерес до проблеми; стимулює роздуми щодо проблеми.
Недоліки: іноді сприймається упереджено; може викликати звикання.
Твори мистецтва
Мета: допомагають знаходити гармонію та виокремлювати позитив; ефективний матеріал під час бесід, дискусій, тренінгів.
Переваги: викликає сильні емоційні переживання; не потребує додаткової мотивації для сприйняття.
Недоліки: важко передбачити вплив на особистість.
Використання тих чи інших методів, які використовуються при проведенні заходів з формування здорового способу життя, залежить від багатьох факторів. Головне – це розуміння з якою метою впроваджується той чи інший метод і який кінцевий результат очікується досягти [6, с. 62-65].
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Реалізація формування здорового способу життя учасників освітнього процесу закладу професійної (професійно-технічної) освіти
З досвіду роботи керівника Клубу «За здоровий спосіб життя» Охоти Л.І.
Клуб «За здоровий спосіб життя» був утворений в Державному навчальному закладі «Жашківський аграрно – технологічний професійний ліцей»з метою поліпшення здоров’я здобувачів освіти та педагогічних працівників ліцею і на виконання основних положень Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя дітей та молоді.
На початку навчального року керівником Клубу розробляється план роботи Клубу на поточний рік (Додаток 1)
Цікавими та інформаційно - насиченими є тижні здоров̓ я (Додаток 2).
Протягом року педагогічний колектив на чолі з керівником Клубу проводять різноманітні заходи з метою формування здорового способу життя.
Акція «Міняй цигарку на цукерку»
Круглий стіл з представниками Клініки дружньої до молоді
«Шкідливі звички – шлях у безодню»
Урок-застереження: «Подолаємо СНІД разом!»
Вулична акція: «СНІД – це не твоє майбутнє!»
\
Тренінгове заняття «В житті шукаємо позитив»
Засідання учнівського Комітету «ТЕМП»
Вправа «Вплив наркотичних речовин на людину, сім’ю, суспільство»
Інформ – шоу «Твоє здоров̓ я в твоїх руках»
Руханка «Здоровим будеш – все здобудеш»
Конкурс стіннівок «Здоров’я – найцінніший скарб»
Відеолекторій «Здорове харчування – запорука здоров̓ я»
Спортивні змагання «Здоровим будеш – перемогу здобудеш!»
Відкрите засідання Клубу «За Здоровий спосіб життя»
КРУГЛИЙ СТІЛ «СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МОЛОДІ»
Інформаційна лінійка на тему:
«Формування звичок здорового способу життя»
Бесіда: «Молодь обирає здоров̓ я»
«Правила здорового способу життя»
Бесіда – тренінг
Фестиваль зарядки на свіжому повітрі
«Рух – це життя! Життя – це рух!»
Результатом роботи Клубу «За здоровий спосіб життя» є розвиток та формування традицій здорового способу життя в учнівському та педагогічному колективах, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, формування в здобувачів освіти вміння приймати рішення щодо збереження і зміцнення власного здоров̓я у різних життєвих ситуаціях, прищеплення негативного ставлення до шкідливих звичок, забезпечення якісної підготовки робітничих кадрів з позитивною мотивацією на здоровий спосіб життя.
2.1. Методична розробка виховного заходу для майбутніх кваліфікованих робітників за тематикою щодо формування культури здоров'я та здорового способу життя
Тренінгове заняття «В житті шукаємо позитив»
Мета: розкрити глибину розуміння поняття «щастя» кожного з учасників, сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини, розвивати рефлективні навички.
Матеріали: презентація, проектор, ватмани, фломастери, олівці, ручки, маркери, кнопки.
Гасло нашої зустрічі — «Дозволь собі бути щасливим». Я хочу провести з вами невеличке соціологічне опитування. Підніміть руку ті, хто хоче бути щасливим.
Що ж, ми всі хочемо бути щасливими. А що таке - щастя? Які його складові? Як навчитися бути щасливим? Про це ми і поговоримо на сьогоднішньому занятті.
2. Мозковий штурм «Щастя – це….»
Мета: розкрити глибину поняття «щастя» кожного з учасників.
Керівник Клубу дає завдання доповнити вислів «Щастя – це…»
Додаткові запитання:
- Від чого залежить щастя?
- Якою має бути щаслива людина?
Отже, для кожного щастя – це щось своє. Щось таке, що іноді відчуваєш, а нестачу його відчуваєш особливо різко і боляче.
У книжці «Алхімік» Пауло Коельо є епізод, яким можна проілюструвати одне з розумінь щастя:
«В одній країні правив цар-мудрець, і всі з’їжджалися до нього за порадою: як стати щасливим. Один юнак теж приїхав за такою порадою. Проте цар, замість того, щоб відкрити хлопцю рецепт щастя, сказав: «Набери в ложку соняшникову олію і обійди з цією ложкою всі палати мого замку, не проливши не краплі». Коли юнак повернувся, цар спитав: «Чи сподобались тобі картини в моїй галереї? Чи зацікавили тебе книги в моїй бібліотеці? Які в тебе враження від персидських килимів, грецьких ваз дивовижних водоспадів». Проте юнак не помітив нічого, бо стежив за своєю ложкою олії. Тоді цар наказав знову пройти всюди з ложкою олії і розповісти про все, що захопить його. Юнак знову обійшов замок і був вражений витворами мистецтва, проте трохи розлив олію. Так ось, щастя – це бачити всю красу навколишнього світу (природи, мистецтва, людської душі) і не забувати про свою «ложку олії».
Презентація «Що таке щастя»
На запитання що таке щастя, намагалися відповісти історики, письменники і філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок.
Існують формули щастя.
1 формула—найщасливіша та людина, яка потрібна всім.
2 формула—щастя у праці.
3 формула—щастя коли маєш багато грошей.
4 формула—щастя в коханні.
5 формула—щастя—у подоланні себе, у самовдосконаленні.
6 формула—щастя в дітях.
7 формула—якщо хочеш бути щасливим—будь ним.
Висновок: Щастя – це відчуття цілковитого задоволення життям, безмежної радості, які може відчути будь-хто.
Колаж «Формула щастя» або «Мій щасливий день»
Мета: на основі малюнка, стимулюючи уяву, більше розкрити і закріпити глибину розуміння поняття щастя.
Група отримує ватман із зображенням сонечка, але без промінців. Кожен учасник групи має написати, що для нього щастя і прикріпити промінець до сонечка.
Групи захищають свої колажі, обговорюють роботи.
Притча «Цінність щастя»
Один бізнесмен накопичив великий капітал, який складав 3 мільйони євро. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити і отримати задоволення від життя, стати щасливим. Але не встиг і прийняти цього рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався, вирішив якось умовити Янгола Смерті продати йому трохи щастя.
-Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу, мільйон євро,--запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив йому.
-Гаразд, залиш мені два тижні мого життя. Я віддам тобі 2/3 своїх грошей, це два мільйони євро.
Янгол відмовив.
-Гаразд, продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких дуже давно не бачив.
Янгол відмовив.
-Я віддам тобі все, що маю, три мільйони євро.
Янгол знову відмовив.
Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він написав прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав: «Будьте щасливими кожну мить свого життя. Не зміг купити навіть години щастя за три мільйони євро. Повірте, що все, що вас зараз оточує, справді має цінність-це і є щастя.»
Релаксаційна вправа.
Сядьте зручно. Розслабтеся. Зробіть кілька глибоких вдихів і видихів. Викличте у спогадах той день, коли ви почували себе абсолютно щасливою. Спробуйте ще раз пережити той стан щастя.
Складіть перелік усього того, за що ви можете бути вдячними Богові у цю мить: сонячний день: ваше здоров’я, здоров’я членів родини, цікавий епізод з життя, краса, любов, мир. Ви розумієте, що у вашому житті чимало досить позитивних моментів. Усвідомте, що щастя – це те, що є, а не гонитва за майбутніми досягненнями.
Підбиття підсумків
Наше заняття завершується. Сьогодні ми шукали відповіді на запитання про щастя та способи здобути його. Наприкінці хотілося б додати: я – щаслива людина. І ви теж. Ми з вами красиві здорові, розумні і добрі люди. Кожен з нас має в своєму серці мрію, до якої прямуємо. Ти щасливий тому, що:
У твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, має дах над головою і постіль – ти багатший за 25% людей, які цього позбавлені.
Ти можеш кожен день бачити, чути і обіймати своїх рідних, а хтось такої можливості не має.
Ти ніколи не переживав війну, катування , голод – ти щасливіший ніж 500 млн осіб в світі.
Сьогодні вранці ти прокинувся здоровим, отже щасливіший за 1 млн людей на цій планеті, які можуть не дожити до наступного тижня.
Якщо подивитися на світ і на свої проблеми з такої точки зору, стає зрозумілим, що ми - щасливі люди, просто не завжди вміють помічати і цінувати щастя, яке в нас є.
Гра «Чарівний глечик»
Учасникам тренінгу пропонується дістати по-одному папірцю з скриньки, який підкаже їм, що на них чекає сьогодні або, що їм потрібно чекати найближчим часом. (Бажано таких папірців виготовити якнайбільше і діставати їх по-одному кожного ранку. Ці побажання чарівним чином впливають на настрій людей, підбадьорюють їх, надають впевненості.
Побажання :
Тобі сьогодні особливо пощастить!
Життя готує тобі приємний сюрприз!
Все складеться для тебе найкращим чином!
Настав час зробити те, що ти постійно відкладаєш!
Сьогодні твій день, щасти тобі!
Сьогодні фортуна з тобою разом!
Ти готова зробити найважливіший крок у житті!
Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!
Сьогодні очікуй прибутку!
Люби себе такою, яка ти є , - неповторною!
Пам’ятай, що ти кохана!
Потурбуйся про здоров’я твого тіла!
Потурбуйся про здоров’я твоєї душі!
Зроби собі подарунок, ти цього заслужила!
Вищі сили оберігають тебе!
У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!
Все, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
Всі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
Сьогодні з тобою разом спокій і радість!
Сьогодні твій щасливий день!
Пам’ятай, що ти чарівна жінка!
Ти сама чудова подруга на світі!
Нехай твоє життя складається лише з радісних миттєвостей!
Бадьорого ранку, щасливого дня!
Сьогодні ти як завжди прекрасна!
Сьогодні тебе очікує приємна несподіванка!
Полюби і прийми своє тіло!
Даруй усім любов!
Будь-яка твоя позитивна думка, обов’язково матеріалізується!
Щастя тобі, любові і душевної рівноваги!
Хай гарний настрій наповнить кожну клітину твого тіла!
Діяльність якою ти займаєшся принесе тобі успіх!
ВИСНОВКИ
Конституція України визнає життя і здоров̓ я людини найбільшими соціальними цінностями. Відповідно до Основного Закону, держава несе відповідальність перед людиною за свою діяльність і зобов’язана вирішувати завдання виховання здорового покоління, адже від цього залежить соціально-економічний розвиток суспільства і країни.
Підготовка конкурентоздатних фахівців на сучасному ринку праці є головним завданням закладу професійної (професійно-технічної) освіти. Виховання здобувачів освіти, які усвідомлюють цінність власного здоров̓ я та престижу здорового способу життя через здоров’язбережувальні технології є головним завданням нашого закладу. Сприяє цій роботі постійна просвітницька діяльність Клубу «За здоровий спосіб життя».
Результатом роботи Клубу «За здоровий спосіб життя» є розвиток та формування традицій здорового способу життя в учнівському та педагогічному колективах, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, формування в здобувачів освіти вміння приймати рішення щодо збереження і зміцнення власного здоров’я у різних життєвих ситуаціях, прищеплення негативного ставлення до шкідливих звичок, забезпечення якісної підготовки робітничих кадрів з позитивною мотивацією на здоровий спосіб життя.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Єжова О.О. Здоровий спосіб життя// - Суми.: Видавництво «Університетська книга», 2010.-с. 24-25
2. Закон України «Про професійно-технічну освіту» офіційний текст від 10 лютого 1998р. №103/98 –ВР. Бюлетень законодавства і юридичної практики України. 2007.№8. с.266-272
3. Здоров̓ язбережні технології (здоров̓ язбережна організація навч. процесу) //Завуч.-2012.-№9.-с.27-30
4. Концепція Загальнодержавної програми «Здоров̓ я 2020:український вимір» на 2012-2020 роки.-К., 2011
5. Збереження та зміцнення репродуктивного здоров̓ я підлітків та молоді: потенціал громади /Авт.-упор. Н.В. Зимівець – К.: Науковий світ, 2004.- с.92
6. Освітня програма формування здорового способу життя молоді. – К: Український інститут соціальних досліджень. 2005.- Кн.5.- 120с.
7. Планування й розвиток професійної кар’єри учнівської молоді у системі професійно-технічної освіти: Навчальний посібник/ [С.В.Алєксеєва, Л.М.Єршова, Д.О.Закатнов, В.Т.Лозовецька, В.Ф.Орлов]; за ред. Д.О. Закатнова.-Житомир: «Полісся», 2018.-186с.
8. СП(ПТ)О 8229.М.71..00-2018 Стандарт професійної (професійно-технічної) освіти з професії: «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
9. Суспільна мораль як система цінностей/ Правові засади особистісних цінностей та суспільної моралі: збірник нормативних актів України/ Уклад.: Ю.Ж.Шайгородський, К.П. Меркотан.- К.: Український ценрт політичного менеджменту, 2007.- 440с.
10. Шукалюк Г.П. Розвиток здоров̓ язбережувальної компетентності здобувачів професійної освіти на уроках охорони праці// Збірник наукових праць УДПУ. Умань: УДПУ, 2018.-4.2.-с.272-281
Додаток 1
План
роботи Клубу «За здоровий спосіб життя»
(в рамках Школи сприяння здоров’ю)
№ п/п |
Назва заходу |
Відповідальний за проведення |
Дата проведення |
1 |
Проект: «Здоровий спосіб життя – запорука життєвого успіху» (Погодження основних положень, внесення змін) |
Адміністрація, 37 педагогічних працівників, 416 учнів, представники ЦРЛ, РЦСССДМ, громадські організації |
Протягом 2019 – 2020 навч. року |
2 |
Тематичні засідання Клубу «За здоровий спосіб життя» |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» |
1 раз в місяць |
3 |
Відкрите засідання Клубу «Життя врятує обізнаність!» (про Covid – 19) |
Керівник Клубу Охота Л.І. |
Вересень |
4 |
Анкетування: «Ставлення молоді до здорового способу життя» |
Практичний психолог, соціальний педагог, керівник Клубу «За ЗСЖ» |
Вересень |
5 |
Чемпіонат ліцею з футболу «Золота осінь» Чемпіонат ліцею з боксу приурочений до Дня партизанської слави |
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П.
|
Вересень - жовтень |
6 |
Відкрите засідання Клубу. Урок – тренінг «Позитивне мислення – основа відмінного психічного здоров’я» (до Всесвітнього дня психічного здоров’я). |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» Бібліотекар Бондаренко Л.М. |
Жовтень |
7 |
Першість ліцею з боксу до Дня Українського козацтва |
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Жовтень |
8 |
Відеолекторій: «Як подолати стрес?» |
Практичний психолог Савченко О.Ю. |
Жовтень |
9 |
Тиждень здоров’я: «Здоров’я – шлях до успіху»
(Згідно окремого плану)
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В. Керівник Клубу Охота Л.І. практичний психолог, соціальний педагог, лікарі Клініки дружньої до молоді Жашківської ЦРЛ |
Жовтень |
10 |
Профілактична бесіда з елементами тренінгу «Репродуктивне здоров’я молоді» |
Керівник Клубу Охота Л.І. Лікар - гінеколог |
Листопад |
11 |
Інформаційний дайджест «Шкідливі звички – знак біди!» (до Міжнародного дня відмови від паління)
|
Класні керівники учнівських груп |
Третій четвер листопада |
12 |
Цикл бесід з теми: «Протидія булінгу серед молоді» |
Заступник директора з НВихР ПрохорчукЛ.В., класні керівники |
Листопад |
13 |
Інформ - шоу: «Кібербулінг та його наслідки » |
Керівник КлубуОхота Л.І. |
Листопад |
14 |
Книжкова виставка. Огляд літератури: «Шкідливі звички»
|
Бібліотекар Бондаренко Л.М. |
Листопад |
15 |
Проведення вправ з депутатами учкому «ТЕМП»: « Вплив наркотичних речовин на людину, сім’ю, суспільство»
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В., практичний психолог Савченко О.Ю. |
Листопад |
16 |
Спортивні змагання з настільного тенісу між учнівськими групами
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Листопад |
17 |
Участь збірної команди ліцею в обласних змаганнях з настільного тенісу
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Грудень |
18 |
До Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом: Вулична акція «Не дай СНІДу шанс» |
Зустріч з лікарем венерологом Жашківської ЦРЛ Попіковим М.Г., лікарями Клініки дружньої до молоді |
1 грудня |
19 |
Зустріч із представниками служби у справах молоді та спорту. Круглий стіл на тему: «Шкідливі звички та їх наслідки»
|
Лікар Клініки дружньої до молоді Жашківської ЦРЛ Кравченко А.І., заст. директора з НВихР Прохорчук Л.В. |
Грудень |
20 |
До Всесвітнього Дня прав людини, бесіда на тему: «Медична допомога в сучасних реаліях» |
Викладач суспільних дисциплін Веденістова О.П. |
9 грудня |
21 |
Чемпіонат ліцею з баскетболу |
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Грудень - січень |
22 |
Інформаційні хвилинки «Життя яскраве без алкоголю та тютюну» |
Класні керівники учнівських груп |
Січень |
23 |
Відеолекторій: «Фастфуди: правда та міфи»
|
Викладач спецдисциплін Виноградова С.І. |
Січень |
24 |
Година спілкування на тему: «Людиною бути – це мистецтво» |
Класні керівники, майстри в/н |
Січень |
25 |
Участь збірної ліцею в обласних змаганнях з баскетболу
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Січень |
26 |
Бліц - тестування «Що ми знаємо про імунітет?» |
Класні керівники, майстри в/н |
Лютий |
27 |
Відкритий турнір з боксу до Дня Захисника Вітчизни та Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав» |
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Лютий |
28 |
Спортивно – мистецьке свято «Нумо, дівчата»
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П., класні керівники |
Лютий - березень |
29 |
Відкрите засідання Клубу «За ЗСЖ» на тему: «Стиль життя - здоров’я»
|
Підлітковий терапевт Кравченко А.І., лікарі Клініки дружньої до молоді Жашківської ЦРЛ, керівник Клубу «За ЗСЖ» Охота Л.І. |
Лютий |
30 |
Чемпіонат ліцею з волейболу серед дівчат та хлопців
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Березень |
31 |
Акція – протест: «Ми за здоровий спосіб життя» (конкурс малюнків)
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В., члени учнівського самоврядування |
Березень |
32 |
Єдина інформаційна година на тему: «Медична реформа в Україні» |
Викладач географії Охота Л.І. |
Березень |
33 |
Участь в обласних змаганнях з волейболу |
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Березень |
34 |
Індивідуальні бесіди з учнями щодо вибору здорового способу життя
|
Класні керівники, майстри в/н практичний психолог |
Постійно |
35 |
Єдина виховна година на тему: «Молодь обирає здоров’я»» (Про шкоду куріння та вживання алкогольних напоїв;до Всесвітнього дня здоров’я) |
Класні керівники, майстри в/н
|
Квітень |
36 |
Інформаційний квест для учнів І курсу «Шкідливі звички» (шкідливість вживання алкогольних напоїв
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В., практичний психолог Савченко О.Ю. |
Квітень |
37 |
Диспут: «Наркотична залежність: міфи і реальність» (з переглядом презентацій та відеофільмів)
|
Керівник Клубу «За ЗСЖ» Охота Л.І. Лікар – нарколог |
Квітень |
38 |
Першість ліцею з міні – футболу. Участь в обласних змаганнях з міні - футболу
|
Керівник фізичної культури Ковальчук І.П. |
Квітень |
39 |
Бесіда - застереження: «Життя в диму. Небезпека пасивного куріння»» (для мешканців гуртожитку до Всесвітнього дня боротьби з тютюнопалінням) |
Практичний психолог Корінна І.В. Вихователь Хранівська Г.І. |
Травень |
40 |
Інформаційно – просвітницька робота з батьками щодо збереження здоров’я дітей
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В., керівник Клубу «За ЗСЖ» Охота Л.І. медпрацівник, практичний психолог, лікар – нарколог, бібліотекар, вихователь |
Протягом року |
41 |
Проведення бесід, інструктажів з питань безпеки життєдіяльності та попередження травматизму під час літніх канікул |
Класні керівники, майстри в/н |
Червень |
Керівник Клубу Л.І.Охота
«За здоровий спосіб життя»
Додаток 2
План
проведення тижня здоров’я «Здоров’я – цінність нашого життя»
в ДНЗ «Жашківський АТПЛ»
Дні тижня |
Тема заходу |
Відповідальні за проведення |
Понеділок
|
Інформаційна лінійка на тему: « Здоровим бути модно» Оголошення конкурсу стіннівок «Здоров’я – це щасливе майбутнє» |
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В. Керівник Клубу «За ЗСЖ» Охота Л.І. |
Вівторок |
Виховна година на тему: « Шкідливі звички – порок душі» |
Кравець Д.В. |
Середа |
Відкрите засідання Клубу «За здоровий спосіб життя» на тему: «Життя без наркотиків» |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» |
Четвер
|
Круглий стіл на тему: ««Шкідливі звички, що крадуть наше щастя» |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» Лікарі Клініки дружньої до молоді Стефанюк Є.О. |
Пятниця
|
Підведення підсумків тижня
|
Заступник директора з НВихР Прохорчук Л.В. Керівник Клубу «За ЗСЖ» |
Керівник Клубу «За здоровий спосіб життя» Л.І.Охота
План
проведення тижня здоров’я
«Здоров’я мати – вік біди не знати» до Всесвітнього дня здоров’я
Дні тижня |
Тема заходу |
Відповідальний за проведення |
Понеділок |
Інформшоу в навчальних групах з теми: «Здоровий спосіб життя – запорука успішного майбутнього»; Книжкова виставка: «Відмовся від шкідливих звичок» |
Класні керівники Майстри в/н Бібліотекар |
Вівторок |
Відкрите засідання Клубу «За здоровий спосіб життя» з теми «Здоров’я людини – запорука ефективної праці» |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» |
Середа |
«Хай гуртожиток наш – сяє чистотою» - трудовий десант; Ранкова руханка: «Ми за ЗСЖ! За молодість і майбуття» |
Вихователі гуртожитку |
Четвер |
Брейн – ринг «Що значить бути здоровим?» Музична руханка: «Турбота про здоров’я - обов’язок кожного» |
Психолог Соціальний педагог Керівник гуртка Задорожня Н.В. |
П’ятниця
|
Підведення підсумків тижня здоров’я |
Керівник Клубу «За ЗСЖ» оргкомітет |
Керівник Клубу «За здоровий спосіб життя» Л.І.Охота
1