Повторення вивченого в попередніх класах
1. Позначте ряд слів, де відбувається чергування о, е з і при словозміні:
А. Особа, камінь, слово. Б. Устрій, мох,веселка
В.Водопій, вовк, хорт. Г. Порох, шелест, шовк.
2. Позначте рядок, де у формі орудного відмінка відбувається подовження:
А.Міць, мужність, мати. Б. Мідь, річ,січ.
В. Кмітливість, любов, подорож. Г. Сіль, піч, кров.
3.Позначте ряд, де всі приголосні глухі:
А. Мацапура, нокаут, облисіння. Б. Описати, пихатість, схопити.
В. Соцзабез, тіньовий, ударність. Г. Степ, релігійний, ковток.
4. Позначте ряд, де правильно вжито прийменник зо:
А. родом зо Львова; Б. разів зо два;
В. приїхав зо Сходу; Г. зо знаком якості.
5. Позначте ряд, де в усіх словах у місцевому відмінку відбувається чергування кінцевого приголосного основи:
А. Книга, ринг, Лейпциг. Б. Прага, Овруч, Вороніж.
В. Рука, книжка, муха. Г. Товариш, птах, боягуз.
6. Позначте ряд, де в усіх словах буквосполучення дж, дз позначають один звук:
А. дзотовий, джгутик, підживлений; Б. дзьобатий, дзига, джмелиний;
В. дзявкати, бджолиний, підзолистий; Г. відзнака,відзеленіти, піджати.
7. Укажіть рядок, де в усіх словах відбувається спрощення, що позначається на письмі:
А. Гіган…ський, зліс…ний, кількіс…ний, форпос….ний.
Б. Радіс…ний, пристрас…ний, вартіс…ний, балас…ний.
В. Виїз…ний, студен…сякий, совіс…ний, хвас…ливий.
Г. Жаліс…ний, поїз…ний,тиж…невий, щас…ливий.
8. Визначіть рядок слів з наголошеним другим складом:
А.Читання, корисний,ознака,вимога. Б. Олень, випадок, товстий, подруга.
В. Беремо, міліметр, кидати, курятина. Г. Течія, параліч, зупинка, черговий.
9. Укажіть рядок складних прикметників, записаних згідно з орфографічними правилами:
А жовто-блакитний, м’ясо-молочний, загально-освітній, вищевказаний, зовнішньо-економічний;
Б нижченаведений, низькорентабельний, фінансово-кредитний, матеріально-технічний, азотно-фосфорний;
В важкозрозумілий, дослідно-конструкторський, машинно-тракторний, загально-національний, нафтопереробний;
Г загальнодоступний, фінансово-валютний, слабо-розвинений, кисло-солодкий, народнодержавний.
10. Укажіть рядок, у якому всі слова з орфограмою «Спрощення у групах приголосних» записано правильно:
А піздній, жалісний, серцевий, аспірантський;
Б совісний, обласний,тижневий, вісник, навмисне;
В шіснадцять, писнути, ремісник, міський, контрасний;
Г масний,студенство, очисний, якісний, бризнути.
11. Укажіть рядок, в усіх словах якого відбувається подвоєння приголосних:
А священ..ий, здоровен..ий, совіст..ю, л..яний;
Б підніс..я, стін..ий,зав..ишки, вихован..ий;
В військ..омат, спец..ех, старан..о, воз..єднан..я;
Г пооран..ий, баштан..ик,невблаган..ий, старан..о.
12. Укажіть рядок слів, що пишуться разом:
А промене/поглинаючий, біло/сніжний, земле/черпальний;
Б енерго/зберігаючий, суспільно/політичний, фізико/географічний;
В звуко/ізоляційний, хіміко/біологічний, дуго/подібний;
Г космо/політичний, графітно/вугільний, радіо/хвильовий.
13. Укажіть рядок, у якому при написанні власних назв допущено помилку:
А Карпати, родина Коцюбинських, Марко Вовчок, ріка Південний Буг;
Б Дністер, сім’я Кайдашів, Буковина, сузір’я Водолія;
В Кирило Кожум’яка, День Незалежності України, «Кобзар» Т. Г.Шевченка;
Г Азовське море, Черкаси, Ярослав Мудрий, журнал Барвінок.
14. Укажіть рядок прислівників, записаних відповідно до норм правопису:
А на втікача, мимо їздом, назло, намить, будь-ласка;
Б на певне, у смак, зрадості, ясно ясно, за кордоном;
В десь-інколи, будь-коли, по-господарськи, ось-ось, по четверо;
Г поза вчора, на весну, безупину, зкраювкрай, в двоє.
15. У якому рядку всі частки пишуться через дефіс?
А аби/хто, все/ж, з/яким/небудь, то/ж;
Б дарма/що, коли/б/то, ні/би,чим/дуж;
В де/який, що/правда, ані/когісінько;
Г будь/де, зробив/таки,бозна/скільки, як/небудь.
16. Знайдіть рядок, у якому записані звуконаслідувальні слова.
А ой, ет, ну, ех, ач; Б ич, о, та цурйому, марш!
В ку-ку, хлюп-хлюп, кап-кап, ха-ха-ха;Г цю-цю, гов, гей, ой лишенько.
17. У якому рядку всі прийменники пишуться окремо?
А з/за, з/над, з/під, з/посеред;
Б в/наслідок, за/вдяки, по/біля, не/зважаючи;
В з/приводу, у/зв’язку/з, нарівні/з, слідом/за;
Г в/ключаючи,не/залежно/від, згідно/з.
18. У якому рядку всі сполучники пишуться разом?
А мов/би/то, не/наче, то/б/то, що/б;
Б буцім/то, але/ж, коли/б, хоч/би;
В про/те, не/мов, тільки/но, так/що;
Г не/зважаючи/на/те/що, не/хай,за/тим/щоб.
19. Розставте розділові знаки в реченнях.
Багато страшних легенд складено про той вир і Тимко хоч і не вірив у них проте кожного разу коли плив Ташанню обминав страшне місце. Але зараз якось зовсім забув про нього і опам’ятався лише тоді коли човен рвонуло вбік і він перевернувся і холодна вода стьобнула Тимка по самі ніздрі закрутила його всмоктуючи в чорну глибину що в’юнилася під ногами густими русалчиними косами.
Завдання 20-21 мають на меті установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
20. Установіть відповідність між назвами розділів науки про мову і їх характеристикою:
1. Орфоепія А. Вивчає частини мови;
2.Стилістика Б. Вивчає правила вимови;
3. Морфологія В. Вивчає стилі мови та стилі мовлення;
4. Фонетика Г. Вивчає фонеми та звуки мови;
Д.Вивчає лексичний склад мови.
21. Установіть відповідність між словом та його значенням:
1. Сервіз А недовіра
2. Імпічмент Б норма
3. Консенсус В згода
4. Аудієнція Г прийом
Д обслуговування