Збірник
практичних робіт з інформатики
для учнів 9 класу
З метою реалізації практичної спрямованості курсу інформатики, незалежно від профілю навчання, віку учнів комп‘ютерна техніка повинна використовуватися на кожному уроці інформатики.
Метою розробки практичних робіт є формування в учнів практичної бази знань з основ інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних комп'ютерно-інформаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у учнів основної школи основ інформаційної культури та інформативно - комунікативної компетентності.
За вдяки практичним навичкам в учнів розвивається уміння самостійно опановувати та раціонально використовувати програмні засоби різного призначення, цілеспрямовано шукати й систематизувати інформацію, використовувати електронні засоби обміну даними.
Програмою «Інформатика. Навчальна програма для учнів 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (автори: І.О. Завадський, Ю.О. Дорошенко, Ж.В. Потапова)» передбачено виконання 12 практичних робіт. Оскільки на етапах актуалізації, мотивації та безпосереднього вивчення теоретичного матеріалу уроку учням пропонується перегляд презентаційних матеріалів в електронному вигляді, то зміст всіх практичних робіт дібрано так, що їх тривалість має не перевищувати 25 хвилин (згідно з санітарними нормами щодо тривалості безперервної роботи за комп’ютером учнів даної вікової категорії). Практичні роботи призначені для відпрацювання навичок роботи з клавіатурним тренажером Stamina, операційною системою Windows XP, антивірусною програмою NOD 32, програмою - архіватором WinRar, веб-браузером Mozilla, текстовим процесором Word, векторним графічним редактором Corel Draw, растровим графічним редактором Adobe Photoshop.
Завдання практичних робіт слід виконувати послідовно, так як вони розташовані з наростаючою складністю.
Зміст практичних робіт
Практична робота № 1. Робота з клавіатурним тренажером.
Практична робота № 2. Робота з інтерфейсом користувача операційної системи.
Практична робота № 3. Робота з об’єктами файлової системи.
Практична робота № 4. Пошук інформації на комп’ютері.
Практична робота № 5. Захист комп’ютера від вірусів.
Практична робота № 6. Архівування та розархівування даних.
Практична робота № 7. Спільне використання ресурсів локальної мережі.
Практична робота № 8. Пошук інформації в Інтернеті.
Практична робота № 9. Робота з текстовими фрагментами.
Практична робота № 10. Введення, редагування та форматування тексту
Практична робота № 11. Створення растрових зображень.
Практична робота № 12. Створення векторних зображень.
Практична робота №1.
Тема. Робота з клавіатурним тренажером.
Мета:
Хід роботи
За своїм призначенням клавіші на клавіатурі поділяються на шість груп:
Призначення керуючих клавіш клавіатури:
Esc - відміни команди або дії (іноді виходу з програм).
Tab - використовується при роботі з таблицями та для відступу на певну кількість символів.
Caps Lock - перемикання режимів набору великих літер з фіксацією.
Shift - для одиничного набору великих літер та набору знаків (утримуючи клавішу, натискаємо клавіші, де зображені "верхні" символи та знаки).
Ctrl - в комбінаціях з іншими клавішами клавіатури розширює її можливості.
Alt - в комбінаціях з іншими клавішами клавіатури розширює її можливості. <- - знищує символ ліворуч від курсору.
Enter - для підтвердження команди та для переходу на іншу стрічку при наборі тексту.
Insert - перемикання режимів вставки та заміни.
Delete - знищення символу праворуч від курсору.
Home - перехід на початок рядка.
End - перехід в кінець рядка.
Page Up - перехід на сторінку вверх.
Page Down - перехід на сторінку вниз.
Num Lock - перемикання блоку клавіатури з набором цифр для клавіш керування курсором.
Fl -F12 - функцональні клавіші (в різних програмах можуть використовуватись по-різному)
Print Screen - в ОС MS DOS для виведення зображення на друк, в Windows - переміщає в буфер обміну інформацію (картинку) з монітора.
Scroll Lock - перемикання режиму набору літер
Pause - зупиняє роботу комп'ютера.
Ctrl+Shift, Alt+Shift - для перемикання розкладки клавіатури.
Для оцінювання роботи з клавіатурним тренажером
наведена наступна таблиця:
Символів/хв |
оцінка |
Символів/хв |
оцінка |
Символів/хв |
оцінка |
≥120 |
12 |
53 – 69 |
8 |
35 – 31 |
4 |
|
11 |
47 – 52 |
7 |
26 – 30 |
3 |
80 – 118 |
10 |
40 – 46 |
6 |
25 – 19 |
2 |
70 – 79 |
9 |
39 – 36 |
5 |
≤ 20 |
1 |
Практична робота № 2.
Тема. Робота з інтерфейсом користувача операційної системи.
Мета: оволодіти практичними навичками настройки об’єктів Windows, роботи з вікнами, прийомами роботи з елементами діалогового вікна, виконання стандартних дій з меню.
Обладнання: ПК з ОС WINDOWS XP.
Хід роботи
Елементи інтерфейсу Windows ХР
Робочий стіл Windows ХР — основне вікно в інтерфейсі операційної системи, яке займає весь екран та розташовується під усіма іншими вікнами.
Головне меню - потужний елемент управління ОС Windows. Головне меню можна викликати і відповідною клавішею з Windows-клавіатури.
Панель завдань — елемент графічного інтерфейсу, який використовується для запуску інших програм та керування вже запущеними.
Основні об’єкти робочого столу: «Мій комп’ютер», «Кошик», «Мережне оточення», «Мої документи», «кнопка Пуск та панель завдань»
Контрольні запитання:
Номер |
Назва елементу вікна |
Призначення |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
Практична робота №3.
Тема. Робота з об’єктами файлової системи.
Мета: набути практичних навичок створення папок, ярликів та файлів у середовищі Windows та операцій переміщення, перейменування, знищення та відновлення; запуску програми, що працюють під управлінням операційної системи Windows.
Обладнання: ПК, картки з роздатковим матеріалом.
Хід роботи
Файл – це сукупність байт, яка розміщена на диску, має власне ім’я і приймається як єдине ціле.
Каталог – це спеціальне місце на диску, в якому зберігаються імена та допоміжні відомості про кожен файл.
Піктограма – це графічне зображення значком об’єкта, який знаходиться десь у файловій структурі.
Папка - це своєрідний контейнер, який допомагає впорядковувати файли. Усі файли комп’ютера зберігаються в папках, які можуть містити також інші папки.
Ярлик - це засіб швидкого доступу, який містить лише шлях до відповідного об’єкта.
Гарячі» клавіші дублюють головні команди з меню і призначені для швидкого виконання дій над об’єктами.
Розглянемо найважливіші комбінації клавіш, які можна використати в різних програмах:
Контрольні питання
Практична робота № 4.
Тема: Пошук інформації на комп’ютері.
Мета: застосування знань та набуття навичок при роботі з довідковою інформацією, пошуку потрібної інформації, запуску на виконання програм.
Обладнання: ПК, роздатковим матеріал, проектор.
Хід роботи
• Малюнки, музику або відео – для пошуку файлів відповідних типів. Наприклад, точкові малюнки, малюнки у форматі JPEG, GIF, PNG, WMF тощо, звукові файли форматів MP3, WMA, MIDI тощо.
• Документи (текстові файли, електронні таблиці тощо) – для пошуку файлів, що створені в прикладних програмах, крім файлів малюнків, музичних і звукових. Наприклад, файли форматів DOC, TXT, PPT, DBF тощо.
• Усі файли й папки – для пошуку будь-яких файлів і папок.
• Комп’ютери або людей – для пошуку комп’ютерів у мережі або записів про певних людей, про організації або установи у комп’ютерній адресній книзі, яку створює користувач.
Контрольні запитання:
Практична робота № 5.
Тема: Захист комп’ютера від вірусів.
Мета: оволодіти практичними навичками запуску антивірусних програм, роботи з інтерфейсом програм, настройки та використання антивірусів для перевірки файлів та лікування комп’ютера.
Обладнання: ПК, картки
Хід роботи
Виконати дії та записати хід виконання
Контрольні запитання:
Практична робота № 6.
Тема: Архівування та розархівування даних.
Мета:
Обладнання: ПК, інструкція виконання практичної роботи, ,не порожній диск А.
Хід роботи
Функції
Контрольні запитання:
1) Ярлик програми WinRAR.
2) Позначення папки з атрибутом Архівний.
3) Позначення архіву, що саморозпаковується.
Практична робота №7.
Тема: Спільне використання ресурсів локальної мережі.
Мета: навчитися працювати в локальній мережі, оволодіти практичними навичками відкривання файлів та папок на інших комп’ютерах локальної мережі; копіювання та переміщення дані між різними комп’ютерами мережі; надання спільного доступу до папок на клієнтському комп’ютері; використання мережевого принтеру.
Обладнання: ПК, інструкція виконання практичної роботи.
Хід роботи
Контрольні запитання:
1. У яких одиницях вимірюється швидкість передачі інформації по мережі?
1) Гбайти; 2) Кбіт; 3) Кбіт/с; 4) байт/хв.
2. Мережа, що об'єднує до сотні ЕОМ в межах однієї будівлі, офісу – це:
1) локальна; 2) регіональна; 3) глобальна.
3. Комп'ютер, який надає в мережу свої ресурси і забезпечує виконання певних послуг – це:
1) робоча станція; 2) сервер.
4. Як переглянути список всіх мережних ресурсів, доступних з певного комп'ютера?
Практична робота № 8
Тема: Пошук інформації в Інтернеті.
Мета:
Обладнання: ПК, інструкція виконання практичної роботи.
Хід роботи
Інтернет — це глобальна мережа, яка об'єднує тисячі локальних мереж і мільйони домашніх комп'ютерів на базі стандартного протоколу передавання даних ТСР/ІР.
Провайдер — це комерційна організація, яка забезпечує зв'язок локального комп'ютера з Інтернетом.
Трафік — це обсяг отриманих чи переданих даних.
Точка доступу — пристрій, що забезпечує прийняття сигналів бездротового інтернет-зв'язку (радіозв'язку).
Служби, сервіси, технології інтернету: веб-служба, е-пошта, ftp-служба, telnet-служба, служби спілкування, веб-служби.
Веб-служба — служба доступу до інформації на веб-серверах.
Веб-сервер — сервер, на якому розташовані веб-файли тощо.
Формати веб-файлів — htm, html, shtml та ін.
Веб2-служби - служби швидкого інтернету: пошук відомостей, людей, форуми, соціальні сайти, блоги тощо.
HTTP, SHTTP — протоколи веб-служби.
WWW — всесвітня павутина.
IP-адреса — це числова адреса комп'ютера в мережі.
Доменна адреса — це текстова адреса комп'ютера в мережі. Домен — це область чогось (тут територіальна чи галузева).
URL-адреса — уніфікована адреса інформаційного ресурсу (тобто файлів) в інтернеті.
Вебсторінка — відображення веб-файлу на екрані.
Сайт — одна чи декілька структорованих веб-сторінок.
Портал — це інформаційний сайт, що містить новини, різну корисну інформацію, тематичні статті, засоби для спілкування користувачів, рекламу тощо.
Гіперпосилання — це підкреслений або виокремлений іншим кольором текст у документі, картинка чи інший елемент, активізуючи який, відкривають деякий інший текстовий, звуковий чи відеофайл абд виконують перехід у межах сторінки.
Гіпертекст — текст, що містить посилання на інші тексти.
б) Уведіть цей запит і клацніть кнопку Пошук або натисніть клавішу Enter. Тепер результатів у кілька разів менше. Перегляд перших записів наводить на думку, що на потрібних сторінках може бути вжито слово не «поема», а «твір»
Контрольні запитання:
Практична робота № 9
Тема: Робота з текстовими фрагментами.
Мета: навчитися здійснювати пошук та автоматичну заміну текстових фраз; виділяти фрагменти тексту та виконувати операції з ними.
Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС та Microsoft Office , інструкція.
Хід роботи
Елементи тексту — символ, слово, речення, абзац — ще називають фрагментами тексту. Над фрагментом тексту визначено такі основні дії: копіювання або вирізання в буфер обміну, вилучення з тексту, вирівнювання, перетворення символів: збільшення, зменшення, задання стилю написання (товстий, курсив, підкреслений та їхні комбінації).
Редагування тексту здійснюють за допомогою таких клавіш клавіатури:
а)Натисніть клавіші Ctrl + H, щоб відкрити діалогове вікно Знайти й замінити з активною вкладкою Замінити.
б) У полі замінити вводимо «людина», замінити на «ЛЮДИНА»
4) Вирізати за допомогою клавіатури фрагмент тексту 1 абзац, та вставити його після третього.
5) Виділіть слово «ЛЮДИНА», двічі клацнувши на ньому лівою кнопкою миші. Зніміть виділення.
6) Виділіть текст, утримуючи ліву кнопку миші. За допомогою контекстного меню скопіюйте її в буфер обміну та вставте її у новий абзац.
7) Виділіть другий абзац, тричі клацнувши на ньому лівою кнопкою миші. Зніміть виділення.
8) Виділіть текст, натиснувши Ctrl + А. Зніміть виділення.
Контрольні запитання:
У таблиці вкажіть порядок виконання операції над виділеним фрагментом тексту.
Спосіб виконання |
Порядок виконання |
Копіювання |
|
З використанням миші |
|
Переміщення |
|
З використанням клавіатури |
|
Встановіть відповідність між кнопками панелі інструментів Стандартна та сполученням клавіш
1 |
|
|
А |
Ctrl+V |
|
1 |
|
2 |
|
|
Б |
Ctrl+X |
|
2 |
|
3 |
|
|
В |
Ctrl+C |
|
3 |
|
Встановіть відповідність між комбінаціями клавіш та їхнім призначенням у текстовому процесорі Word
1 |
Ctrl+ |
|
А |
На початок рядка |
|
1 |
|
2 |
Ctrl+End |
|
Б |
На слово праворуч |
|
2 |
|
3 |
Home |
|
В |
На кінець документа |
|
3 |
|
4 |
Ctrl+PgUp |
|
Г |
На початок попередньої сторінки |
|
4 |
|
Практична робота № 10
Тема: Введення, редагування й форматування тексту.
Мета: набути практичних навичок у введенні та редагуванні тексту й навчитися використовувати різні засоби текстового процесора Word для форматування символів і абзаців.
Обладнання: ПК, інструкція виконання практичної роботи.
Хід роботи
Контрольні запитання:
1 |
|
|
А |
Маркований список |
|
1 |
|
2 |
|
|
Б |
Зменшення відступу |
|
2 |
|
3 |
|
|
В |
Вибір кольору шрифту |
|
3 |
|
4 |
|
|
Г |
Вирівнювання за лівим краєм |
|
4 |
|
Практична робота № 11
Тема: Створення растрових зображень.
Мета: Закріпити навички роботи в растровому графічному редакторі. Навчиться створювати зображення з використанням інструментів малювання, виділення фрагментів малюнка, їх переміщення, копіювання і масштабування; текстове оформлення зображень.
Програмне забезпечення: Графічний редактор Paint.
Хід роботи
Завдання. Запустіть графічний редактор Paint. Створіть одне із запропонованих зображень. Учень може самостійно розробити і побудувати растрове зображення, попередньо узгодивши його з учителем.
Вказати елементи, я використовував при створенні даного зображення.
Практична робота № 12.
Тема: Створення векторних зображень.
Мета: набути практичних навичок створення й редагування векторного зображення в документах; створювати об’єкти, що складаються з багатьох базових геометричних фігур; виділяти, копіювати, переміщувати, зафарбовувати об’єкти; додавати до графічних зображень текст та форматувати його.
Хід роботи
Створити векторне зображення, користуючись фігурами за наступним зразком: