Збірка творчих вправ для уроків української мови

Про матеріал

Однією з найактуальніших проблем сьогодення є проблема національного виховання дітей молодшого шкільного віку. Головною метою національно-патріотичного виховання у початкових класах є вироблення у молодших школярів умінь і навичок вільного користування з комунікативною метою усно й письмово українською мовою. Подані вправи та завдання допоможуть вчителю початкових класі розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.


Перегляд файлу

Творчі вправи та завдання для розвитку мовленнєвої культури учнів початкових класів

Вправи

Продовж ряд слів і підбери узагальнююче слово.

Глечик, ківш, кухоль, келих, макітра … - це … .

Гончар, коваль, бондар, ложкар, стельмах … - це … .

Кожух, свита, сорочка, спідниця, сукня … - це … .

Борщ, галушки, капусняк, юшка … - це … .

Бандура, кобза, сопілка, цимбали … - це … .

Джерело, озеро, ставок, річка … - це … .

Хліб, булка, перепічка, пряник, коровай … - це … .

Капелюх, хустка, кашкет, берет … - це … .

Хлів, клуня, комора, сінник … - це … .

Стіл, стілець, ліжко, колиска … - це … .

 

Запишіть подані групи слів, вилучивши зайве слово. Дайте кожній групі узагальнюючу назву.

Книга, зошит, олівець, вулиця, щоденник, ручка.

Жито, пшениця, овес, яблука, просо, ячмінь.

Стіна, підлога, стеля, вікно, кватирка, драбина.

Гора, пагорб, озеро, полонина, яр, ущелина.

Озеро, протока, ставок, риба, водосховище, джерело.

Човен, літак, пароплав, сумний, потяг, метро.

Дорога, стежка, перехрестя, смолоскип, провулок, шлях.

Ромашка, троянда, жоржина, дуб, конвалія, пролісок.

Червоний, блакитний, червень, жовтий, сірий, пурпуровий.

 

Запишіть слова та підберіть слово, яке можна охарактеризувати такими прикметниками.

Запашний, борошняний, свіжий, теплий, м’який, смачний буває … .

(Хліб)

Скляний, керамічний, кришталевий, чистий, одноразовий буває … .

(Посуд)

Затишний, чистий, просторий, власний, багатоповерховий буває … .

(Будинок)

Дитячий, дорослий, двоколісний, спортивний буває … .

(Велосипед)

Ніжна, мелодійна, урочиста, зворушлива, народна буває … .

(Пісня)

Струнний, ударний, клавішний, народний, духовий буває … .

(Музичний інструмент)

Дикі, свійські, хижі, грізні, лісові, домашні бувають … .

(Тварини)

Духмяні, барвисті, ніжні, польові, кімнатні, гарні бувають … .

(Квіти)

Соковиті, достиглі, рум’яні, смачні, корисні бувають … .

(Фрукти)

Листяні, хвойні, вічнозелені, мішані бувають … .

(Ліси)

 

Продовж речення.

Лікар працює в … . (лікарні)

Кухар працює на … . (кухні)

Пекар працює в … . (пекарні)

Льотчик керує (чим?) … . (літаком)

Перукар працює в … . (перукарні)

 

Доповни словосполучення дієсловом.

Лікар (що робить?) - … . (лікує)

Вчитель (що робить?) - … . (вчить, навчає)

Пекар (що робить?) - … . (пече)

Будівельник (що робить?) - … . (будує)

Водій (що робить?) - … . (водить машину)

Продавець (що робить?) - … . (продає)

Косар (що робить?) - … . (косить)

Співак (що робить?) - … . (співає)

 

До поданих іменників додати відповідні дієслова.

Комбайном … . Сокирою … . Сівалкою … . Віялкою … . Пилкою … . Трактором … . Клеєм … . Ножем … .

Фарбою … . Лобзиком … . Лопатою … . Граблями … .

Слова для довідок: молотять, рубають, сіють, віють, пиляють, орють, клеять, ріжуть, фарбують, випилюють, копають, скородять.

 

До поданих дієслів добрати відповідні іменники.

Прати … , чистити … , прасувати … , розчісувати … , заплітати … , робити … , стригти … .

Слова для довідок (орієнтовні): білизну, зуби, сорочку, волосся, коси, зачіску, нігті.

 

Доповни речення словами за змістом. Склади розповідь і добери заголовок.

Матуся вишиває донечці (що?) … .

Нитки лягають на тканину (як?) … .

Орнамент виходить (який?) … .

На ньому зображені (що?) … .

Для орнаменту матуся вибрала нитки (якого кольору?) … .

Вони символізують (що?) … .

Матінка вишиває і (що робить?) … .

Подарунок неньки донечка буде (що робити?) … .

 

Спіши текст, розкриваючи дужки. Добери заголовок.

Дуже давнім видом декоративно-ужиткового мистецтва в Україні є плетіння (лоза). (Лоза) можна гнути, переплітати. Вона не ламається. З (лоза) плетуть кошики, колиски, меблі. Народні умільці вміють працювати з (лоза).

 

Розподільні диктанти

Записати в один стовпчик загальні назви, а в другий – власні.

1. Дівчинка Олеся, хлопчик Василько, бабуся Килина, вчителька

Ганна Петрівна, директор Тарас Степанович, сусідка Христина Семенівна, поет Тарас Шевченко, художниця Катерина Білокур.

2. Котик Барсик, пес Бровко, корова Лиска, цап Кудлай, півень Голосисте горлечко, кінь Пегас, папуга Гошка, хом’як Хомка.

3. Місто Харків, гори Карпати, озеро Світязь, річка Десна, вулиця Хрещатик, бульвар Шевченка, море Азовське, Тихий океан, село Сулимівка.

 

 Записати в один стовпчик слова вжиті в формі однини, а в другий – в множині.

1.Парасолька, шкарпетки, сукня, спідниця, фартух, майки, кеди, светр, кофти, килим, капці, шуба, люстерко, халати, ножиці, мило, рушники.

2. Яблуко, вишні, кавун, суниці, полуниця, аґрус, сливи, грушки, абрикоси, смородина, малина, барбариски, дині.

3. Сонце, зірки, місяць, хмари, промінь, вогнище, блискітки, веселка, дощі, грім, калюжі, туман, листопад, бурульки.

 

 Записати слова в дві колонки: в першу – іменники, в другу – прикметники.

1.Чепурний хлопчик, дбайлива матуся, охайна дівчинка, спритний спортсмен, уважний учень, русявий Петрик, засмаглий сусід, старенька бабуся, ввічливий товариш, суворий директор, приємна жінка.

2. Чоловічий одяг, жіночі прикраси, бавовняна хустка, вовняний светр, солом’яний бриль, теплий кожух, привітні діти, гарні стосунки, чумацький віз, польові волошки, запашні квіти.

3. М’який хліб, художній твір, барвистий луг, родючий ґрунт, народний артист, музичний інструмент, чарівна природа, бурхлива річка, чиста криниця, цілюще джерело, рідкісне явище.

 

Записати слова в дві колонки: в першу – іменники, в другу – дієслова.

1. Родина, народитися, рід, вишивати, вишиванка, писанка, писати, намисто, берегти, підкова, берегиня, підкувати, оберіг, піч, пекти, пекар, рушник, ткати, колисати, колиска, заклинати, заклинання, благословити, благословення, святкувати, свято, святкування. 2. Сіль, солити, цукорниця, цукор, гостювати, козак, гість, сівач, сіяти, колосся, колоситися, веселощі, веселитися, заздрити, заздрощі, пісня, пісняр, співати, молитися, веселка, молитва, сівалка, рибалка, пісняр, рибалити, радість, радіти, мріяти, мрія.

 

Вибіркові диктанти

Виписати слова – власні назви.

 1. Найбільшою річкою України є Дніпро. До великих річок України належать Дунай, Дністер, Буг, Прип’ять, Десна, Сіверський Донець. У стародавньому Києві було багато чудових річок. Але люди поступово забруднювали їх. І частина річок зникла або майже зникла. Це річки Либідь, Дарниця, Сирець, Нивки, Кияна, Жилянка. Зникають річки, і збіднюється наша прекрасна Земля!

 2. Я люблю ходити до школи. Вона знаходиться в селі Сулимівка по вулиці Кравченка. Моя вчителька – Тетяна Іванівна. У мене в класі є подруги – Катруся та Оксанка.

 3. Ти живеш в Україні. У тому краю, де співають солов’ї. Де росли і жили Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка та Марійка Підгірянка. Твій рід український. А ти – українець. Бережи свій рід, свою Україну.

 4. Соком повниться кожна зернина,

 Кожна стежка біжить до Дніпра.

 Це наш сонячний край – Україна,

 Це дитинства щаслива пора.

 М. Сингаївський

 5. Угорі орли літають, а внизу потоки грають,

 Не відома горам тиша: буйні води котить Тиса,

 Рине Прут і Латориця, Черемоші два іскряться:

 Один – Білий, другий – Чорний,

 і сміливий, і проворний…

 Під Карпатами Дністер тихе плесо розпростер,

 Як волошки, голубий у Дністер впадає Стрий.

 А по той бік гір чимдуж поспішає долом Уж.

 А над Ужем, кожен знає, місто Ужгород зростає!

 Крізь Донбас повз терикони мчить Донець без перепони, -

 Шлях верстає, гін за гоном, щоб з’єднатись з тихим Доном.

 Ось Дніпро біжить невпинний, річка – символ України.

 На зеленій на Десні просто диво навесні.

 І на Ворсклі у свічадо всі полтавки зорять радо.

 України крайній пруг омиває річка Буг.

 В. Лучук

 6.Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині. Дитячі роки Тараса Григоровича пройшли в селі Кирилівка. Нині це село Шевченкове. У садибі батьків Тараса Григоровича тепер знаходиться Музей Шевченка.

 

Виписати іменники, що вжиті в множині.

Скільки є в нас, любі друзі, для звертання ніжних слів –

І до тата, й до матусі, до бабусь і дідусів!

І татусю, й мамцю, й нене, і дідусю, й бабцю теж, -

Миле, ніжне, сокровенне – як ще краще назовеш?

 Дмитро Білоус

З неба падають сніжинки на дерева, на будинки,

На майдани, на садки, на ялинки, на дубки.

 Наталя Забіла

І пухнасті, і легенькі, і сріблясто-білі,

Спали котики маленькі на вербовім гіллі.

Котики, котики – лапки під животики.

Котики-коточки – всі немов клубочки.

 Олекса Палійчук

 

Виписати прикметники. Визначити їх рід.

Сію дитині в серденько ласку.

Сійся-родися ніжне «Будь ласка»,

Вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе –

Слово у серці, як зернятко в ниві.

«Доброго ранку!», «Світлої днини», -

Щедро даруй ти людям, дитино.

Мова барвиста, мова багата,

Рідна і тепла, як батьківська хата.

 Варвара Гринько

Мій найдорожчий рідний край –

Поля, сади, ліси і гай…

Це батьківська біленька хата

І чорнобривці, рута-м’ята…

Це тепла татова стежина,

Весела річка і калина,

Мої батьки, сестра і я,

Мій рідний край – земля моя!

 Володимира Круковська

Мова, наша мова, мова кольорова,

В ній гроза травнева й тиша вечорова.

Мова, наша мова – літ минулих повість,

Вічно юна мудрість, сива наша совість.

 Юрій Рибчинський

Степ зимою – мов перина, біла, рівна і м’яка.

Спить на ній зима холодна, баба люта і лиха.

 Олександр Олесь

 

Спишіть, підкресліть дієслова. Поставте запитання до кожного дієслова. Визначте час дієслів.

Дієслово – слово діє: ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє, усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє: вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить, серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє: народилось і зоріє,

Розвивається і квітне, слово любе, слово рідне.

 Лариса Лужецька

Послухай, як струмок дзвенить, як гомонить ліщина.

З тобою всюди кожну мить говорить Україна.

Послухай, як трава росте, напоєна дощами,

І як веде розмову степ з тобою колосками.

Послухай, як вода шумить – Дніпро до моря лине, -

З тобою всюди кожну мить говорить Україна.

 Петро Осадчук

Сходить сонце над пшеничним ланом,

Вабить очі небо голубе …

Рідна земле! Волошковий стане!

Як же не любити нам тебе?!

Де Шевченка слово панувало –

Цвіт калини – в душах і серцях …

Добру славу ми успадкували –

Нам її сповідувать в віках.

 Дмитро Білоус

Диктанти

1. Родина – то є найдорожчий скарб людства. Які родини, такі і села, міста, така держава, такий світ. Багатство і щастя родини – це багатство, щастя народу.

( З журналу)

24 слова

 

2. Українська пісня натхненна, мелодійна, безмежна широтою й красотою образів. Вона – бездонна душа українського народу, його слава.

( З журналу)

16 слів

 

3. На полі багато великих яскравих голівок. То соняшники. Особливо красиві вони на світанку. Йдеш стежиною і милуєшся їхньою красою. Соняшники омиті чистою світанковою росою.

( З журналу)

25 слів

 

4. Україна – це наш край. Це країна, де ми народились і живемо. Це наша Вітчизна. Наша Батьківщина. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

( З журналу)

23 слова

 

5. Дніпро – найбільша річка України. Вона несе свої води у Чорне море. На берегах Дніпра розкинулось величне місто Київ – столиця України.

 

 По Дніпру ходять кораблі. У річці плаває багато риби.

( З журналу)

29 слів

 

6. Сопілка – український народний духовий інструмент з дерева, очерету або бузини. Часто сопілку виготовляли з калини. Вона має форму порожнистої трубки з отворами. Сопілкою пастухи скликали худобу. Сопілка – один з інструментів на яких грають троїсті музики.

( З журналу)

35 слів

 

7. Усе хороше починається з любові. Любов до Батьківщини починається з любові до матері. Від мами ти вперше почув мову своєї Вітчизни. Мати навчила тебе ходити по рідній землі, пізнавати по запаху квіти, по голосу – птахів.

( З журналу)

35 слів

 

8. Скільки я пам’ятаю, на старезному в’язі жили лелеки. По них я навчився зустрічати весну і проводжати літо. З’являться у своєму гнізді лелеки – і швидко настануть чудові теплі дні. Відлетять лелекі – і холодна зима не за горами.

( М. Стельмах)

36 слів

 

9. Вишивка – вид українського народного мистецтва. В народній вишивці втілено чудеса народної вигадки. Праця над вишивкою радісна. Бо з нею завжди поруч пісня.

 ( З журналу)

22 слова

 

10. Унікальним українським мистецтвом є писанкарство. Символіка писанки надзвичайно глибока. Кожна майстриня вкладає в свою писанку побажання щастя, здоров’я, довгих років життя. Окремо розписують писанки для дочок і синів. Окремо на згадку про померлих родичів.

( З журналу)

34 слова

 

11. Людина є частиною природи. Це добре відчували наші предки. Вони обожнювали природу. Від предків зберігся звичай освячувати і вносити до хати зілля, трави, квіти, колосся.

( З журналу)

25 слів

 

12. Покуть – священне місце в хаті. Тут, за давнім повір’ям, перебувають хатні боги. На покуть садовлять найпочесніших гостей. На весілля тут сидять наречені. Покуть прикрашають рушниками. На покуті розміщують ікони, ставлять пучечок колосся як символ достатку.

( За В. Скуратівським)

35 слів

 

13. Народна вишивка відзначається багатством і різноманітністю геометричних орнаментів, зображень тварин і рослин. На Україні є близько 100 видів і технічних прийомів вишивання. Найпоширеніші з них – це «гладь», «хрестик», «вирізування», «мережка» та «гаптування».

( З журналу)

32 слова

 

14. Пісні, думи становлять народну святиню, духовне багатство українського народу. В них горить любов до батьківщини, виблискує слава минулих подвигів. У своїх піснях кобзарі оспівували народних героїв – Богдана Хмельницького, Івана Богуна, Петра Сагайдачного.

( З журналу)

32 слова

 

15. Не перелічити нині всіх назв квітів, які прикрашають життя сучасних українців. Вони назавжди увійшли в побут і звичаї народу. Це і яскраві пахучі чорнобривці, жовтогарячі нагідки, барвінок, любисток, м’ята і матіоли. Вони оспівані в піснях. Більшість з них використовуються в народній медицині.

( З журналу)

42 слова

 

16. «Земля дає все і забирає все», - говорили стародавні орачі. «Земля – мати наша, всіх годує і пестить», - стверджували їхні нащадки. «Хто на землі сидить, той не впаде, - вчили селяни своїх дітей. – Не випускайте землі з рук, тримайтеся міцно за неї – вона єдина вас не зрадить». На плодючій землі дитину посади, і вона сама виросте. Українцям дісталася плодюча щедра земля. Але не земля ростить, а руки. Навіть плідну землю треба доглядати, як матір рідну. Лише тому земля повертає, хто про неї дбає.

( З журналу)

84 слова

 

17. «Терпи козак горе, будеш пити мед», - втішали запорожці товариша, який потрапляв у скрутне становище. Але «медового» життя доводилося чекати довго. Лише коли голову січовика покривала сивина, він відходив від військових справ і починав займатись бджолярством. Це заняття було у великій пошані серед козаків. Тому часто старі запорожці йшли «Рятуватися» не до монастиря, а на пасіку.

 

 

До речі, саме на пасіці провів останні дні свого героїчного життя кошовий отаман Іван Сірко.

( З журналу)

71 слово

 

18. Вишитий рушник – один з поетичних символів України. Свою поетичну душу наш народ вклав у фантазію орнаменту. На полотні ожили вогнисті півники та зелений барвінок. Український рушник!... чи можна знайти в Україні більш опоетизовану і популярну реліквію? Хіба що наша українська чарівна пісня. Рушник – це таж сама задушевна пісня, заспівана розмаїтими засобами тканини, шиття.

( З журналу)

53 слова

 

 

Робота з предметними малюнками.

Назви предмет, зображений на малюнку. Склади речення з цим словом.

 

 

Рушник

Ґудзик

Олень

Метелик

Полуниця

Часник

Індик

Папуга

Учень

Вовк

Ведмідь

Віслюк

Горобина

Олівці

Фарби і пензлик

Ножиці

 

Лялька-мотанка

Повітряні кульки

Зірка

Квітка

Ялинка

Ліхтар

Парасолька

Цукерка

Шкарпетка

Лікар

 

Анаграми

Анаграми розвивають увагу та мислення, поповнюють словниковий запас учнів. Для завдань варто підбирати слова, в яких найчастіше учні припускаються помилок.

Розшифруй слова. Вилучи зайве слово. Поясни свою відповідь.

НЯКСУ КАРЛІ ҐУДКИЗ

НИСПІДЦЯ РАКПЕРУ ФРАШ

КАРОЧСО ВАДИ ШАККЕТ

СОЛЬАКПАРА ХАРУК МІРКО

 

АКСИМ КВОВ ПОТОЛЯ

ХОЛЬКУ ЛЮКВІС БИНАРОГО

ЛІТС МІДЬДЕВ ДИБУНОК

ЧИКЕЛГ СІЛ АХВІЛЬ

 

Пояснювальні диктанти

 Тяжко тому жити, хто не хоче робити. Хоч три дні не їсти, аби з печі не злізти. Вимету разком, та вивезу возком. Один із сошкою, а семеро з ложкою. І будень, і неділя – ледачому все безділля. Яке коріння, таке й насіння.

 На гору важко, а з гори шпарко. Правда солона, а брехня солодка. До доброї криниці стежка утоптана. Лиха знахідка гірше крадіжки. Щоб рибу з’їсти, треба в воду лізти. Кішці смішки, а мишці слізки.

 Від роботи тяжко, а без роботи ще тяжче. Порожньої ложки до рота не підносять. Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють. Життя, як стерня, не пройдеш, ноги не вколовши. Світло землі – сонце, світло людини – учення.

 

Робота з фольклорнім матеріалом

Запиши фразеологізми. Поясни їх значення

 Причепився, як реп’ях до кожуха. Скривився, як середа на п’ятницю. Хоч око виколи. Ні живий, ні мертвий. Морозець пробіг по спині. Чесати язиком. Ламати голову. Точити ляса. Як сонна муха. Як нова копійка. Горобцеві по коліно. Золоті руки. Ведмежа послуга. Чужими руками жар гребти. Мов у воду дивився.

 

Заміни фразеологізм одним словом

Накивав п’ятами.

Хоч голки збирай.

Пекти раків.

Викинути з голови.

Дати драла.

 

 

 

 

Продовж фразеологізм

Брудний, як … , неповороткий, як … , галасливий, як … , голодний, як … , слизький, як … , хитрий, як … , впертий, як … , сильний, як … , полохливий, як … .

Слова для довідок: сорока, свиня, ведмідь, вуж, вовк, віслюк, лис, заєць, лев.

 

Прочитай скоромовку. Вивчи її напам’ять. Запиши скоромовку по пам’яті.

Жужжить у Жені                                             Босий хлопець

Жук у жмені:                                                   Сіно косить.

«Жу-жу-жу, жу-жу-жу,                                  Роса росить

Я з тобою не дружу!»                                    Ноги босі.

 

Сів шпак на шпаківню,                                  У стозі пшениця

Заспівав шпак півню:                                    Під стогом криниця.

Ти не вмієш так як я,                                    Там щука – риба грала,

так, як ти, не вмію я.                                     Золоте перо мала.

 

 

Тишком, нишком                                         Юра ловить рибку ловко,

Вийшла мишка із нори,                              Скоро мовить скоромовку:

В шкряботушки ніс                                    Виринає рибка близько,

І вушка догори.                                           Розсипає срібні бризки.

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1.              Будна Н.О., Головко З.Л., Козуб О.В. Творчі завдання з української мови. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.
  2.              Важеніна О.Г. З барвінкового лугу. Збірник диктантів – К, 1997.
  3.              Використання поетичних творів на уроках української мови у 2-4 класах. Ч. 1 / упоряд. Прощук В.П. – Х: Вид. група «Основа», 2011. – (Б-ка журналу «Початкове навчання та виховання»; Вип. 10 (94)).
  4.              Використання поетичних творів на уроках української мови у 2-4 класах. Ч. 2 / упоряд. Прощук В.П. – Х: Вид. група «Основа», 2011. – (Б-ка журналу «Початкове навчання та виховання»; Вип. 11 (95)).
  5.              Вишник О. Розвиток мовлення учнів 1-2 класів на засадах взаємодії різних видів мовленнєвої діяльності // Початкова школа. – 2011. №5.
  6.              Головко З.Л., Морська Я.Ф. Цікава граматика в початкових класах. – Тернопіль: Богдан, 1997.
  7.              Ґудзик І.П. Українське слово – К: Освіта, 1996.
  8.              Дептист О.В., Чала В.В., Ярова Н.А. Національно-патріотичне виховання молодших школярів. – Х: Вид. група «Основа», 2011. (Б-ка журналу «Початкове навчання та виховання». Вип. 6 (90)).
  9.              Заходи щодо реалізації концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді. Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16. 06. 2015 р. № 641.
  10.         Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16. 06. 2015 р. № 641.
  11.         Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах . Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16. 06. 2015 р. № 641.
  12.         Чижова Т.І. Вправи для формування словника учнів // Початкове навчання та виховання - 2010 - №27.
  13.         Шрамко О. Регіональний фразеологічний мовний матеріал як засіб соціалізації молодших школярів // Початкова школа. – 2011. - №12.

 

 

Інтернет ресурси

http://allreferat.com.ua

http://metoduchka.com

http://vilkovo.at.ua

http://2ch-school.at.ua

http://www.diplomus.in.ua

http://youtube.com

 

 


1

 

docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
3106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку