Збірник біологічних диктантів до вивчення теми:
«Структура клітини. Принципи функціонування клітин»
Матеріал підготувала
вчитель біології
Постоленко Людмила Олександрівна
Одним із пріоритетних завдань школи є реалізація на практиці особистісно зорієнтованого підходу в освіті. Його суть здебільшого полягає в тому, щоб розглядати учня в системі освіти не засобом, а метою освіти, тобто він має стати суб'єктом навчання, виховання й розвитку, а кожне заняття має забезпечувати максимальний розвиток особистості.
На мою думку, головним принципом викладання біології є формування логічного мислення, самостійності суджень, навичок і вмінь практичного застосування набутих знань у суспільних інтересах. Важливе значення має розвиток нахилів і здібностей учнів, вихованню в них наполегливості у досягненні мети, виробленню самооцінки.
Ефективність засвоєння учнями навчальної інформації підвищується в разі усвідомлення ними систематичності впровадження фронтальних поточних форм контролю. Такою формою контролю є біологічні диктанти, які доцільно пропонувати учням з перших уроків. Це стимулює їх ретельно готуватися до кожного уроку, сприяє швидкому засвоєнню біологічної символіки термінології, виробленню навичок написання схем, опорних-конспектів тощо.
Будь-яка форма навчальної роботи, навіть найефективніша і найцікавіша, втрачає ці якості, якщо педагог не виявляє до неї інтересу. Шкільна практика свідчить, що обмежуватися тільки усним опитуванням і словесними методами навчання не можна. Одноманітність у викладанні та методах перевірки знань знижує активність учнів. Тому в своїй педагогічній практиці я застосовую біологічні диктанти. Цей вид письмової роботи сприяє організації колективної роботи всього класу, дає можливість використовувати тексти з оптимальними для певних умов характеристиками краще, ніж деякі інші прийоми, забезпечує зворотну інформацію.
Відповідно до мети, якої хоче досягти учитель, біологічні диктанти поділяються на:
• тренувальні;
Їх можна використовувати на таких етапах уроку:
1) на початку уроку:
• для формування певних навичок;
• для здійснення оперативного контролю засвоєння учнями навчального матеріалу;
2)перед поясненням нового матеріалу з метою актуалізації певних знань;
3)після пояснення нового матеріалу з метою його закріплення та систематизації.
За формою написання біологічні диктанти поділяються на:
1) вибіркові (графічні);
2)фразеологічні;
3)стехіометричні;
4)формульні;
5)логічно-ланцюжкові.
Якщо вміло застосовувати різні види диктантів, можна сформувати цінні навички регламентованої роботи, дотримуватися встановленого порядку і ритму. У той час, коли на індивідуальне опитування витрачаються години, на диктант для перевірки — 5—6 хв.
Отже, біологічний диктант - це один із засобів виховання у школярів уваги, точності й акуратності в навчальній діяльності. Системне їх застосування сприяє навколишній дисципліні та реалізації принципу індивідуалізації навчання.
Дана робота містить збірку біологічних диктантів , які я використовую в курсі біології 9 класу під час вивчення теми: «Структура клітини. Принципи функціонування клітин».
Тема 1:. Структура клітини
Історія вивчення клітини
Вибірковий (графічний) диктант
Учитель читає твердження. Якщо учень згодний з ним, він відповідає «так», а якщо незгодний - «ні».
1.Антоні ван Левенгук вперше побачив клітини.
2.Роберт Броун відкрив ядро.
3.Положення «Кожна клітина походить з клітини» сформулював Рудольф Вірхов.
4.Карл Бер вперше побачив живі клітини.
5. Левенгуку вдалося побачити бактерії.
6.Матіас Шлейден і Теодор Шванн сформулювали клітину теорію.
7.Яйцеклітину в ссавців і птахів відкрив Роберт Гук.
8.Ефективні методики приготування та фарбування препаратів для мікроскопічної техніки розробив Ян Пуркіньє.
9.Найпершою живою твариною, яку побачили в мікроскоп була інфузорія.
10.Клітинна будова організмів була відкрита у 1665 році.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
Методи цитологічних досліджень
Шифрований диктант.
У зошиті записати слова-відповіді:
А)оптична мікроскопія
Б)електронна мікроскопія;
В)забарвлення клітин;
Г)мікротомування;
Д)центрифугування;
Е)метод мічених атомів;
Є)метод культури клітин.
Вчитель диктує завдання і пропонує вибрати правильні відповіді:
1.Метод дозволяє виготовити ультра тонкі препарати.
2.Метод дозволяє розділити вміст клітин на фракції.
3.Метод дозволяє відстежити шлях речовин всередині клітини.
4.Метод дозволяє досліджувати форму і розміри клітин, найбільші клітинні структури.
5.Метод дозволяє вирощувати певні типи клітин.
6.Метод дозволяє досліджувати ультраструктуру клітин і всі їх органели.
7.Метод дозволяє отримувати контрастні якісні зображення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Г |
Д |
Е |
А |
Є |
Б |
В |
Будова клітин прокаріотів і еукаріотів
Фразеологічний диктант
Учитель зачитує текст (визначення, твердження, припущення). Завдання учнів - написати пропущені в тексті слова або закінчити.
Впишіть пропущені слова:
Вміст будь-якої клітини відокремлений від зовнішнього середовища особливою структурою________ _________. Внутрішнє середовище живої клітини називається _______________. Постійні структури клітини називаються__________, а непостійні - _____________. Організми, клітини яких мають ядро називаються ___________________. Ядро виконує функції __________. У ядрі міститься ядерце – місце, де утворюються інші важливі органели, що беруть участь в синтезі білка - _______________. Рибосоми можуть знаходитись в ___________, а можуть прикріплювати до сітки канальців, обмежених мембранами - _____________ _________. Для синтезу органічних речовин необхідна енергія, яку виробляють - ______________.Місце де органічні сполуки можуть накопичуватись і транспортуватись називається - ______ _____. Органели, які містять ферменти і розщеплюють білки, вуглеводи і ліпіди - ______. _______________ - це опорно-рухова система клітини, що включає мікротрубочки і мікрофіламенти. Для рослинних клітин характерні лише для них органели – це ________ і ____________. До еукаріотичних організмів належать _______,_______,__________.
Відповіді: плазматична мембрана, цитоплазма, органели, включення, еукаріоти, збереження і передачі спадкової інформації, рибосоми, в цитоплазмі, на ендоплазматичній сітці, мітохондрії, комплекс Гольджі, лізосоми, цитоскелет, пластиди, вакуолі, рослини, тварини, гриби.
Підкресліть правильні відповіді.
1.Еукаріоти: мають ядро, не мають ядра.
2.Збереження і передачу спадкової інформації забезпечує: ядерце, ядро, рибосоми.
3.Мітохондрії забезпечують: транспортування речовин, клітину енергією, утворення лізосом.
4.Для прокаріот характерна наявність: ядра, рибосом, вакуоль.
5.Для рослинної клітини характерна наявність: пластид, глікокаліксу, лізосом.
6.Процес фотосинтезу відбувається в: хлоропластах, хромопластах, лейкопластах.
7.Синтез білка у прокаріот відбувається на: лізосомах, вакуолях, рибосомах.
8.Одномембранною органелою є: мітохондрія, пластида, лізосома.
9.Покаріоти – це: віруси, бактерії, гриби.
10.У прокаріот генетичний матеріал зберігається в : ядрі, кільцевій молекулі ДНК, рибосомах.
Відповіді:1.мають ядро, 2.ядро, 3.клітину енергією,4.рибосом, 5.пластид, 6.хлоропласти,7.рибосомах, 8.лізосома, 9.бактерії, 10.кільцевій молекулі ДНК.
Клітинні мембрани
Термінологічний диктант
Такі диктанти здебільшого мають тренувальний характер. Учні пишуть диктанти протягом 5 – 6 уроків, при цьому оцінюється робота тільки одного-двох школярів, які працюють біля дошки. Виконання 6 – 7-го диктантів оцінюється фронтально.
Терміни:
Піноцитоз |
Ендоцитоз |
Проста дифузія |
Активне транспортування |
Плазмоліз |
Фагоцитоз |
Екзоцитоз |
Полегшена дифузія |
Біологічні мембрани |
Деплазмоліз |
Відповіді:
Піноцитоз – поглинання рідини та розчинених речовин за допомогою невеликих пухирців;
Фагоцитоз – поглинання великих частинок, таких як мікроорганізми або залишки клітин.
Ендоцитоз - процес активного надходження твердих і рідких речовин із зовнішнього середовища усередину клітини, поширений у всіх типах клітин.
Екзотицоз - це енергозалежний процес злиття секреторного пухирця з плазматичною мембраною клітини, в результаті якого у зовнішньоклітинний простір секретуються певні речовини, такі як гормони.
Проста дифузія – це приклад пасивного транспортування, що проходить із зони з більшою концентрацією молекул до зони з меншою концентрацією.
Полегшена дифузія - це дифузійний процес, пов'язаний з хімічною реакцією взаємодії транспортованого речовини з білком-переносником. Цей процес специфічний і протікає з більш високою швидкістю, ніж проста дифузія.
Активний транспорт — опосередкований транспорт біомолекул, неорганічних іонів та малих молекул через цитоплазматичну або будь-яку іншу мембрану клітини. На відміну від пасивного транспорту, цей процес вимагає хімічної енергії у формі АТФ або різності концентрацій іншої речовини з двох боків мембрани. У цій формі транспорту, молекули рухаються проти або електричного потенціалу, або концентраційного градієнту. Активний транспорт малих молекул або іонів через цитоплазматичну мембрану загалом здійснюється транспортними білками, які знаходяться в мембрані.
Плазмоліз – це відділення цитоплазми від оболонки при зануренні клітини в гіпертонічний розчин.
Деплазмоліз – це повернення цитоплазми клітин рослин зі стану плазмолізу у вихідний стан.
Будова ядра
Фразеологічний диктант
Доповніть речення.
1.Термін «ядро» вперше використав ___________.
2.Ядро відділене від цитоплазми за рахунок____________.
3.Складний комплекс ДНК з білками називається__________.
4.Під час поділу клітини хроматин максимально конденсований та виявляється у вигляді шільних тілець_______.
5.Ділянка хромосоми на якій відбувається синтез рибосом називається_____.
6.В середині ядро заповнене __________________.
7.Ядро бере участь у _________________________.
Відповіді: 1.Р.Броун .2.ядерної оболонки.3.хроматин. 4.хромосоми.
5.ядерце. 6.каріоплазмою.7.збереженні передачі спадкової інформації.
Цитозоль, органели, включення
Фразеологічний диктант
Впишіть пропущені слова:
Частина цитоплазми, що займає простір між мембранними органелами називається __________. Вона________ ці органели і забезпечує їхню _______. Органелами називають __________ структури клітини. За будовою вони поділяються на____________ і __________. До двомембранних органел належать_______, _______,__________. До одномембранних належить ________, ________, _______, ______. Немембраннні органели –це _____, _____, _______, _______. Включення – це ____________ компоненти клітини. Виділяють кілька видів включень:_________, __________, ________, ___________.
Відповіді: Цитозоль, об’єднує, взаємодію, постійні, мембранні , немембранні, ядро, мітохондрії, пластиди, ЕПС, апарат Гольджі, лізосоми, пероксисоми, цитоскелет, хромосоми, рибосоми, клітинний центр,непостійні, трофічні, секреторні, екскреторні, пігментні.
Одномембранні та двомембранні органели
Шифрований диктант.
У зошиті записати слова-відповіді:
А)комплекс Гольджі;
Б)ендоплазматична сітка;
В)хромопласти;
Г)лізосоми;
Д)вакуолі;
Е)хлоропласти;
Є)ядро;
Ж)мітохондрії;
З)лейкопласти.
І)скоротливі вакуолі;
Вчитель диктує завдання і пропонує вибрати правильні відповіді:
1.Перетравлюють органічні речовини в тваринній клітині;
2.Буває шорстка і гладенька;
3.Синтезує АТФ;
4.Запасають поживні речовини в рослинній клітині;
5.Забезпечує накопичення речовин, їхнє дозрівання, пакування та секрецію;
6.Зберігає передає спадкову інформацію;
7.Забезпечують процес фотосинтезу;
8.Підтримують тургорний тиск;
9.Забезпечують забарвлення квітів і плодів;
10.Виводять продукти обміну в одноклітинних організмів.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
‘Г |
Б |
Ж |
З |
А |
Є |
Е |
Д |
В |
І |
Знайдіть відповідність:
1.Пластиди |
А)На мембранах розміщені рибосоми |
2.Мітохондрії |
Б)Одномембранна органела заповнена клітинним соком |
3.Лізосоми |
В)Утворюється з комплексу Гольджі, регулює осмотичний тиск в клітині |
4.Комплекс Гольджі |
Г)Внутрішня мембрана утворює складки кристи |
5.Ендоплазматична сітка шорстка |
Д)Складається зі стопки плоских цистерн вкритих мембранами |
6.Вакуоля |
Е)Заповнена травними ферментами |
7.Ендоплазматична сітка гладенька |
Є)Внутрішня мембрана утворює складчасті вгини ламели та тилакоїди |
8.Скоротлива вакуоля |
Ж)На мембранах синтезуються сероїдні гормони, ліпіди, вуглеводи, які можуть накопичуватись в порожнинах |
|
З)Синтезує білок |
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Є |
Г |
Е |
Д |
А |
Б |
Ж |
В |
Вибірковий (графічний) диктант
Учитель читає твердження. Якщо учень згодний з ним, він відповідає «так», а якщо незгодний - «ні».
1.На ендоплазматичній сітці можуть розміщуватись рибосоми.
2.Лізосоми утворюються з комплексу Гольджі.
3.Пластиди наявні лише в рослинних клітинах.
4.Мітохондрії – це одномембранні органели.
5.Хромопласти забезпечують процес фотосинтезу.
6.Комплекс Гольджі складається з стопок плоских цистерн вкритих мембранами.
7.Скоротливі вакуолі регулюють осмотичний тиск в клітині.
8.Головною функцією мітохондрій є синтез АТФ.
9.Внутрішня мембрана хлоропластів утворює складчасті вигини: ламели та тилакоїди.
10.Вакуолі рослинних клітин заповнені клітинним соком і вкриті двома мембранами.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
так |
так |
так |
ні |
ні |
так |
так |
так |
так |
ні |
Немембранні органели
Фразеологічний диктант
Учитель зачитує текст (визначення, твердження, припущення). Завдання учнів - написати пропущені в тексті слова або закінчити.
1.Немембранні органели, які беруть участь у синтезі білка в клітинах називаються______________. 2.Це ___________ тільця близько 20 нм. 3.Вони складаються з ________ субодиниць, різних за розмірами: ________ та ______.
4.Кожна субодиниця являє собою єдиний _______________ комплекс. 5.Вони утворюються в ___________.
6.До органел руху відносять _________, __________, ___________. 7.Тимчасові вирости цитоплазми клітин деяких найпростіших – це_________ . 8.Вони виникають завдяки рухові ____________, що перетікає в певне місце клітини, утворюючи виріст. 9.Вони також забезпечують захоплення клітиною твердих часток - процес_____________.
10._________ та ___________ мають вигляд тоненьких виростів цитоплазми. 11.Відрізняються вони за _________ і _______________.12.Вони характерні для таких одноклітинних як ________, __________, та окремих клітин багатоклітинних: _________, __________.
13.В основі цих органел руху лежать _____________________. 14.Рухаються ці органели за рахунок _____________________.
15.________________ - це ділянка світлої цитоплазми, в якій розміщено центріолі, що беруть участь в утворенні _______, _________, ___________.
Відповіді: 1.Рибосоми. 2. Округлі. 3.Двох, великої та малої.4. Рибонуклеопротеїдний . 5.Ядерці. 6.Псевдоподії, джгутики і війки. 7.Псевдоподії. 8.Цитоплазми. 9.Фагоцитозу. 10.Джгутики та війки. 11.Довжиною та характером рухів. 12.Джгутикові, інфузорії, епітелій, сперматозоїди. 14.Енергії АТФ. 15.Клітинний центр, мікротрубочок , веретена поділу, джгутиків та війок.
Тема 2. Принципи функціонування клітин.
Фотосинтез
Складіть порівняльну характеристику світлової і темнової фаз фотосинтезу
Особливості протікання |
Світлова фаза |
Темнова фаза |
Де протікає |
|
|
За яких умов відбувається |
|
|
Які процеси відбуваються |
|
|
Кінцевий результат процесів |
|
|
Значення |
|
|
Вибірковий (графічний) диктант
Учитель читає твердження. Якщо учень згодний з ним, він відповідає «так», а якщо незгодний - «ні».
1.Роль хлорофілу у поглинанні світла в процесі фотосинтезу довів К.А. Тимірязєв.
2.Фотосинтез відбувається в хромопластах.
3.В пігменті хлорофіл знаходяться сполуки заліза.
4.Світлова фаза фотосинтезу протікає у мембранах тилакоїдів.
5.Світлова фаза може протікати як на світлі так і в темряві.
6.Реакції темнової фази перебігають у матриксі.
7.Хемотрофні організми виключно прокаріоти.
8.Під час світлової фази утворюється глюкоза.
9.Під час темнової фази утворюється кисень.
10.Кисень під час фотосинтезу утворюється з води.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
так |
ні |
ні |
так |
ні |
так |
так |
ні |
ні |
так |
Мітоз і мейоз
Підкресліть правильні відповіді.
1.Існування клітини від одного клітинного поділу до наступного має назву: клітинний цикл, профаза, мітоз.
2.Період між поділами клітини називається: інтерфаза, мітоз, метафаза.
3.Тривалість інтерфази становить всього часу клітинного циклу: 10%, 50%, 90%.
4.Поділ еукаріотичних клітин називається: клітинний цикл, інтерфаза, мітоз.
5.Мітоз складається з фаз: 2, 3, 4.
6.В результаті мітозу утворюється клітин: 2, 3, 4.
7.Веретена поділу утворюються в : профазі, метафазі, телофазі.
8.Чітко видно подвійну будову хромосом у : профазі, метафазі, телофазі.
9.Розділення цитоплазми з утворенням двох клітин відбувається у : профазі, метафазі, телофазі.
10. Мітотичним поділом розмножуються: статеві клітини, нестатеві клітини.
Вибірковий (графічний) диктант
Учитель читає твердження. Якщо учень згодний з ним, він відповідає «так», а якщо незгодний - «ні».
1.Під час мітозу утворюється 4 дочірні клітини.
2.Мітотично розмножуються статеві клітини.
3.Клітинний цикл – це період існування клітини від одного поділу до іншого.
4.Деякі клітини втрачають здатність до поділу.
5.У профазі мітозу хромосоми опиняються в цитоплазмі.
6.Метафаза найкоротша фаза мітозу.
7.Завдяки мітозу зберігається стала кількість хромосом у всіх дочірніх клітинах.
8.Мейоз відбувається завдяки 4 послідовним поділам.
9.Кількість хромосом під час мейозу зменшується вдвічі.
10.Під час мейозу може відбуватися процес кросинговеру.
11.Унаслідок мейозу утворюється 4 дочірні клітини.
12.Мейоз характерний для нестатевих клітин.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ні |
ні |
так |
так |
так |
ні |
так |
ні |
так |
так |
так |
ні |
Термінологічний диктант
Клітина |
Органела |
Включення |
Мітоз |
Мейоз |
Прокаріоти |
Еукаріоти |
Транскрипція |
Трансляція |
Генетичний код |
Кросинговер |
Гомеостаз |
Відповіді:
Клітина – це структурно-функціональна одиниця живого організму здатна до поділу та обміну з навколишнім середовищем.
Органела- - постійна структура клітини.
Включення - непостійні структури клітини.
Еукаріоти – клітини, які мають у своєму складі чітко оформлене ядро.
Прокаріоти – клітини, які у своєму складі не мають ядра.
Мітоз – це поділ клітини, результатом якого є утворення двох дочірніх клітин, у кожній з яких є такий самий набір хромосом, як і в материнській.
Мейоз – це особливий спосіб поділу клітин, у результаті якого відбувається редукція кількості хромосом вдвічі і перехід клітини з диплоїдного стану в гаплоїдний.
Транскрипція – це процес синтезу всіх типів РНК, що відбувається в ядрі клітини на матриці – молекулі ДНК за принципом комплементарності.
Трансляція – процес під час якого реалізується інформація, що міститься в іРНК.
Кросинговер – це перехрестя гомологічних хромосом, що супроводжується обміном відповідними ділянками між їхніми хроматидами.
Гомеостаз – сталість внутрішнього середовища організму.
Фразеологічний диктант
Завдання учнів - написати пропущені в тексті слова.
1.Обмін речовин та енергії у клітині забезпечує підтримання _____________ . 2.Обмін речовин складається із двох процесів - _____________ і _____________.
3.Сукупність реакцій розщеплення складних органічних сполук до більш простих молекул із виділенням енергії – це ___________. 4.Частина цієї енергії йде на синтез _________. 5. Розщеплення органічних речовин здійснюються в _____________без участі кисню і в __________ за участю кисню. 6. _____________ – це організми, які можуть жити і розвиватись лише за наявності в середовищі вільного кисню. 7. __________ - це організми, які не потребують кисню для нормальної життєдіяльності.8.Вони бувають____________ і ____________.9._____________ - це синтез власних органічних сполук з отриманих поживних речовин, що відбувається з використанням енергії. 10.Значення процесу полягає забезпеченні клітини _________________.
Відповіді:1.Гомеостазу.2.Асиміляції і дисиміляції.3.Дисиміляція.4.Молекул АТФ.5.В цитоплазмі і мітохондріях.6.Аеробні організми. 7.Анаеробні організми.8.Облігатними і факультативними.9.Асиміляція.10.Будівельним матеріалом.
Обмін речовин та енергії у клітині
Встановіть відповідність:
1.Енергетичний обмін |
А)Синтез власних органічних сполук з отриманих поживних речовин з використанням енергії. |
2.Метаболізм |
Б)Здатні рости в середовищі де є кисень. |
3.Гліколіз |
В)Організми, які не потребують кисню для нормальної життєдіяльності. |
4.Аероби |
Г)Розщеплення речовин під впливом ферментів з незначним виділенням енергії, яка розсіюється у вигляді тепла. |
5.Підготовчий етап |
Д)Моноступінчасте розщеплення глюкози без участі кисню. |
6.Анаероби |
Е)Етап, який відбувається на кристах мітохондрій. |
7.Пластичний обмін |
Є)Можуть жити лише за відсутності кисню і гинуть від зіткнення з ним. |
8.Етап кисневого розщеплення |
Ж)Організми, які можуть жити і і розвиватись лише за наявності вільного кисню. |
9.Облігатні анаероби |
З)Обмін речовин та енергії в організмах. |
10.Факультативні анаероби |
І)Сукупність реакцій розщеплення складних органічних сполук до більш простіших з вивільненням енергії. |
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
І |
З |
Д |
Ж |
Г |
В |
А |
Е |
Є |
Б |
Фразеологічний диктант
Завдання учнів - написати пропущені в тексті слова.
1.Обмін речовин та енергії у клітині забезпечує підтримання ___________ . 2.Обмін речовин складається із двох процесів - _____________ і _____________. 3.Сукупність реакцій розщеплення складних органічних сполук до більш простих молекул із виділенням енергії – це ___________. 4.Частина цієї енергії йде на синтез _________. 5. Розщеплення органічних речовин здійснюються в _____________без участі кисню і в __________ за участю кисню. 6. _____________ – це організми, які можуть жити і розвиватись лише за наявності в середовищі вільного кисню. 7. __________ - це організми, які не потребують кисню для нормальної життєдіяльності.8.Вони бувають____________ і ____________.9._____________ - це синтез власних органічних сполук з отриманих поживних речовин, що відбувається з використанням енергії. 10.Значення процесу полягає забезпеченні клітини _________________.
Відповіді:1.Гомеостазу.2.Асиміляції і дисиміляції.3.Дисиміляція.4.Молекул АТФ.5.В цитоплазмі і мітохондріях.6.Аеробні організми. 7.Анаеробні організми.8.Облігатними і факультативними.9.Асиміляція.10.Будівельним матеріалом.
Отже, біологічні диктанти можна використовувати різних етапах уроку і з успіхом контролювати знання та уміння учнів. Біологічні диктанти можуть бути різні за складністю , тому ними доречно перевіряти рівень засвоєння матеріалу як в учнів з початковим, так і з високим рівнем знань.