Збірка вправ "Дитячі перлини для всієї родини"

Про матеріал
Збірка вправ для поетичних хвилинок на уроках читання в початкових класах, технологія написання віршів
Перегляд файлу

 

 

 

 

F:\Новая папка\обложка.jpg

 

 

                                                                                                                                        

 

 

 

                                                                                      Герасимчук Жанна Миколаївна

                                                                                   вчитель початкових класів 

 

 

2021 рік

                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

Корисні поради

 

1.Підвищуйте загальну грамотність. Ваші вірші викличуть сміх, якщо в них будуть порушення узгодження членів пропозицій, неправильні вживання причетних і дієприкметникових оборотів і тому подібні помилки. Виправити їх у віршах часто неможливо.

2.Рими повинні бути точними. У хорошій римі збігається і ударна голосна, і наступні за нею згодні. Якщо спочатку вам складно їх вигадувати, зверніться до електронних словників рим.

3.Розширюйте свій словниковий запас. Все просто: читайте-читайте-читайте! Книги - це не тільки джерело інтелектуальних знань, але й джерело слів для вашого лексичного запасу. Підвищення словникового запасу - шлях до свободи! Також корисно буде звертатися до словників синонімів.

4.Пишіть якомога частіше. Ваш рівень майстерності безпосередньо залежить від того, як часто ви практикуєтеся. Напишіть 100 віршів, і декілька з них, повірте, будуть приголомшливими. Пам'ятаєте слова Е. Хемінгуея:«Я пишу одну сторінку шедевра на дев'яносто одну сторінку лайна, а потім моя мета - викинути лайно в кошик для сміття».

5.Пишіть звернення. Виникає питання: про що писати? А чи знаєте ви, що послання - це цілий жанр літературних творів. Всі великі поети-класики писали віршовані звернення. Вам завжди є що сказати вашим друзям, так чому б не зробити це у вигляді вірша? Їм буде приємно, повірте.

Як тільки ви почнете застосовувати ці рекомендації, ваша майстерність віршування різко підвищиться. Ви заощадите час і більше не будете входити в творчий ступор.

 

 

Успіхів вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                                                                 УТВОРИ СЛОВО

                Читай уважно. Зверни увагу, як за допомогою  перестановки

               букв  можна утворювати нові слова.

 СКАЛА – ЛАСКА

  Високо на скелі – гніздо орла.

  Бува і дощ і град об камінь брязка.

  І хоч тверда й холодна ця СКАЛА,

  Орла зігріє материнська ЛАСКА.

 ДО СТА -

  На луках, де трава густа,

  Щодня телят лічу я радо,

  Все хочу долічить до ста…

  До ста лічу – виходить…

 Береза –

  В березовім лісі березовий сік

  У глинянім глеки по вінцях натік.

 Сорока над лісом кричить не вгава:

 «Пильнуйте, бо глеки Береза хова! 

 Хто знайде ті глеки – собі …..»

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                                                          

                                                             ПОДУМАЙ

                      Утвори нові слова, змінивши першу букву:

  • Тік, .ік, .ік, .ік, .ік, .ік, .ік;
  • мак, .ак, .ак, .ак, .ак;
  • мило, .ило, .ило, .ило, .ило, .ило;
  • гайка, .айка, .айка, .айка, .айка, .айка;
  • пічка, .ічка, .ічка, .ічка, .ічка.

                           

                             Чарівник

                      Перетворити слова, додаючи один звук.

                          рак-грак                                   оса-

                          віти -             рис-

                          олія -             ноти- 

                          лід -             луг-

                          теля -             риби -

                                                                                                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

              

              Початок треба відшукати, щоб всі слова ті врятувати

              

              1.  КОР-        КАР-

       -топля, -тон, -низ, -тина, -навал, -пус, -дон, -тик, зина, -ми.

              2.  КОН-        КОВ-

         -верт, -церт, -курс, -такт, -тур, -баса, -пак, -бой,

         -занка, -заняр.

            З.  КРА-      КРО-

           -лик, -кет, -ки, -пива, -кодил, - їна, -ни,-пля, -тер,

          -євид,-вець.

            4.  ПРО-     ПРА-

            -дід,-внук,-ця,-пор,-хід,-ба,-вїд,-мінь, -вопис,

            -воруч, -валля, -щання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

 

 

                                                        Закінчи чистомовку

Правильно промовляй чистомовку,

намагайся і сам творити її.

Би-би-би – вже пора збирати гри…

Иб-иб-иб – ми знайшли великий …

Бу-бу-бу – Знайка дмухає в тру…

Уб-уб-уб- засихає старий …

Ба-ба-ба – зацвіла уже вер…

Аб-аб-аб – там росте великий …

Бі-бі-бі – грають діти на гор…

Іб-іб-іб – нам печуть духмяний …

Об-об-об – в поле вийшов хлібо…

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

            

 

    Прочитай частину вірша в першому стовпчику,

               а в другому - знайди його закінчення.

 

Тихо спить собі ведмідь.                             Здоровенна голова

Сива кізка скік та скік                                   Слово мама промовля

Стоїть баба снігова,                                       Щоб родило житечко.

Ой мороз, який мороз !                              Хтось на дворі                                                гупотить

По снігу дівча гуляло,                                  Через річку на той бік.

Сійся жито і пшениця,                                Треба взяти нам лопату

Принесла я вам літечко,                            Лиш над містом сонце                                 встане

Щоб город перекопати,                              Всіх пташок проймає

Ти прокинься рано - рано,                         Шкідників він добуває

Дзьоб міцний і гострий має,                      Буде дітям паляниця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

   

      Відповіді - підказки

1. Бабин біб розцвів у дощ.    

    Буде бабі біб у ….

2. Ми носили воду в ситі.

    Та дерева не политі.

     Воду в ситі не носити

     Саду ситом ……..

З. Кіт котові каже:

    Коте, до комори кадуб вкотили.

    В кадуб кинеш капустину.

                              Кілька китичок …

4. Біля саду, біля броду

    бабин виораний город.

    Барабанять по городу

     бараболя та ….

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg

 

 

 

                               

                                           Вірш-Вправа 1. "Легкий вірш"
        

                         Напишете одне любе речення.                                                                                          

                   А потім продовжуєте вірш, додаючи до неї

                    все, що приходить  на вашу думку.
                 "В саду цвіте пухнастий пень"
                   Цвіте сьогодні цілий день
                   Йому цвісти ніяк не лінь
                   Його спіткала ……..
                   І все жаби набакир ... "
                   і т.д.
                  Стараєтеся витримати одну і ту ж риму і   

                  розмір як можна довше. Не намагайтеся

                  встигнути за змістом - це всього лише     

                  вправа. Воно розвиває словникову гнучкість,

                  відчуття рими і розміру.

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                                   Вірш-Вправа 2. "Римуючи все…"

  А тепер можна окремо потренувати риму.                                                                                                                                 Теж пишемо перше що прийшло в голову слово.                                                               А до нього всі рими (слова і словосполучення),                                                                                    які зможете придумати. Намагайтеся бути якомо-                                                               га винахідливішими.

                            "Зосередиться
                              двокрапка
                             розкурочили
                             непорочні
                             знову купини
                             очна
                             соковиті
                            Точно ... "
                             і т.д.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

          Вірш-Вправа 3. «Користь класики»

Тепер, якщо залучити до праці кірку мозку, можна непогано                                                         розважитися, тренуючись витримувати розмір. Берете будь-                                                                       який вірш іншого поета і кожну строчку переписуєте під його                                                         рядком новими словами.

___ Онєгін добрий мій приятель
Єгоркін вічний умножатель
___ Народився на берегах Неви
Не піднімаючи голови
___ Де може бути народилися ви,
Серед зелененької трави
___ Де ж ти вірний  мій читач.
Очистив від  ...
і т.д.
Часто виникають ситуації, коли вірші приходять не самі собою,                                                                        а хочеться написати про щось конкретне, що вразило вас                                                                                                          в даний момент. У думці виникають влучні порівняння,                                                                                         чіткі образи ... Але спроба представити все це багатство у                                                                             віршах з тріском провалюється. Чи не розчарувались?                                                                                       Щоб швидко і правильно укладати в віршовану форму все,                                                                                        що приходить вам в голову, теж потрібен певний досвід.                                                                                       І якраз зараз можна його придбати, виконавши слідуючу                                                            вправу.                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                                                          

                                                          Вірш-Вправа 4                                                                                      

         "Хочу написати те, що думаю"
Ви просто вибираєте тему - ставите описом конкрет -                                                                         ного предмета, явища, суті. Записуєте в рядок,                                                                       через кому всі асоціації і з них творите.
Наприклад, вірш про осінь:
У думці (або краще в блокноті): "осінь, листя,                                                                  кружляє, намисто, калина, цвіт ..." і т.д.
З цього творим:                                                                                                            "Осінь кружляє листям, на калині червоне намисто,
І зів'яла на клумбі маленька квітка, яка цвіла                                                                               гарним цвітом ... "
Візьміть яку-небудь власну, унікальну тему,                                        накидайте побільше вихідного матеріала.                                                  А може навпаки популярна усіма тема розгорне                                              для вас щось особливе. Чим більше будете                                                                                            тренуватись, тим яскравіше і лаконічніше                                                                    буде ваша  віршована мова.                                                                                                             

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                       Вправа 1. Гра "Луна"

            Ідея: луна повторює слова або закінчення їх.

        Опис: учитель називає слово; діти, як луна, називають інше,

         що римується з ним.

         Зразок: сонечко — віконечко, жити - радіти, калина - дівчина,

       діти - квіти,  крок - урок, коса -роса, рід - плід, сім'я - ім'я,

       сніжок - пушок...

                                  Вправа 2. Гра "Джерельце"

      Ідея: як слова паруються при римуванні, так і ведучий повинен

        знайти собі пару.Опис: діти стоять парами, взявшись за підняті

         вгору руки.  "Джерельце" має пробігти попід рука­ми, ухопив ши

       з собою того, хто  перший добере ри­му до запропонованого слова.

      Той, хто лишився без пари,  стає "джерельцем". Тепер його черга

         назвати слово для римування й відшукати собі пару.

                                          Вправа 3. "Хто останній?"

        Ідея: поповнити ряд слів для римування. Опис: до запропоно-

       ваного слова треба дібрати якомога більше слів для римування.

        Чиє слово зву­чить останнім, той і є переможцем                                                                                      Зразок: весна - красна, принесла, рясна...; хма­ринка - рослинка,                              хвилинка, краплинка...; наймудріший - наймиліший, найсумніший...;                                          багато - та­то, картати...;летіти - радіти,зомліти, згасити...

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

                                                                     Вправа 4  

      До поданих слів доберіть рими і згру­пуйте пари

      таким чином: пари з точною римою і па­ри з

       неточною римою.

                                 Зразок:

                      віченьки - ніченьки

                      віки - маяки           } точна рима

                      ніч-річ

                     багато - втрата

                    кава - казала            } неточна рима

                   виріс - можливість

           Такі  вправи  можна  практикувати  

            на  початку  кожного  заняття  як

             хвилинку-розминку.

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

 

Картка 1. ААББ

Дитини, є, у, кожної;

єдина, матінка;

та, що, нас,і, дбає, любить,

розуму, навчає;

Відповідь

Є у кожної дитини

Матінка єдина,

Та, що любить нас і дбає,

Розуму навчає.

Л.Полтава

Картка 2. ААББ

Дитини, є у кожної;

сиротини, навіть;

мати, солов’їна, наша;

рідна, Україна;

Відповідь

Є у кожної дитини,

Навіть сиротини,

Рідна мати солов’їна –

Рідна Україна.

Л.Полтава

 

 

 

Картка 3. АБАБ                                                

Федько, голова, розумна;

робить, все, а, недбало;

зуби, крізь, він, слова, цідить;

говорить, попало, як;

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

Картка 4

Лікар булки випікає,

Пекар хворих оглядає,

Комбайнер вірші складає,

А поет врожай збирає

Зміна слів

пекар

лікар

поет

комбайнер

 

Картка 5

Волосся батько заплітає,

А Юля цвяхи забиває,

Юрасик посудом гримить,

Матуся в люльці мирно спить.

Зміна слів

Юля

батько

матуся

 

Юрасик

                  Опис: учні мають вилучити з вірша зайвий рядок.

Картка 6

Я вибіг вранці на поріг

Й побачив всюди білий сніг,

Побачив кремовий пиріг.

Як довго я чекав на нього:

Санчата ж просяться в дорогу.

Відповідь

Я вибіг вранці на поріг

Й побачив всюди білий сніг,

Як довго я чекав на нього:

Санчата ж просяться в дорогу.

Картка 7

Нас в школі вчителі навчають:

Молодші старших поважають,

А старших менші ображають.

Скоріше нам би підростать,

Щоб нас могли теж поважать,

Щоб ми могли теж ображать.

Відповідь

Нас в школі вчителі навчають:

Молодші старших поважають,

Скоріше нам би підростать,

Щоб нас могли теж поважать,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

 

          Картка 8

…сонечко

…віконечко

…спати

…вставати

 

Відповідь

Усміхнулось сонечко

У моє віконечко.

«Годі,- каже,-спати.

Час уже вставати!»

 

Картка 9

…пісенька

…виднокраю

…радісінька

…вітаю

Відповідь

Лине моя пісенька

Аж до виднокраю.

Я рада - радісінька,

Сонечко вітаю.

 

Картка 10

…хати

…мати

…казку

…ласку

Відповідь

Наче сонце, коло хати

Виглядає мене мати.

Чорнобривцям каже казку,

А мені дарує ласку.

 

Картка 11

…малята

…багато

…радіти

…любити

Відповідь

Поспішають до школи малята,

Щоб навчитись, пізнавати багато,

Будуть мріяти, будуть радіти,

Будуть рідну Вкраїну любити.

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg

 

                                          

                                          Ланцюжкова рима
      Вчитель називає слово і доторкається до одного з учнів, учень

    називає риму до заданого слова і торкається до наступного учня,

    утворюючи таким чином, ланцюгову реакцію.
  Мишка – книжка, кішка,доріжка; пташка – ромашка, комашка;
  їжачок – черв’ячок, павучок; щеня – кошеня, мишеня, зайченя;
   травичка – водичка, лисичка, сестричка.

                                             Підбери риму
   Вчитель називає слово і кидає учням м’яч, учень називає риму до

    заданого слова і кидає м’яч вчителю.

     Квочка – сорочка, діти – квіти,
    білка – гілка, річка – водичка, пиріг – поріг.

                                        Четвертий зайвий
   Вчитель пропонує учням набір із чотирьох слів, з яких римуються

   між собою тільки     три. Необхідно знайти слово, яке не римується з

   рештою.
     • Дитина, машина, ворона, горобина.
     • Дід, вид, м’яч, рід.
     • Коса, роса, волосся, небеса.
     • Курча, зайча, звичай, вівчар.
     • Лисичка, водичка, курочка, сестричка.

                                                 Знайти пару
   Вчитель пропонує слова, записані у двох колонках, об’єднати між

     собою за римами.
                              Кошик                                   рядочок
                              личко                                     дощик
                              ялинка                                   гілка
                              садочок                                  водичка
                              білка                                       дитинка

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

                                               Віршик розсипався
              Для цієї вправи потрібно взяти будь-який чотиривірш,

       вилучити з речень усі граматичні зв’язки, трохи переставити слова

     у рядках.Потім запропонувати учням відновити оригінал. Коли діти

   потренувалися з таким видом роботи, можна брати інший чотиривірш

   і, вилучити граматичні зв’язки, переставити слова не тільки у своїх

   рядках, але й переплутати рядки між собою.
                                     Доріжка, Гнатик, вибіг
                                     Доріжка, кішка, сидіти.
                                     Кішка, Гнатик, доріжка,взяти.
                                     Піймати, мишка, кішка.
                                    Гнатик вибіг на доріжку,
                                    На доріжці сидить кішка.
                                    Взяв з доріжки Гнатик кішку,
                                    Хай піймає кішка мишку.

                                                         Буриме
      Діти пробують скласти віршовані рядки за поданими римованими

    кінцівками. Можна не придумувати рими самим, а брати їх з поезій

    різних авторів.
                                  СОН – ТЕЛЕФОН, ЛИС – ЛІС
         Уночі наснився сон,
         Ніби дзвонить телефон,
         Ніби просить мене лис,
         Щоб прийшов до нього в ліс.

                                                     Двовірш
   Учням пропонується за даним першим рядком скласти другий так, щоб

     завершити почату тему.
                                            «Жив собі самотній дід…»
                                            - Був він давній, наче світ.
                                            - І не знав ніяких бід.
                                            - Бо покинув його рід.
                                            - Вивів яблунь новий вид.
    Підвидом двовіршів є зоовірші, героями яких виступають тварини.                                                               Перший рядок називає тварину і будь-яку її характеристику,                                                             – завершує думку.                                                                                                                                                           « В мишеня великі очі…»
                     - Кіт його спіймати хоче.
                                   - Воно у кухню зараз скочить.

 

D:\Мой-ПОРТФЕЛЬ\Мои материалы\Жанна\Дом. матер\Заставки до фільмів,презент\Презент.-заготовки\№4 тема - Школа\2(1).jpg 

                                                      Вірш за початком

                У вправі учням пропонується скласти вірш за

             початком на вільну тему.

       Наприклад:

        Зимою з далекого краю …      

 

                           Прикметник

Учням  пропонується  скласти  вірш   описуючи

запропонований об’єкт за допомогою одних лише

прикметників

 

Наприклад:

 

                               Котик -

                     Сірий та пухнастий

                                    +

                             веселий

                                   +

                             смугастий

                                      

                                       

                                       Схоже- різне

   Мета даної вправи  навчити дітей знаходити спільне та

 відмінне у предметах і відтворювати це у віршованій формі.

    Наприклад:                  

                                             сніг – кіт

                              Плигнув котик на ворота,

                              А на вулиці зима.

                              Білий сніг і білий котик

                              І немов нема кота

       Матеріал до вправи:

                                         Бик– троянда

                                         Їжак– голка

                                         Кіт– міль

                                         Глечик– цеглина

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рибакіна Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
3804
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку