Завдання для поточного та тематичного контролю знань створені у відповідності до чинної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням змін, затверджених МОН. До кожного з семи уроків теми "Сенсорні системи" у 8 класі розроблені:
- тестовий контроль, де із запропонованих двох, трьох, чотирьох варіантів відповідей потрібно вибрати один правильний;
- тестовий контроль, де із запропонованих варіантів відповідей вибрати декілька правильних;
- вставити пропущені слова;
- встановити відповідність;
- встановити послідовність;
- біологічний диктант;
- завдання "Лови помилку";
- проблемне запитання.
Добірка призначена для вчителів біології загальноосвітніх навчальних закладів.
Урок № 1
Тема. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А чотири Б п'ять
А спеціалізація Б адаптація
А периферичний Б провідниковий В центральний
А лобова частка Б тім'яна частка В потилична частка
А взаємодія Б післядія
В взаємокомпенсація Г здатність тренуватися
А смакова Б нюхова
В зорова Г нервова
А зорова Б нюхова
В слухова Г шкірного чуття
А механорецептори Б хеморецептори
В терморецептори Г фоторецептори
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А забезпечують зв'язок організму людини з довкіллям
Б зменшують вплив довкілля на організм
В аналізують активні сигнали зовнішнього світу
Г регулюють дію подразника на організм
Д дають об'єктивну інформацію про зміни зовнішнього і внутрішнього середовища
Е забезпечують діяльність людини
Встановіть відповідність:
Види рецепторів |
Типи подразників |
||
1 |
механорецептор сухожилля |
А |
сприймає тиск на шкіру |
2 |
тактильний рецептор шкіри |
Б |
реагує на зміну температури |
3 |
терморецептор шкіри |
В |
сприймає світлові подразнення |
4 |
фоторецептор паличка |
Г |
реагує на розтягування м'язів |
|
|
Д |
сприймає зміну рН крові |
Встановіть послідовність:
А вставний нейрон Б чутливий нейрон В робочий орган
Г рецептор Д руховий нейрон
Біологічний диктант («так» або «ні»)
Проблемне запитання
Чи варто заздрити людині-інопланетянину із оповідання Вольтера, яка мала 72 органи чуття?
Лови помилку
Взаємодія організму з навколишнім середовищем здійснюється лише за допомогою органів чуттів. Аналізатор складається з периферичної, провідникової і центральної частин. Найбільше інформації організм отримує через слуховий аналізатор. Людина із обмеженими можливостями органів чуттів може бути активним членом суспільства. При порушенні роботи однієї сенсорної системи посилюється робота інших сенсорних систем. Щоб сприйняття подразнення стало можливим, потрібно, щоб подразник був сильнішим, ніж мінімальний поріг сили його дії. Аналізатори – це «щупальці» мозку.
Урок № 2
Тема. Зорова сенсорна система
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А 50 % Б 90 %
2. Вкажіть, як називають рецептори зорового аналізатора
А палички Б волоскові клітини
А рогівка Б сітківка В зоровий нерв
А між райдужкою і склистим тілом
Б між рогівкою і райдужкою
В між склерою і судинною оболонкою
А рогівка Б зіниця В сліпа пляма Г жовта пляма
А око Б зоровий нерв В війковий м'яз Г руховий нерв
А кришталик Б сітківка В судинна оболонка Г рогівка
А повіка Б склисте тіло В райдужна оболонка Г склера
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А орган зору людини складається з очного яблука (ока) й допоміжного апарату
Б стінки ока складаються з двох оболонок
В сітківка містить палички і колбочки
Г на розмір зіниці не впливає інтенсивність світла
Д у нормі зображення завжди фокусується оптичною системою ока на сліпій плямі
Е очне яблуко захищають брови, повіки та вії
Встановіть відповідність:
Структура |
Функції |
||
1 |
кришталик |
А |
пропускає та заломлює світлові промені |
2 |
зіниця |
Б |
захищає очне яблуко |
3 |
склисте тіло |
В |
підтримує тиск всередині ока |
4 |
сітківка |
Г |
регулює потік світла |
|
|
Д |
сприймає світлові промені |
Встановіть послідовність:
А рогівка Б склисте тіло В кришталик
Г рідина задньої камери Д рідина передньої камери
Біологічний диктант («так» або «ні»)
Проблемне запитання
Один фізик сказав: «Око дивиться, а мозок бачить». Як ви розумієте це висловлювання?
Лови помилку
Незначну частину інформації про довкілля людина сприймає за допомогою зорового аналізатора. Є багато хвороб, які не загрожують життю, але позбавляють людину можливості бачити світ. За даними ВООЗ у світі близько 40 млн. сліпих людей. Дуже поширеним захворюванням очей є дальтонізм. При далекозорості вади зору коригують за допомогою операції. Джерело світла під час роботи розташовується зверху. Читання в транспорті та лежачи в ліжку не впливає на зір. Для нормальної роботи очей потрібно вживати продукти з достатнім вмістом вітаміну А.
Урок № 3
Тема. Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А вловлює звукові коливання Б посилює звукові коливання
А скронева частка Б лобова частка
А зовнішнє вухо Б середнє вухо В внутрішнє вухо
А перетинка овального вікна
Б перетинка округлого вікна
В барабанна перетинка
А затримує пил і мікроорганізми
Б спрямовує звукові коливання в зовнішній слуховий прохід
В вирівнює тиск повітря по обидва боки барабанної перетинки
Г перетворює механічні коливання на електричні
А вушна раковина Б внутрішнє вухо
В завитка Г слухові кісточки
А аналізує силу звуку Б утворює нервові імпульси
В містить слухові рецептори Г передає нервові імпульси
А від 16 Гц до 20 Гц Б від 16 Гц до 40 Гц
В від 16 Гц до 20 кГц Г від 20 Гц до 20 кГц
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А однією з частин внутрішнього вуха є завитка
Б порожнина завитки поділена на три ходи
В канал завитки заповнений рідиною
Г завитка містить основну і покривну мембрану
Д кортіїв орган – це рецепторний слуховий апарат
Е розміщується в кістковому лабіринті скроневої кістки
Встановіть відповідність:
Поняття |
Визначення |
||
1 |
завитка |
А |
канал, що заповнений рідиною |
2 |
вушна раковина |
Б |
орган, що містить рецептори слуху |
3 |
барабанна перетинка |
В |
пружна пластинка, що передає звуки |
4 |
кортіїв орган |
Г |
орган, що вловлює звуки |
|
|
Д |
рецептори слухового аналізатора |
Встановіть послідовність:
А основна мембрана завитки
Б мембрана овального вікна
В барабанна перетинка
Г слухові кісточки середнього вуха
Д рідина каналів завитки
Біологічний диктант
Проблемне запитання
Звук – це хвильові механічні коливання, які поширюються в різних середовищах (газах, рідинах і твердих тілах). Більшість явищ у природі супроводжуються характерними звуками, які сприймає та розпізнає вухо людини та які слугують для спілкування та орієнтації в просторі. А які звуки людське вухо не сприймає?
Лови помилку
Слухові кісточки внутрішнього вуха передають звукові коливання на барабанну перетинку. Барабанна перетинка – важливий орган, який перетворює звукові коливання на механічні. Вона також підсилює звук у 30-40 разів. Між собою стремінце, молоточок та коваделко з'єднані нерухомо. Слухові рецептори розташовані у внутрішньому вусі. Слухові рецептори належать до фоторецепторів. За допомогою довготривалої гучної музики можна покращити слух. Слух не впливає на мову.
Урок № 4
Тема. Сенсорні системи рівноваги, руху
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А завитка Б півколові канали
А тім’яна частка Б лобова частка
А механорецептори Б хеморецептори В фоторецептори
А скронева частка Б лобова частка В потилична частка
А півколові канали В завитка
Б овальний мішечок Г круглий мішечок
А регулює положення тіла в просторі Б сприймає звуки
В забезпечує шкірну чутливість Г сприймає дотик
А м’язи В сухожилля Б око Г суглоби
А захитування В куряча сліпота Б гіпертонія Г авітаміноз
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А вестибулярний апарат забезпечує орієнтацію тіла у просторі
Б вестибулярний апарат знаходиться в середньому вусі
В вестибулярний апарат можна тренувати
Г центральний відділ сенсорної системи рівноваги розміщується в скроневій частці кори головного мозку
Д рецепторні клітини вестибулярного апарату сприймають хімічні подразники
Е сенсорна система рівноваги здійснює сприйняття гравітаційної інформації
Встановіть відповідність:
Хвороба |
Ознаки хвороби |
||
1 |
морська хвороба |
А |
запалення середнього вуха |
2 |
дальтонізм |
Б |
заломлення світлових променів перед сітківкою |
3 |
отит |
В |
захитування внаслідок перебування на хиткій основі |
4 |
короткозорість |
Г |
порушення колірного зору |
|
|
Д |
заломлення світлових променів за сітківкою |
Встановіть послідовність:
А вставний нерв
Б механорецептори сухожиль
В рухова зона кори великих півкуль
Г чутливе волокно
Біологічний диктант
1. Вестибулярний апарат формує відчуття … й положення тіла в просторі.
2. Будь-які зміни рівноваги тіла подразнюють … вестибулярного апарату.
3. Вестибулярний апарат пов'язаний з … (автономною) нервовою системою.
4. Вестибулярний центр розміщений недалеко від центрів, що регулюють роботу … органів.
5. Люди з підвищеною збудливістю вестибулярного апарату погано витримують …
6. У таких людей під час морських подорожей, польотів літаком чи тривалих поїздок автотранспортом виникають …
7. Такий стан називають …, або морською хворобою.
8. Підвищити стійкість вестибулярного апарату до дії незвичних факторів можна спеціальними …
9. Відомо, що дітям подобається гойдатися на гойдалках – це природна потреба … вестибулярний апарат.
10. До розладів у роботі вестибулярного апарату призводить вживання …
Проблемне запитання
Поясніть, чому космонавтам, які опинилися в умовах невагомості, спочатку здається, що вони перевернулися головою донизу?
Лови помилку
Людина за відсутності зору не може виконувати складні висококоординовані рухи. Рецептори рухової сенсорної системи розміщуються в шкірі, м’язах, сухожиллях, суглобах. Орган рівноваги повідомляє про положення тіла. З вестибулярного апарата надходить життєво важлива інформація про положення і рухи голови. Анатомічно орган рівноваги пов’язаний із круглим та овальним вікном, трьома півколовими каналами. Волоски вестибулярних рецепторів розміщенні у завитці на основній мембрані. Висока стійкість вестибулярного апарату є причиною виникнення «морської хвороби». Впливати на стійкість вестибулярного апарату спеціальними фізичними вправами неможливо.
Урок № 5
Тема. Сенсорні системи смаку, нюху
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А смакова Б нюхова
А механорецептори Б хеморецептори
А газоподібний Б рідкий В твердий
А верхівка Б основа В бічні частини
А задня стінка глотки Б язик В піднебіння Г зуби
А лобова Б тім’яна В скронева Г потилична
А пора Б слинна залоза
В рецептори Г сосочки
А гострота смаку Б акомодація
В смаковий поріг Г адаптація
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А впливає на емоційний настрій людини
Б сприяє підвищенню працездатності
В забезпечує можливість відрізнити їстівні об’єкти від неїстівних
Г збуджує апетит
Д дає змогу визначити якість питної води
Е сприяє перетравленню їжі
Встановіть відповідність:
Смак |
Розташування рецепторів |
||
1 |
гіркий |
А |
на кінчику язика |
2 |
солоний |
Б |
на кінчику і по краях язика |
3 |
кислий |
В |
по краях язика |
|
|
Г |
на корені язика |
Встановіть послідовність:
А подразнення рецепторів Б нервовий імпульс
В проміжний мозок Д нюховий нерв
Г нюховий центр кори кінцевого мозку
Біологічний диктант
Проблемне запитання
З’ясуйте, чи існує взаємозв’язок між смаковою та нюховою сенсорними системами.
Лови помилку
Ми сприймаємо запахи завдяки спеціальній сенсорній системі смаку. Спеціальні клітини, що здатні сприймати хімічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища, називають механорецепторами. Сенсорну систему нюху складають нюхові рецептори, нюховий нерв, підкіркові центри нюху в головному мозку. Нюхова сенсорна система не дуже швидко звикає до запаху. Якщо людина заходить до кімнати з певним запахом, то вона перестає його відчувати через тривалий час.
Смак – це сприйняття смакових властивостей речовин, які потрапляють на рецептори нюхової порожнини та на поверхню язика. Рецептори смаку розміщені у смакових цибулинах. Смакові відчуття збуджують апетит, проте не сприяють виділенню травних соків. Навіть суха поверхня язика здатна розпізнавати смакові якості сполук. Смакові рецептори, нерви, а також смакові зони центральної нервової системи складають сенсорну систему смаку.
Урок № 6
Тема. Сенсорні системи дотику, температури, болю
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А температури Б болю
А шкіра Б око
А артерії Б шкіра В шлунок
А таламус Б гіпоталамус В мозочок
А довгастий мозок Б мозочок
В гіпоталамус Г таламус
А холодових Б больових В теплових Г дотикових
А І. Павлов Б І. Сєченов В М. Пирогов Г І. Мечников
А тім׳яна Б лобова В скронева Г потилична
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А рецептори розташовані виключно на поверхні шкіри
Б реагують на різні типи механічних подразнень
В найбільше механорецепторів розміщено на кінчиках пальців
Г зона шкірно-м’язового чуття розташована в скроневій частці кори великих півкуль
Д відчуття предметів, до яких торкається людина, виникає у зоні шкірно-м’язового чуття
Е до дії подразника звикнути не можна
Встановіть відповідність:
Сенсорна система |
Типи рецепторів |
||
1 |
дотику |
А |
механорецептори |
2 |
температури |
Б |
ноцицептори |
3 |
болю |
В |
хеморецептори |
|
|
Г |
терморецептори |
Встановіть послідовність:
А рецептори дотику Б підкіркові центри головного мозку
В чутливий нерв Г нервовий імпульс
Д зона шкірно-м’язового чуття
Біологічний диктант
Проблемне запитання
Поміркуйте, чому в результаті загартовування знижується відчуття холоду.
Лови помилку
Є спеціальні сенсорні системи дотику, болю і температури, рецептори яких насамперед пов’язані зі шкірою. Рецептори дотику розташовані на поверхні м’язів і на шкірі. Найбільше рецепторів дотику розміщено на долонях і кінчиках пальців. Збудження, яке виникає в рецепторах дотику, нервами доходить до скроневих часток кори великих півкуль головного мозку.
Біль людина сприймає внаслідок подразнення рецепторів, які містяться у шкірі та внутрішніх органах. Вони входять до складу центрального відділу сенсорної системи болю. Больові сигнали аналізуються в довгастому мозку.
Температурну чутливість забезпечують три види рецепторів. Крім шкіри ці рецептори розміщені також на слизових оболонках. Почергове подразнення холодових і теплових рецепторів шкіри сприяє загартовуванню організму та підтримує тонус нервової системи.
Урок № 7
Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок з теми “Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи”
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
А центральний Б периферичний
А білкова оболонка, рогівка Б рогівка, кришталик
А заломлює світло
Б захищає око від надмірно інтенсивного світла
В підтримує внутрішньоочний тиск
А опуклішим Б плоскішим В не змінюється
А молоточок Б завитка
В вушна раковина Г кортіїв орган
А 40 Б 50 В 60 Г 100
А лобова Б тім’яна В скронева Г потилична
А дотику Б температури В рівноваги Г руху
Вставте пропущені слова:
Із запропонованих варіантів виберіть декілька правильних:
А впливає на емоційний настрій людини
Б сприяє підвищенню працездатності
В забезпечує можливість відрізнити їстівні об’єкти від неїстівних
Г збуджує апетит
Д дає змогу визначити якість питної води
Е сприяє перетравленню їжі
Встановіть відповідність:
Типи рецепторів |
Тип подразника |
||
1 |
механорецетори |
А |
світлові промені |
2 |
хеморецептори |
Б |
хімічні сполуки |
3 |
фоторецептори |
В |
температура зовнішнього та внутрішнього середовища |
|
|
Г |
механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища
|
Встановіть послідовність:
А коливання слухових кісточок
Б коливання барабанної перетинки
В коливання рідини завитки
Г коливання перетинки овального вікна
Д подразнення слухових рецепторів
Е формування нервових імпульсів
Біологічний диктант
Проблемне запитання
Французький філософ Д. Дідро писав: «Наші відчуття – це клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище». Як ви розумієте це висловлювання?
Лови помилку
Щоб якнайдовше зберегти гостроту зору, дотримуйтесь таких правил