ЗАВДАННЯ
З ПРАКТИЧНОЇ РИТОРИКИ
Урок 1
Дата_____________
Тема. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі.
Оратор - _____________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Красномовство - ______________________________________________________
_____________________________________________________________________
Комунікація - ________________________________________________________
_____________________________________________________________________
*Напишіть найвідоміших ораторів Стародавньої Греції та Риму.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Прочитай основні правила красномовства. Поміркуй, які з цих пунктів ти дотримуєшся у спілкуванні з іншими, а які порушуєш.
9 правил красномовства Цицерона
1. Говори зрозуміло.
2. Говори легко, але не дуже багато, давай іншим можливість виступити.
3. Не перебивай.
4. Будь ввічливим.
5. Прагни говорити вишукано.
6. Ніколи не критикуй інших людей, коли їх немає поряд.
7. Не відволікайся на другорядні речі.
8. Не говори про себе.
9. Ніколи не виходь з себе.
3. Вправа «Павутинка»
- Поєднайте роди красномовства з конкретними життєвими прикладами. Розфарбуйте віконце відповідним кольором та поставте потрібну цифру.
Судове красномовство
Церковне красномовство
Соціально – побутове красномовство
Академічне красномовство
Соціально-політичне красномовство
4. Робота в групах
- Прочитайте запропоновані ситуації. Поміркуйте, чи матимуть відповідні виступи успіх. Проаналізуйте причини невдач промовців та визначте, яких помилок вони припустилися. Запишіть ваші думки.
Група 1. Лектор виходить на трибуну. Головуючий називає його прізвище, не згадуючи при цьому ні про його діяльність, ні про місце роботи, ні про тему лекції. Лектор відразу ж починає з самої суті справи. Ви слухаєте його і з окремих уривчастих зауважень силкуєтеся зрозуміти, хто він і звідки; чи те, про що він говорить, пов'язане з його професійною діяльністю, чи це просто його захоплення; скільки часу він працює над цією проблемою.
Група 2. З'явився лектор - поважний, самовпевнений. Довго nopпався в портфелі, дістав купу паперів, не поспішаючи розклав їх на кафедрі, поправив окуляри і почав читати. Його монотонний голос бринів рівномірно, повільно, заколисливо. У залі запала нудьга, байдужість.
Група 3. У переповненому залі розпочалася лекція. Раптом із задніх рядів озвалося кілька чоловіків: «Голосніше! Нічого не чути!» Лектор знітився. Почав було говорити голосніше, але через кілька хвилин його голос знову стишився, і знову зауваження із залу. Промовець ще раз підвищив голос, але цього разу лише на якусь хвилю. Слухачі в останніх рядах втратили до лекції інтерес і перестали просити лектора говорити голосніше.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Тест-контроль
- Виконайте тестові завдання.
1. Риторика – це наука
А про наголоси
Б про красномовство
В про правильне написання
Г про текст
2. Де виникла риторика як потреба у спілкуванні з народними масами?
А Давня Греція
Б Давній Рим
В США
Г Китай
3. Засновником риторики як науки вважається:
А Арістотель
Б Сократ
В Демосфен
Г Одіссей
4. Сучасна риторика це образ такої науки, як
А Естетика
Б Педагогіка
В Філософія
Г Логіка
5. Оратор - це особа, яка
А Проголошує промову
Б Виразно читає
В Редагує текст
Г Всі відповіді правильні
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Оцінка ____________________
Урок 2
Дата______________
Тема. Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування.
2. Письмова розминка
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
_______________________________________________________
3. Вибіркове списування
- Випишіть чинники, що впливають на вибір слова і тональності в кожній мовленнєвій ситуації. Перекажіть текст дотримуючись потрібної інтонації.
Однією з умов успішного спілкування є дотримання мовленнєвого етикету (від фр. вироблені суспільством норми поведінки). Мовленнєвий етикет українців вироблявся впродовж тисячоліть і відбиває культурні традиції народу, загальнолюдські моральні цінності – доброзичливість, повага, привітність.
За змістом, характером та умовами спілкування розрізняють кілька етикетних мовних формул (звертання, вітання, знайомство, запрошення, прохання, вибачення, втішання, комплімент, побажання, вдячність, прощання тощо), завдяки яким створюється певна тональність комунікативної дії.
При цьому треба добре засвоїти чинники, що впливають на вибір словесної формули та тональності в кожній ситуації, наприклад:
У процесі спілкування, тому числі й офіційному, особливе значення має категорія ввічливості – звертання, вітання, прощання, подяка, вибачення, прохання, комплімент.
Комплімент (фр. вітання) – слова, що містять невелике перебільшення позитивних якостей людини (розумово-вольових, морально-етичних), а також стосується зовнішнього вигляду тощо. Комплімент допомагає викликати симпатію співрозмовника, піднести йому настрій, зробити приємність. Він допомагає людям спілкуватися, жити разом, працювати.
Варто відзначити ще одне правило ввічливості, яке діє у всьому світі, – це усміхайтеся! Усмішка як засіб становлення добрих стосунків між людьми. Вона триває одну мить, а пам'ять про неї часто зберігається назавжди. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і служить паролем для друзів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Робота в групах
Група 1. Уявіть, що ви перебуваєте в незнайомому місті й шукаєте потрібну вулицю. З якими словами ви звернетеся до перехожого, який поспішає? Що скажете на прощання?
Група 2. Ви не згодні з висловленою думкою співбесідника. Як ви про це скажете йому? Запропонуйте кілька варіантів.
Група 3. Ви хочете попросити вибачення в товариша, якого вчора безпідставно образили. З якими словами звернетеся до нього? Запропонуйте кілька варіантів.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Самостійна робота
- Назвати і записати слова та словосполучення, за допомогою яких ми можемо привітатися і попрощатися.
Оцінка ____________________
Урок 3
Дата_______________
Тема. Особистість мовця. Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця.
Ч_________________________
А_________________________
У_________________________
Щ________________________
О_________________________
О_________________________
Д_________________________
*Розфарбуйте розмальовку. Зверніть увагу на одяг оратора.
- Прочитайте текст мовчки. Визначте його тему та основну думку. Доберіть заголовок та складіть план. Чи замислювалися ви коли-небудь над іміджем власним і іміджем того, хто доносить до вас якусь інформацію? Перекажіть текст за планом, доповнюючи власним досвідом.
_____________________________
(Назва)
Зовнішність є вагомим чинником успіху того, хто виступає. І тут важливо володіти собою, уміти «створювати імідж», певний образ. Недарма існує спеціальна професія - іміджмейкер, тобто людина, що допомагає створити імідж. Зачіска, охайність рук та нігтів, макіяж, стан взуття та одягу - усе це уважно фіксується і впливає на сприйняття ваших слів.
Не кожен може похвалитися, що природа дала йому високий зріст, міцну статуру й грацію жестів. Але буває, що зовні непоказна людина, коли ви-ступає, мов магніт, притягує увагу аудиторії. За кожним її жестом уважно стежать, підкоряючись ритмові її виступу.
Інколи промовець спирається на атрибути своєї професії, які забезпечують бажаний імідж автоматично. Так, у церковному красномовстві кафедра чи амвон, блискуче тло інтер'єру, пишні ризи вже забезпечують певну увагу слухачів.
Інша справа - світське красномовство. Тут, щоб привернути до себе увагу, оратор мусить вдаватися до певних прийомів. При цьому важливо дотримуватися міри. Не варто бути ексцентричним, не личить екстравагантно одягатися, так само, як і робити незвичайну зачіску, вдаватися до особливих жестів тощо.
Вираз обличчя, хода, якою ви йдете до місця виступу, постава - випростана чи згорблена, ваша жестикуляція - створюють певне враження ще до того, як ви сказали перше слово. Симпатія чи антипатія до оратора формується саме в ці найперші хвилини.
У кожної людини є те, що називають чарівністю (або шармом, як кажуть французи). Та не кожен уміє її використовувати. Недосвідчений оратор інколи боїться аудиторії. Йому здається, що всі його сприймають критично, що його «бачать наскрізь». Але насправді кожен може змусити аудиторію слухати свій виступ. Треба тільки бути щирим і ставитися до людей з повагою. Навпаки, усяке хитрування, намагання «себе подати», якось підкреслено причепуритися можуть сприйматися як вияв комплексу неповноцінності (САбралювич).
Тема____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Основна думка_________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
План
І._____________________________________________________________________
ІІ._____________________________________________________________________
1.__________________________________________
2.__________________________________________
3.__________________________________________
ІІІ.____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою,
справедливості, тямущою (Платон).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна,
слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим, одночасно,
самим, ударом... (Ф. Прокопович).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Оратором, користь, предмета, вишукано, з, до, й, і, є, для, той, в, говорити,
важливості, кожного, гарно, відповідно, на, змозі, питання, часові, лише, хто,
задоволення, переконливо, слухачів (Тацит).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Риторика, думки, княгиня, цариця, і, мистецтв (Ф. Прокопович).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
А Артистизм
Б Сміливість
В Гордість
Г Зухвалість
Д Самовпевненість
А Уміти слухати
Б Перебивати спврозмовника
В Звертатися на прізвисько
Г Використовувати етикетні формули
Д Спілкуватися за принципом "рівний рівному"
А Вишуканість зовнішнього вигляду
Б Стислість і небагатослівність
В Своєрідність та оригінальність
Г Різноманітність наукових та професійних термінів
Д Точність формулювань
А Міміку обличчя
Б Виразне читання доповіді
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
В Жести
Г Поставу
Д Рухи
Оцінка ____________________
Урок 4
Дата______________
Тема. Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту.
Дослідження підтверджують, що в середньому час нашого спілкування з іншими розподіляється наступним чином: приблизно 42-53 % часу ми слухаємо інших, 16-32 % — говоримо самі, 15-17 % — читаємо, 9-14 % — пишемо. Оскільки слухання займає такий великий обсяг часу, цей процес можна вважати значимою формою міжособистісної комунікації. Більшість людей оцінюють точність свого слухання на 70-80 %. Однак ціла низка досліджень підтверджує, що в дійсності ефективність слухання у більшості становить 25 %, тобто 75 % почутих повідомлень втрачаються. Ми думаємо швидше, ніж говоримо. Звичайна людина здатна сприйняти до 500 слів у хвилину, у той час середня швидкість усного мовлення — від 125 до 150 слів в хвилину.
Опорна схема
Уявіть, що ви виголошуєте промову перед аудиторією. Стежачи за реакцією слухачів, помічаєте, що через деякий час після початку вашого виступу їхня увага тимчасово згасає, вони втрачають інтерес до лекції - перешіптуються, крутяться на своїх місцях, не дивляться на вас, позіхають, «клюють носом». Запропонуйте різні варіанти відновлення контакту зі слухачами й активізації їхньої уваги. Запишіть ці варіанти.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Письмова розминка
- Прочитайте, передаючи: байдужість, радість, здивування, іронію, захоплення, розчарування. Складіть 2 речення з поданими словосполученнями (на вибір).
Я з тобою згоден. Ти щасливий. Ходімо швидше. Це була непроста робота. Пані та панове! Учениці та учні! Мої кохані! Леді та джентльмени!
5. Тест-контроль
1. Слухання - це...
А реакції, зумовлені досвідом людини
Б володіння певними навичками роботи з інформацією
В розуміння того, що вам пояснюють
Г правильне розуміння слів і почуттів мовця
Д вид словесної комунікації, метод сприйняття інформації
А слухання - заради задоволення
Б візуалізація
В удумливе слухання
Г критичне слухання
Д емпатичне слухання
А емоційні переживання
Б розуміння
В аналіз та оцінка змісту інформації
Г суб'єктивне сприйняття інформації
Д запам'ятовування
А контролювання дій оратора
Б чути, щоб зрозуміти
В краще запам'ятати інформацію
Г сприйняття інформації суб'єктивно
Д аналіз та оцінка змісту
А бути красномовним
Б добре знати предмет розмови
В тримати зоровий контакт з аудиторією
Г на ходу визначати реакцію слухачів
Д намагатися бачити в кожному співбесідника
А емоційна налаштованість
Б жести оратора
В поза і міміка оратора
Г зоровий контакт з аудиторією
Д мовні прийоми утримання уваги аудиторії
А приємний голос
Б яскрава міміка
В механічні жести
Г неприємний різкий голос
Д неприваблива зовнішність
8. Виберіть слова, що затримують увагу співрозмовника.
А уявіть собі
Б якнайкраще
В не повірите
Г до речі
Д між нами кажучи
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка ____________________
Урок 5
Дата_____________
Тема. Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту.
1 група: в залежності від обставин, виступ по темі, по проханню, по власному бажанню, за браком часу.
2 група: за нашою думкою, з великою охотою, по всім правилам, по потребі, по вимозі.
3 група: допустити помилку, вірний результат, ліквідувати недоліки, прийти до згоди, приходити до висновку.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема актуальна для обговорення, бо______________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Це питання зумовлене важливими причинами, бо___________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема містить такі ключові слова__________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ця тема охоплює ключові предмети обговорення____________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ми маємо зважити на те, що______________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
План
І._________________________________________________________________
ІІ.________________________________________________________________
1.______________________________________________
2.______________________________________________
3.______________________________________________
4.______________________________________________
ІІІ.________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ____________________
Урок 6
Дата________________
Тема. Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. Тренування виступу.
План
1. Умови спілкування.
2. Кількість учасників.
3. Мета спілкування.
4. Характер ситуації.
5. Ефективність спілкування.
— Чому ти сердишся й ображаєшся? Чи не краще заспокоїтися й пробачити? — запитав Учитель.
— А чому я повинен робити йому ласку й прощати його, він же... — хотів було виправдатися учень.
— Пробач, що перебиваю тебе,— сказав Учитель.— Дозволь поставити тобі два запитання, і тоді я відповім на всі твої «як» і «чому».
Учень ствердно кивнув.
— Тобі добре, коли ти гніваєшся й ображаєшся? — запитав Учитель.
— Ні, звичайно ж,— відповів учень.
— Так кому ж ти робиш послугу, коли завдяки незлобності, спокою й прощення робиш собі добре?
— Але скажіть, як можна не ображатися? Це ж так важко.
— Ти головне зрозумій, що кожен раз, коли ти захочеш ударити когось хлистом засудження або образи, першим, замахуючись, ти вдариш себе.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Прочитайте рекламні тексти. Визначте стратегію й тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні? Чиє мовлення більш ефективне?
І. Кетчуп «Домашній» виготовлений зі спілих херсонських помідорів, перероблених у день збирання врожаю. Саме тому він має такий чудовий природний смак та аромат. Кетчуп «Чумак» не містить ГМО, барвників і консервантів. ІІ. Кетчуп «Лагідний» — найпопулярніший кетчуп серед українців. Він має ніжну томатну основу з улюбленими спеціями (гвоздикою, корицею, мускатним горіхом, лавровим листом) і м’яку густу текстуру. Кетчуп «Лагідний» доповнює будь-який гарнір і м’ясо.
3. Творча робота (робота в парах)
- Створіть власну рекламу вашої улюбленої професії. Зацікавте абітурієнтів отримати саме цю кваліфікацію.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Проблемна ситуація
- Уявіть, що під час поїздки у потязі у вас зав’язалася розмова з сусіднім пасажиром. Ця людиною похилого віку виявилася досить надоїдливою. Спробуйте залагодити ситуацію, щоб не образити співрозмовника. Яку стратегію і тактику мовленнєвої поведінки ви використаєте. Запишіть цей діалог.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Як спонукати людину до того, щоб вона припинила говорити? Запишіть мовленнєві формули спонукання до мовчання.*
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка ____________________
Урок 7
Дата________________
Тема. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. Оцінювання мовленнєвого вчинку.
Мовленнєвий вчинок — це навмисно створене висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати на адресата в ситуації спілкування.
Мовленнєва подія - це конкретний факт мовленнєвої активності.
- Прочитайте речення і порівняйте їх. Проаналізуйте вчинки. Визначте ціннісне поле мовців, яким керуються мовці у вчинках.
«Не треба мені подарунків!» - каже дитина, невдоволена подарунком батьків на день народження.
«Не треба мені подарунків!» - каже дитина батькам напередодні дня народження, розуміючи тяжку фінансову ситуацію в родині.
«Обійдемося без святкової вечері й сукні (костюма)!» - мовлять ображені діти у відповідь на пояснення батьків, чому вони не в змозі оплатити це.
«Обійдемося без святкового одягу!» - заявили учні однієї з приватних шкіл Харкова, вирішивши витратити гроші, призначені на випускну вечірку, на допомогу хворим дітям.
*Виконайте синтаксичний розбір одного з речень (на вибір). Надпишіть над кожним словом частину мови.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Виявлення вчинку
- Встановіть відповідність між мовленнєвим вчинком та конкретною ситуацією.
1. Учителька виявила дві однакові роботи, одна з яких списана. Запитання «Хто в кого списав?» |
А Бездіяльність
|
2. 14-річний Володимир Приходько виніс дворічну сусідку з палаючого будинку. |
Б Висловлення
|
3. У ситуації, коли всі довкола глузували з однокласниці і дошкульних дотепах, подруга сказала: «Я вірю в тебе! Ти класно зіграєш цю роль». І ці декілька слів не лише додали сил, уселили віру, а й змінили життя. |
В Мовчання обох
|
4. Сцену жорстокого поводження з ученицею спостерігав натовп допитливих однокласників ... |
Г Свідома дія
|
|
А |
Б |
В |
Г |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
3. Робота з ілюстрацією
- Розгляньте малюнок. Оцініть мовленнєвий вчинок кожного мовця. Розфарбуйте ілюстрацію.
4. Тест-контроль
1. Будь- яке передавання думок, що відбулося за допомогою слів, називають
А мовленнєвим вчинком
Б мовленнєвою подією
В мовленнєвою ситуацією
Г мовленнєвою поведінкою
2. Яка етикетна форма є помилковою?
А Вибачаюсь!
Б Вибачте!
В Перепрошую!
Г Пробачте!
3. Схематично формулу мовленнєвої діяльності можна зобразити так:
А що - про кого - як довго – з якою метою
Б звідки – що – хто – коли – чому
В хто – звідки – чому - за якої умови
Г хто – кому – чому - про що – де – коли
4. Мовленнєва ситуація – це:
А вплив на аудиторію з урахуванням її особливостей
Б з біг обставин, що спонукають до мовлення
В спосіб переконання своїх друзів та колег
Г публічний виступ, вишуканість і витонченість вираження думок
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Оцінка ____________________
Урок 8
Дата________________
Тема. Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки.
1. Комунікативна розминка
- Уявіть ситуацію: вам доручили виступити на ток-шоу з метою доведення своєї думки, позиції, ставлення до обговорюваних проблем громадянської відповідальності. Яким видом суперечки ви скористаєтеся в такому випадку? Чому? Про які проблеми будете говорити?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Результат
Менше 8 балів. Ви прагнете уникати суперечок, а якщо все ж таки доводиться відстоювати свої погляди, то робите це спокійно, не ображаючи співбесідника. Ви — коректний та приємний співбесідник.
9-12 балів. Ви не ухиляєтеся від суперечок, але прагнете сперечатися за принциповими питаннями, оскільки не завжди контролюєте свою мову та поведінку. Потім нерідко каєтеся у своїх репліках… Витриманості та коректності в полеміці Вам не вистачає.
30-38 балів. Ви постійно вступаєте в суперечки, не відрізняючи головного від другорядного. Вас не хвилює істина, Ваша мета — отримати в суперечці перемогу, довести, що саме Ваші погляди правильні. Ви — небажаний опонент для більшості людей. Потрібно менше сперечатися.
В існуванні різних поглядів на одну й ту саму проблему немає нічого дивного кожне явище багатогранне розмаїттям зв’язків з’єднане з іншими одній людині важко врахувати всі його сторони. Суперечки найчастіше тому й виникають що партнери по спілкуванню звертають увагу на різні сторони одного явища і кожний із них має рацію. Інколи партнери ведуть суперечку кожний з яких турбується лише про свої інтереси.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
А Суперечка — вид комунікації, який передбачає зіткнення думок або позицій.
Б Суперечка — це процес пошуку істини, аргументоване відстоювання свого погляду на ту чи іншу проблему.
В Суперечка — процес обміну протилежними думками.
Г Суперечка — це процес пошуку істини, аргументоване відстоювання свого погляду на ту чи іншу проблему й спростування протилежних думок.
А опонент та модератор
Б пропонент та модератор
В пропонент та опонент
Г пропонент, опонент, модератор
А ...людина зі своїми переконаннями, позицією щодо питання, яке обговорюють.
Б ... хто ініціює обговорення, підтримує й аргументує тезу в дебатах.
В ... хто заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези.
Г ... хто контролює обговорення, підтримує й аргументує тезу в дебатах.
А ...ініціює обговорення, підтримує й аргументує тезу в дебатах.
Б ...підтримує, істинність або слушність тези, яку висунув пропонент.
В ...заперечує, піддає сумніву істинність, уточнює тезу, яку висунув пропонент.
Г ...заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези, яку висунув пропонент.
А ...лише неоднозначне актуальне питання на суспільно-політичну тему.
Б ... лише неоднозначне за своєю істинністю питання.
В ...лише неоднозначне питання на морально-етичну тему.
Г ...лише неоднозначне питання на суспільно-політичну тему.
А дискусія, диспут, діалог.
Б дискусія, диспут, монолог.
В дискусія, диспут, полеміка.
Г дискусія, диспут, полілог.
А ...вид публічної суперечки, предметом якої є наукове або суспільно важливе питання.
Б ...різновид суперечки, метою якої є не досягнення згоди, а перемога над супротивником, утвердження власного погляду.
В ...обговорення різними людьми певного суперечливого чи складного питання з метою доведення власної думки.
Г ...обговорення різними людьми певного суперечливого чи складного питання з метою спільного пошуку істини, вирішення проблеми, досягнення згоди між учасниками суперечки.
А ...обговорення різними людьми певного суперечливого чи складного питання з метою спільного пошуку істини, вирішення проблеми, досягнення згоди між учасниками суперечки.
Б ...різновид суперечки, метою якої є не досягнення згоди, а перемога над супротивником, утвердження власного погляду.
В ...вид публічної суперечки, предметом якої є наукове або суспільно важливе питання.
Г ...констатація фактів, доведення своєї думки, переконання співрозмовника.
А Етимологією
Б Еристикою
В Синергетикою
Г Екліптикою
А ... римські філософи.
Б ... німецькі філософи.
В ... давньогрецькі філософи.
Г ... східноєвропейські філософи.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка ____________________
Урок 9
Дата________________
Тема. Аргументи й докази. Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання.
А, думає, У, хто, перемагає, суперечці, не, хто, той, той, гарячкує.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
А плідно вести дискусію
Б переконувати аудиторію
В вигравати суперечку
Г усі наведені відповіді
2. Прийом, що допомагає розрядити напружену атмосферу, створити хороший настрій
А відтягування заперечення
Б доведення тези опонента до абсурду
В бумеранг
Г гумор, іронія, сарказм
3. Наведення доказів на користь противника, а потім несподівана демонстрація їхньої непереконливості - це...
А відтягування заперечення
Б "заковтування гачка"
В бумеранг
Г гумор, іронія, сарказм
4. Мета цього прийому - змусити опонента захищатися, поставити його в скрутне становище, створивши сприятливі умови для суперечки
А апеляція до публіки
Б бумеранг
В атака запитаннями
Г посилання на авторитети
5. Прийом, що чинить психологічний тиск на опонента через вплив на почуття слухачів, їхні думки, інтереси
А апеляція до публіки
Б бумеранг
В атака запитаннями
Г посилання на авторитети
6. Якщо з якихось причин у цей момент немає сил заперечити опоненту й потрібен час, щоб зібратися з думками, можна застосувати прийом
А посилання на авторитети
Б бумеранг
В відтягування заперечення
Г атака запитання
7. Основне завдання цього прийому - показати, що аргументація хибна, оскільки результати та наслідки суперечать дійсності
А гумор, іронія, сарказм
Б доведення тези опонента до абсурду
В "заковтування гачка"
Г бумеранг
8. Прийом полягає в тому, що теза чи аргумент повертаються проти тих, хто їх висловив
А бумеранг
Б "заковтування гачка"
В атака запитаннями
Г посилання на авторитети
9. Використання начебто давно сформованої думки публіки щодо певного питання - це...
А бумеранг
Б "заковтування гачка"
В атака запитаннями
Г посилання на авторитети
10. Питання, що передбачають тільки два варіанти відповіді: "так" чи "ні"
А прості
Б закриті
В коректні
Г нейтральні
11. Питання, що вимагають не менше двох відповідей
А відкриті
Б складні
В некоректні
Г провокаційні
12. Питання, що збивають людину, примушують виправдовуватися, заганяють у неочікувану ситуацію, чинять психологічний тиск
А відкриті
Б складні
В недоброзичливі
Г некоректні
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінка ____________________
1