Казки народів світу.
2.1. Літературний диктант .
-
Розповідний народно-поетичний твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил (казка).
-
Казка, яка має конкретного автора (літературна).
-
Художній засіб, який дає змогу втілити загальні поняття у конкретних образах (алегорія).
-
Різновид казок, героями яких є тварини (про тварин).
-
Риса характеру, яку уособлює лисичка (хитрість).
-
Характерною особливістю цього різновиду казок є перевага чарівного над реальним (чарівні).
-
В цих казках зображено реальність, повсякденне життя людей (соціально-побутові).
-
В якому українському місті знаходиться музей під відкритим небом «Галявина казок»? (Ялта).
-
До якого різновиду казок належить казка «Язиката Хвеська»? (соціально-побутові).
-
До якого різновиду казок належить казка «Лисичка-кума»? (про тварин).
-
Які казки передавалися з уст в уста і їх автором є народ? (народні).
-
Однією з ознак народної казки є обов’язкова перемога добра над злом (так).
2.2. Казкова вікторина. Вгадай казку за предметом.
-
Чарівне люстерко («Білосніжка»).
-
Корабель, що вміє літати («Летючий корабель»).
-
Шапочка червоного кольору («Червона шапочка»).
-
Кришталева туфелька («Попелюшка»).
-
Веретено («Спляча красуня»).
-
Човник і срібне веселечко («Івасик-Телесик»).
2.3. Криптограма. Розшифруй криптограму і дізнаєшся назву найдавнішої індійської пам’ятки.
20, 1, 18, 28, 1, 23, 1, 18, 23, 21, 1.
Відповідь: «Панчатантра»
2.4. Віднови послідовність подій (за казкою «Фарбований шакал»).
-
Одного разу він потрапив у місто.
-
У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава.
-
Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал!
-
Мене сьогодні створив сам Брахман.
-
…він почув десь далеко тужливе виття шакалів.
-
…а там ускочив у бочку із синьою фарбою.
Відповіді: 2, 1, 6, 4, 5, 3.
2.5. Літературний диктант за казкою «Іссумбосі або Хлопчик-мізинчик»
-
Країна вранішнього сонця (Японія).
-
Дерев’яні палички для їжі (хасі).
-
Японське традиційне вбрання (кімоно).
-
Як називається дерев’яне взуття японців (гета).
-
Що означає ім’я Іссумбосі? (Хлопчик-мізинчик).
-
Куди Іссумбосі просив батьків відпустити його? (у столицю).
-
Із чого хлопчик зробив собі меча? (із голки).
-
Що слугувало Іссумбосі за човен? (чайна чашка).
-
Кому найбільше припав до душі Іссумбосі у будинку вельможі? (дочці вельможі).
-
Від кого хлопчику вдалось врятувати дочку вельможі? (від двох оні).
-
Який скарб мали чудовиська? (чарівний молоток).
-
Чудо, яке сталося з Іссумбосі (він виріс).
2.6. «Істинне—хибне» (за казкою «Пензлик Маляна»). Учні біля номера істинного твердження ставлять «+», біля хибного—знак «-».
-
Великий Китайський мур—одне із чудес світу. «+»
-
Китайське письмо нічим не відрізняється від українського. «-»
-
Із самого малечку Малян мріяв навчитися малювати. «+»
-
З часом Малян купив собі пензлика і навчився малювати. «-»
-
Маючи чарівного пензлика, Малян малював собі іграшки, яких раніше не мав. «-»
-
Місцевий поміщик хотів, щоб Малян малював лише для нього. «+»
-
Хлопчик намалював драбину, щоб вибратися зі стайні. «+»
-
Малян заробляв на життя, малюючи картини. «+»
-
Картини не подобались імператору і він наказав кинути хлопця до в’язниці. «-»
-
Малян намалював змію, яка з’їла імператора. «-»
-
Імператор обіцяв Маляну нагороду, якщо той малюватиме лише для нього. «+»
-
Малян намалював море і бурю, яка знищила корабель імператора. «+»
2.7. Літературний диктант за казкою «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож).
-
Відома збірка народних казок, переважна частина з яких є арабськими («Тисяча і одна ніч»).
-
Як звали дівчину, яка тисячу і одну ніч розповідала казки царю Шахріяру? (Шахразада)
-
Зі скількох частин складається казка «Синдбад-Мореплавець»? (з семи)
-
Відважний купець, котрий переживає пригоду за пригодою (Синдбад).
-
До чиєї оселі потрапив Синдбад і його друзі, прибившись до незнайомого острова? (велетня-людожера).
-
Кого першого з’їв велетень? (капітана)
-
Зумівши втекти від людожера, яке інше чудовисько зустрілося друзям? (величезна гадюка)
-
Синдбад втратив на острові всю свою команду (так).
-
Що одного дня побачив Синдбад на обрії? (корабель).
-
Кому раніше належав крам, який подарували Синдбадові на кораблі? (Синдбадові-мореплавцю)
2.8. Закінчи речення. За змістом казки «Пані Метелиця».
-
Жила на світі одна вдова і мала …(дві) доньки.
-
Пасербиця випадково втопила у криниці …(починок).
-
Із великого жалю стрибнула пасербиця у…(криницю).
-
Підійшла пасербиця до печі й повиймала весь…(хліб).
-
Дівчина струснула яблуню—і …(яблука) градом посипалися на землю.
-
Дівчина спочатку злякалась Пані Метелицю, бо в неї були великі …(зуби).
-
Пасербиця мала підбивати подушки так, щоб з них летів пух, тоді на землі йшов…(сніг).
-
Коли пасербиця поверталася додому, на неї полився…(золотий дощ).
-
Сповіщав про повернення дівчат додому…(півень).
-
Щойно ледарка підійшла до брами, як на неї перекинувся казан …(смоли).
-
Оце тобі твій …(заробіток).
-
У 1812 р. вийшло друком перше видання зібраних Якобом і Вільгельмом Ґрімм…(«Казок для дітей і родини»).
2.9. «Літературне лото» за творчістю братів Ґрімм. Поєднай імена героїв із назвою казки, в якій вони діють.
1.«Бременські музиканти»
|
1.Сірий Вовк
|
-
«Червона шапочка»
|
2. Осел
|
-
«Ґензель і Ґретель»
|
3.Семеро гномів
|
-
«Білосніжка»
|
4.Велетень
|
-
«Хоробрий кравчина»
|
5.Зла відьма
|
-
«Рапунцель»
|
6.Бідний дроворуб
|
Відповіді:
1-2; 2-1; 3-6; 4-3; 5-4; 6-5.
2.10. Літературний диктант. О. С. Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів».
-
Де народився О. С. Пушкін? (в Москві)
-
Як звали няню Пушкіна? (Орина Родіонівна)
-
Хто ще, крім няні, прищеплював малому поетові любов до фольклору, до простої російської мови?(бабуся, Марія Олексіївна)
-
Хто щодня, щоночі кружляє на золотім ланцюгу? (кіт учений)
-
Хто несе богатиря через ліси й через моря? (чаклун)
-
Над чим чахне цар Кощій? (над злотом)
-
Що робить кіт учений, коли іде ліворуч? (казку повіда)
-
Який чарівний предмет мала мачуха? (дзеркальце)
-
Як звали нареченого царівни? (Єлисей)
-
Що дала дівчині черниця, тим самим отруївши її? (яблуко)
-
Де оселилася в лісі царівна? (в теремі)
-
Що допомогло Єлисею знайти царівну? (вітер)
2.11. «Хто сказав?» за казкою Г. К. Андерсена «Соловей». Визначити, хто вимовив ту чи іншу фразу.
-
«Кажуть, у нас є чудова пташка , яка зветься соловей, і нібито немає в моїй державі нічого кращого за неї». (імператор)
-
«Ніколи не чув її імені». (міністр)
-
«Хочу почути солов’я!» (імператор)
-
«Соловей! Звичайно, знаю! Як він гарно співає!» (бідна дівчинка)
-
«…я влаштую тебе на посаду придворної куховарки, якщо ти проведеш нас до солов’я!» (міністр)
-
«Мене приємно слухати в лісі!» (соловей)
-
«Я бачив сльози на очах імператора. Ось моя нагорода!» (соловей)
8. «Дякую тобі, чудова пташко! …ти відігнала від мого ліжка Смерть». (імператор)
9. «Я не можу жити в палаці». (соловей)
10. «Доброго ранку!» (імператор)
2.12. «Літературне лото» за творчістю Ганса Крістіана Андерсена. Поєднай героїв(назви предметів) із назвою казки, в якій вони діють.
-
«Снігова королева»
|
1.Паперова балерина
|
-
«Дикі лебеді»
|
2.Кай
|
-
«Дюймовочка»
|
3.Еліза
|
-
«Принцеса на горошині»
|
4.Соловей, оздоблений дорогоцінним камінням
|
-
«Непохитний олов’яний солдатик»
|
5.Ластівка
|
-
«Соловей»
|
6.Справжня принцеса
|
Відповіді: 1-2; 2-3; 3-5; 4-6; 5-1; 6-4.
2.13. Чи правдиве твердження? ( за творчістю Оскара Уайльда) .
1. Оскар Уайльд народився в м. Дубліні (Ірландія). (так)
-
О. Уайльд дивував Лондон своїм незвичайним одягом. (так)
-
Збірка його казок мала назву «Казки для дітей та дорослих» (ні)
-
«Гранатовий будиночок»—одна із збірок письменника. (так)
-
Героями казок О. Уайльда були лише лісові звірі. (ні)
-
Зимової морозної ночі дроворуби знайшли в лісі маленького хлопчика. (так)
-
Дружина дроворуба неймовірно зраділа появі в їхній сім’ї Хлопчика-Зірки. (ні)
-
Хлопчик був неймовірно гарним, та гордим і жорстоким. (так)
-
Коли Хлопчик-Зірка зрозумів, що бідна жінка є його справжньою матір’ю, то з радості заплакав. (ні)
-
Ставши потворним, хлопчик зрозумів свою вину перед матір’ю. (так)
-
Хлопчик-Зірка знав, де шукати маму. (ні)
-
Хлопчик знайшов маму і, отримавши її прощення, краса до нього повернулася. (так)
2.14. Хмара слів. Користуючись хмарою слів, виберіть риси, які притаманні Хлопчику-Зірці на початку казки і вкінці.
2.15. Підсумки. Жартівлива вікторина.
-
Хитрий і корисливий звір, якого погубив спів. (шакал Чандарава)
-
Дівчинка, яка їздила в гарбузові. (Попелюшка)
-
Дівчинка, сльози якої, наче полум’я. (Герда)
-
Казка, в якій звірі створили музичну групу. («Бременські музиканти»)
-
Хлопчик, який за допомогою голки переміг чудовиськ. (Іссумбосі)
-
Казка, в якій дівчинка зимою шукала квіти. («Дванадцять місяців»)
-
Купець, якому не жилося спокійно без пригод. (Синдбад)
-
Казка, в якій хлопчик за свою жорстокість поплатився зовнішністю. («Хлопчик-Зірка»).
-
Дівчина, яку вбило яблуко.(Білосніжка)
-
Його врятував солов’їний спів. (імператор)
-
В цій казці за лінь нагородили смолою. («Пані Метелиця»)
-
Хлопчик, частина імені якого сяє у нічному небі. («Хлопчик-Зірка»)
2.16. Склади літературний пазл.
2.17. Самооцінка досягнень.
-
Я знаю, на які три види поділяються казки…( про тварин, чарівні, соціально-побутові).
-
Я вмію визначати …(тему та ідею) прочитаної казки.
-
Я можу назвати імена відомих збирачів і авторів казок… (Ш. Перро,
Я. і В. Ґрімм, О. С. Пушкін).
-
Я можу переказати зміст прочитаних і проаналізованих на уроках зміст народних казок…(«Фарбований шакал», «Пензлик Маляна», «Іссумбосі або Хлопчик-Мізинчик», «Синдбад-Мореплавець»).
-
Я оцінюю свої досягнення з розділу «Казки народів світу» на…балів.
2.18. Зафарбуй і перевір!