Завдання для підготовки до олімпіади з української мови 11 клас

Про матеріал
Завдання для підготовки до олімпіади з української мови 11 клас дистанційно (зразки схем аналізу словосполучень, простих та складних речень, тренувальні вправи)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Олімпіада з української мови та літературивідбудеться 9 грудня 2022дистанційно

Номер слайду 2

Схема аналізу словосполучення1. Виписати з речення всі прості словосполучення, згрупувати за аналогією. 2. У різнотипних указати головне і залежне слово. 3. Назвати частиномовну належність головного і залежного слів (дієслівно-іменникове, іменниково-займенникове, іменниковочислівникове тощо). 4. Назвати засіб зв’язку між словами (форма слова, прийменник, зміст). 5. Назвати (за можливості) форму підрядного зв’язку (узгодження, керування, прилягання), їхні різновиди, а також смисловий зв'язок. Наприклад: Дивлюся на море широке, глибоке, поплив би на той бік – човна не дають (Т. Шевченко). Море широке: головне слово – море, залежне слово – широке, іменниково-прикметникове; засіб зв’язку – форма слова; узгодження повне; смисловий зв'язок – атрибутивний, означальний (залежне слово – означення).

Номер слайду 3

Схема аналізу простого речення: 1. Знайти граматичну основу, отже, встановити, що речення просте. 2. Назвати тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне). 3. Назвати тип речення за емоційним забарвленням (окличне/неокличне). 4. Схарактеризувати будову речення: а) за типом граматичної основи – двоскладне чи односкладне (якщо односкладне, то яке саме); б) за наявністю другорядних членів речення – поширене чи непоширене; в) за наявністю структурно необхідних членів речення – повне чи неповне. 5. Розібрати речення за членами і вказати, чим виражений кожен із них (головні члени речення; другорядні, група підмета і група присудка) (зразок аналізу див. далі)

Номер слайду 4

Зразок розбору простого речення1. Дім (підмет) виявися (частина присудка) схожим (частина присудка) на рукавичку (частина присудка) з (частина означення) відомої (означення) казки (частина означення), вміщував (присудок) десятки (частина додатка) найнесподіваніших (означення) закладів (частина додатка), починаючи від судів та будівельних комітетів і закінчуючи редакцією «Одеського вісника», Міським архівом та Музеєм старожитностей (обставина) (Григорій Гусейнов , «Між часом і море»). Розповідне, стверджувальне, неокличне, просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене однорідними присудками, відокремленими однорідними додатками; розділові знаки виставлені згідно з правописом на позначення однорідних і відокремлених членів речення. Дім виявися схожим на рукавичку з відомої казки, вміщував десятки найнесподіваніших закладів, починаючи від судів та будівельних комітетів і закінчуючи редакцією «Одеського вісника», Міським архівом та Музеєм старожитностей.

Номер слайду 5

Схема аналізу складного багатокомпонентного речення: 1. Знайти граматичні основи і довести, що речення складне. 2. Визначити тип речення за метою висловлювання (розповідне / питальне / спонукальне) та за емоційно-експресивним забарвленням (окличне / неокличне). 3. Визначити тип речення за стосунком до дійсності (стверджувальне / заперечне / стверджувально-заперечне). 4. Визначити тип речення за наявністю / відсутність сполучних засобів (сполучникове / власне сполучникове / сполучнослівне / сполучниково-сполучнослівне; безсполучникове; сполучниковобезсполучникове). 5. Проаналізувати смислові зв'язки між частинами (зовнішній рівень членування) і компонентами (внутрішні рівні членування) складного речення, за наявності підрядного зв'язку вказати вид підрядного речення. Можливі семантико-синтаксичні відношення: у сурядному – єднальні, зіставні, протиставні, розділові, градаційні, приєднувальні) та тип структури (відкрита / закрита);у підрядному – супідрядність (однорідна / неоднорідна) чи послідовна підрядність, контамінована (змішана) підрядність із подальшою характеристикою; позиція підрядної частини щодо головної (чого стосується підрядна частина: одного члена речення, словосполучення чи всього змісту головної і визначення на основі цього типу структурної взаємодії – прислівної / не прислівної; на яке питання відповідає підрядна частина; у безсполучниковому – однобічні відношення / двобічні; відкрита / закрита структура).

Номер слайду 6

6. Схарактеризувати засоби зв'язку між частинами складного речення. 7. Кожну частину розглянути за схемою аналізу простого речення, не вказуючи лише типу за метою висловлювання чи інтонацією, оскільки частина складного речення не має ні смислової, ні інтонаційної завершеності – ці ознаки характеризують усе складне речення як смислову та інтонаційну цілість. 8. Аналіз пунктограм.

Номер слайду 7

Зразок аналізу складного речення: Він (підмет) був (частина присудка) бруднувато-сірим (частина присудка), попелястим (частина присудка), і тільки (частина обставини) тепер (частина обставини), викупавшись у річці (обставина), знову (обставина) став (частина присудка) сліпучо-білим (означення) красенем (частина присудка), схожим на древніх предків (означення), що (підмет) царювали (присудок) по (частина обставини) циркових (означення) аренах (частина обставини) (Володимир Дрозд, «Білий кінь Шептало»). [ ], і […ім. ], (що…). Розповідне, стверджувальне, неокличне, складне, багатокомпонентне, сполучникове, сполучниково-сполучнослівне, зі сурядністю і підрядністю; засоби зв’язку: сурядний єднальний сполучник і, сполучне слово що при підрядному означальному (присубстантивноозначальному); розділові знаки виставлені згідно з правописом на межі компонентів складного речення, на позначення однорідних і відокремлених членів речення. 1 комп.: двоскладне, повне, непоширене, ускладнене однорідними присудками; 2 комп.: двоскладне, неповне, контекстуальне, ускладнене відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом, і відокремленим означенням, вираженим прикметниковим зворотом; 3 комп.: двоскладне, повне, поширене, неускладнене. Він був бруднувато-сірим, попелястим, і тільки тепер, викупавшись у річці, знову став сліпучо-білим красенем, схожим на древніх предків, що царювали по циркових.

Номер слайду 8

ПрактикумІІ. Відредагуйте словосполучення Початкуючий поет виконуючий обов’язкизавідуючий відділомбажаючі відпочити обезболюючий засіб,діючі особи

Номер слайду 9

ІІІ. Запишіть українські відповідники до таких широковживаних слів:Імідж інцидент ініціатива консенсус самітрейтинг дилер економія менеджер. Амбітний Делікатний. Манірний Галантний

Номер слайду 10

ІV. Складіть словосполучення з поданими паронімами. Модерний – модерністський;прозовий – прозаїчний;стильовий – стилістичний – стилізований;трагічний – трагедійний.

Номер слайду 11

V. Запишіть правильно слова. Всесвітньо/історичний, всесвітньо/відомий, народно/визвольний, народно/поетичний, всього/на/всього, сам/на/сам, з/давніх/давен, на/віки/вічні, івано/франківський, івано/франківець, кінець/кінцем, красуня/дівчина.

Номер слайду 12

VI. Поставте наголос. Визвольний визнання висіти. Відобразити відстояти водночас горошина завершити клітковинаначинка псевдонім фаховий. Позначте рядок, у якому обидва слова наголошено правильно. А к. Идати, сп. Ина В черг. Овий, чит. Ання. Б в. Ипадок, ф. Аховий Г пер. Епис, кулінарІя

Номер слайду 13

VII. Випишіть слова, при вимові яких відбувається явище уподібнення приголосних. Запишіть їх у фонетичній транскрипціїКнижка, копитце, плід, дізнається, нігті, безжальний, лічба.

Номер слайду 14

VIII. Поясніть значення фразеологізмів. Складіть із ними речення та запишіть їх.«З Богом, Парасю» Встигнути з козами на торг

Номер слайду 15

ІХ. Відредагуйте речення. Незважаючи на несприятливі погодні умови, за минувшу добу вони проїхали близько семиста восьмидесяти кілометрів. ____________________________________________________________________________________________________________________________________Моє відношення до цих колись симпатичних мені людей змінилось, так як наші погляди на життя, як з’ясувалось, не співпадають.___________________________________________________________________________________________________________________________________Півтора тижні тому назад нам повідомили, що обставини змінились і ми повинні діяти відповідно з планом Б.____________________________________________________________________________________________________________________________________

pptx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку