Прислуцький навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Районний конкурс-ярмарок педагогічної творчості
+ презентації
Жабчик Наталія Володимирівна,
вчитель початкових класів
Прислуцького НВК
«ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Березне 2016
Жабчик Н.В. Інтелектуальні ігри в початкових класах. Методичний посібник. Прислуч, 2016, 34с.
Методичний посібник укладений відповідно до вимог чинної програми.
У збірці зібрані інтелектуальні ігри, що розвивають розумові здібності, логічне мислення, спостережливість, сприяють розширенню світогляду, тренують пам’ять. У процесі їх виконання формуються такі якості, як кмітливість, винахідливість, ерудованість, стійкість характеру, дух суперництва, яскрава емоційність, що приносить дитині радість і насолоду.
Рецензенти:
Зубчик Г.П., заступник директора з навчально-виховної роботи Прислуцького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Передмова
Навчання та виховання юних громадян будь-якої країни світу неможливе без упровадження гри та ігрових технологій. Гра використовується з навчально-пізнавальною, розвивальною і розважальною метою. Гра – один з найефективніших методів навчання, що максимально активізує інтелектуально-практичні та творчі можливості індивіда. Стимуляція творчих потенцій дитини, оптимізують інтелектуальні, практичні й фізичні здібності, виховують риси творчої особистості.
Саме тому у збірці зібрані інтелектуальні ігри, що розвивають розумові здібності, логічне мислення, спостережливість, сприяють розширенню світогляду, тренують пам’ять. У процесі їх виконання формуються такі якості, як кмітливість, винахідливість, ерудованість, стійкість характеру, дух суперництва, яскрава емоційність, що приносить дитині радість і насолоду.
Таким чином, організовуючи ігри, ми маємо пам’ятати, що серед великого розмаїття ігор інтелектуальна гра займає особливе місце у розвитку дитини. Вона є її першою розумовою працею, джерелом приємної розваги і приємного навчання, гімнастикою розуму і засобом самовдосконалення.
Отже, гра є одним з найдієвіших засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів. Уникати таких ігор – значить позбутися чи не найбільшої цінності у формуванні особистості.
Розвиток інтелектуальних здібностей у молодших школярів
Молодший шкільний вік - це період набуття знань, їх засвоєння. Вікові явища розвитку інтелекту та здібностей характеризуються зростанням темпу розумової активності, потреби до розумової напруги, зосередженістю уваги, збільшенням об`єму пам`яті, розвитком мислительних операцій – умінням аналізувати, синтезувати, порівнювати факти, події.
У молодшому шкільному віці провідною діяльністю є навчання. Тому необхідно для успішної адаптації дитини до шкільного життя здійснювати плавний перехід від одного виду діяльності до іншого. Для цього на уроках учитель застосовує різного роду ігрові прийоми. Він може їх класифікувати як в урочну діяльність, так і в позаурочну. Ігри повинні мати розвиваючий або пізнавальний характер. Їхньою метою є розширення кругозору, формування власного світогляду, інтересу до знань молодшого школяра. І тут на перше місце виходять саме ігри, що носять інтелектуальний характер.
Характерні риси інтелектуальних ігор за С.А.Шмаковим:
- вільна розвивальна діяльність;
- творчий, значною мірою імпровізований та дуже активний характер ігрової діяльності;
- емоційне піднесення діяльності, суперництво, змагання, конкуренція;
- наявність правил, що відображають зміст гри, логіку та послідовність її розвитку.
Суттєвими компонентами інтелектуальних ігор, які можуть бути використані на уроці чи занятті, є:
- збір потрібної інформації;
- пошук невідомого елементу, знань чи алгоритму досягнення мети;
- прийняття рішення ( логічний вибір одного шляху з можливих);
- подолання перешкод на шляху до встановленої чи обраної мети.
Головний позитивний чинник гри – спроможність стимулювати пізнавальну активність і викликати потребу вчитися, знати, довідуватися, досліджувати.
2. За твердженням В.П.Шашиної, існує декілька видів інтелектуальних ігор:
- ігри з олівцем та усні ігри;
- ребуси;
- кросворди, сканворди, чайнворди;
- ігри на шаховій дошці;
- головоломки;
- конкурси знавців – ерудитів.
Ігри допомагають досягти поставленої мети, під час їх гарантується засвоєння певних знань, умінь та навичок.
3. Поділ ігор на групи за Г.К.Селевко:
- за видом діяльності – рухливі (фізичні), інтелектуальні (розумові), трудові, соціальні, психологічні;
- за характером педагогічного процесу – навчальні, тренувальні, контролюючі, узагальнюючі; пізнавальні, розвивальні; репродуктивні, продуктивні, творчі; комунікативні, діагностичні, профорієнтаційні, психотехнічні;
- за характером ігрової методики – предметні, сюжетні, рольові, ділові, імітаційні, ігри – драматизації.
Крім цього, розрізняють ігри з використанням предметів, без використання предметів; настільні, кімнатні, комп’ютерні; ігри на відкритому просторі, а також з використанням різноманітних засобів пересування. Наприклад, Конкурс інтелектуалів, Конкурс капітанів, « Інтелект-шоу», «Наукова лабораторія», «Поле чудес», «Що? Де? Коли?», брейн-ринги, тощо.
У грі розвиваються необхідні кожній дитині розумові здібності, рівень розвитку яких має велике значення і проявляється в процесі навчання. Навчальні заняття, подані в ігровій формі, викликають у дитини емоційне піднесення.
Таким чином, організовуючи ігри, ми маємо пам’ятати, що серед великого розмаїття ігор інтелектуальна гра займає особливе місце у розвитку дитини. Вона є її першою розумовою працею, джерелом приємної розваги і приємного навчання, гімнастикою розуму і засобом самовдосконалення. Отже. гра є одним з найдієвіших засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів. Уникати таких ігор – значить позбутися чи не найбільшої цінності у формуванні особистості.
Приклади ігор ( з курсів):
- ігри з предметами і картинками ( що з’явилось, змінилось, зникло);
- кубування ( для розвитку критичного мислення) – на гранях куба нанесені крапки від 1 до 6:
1) опишіть це;
2) порівняйте це;
3) проаналізуйте це;
4) асоціюйте це;
5) знайди спосіб застосування цього;
6) знайди аргументи «за» і «проти» цього.
- порівняння картинок ( на асоціативне мислення)- 10-12карт.;
- роздавання « Сльозинок і посмішок2;
- незакінчені малюнки;
- ігри зі словами, реченнями.
4. Гра за Ш.О.Амонашвілі.
Ми помітили при знайомстві з психолого-педагогічною літературою, що вважається, що в початкових класах найчастіше повинні застосовуватись ігрові прийоми, бо діти люблять грати. Це думка особливо поширена стосовно першого класу - класу для шестиліток. Однак діти прагнуть до шкільного життя зовсім не для того, щоб продовжити там свої ігри, а для того, щоб утвердитися у своєму подорослішанні. Прагнення до школи саме і є одним із проявів пристрасті до дорослішання. Дітей потрібно вчити не граючись, а серйозно, з почуттям відповідальності. Це вчитель повинен грати так добірно й мистецьки свою роль в освітньому процесі, аби діти в цьому процесі забули про свою потребу до гри.
Самі духовні й природні субстанції В Дитині прагнуть, так би мовити, до вільної несвободи. Це яскраво видно на прикладі групової рольової гри. Дитина може цільно (з почуттям бажання) вибирати, в яку гру грати, яку взяти на себе роль. Вона може включитися або не включитися в колективну гру. Однак, якщо вона включається в гру і вибирає в ній роль, то знає, що зобов'язана буде підкоритися правилам гри, грати за правилами. Інакше діти виженуть її з гри, скажуть: "Ти не вмієш грати. "Ти нам заважаєш. З тобою нецікаво грати". Тобто підтверджується, що Дитина внутрішньо готова до вільної несвободи, до впорядкованої, узаконеної, суспільно дозволеної свободи, до звуження безвідповідального прояву інших своїх потреб.
Гра – це переживання вільного вибору. Змусити дитину гратись неможливо, якщо певні функції не включені. Дитина грається через внутрішнє бажання.
Але, включаючись до гри, дитина повинна підкорятись певним правилам, що її свободу обмежує. Коли дитина стомлюється, вона вільно виходить з гри. Тому Ш.О.Амонашвілі стверджує – що найголовніше у грі – вільний вибір: сама починаю гру, сама виконую правила, сама припиняю гру. Зберегти і в навчанні за дитиною право вільного вибору – основна задача вчителя. Педагогічна майстерність вчителя в цьому і полягає, щоб діти не втратили серйозного ставлення до навчання – бо вони приходять до школи не гратись, а навчатись. З одного боку гра може бути одними з методів навчання, з іншого – навчання повинно органічно входити до гри. Спостереження доводять, що кожна дитина у грі намагається обрати собі роль, більш престижну за віком, що сприяє дорослішанню. Вчитель повинен «моделювати» себе дещо дорослішим, ніж ті діти, з якими він зараз спілкується, і тоді вони будуть дорослішати разом з вчителем. Дитинство закінчується тоді, коли немає бажання дорослішати.
Найпростіші приклади інтелектуальних ігор:
Гра «Запитайка»
В якості матеріалу до гри можна використати будь – який сюжетний малюнок, що має проблемний зміст. Молодшим школярам пропонується ставити вчителю питання про все, що учень хоче дізнатись. Якщо вчитель не може відповісти, то виграє учень. Після цього корисно запропонувати йому скласти невелике оповідання за цим малюнком. При цьому слід звернути увагу, на які питання дитина дала сама відповідь, а на які ні. Визначається також характер питань, їх чіткість, осмисленість.
Гра «Пошук протилежних предметів»
Слід орієнтуватись на різні ознаки предметів та систематизувати протилежні предмети за групами. Завдання спрямоване на порівняння предметів, пошук нових властивостей предмету.
Гра «Висновки»
Треба вирішити задачу, зробити порівняльний аналіз.
Сергій старший за Олену, а Олена старша за Миколу. Хто найстарший, хто наймолодший з дітей?
Гра «Добре – погано»
Кожне явище можна оцінити з двох боків: як добре і як погане. Наприклад – «бійка»: хлопчик зумів відстояти себе – це добре, розірвав одяг – це погано, зумів захистити слабкого – це добре, будуть сварити батьки – це погано, показав хто головний – це добре, побився з другом – це погано.
Знайди щось добре в таких, на перший погляд, неприємних явищах:
- виліт літака затримується на 2 години;
- вчитель поставив учневі двійку;
- удома випадково викинули твою іграшку;
- поїздка до цирку відкладається.
Гра «Конструювання за зразком»
Спрямована на виявлення у дітей рівня розвитку просторового мислення, що лежить в основі формування інтелектуальних здібностей та аналізу взаємного розташування об`єктів у просторі.
В якості психотренінгів в роботі використовувались словесні ігри, головоломки, загадки, ребуси, проводились заняття з розвитку кмітливості, швидкості мовленнєво – мислительних процесів.
Таким чином, використання вищенаведених методів та прийомів сприяє всебічному розвитку особистості дитини, її інтелекту. Досвід роботи показав великі можливості для формування в молодших школярів такого важливого процесу пізнання світу, як інтелектуальні здібності.
Інтелектуальна гра «Колесо фортуни»
(1-2 класи)
Відбірний тур
У грі беруть участь дві команди . Склад команд – 6 осіб. Команди обирають запитання у одному з шести секторів. У кожному секторі є щасливий бал. За правильну відповідь вони отримують емблему . На запитання ,
яке команда не дала правильної відповіді , ведучий пропонує відповісти будь-якій команді, бажано надати можливість відповісти тій команді, яка має найменше балів. Час на обміркування – 1 хвилина.
Сектори |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Загадки |
|
|
|
|
|
|
Мультфільми |
|
|
|
|
|
|
Космос |
|
|
|
|
|
|
Казки |
|
|
|
|
|
|
Світ природи |
|
|
|
|
|
|
Школа |
|
|
|
|
|
|
Запитання секторів
Щоб ту пані розібрати,
Сто пелюсток треба зняти.
«Треба діда розібрати».
Розбираю дідуся
Та стою в сльозах уся.
Посміхалося, раділо.
Промінці кидало влітку
Та зробило сонце-квітку.
Квітка крутить головою:
«Сонце-мамо, я з тобою!»
Стали квітку називати,
Як її рідненьку мати. (Соняшник)
Смородина чорніє,
Жито наливається.
Коли це відбувається? (Влітку)
Пташки відлітають,
Листячко спадає.
Це коли буває? (Восени)
6.Щасливий бал.
Тільки я – не Вінні-Пух,
Не ведмідь, не їжачок,
Не маленький слимачок,
Не байбак я, не комашка.
Я – вухастий…
В нім водиченька блищить.
«Хочу, любая сестрице,
Я попити цю водицю».
«Ой ,не пий! Буде біда!
Зачарована вода!»
Та води Іван напився
Й у кого перетворився? (Козенятко)
В хатці з курчими ногами,
Стара баба проживає,
На метлі вона літає,
В неї кістяна нога.
Та цеж бабанька… (Яга).
Вовка, зайчика, руду лису.
Термінова йому телеграма
Надійшла від гіпопотама.
То куди він і біг, і летів
Рятувати мартишок, слонів? (До Африки)
В гості Вінні запросив.
Ставив мед йому на столик
Довговухий, щедрий… (Кролик).
Прокинуться діти, коли у віконце
До них зазирне, усміхаючись,…
Каже, що багато знає.
Навпаки, завжди на ділі:
В нього руки – геть невмілі.
Він невдаха, ще й зазнайка.
А хлопчиська звуть… (Незнайка)
Йшла дівчинка до бабусі,
З пиріжками поспішала.
Кого ж в лісі пострічала?
Опіки будуть, гарячий той птах!
А без рукавиць не спіймати його!»-
Казав Горбоконик в той час про кого? (Жар-птах)
У якій був син-рослина.
Обробляв він з татом грядку,
Та було в них все в порядку.
Розлучив їх злий сеньйор –
Товстопузий Помідор-
Й тата посадив за грати.
«Треба батька рятувати!»
Син мерщій в похід зібрався…
Як синок- цибуля звався? (Чиполліно)
Та зробила хатку з льоду.
Сонечко ледь-ледь пригріло,
Хатку з льоду розтопило.
Гарна, бач, у зайця хатка!
Гоп!- і вигнала зайчатка.
Так вчиняти не годиться!
Хто це був? Руда… (Лисиця)
Грона ягід, мов намистечко,
Кущ убрався, мов дівчина.
Це – червоная…
Борщ їмо – він на столі.
З жахом геть біжать мікроби,
Всі застуди, всі хвороби.
Це наш добрий рятівник,
Біло-сивий дід… (Часник).
Голубим вогнем горить,
До хмарин ховається.
Як злюка називається? (Блискавка)
Як з відер, дощик проливає.
Холодний дощ, мов Божа кара,
Нам принесла кудлата… (Хмара)
Товстошкірий та пикатий,
Він на носі має ріг.
Ця тварина -… (Носоріг)
Та загострити кінець?
Помічник мій -…(Олівець)
Танок там танцює – кружляє по колі.
Підмостками сцени є зошит в клітинку.
А ви відгадаєте, як звуть балеринку. (Циркуль)
Хто всім школярам дзвінко каже?...
В «Арифметиці» живуть.
Вміють хлопці рахувати:
І складати, й віднімати.
Між братами є різниця –
Наступний більше на одиницю. (Цифри)
«На вас чекає, діти, клас.
Заходьте! Зошити та карти,
Й підручники кладіть на… (Парти)»
Підсумок гри
Підраховуються емблеми кожної команди. У якої команди більше емблем, та і є переможцем гри.
Математична гра «Що? Де? Коли?» для учнів 2 класу
Мета: продовжувати формувати обчислювальні навички додавання і віднімання двоцифрових чисел; закріплювати вміння розв΄язувати складні задачі; розвивати пам΄ять, увагу, мислення; виховувати інтерес до вивчення математики.
Хід гри
1 тур
Ось завдання перше вам,
Нашим славним затокам.
Треба рахувати вміло,
Швидко, правильно, сміливо.
дес. І такої ж кількості одиниць;
Учитель
А тепер вже нам пора
Взятися і до пера.
Числа оці записати,
Знання свої показати.
А)5; б)50; в)64.
2) Знайдіть суму чисел 80 і 4.
А) 12; б) 84; в) 67.
3) Перший доданок 50, другий – такий самий. Знайдіть суму.
А)100; б)10; в) о
4) Яке число більше від 30 на 6?
А) 36; б) 26; в)24
3. Усні обчислення
35+ 46= 70+30= 86-24= 50-30=
46-23= 87-42= 35+47= 97-54=
2 тур
У кожного учня косинець, у якого один кут прямий.
Зображених фігур, підрахуйте, скільки таких кутів у кожній фігурі.
Кругів? І т. д.
( Діти аналізують малюнок будиночка з геометричних фігур)
3 тур
Вирази і числа у рядку стоять.
Треба вам їх, діти, вірно порівнять.
Часу ви не гайте,
Вирази читайте.
(Діти самостійно обчислюють вирази)
Результат …
4 тур
5 тур
Уважно схему цю розглянь,
Склади задачу без вагань.
Потім її розв΄яжіть,
З постої складену зробіть
І - 25 л
ІІ- ?, на 7 більше
Рано , діти , вам радіти,
Слід задачу ще зробити!
Добре треба міркувати,
Щоб її вже розв΄язати.
(Розв΄язок складеної задачі)
6 тур
1
2
3 4
5
6
8 7
9
10
А) Загадка Нулика Десяткина
- Скільки разів я зустрічаюся у найменшому трицифровому числі? Яке це число? (Два. Це число 100)
Б) Ребуси
100 рона ли100к і 100 рія
Підсумок гри. Закінчилася наша гра повною перемогою знавців 2-Б класу над командою телеглядачів – казкових героїв! Найактивніші учасники гри отримують пам΄ятні медалі.
Передача закінчилась.
Мабуть, ви уже стомились.
Тож великими ростіть,
Дуже себе не хваліть
І бувайте всі здорові!
Нас чекають ігри нові!
Математичний КВК
(1 клас)
Мета: за допомогою різних вправ закріпити знання склад чисел; формувати вміння й навички розв’язувати задачі, розвивати логічне мислення, пізнавальну самостійність, творчу активність; виховувати працелюбність, почуття дружби.
Обладнання: таблиці для усного рахунку, зображення поїздів, ромашки з прикладами, таблиці з малюнками, геометричний матеріал, ребуси, медалі.
І. Організаційний момент. Розподіл на команди. Визначення командирів.
Команда «Розумні»
Треную свій розум, увагу та пам’ять.
Працює мій мозок, і вчусь я старанно.
Команда «Кмітливі»
Щоб усе прекрасно знати,
Будем добре міркувати,
Задачі будемо рішати
І свій розум розвивати!
ІІ. Розминка
1.Гра «Хто перший підніметься сходинками?»
9-4 4+7
8-5 7-5
4-3 8-6
6+2 2+3
7+1 10-2
9-2 9-7
2. Постав потрібні знаки та розв’яжи приклади.
3 5 6=2 7 3 1=5
10 8 4=6 9 1 4 =6
ІІ.Завдання конкурсу.
(Завдання для командирів)
8
Час відправлення поїзда засекречений. У кожної з команд є ромашка з числами. Вони повинні простежити за зміною чисел, записаних на пелюстках ромашки.
Починаючи з числа 1 за годинниковою стрілкою, знайти число, за допомогою якого змінюються числа. Воно й буде означати годину відправлення поїзда.
Записати число у середину ромашки.
А) Йшли три їжаки, А)Кролик вуха нашорошив-
Несли по три буряки. В нього дуже добрий слух.
А ви їм допоможіть- Хто ж тепер нам скаже точно,
Буряки ті полічить. В двох кролів є скільки вух?
Б)Якось бігло через ліс Б)Було у Марини
Вісім кіз. Сім ягід малини.
П’ять були з них білі-білі, Шість ягідок з’їла,
Ну, а інші – сірі-сірі. А скільки лишила?
Скільки бігло через ліс
Сірих кіз?
4.Розв’язування задач за малюнками та коротким записом
Перша білочка – 9 горішків
Друга білочка - ? на 4 горішки менше
Перший їжачок – 6 грибів
Другий їжачок - ? на 3 гриби більше
Фізкультхвилинка
Білка бігала багато,
Бо шукала в лісі брата.
Брат на дереві сидів
І смачні горішки їв.
Івасик іграшками грався,
А по двору ішов індик.
Івась побачив і злякався,
І від індика в дім утік.
Повз по лісу їжачок,
В нього шубка з голочок,
Ніс багато грушечок,
Аж болів йому бочок.
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок
Про маленьких діточок,
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Грушечки ці ніс він їм.
А) Уважно розглянь, чи є якась відмінність між цими фігурами.
(Ці фігури однакові, лише повернуті в різні боки.)
|
|
|
||
|
|
|
|
Б) Покажи й полічи скільки всього відрізків накреслено.
|
|
|
|
|
|
Відповідь: 4. Відповідь: 3.
В) Полічи, скільки на кожному малюнку трикутників. Розглянь уважно, як положення ліній перетину впливає на кількість трикутників у кожній фігурі.
6.Вставте пропущені числа.
- Жила на світі миша. Вона була завжди голодна! Така голодна, що гризла все6 і сир, і ковбаси, і капці! А одного разу навіть цифри у підручнику з математики погризла. Допишіть їх.
4+2= 10- = 4
-3=2 - 1=4
+4=9 +3=9
5- =4 7+2=
7. Розгадування ребусів.
Пі 2 л 3 кутник 100 лиця мі 100 г 1 а ві 3 ла 7 ’я
ІІІ. Підсумок уроку
|
Інтелектуальна гра «Ці забавні тварини» 4 клас
Бережіть ці землі,
Навіть малу биліночку люблячи.
Бережіть всіх звірів природи,
Вбивайте лише звірів всередині себе.
Євген Євтушенко.
Хід заходу
Вчитель. В одній з чудових пісень нас закликають зупинитися і озирнутися навколо «Як прекрасний цей світ, подивися...» Так, він дійсно прекрасний, Цей світ, повний загадок і чудес. Кожен день ми зустрічаємося з його таємницями. Ось і сьогодні нас чекає багато цікавого зі світу тварин. Починаємо інтелектуальну гру «Ці забавні тварини».
1 тур. «Поміркуймо не поспішаючи»
1 питання - 3 відповіді. Знайди вірний!
Уявляю 1-ю четвірки юннатів: Сергій, Діма та ін. Юннат Сергій любить ..., у нього вдома живе... . Побажаємо їм успіхів!
Вмиваються чи комахи?
1) Ніколи.
2) Не завжди і не всі.
3) Багато і досить ретельно.
Відповідь: 3. Ви коли - небудь бачили брудне комаха? Муха, побувавши на всякого бруду, так крутить голову передніми лапками, що того й гляди відірве її. Ретельно і спокійно протирають очі від пилку бджоли і джмелі, а потім розчісують свої шубки».
1. Коли щука на берег виходить?
1) Ніколи.
2) У спекотний літній день.
3) Навесні по холодку.
Відповідь: 3. Навесні. Як тільки прогріється вода в заливчиках, вздовж берегів річок і озер вилізуть на мілину величезні щуки метати ікру».
2. Чому тюлененок росте як на дріжджах»?
1) Багато спить.
2) Добре їсть.
3) Мало рухається.
Відповідь: 2. Дитинчата тюленя ростуть не на дріжджах, а на молоці, наполовину складається з жиру. Вже через 5 днів 8-кілограмовий новонароджений тюлененок важить 16 кг
2-я четвірка.
Подання.
1. Навіщо зайцю великі вуха?
1) Щоб краще чути.
2) Щоб не перегрітися на сонці.
3) Для гальмування на поворотах.
Відповідь: 2. Зовсім не для того, щоб підслуховувати. А для того, щоб ними потіти. Сидить в літню спеку заєць під кущем і йому зовсім пити не хочеться. Зайве тепло випаровується через тонкі гарячі заячі вуха. У спеку вони відводять 1/3 тепла.
2. Можна кувати з відкритим дзьобом?
1) Можна, і досить легко.
2) Можна, але важко.
3) Неможливо.
Відповідь: 3. Відкрийте ширше рот і спробуйте прокукувать. Ну як, вийшло? Немає. Ось і в зозулі не виходить. Тому вона кує через закритий, витягнутий вперед дзьоб. Витягніть губи трубочкою. Ну от, і у вас вийшло.
3. Можна хвостом напитися?
1) Можна, і досить легко.
2) Можна, але важко.
3) Неможливо.
Відповідь: 1. Африканські мавпи бабуїни так і поступають, коли до води ні руками, ні ротом не дотягнешся. Обмакнет мавпа хвіст у воду, а потім обсмоктує і так кілька разів - склянки 3-4 води набереться. А більше їм не треба.
3-я четвірка.
Подання.
1. Хто з сачком полює?
1) Павук.
2) Пташка.
3) Моль.
Відповідь: 1. Полює з сачком південно-африканський павук-минеус. Сплете він з павутини сіточку завбільшки з поштову марку, сховається увечері серед гілок і чекає літунів: комарів та мошок. Як побачить, як комашку, тут же розтягує лапками свій сачок і накидає його на жертву. Хвацько це у нього виходить!
2. Чому раки червоніють?
1) Від сорому.
2) Від запалу та спека.
3) Від натуги.
Відповідь: 2. Червоніють раки не від обурення, не від сорому і навіть самі працьовиті не від натуги. А червоніють вони у киплячій каструлі. Всі пігменти в хітиновому покриві руйнуються в окропі, за винятком червоного.
3. Скільки пір'я у птахів?
1) Не перерахувати.
2) Більше 1000.
3) Більш 10 000.
Відповідь: 3. І все ж орнітологи перерахували і з'ясували, у кого з птахів скільки пір'я. Найбільше пір'я у лебедя - 25 000, причому 1/5 їх розмістилася на голові і прекрасної лебединої шиї. У крижневої качки їх 12 тисяч.
Додаткові питання.
1. Чим же птиці людині корисні?
1) Знищенням шкідників.
2) Співом і спілкуванням.
3) Як об'єкти промислу.
Відповідь: 1. І спілкування з птахами приємно, і спів їх чудово, і вони смачні. Але, як дізнаєшся, що за 5 днів скворчата з одного гнізда з'їли 796 хрущів, 160 личинок, 27 жуків-щелкунов і 12 їх личинок або, що сова з'їдає за літо до 10 тисяч мишей-полівок, а одна полівка знищує за цей час 1кг зерна, то відразу і відпадає питання про їх користь.
2. Назви яких тварин складаються з 2 літер?
Відповідь: вуж, їжак, як.
3. Назви яких тварин складаються з 3 букв?
Відповідь: лев, кіт, рак, сич, сом, лящ.
2 тур.
Вікторина «Починаємо - продовжуй»
( За казками К.І. Чуковського)
1. Їхали ведмеді на велосипеді
А за ними...(кіт задом наперед.)
2. Муха - муха, Цокотуха, позолочене черево.
Муха по полю пішла... (муха грошики знайшла.)
3. Добрий лікар Айболить!
Він під деревом сидить
Приходь до нього лікуватися
І корова ...(і вовчиця....)
4. Замяукали кошенята:
«Нам набридло нявкати!
Ми хочемо ...(як поросята хрюкати.)
5. У мене задзвонив телефон.
Хто говорить?
- Слон.
- Звідки?
(Від верблюда.)
3 тур.
«Живі синоніми»
Вчитель.
- А тепер спробуйте згадати, як і про кого у нас кажуть в народі.
Риси характеру і почуття людини:
Наприклад, сміливий, як (хто?) лев.
(Кожному гравцю задається по 2 питання)
1. Працьовитий, як...(кріт, бджола, мураха.)
2. Злий, як...(собака, вовк.)
3. Хитрий, як...(лисиця.)
4. Впертий, як...(баран, віслюк, бик, козел.)
5. Боягузливий, як...(заєць.)
6. Тихий, як...(миша.)
7. Запасливий, як (білка.)
8. Витривалий, як кінь.)
9. Холодний, як ...(жаба.)
10. Причепливий, як... (п'явка.)
11. Зубастий, як...(щука, крокодил.)
12. Сильний, як...(буйвол, бик.)
Підведення підсумків. Нагородження переможців.
Найрозумніший ( 1 клас)
Мета: сприяти формуванню та розвитку в учнів інтелектуального й духовного потенціалу, створити максимально сприятливі умови для інтелектуального, морального та фізичного розвитку обдарованих дітей, стимулювати творчу діяльність учнів.
Правила гри: участь беруть 18 учнів 1класу .Гра проводиться у 3 тури. У першому турі учням пропонується 18 запитань. За кожну правильну відповідь – 1 бал. У другому турі гравці повинні дати відповідь на 5 запитань з обраної теми. Час на обдумування – 5 секунд. Правильна відповідь – 1 бал. Порядок вибору теми визначається за результатами гри «Дешифрувальник». ІІІ тур – «Запитання з торбинки» - з торбинки вибрати фішку з номером запитання. Правильна відповідь – 2 бали. Порядок вибору фішки визначається за кількістю набраних балів. Якщо кількість балів однакова, виконується завдання «Утвори пари»
Хід гри
І тур
Гра «Дешифрувальник»
1 |
2 |
3 |
АБВГ |
ҐДЕЄ |
ЖЗИІ |
4 |
5 |
6 |
ЇЙКЛ |
МНОП |
РСТУ |
7 |
8 |
9 |
ФХЦЧ |
ШЩ |
ЬЮЯ |
Назва птаха: 6511 (сова)
ІІ тур
Категорії:
загадки |
прислів’я |
мультфільми |
математика |
історія та держава |
тварини |
мова |
професії |
рослини |
Загадки
На сметану, масло, сир
Нам воно згодиться.
І корисне, і смачне,
Тече, як водиця.
Колір в нього, наче сніг,
Пригощу їм вас усіх!
(Молоко)
Тісто, ягоди і крем,
Шоколад, прикраси, джем.
Дуже страву цю люблю
Її в кондитерській куплю.
(Тістечко)
І ввечері, і зранку
Вартую я на ґанку.
Не кусаю, не гарчу,
В дім чужих не пропущу.
(Замок)
Через воду він проводить,
А сам з місця вік не сходить.
(Міст)
Прислів’я
Мультфільми
Математика
Історія та держава
Тварини
Мова
Професії
Рослини
«Утвори пари»
футбол
|
ключка |
хокей |
ракетка
|
теніс |
м’яч
|
|
|
Запитання з торбинки
Підрахунок набраних балів.
(у цей час виконується пісня __________________________)
Оголошення результатів, нагородження переможців та учасників.
Найрозумніший
2 клас
Мета: сприяти формуванню та розвитку в учнів інтелектуального й духовного потенціалу, створити максимально сприятливі умови для інтелектуального, морального та фізичного розвитку обдарованих дітей, стимулювати творчу діяльність учнів.
Правила гри: участь беруть 18 учнів 2класу .Гра проводиться у 3 тури. У першому турі учням пропонується 18 запитань. За кожну правильну відповідь – 1 бал. У другому турі гравці повинні дати відповідь на 5 запитань з обраної теми. Час на обдумування – 5 секунд. Правильна відповідь – 1 бал. Порядок вибору теми визначається за результатами гри «Дешифрувальник». ІІІ тур – «Запитання з торбинки» - з торбинки вибрати фішку з номером запитання. Правильна відповідь – 2 бали. Порядок вибору фішки визначається за кількістю набраних балів. Якщо кількість балів однакова, виконується завдання «Утвори пари»
Хід гри
І тур
1.Перший місяць осені. (Вересень)
2.Для письма і дверей потрібна ... (ручка).
3.Друга нота нотного стану. (Ре)
4.Вранці на траві. (Роса)
5.З якої казки слова: «Приходь, Журавлику, до мене в гості». («Лисичка і Журавель»)
6.Літо, осінь, зима, весна — (пори року).
7.Білокора, зелена, кучерява. (Береза)
8.Що зайве: хліб, хлібороб, горіх, хлібина? (Горіх)
9.На комбайні працює... (комбайнер).
10.По морю ходить, а біля берега пропадає. (Хвиля)
11.Як називаються квіти верби? (Котики)
12.Який місяць року найкоротший? (Лютий)
13.Скільки місяців має рік? (12)
14.Третя нота нотного стану. (Мі)
15. Які пісні виконують діти на Різдво, ходячи від хати до хати? (Колядки)
16.На якому інструменті грали кобзарі? (На кобзі)
17.На яке світло треба переходити дорогу? (На зелене)
18.Як одним словом назвати гриби, які можна вживати в їжу? (їстівні)
Гра «Дешифрувальник»
1 |
2 |
3 |
АБВГ |
ҐДЕЄ |
ЖЗИІ |
4 |
5 |
6 |
ЇЙКЛ |
МНОП |
РСТУ |
7 |
8 |
9 |
ФХЦЧ |
ШЩ |
ЬЮЯ |
Назва птаха: 656541 (сорока)
ІІ тур
Категорії:
казки |
здоров’я |
кулінарія |
музика |
природознавство |
казкові тварини |
спорт |
техніка |
калейдоскоп |
Казки
Здоров’я
Кулінарія
Музика
1.Знаки, якими записують музику (Ноти)
2.Велика група людей, що співають (Хор)
3.Як називаються пісні, якими зустрічають весну (Веснянки)
4.Частина пісні, що повторюється (Приспів)
5.Хто пише музику для творів? (Композитор)
Природознавство
Казкові тварини
Спорт
Техніка
Калейдоскоп
«Утвори пари»
футбол |
ключка |
хокей |
бруси |
теніс |
м’яч |
біатлон |
лижі |
легка атлетика |
ракетка |
Запитання з торбинки
1.Восьмий місяць року (серпень)
2.Закінчи прислів’я: Чого Івась не навчиться, того й Іван… не знатиме.
3.Тварина, яка дуже легко змінює забарвлення (Хамелеон)
4.Як звали першу людину, яка полетіла у космос? (Ю.Гагарін)
5.Хто був першим космонавтом незалежної України? (Л.Каденюк)
6.Послухай і назви зайву літеру: А О У Е И С І
7. Що можна побачити із заплющеними очима? (сон)
8.Оптичний пристрій для спостереження за зірками і планетами (телескоп)
9.Не птах, а летить, не муха, а гуде, не потяг, а везе. Що це? (літак)
Підрахунок набраних балів.
(у цей час виконується пісня __________________________)
Оголошення результатів, нагородження переможців та учасників
І тут знаєте відповідь. Мабуть, варто і мені навчатися, щоб все знати і бути розумним.
ФЕЯ : Варто, Незнайку!
НЕЗНАЙКО: Візьміть мене, будь-ласка, з собою в Місто Всезнайок. Може, і я чогось навчуся…
ФЕЯ Ну що, візьмемо Незнайка з собою?
ДІТИ Так!
ФЕЯ Для того, щоб потрапити в чарівне місто, нам необхідно скористатися пелюсткою з чарівної квітки. Зараз я відірву пелюстку і буду промовляти заклинання, а ви голосно разом повторюйте за мною.
(відриває пелюстку)
Пелюсток зроби свій хід,
Через захід та на схід.
Через південь пролітай,
І на північ завітай.
Як закінчиш та кружляння,
Виконай моє бажання.
Бажаю, щоб ми опинилися в Місті Всезнайок!
(під МУЗИКУ виходить поважно ЗНАЙКО)
ЗНАЙКО Добрий день! Я бачу, до нас у Місто Всезнайок завітали гості. Це добре.
(звертається до Незнайки, здивовано) А тебе яким вітром сюди занесло? Ти ж завжди уникаєш наше Місто.
НЕЗНАЙКО (розгублено) Та я з дітлахами, за компанію.
ЗНАЙКО І чого ти вирішив, що тобі буде тут цікаво?
НЕЗНАЙКО Ну, по-перше, хочу побачити, наскільки розумні діти…
ЗНАЙКО Мене це теж цікавить.
НЕЗНАЙКО А по-друге, хочу сам щось новеньке пізнати.
ЗНАЙКО (з подивом) А це вже цікаво.
ФЕЯ І яким чином ти пропонуєш перевірити знання дітей?
ЗНАЙКО Я пропоную провести інтелектуальну гру «Найрозумніший». І якщо діти покажуть свої знання, я подарую переможцю змагання _______________________
НЕЗНАЙКО А хто проведе змагання?
ФЕЯ _____________________________________________________________
ЗНАЙКО От і добре! А ми з Незнайком будемо спостерігати.
ФЕЯ Наших інтелектуалів очікує напружена боротьба, тому для початку необхідно розслабитись, зосередитись і налаштуватись. А допоможе нам в цьому ПІСНЯ у виконанні
Учасники гри запрошуються на сцену, займають свої місця.
І тур (3клас)
ІІ тур
Категорії:
Загадки
1.Не ставок і не ріка,
Мох росте і осока.
Там земля - неначе тісто,
Що воно за дивне місце?
(Болото)
2.З небесної діжки
Крижані горішки
На землю упали,
Шкоди нам завдали.
(Град)
3.Знизу клин
Зверху млин.
Тече вода
А їй не біда.
(Парасолька)
4.У лісі зростав,
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився.
(Стіл)
5.Будівельнику без них нічого робити –
Не збудує школу, дім і садок, де діти.
Починається на „Ц”, здогадалися, що це?
(Цегла, цемент)
Прислів’я
1.Хто людей питає, той … і розум має.
2.Щоб рибу їсти, треба …в воду лізти
3.Маленька праця краща за … велике безділля.
4.Вмій пожартувати, та знай, …коли перестати.
5.Бачить чуже під лісом, а не бачить …свого під носом.
Мультфільми
1.Як звали друга Вінні-Пуха? (П’ятачок)
2.Як називається мультфільм, у якому вовк весь час ганяється за зайцем? (Ну, постривай!)
3. Як називається мультфільм, у якому вовк весь час ганяється за зайцем? (Ну, постривай!)
4.У якій казці в грудні збирали проліски? (12 місяців)
5.Як звали корову з Простоквашино? (Мурка)
Казки
1.Які тварини ішли в Бремен? (осел, собака, кіт, півень)
2.У якій казці Герда шукає свого брата? (Снігова королева)
3.Як звали дівчинку, яка мала шкарлупу горіха за ліжечко, а пелюстку троянди за ковдру? (Дюймовочка)
4.У якій казці герой отримав від черепахи золотий ключик? (Пригоди Буратіно)
5. З якої казки: «На третій день посилає вже жінку. От вона погнала козу, пасла весь день; ввечері стала доганяти до двору, а дід уже стоїть на воротях у червоних чоботях …» (Коза-дереза)
Здоров’я
1.Як називається пошкодження зуба? (карієс)
2.Який вітамін потрібен для зору? (вітамін А)
3.Яка температура людського тіла є нормальною? (36,6)
4.Рідина, якою промивають рану (перекис водню)
5.Як називається розпорядок дня? (режим)
Кулінарія
1.Із чого виготовляють галушки? (із тіста)
2.Заморожена молочна або фруктова страва (морозиво)
3.Як називаються маленькі вареники з м’ясом? (пельмені)
4.Загальна назва для страв, у яких дрібно нарізані продукти заправляються сметаною, олією чи майонезом (салат)
5.Як називаються маленькі вареники з м’ясом? (пельмені)
Математика
1.Як називається прямокутник з рівними сторонами? Знайдіть його на картці.(Квадрат)
2.Найбільше трицифрове число (999)
3.На скільки кожне наступне число більше за попереднє? (на 1)
4.Скільки потрібно взяти квадратиків, щоб обклеїти кубик, наклеюючи по 1 квадратику на сторону? (6)
5.Двоє друзів грали в шахи 3 години. Скільки часу грав у шахи кожен з друзів? (3 години)
Історія та держава
1.Як називається головний закон держави? (Конституція)
2.Як називалося поселення українських козаків? (Січ)
3.Назвати 3 символи держави (прапор, гімн, герб)
4.Як називаються люди, які складають закони і працюють у Верховній Раді? (депутати)
5.Скільки років незалежності України? (Підказка: з 1991) (20)
Тварини
1.Чим дихають риби? (зябрами)
2.Яка тварина спить вниз головою? (кажан)
3.Найбільша тварина (синій кит)
4.Ним кусає бджола (жало)
5.Яка комаха їсть попелицю (рос. - тлю) (сонечко - божа корівка)
Музика
1.Які пісні виконують на Різдво? (колядки)
2.Скільки є нот? (7)
3.Як називається п’ять лінійок, на яких пишуться ноти? (нотний стан)
4.На якій лінійці пишеться нота мі? (на першій)
5.Музичний ключ (скрипковий)
Природознавство
1.Як у природі називається перетворення води на пару і навпаки? (Кругообіг)
2.Найвища вершина Карпатських гір (Говерла)
3.Чим відрізняється дерево від куща? (у дерева один міцний товстий стовбур, у куща декілька тонких дерев’янистих стовбурів)
4.З яких частин складається тіло комахи? (голова, груди, черевце)
5.Чим вкрите тіло звірів, чим вони годують своїх малят? (тіло вкрите шерстю, вигодовують малят молоком)
Казкові тварини
1.Пантера з казки «Мауглі» (Багіра)
2.Черепаха з казки про Буратіно (Тортила)
3.Муха, яка напоїла всіх чаєм (цокотуха)
4.У кого в голові тирса (Вінні-Пух)
5. Як звали мишенят у казці «Колосок»? (Круть і Верть)
Мова
1.Перед якими буквами пишеться апостроф? (я, ю, є, ї)
2.Як називається спільна частина споріднених слів? (корінь)
3.Скільки букв в українському алфавіті? (33)
4.Яке є мовлення? (усне і писемне)
5.Антонім до слова «Початок» (кінець)
Професії
1.Слідкує за дотриманням правил дорожнього руху (інспектор ДАІ)
2.Виготовляє торти і цукерки (кондитер)
3.Найкумедніша професія в цирку (клоун)
4.Розробляє нові моделі літаків, автомобілів, мостів тощо (конструктор)
5.Кухар на морському судні (кок)
Рослини
1.Як з грецької мови перекладається назва квітки «айстра»? (зірка)
2.Який первоцвіт отримав назву через своє листя: зовні темне, холодне, а зі зворотнього боку – тепле, м’яке? (мати-й-мачуха)
3.Яка рослина харчується комахами? (росичка)
4.У давнину кору цього дерева використовували замість паперу (береза)
5.Як називається плід у ліщини? (горіх)
Спорт
1.Хто такий Андрій Шевченко? (футболіст)
2.Скільки гравців у футбольній команді? (11)
3.За допомогою чого тренер дає команду «на старт» (свистка)
4.У якому виді спорту виступають лише жінки? (художня гімнастика)
5. У якому виді спорту не використовується сітка: волейбол, футбол, регбі? (регбі)
Техніка
1.Прилад для збивання тіста та кремів (міксер/блендер)
2.«Транспорт» для немовлят (коляска)
3.Побутовий прилад, який може бути газовим і електричним (плита)
4.Міський підземний транспорт (метро)
5.Допомагає будувати багатоповерхові споруди (підйомний кран)
Калейдоскоп
1.Рідкий косметичний засіб для миття волосся (шампунь)
2.Скільки місяців у році? (12)
3.Канікули у тата і мами (відпустка)
4.Онука Діді Мороза (Снігуронька)
5.Його спочатку заварюють, а потім п’ють (чай)
«Утвори пари»
футбол |
ключка |
хокей |
бруси |
теніс |
м’яч |
біатлон |
лижі |
легка атлетика |
ракетка |
Запитання з торбинки
Підрахунок набраних балів.
Оголошення результатів, нагородження переможців та учасників
.
Список використаної літератури
1. Амонашвілі Ш.О. Без серця що зрозуміємо? / Ш.О.Амонашвілі. – Х.: Подільський культурно-просвітительський центр ім.М.К.Реріха, 2002. – С. 11-24.
2. Амонашвили Ш.А. Личностно- гуманная основа педагогического процесса. / Ш.А.Амонашвили. – Минск: Университетское, 1990. – С. 56-75.
3. Амонашвили Ш.А. Баллада о воспитании./ Ш.А.Амонашвили. – Артёмовск: 2008. – С. 58-84.
4. Амонашвили Ш.А. Истина школы./ Ш.А.Амонашвили. – Артёмовск: 2008. С 43. – С. 24-34.
5. Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! / Ш.А.Амонашвили. – М.: Просвещение, 1983. С 51.
6. Бех І.Д. Виховання підростаючого покоління на засадах нової методології. / І.Д.Бех. // Педагогіка і психологія, 1999. С 5-6.
7. Гребенькова Л.О. Довідник класного керівника. 1-4 класи. –Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008
8. Ватаманюк Г. Інтелектуальна гра як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності старших дошкільників та молодших школярів. // Початкова школа, 2008, №6. – С40-43.
9.Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. / О.Я.Савченко. – К.: Магістр –S, 1997. С 138-157.
10. Селевко Г.К. Педагогические технологии на основе личностной ориентации педагогического процесса. / Г.К.Селевко. – М.: Народное образование, 1998. С 112-146.
11.http://www.solnet.ee/holidays .САМЫЙ УМНЫЙ. Интеллектуальная игра для начальных классов
12.http://www.ha-ha.com.ua/ Інтелектуальна гра «Розумники і розумниці»
13.oipopp.ed-sp.net/metod/952/952_1.doc Сценарій інтелектуального брейн-рингу
Зміст
школярів …………………………………………………….4-7
3. Інтелектуальна гра «Колесо фортуни»
(1-2 класи) …………………………………………………………………………8-11
Жабчик Наталія Володимирівна,
вчитель початкових класів Прислуцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок», спеціаліст ІІ кваліфікаційної категорії.
У 2005 році закінчила Міжнародний економіко- гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука за спеціальністю «Початкове навчання». Стаж роботи – 14 років.
1