Матеріал для того, щоб діти під час літніх канікул повторили пройдений матеріал за І клас та підготуватися до ІІ, виконуючи завдання!
Я підібрала найбільш доцільний та цікавий матеріал над яким потрібно сумлінно працювати!
Успіхів!
Рекомендована до прочитання література на літніх канікулах:
1. Брати Грімм «Зачарована красуня»
2. Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо»
3. Астрід Лінгрен «Про Карлсона що живе на даху»
4. М. Носов «Як Незнайко складав вірші»
Поезія:
1. Шевченко Т. "Зоре моя вечірняя…"; "Сонце заходить, гори чорніють»; «Тече вода з-під явора»;
«Тихесенько вітер віє»; «Он гай зелений похиливсь».
2. Українка Л. «З гір на долину»; «Барвіночку мій хрещатий».
3. Олесь О. «В небі жайворонки в’ються»; «Ліс восени»; «Біга зайчик-скакунець».
4. Підгірянка М.«Ліс»; «Прийшла осінь».
5. Воронько П.«Казка про рукавичку»; «Причина»; «Картина»; «В лісі є зелена хата»; «Суничка-сестричка».
6. Забіла Н. «Ладки, ладоньки, ладусі»; «Ой чук-чуки, чуки –на!»; «Дощ іде».
7. Забашта Л. «Біле свято зими»; «Берізонька».
8. Камінчук А. «Баба віхола»; «Котики вербові»; «Береза розвивається»; «Ремез».
9. Коломієць Т. «Бусел»; «Нагідка»; «Біле поле полотняне».
10. Костенко Л. «Білочка восени»; Баба віхола; «Пряля»; «Соловейко застудився».
11. Костецький А. «Дивна звичка»; «Починається весна»; «Рибалка-дивак»; «Не хочу»;
12. Лучук В. «Білий вірш»; «Дикий мак».
13. Пчілка О. "Вже ж у любому куточку..." (Змінілося все)
14. Сенатович О. Веселий сміх.
15. Скомаровський В. «Іграшки»; «Клени»; «Щиглик»; «Козубок-колосок».
16. Терен В. «Осінь»; «Утекла від мене річка».
17. Чубач Г. «У лісочку на пеньочку»; «Роса» .
18. Савка М. Казка про старого Лева; Босоніжки для стоніжки.
19. Поклад Н. «На веселій вулиці»; «Небилиця».
Літературні казки, оповідання, уривки з повістей:
1. Франко І. Лис Микита; Лисичка і журавель.
2. Забіла Н. Казки лісової кринички (зб. казок).
3. Сухомлинський В. Які вони бідні; Як же це все було без мене; По волосинці; Горбатенька дівчинка.
4. Малик Г. Дилогія про Вуйка Йой.
5. Дерманський О. Пригоди вужа Ониська ; Казки дракона Омелька.
6. Павленко М. Півтора бажання з Ялисоветиної скрині.
7. Артамонова В. Ясенок.
8. М'ястківський А. Мудра голка.
9. Сенцовський В. Бабусин онучок.
10. Трублаїні М. Тико і волохан; Хвиля-напасниця; Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку.
11. Чухліб В. Заячий холодок.
12. Воронина Л. Прибулець з країни нямликів; Слон на ім'я Гудзик.
Гумористичні твори:
1. Бойко Г. Веселинки, вірші, скоромовки (зб. віршів).
2. Григорук А. З курми лягай, з півнями вставай.
3. Нестайко В. Як ми літали в космос; Олексій, Веселик і Жарт-Птиця.
4. Січовик І. Віддячила.
5. Світличний І. Півень-горлопан; Слухала лисичка солов’я.
Науково-художня література:
1. Копиленко О. Хоробре кошеня.
2. Старостенко Ю. Смілива зозулька.
Казки народів Європи:
ТЕСТИ
№1
1.Підкресли число, що йде за числом 15.
а) 17; б) 16
2. Масу предметів вимірюють у
а) літрах; б) кілограмах
3. Числу 90 передує число:
а) 89; б)91
4. Перший додаток 40, другий 7. Знайди суму.
а) 74; б) 47
5. Підкресли приклад з відповіддю 14.
а) 9+8; б) 7+7
6. Сума двох чисел 17. Другий доданок 10. Чому дорівнює перший
доданок?
а) 10; б) 7
7. Обведи кружечком число, яке складається з 1 дес. і 3 од.
а) 15; б) 13
8. Число 13 - це 8 і …
а) 10; б) 5
9. Скільки сантиметрів у 1 дм 6 см:
а) 20 см; б) 16 см
10. Розв’яжи. Познач правильну відповідь.
1) 10-5+4=
а) 9; б)1;
11. Розв’яжи задачу. Познач правильний варіант відповіді
В одній бочці залишилось 10 л води, а в другій 7 л. Скільки літрів води залишилось в двох бочках?
а) 17 л; б) 3 л
№2
Так ___ Ні ___
10-3= 5+2=
4+3= 17-7=
Так ___ Ні ____
3.
4 . Наступним числом числа 13 є число 12?
Так ____ Ні ____
5. Значенням виразів є число 5?
15 – 10 =
14 – 4 – 6 =
Так _____ Ні ____
6. Відрізок довжиною 1 дм 4 см є відрізок, довжина якого 14 см?
Так _____ Ні ____
7. У числі 17 - 1 дес. і 7 од.?
Так _____ Ні ___
8. Пропущеним числом у виразах є число 10?
14- ___ =4 ___+3 =13
9. На малюнку є 2 трикутника, 3 чотирикутника, 1 промінь?
10. Визнач закономірність. В ряді чисел 11 ,13 ,15,…..19 пропущене число16?
Так _____ Ні ____
11.Порівняй вирази. В обох виразах треба поставити знак <?
10+3 ___10+6
18-10___17-7
Так ______ Ні ____
12.Перший відрізок має довжину 1 дм 5 см, другий – 1 дм. Чи правильне твердження, що другий відрізок коротший за перший на 5 см.
Так ____ Ні _____
№3
а) 10 ; б) 8
2. Правильно записане число, в якому 1 дес. і 4 од. – це…
а) 14 ; б) 41
3. Встановити закономірність. Яке число має бути в порожній клітинці?
15 |
|||||||
9 |
|
||||||
7 |
2 |
4 |
|||||
а) 6; б ) 7
4.Який знак треба поставити у виразах ?
19 + 1 ___ 19 – 0; 20 - 1 __ 17 + 1
а) < ; б) >
5. Вкажи найбільше двоцифрове число.
а) 90; б) 99
6. Скільки трикутників на малюнку?
а) 3 ; б) 5
7. Яке число слід вписати, щоб рівність стала правильною?
15 – ____=9
а) 6 ; б) 4
8. Число менше від 20, більше за 18- це …
а) 17 ; б) 19
9. Довжина ламаної дорівнює …
а) _____ см б) ____см
10. Вибери правильне розв’язання задачі
У Сергійка було 11 моделей автомобілів, а у Михайлика 7 моделей.
На скільки більше моделей автомобілів у Сергійка, ніж у Михайлика?
а) 11+7=18( м.) б) 11 – 7 =4 (м.)
11. Мама дала Сашкові 7 абрикосів, 4 сливи і 2 цукерки. Скільки всього фруктів мама дала синові?
а) 11 фруктів; б) 13 фруктів
Задачі
1.Зробити короткий запис та розв’язати в зошиті:
У садку 16 кущів білої і червоної малини. Білої малини 4 кущі. Скільки кущів червоної малини у садку?
Діти посадили біля школи 5 сосен і 8 ялинок. Скільки всього дерев посадили діти біля школи?
Оксана знайшла у лісі 20 грибів, а Івась - на 6 грибів менше. Скільки грибів знайшов Івась?
Сергієві 9 років, а Катруся на 7 років старша від нього. Скільки років Катрусі?
Мама купила 12 кг полуниці, а черешень 4 кг. На скільки кілограмів більше полуниць, ніж черешень, купила мама?
Кажан - літаюча тварина. Довжина його тіла становить 11 см, з яких 4 см припадає на хвіст. Яка довжина тулуба кажана?
На одній полиці 7 книжок, а на другій на 2 книжки менше. Скільки всього книжок на обох полицях?
Іван упіймав стільки раків, скількома буквами записується його ім’я, а Оленка – на 4 раки більше, Скільки раків піймали діти?
У дівчинки було 5 кольорових листівок і 7 звичайних. Вона відправила 9 листівок. Скільки листівок залишилося у дівчинки?
У сім’ї їжака народилося 5 дитинчат, а в сім’ї хом’яків – 12. Постав запитання та розв’яжи задачу.
2. Добери потрібні знаки (+ - ) .
10___ 1=9 12___ 3=15 17___ 3=14 9___5=14 20__5=15
7___7=14 16___5=11 9___3___2=4 9___3___0=6
3. Математичний диктант (завдання виконуй через кому ).
1) Запиши числа , в яких: 1 дес. 8од., 1 дес. 3 од., 2 дес., 1 дес. 1 од., 1 дес. 6 од.
2) Збільши на 3 числа: 4, 7, 2, 13, 8, 17, 9, 10, 11.
3) Зменши на 5 числа: 9, 20 ,13, 16, 11, 15, 17, 11, 19.
4) Запиши цифрами числа: вісімнадцять, десять, нуль, шість, двадцять, одинадцять, дванадцять.
5) Запиши лише двоцифрові числа: 1, 12, 3, 14, 20, 6, 9, 19, 33, 15, 2, 4, 5, 55.
4. Із прикладу на додавання склади два приклади на віднімання.
10+3=13 9+5=14 11+6=17 10+5=15 8+4=12
5. Склади та розв’яжи задачі за коротким записом.
Петро – 12 рибин Роботів - 13
Ігор - ? , на 7 менше. Ляльок - 6
Каштани – 9 Було – 20
Клени - ? , на 3 більше. Зірвали - ?
Залишилося - 15
6. Встав пропущене число.
9+___= 18 15+___= 15 ___ -5= 0 7+___= 15
___ - 6 = 6 13- ___= 9 8+ ___= 12
20 - ___ = 10
___ + 10= 20 13 - ___ = 5 ___ + 7 = 10 ___ + 4 = 14
7. Накресли геометричні фігури та відрізки:
Завдання 1
Не дерево, а з листочками, не сорочка, а зшита, не чоловік, а розказує.
оповідання скоромовка загадка
Криничка
У лузі – криничка. Вона тут давно – давно. Хто її викопав – невідомо. Над криничкою верба нахилилася. На гілці глиняний кухлик висить. Не минають люди криничку. Верба подає їм кухлика, а криничка пригощає водицею. Чистою, прохолодною. А води в ній не меншає.
Виберіть правильну відповідь:
Криничка пригощає людей
кухликом водицею прохолодою
У лузі – криничка.
Над криничкою верба нахилилася.
Чистою, прохолодною.
_______ , _____.
____ _______ ______ ______ .
____ ______ - ______ .
Завдання 2
1.Позначте числами 1,2,3,4 порядок речень так, щоб утворився зв’язний текст:
Одягла на мене вишиванку. Вишивала мама сорочку. Оберіг на щастя і долю дарувала мені.
І червоні маки, і сині волошки, і різнокольорові мальви хрестиком поклала на ній.
2.З’єднайте стрілками ( ) відповідності:
м’який знак (ь) 6 звуків
буквосполучення 1 звук
в українській мові голосних 0 звуків
3.Зафарбуйте кружечки відповідним кольором:
1 склад – зеленим, 2 склади – синім, з склади - червоним
абетка шість чемний
4.Підпишіть малюнки:
-------------- -------------- ----------------- -------
5.Відновіть речення і запишіть його:
знання. В школі діти здобувають
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання 3
1. В українському алфавіті:
а) 30 букв
б) 33 букви
2. Голосних звуків:
а) 10
б) 6
3. Яка буква не позначає звука:
а) ь
б) й
4. Познач групу слів, що починаються приголосним звуком:
а) школа, парта, лінійка
б) учень, абетка, осінь
5. Який приголосний завжди м’який?
а) ч
б) й
6. Буквосполучення ДЖ, ДЗ позначає:
а) 2 звуки
б) 1 звук
Частина 4
а) читач,лікар, пекар
б) читанка, ліки, печиво
а) 1 склад
б) 2 склади
а) 7 звуків
б) 6 звуків
а) лисиця
б) яблуко
а) На галявині розквітли весняні квіти
б) Весняні квіти
Доджерелаприлетілибджілкаіджмель.
У реченні…
а) 6 слів
б) 4 слова
Частина 5
а) набір букв мови
б) набір букв мови, розташованих у
певному порядку
2. В українському алфавіті всього
а) 23 букви
б) 33 букви
3. В українському алфавіті немає
а) великої букви щ
б) великої букви ь
4. Який приголосний звук в українській мові завжди м’який?
а) Й
б) Ч
Частина 6
1. Познач речення, в кінці якого ставиться знак питання.
а) Діти, не збирайте незнайомих грибів
б) Хто назбирав найбільше грибів
2.Скільки складів у слова дощ?
а) 1 склад
б) 2 склади
3.У слові сім…я після букви м пишеться
а) м’який знак (ь)
б) апостроф ( ’ )
4.До якого речення ця схема
І________ ________ ___ ________ .
а) Діти прийшли до школи.
б) До школи прийшли діти.
5. Визначити, що це:
Не кущ, а з листочками.
Не рубашка, а зшита.
а) загадка
б) скоромовка
Частина 7
1. В українському алфавіті 33 букви?
а) Так
б) Ні
2. Голосних звуків в українській мові 6?
а) Так
б) Ні
3. Букви Б,Р,Д,К,Ж,Х,М позначають голосні
звуки?
а) Так
б) Ні
4. Буквосполучення ДЖ і ДЗ позначають два звуки?
а) Так
б) Ні
5. Буква Щ позначає два звуки?
а) Так
б) Ні
Частина 8
1. Звук[ Й] – завжди м’який?
а) Так
б) Ні
2. М’який знак потрібний щоб пом’якшувати приголосні, які стоять
перед ним?
а) Так
б) Ні
3. У слові приїхав два склади?
а) Так
б) Ні
4. В словах: єнот, Юля, яблуко є букви, що
позначають два звуки?
а) Так
б) Ні
5. З великої літери пишуться слова, що позначають назви тварин, рослин, предметів?
а) Так
б) Ні
6. В слові «Цу-кер-ка» правильно визначений наголос і поділено на
склади?
а) Так
б) Ні
7. Це звуко – буквений аналіз слова «лялька»?
а) Так
б) Ні
Частина 9
а) звуки і букви;
б) букви, розташовані в певній послідовності.
а) 10;
б) 6.
а) 1;
б) стільки, скільки в слові голосних звуків.
а) 33 звука;
б) 33 букви.
а) пом’якшує попередній приголосний звук;
б) робить слова м’якими.
а) 2 звуки;
б) 1 звук.
Частина 10
1.У слові калина…
а) 1 склад;
б) 3 склади.
2.У слові кульки…
а) 6 звуків;
б) 5 звуків.
3.У якому слові буква Ю означає два звуки:
а) юшка;
б) тюльпан.
4.Який із записів є реченням:
а) Ігри діти
б) Діти грають у веселі ігри.
5.Познач межі речення:
Ялюблюмалюватиітанцювати.
У реченні:
а) 4 слова;
б) 5 слів.
Частина 11
Завдання 1
Творче списування. До слів першого рядка підібрати слова з другого рядка.
Олівці, вулиця, книжка.
Щітки, ящірка, борець.
Банкір, матуся, комп’ютери.
Метро, наука, планети.
Завдання 2
Назви перший і останні звуки. Яке слово зайве?
Частина 12
Завдання 2
«Буквоїдик». Тут були ретельно написані букви, але Пустун Буквоїдик все зіпсував. Допишіть букви.
Λ |
Ь |
З |
І |
І ́ |
﴾ Λ) |
Ξ |
С |
Х |
ﮎ |
І∕ |
˙ |
˙˙ |
ІˇІ |
І∕ |
\ |
І\ І |
І І |
С |
Г |
ﺭІ |
ں |
І |
⌡ |
О |
\ |
L, |
L, |
І І І |
І І І , |
ﺭ |
І О |
q |
|
|
|
|
|
|
|
Частина 13
Завдання 1
Неповні слова.
Відшукайте слово тільки за голосними.
-у- ………………………………………………..
-о-а- ………………………………………………
-і- -а ……………………………………………….
-а-и-а ………………………………………………
-о-о-о ………………………………………………
Завдання 3
«Ланцюжок». Записати за три хвилини якомога більше слів так, щоб наступне починалося з останньої літери попереднього слова.
Частина 14
Завдання 1
Дай відповідь.
Завдання 2
Перестав букви, щоб вийшло нове слово:
село тіло старий лісок
дошка курча гори марка
Письмові вправи для виконання в зошитах.
1.Спиши слова, вставляючи, де треба, м’який знак.
Бат__ко, клад__ка, дон__ка, тон__ка, ред.__ка, син__ка, спин__ка, шпил_-ка, пил__ка, міл__ко.
2. Спиши, змінюючи слова за зразком.
Мисливці - мисливець; Вихователь - вихователі ;
діти - …… ; портфель - …. ;
зайці - ….. ; зошит - ……. ;
вози - ….. ; гай - …… ;
озера - ….. . лист - …… .
3. Спиши текст, виконай звуко буквенний аналіз виділених слів.
Мак
Мак завжди високо цінувався в народі як харчовий продукт. З маком пекли пиріжки, варили вареники, ним заправляли кутю, посипали бублики, святкові паляниці.
На свято Маковія мак у букеті з чорнобривцями та васильками освячували в церкві і вважали його оберегом від нечистої сили.
4. Спиши. Підкресли слова, які відповідають на питання що?
Багато, малює, крейда, майонез, голуб, Дмитро, молот, червоний, ковзани, ковзати, грак, пиляють, праця, країна, портфель, учень.
5.Спиши слова і поділи їх дужками знизу на склади.
Яків, сім’я, гаї, ялина, Рая, Юрко, шию, Єва, журавлі, весна, читає, їжак, їде, Київ, обрій, горизонт.
6. Випиши з вірша назви дій (дієслова).
Тим, що в поле йдуть орати,
що плуги міцні кують,
що будують теплі хати,
пишуть книги нам читати,
з шкіл науку надають, -
шана й дяка їм велика
од людей на вічні віки.
7. Добери до слів – предметів ознаки предметів (прикметники).
Зразок: Дерево(яке?) високе;
вишня (яка?) …… ;
вода (яка?) …… ;
учень (який?)….. ;
молоко (яке?) …… ;
сонце (яке?) …… ;
день(який?)….. .
8. Склади речення і запиши їх, вставляючи пропущені букви.
1. Холодна минула з__ма. 2. До хлібороби підготувалися в__сни. 3. Вони з__млю у висіють з__рно.
9. Спиши вставляючи пропущені букви.
Джерельце
У н__зині дз__рчало джерел__це, в__селе, дзвінке!
У джерел__ці купала свої віти плакуча в__рба. Разом їм було дуже добре. Джерел__це напувало в__рбичку. А вона захищала його від пекучого сонця.
А восени опали у воду з в__рби л__сточки .
10. Закінчи речення та запиши.
Діти вчаться в __________ . Художник малює __________ . Мама готує __________. Ліки беремо в ________ .
Білка сидить на ________ .
11. Допиши слова, які пишуться з великої букви.
Назви міст – __________ , _________ , __________ , ___________ , __________.
Імена – __________ , _________ , __________ , ___________ , __________.
Назви річок – __________ , _________ , __________ , ___________ , __________.
Клички тварин - __________ , _________ , __________ , ___________ , __________.
12. Запиши слова в алфавітному порядку.
Олівець, акула, диван, телевізор, яблуня, кролик, зошит, папір, ферма, Юлія, йод.
13. Записати під диктовку 50 слів та 5 текстів(обсяг тексту 20-30 слів).
14 Списати 10 текстів (обсяг тексту 20-30 слів).
Підбір звукових моделей до слів
Правила:
Завдання:
зробити звукову модель слів – переписати слово в зошит і поряд зробити звукову модель.
Приклад: щітка – [ - = o - - o]
Дощ, кущ, країні, дзень, дзвін, вузько, кружляють, пильно, осінь, запам’ятай, осінь, корова, свиня, заєць, диван, шафа, чайник, спідниця, черевики, красива, хитра, кмітлива, теля, кіт, голуб, зозуля, змія, комар, шершень, зірка, дуб, пень, довбня, кімната, метр, сміх, перемога, гурт, фінанси, геркулес, дизель, кольт, браунінг, рентген, маузер, реглан, силует, донжуан, ручка, перо, галіфе, панама, країна, папір, сонце, щастя, подружжя, телебачення, гитарист, люди, окунь, зозуля, поле, вітер, посуд, клавіатура, квітка, бджілка, Дніпро, щастя, простота, навчання, насіння, гудиння, козацтво, молоко, кисіль, папір, сонце, небо, ім’я, сирота, забіяка, нахаба, антресоль, бандероль, бешамель, ваніль, вуаль, емаль, каніфоль, консоль, мігрень, обитель, папороть, путь, розкіш, філігрань, фланель, аерозоль, нежить, псалтир, рояль, сажень, толь, тунель, тюль, фенхель, шампунь; біль, дріб, живопис, запис, літопис, зяб, кір, машинопис, напис, опис, перекис, пил, підпис, полин, поступ, пропис, розсип, рукопис, сибір, сип, сироко, вітер, собака, степ, степінь, ступінь, торнадо, ґандж, дрож, жужіль, кужіль, купіль, фальш, ведмідь, акула, джміль, комаха, будівельник, обрій, подих; кравчиня, хмара, радість; озеро, курчатко, натхнення, якір, токар, козир, аптекар, господар, бібліотекар, лицар, ледар, цар, супутника, села, коня, поля, плану, піску, стилю, краю і т.д.
ПРИКЛАДИ:
97 + 1 = |
8 + 61 = |
45 + 51 = |
75 - 34 = |
2 + 82 = |
43 - 40 = |
64 - 40 = |
1 + 93 = |
12 + 1 = |
4 + 82 = |
3 + 70 = |
51 - 31 = |
40 + 43 = |
36 - 10 = |
53 - 1 = |
18 - 16 = |
82 + 3 = |
79 - 57 = |
8 - 5 = |
75 - 2 = |
56 - 42 = |
23 + 76 = |
17 + 81 = |
68 - 52 = |
58 - 56 = |
55 + 13 = |
77 + 10 = |
2 + 96 = |
78 - 3 = |
2 - 1 = |
24 + 63 = |
30 - 20 = |
55 - 14 = |
87 - 37 = |
60 + 8 = |
92 + 6 = |
30 - 10 = |
69 - 38 = |
1 + 98 = |
47 + 51 = |
1 + 85 = |
14 + 34 = |
37 - 33 = |
17 + 72 = |
72 + 22 = |
41 + 46 = |
6 - 1 = |
57 - 52 = |
25 - 22 = |
35 - 33 = |
33 + 35 = |
15 + 33 = |
68 - 42 = |
60 + 31 = |
56 + 11 = |
34 + 60 = |
90 + 3 = |
33 - 32 = |
42 + 11 = |
69 - 33 = |
81 + 6 = |
3 + 75 = |
50 + 36 = |
53 + 30 = |
96 - 11 = |
32 + 46 = |
15 - 3 = |
43 + 36 = |
27 - 6 = |
28 - 26 = |
63 - 41 = |
54 - 14 = |
20 + 76 = |
53 - 20 = |
46 + 2 = |
68 - 11 = |
56 - 16 = |
92 + 3 = |
89 - 45 = |
20 + 77 = |
76 - 11 = |
8 - 3 = |
57 - 46 = |
68 - 57 = |
46 + 2 = |
56 + 10 = |
25 - 20 = |
81 - 71 = |
74 + 13 = |
38 - 30 = |
3 - 2 = |
99 + 0 = |
71 + 13 = |
78 - 11 = |
99 - 76 = |
11 + 13 = |
Дорогі учні та батьки!
Пропоную Вам під час літніх канікул повторити пройдений матеріал за І клас та підготуватися до ІІ, виконуючи завдання!
Я підібрала найбільш доцільний та цікавий матеріал, працюйте над ним сумлінно!
Успіхів!
1.Читання (червень, липень, серпень):
а) Щоденне читання додаткової художньої літератури по 15-30 хвилин (казки, оповідання, вірші). Додаю рекомендовану літературу (додаток 1).
б) Ведення обліку прочитаних книг за формою: (бланк здати на початку навчального року)
№ з/п |
Автор |
Назва книги |
Кількість сторінок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
2.Математика (у липні)
Завдання:
а) Виконання вправ та задач. (додаток 2)
б)Приклади. Повторення складу чисел першого десятка. Складання прикладів на додавання та віднімання. Розв’язування прикладів. (додаток 6)
в) Геометричний матеріал. Називання фігур:
3.Письмо (з початку липня):
Завдання:
а) Виконання вправ. (додаток 3)
б)Письмові вправи для виконання в зошитах. (додаток 4)
в) Повторення правил: велика буква у словах, м’який знак, апостроф. (останні сторінки кожної частини пройдених посібників за 1 клас)
г) Підбір звукових моделей до слів.(додаток 5)
4.Природознавство (червень, липень, серпень):
Завдання:
Спостереження за природою та погодою влітку, охорона природи.
5.Образотворче мистецтво, трудове навчання, музика (червень, липень, серпень):
Завдання:
Малювання, фотографування, ліплення, конструювання, спів та слухання музики у вільний час.
6.Фізична культура (червень, липень, серпень):
Завдання:
Заняття фізичними вправами, загартовування.
7.Допомога батькам (червень, липень, серпень):
Завдання:
Посильна допомога вдома старшим, самообслуговування.
Оціни себе: «Як я повторив(ла) матеріал»:
Мало старався(лась)!
Добре! Але можна було б ще краще
постаратися!
Гарно!
З повагою від Тетяни Анатоліївни
Творчі завдання
на розвиток продуктивного мислення молодших школярів
на уроках математики з розділу «Величини»
Передмова
Сьогодення педагогічної науки вимагає реалізації нових підходів до навчання та виховання дітей молодшого шкільного віку, оскільки на сучасному етапі розвитку суспільства і педагогічної думки підвищуються вимоги до рівня інтелектуального розвитку школярів.
Початкова школа, зберігаючи наступність із дошкільною ланкою освіти, забезпечує подальше становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний та фізичний розвиток. Умовою ефективності навчально-виховного процесу учіння молодших школярів є результативність пізнавальної діяльності, від якої залежить цілеспрямованість розумової активності, розвиток інтелектуальної рефлексії та творчих здібностей учнів.
У курсі математики початкової школи учні вивчають розділ «Величини», який тісно пов’язаний з практичною діяльністю людства. У зв’язку з вимірюванням величин розширюється і уточнюється поняття про число.
В основі методики вивчення величин лежить практична діяльність учнів, пов’язана з оволодінням навичками вимірювання таких величин, як довжина відрізка, площа фігури, температура, маса і об’єм тіла, час. Перераховані величини, передбачені програмою початкової школи, є основними. Крім них передбачені також і деякі похідні величини: швидкість руху тіла, вартість.
При вивченні величин в учнів виникають певні труднощі. Вони пов’язані з нерозумінням різниці між поняттям «число» і «величина» і тим зв’язком, який між ним існує. Учні часто плутають такі поняття як «відрізок» і «довжина відрізка», «прямокутник» і «площа прямокутника». Зустрічаються труднощі й іншого порядку: учні часто припускаються помилки при засвоєнні таблиці мір довжини. Назви лінійних і квадратних мір схожості: «метр» – «квадратний метр», а співвідношення між одиницями вимірювання різні – 1 м = 100 см, 1 кв. м = 10000 кв. см.
Заслуговує на увагу і той факт, що в житті учні частіше зустрічаються з лінійними вимірюваннями предметів, а з вимірюванням площі значно рідше. Це говорить про те, що досвід, на основі якого формується у дітей уявлення про площу і квадратні міри, досить малий, або зовсім відсутній.
Питання вивчення величин в початкових класах є одним з актуальних на сьогоднішній день.
Ще К.Д. Ушинський підкреслював, що “… як тільки стане можливим, треба дати дітям аршин, сажень, терези, дрібні монети. Нехай учні міряють, зважують, лічать. Це пожвавлює навчання, подобається дітям і закріплює їх навички у лічбі”.
Вивчення досвіду учителів та особливостей навчальної діяльності молодших школярів переконує, що питання вивчення величин дуже складне, але використовуючи різноманітні цікаві форми і методи навчання учні швидко і з легкістю опановують знаннями про величини.
Аналіз методичної літератури для вчителів дає можливість констатувати недостатню увагу до питань методики формувань вимірювальних умінь і навичок. Тому потрібно більше уваги приділяти даному питанню.
Концентрична будова програми з математики в початкових класах зумовлює послідовність розгляду й обсяг викладу відомостей про величини, реалізацію освітніх і розвивальних цілей під час опрацювання матеріалу.
Отже, процес навчання учнів величинам ефективний за таких умов:
1) якщо чітко додержуватись етапів роботи при ознайомленні з величинами;
2) використовувати різні види наочності;
3) здійснювати інтегрований підхід до вивчення величин;
4) використовувати творчі вправи при вивченні величин в початковому курсі математики.
Використання творчих вправ якнайкраще розвиває у дітей творче мислення, інтерес до навчання, до творчої діяльності. Треба лише вдало добирати математичні завдання, щоб вони викликали цікавість у молодших школярів. Адже пробудити інтерес до математики, навчати школярів творчо мислити - це найголовніша мета, до якої прагне вчитель у зв’язку з завданням підвищення рівня процесу навчання математики. Цьому сприяють:
Для вирішення цих завдань доцільно використати різноманітні творчі вправи, запитання, цікаві задачі, логічні вправи, задачі-головоломки, задачі-жарти, дидактичні ігри, загадки, ребуси, які в свою чергу передбачають:
1) встановлення суперечності;
2) встановлення причинно-наслідкових зв’язків;
3) встановлення схожості та різниці між об’єктами, що порівнюються;
4) зіставлення різних варіантів та дії вибору;
5) виділення певних закономірностей в навчальній інформації;
6) доведення правильності виконаних практичних або розумових дій;
7) пошук і виправлення припущених помилок;
8) висування гіпотез, пропозицій, здійснення певного прогнозу наступних подій.
Оскільки мова йде про цікаві вправи для розвитку творчого мислення до вивчення величин у початкових класах, то для пожвавлення і підтримання інтересу до завдань, останні повинні задовольняти наступним умовам:
Тільки за таких умов можна досягти високої якості кінцевих результатів, запобігти відставанню слабко встигаючих і забезпечити розвиток творчого мислення усіх учнів відповідно до їх навчальних можливостей.
Використання творчих вправ урізноманітнює проведення уроків математики.
Загадки
Методичні рекомендації
Загадки розвивають кмітливість, інтригують дітей та стимулюють їхню фантазію. Відгадування загадок розвиває уміння зіставляти, порівнювати предмети та явища, дають багато можливостей для мовного розвитку дітей, прилучення їх до словесної мовної творчості, збагачують уявлення про навколишній світ.
▪ Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає. (Час)
▪ Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, а коли спати,
Коли роботу починати.(Годинник)
▪ Що то за гість,
Що темряву їсть?(День)
▪ Прийшла чорна корова.
Весь світ зборола. (Ніч)
▪ Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)
▪ Що було вчора і буде завтра? (День)
▪ Сіла дівчина спочити
На краю села,
Розчесала довгі коси,
Чорні, мов смола –
В них засяяли Зорини.
Як же звати цю дівчину?
Он підказує нам сич:
- Чорні коси чеше …(Ніч)
▪ День прибуває, а він убуває. (Відривний календар)
▪ Він ніякий не пустун,
Цей веселий цокотун.
Він невтомно цокотить,
Справно час нам сповістить.(Годинник)
▪ Він добрий друг усіх людей,
Не спить у свята й будень.
Він вдень іде, вночі іде,
А як попросиш – збудить. (Годинник)
▪ Іде років двісті,
Не стоїть на місці,
Лічить людський вік,
А не чоловік. (Годинник)
▪ Що може в один і той же час стояти, висіти,
Ходити, лежати і казати правду? (Годинник)
▪ Таким грубеньким і серйозним
Він починає Новий рік,
Та худне швидко із днем кожним,
Дивись – змарнів і зовсім зник. (Календар)
▪ Хоч не кленок і не дубок –
Листочків понад триста.
Та з кожним днем втрача листок,
За рік зірвем геть чисто.
І вже новий собі берем.
Звемо його… (календарем)
▪ Встане – в метр висотою,
Сяде – в метр шириною;
Я уже розгадку дав,
Та ніхто не відгадав. ( Метр)
▪ Дві сестри ідуть-ідуть
І ніколи не зійдуться. (Стрілки годинника)
▪ В одної матері чотири дочки,
А в кожної дочки – п'ятнадцять синочків.
▪ Триста шістдесят п’ять чайок,
П’ятдесят два орли,
Дванадцять голубів
Одне яйце знесли. (Дні тижня)
▪ Три сестри й три брати
З праці йдуть до хати.
Їх сестриця сьома
Зустрічає вдома.
Кличе до світлиці
сти паляниці. (Дні тижня)
▪ Дванадцять братів один за одним ходять.
Один одного не обходять. (Місяці року)
▪ Летів птах
На дванадцяти ногах
Та одне яйце зніс. (Місяці року, рік)
▪ Стоїть дуб, а на ньому дванадцять гілок,
А на кожній гілці по чотири гнізда,
А в кожному гнізді по сім пташенят,
А кожне пташеня зносить по двадцять чотири яйця,
А в кожному яйці по шістдесят жовтків.
(Рік, місяць, тиждень, день, година, хвилина)
▪ В книжці шість листків простих,
А сьомий золотий.(Тиждень, дні тижня)
▪ Біжить, біжить, не оглядається. (Час)
▪ Що біжить без опочину,
Не стає ні на хвилину,
Не старіє, не вмирає,
А все нищить, забирає? (Час)
▪ Без ніг, а по всій країні ходять.(Гроші)
Задачі – жарти
Методичні рекомендації
Це цікаві ігрові задачі з математичним змістом. Для їх розв'язання потрібно більше винахідливості, кмітливості, почуття гумору, ніж вміння виконувати обчислювальні дії (тобто певні знання математики), хоча в більшості з них повністю витримана зовнішня форма арифметичних задач: дано умову, є числові дані й запитання. Побудова, зміст, запитання в цих задачах незвичні. Вони лише побічно нагадують математичну задачу. Суть задачі, тобто основне, завдяки чому можна здогадатися про розв'язок, дати відповідь, замасковано зовнішніми, другорядними умовами. Для правильного їх розв'язання не вимагається виконати арифметичні дії, вони базуються на здогадці, кмітливості. Дітям шкільного віку доступні задачі-жарти як один з видів математичних розваг. Вони є корисним засобом розвитку у дітей логічного мислення, вміння проводити аналіз і синтез, узагальнювати, абстрагувати, порівнювати, зіставляти і конкретизувати, розкриваючи зв'язки, що існують між явищами. Це питання нерозривно пов'язане з розвитком пізнавальних здібностей та інтересів, з певним емоційним ставленням до пізнаваного об'єкту, явища. У процесі роботи над цим видом задач відбувається розвиток правильної, точної, лаконічної математичної мови, а це також одне з важливих завдань формування елементарних математичних уявлень у дітей шкільного віку. Можна використовувати на кожному етапі уроку.
дві доби?
брат за 4 хв? (Усі брати з’їдали однакову кількість вареників).
Задачі-головоломки
Методичні рекомендації
Задачі-головоломки корисні для виховання кмітливості, активізації пізнавальної діяльності учнів. Розв’язуючи їх, діти вчаться критично сприймати умову задачі, ілюструвати її.
16. Як ви гадаєте, за який проміжок часу можна вдвох з’їсти пуд солі? (Приблизно 2 роки, якщо кожен день з’їдати 10 г солі кожному)
17. Сто курей за сто днів з’їдають 100 пудів зерна. Скільки пудів зерна з’їдять 10 курей за 10 днів?( 1 пуд)
18. У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб у одній було на 20 кг більше, ніж у другій? (40 кг і 60 кг)
До теми «Одиниці вимірювання часу»
До теми «Одиниці вимірювання довжини»
До теми «Одиниці вимірювання маси»
До теми «Одиниці вимірювання часу»
До теми «Одиниці вимірювання маси»
До теми «Одиниці вимірювання довжини»
До теми «Одиниці вимірювання площі»
Методичні рекомендації
Задачі з логічним навантаженням сприяють розвитку творчих здібностей учнів, готують їх до навчання в старших класах, корисні для використання і на уроках, і під час проведення математичних змагань, олімпіад, і для організації диференційованої домашньої роботи школярів.
Методичні рекомендації
Відомо, що будь-які знання через гру засвоюються у 4-5 разів швидше, ніж у звичайному навчанні. Гра дає змогу легко привернути увагу дітей і тривалий час підтримувати в них інтерес до тих важливих і складних завдань, на яких у звичайних умовах зосередити їхню увагу не завжди вдається.
Такі ігри спонукають дітей змалку міркувати самостійно, використовувати свою кмітливість, вміння уявити ситуацію і нестандартно її розв’язати.
Що трапиться, якщо…
Учитель задає питання, а учні повинні назвати наслідки якоїсь події .Орієнтовні питання до гри:
Уяви себе
Учитель пропонує учням уявити себе на місці якогось предмета: будильника, секундоміра, метра, гривні. Учні «перевтілюючись» в образ, дають відповіді на такі питання:
- Що ти чуєш навколо? Які звуки тебе оточують?
- Кого (чого ) ти боїшся? Де ти зараз знаходишся?
- Що спостерігаєш навколо ?
Знайди нове призначення
Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих предметів. До уваги беруться найфантастичніші пропозиції : сантиметрова стрічка (Можливі відповіді дітей: 1) скакалка; 2) предмет для викладення візерунка тощо).
Що забули назвати?
Учитель кладе перед дитиною на стіл картки з написами одиниць вимірювання величин, забувши в переліку згадати про одну з них. Дитина повинна сказати, що саме забули назвати.
Подібно до цього можна попросити дитину відновити ряд із 5-7 слів, не пов'язаних між собою одиниць вимірювання. Другого разу ряд читається не повністю, одне зі слів опускається. Дитина повинна відновити пропущене слово (а надалі і його місце в ряду).
Перетворення
Учням називають одну з одиниць вимірювання і пропонують виконати перетворення з більших у менші.
Доторкнися до …
Учням пропонується у класі доторкнутися до тих предметів, масу яких вимірюють у грамах, кілограмах або довжину вимірюють у міліметрах, сантиметрах, дециметрах, метрах.
Я знаю …
Учням пропонується назвати одиниці вимірювання величин зі словами: «Я знаю 5 одиниць вимірювання часу: 1 -…, 2 - … (маси, довжини, площі)
Добре-погано
Вчитель знайомить дітей з якимось явищем (предметом, поняттям, образом), наприклад день (ніч), і просить відповісти на запитання: «Що хорошого, коли у нас день (ніч)?»
Діти висловлюють свою думку. Потім ведучий запитує: «А що поганого, коли у нас ніч (день)?»
Навіщо і чому?
Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:
1) на припущення, вгадування, домислювання;
2) на з'ясування причини або смислу подій;
3) на прийняття рішення та планування власних дій.
Запитання першого типу:
- Для чого нам потрібні одиниці вимірювання довжини?
- Навіщо нам потрібен годинник?
Запитання другого типу:
- Чому після ночі наступає день ?
- Чому предмети вночі темні, а вдень світлі?
Запитання третього типу:
- Як довідатися, котра година?
- Як дізнатися масу предмета?
Проклади маршрут
На дошці записані приклади з іменованими числами в довільному порядку (18 км + 21 км; 42 км + 43 км; 44км -22 км; 26 км – 15 км; 56 км – 34 км). На старті літачок. Діти повинні обчислити приклади, а потім стрілочками прокласти маршрут, починаючи з найменшої відповіді до найбільшої і навпаки.
Аналогічно можна використати кораблик, автомобіль чи автобус.
На яку годину призначено збір?
Командир однієї футбольної команди вирішив призначити час її збору за допомогою гри. Час засекретив, записавши на картках, і запропонував самим здогадатися про час збору. Діти повинні простежити за зміною чисел, записаних на картках. Починаючи з числа 5 за годинниковою стрілкою знайти число, за допомогою якого змінюються всі числа. Воно і означає час збору команд.
5 14 23 32 41
Чого не вистачає?
Вчитель називає дві одиниці вимірювання величин, а учні повинні назвати ті , які знаходяться між ними. Наприклад, учитель каже: 1 мм, 1 дм. Учні називають 1 см.
Список використаних джерел та літератури: