ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
Вчитель-дефектолог
Бриль Д.В.
Таврійськ 2019
Творча активність школярів на уроці не виникає сама по собі, її треба стимулювати, створюючи відповідну атмосферу. Найефективніший прийом для цього - застосування гри, ігрових ситуацій, завдяки яким значно зростає інтерес учнів з особливими потребами до навчання.
Гра – провідна діяльність дитини, яка допомагає їй отримувати перші яскраві враження від пізнання світу речей, предметів, самої себе; пробуджує паростки допитливості, дає можливість відчути себе успішною та самодостатньою.
Введення дидактичних ігор та ігрових ситуацій дає змогу учням доступній, цікавій формі навчитися пізнавати красу навколишнього світу, розширювати і поглиблювати свої пізнавальні інтереси, оволодіти основами образотворчої грамоти.
Дидактична гра чи вправа під час уроку триває 3-5 хвилин. Пояснення змісту має бути коротким, зрозумілим і емоційним. Усі дидактичні ігри повинні бути узгодженні із змістом наступної образотворчої діяльності.
Матеріал: картки-завдання із вказівкою, які кольори треба змішати, щоб одержати третій, і навпаки: є колір, треба визначити, які два кольори змішали, щоб його одержати.
Хід гри: Кожен учень одержує картку, на якій він повинен виконати завдання:
а) два зафарбовані прямокутники, наприклад, один жовтий, інший-коричневий, між ними знак «+», а третій прямокутник не зафарбований.
Учні зміщують на палітрі два вказаних кольори, одержують третій і зафарбовують ним прямокутник;
б) прямокутник зафарбований кольором початку осені, наприклад, зеленувато-жовтим, поряд з ним-два не зафарбовані прямокутники, з’єднані знаком «+».
Примітка: Щоб зацікавити дітей, можна створити ігрову ситуацію: дощем змило кольори з деяких осінніх листків (замість прямокутників використати зображення листків), треба поновити їх колір.
Матеріал: 8-10 репродукцій пейзажів, набори цифр (за кількістю репродукцій) для кожного учня.
Хід гри: Учитель повідомляє, що вранці від Сонечка надійшов лист: «Дорогі діти! Я розгубилося! Я повинно десь світити, але забуло де. Допоможіть мені, будь ласка! Спробуйте знайти мою картину за словесним описом»
За командою учні піднімають картку з цифрою, що відповідає порядковому номеру репродукції картини, до якої було дано словесний опис.
Матеріал: на кожного учня набір карток із зображенням 7 дерев (ялина, дуб, клен, тополя, липа, горобина, каштан) та 7 фішок.
Хід гри: Учні отримують набори карток із зображенням дерев та фішки. Учитель попереджає , що треба бути уважними і спостережливими. Потім зачитує про одне з дерев загадку, а учні, у кого на картці є це зображення, закривають його фішкою і т.д.
Матеріал: картки із зображенням різних ознак пір року.
Хід гри: Учитель демонструє картки з ознаками різних пір року, серед яких учні повинні визначити ознаки весни ( приліт птахів, танення криги на річках, поява першої травички тощо)
Коли демонструється картка з зображенням ознаки весни, учні плещуть у долоні. Якщо учасник неправильно визначив ознаку весни, він вибуває з гри.
Підсумок гри підбивається як індивідуально, так і колективно.
Матеріал: розрізні картки-половинки «Метелики» по 4-5 пар на кожну дитину.
Хід гри: Учитель розказує дітям про те, що навесні з'являється багато різнокольорових і красивих метеликів. Вони літають, а під час цього вони то складають свої крильця, то розкладають. Давайте допоможимо метелику знайти половинки крилець, які він спочатку склав, а тепер хоче полетіти в небо.
Матеріал: картки на кожну дитину, кубик з крапками від 1 до 3 або від 1 до 6
Хід гри:
Зображення карток можна використати як шаблон за яким дитина має у такій самій послідовності викласти свої кульки .
На зображення кульок різного кольору на картці можна прищіплювати збоку прищіпки відповідного кольору. Наприклад, на зелену кульку-зелену прищіпку, на синю кульку – сину тощо
Можна роздрукувати картки у подвійному примірнику та грати у лото, шукаючи однакові зображення.
Якщо у вас є мозаїка, можна викладати різнокольорові її частини на відповідного кольору кульки або ж використовувати порядок кольорів для створення різнокольорових доріжок на дошці для мозаїки.
.
Учитель роздає аркуші, на кожному з яких намальоване коло радіусом 4 см. Діти на уроці працюють простими і кольоровими олівцями.
Повідомляє, що на урок завітав гість. Це-Барвінок. Він пропонує цікаву гру.
Барвінок . Діти, зараз я покажу вам свій малюнок. Це коло. Спробуйте відгадати, що я хотів намалювати за допомогою цього кола, і відтворіть це на своїх аркушах. Тільки не можна збільшувати і зменшувати це коло.
Діти домальовують коло. Не всі одразу здогадуються, як потрібно зображувати предмет, використовуючи готову форму кола. Барвінок вказує на помилки, допомагає переробити роботу. Коли малюнки майже готові, він підбиває підсумок: «Правильно, все це я й хотів намалювати!». Малюнки у всіх вийшли різні: повітряна куля, обличчя клоуна, Чебурашка, чайник, вишня, помідор, колесо, гарбуз, торт тощо. Барвінок додає: «Просто я такий хитрий, що одного кола мені було мало».
Дітям зразу полюбилася ця гра, але щоб вона не обридла, її треба поступово ускладнювати, вводячи:
В удосконаленні техніки малювання, засвоєнні деяких прийомів композиції допомагає, зокрема, гра у «фотографування». На екскурсіях у природу, прогулянках дітям пропонується «видошукач» - картонна планка розміром 15х10 см. З віконечком 10 х 7 см.
Учитель просить кожного «сфотографувати» те, що найбільше сподобалося, а після уроку образотворчого мистецтва, під час наступної прогулянки учні колективно вгадують, який предмет чи куточок природи зображено на тому чи іншому малюнку. Одночасно відбувається аналіз робіт.
З великим задоволенням шестирічні учні виконують на уроках образотворчого мистецтва ролі героїв казок. Такий ігровий прийом робить урок нестандартним, живим, і діти легко засвоюють правила образотворчої грамоти.
На уроках тематичного малювання можливе використання таких ігрових моментів, як відео репортажі з коментарями, віршами, розповідями.
Результативність образотворчої діяльності кожного учня залежить від того, з яким настроєм він працює, чи охоче виконує завдання. І коли дитина задоволена зробленим, коли малювання приносить їй радість – це вже успіх педагога.
Введення дидактичних ігор та ігрових ситуацій дає змогу учням шестирічного віку в більш доступній формі пізнавати красу навколишнього світу, розширювати й поглиблювати свої пізнавальні інтереси, оволодівати основами образотворчої грамоти, сприяє створенню атмосфери невимушеного творчого пошуку, емоційного комфорту.