Герасимчук Жанна Миколаївна
вчитель початкових класів
2021 рік
Корисні поради
1.Підвищуйте загальну грамотність. Ваші вірші викличуть сміх, якщо в них будуть порушення узгодження членів пропозицій, неправильні вживання причетних і дієприкметникових оборотів і тому подібні помилки. Виправити їх у віршах часто неможливо.
2.Рими повинні бути точними. У хорошій римі збігається і ударна голосна, і наступні за нею згодні. Якщо спочатку вам складно їх вигадувати, зверніться до електронних словників рим.
3.Розширюйте свій словниковий запас. Все просто: читайте-читайте-читайте! Книги - це не тільки джерело інтелектуальних знань, але й джерело слів для вашого лексичного запасу. Підвищення словникового запасу - шлях до свободи! Також корисно буде звертатися до словників синонімів.
4.Пишіть якомога частіше. Ваш рівень майстерності безпосередньо залежить від того, як часто ви практикуєтеся. Напишіть 100 віршів, і декілька з них, повірте, будуть приголомшливими. Пам'ятаєте слова Е. Хемінгуея:«Я пишу одну сторінку шедевра на дев'яносто одну сторінку лайна, а потім моя мета - викинути лайно в кошик для сміття».
5.Пишіть звернення. Виникає питання: про що писати? А чи знаєте ви, що послання - це цілий жанр літературних творів. Всі великі поети-класики писали віршовані звернення. Вам завжди є що сказати вашим друзям, так чому б не зробити це у вигляді вірша? Їм буде приємно, повірте.
Як тільки ви почнете застосовувати ці рекомендації, ваша майстерність віршування різко підвищиться. Ви заощадите час і більше не будете входити в творчий ступор.
Успіхів вам!
УТВОРИ СЛОВО
Читай уважно. Зверни увагу, як за допомогою перестановки
букв можна утворювати нові слова.
СКАЛА – ЛАСКА
Високо на скелі – гніздо орла.
Бува і дощ і град об камінь брязка.
І хоч тверда й холодна ця СКАЛА,
Орла зігріє материнська ЛАСКА.
ДО СТА -
На луках, де трава густа,
Щодня телят лічу я радо,
Все хочу долічить до ста…
До ста лічу – виходить…
Береза –
В березовім лісі березовий сік
У глинянім глеки по вінцях натік.
Сорока над лісом кричить не вгава:
«Пильнуйте, бо глеки Береза хова!
Хто знайде ті глеки – собі …..»
ПОДУМАЙ
Утвори нові слова, змінивши першу букву:
Чарівник
Перетворити слова, додаючи один звук.
рак-грак оса-
віти - рис-
олія - ноти-
лід - луг-
теля - риби -
Початок треба відшукати, щоб всі слова ті врятувати
1. КОР- КАР-
-топля, -тон, -низ, -тина, -навал, -пус, -дон, -тик, зина, -ми.
2. КОН- КОВ-
-верт, -церт, -курс, -такт, -тур, -баса, -пак, -бой,
-занка, -заняр.
З. КРА- КРО-
-лик, -кет, -ки, -пива, -кодил, - їна, -ни,-пля, -тер,
-євид,-вець.
4. ПРО- ПРА-
-дід,-внук,-ця,-пор,-хід,-ба,-вїд,-мінь, -вопис,
-воруч, -валля, -щання.
Закінчи чистомовку
Правильно промовляй чистомовку,
намагайся і сам творити її.
Би-би-би – вже пора збирати гри…
Иб-иб-иб – ми знайшли великий …
Бу-бу-бу – Знайка дмухає в тру…
Уб-уб-уб- засихає старий …
Ба-ба-ба – зацвіла уже вер…
Аб-аб-аб – там росте великий …
Бі-бі-бі – грають діти на гор…
Іб-іб-іб – нам печуть духмяний …
Об-об-об – в поле вийшов хлібо…
.
Прочитай частину вірша в першому стовпчику,
а в другому - знайди його закінчення.
Тихо спить собі ведмідь. Здоровенна голова
Сива кізка скік та скік Слово мама промовля
Стоїть баба снігова, Щоб родило житечко.
Ой мороз, який мороз ! Хтось на дворі гупотить
По снігу дівча гуляло, Через річку на той бік.
Сійся жито і пшениця, Треба взяти нам лопату
Принесла я вам літечко, Лиш над містом сонце встане
Щоб город перекопати, Всіх пташок проймає
Ти прокинься рано - рано, Шкідників він добуває
Дзьоб міцний і гострий має, Буде дітям паляниця
Відповіді - підказки
1. Бабин біб розцвів у дощ.
Буде бабі біб у ….
2. Ми носили воду в ситі.
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити
Саду ситом ……..
З. Кіт котові каже:
Коте, до комори кадуб вкотили.
В кадуб кинеш капустину.
Кілька китичок …
4. Біля саду, біля броду
бабин виораний город.
Барабанять по городу
бараболя та ….
Вірш-Вправа 1. "Легкий вірш"
Напишете одне любе речення.
А потім продовжуєте вірш, додаючи до неї
все, що приходить на вашу думку.
"В саду цвіте пухнастий пень"
Цвіте сьогодні цілий день
Йому цвісти ніяк не лінь
Його спіткала ……..
І все жаби набакир ... "
і т.д.
Стараєтеся витримати одну і ту ж риму і
розмір як можна довше. Не намагайтеся
встигнути за змістом - це всього лише
вправа. Воно розвиває словникову гнучкість,
відчуття рими і розміру.
Вірш-Вправа 2. "Римуючи все…"
А тепер можна окремо потренувати риму. Теж пишемо перше що прийшло в голову слово. А до нього всі рими (слова і словосполучення), які зможете придумати. Намагайтеся бути якомо- га винахідливішими.
"Зосередиться
двокрапка
розкурочили
непорочні
знову купини
очна
соковиті
Точно ... "
і т.д.
Вірш-Вправа 3. «Користь класики»
Тепер, якщо залучити до праці кірку мозку, можна непогано розважитися, тренуючись витримувати розмір. Берете будь- який вірш іншого поета і кожну строчку переписуєте під його рядком новими словами.
___ Онєгін добрий мій приятель
Єгоркін вічний умножатель
___ Народився на берегах Неви
Не піднімаючи голови
___ Де може бути народилися ви,
Серед зелененької трави
___ Де ж ти вірний мій читач.
Очистив від ...
і т.д.
Часто виникають ситуації, коли вірші приходять не самі собою, а хочеться написати про щось конкретне, що вразило вас в даний момент. У думці виникають влучні порівняння, чіткі образи ... Але спроба представити все це багатство у віршах з тріском провалюється. Чи не розчарувались? Щоб швидко і правильно укладати в віршовану форму все, що приходить вам в голову, теж потрібен певний досвід. І якраз зараз можна його придбати, виконавши слідуючу вправу.
Вірш-Вправа 4
"Хочу написати те, що думаю"
Ви просто вибираєте тему - ставите описом конкрет - ного предмета, явища, суті. Записуєте в рядок, через кому всі асоціації і з них творите.
Наприклад, вірш про осінь:
У думці (або краще в блокноті): "осінь, листя, кружляє, намисто, калина, цвіт ..." і т.д.
З цього творим: "Осінь кружляє листям, на калині червоне намисто,
І зів'яла на клумбі маленька квітка, яка цвіла гарним цвітом ... "
Візьміть яку-небудь власну, унікальну тему, накидайте побільше вихідного матеріала. А може навпаки популярна усіма тема розгорне для вас щось особливе. Чим більше будете тренуватись, тим яскравіше і лаконічніше буде ваша віршована мова.
Вправа 1. Гра "Луна"
Ідея: луна повторює слова або закінчення їх.
Опис: учитель називає слово; діти, як луна, називають інше,
що римується з ним.
Зразок: сонечко — віконечко, жити - радіти, калина - дівчина,
діти - квіти, крок - урок, коса -роса, рід - плід, сім'я - ім'я,
сніжок - пушок...
Вправа 2. Гра "Джерельце"
Ідея: як слова паруються при римуванні, так і ведучий повинен
знайти собі пару.Опис: діти стоять парами, взявшись за підняті
вгору руки. "Джерельце" має пробігти попід руками, ухопив ши
з собою того, хто перший добере риму до запропонованого слова.
Той, хто лишився без пари, стає "джерельцем". Тепер його черга
назвати слово для римування й відшукати собі пару.
Вправа 3. "Хто останній?"
Ідея: поповнити ряд слів для римування. Опис: до запропоно-
ваного слова треба дібрати якомога більше слів для римування.
Чиє слово звучить останнім, той і є переможцем Зразок: весна - красна, принесла, рясна...; хмаринка - рослинка, хвилинка, краплинка...; наймудріший - наймиліший, найсумніший...; багато - тато, картати...;летіти - радіти,зомліти, згасити...
Вправа 4
До поданих слів доберіть рими і згрупуйте пари
таким чином: пари з точною римою і пари з
неточною римою.
Зразок:
віченьки - ніченьки
віки - маяки } точна рима
ніч-річ
багато - втрата
кава - казала } неточна рима
виріс - можливість
Такі вправи можна практикувати
на початку кожного заняття як
хвилинку-розминку.
Картка 1. ААББ Дитини, є, у, кожної; єдина, матінка; та, що, нас,і, дбає, любить, розуму, навчає; |
Відповідь Є у кожної дитини Матінка єдина, Та, що любить нас і дбає, Розуму навчає. Л.Полтава |
Картка 2. ААББ Дитини, є у кожної; сиротини, навіть; мати, солов’їна, наша; рідна, Україна; |
Відповідь Є у кожної дитини, Навіть сиротини, Рідна мати солов’їна – Рідна Україна. Л.Полтава |
Картка 3. АБАБ Федько, голова, розумна; робить, все, а, недбало; зуби, крізь, він, слова, цідить; говорить, попало, як; |
Картка 4 Лікар булки випікає, Пекар хворих оглядає, Комбайнер вірші складає, А поет врожай збирає |
Зміна слів пекар лікар поет комбайнер |
Картка 5 Волосся батько заплітає, А Юля цвяхи забиває, Юрасик посудом гримить, Матуся в люльці мирно спить. |
Зміна слів Юля батько матуся
Юрасик |
Опис: учні мають вилучити з вірша зайвий рядок.
Картка 6 Я вибіг вранці на поріг Й побачив всюди білий сніг, Побачив кремовий пиріг. Як довго я чекав на нього: Санчата ж просяться в дорогу. |
Відповідь Я вибіг вранці на поріг Й побачив всюди білий сніг, Як довго я чекав на нього: Санчата ж просяться в дорогу. |
Картка 7 Нас в школі вчителі навчають: Молодші старших поважають, А старших менші ображають. Скоріше нам би підростать, Щоб нас могли теж поважать, Щоб ми могли теж ображать. |
Відповідь Нас в школі вчителі навчають: Молодші старших поважають, Скоріше нам би підростать, Щоб нас могли теж поважать, |
Картка 8 …сонечко …віконечко …спати …вставати
|
Відповідь Усміхнулось сонечко У моє віконечко. «Годі,- каже,-спати. Час уже вставати!» |
Картка 9 …пісенька …виднокраю …радісінька …вітаю |
Відповідь Лине моя пісенька Аж до виднокраю. Я рада - радісінька, Сонечко вітаю. |
Картка 10 …хати …мати …казку …ласку |
Відповідь Наче сонце, коло хати Виглядає мене мати. Чорнобривцям каже казку, А мені дарує ласку. |
Картка 11 …малята …багато …радіти …любити |
Відповідь Поспішають до школи малята, Щоб навчитись, пізнавати багато, Будуть мріяти, будуть радіти, Будуть рідну Вкраїну любити. |
Ланцюжкова рима
Вчитель називає слово і доторкається до одного з учнів, учень
називає риму до заданого слова і торкається до наступного учня,
утворюючи таким чином, ланцюгову реакцію.
Мишка – книжка, кішка,доріжка; пташка – ромашка, комашка;
їжачок – черв’ячок, павучок; щеня – кошеня, мишеня, зайченя;
травичка – водичка, лисичка, сестричка.
Підбери риму
Вчитель називає слово і кидає учням м’яч, учень називає риму до
заданого слова і кидає м’яч вчителю.
Квочка – сорочка, діти – квіти,
білка – гілка, річка – водичка, пиріг – поріг.
Четвертий зайвий
Вчитель пропонує учням набір із чотирьох слів, з яких римуються
між собою тільки три. Необхідно знайти слово, яке не римується з
рештою.
• Дитина, машина, ворона, горобина.
• Дід, вид, м’яч, рід.
• Коса, роса, волосся, небеса.
• Курча, зайча, звичай, вівчар.
• Лисичка, водичка, курочка, сестричка.
Знайти пару
Вчитель пропонує слова, записані у двох колонках, об’єднати між
собою за римами.
Кошик рядочок
личко дощик
ялинка гілка
садочок водичка
білка дитинка
Віршик розсипався
Для цієї вправи потрібно взяти будь-який чотиривірш,
вилучити з речень усі граматичні зв’язки, трохи переставити слова
у рядках.Потім запропонувати учням відновити оригінал. Коли діти
потренувалися з таким видом роботи, можна брати інший чотиривірш
і, вилучити граматичні зв’язки, переставити слова не тільки у своїх
рядках, але й переплутати рядки між собою.
Доріжка, Гнатик, вибіг
Доріжка, кішка, сидіти.
Кішка, Гнатик, доріжка,взяти.
Піймати, мишка, кішка.
Гнатик вибіг на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гнатик кішку,
Хай піймає кішка мишку.
Буриме
Діти пробують скласти віршовані рядки за поданими римованими
кінцівками. Можна не придумувати рими самим, а брати їх з поезій
різних авторів.
СОН – ТЕЛЕФОН, ЛИС – ЛІС
Уночі наснився сон,
Ніби дзвонить телефон,
Ніби просить мене лис,
Щоб прийшов до нього в ліс.
Двовірш
Учням пропонується за даним першим рядком скласти другий так, щоб
завершити почату тему.
«Жив собі самотній дід…»
- Був він давній, наче світ.
- І не знав ніяких бід.
- Бо покинув його рід.
- Вивів яблунь новий вид.
Підвидом двовіршів є зоовірші, героями яких виступають тварини. Перший рядок називає тварину і будь-яку її характеристику, – завершує думку. « В мишеня великі очі…»
- Кіт його спіймати хоче.
- Воно у кухню зараз скочить.
Вірш за початком
У вправі учням пропонується скласти вірш за
початком на вільну тему.
Наприклад:
Зимою з далекого краю …
Прикметник
Учням пропонується скласти вірш описуючи
запропонований об’єкт за допомогою одних лише
прикметників
Наприклад:
Котик -
+
веселий
+
смугастий
Схоже- різне
Мета даної вправи навчити дітей знаходити спільне та
відмінне у предметах і відтворювати це у віршованій формі.
Наприклад:
сніг кіт
Плигнув котик на ворота,
А на вулиці зима.
Білий сніг і білий котик
І немов нема кота
Матеріал до вправи:
Бик троянда
Їжак голка
Кіт міль
Глечик цеглина