Збірка завдань "Цікавий матеріал для вивчення математики"

Про матеріал
У своїй практиці використовую різний цікавий матеріал: дидактичні ігри та вправи, розвиваючі завдання, завдання у віршованій формі, завдання-жарти, ребуси, кросворди, головоломки та різні ігрові моменти. Захоплені грою діти легше засвоюють програмний матеріал, набувають певні знання і навички. Це робить процес навчання цікавим, створює в учнів бадьорий робочий настрій, сприяє подоланню труднощів у засвоєнні матеріалу, знімає втомлюваність, підтримує увагу.
Перегляд файлу

Цікавий матеріал для вивчення математики

        Труднощі в засвоєнні навчального матеріалу учнями школи нерідко призводить до зниження їх інтересу до навчання.  Особливо важким а, іноді, неулюбленим предметом стає математика.  Це і зрозуміло, так як для оволодіння математичними знаннями необхідно вміння порівнювати, узагальнювати.

           Для успішного навчання і виховання дітей необхідно пробудити їх інтерес до навчальних занять, захопити, мобілізувати їх увагу, активізувати їх діяльність. З цією метою використовую різноманітні методи і прийоми викладання математики, залучаючи яскравий дидактичний матеріал і наочні посібники у процес оволодіння предметом.

         У своїй практиці використовую різний цікавий матеріал: дидактичні ігри та вправи, розвиваючі завдання, завдання у віршованій формі, завдання-жарти, ребуси, кросворди, головоломки та різні ігрові моменти. Захоплені грою діти легше засвоюють програмний матеріал, набувають певні знання і навички. Це робить процес навчання цікавим, створює в учнів бадьорий робочий настрій, сприяє подоланню труднощів у засвоєнні матеріалу, знімає втомлюваність, підтримує увагу.

 

Ігри та цікаві вправи при вивченні нумерації чисел

 

    Основне завдання при вивченні нумерації чисел полягає в тому, щоб навчити учнів рахувати в прямому і зворотному порядку.  Учні повинні знати місце числа в числовому натуральному ряді, вміти порівнювати їх за величиною, позначати кількість цифрами.

 

 1. Хто знає, хай рахує далі.

           Учитель називає числа 25, 26.  Учень повинен продовжити ряд.

10, 20 ;  400, 500 - (до 1000 і назад).

 

 2. Які числа пропущені?

 Дається ряд чисел: 47, 48, 49, 52, 53, 55, 57, 59, 62.

 Які числа пропущені?

 

 3. Математичний диктант.

 Гра складається з наступних завдань:

 а) Запишіть числа, які на один десяток більші чисел: 25, 70, 83, 14, 91.

 б) Запишіть числа, які на одну сотню більші чисел: 300, 250, 326, 105, 190.

 в) Добавляючи по 10, запишіть 5 чисел, починаючи з 37.

 г) Добавляючи по 100, запишіть 5 чисел, починаючи з 370.

 д) Більше на 5. Учитель називає числа одне за іншим, учні повинні називати числа більші на п'ять одиниць.

 

 4. Хто більше складе чисел?

            Учням пропонуються дві цифри, наприклад, 4 і 7. Потім дається завдання: які числа можна скласти з цих цифр?

 Звертається увага на значення цифри в числі, на зміну величини числа в залежності від місця цифри в числі.

 Далі пропонується скласти числа з трьох цифр.  Той, хто складе всі можливі числа, виграв.

 

 5. Назви сусідів.

      Наприклад: «Назви сусідів чисел 100, 80, 999.

Яке число «живе» між 59 і 61, 939 і 941 тощо.

 

 6. У кого більше рибок?

           Матеріал гри: ілюстративне складальне полотно, на якому зображено греблю; в прорізи цього полотна вставлені рибки;  на яких написані числа.

 Зміст гри: змагаються дві команди по 3-4 людини в кожній.  Кожен член команди (по черзі) «ловить рибку», голосно називає число і проводить його аналіз.  Учень повинен сказати, скільки знаків у числі, визначити його місце в числовому ряду, проаналізувати кількість десятків, одиниць.  Якщо всі відповіді правильні, то він «спіймав рибину», якщо учень помилився, то «рибка втекла» (її знову вставляють в складальне полотно).  Команда, яка «спіймає більше рибок, виграє.

 

 7. Заміни цифру.

 Матеріал гри: у кожного учня набір розрізнених цифр.

 Зміст гри: змагаються два учня, кожен з яких повинен вставити в складальне полотно число 70, змінивши нуль цифрою 5. Переставити цифри місцями.  Прочитати перше і друге числа.

 

Ігри та цікаві вправи при вивченні арифметичних дій.

 

           Зміст ігор, описаних в цьому розділі, сприяє закріпленню умінь і навичок при виконанні чотирьох арифметичних дій.

 

 1. Вставте математичний знак.

54…9 = 63                          39…3 = 13

27…0 = 27                          17…5 = 85

63…24 = 87                        28…3 = 84

 

2. Знайди приклади з однаковими відповідями

75 : 3 =                                 15 * 3 =

28 + 34 =                              85 – 60 =

54 -29 =                                90 : 15 =

 

3. Хто більше?

а) Хто складе прикладів більше всіх?

 З відповіддю 48 на додавання;

 З відповіддю 19 на віднімання;

 З відповіддю 45 на множення;

 З відповіддю 6 на ділення.

 б) Хто більше складе прикладів з компонентами 6, 12, 2 або 16, 8, 2?

 

 4. День і ніч.

 Коли вчитель вимовляє слово «Ніч», учні кладуть голову на парту і закривають очі.  У цей час учитель читає приклад для усного рахунку на ділення чи множення. Потім учитель каже: «День».  Діти сідають прямо, і ті, хто порахував, піднімають руку і кажуть відповідь.

 Дітям дуже подобається ця гра.  Вона цінна тим, що дає можливість зосередиться при рахунку більш розсіяним дітям, привчає їх сприймати приклади на слух.

 

 5. Кругові приклади або ланцюжок.

 Особливості цих прикладів полягають в тому, що відповідь першого прикладу є початком другого, відповідь другого - початком третього...  Відповідь останнього прикладу є початком першого.

 Зміст гри:

 1) Спочатку вчитель пропонує учням вирішити стовпчик прикладів і записати відповіді, наприклад: 12 + 7 = 19;  19 - 5 = 14;  14: 2 = 7;  7 + 5 = 12.

 Потім він звертає їх увагу на відповіді і перше число наступних прикладів.  Такі приклади називаються круговими.

 2) Учні спільно з учителем складають кругові приклади.

 3) Учням пропонуються картки з круговими прикладами.  Вони

обчислюють приклади та розташовують їх так, щоб вийшов «ланцюжок».

 4) Самостійне складання учнями кругових прикладів.

 

Ігри та цікаві вправи на розвиток геометричних уявлень.

 

 1. Назви предмет.

 Назвіть предмети, які за формою нагадують коло.  Перший учень називає, інші додають.  Наприклад, учень останнім предметом назвав дно склянки.  Учитель каже: «Дно склянки - раз, дно склянки - два, дно склянки - ...» Якщо не знайдеться ще учень, який назвав би предмет, що формою нагадує коло, вчитель вимовляє: «Три!» Переможцем вважається той, хто останнім назвав предмет.

 

 2. Розклади правило.

 Матеріал гри: кубики, бруски.

 Зміст гри: Викликаний учень називає геометричні форми, оглядаючи їх.  Потім закриває очі і на дотик відкладає наліво кубики, направо брусочки.  Виграє той, хто жодного разу не помилився.

 

 3. Що змінилося?

 Матеріал гри: демонстраційні геометричні фігури або тіла (коло, квадрат, трикутник, куб, брус, куля).

 Зміст гри: Учитель розставляє на столі три геометричні фігури і пропонує учням уважно подивитися і запам'ятати послідовність їх розташування.

 За командою «Очки сплять!» Учні закривають очі, а вчитель швидко переставляє одну-дві фігури і питає: «Що змінилося?» Учень повинен відповісти, який фігури немає або як змінилося розташування фігур.

 Можна залишити розташування фігур без змін.  Це завжди створює пожвавлення у дітей.

 Примітка: Число фігур слід поступово збільшувати.

 

4. Розпізнай фігуру.

 Матеріал гри: малюнки квадратів у кожного учня.

 Гра виконується за допомогою малюнка.  Учень повинен відповісти на питання:

 Скільки всього квадратів в квадраті?

 Скільки всього прямокутників в квадраті?

 

5. Скільки трикутників?

 На дошці накреслено трикутник.

 Учитель проводить одну лінію в трикутнику і просить порахувати, скільки трикутників утворилося.  Потім проводить другу лінію і т.д.

 Змагання можна організувати між двома учнями.

 

 6. Визнач «на око».

 Викликаний учень визначає спочатку, яка ламана лінія довша, а потім перевіряє себе за допомогою лінійки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Будь уважний!

 

Матеріал гри: малюнки геометричних фігур.

Вчитель ставить такі запитання: «Які геометричні фігури ви бачите на малюнках? Порахуй, скільки однакових геометричних фігур на кожному малюнку?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри та цікаві вправи, які формують часові уявлення.

 

1. Відповідай на запитання.

Зміст гри: Учні повинні дати відповіді на питання:

1) Скільки днів у тижні?

2) Пройшло 3 дні з початку тижня. Скільки днів залишилося до його кінця?

3) П'ятниця (неділя і т. д.) – це будь-який день тижня?

4) Як називається другий (перший, четвертий … день тижня?

 

2. Котра година?

Матеріал гри: циферблати годинника.

Зміст гри: Вчитель називає певний годину. Учні на своїх годинниках показують відповідний час.

Варіант I. Вчитель на циферблаті ставить стрілки і, звертаючись до учнів, запитує: «котра година?» Учні на своїх циферблатах встановлюють той же час, називають, котра година, і показують свої годинники. Учню, що правильно визначив час, дається жетон. Виграє той, у кого більше жетонів.

Варіант II. Вчитель називає певну годину. Учні на своїх годинниках показують відповідний час. Потім учні відповідають на запитання вчителя:

1). Скільки часу показує годинник, якщо обидві стрілки годинника спрямовані своїми кінцями в протилежні сторони і показують ціле число годин?

2). Що можна зробити за 2 хвилини? За 1 секунду? За 1 годину?

 

 

Ігрові моменти, що використовуються на уроках математики.

 

1. Влаштуй грозу! Нехай піде дощ!

 

2. Виріши приклади, додай  відповіді кожного з учасників змагання та дізнайся ім'я чемпіона.

ЗаяцМедведь_6 

 

Ёж 

 

 

 

 

35 + (19 - 6) =                   45 + 45 -19 =                     25 -19 + 16 =

100 – (50 + 50) =              (16 -16) + 100 =                 90 – (75 -29) =

11 + (64 -17) =                  31 – 29 =                            7 + 7 + 7 =

 

чемпіон -

 

 3. Виріши приклади і розфарбуй повітряні кулі в свої улюблені кольори:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Хто які приклади вирішив?  проведи стрілочки

 

волк19 + 1 + 14 + 5 =                         60

28 + 2 + 50 + 6 =

Корова72 – 10 -30 – 2 =                                                            30

22 + 8 +30 =

92 -40 +8 =

Бабочка78 -20 +2 =                           86

Кошка                  

                                                                                              39

 

 

 

 

5. «Запали» найяскравішу зірку на небі (з найбільшою відповіддю) і назви її своїм улюбленим ім'ям.

 

 

 

 

 

 

6. Обчисли приклади і дізнайся, яким рідкісним ім’ям назвали кошеня.

Котенок 

 

 

 

 

 

 

 

 

76 : 4 =                           60 : 4 =                             84 : 4 =

 

40 : 4 =                           4 × 15 =                             4 × 9 =

 

 

52 : 4 =

 

4 × 13 = 

 

 

 

                 10    19   13    15    21   36    52    60

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
11 липня 2019
Переглядів
1755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку