Збірник ігор "Розвиток навичок психологічного відновлення у дітей"

Про матеріал
Даний збірник ігор на згуртування колективу рекомендується керівникам гуртків, вихователям, практичним психологам для використання у своїй педагогічній діяльності. Збірник містить ігри, які спрямовані на згуртування колективу і на вирішення конфліктів. Мета ігор на згуртування - сприяти згуртуванню колективу та поглибленню процесів саморозкриття, продовжити розвиток умінь і навичок самоаналізу, подолання психологічних бар'єрів, що заважають повноцінному самовираженню.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Ігри для дітей молодшої,  середньої,  старшої груп

 

ЩОДО РОЗВИТКУ НАВИЧОК ПСИХОЛОГІЧНОГО

ВІДНОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бахмут – 2019

 

Дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 36 «Теремок»

 

 

 

 

 Ігри для дітей молодшої,  середньої,  старшої груп

 

ЩОДО РОЗВИТКУ НАВИЧОК ПСИХОЛОГІЧНОГО

ВІДНОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

 

 

 

                                                                             Автор-укладач:

                                І.В. Піліпчатіна - вихователь ЗДО №36 «Теремок»

                                                            Бахмутської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бахмут - 2019

Зміст

  1. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей молодшого дошкільного віку…………..…………...………………………………. 7
  2. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей середнього дошкільного віку ……………………...……………………………..  10
  3. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей старшого дошкільного віку ……………………...………………………………………….…. 19 
  4. Ігри на згуртованість колективу дітей молодшого дошкільного віку……………………………………………………………………..  23
  5. Ігри на згуртованість колективу дітей середнього дошкільного віку…………………………………………………………………….. 27
  6. Ігри на згуртованість колективу дітей старшого дошкільного віку…………………………………………………………………….. 31
  7. Вправи для зняття стресу та емоційної напруги ………………….. 35
  8. Список рекомендованої літератури ………………………………… 41

 

 

 

 

 

 

 

 

Даний збірник ігор на згуртування колективу рекомендується керівникам гуртків, вихователям, практичним психологам для використання у своїй педагогічній діяльності.

Збірник містить ігри, які спрямовані на згуртування колективу і на вирішення конфліктів.

Мета ігор на згуртування - сприяти згуртуванню колективу та поглибленню процесів саморозкриття, продовжити розвиток умінь і навичок самоаналізу, подолання психологічних бар'єрів, що заважають повноцінному самовираженню.

 

Методичні рекомендації  на допомогу

Ігрова корекція поведінки дітей у групі

Ігрова корекція поведінки є груповою формою корекційної роботи з дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку. Вона заснована на діяльнісному підході і використовує дитячу гру в діагностичних, корекційних і розвивальних цілях. Ігрова корекція використовується для роботи з дітьми, які мають різноманітні форми порушень поведінки, неврози, страхи, шкільну тривожність, проблеми в спілкуванні з однолітками.

Етапи психокорекції

Розвиток будь-якої групової діяльності проходить низку стадій або фаз. Для дитячої групи також характерна внутрішня динаміка. Груповий процес, що виникає в ході занять ігрової психокорекції, проходить три етапи: орієнтовний, реконструктивний і закріпляючий. На першому етапі дітям надається можливість спонтанної гри. Тактика педагога найменш директивна. На цьому етапі вирішуються наступні завдання:

 

1. Виявлення особливостей емо­ційно-поведінкової сфери, що потребують корекції.

2. Створення у дитини позитивного емоційного настрою і атмосфери безпеки в групі.

На цьому етапі широко використовуються невербальні засоби комунікації, ігри, які полегшують вступ у контакт.

Тактика ведучого на другому етапі приймає цілеспрямований характер, використовуються спеціальні прийоми. Завдання ведучого — продемон­струвати дитині неадекватність, недоцільність деяких способів реагування і сформувати у неї потребу у зміні своєї поведінки. Тут відбувається емоційне відреагування внутрішньої напруги, неприємних переживань, широко використовуються сюжетно-ро­льові ігри, програвання різних проблемних ситуацій. Саме на цій стадії корекційного процесу відбуваються головні зміни в психіці дитини, вирішуються внутрішні конфлікти. Майже завжди зустрічаються прояви агресії, негативізм — протест, спрямований проти педагога. До кінця цієї стадії суперечливі емоції замінюються почуттям глибокої симпатії як до дорослого, так і до партнерів по грі.

На третьому етапі діти закріплюють здатність самостійно знаходити необхідні способи поведінки. Завдання ведучого — навчити їх формам емоційного реагування, поведінки, розвинути навики спілкування, збагатити ігрову діяльність. Метою цього періоду є закріплення позитивного і нового, що виникло в особистісному світі дитини. Необхідно домогтися того, щоб дитина остаточно повірила в свої сили і змогла винести цю віру за межі ігрової кімнати в реальне життя. Тактика педагога підкорена внутрішній динаміці ігрового процесу, її зміни відповідають етапам психокорекційного процесу.

І етап. Тактика педагога найменш директивна. Він спостерігає за грою дітей, намагається створити теплу емоційну атмосферу в групі, ненав'язливо допомагає дитині адаптуватися в новій обстановці; може запропонувати дітям пограти в ті чи інші ігри, але не наполягає на цьому. Охоче підтримує ініціативу дітей, ніяк не спрямовує гру, не висловлює ніяких думок з приводу гри, не оцінює дітей. Використовуються наступні прийоми: невербальні засоби спілкування; заохочення спонтанної активності дитини.

II етап. На реконструктивному етапі тактика змінюється, позиція педагога стає більш активною. Прийоми: інтерпретація; відображення; демонстрація більш адекватних способів поведінки; навіювання; створення ситуації вибору, що вимагає від дитини певного способу дії; використання спе­ціальних ігор.

III етап. Це етап опробування нового досвіду. Дитина вже навчилася вирішувати проблеми, які виникають у її житті. Педагог підтримує дитину, демонструє їй свою повагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей молодшого віку.

 

Гра1: «Кого вкусив комарик»

Мета: вчити дітей помічати настрій один одного, співпереживати; виховувати емоційну чуйність, бажання допомогти.

Вік: 3 роки

Тривалість: 10хв.

Обладнання та матеріали: стільці

Опис гри: діти сідають  у коло. Ведучий проходить зовнішньою стороною кола, гладить дітей по спинах, одного з них непомітно від інших легенько щипає     «кусає комариком». Дитина, яку  «укусив комарик»,  повинна напружити спинку і плечі.  Інші уважно розглядають один одного і здогадуються,  «кого вкусив комарик».

 

 

Гра2: «Слухаємо тишу»

Мета: розвивати самоконтроль, слухову увагу, зняти емоційне напруження, знизити рухову активність.

Вік: 3 роки

Тривалість: 5хв.

Обладнання та матеріали: стільці, аудиозапис шуму моря

Опис гри: вихователь пропонує на 15 сек. помовчати та послухати тишу біля берега моря ( в полі, в лісі тощо), після того кожен розкаже що почув саме він.

 

 

 

 

Гра3: «Зайчик»

Мета: розвивати самоконтроль, слухову увагу, зняти емоційне напруження, знизити рухову активність.

Вік: 3 роки

Тривалість: 7-8 хв.

Обладнання та матеріали: люстерко

Опис гри: Сонячний зайчик зазирнув вам в очі. Що ви зробите? Так, заплющте їх! Зайчик побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями:  на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді. Погладжуйте охайно. Щоб не злякати зайчика. А він пострибав далі – погладжуйте голову, шию, животик, руки, ноги.

 

 

Гра4: «Сонечко»

Мета: зняти емоційне напруження, знизити рухову активність.

Вік: 3 роки

Тривалість: 7-8 хв.

Обладнання та матеріали: картинки хмаринки, сонечка

Опис гри : Уявіть, що ви засмагаєте на сонечку. Але ось сонце зайшло  за хмаринку, стало холодно – всі стиснулися в  в грудочку, щоб зігрітися  ( на вдиху затримати дихання).  Сонечко вийшло  з – за хмаринки, стало жарко – всі розслабилися  (на видиху)  (повторити 2 – 3 рази).

 

 

 

 

 

 

Гра 5: «Сова»

Мета: розвиток уваги, зняття емоційного напруження.

Вік: 3 роки

Тривалість: 7-8 хв.

Обладнання та матеріали:

Опис гри : Діти бігають і граються. Коли лунає слово: «ніч» — сова вирушає на полювання, а діти мають завмерти й не рухатися. Хто поворухнеться — стає совою.

 

 

Гра 6: «Посмішка по колу»

Мета: створення атмосфери довіри, зняття напруження.

Вік: 3 роки

Тривалість: 7-8 хв.

Обладнання та матеріали:

Опис гри : Діти стоять у колі, взявшись за руки. Вихователь посміхається до дитини праворуч, «бере посмішку» у з’єднані долоні й дбайливо «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає посмішку» своєму сусідові й так триває доти, поки посмішка не повернеться до вихователя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей середнього дошкільного віку

Ігри із сухим піском

 

Гра 1: «Добрий день, пісок!»

Мета: зняти напругу.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: сухий пісок

 

Опис гри: Педагог від імені піщинки просить дітей «привітатися з піском», тобто різними способами доторкнутися до піску. Кожна дитина:

торкається піску по черзі пальцями однієї, потім іншої руки, потім всіма пальцями одночасно;

спочатку легко, потім з напругою стискає кулачки з піском, після чого повільно висипає його в пісочницю;

торкається піску всією долонею – внутрішньою, потім зовнішньою стороною;

перетирає пісок між пальцями, долонями.

Дітям старшого дошкільного віку психолог пропонує розповісти про свої відчуття: «тепло – холодно»; «приємно – неприємно».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра 2: «Піщаний дощик»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями сухого піску.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: сухий пісок

 

Опис гри: Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країні може йти незвичний піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно.

Подивіться, як це відбувається. (Показує.) Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок зі свого кулачка у пісочницю, на долоню дорослого, на свої долоньки.

Піщинка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок, розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра 3: «Незвичні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уяву.

Вік: середній вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: сухий пісок

 

Опис гри: Педагог пропонує дітям вправи імітаційного характеру, що залишають слід на піску, скажімо:

«ідуть ведмежата» - дитина кулачками та долонями із силою натискає на пісок;

«стрибають зайці» - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках;

«повзуть змії» - дитина розслабленими або напруженими пальцями рук залишає на поверхні піску хвилястий слід у різних напрямках;

«крокозябла» - діти роблять на піску різноманітні відбитки, вигадуючи назви для фантастичних тварин, які залишили ці сліди.

Після заняття вигадану фантастичну історію можна намалювати і зробити її мешканцем піщаної країни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра 4: «Візерунки на піску»

Мета: закріпити знання про сенсорні еталони та закономірності.

Вік: середній вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: сухий пісок

 

Опис гри: Педагог пальцем, ребром долоні, щіточкою у верхній частині пісочниці малює різні знайомі дітям геометричні фігури, прості чи складні візерунки – прямі та хвилясті доріжки, парканчики, східці тощо – і пропонує дитині намалювати такий самий візерунок внизу пісочниці, або продовжити візерунок дорослого.

Візерунки на піску діти можуть створювати, викладаючи у заданій чи задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці, жолуді, великі ґудзики тощо.

Педагог звертається до кожної дитини від імені Піщинки: «Сьогодні ми з тобою прикрашатимемо наш пісочний будинок. Поглянь, які візерунки на піску можна намалювати. Намалюй так, як я. Вигадай свій візерунок, малюнок. У верхній частині візерунок має складатися з кілець, а внизу – з

трикутників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра 5: « Розфарбуй картинку»

Мета: розвивати дрібну моторику, зорове сприйняття, образне мислення, творчу уяву.

Вік: середній вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: сухий пісок

 

Опис гри: Для гри необхідно мати ламіновані картинки із зображенням різних предметів. Для ігор психолог використовує картинки-зафарбовки із чорно-білим силуетним зображенням. Завдання для дітей полягає в тому щоб самостійно підібрати кольори та висипати по контуру малюнок.

Як ускладнення, можна включити елемент змагання на швидкість і правильність зафарбовування кольоровим піском.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ігри із мокрим піском

Гра 1: «У пісочній країні йдуть дощі»

Мета: учити регулювати м’язову напругу та розслаблення, ознайомлювати з властивостями мокрого піску.

Вік: середній вік

Тривалість: 12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Педагог розповідає від імені Піщинки: «У нашій пісочній країні іноді йдуть дощі, з’являються річки та озера. Хочеться подивитися, як це відбувається?».

Педагог ділить пісок на дві частини і показує способи зволоження піску:

«струмочок тече» - психолог ллє воду на одну частину піску тонкою цівочкою;

«дощик мрячить» - іншу частину піску психолог зволожує через розсіювач.

Педагог звертає увагу дітей на те, що змінився колір та запах мокрого піску. Потім діти самостійно зволожують пісок. Води для зволоження має бути стільки, щоб жодна дитина не залила пісок.

Психолог звертається до дітей від імені Піщинки: «Давайте привітаємося з мокрим піском. З ним ви зможете пограти у дивовижні ігри. Ви перетворитеся на чарівників-будівників».

Далі ми проводимо вправи, аналогічні тим, які проводили із сухим піском: «Добрий день, пісок» та «Незвичні сліди».

 

 

 

 

 

 

Гра 2: «Нірки – гірки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уміння розслаблятися; активізувати зацікавленість іграми з піском.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Педагог від імені Піщинки пропонує дітям кожним пальцем по черзі зробити отвори в піску – нірки. Потім всі діти відразу роблять отвори в піску – житло для мишки та ліплять гірки – житло для черепашки.

 

 

Гра 3: «Відбитки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, зорове сприйняття, образне мислення.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Відбитки, як барельєфні, так і горельєфні, на мокрому піску робимо за допомогою пасочок. Ми використовуємо пасочки у формі тварин, транспортних засобів, різних за величиною геометричних фігур тощо.

Педагог та дитина по черзі роблять відбитки на мокрому піску. Потім дитина за словесним сигналом або за планом дорослого виготовляє серію

відбитків, коментуючи свою роботу.

У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів, наприклад: лише геометричні фігури, лише тварини тощо.

 

 

Гра 4: « Відгадай емоцію»

Мета: розвивати емоційну сферу; удосконалювати зорову та моторну координації.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Педагог на мокрому піску малює чіткі лінії обличчя, навчаючи дитину графічними засобами зображувати емоції людини: радість, злість, страх, здивування.

На наступному етапі дитина зображує певну емоцію за вказівкою психолога.

 

Гра 5: «Хто до нас приходив?»

Мета: розвивати зорове та тактильне сприйняття.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Педагог від імені Піщинки звертається до дитини: «До мене в гості приходили мешканці пісочної країни. А я у цей час була на гостинах.

Допоможи дізнатися, хто був у мене в гостях».

Педагог пропонує дитині відвернутися, а сам у цей час робить барельєфні чи горельєфні відтиски за допомогою пасочок у формі різних тварин. Після цього дитина відгадує тварину, яка приходила в гості. Потім дитина і психолог міняються ролями.

 

 

 

 

Гра 6: «Візерунки на піску»

Мета: розвивати уяву, удосконалювати процеси класифікації та групування; удосконалювати зорову та моторну координацію.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: мокрий пісок

 

Опис гри: Вправа проводиться так само, як із сухим піском. З огляду на те, що на мокрому піску залишаються більш чіткі візерунки та доріжки, їх можна використовувати в іграх на класифікацію. Скажімо, психолог може запропонувати дитині заселити пісочницю, дотримуючись певних умов:

хвилястою доріжкою ідуть лише люди;

прямою доріжкою – їдуть автомобілі;

на парканчику сидять лише птахи.

Дитина вибирає потрібні фігурки або картинки і ставить їх на відповідну доріжку. Вправу можна ускладнювати, змінюючи умови, розвиваючи сюжет і створюючи міні-казку за схемою:

хто? – куди? – чому?  – що трапилося?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Ігри для зняття психоемоційної напруги дітей старшого дошкільного віку

 

 

Гра 1: «Бджілка»

Мета: розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: іграшка бджілка

 

Опис гри: 

Уявіть собі теплий, літній день. Підставте сонечку ваше обличчя, підборіддя теж загоряє (розтиснути губи і зуби на вдосі). Летить бджілка, збирається сісти комусь на язика. Міцно закрити рот (затримка дихання). Проганяючи бджілку можна енергійно рухати губами. Бджілка полетіла. Злегка відкрити рот, полегшено видихнути повітря (повторити 2-3 рази).

 

Гра 2: «Метелик»

Мета: розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: картинка метелика

 

Опис гри: 

Уявіть собі теплий, літній день. Ваше обличчя засмагає, носик теж загоряє - підставте ніс сонцю, ротик напіввідкритий. Летить метелик, вибирає, на чий ніс сісти. Зморщити ніс, підняти верхню губу догори, рот залишити напіввідкритим (затримка дихання). Проганяючи метелика можна енергійно рухати носом. Метелик полетів. Розслабити м'язи губ і носа (на видосі) (повторити 2-3 рази).

Гра 3: «День мого кольору»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: підручні засоби (кольоровий папір, предмети різних кольорів, фарби, тканини)

 

Опис гри: 

За допомогою підручних засобів створіть: веселку настроїв; одяг настроїв; кольорову паличку-виручалочку; ласкаве проміннячко настрою; куточки свого настрою; малюнки «Мій настрій».

 

 

Гра 4: «Кольоровий настрій»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.

 

Опис гри:  Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.

 

Гра 5: «Усмішка»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: малюнок сонечка

 

Опис гри:

Уявіть собі, що ви бачите перед собою на малюнку гарне сонечко, рот якого розплився в широкій посмішці. Посміхайтеся у відповідь сонечку і відчуйте, як посмішка переходить у ваші ручки, доходить до долонь. Зробіть це ще раз і спробуйте посміхнутися ширше. Розтягуються ваші губи, напружуються м'язи щік (пауза). Дихайте і посміхайтеся (пауза), ваші ручки і долоньки наповнюються усміхненої силою сонечка (повторити 2-3 рази).

 

Гра 6:  «Дружба»

Мета: зняти напругу, вчить не боятися і довіряти один одному.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: малюнок сонечка

 

Опис гри:

Діти сідають у коло і беруться за руки. Вихователь просить, щоб кожен з них подивився сусідові в очі й подарував йому найдобрішу і гарну посмішку.

 

Гра 7:  «Прогулянка в ліс»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: вправи супроводжується музикою з голосом птахів

 

Опис гри:

 «Ляжте і займіть зручне положення. Закрийте очі. Дихайте легко і повільно. Ми вирушаємо на прогулянку в осінній ліс. Сьогодні незвично хороший ранок. Яскраво світить сонце, і його промені нас зігрівають. Ми входимо в ліс по вузькій стежині і потрапляємо в незвичайне лісове царство. Осінній ліс казково гарний. Нам дуже подобаються дерева з жовтими та червоними листками. Ми милуємося ними і дихаємо рівно і спокійно. Ось відірвався від гілки жовтий листок і закружляв у повільному плавному танці. Погляньте на яскравий і барвистий килим під ногами. Чи не правда, він гарний? Пройдіть по опалому листі, прислухайтеся до шелесту листя. Нам хочеться лягти на чарівне покривало. Ляжемо. Вдихнемо глибоко. Повітря в лісі чисте і свіже. Пахне опалим листям і грибами. Ми насолоджуємося цим ароматом і відчуваємо себе щасливими. Десь у височині співають птахи, курликають журавлі. Ми лежимо на м’якому килимі з листя і слухаємо звуки лісу.

(Запис пташиних голосів — 1-2хв.)

А тепер повільно встаньте. Відкрийте очі, і ви побачите, що світ навколо вас так само добрий і красивий, як ранковий ліс. Ви відчуваєте себе вільно і прекрасно. Пронесіть це відчуття через весь день ».

 

 

ІV. Ігри на згуртованість колективу дітей молодшого дошкільного віку

 

Гра 1: «День народження Біма»

Мета: закріпити навички позитивної соціальної поведінки; виховувати бажання гратися разом, викликати почуття симпатії до однолітків.

Вік: 3-4 роки

Тривалість: 10 хв.

Обладнання та матеріали: маски клоунів.

 

Опис гри: Діти завітали до клоуна Біма на день народження. Кожен малюк його привітав. Бім дякує кожному і розповідає про свої відчуття, наскільки йому приємно було бачити своїх друзів та чути від них вітання.

 Для ролі  клоунів вибирають новеньких дітей  або сором’язливих.

 

 

Гра 2: «Пересядьте всі, хто. . .»

Мета: розширити поняття єдності та спільності; виховувати почуття власної індивідуальності.

Вік: 3-4 роки

Тривалість: 10 хв.

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: ведучий говорить, що всі ми дуже різні і водночас чимось схожі один на одного.  Пропонує переконатися в цьому. Потім каже:  «Пересядьте всі, хто любить морозиво, плавати в ріці, лягати спати вчасно, прибирати іграшки тощо». Діти спочатку просто граються, а потім роблять висновок, що, справді, в них є багато спільного.

 

 

Гра 3: «Паровозик»

Мета: вчити дітей розуміти закони спільної діяльності; формувати у дітей почуття колективу.

Вік: 3-4 роки

Тривалість: 10 хв.

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: ведучий вибирає одного з дітей на роль паровозика. Діти – «вагони» стають у коло. Паровозик під’їжджає, вітається з кожним: «Здрастуй,  . . .  (ім’я), ти мені дуже потрібний,  щоб везти  (дядька, тата, молоко тощо)». Так паровозик підходить до кожного.  Повідомляє: «Навантажуємося», «Поїхали».   Потім     «Приїхали». Звертаючись до кожного на ім’я, говорить : «Спасибі тобі за те, що допоміг відвезти … «

Потім діти стають у коло і хором повторюють слова: «Коли нас багато – ми сильні і багато можемо. Ми – це діти».

 

 

Гра 4: «Дзеркало»

Мета: згрупувати дітей; розвиток уваги та пам’яті.

Вік: 3 роки

Тривалість: 7 хв.

 

Опис гри:  дорослий показує рухи, а діти їх повторюють.

 

 

 

 

 

 

 

Гра 5: «Ходить зайчик по городу»

Мета: розвиток фізичної активності, стрибки. Розвиток уваги.

Вік: 3 роки

Тривалість: 10хв.

Обладнання та матеріали: крейда, шишки

 

Опис гри: Намалюйте на землі великий круг. Покладіть у нього 1-15 шишок або камінчиків. Це — капуста. Ви — сторож, ходіть усередині круга, дитина — зайчик, який хоче вкрасти капусту з городу і не попастися. Потім ви міняєтеся ролями.

 

 

 

Гра 6: «Кинь м’ячик далі»

Мета: розвиток окоміра

Вік: 3 роки

Тривалість: 10 хв.

Обладнання та матеріали: м’яч

 

Опис гри: Дитина стає біля лінії, що накреслена на землі, і кидає м’яч уперед. Там, де м’яч упаде, ви робите відмітку і пропонуєте кинути м’яч ще далі. Якщо м’яч великий, дитина кидає його обома руками з-за голови, а якщо маленький — однією рукою (правою і лівою по черзі), роблячи сильний замах. Також можна запропонувати дитині кинути м’яч якомога вище.

 

 

 

 

 

Гра 7: «Підкинь і злови»

Мета: Навчіть дитину підкидати і ловити м’яч.

Вік: 3-4 роки

Тривалість: 10хв.

Обладнання та матеріали: м’яч

 

Опис гри: Спочатку нехай вона спробує підкинути м’яч угору, почекати, поки він удариться об землю, і лише потім зловити його; згодом — ударити м’яч об землю і відразу зловити. Це може виявитися не так просто для дитини — такі вправи вимагають спритності і хорошої координації (мені так і не вдалося досягти успіху в них). Але якщо у вашої дитини раптово з’явився талант, то ось декілька складніших завдань спеціально для неї:

підкинути м’яч угору і зловити його обома руками;

 підкинути м’яч угору, плеснути в долоні і потім зловити його;

 ударити м’ячем об землю, плеснути в долоні і потім зловити його;

 ударити м’ячем об стіну і потім зловити його обома руками;

 ударити м’ячем об стіну, плеснути в долоні і потім зловити;

 ударити м’ячем об стіну. Після того, як він упаде на землю і відскочить, зловити його обома руками;

 ударити м’ячем об стіну, плеснути в долоні, коли м’яч упаде на землю і відскочить, зловити його.

 

 

 

 

 

 

 

V. Ігри на згуртованість колективу дітей середнього дошкільного віку

Гра 1  «Впізнай за голосом»

Мета: закріпити навички позитивної соціальної поведінки: диференціювати слухове сприйняття, співвідносячи людину з її голосом; виховувати бажання гратися разом, викликати почуття симпатії до однолітків.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12 хвилин

Обладнання та матеріали: художнє слово

 

Опис гри: Дорослий обирає дитину, яка буде «котиком», і запрошує присісти в центрі кола із зав’язаними очима. Діти ходять по колу, промовляючи слова:

Ми по колу йдемо,

Тихо котика звемо:

«Котику, не підглядай,

Хто покликав – відгадай».

Дитина, на яку вказав ведучий, голосно промовляє: «Няв!»

Дитина в колі повинна відгадати, хто з дітей покликав.

 

 

 

 

 

 

Гра 2 «Маленьке кошенятко»

Мета: виховувати бажання гратися разом, викликати почуття симпатії до однолітків.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: художнє слово

Опис гри: Дорослий  під музику гладить уявне кошеня, притуляє до себе. Передає діткам по черзі, пропонуючи його поплескати та зробити з ним кілька танцювальних обережних рухів.

 

Гра 3  «День народження Біма»

Мета: закріпити навички позитивної соціальної поведінки; виховувати бажання гратися разом, викликати почуття симпатії до однолітків.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: маски клоунів

Опис гри: Діти завітали до клоуна Біма на день народження. Кожен малюк його привітав. Бім дякує кожному і розповідає про свої відчуття, наскільки йому приємно було бачити своїх друзів та чути від них вітання.

 Для ролі  клоунів вибирають новеньких дітей  або сором’язливих.

 

 

 

Гра 4  «На кого я схожий?»

Мета: розвивати рухову та зорову пам’ять, розвивати просторову уяву та творчі здібності дітей.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: ілюстрації тварин

Опис гри: Дорослий переходить із одного місця кімнати  в інше, завмирає в цих місцях у різних позах (таких місць  і поз повинно бути 4-5). Нехай ці пози нагадують якихось тварин, знайомих маляті. Потім дитина повинна обійти ті самі місця і повторити ті самі пози спочатку в тому порядку, у якому вони були показані, а потім у зворотному.

 Цю кумедну вправу можна використовувати на прогулянках або під час режимних моментів в дитячих садочках.

 

Гра 5 «Допоможи другові»

Мета: вчити дітей допомагати та довіряти один одному; виховувати відповідальність за іншого.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: хустина для зав’язування очей, два стільця, іграшки.

Опис гри: діти діляться на пари. Одному із пари зав’язують очі. На підлозі між двома стільцями розкладають іграшки. Другій дитині з пари необхідно провести партнера від одного стільця до іншого так, щоб жодна іграшка не була збита.

Гра 6 «Пересядьте всі, хто. . .»

Мета: розширити поняття єдності та спільності; виховувати почуття власної індивідуальності.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

Опис гри: ведучий говорить, що всі ми дуже різні і водночас чимось схожі один на одного.  Пропонує переконатися в цьому. Потім каже:  «Пересядьте всі, хто любить морозиво, плавати в ріці, лягати спати вчасно, прибирати іграшки тощо». Діти спочатку просто граються, а потім роблять висновок, що, справді, в них є багато спільного

 

Гра 7  «Я хочу подружитися»

Мета: виховувати бажання дружити; розвивати толерантне ставлення до інших.

Вік: середній вік

Тривалість: 10-12  хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

Опис гри: вибирається ведучий, який промовляє слова: «Я хочу подружитися з  дівчинкою (або хлопчиком)», а далі описує зовнішність одного із  дітей. Дитині потрібно себе упізнати, швидко підбігти до ведучого, потиснути руку. Далі водить вона.

 

 

VІ. Ігри на згуртованість колективу дітей старшого дошкільного віку

 

Гра 1: «Допоможи другові»

Мета: вчити дітей допомагати та довіряти один одному; виховувати відповідальність за іншого.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: хустина для зав’язування очей, два стільця, іграшки.

Опис гри: діти діляться на пари. Одному із пари зав’язують очі. На підлозі між двома стільцями розкладають іграшки. Другій дитині з пари необхідно провести партнера від одного стільця до іншого так, щоб жодна іграшка не була збита.

 

Гра 2: «Я хочу подружитися»

Мета: виховувати бажання дружити; розвивати толерантне ставлення до інших.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: вибирається ведучий, який промовляє слова: «Я хочу подружитися з  дівчинкою (або хлопчиком)», а далі описує зовнішність одного із  дітей. Дитині потрібно себе упізнати, швидко підбігти до ведучого, потиснути руку. Далі водить вона.

 

Гра 3: «Дружні долоньки»

Мета: розвиток комунікативних навичок.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: гра в парах. Сидячи за столом обличчям один до одного. Підняти ручки вгору — молодці. Плеснути долоньками один одного. Тепер долоньки на стіл. Накрити долоньками руки один одного. Поаплодувати собі і друзям.

 

Гра 4: «На кого я схожий?»

Мета: розвивати рухову та зорову пам’ять, розвивати просторову уяву та творчі здібності дітей.

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: Дорослий переходить із одного місця кімнати  в інше, завмирає в цих місцях у різних позах (таких місць  і поз повинно бути 4-5). Нехай ці пози нагадують якихось тварин, знайомих маляті. Потім дитина повинна обійти ті самі місця і повторити ті самі пози спочатку в тому порядку, у якому вони були показані, а потім у зворотному.

 Цю кумедну вправу можна використовувати на прогулянках або під час режимних моментів в дитячих садочках.

 

 

Гра 5: «Небезпечні рифи»

Мета: розвивати рухову та зорову пам’ять, закріпити навички позитивної соціальної поведінки

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри: 

Для цієї гри всі учасники поділяються на «рифи» і «кораблі». Другим провідний зав'язує очі, так що вони можуть орієнтуватися в просторі тільки під керівництвом «рифів», які все бачать. Завдання рифів – не допустити зіткнення кораблів з ними.

 

 

Гра 6: «Робот»

Мета:  закріпити навички позитивної соціальної поведінки

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

 

Опис гри:

Гра нагадує за своїм задумом гру «Допоможи сліпому». У грі беруть участь двоє гравців. Один з них виконує роль «робота», що виконує завдання свого оператора. «Оператор» керує процесом. Таким чином дана команда повинна зробити якісь дії. Наприклад, намалювати картину або розставити речі по-новому в навчальному приміщенні. Важливо, щоб «робот» не знав заздалегідь про задум «оператора».

 

 

Гра 7: «Віддзеркалення»

Мета: розвивати рухову та зорову пам’ять, закріпити навички позитивної соціальної поведінки

Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці

Опис гри:  у цій грі бере участь пара учасників, спочатку перший з них грає роль «дзеркала», інший – «людини». Умови гри: учасник, який грає роль «дзеркала», повинен в точності повторити повільні рухи «дитини», відобразити їх. Після проведення першого «раунду» учасники міняються місцями.

  

Гра 8: «Впізнай за голосом»

Мета: закріпити навички позитивної соціальної поведінки: диференціювати слухове сприйняття, співвідносячи людину з її голосом; виховувати бажання гратися разом, викликати почуття симпатії до однолітків.

 Вік: старший вік

Тривалість: 15 хвилин

Обладнання та матеріали: стільці, художнє слово

Опис гри: Дорослий обирає дитину, яка буде «котиком», і запрошує присісти в центрі кола із зав’язаними очима. Діти ходять по колу, промовляючи слова:

Ми по колу йдемо,

Тихо котика звемо:

«Котику, не підглядай,

Хто покликав – відгадай».

Дитина, на яку вказав ведучий, голосно промовляє: «Няв!»

Дитина в колі повинна відгадати, хто з дітей покликав.

Ігрові вправи 

Ігрова вправа  1 «Паровозик»

Мета: вчити дітей розуміти закони спільної діяльності; формувати у дітей почуття колективу.

Опис гри: ведучий вибирає одного з дітей на роль паровозика. Діти – «вагони» стають у коло. Паровозик під’їжджає, вітається з кожним: «Здрастуй,  . . .  (ім’я), ти мені дуже потрібний,  щоб везти  (дядька, тата, молоко тощо)». Так паровозик підходить до кожного.  Повідомляє: «Навантажуємося», «Поїхали».   Потім   «Приїхали». Звертаючись до кожного на ім’я, говорить : «Спасибі тобі за те, що допоміг відвезти … «

 Потім діти стають у коло і хором повторюють слова: «Коли нас багато – ми сильні і багато можемо. Ми – це діти».

 

Ігрова вправа 2  «Кого вкусив комарик» (вправа на розслаблення)

Мета: вчити дітей помічати настрій один одного, співпереживати; виховувати емоційну чуйність, бажання допомогти.

Опис гри: діти сідають  у коло. Ведучий проходить зовнішньою стороною кола, гладить дітей по спинах, одного з них непомітно від інших легенько щипає   «кусає комариком». Дитина, яку  «укусив комарик»,  повинна напружити спинку і плечі.  Інші уважно розглядають один одного і здогадуються,  «кого вкусив комарик».

 

 

 

Вправи для зняття стресу та емоційної напруги

 Вправа 1 «Релаксація на контрасті»

Щоб ефективно зняти м’язове напруження, спочатку треба його посилити.

Якщо обстановка навколо напружена й випочуваєте, щовтрачаєтесамовладання, цей комплекс можнавиконати прямо на місці, за сто­лом, практично непомітно для навколишніх.

  1. Так сильно, як можете, напружте пальці ніг. Потім розслабте їх.
  2. Напружте й розслабте ступні ніг.
  3. Напружте й розслабте гомілки.
  4. Напружте й розслабте коліна.
  5. Напружте й розслабте стегна.
  6. Напружте й розслабте сідничні м’язи.
  7. Напружте й розслабте живіт.
  8. Розслабте спину й плечі.
  9. Розслабте кисті рук.
  10. Розслабте передпліччя.
  11. Розслабте шию.
  12. Розслабте лицьові м’язи.
  13. Посидьте спокійно кілька хвилин, насолоджу­ючись повним спокоєм. Коли вам здасться, що повільно пливете,— ви повністю розсла­билися.

 

 

 

 

 

 

Вправа 2 «Піджак на вішалці»

Зняти напруження в м’язах можна не лише, лежачи або сидячи, а й стоячи чи навіть ідучи. Для цього достатньо уявити себе «без кісток», зробленим ніби з гуми, або уявити своє тіло піджаком, що висить на вішалці. Порухайте тілом, яке, наче вільно висить на хребті. Відчуйте, як вільно гойдаються руки, плечі, тазовий пояс, коли ви рухаєте хребтом

Коли людина хвилюється, її дихання прискорюється і стає поверхневим. Щоб не допустити надмірної емоційної реакції під час стресових ситуацій, потрібно стежити за тим, щоб дихання залишилося глибоким і повільним.

 

 

 

Вправа  3«Ритмічне дихання»

Помітивши, що ви починаєте хвилюватися, напружуватися, обурюватися, починайте дихати за таким принципом: вдихаючи, рахуйте до трьох, видихаючи, також рахуйте до трьох. Потім спробуйте зробити видих іще тривалішим:  видихаючи, рахуйте до п’яти, до семи тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа  4 «Рахунок»

 Цю вправу можна робити в будь-якому місці. Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.

  1. Почніть рахувати від 10 до 1, на кожному рахунку роблячи вдих і повільний видих. (Видих має бути помітно довше вдиху.)
  2. Заплющіть очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. Повільно видихайте, уявляючи, як з кожним видихом зменшується й нарешті зникає напруження.
  3. Не розплющуючи очі, рахуйте від 10 до 1. Цього разу уявіть, що видихуване вами повітря пофарбоване в теплі пастельні тони. З кожним видихом кольоровий туман стає густішим, перетворюється на хмари.
  4. Пливіть ласкавими хмарами доти, поки очі не розплющаться самі.

Щоб знайти потрібний ритм рахунку, дихайте повільно й спокійно, відгороджуючись від усіляких хвилювань за допомогою уяви. Цей метод дуже добре послаблює стрес.

Через тиждень почніть рахувати від 20 до 1, ще через тиждень — від 30, і так до 50.

В основу наступних методів психологічної саморегуляції покладено роботу з образами уяви для регуляції емоційного стану людини. Адже свідомо створені образи впливають на організм людини майже так само, як і реальний досвід.

 

 

 

 

Вправа  5 «Стирання інформації»

Розслабтеся. Заплющтеочі. Уявіть, що перед вами лежитьчистий аркуш паперу, олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам хотілося забути. Цеможе бути реальна картинка, образна ситуація. Подумкивізьмітьгумку й послідовно «витирайте» з аркуша цю негативну інформацію, доки не зникне ця картинка. Знову заплющте очі й уявіть собі той самий аркуш паперу. Якщо картинка не зникла, знову візьміть гумку й «витирайте» її до повного зникнення.

Такі методи використовують також задля зниження концентрації уваги на стресогенному чиннику.

 

 

 

Вправа 6 «Ворона на шафі»

Якщо певна людина викликає у вас негативні емоції, а вам доводиться взаємодіяти з нею, можна зменшити своє напруження, подумки домальовуючи реальну картину ситуації. Наприклад, уявіть цю людину дуже маленькою, у смішному вбранні або розташуйте її на значній відстані від себе, у дивному місці, змініть в уяві тембр її голосу тощо. Тобто віднайдіть такі доповнення до психотравмувальної ситуації, що зроблять її кумедною або незначущою для вас.

 

 

 

 

 

Вправа 7 «Настрій»

Кілька хвилин тому ви почули погану но­вину чи закінчилася неприємна розмова…

Як зняти неприємний осад? Візьміть фломастери. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний малюнок: кольорові нитки, лінії-сюжети, фігури. Важливо при цьому повністю зануритись у свої пережи­вання, вибрати колір і провести лінії так, як вам хотілося б, щоб вони цілком збігалися з вашим настроєм.

Намагайтеся уявити собі, що ви перено­сите свій сумний настрій на папір. Закінчили малюнок? А тепер перегорніть аркуш і на звороті напишіть 5—7 слів, які відображають ваш настрій, ваші почуття. Довго не думайте і не намагайтеся бути ввічливими: необхідно, щоб слова виникали спонтанно, без спеціального контролю.

Після цього ще раз продивіться ваш ма­люнок, ніби заново переживаючи свій настрій, перечитайте слова, і з задоволенням, емоційно, розірвіть аркуш, викиньте його в кошик.

Ви помітили? Всього 5 хв, а ваш зіпсо­ваний настрій уже зник, він перейшов у малюнок і був знищений.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список рекомендованої літератури

1. Богуш А.М. Шлях до милосердя і любові / Алла Михайлівна Богуш // Дошкільне виховання. — 2001. — № 2. — С. 3.

2. Виховання духовності особистості : навчально-методичний посібник / [М.Й. Боришевський, Л.І. Пилипенко, О.І. Пенькова та ін.]; за заг. ред. М.Й. Боришевського. — Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. — 104 с.

3. Дитина у сучасному соціопросторі : навчальний посібник / Т.О. Піроженко, С.О. Ладивір, К.В. Карасьова [та ін.]; за ред. Т.О. Піроженко. — К. — Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. — 272 с.

4. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : монографія / Богуш А.М., Гавриш Н.В. та ін. — Луганськ: Альма-матер, 2006. — 368 с.

5. Еколого-психологічне забезпечення якості життя : науково-методичні рекомендації / за заг. ред. Ю.М. Швалба. — Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. — 98 с.

6. Еколого-психологічні чинники якості життя в умовах розвитку сучасно-го суспільства : колективна монографія / за наук. ред. Ю.М. Швалба. — Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013 с. — 208 с.

7. Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості у дитячо-му віці : монографія / Роман Володимирович Павелків. — Рівне: Волин-ські обереги, 2004. — 248 с.

8. Піроженко Т.О. Виховуємо дитину — зростаємо як батьки : навчально-методичний посібник / Т.О. Піроженко, О.Ю. Хартман. — Тернопіль: Ман-дрівець, 2014. — 168 с.

9. Сучасні діти — відображення цінностей дорослого світу : методичні ре-комендації / Т.О. Піроженко, С.О. Ладивір, К.В. Карасьова та ін.; за ред. Т.О. Піроженко. — К. — Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. — 120 с.

10. Формуємо у старших дошкільників цілісне світобачення : навчально- методичний посібник / Авт. кол-в: Кононко О.Л., Луценко В.О., Нечай С.П., Плохій З.П., Сидельникова О.Д., Старченко В.А., Терещенко О.П., Шелес-това Л.В., Якименко Л.Ю. — К.: Імекс-ЛТД, 2013. — 260 с.

11. Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі : навч.-метод. посібник / Т.О. Піроженко, Л.І. Соловйова та ін. — К.: Видавничій дім «Слово», 2016. — 248 с.

Додаткова інформація:

http://helte.org.ua/ua/Novuyproekt/Potochni1/project/

http://wordshelp.com.ua

http://childdevelop.com.ua/articles/upbring/1056/

http://chug-rcdut.at.ua/load/igri/zbirnik_zanjat_na_zgurtuvannja_kolektivu/5-1-0-7

http://bilochka31.org.ua/vpravi-na-znyattya-emotsiynogo-napruzhennya-rozslablennya-m-yaziv/

http://detkam.in.ua/igri-dlya-znyattya-psihoemocijnoyi-naprugi.html

http://ped-kopilka.com.ua/psihologija/psihologicheskie-igry-dlja-doshkolnikov-4575.html

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Тюріна Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Івашина Олексій
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шиян Олена Олександрівна
    Дякую за корисний та цікавий матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
11954
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку