Біологічний диктант – це форма письмового контролю знань і вмінь учнів. Він являє собою перелік питань на які учні мають дати стислі відповіді. Час на кожну відповідь суворо регламентований, тому питання диктанту формулюються чітко і вимагають однозначних відповідей, які не потребують тривалих розмірковувань. Головна ознака диктанту – стислість, що відрізняє його від інших форм контролю.
Біологічний диктант – це форма письмового контролю знань і вмінь учнів. Він являє собою перелік питань на які учні мають дати стислі відповіді. Час на кожну відповідь суворо регламентований, тому питання диктанту формулюються чітко і вимагають однозначних відповідей, які не потребують тривалих розмірковувань. Головна ознака диктанту – стислість, що відрізняє його від інших форм контролю.
Зазвичай біологічний диктант – це фронтальна письмова робота, розрахована на 5-7 хвилин. Він являє собою систему питань або завдань, які диктує вчитель і відповіді на які школярі дають у письмовій формі. Відповіді на питання або завдання мають бути дуже короткими, але досить місткими, унаслідок чого неможливе використання описово-оповідної форми.
Запропоновані біологічні диктанти допоможуть учителеві проводити систематичний контроль навчальних досягнень учнів не тільки в письмовій, але в усній формі. Питання диктанту можна також використовувати для усного опитування. За кожну правильну відповідь учень одержує 1 бал.
Біологічні диктанти можна використовувати на різних етапах уроку: закріплення знань, актуалізації опорних знань, засвоєння нового матеріалу. Окремі питання біологічних диктантів можуть бути використані на етапі мотивації навчальної діяльності. Деякі диктанти можна давати на узагальнюючих уроках.
Біологічні диктанти можна використовувати як для диференційованого, так і для інтерактивного навчання. Їх застосування в умовах інтерактивного навчання стає можливим завдяки елементам гри змагання, коли школярі змагаються одне з одним.
Отже, біологічний диктант – це один із засобів виховання у школярів уваги, точності й акуратності в навчальній діяльності. Системне їх застосування сприяє навколишні дисципліні та реалізації принципу індивідуалізації навчання.
Дана робота містить збірку біологічних диктантів, які я використовую в курсі біології 8 класу.
Тема уроку: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система
Фразеологічний диктант
Доповніть речення
Тема уроку: Будова та функція еритроцитів. Група крові та переливання.
Диктант.
Правильне твердження познач знаком «+», неправильне знаком «-».
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
Тема уроку: Значення дихання. Система органів дихання.
Вибірковий (графічний) диктант
Учитель читає твердження.
Якщо учень згодний з ним, він відповідає «так», а якщо незгодний – «ні».