Синтаксична норма
Завдання 1-16 мають по чотири-п'ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Помилково вжито прийменник у рядку
А заздрити із-за успіхів
Б беручкий до науки
В майстер з ремонту
Г хворіти на бронхіт
Д згідно з наказом
2. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця…» вибрати
А …і води – цих першооснов життя.
Б …яке яскраво світить високо в небі.
В …як квітка без води.
Г …тому що все живе загине.
Д …а людина без щастя.
3. Відокремленою обставиною ускладнено речення
А Хлопець, упевнений у правильності своєї позиції, довго не міг змиритися з прикрою поразкою.
Б Як людина широкого світогляду, політик не має права на будь-які прояви нетерпимості і упередженості.
В Виконання всіх обов'язків, як і вчасне звітування про перебіг справ, є свідченням організованості й відповідальності.
Г Цьогорічний конкурс квіткових композицій став особливим, перетворившись на свято краси і добра.
Д Серце кожного може стати невичерпним джерелом добра, так потрібного для існування світу.
4. Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні
А До кімнати весело вбігли близнюки, які міцно трималися за руки.
Б Угорі тужливо озвалися журавлі, які вже взяли літо на свої крила.
В До годівниці прибігала сарна, яка потоваришувала з нашим козеням.
Г Мою увагу привернули комахи, що яскраво світилися серед трав.
Д Надвечір ожили яскраві квіти, що прив'яли за день на сонці.
5. Прочитайте речення .Лише частина студентів…опанувати правилами вимови…хоч Оксана Семенівна, як досвідчений викладач, …цій темі чимало часу. Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А змогли, важкими французькими звуками, приділила
Б змогла, важкими французькими звуками, приділив
В змогли, важких французьких звуків, приділив
Г змогли, важкими французькими звуками, приділила
Д змогла, важких французьких звуків, приділила
6. Однорідними додатками ускладнено речення
А Софійка попросила нас прийти раніше й підготувати сюрприз для іменинника.
Б Любомир хотів зупинитися, заспокоїтися, розчинитися в далекому безмежжі.
В Ярослав мав давню мрію – потанцювати й поговорити з однокласницею.
Г Олесина й Оксанина квартири розміщені праворуч від ліфта, біля сходів.
Д Назар бере наплічник і вирушає вишукувати й купувати раритетні книги.
7. Синонімічним до простого речення «У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху» є складне речення
А У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, тому що так особистість може досягти успіху.
Б У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, щоб особистість могла досягти успіху.
В У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, адже це свідчить про досягнення особистістю успіху.
Г У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, бо так особистість досягне успіху.
Д У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно через те, що так особистість може досягти успіху.
8. Літеру в треба писати на місці пропуску в рядку
А прем'єра… театрі «Колесо»
Б пишний прийом … Парижі
В замовити… фотоательє «Сяйво»
Г … «Всесвіті» з'явилася публікація
Д затишні готелі …Святогірську
9. Чужу мову передають
А реченнями з прямою мовою
Б простими ускладненими реченнями
Б за допомогою цитат і діалогів
Г складними реченнями
10. Для заміни прямої мови непрямою використовують
А просте речення, ускладнене відокремленим означенням
Б складне речення із сполучником тому що
В просте речення із поширеним додатком
Г складне речення із сполучником що
11. Які з поданих речень є складними?
А Ніколи не думайте, що ви все знаєте.
Б Милуюся мовою, як немовлям.
В І радощі, і болі, і спогади, і мрії для них давно вже стали спільними, як у дружній сім’ї.
Г Налита сонцем і вітрами, хлюпоче веслами весна, і піднімає буйні трави земля, хмільна і запашна.
12. Яке з поданих речень є складнопідрядним з підрядним обставинним часу?
А Доки грім не вдарить, мужик не перехреститься.
Б Згадай же про мене, як підеш по квіти.
В Співала так, як лиш вона уміла.
Г Щоб жить, ні в кого права не питаюсь…
13. Яке з поданих речень не є складнопідрядним?
А Не зневажай душі своєї цвіту, бо з нього виросло кохання наше…
Б Був би я щасливим все життя, коли б ти в мою голодну душу кинула копійку співчуття.
В Тільки те дерево може жити, розвиватись, зеленіти й давати плоди, яке глибоко пустило своє коріння в землю і в той же час зметнуло буйну крону в небеса.
Г Кобзарю наш, почуй благання і жить навчи нас так, як ти.
14. Яке з поданих речень є складнопідрядним з підрядним обставинним порівняльним?
А Як любо весною, як любо.
Б Життя – як той потік, а час – мов океан.
В Моєму серцю снився ти, як морю сняться урагани.
Г Сиві, рожеві, блакитні дими кучеряві пливуть з високих, мов башти, стрімких димарів.
15. Яке з поданих речень є складносурядним?
А Цвіте конвалія в гаю, фіалка – біля гаю.
Б Рідна мати моя, ти ночей недоспала і водила мене у поля край села.
В Ви, певне, помічали, що у нас, буває, і танцюють, наче діло роблять.
Г То шумів зелений лист, то в вінку мінився золотом ряст, золотим дощем лились пісні.
16. Знайдіть складнопідрядні речення з підрядним означальним
А І от настав день, коли Данило востаннє обходить розсадник.
Б Не пам’ятаю гаразд, що тоді творилося зі мною.
В Я щаслива, що я душею визволяю душу.
Г І дощ до ранку буде шепотіти святі слова, які я промовчу.
Завдання 17-20 на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позначений цифрою.
17. Установіть відповідність між реченням та його видом.
1 означено-особове А Сьогодні відзначають День українського козацтва
2 неозначено-особове Б Ліворуч вузесенька стежка через густий чагарник
3 безособове В Як гарно в дивовижних степах Слобожанщини!
4 називне Г Журливе звучання дудука – вірменської флейти.
Д Надійшли другові привітання з перемогою в конкурсі
18. Приєднайте до фрагмента речення Ластівки літали понад самою землею… запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень
1 ...навіть хлопчаки їх не лякали. А просте з відокремленими членами
2 ...сповіщали про наближення дощу Б просте з однорідними членами
3…дарма що шуліка висів у небі В складнопідрядне
4…і байдуже їм було до всього Г складносурядне
19. Увідповідніть член речення і виділене слово
1 підмет А Як кажуть у народі, життя прожити – не поле перейти
2 додаток Б Перед виходом з дому Орест затримався перевірити
квитки на потяг
3 означення В Як виховує людину сама можливість зробити добро !
4 обставина Г Батьки повинні навчити дитину долати перешкоди.
Д Відчувати радість за успіхи ближнього – ознака
альтруїзму
20. Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом підрядної частини його
Фрагмент речення Вид підрядної частини
1 ...утомилися, так що… А з'ясувальна
2 ...засміялася, хоч… Б обставинна причини
3…зустрілися, щоб… В обставинна мети
4…затрималися, тому що… Г обставинна допустова
Д обставинна наслідку