Завдання на І етап Всеукраїнської олімпіади з історії у 2024/2025 навчальному році
9 клас
100 балів
І.Відкриті завдання: (75 балів)
Критерії |
Український національний рух |
Польський національний рух |
||
Західноукраїнські землі |
Наддніпрянська Україна |
Західноукраїнські землі |
Наддніпрянська Україна |
|
Головна мета руху |
|
|
|
|
Керівна суспільна верства |
|
|
|
|
Створені інституції |
|
|
|
|
Найбільш значимі події/ акції |
|
|
|
|
Лідери руху |
|
|
|
|
Здобутки національного руху |
|
|
|
|
1) 2) 3) 4) 5)
А) На його думку Україна могла бути вільною лише в «союзі слов`янськім». Він вважав головними християнські ідеали й створення спілки слов`янських народів.
Б) Його було обрано гетьманом на Старшинській раді в Чигирині до повноліття Юрія Хмельницького, а потім козацька рада в Корсуні призначила його вже повноправним гетьманом. Виступав за скасування союзу Гетьманщини з московією.
В) Його постать найяскравіша серед провідників козацької держави часів «Руїни». Його навіть називали «Сонцем Руїни».
Г) Творець Української козацької держави. Очолив Національно-визвольну війну. Сформулював ідею створення незалежної Української держави в межах її етнічних кордонів.
Д) Автор першого українського історичного роману «Чорна рада».
Що це за пам’ятка? Де вона знаходиться? Назвіть автора проєкту цього архітектурного шедевру. Резиденцією якої суспільної інституції була ця споруда? Яку роль відіграла ця інституція в українському національному відродженні на західноукраїнських землях у ХІХ ст? 6 балів
1) ідейна течія, що ґрунтувалася на переконанні у вирішальній ролі розуму і науки в пізнанні «природного порядку» для людини і суспільства(_______________);
2) Центр колоніальної імперії (_______________);
3) Перехід від ручної праці до машинної, від мануфактури до фабрики (_______________);
4) Відвоювання Піренейського півострова в мусульман (_______________);
5) Спеціальна історична дисципліна, що вивчає монети (_______________);
6) Радикальні французькі революціонери, які перебували при владі у 1793‒1794 рр. (_______________);
7) Соціальний та політичний рух започаткований на території Російської та Австро-Угорської імперій, що виступав за визнання факту існування й становлення української нації з власною мовою, історією та культурою(_______________);
8) Характерні для Середньовіччя продаж і купівля церковних посад (_______________);
9) Стадія історичного розвитку людства, якій властиве домінування промислового виробництва над аграрним (_______________);
10) Грамота про відпущення гріхів (_______________).
А «Вівці поїдають людей» ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________Б «Париж вартий меси!» ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________В «І все ж таки вона крутиться!» ________________________________________________________________ ____________________________________________________________________Г «Отторженния возврат іх!» ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
Д «Великі питання історії вирішуються залізом і кров’ю!» ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
Е «Весна народів»
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Причини |
Подія |
Наслідки |
|
Виникнення Запорізької Січі |
|
|
Промисловий переворот в Англії |
|
|
Перша анексія Криму московським царством |
|
|
Віденська битва 1683 року |
|
|
Включення західноукраїнських земель до складу Австрійської монархії |
|
ІІ. Тестові завдання 25 балів
І рівень 4*1 =4
А ) храм; Б ) ринкова площа; В ) будинок міської ради; Г) маєток феодала
А) заснування масонських лож, таємних організацій дворян-офіцерів;
Б) ліквідація кріпацтва та поміщицького землеволодіння на приєднаних землях;
В) відновлення Запорозької Січі за участі колишніх козаків-задунайців;.
Г) економічне виснаження регіонів, що були найближчим тилом російської армії.
А) 28 серпня 1789 р.;
Б) 26 серпня 1889 р.;
В) 26 серпня 1789 р.;
Г) 26 грудня 1789 р.
А) день проголошення французької республіки;
Б) день термідоріанського перевороту;
В) день взяття Бастилії;
Г) день відкриття Генеральних штатів.
ІІ рівень (3*2=6)
А Іван Скоропадський
Б Іван Брюховецький
В Іван Мазепа
Г Іван Виговський
А) виникнення Кирило-Мефодіївського товариства;
Б) поява «Енеїди» Котляревського;
В) російський похід армії Наполеона;
Г) відкриття Харківського університету.
А) встановити контроль за козацтвом,розколовши його;
Б) припинити масове покозачення українських селян і міщан;
В) створити регулярне військо замість шляхетського ополчення;
Г) підтримувати безпеку на кордонах із Кримським ханством.
ІІІ рівень (5*3=15)
А) ліквідація самодержавства, скасування кріпацтва та станового поділу суспільства;
Б) створення демократичної федерації слов’янських християнських республік об’єднання українського та польського рухів у єдиний національно-визвольний рух;
В) утвердження демократичних прав і свобод, рівності усіх громадян перед законом;
Г) повалення царизму шляхом військового перевороту або визвольного повстання;
Д) здобуття Україною автономії у складі демократичної Російської республіки;
Е) об’єднання українського та польського рухів у єдиний національно-визвольний рух.
А) будівництво міст, підтримка ремесел і торгівля у своїх володіннях;
Б) захист власних володінь від нападників та організація воєнних походів на сусідні землі;
В) збір і збут полюддя;
Г) організація постійних зносин з сусідніми державами й активних дипломатичних контактів з іншими народами;
Д) приєднання до своїх володінь нових земель і нових народів та обкладання їх даниною.
А) Карл Маркс;
Б) Франческо Петрарка;
В) Дені Дідро;
Г) Франсуа-Марі Аруе (Вольтер);
Д) Жан-Жак Руссо;
Е) Жорж-Жак Дантон.
А) Закарпаття;
Б) Волинь;
Г) Поділля;
Д) Буковина;
Е) Таврія;
Є) Слобожанщина;
Ж) Східна Галичина.
А) посилення позицій польської шляхти;
Б) заснування початкових шкіл з рідною мовою навчання;
В) сприяння релігійному та соціальному протистоянню;
Г) зрівняння в правах греко-католицького і римо - католицького духовенства;
Д) заборона поміщикам знущатися над селянами.