Збірник тестових завдань і літературних диктантів для тематичного контролю та корекції навчальних досягнень з української літератури учнів 5 класів

Про матеріал
Збірник містить тестові завдання та літературні диктанти за програмою української літератури для 5 класу. Завдання спрямовані на перевірку знань текстів, літературних жанрів, літературних термінів, біографій письменників. Для вчителів української мови та літератури закладів загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради

Науково-методичний центр управління освіти і науки

 

Білоцерківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 ім. Т.Г. Шевченка

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

Сніжко Наталія Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біла Церква

2020

 

Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради

Науково-методичний центр управління освіти і науки

 

Білоцерківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 ім. Т.Г. Шевченка

Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Сніжко Наталія Анатоліївна,  учитель української мови і літератури Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3              ім. Т.Г. Шевченка Білоцерківської міської ради Київської області

 

 

 

                                                                    

Біла Церква

2020

 

Схвалено рішенням методичної ради Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 ім. Т.Г. Шевченка Білоцерківської міської ради Київської області

(протокол №3  від 11.11.2019р.)

 

 

Схвалено рішенням науково-методичного центру науково-методичною радою Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради

(протокол №___ від  _________р.)

 

 

 

Сніжко Н.А.

   Збірник тестових завдань і літературних диктантів для тематичного контролю та корекції навчальних досягнень з української літератури учнів 5 класів. / Н.А. Сніжко. –  Біла Церква, 2020. – 40 с.

 

 

Рецензенти:

Баранова Вікторія Анатоліївна, заступник начальника Управління освіти і науки Білоцерківської міської ради, учитель-методист БСШ №1

Лазарєва Людмила Андріївна, учитель української мови та літератури          БЗШ №3 ім. Т.Г. Шевченка, старший учитель

 

 

   Збірник містить тестові завдання та літературні диктанти за програмою з української літератури для 5 класу.

   Завдання спрямовані на перевірку знань текстів, літературних жанрів, літературних термінів, біографій письменників.

   Для вчителів української мови та літератури закладів загальної середньої освіти.

ЗМІСТ

 

ВСТУП……………………………………………………………………….5

 

ТЕСТИ………………………………………………………………………..6-23

Тест №1. Світ фантазії, мудрості: міфи, легенди,

                  народні перекази. Народні казки……………………………..6-9

 

Тест №2. Літературні казки……………………………………………….10-14

 

Тест №3. Історичне минуле нашого народу……………………………..14-17

 

Тест №4. Рідна Україна. Світ природи…………………………………..17-23

 

ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ (орієнтовні питання, завдання)……….24-35

 

Літературний диктант №1. Міфи, легенди, народні перекази………..24

 

Літературний диктант №2. Народні казки………………………………25-26

 

Літературний диктант №3. Літературні казки………………………….26-28

 

Літературний диктант №4. Прислів’я та приказки……………………28-29

 

Літературний диктант №5. Історичне минуле нашого народу……….29-31

 

Літературний диктант №6. Рідна Україна. Світ природи…………….31-34

 

Літературний диктант №7.

Літературні поняття, літературні роди, жанри…………........................34-35

 

КОРОТКИЙ ДОВІДНИК З ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ…………………….36-39

 

Літературні роди, жанри…………………………………………………...36-37

 

Основні теоретико-літературні поняття…………………………………37-39

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………….40

 

 

ВСТУП

 

   Завдання, що містяться в збірнику, спрямовані на перевірку знань програмового матеріалу учнів 5 класу. Завдання складено відповідно до вимог чинної програми з української літератури (Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804) та підручника Л.Т. Коваленко «Українська література». 5 клас (рекомендовано Міністерством освіти і науки України, наказ МОН України від 10.01.2018 №22).

   Запропоновані тести, літературні диктанти є ефективним видом перевірки та контролю знань і вмінь учнів. Такі форми роботи допоможуть перевірити досягнення учнів з тем, що вивчаються в 5 класі.

   Тестові завдання і літературні диктанти підвищують інтерес учнів до предмета, сприяють розвитку самоконтролю, тобто формують уміння спостерігати, узагальнювати, робити висновки й обґрунтовувати їх.

   Усі тестові завдання погруповано за типами: 1) з вибором однієї правильної відповіді; 2) на встановлення відповідності; 3) завдання з відкритою відповіддю.     

   Тестові завдання до кожної з тем складено у двох варіантах.

   Літературний диктант – добре знаний вид вправ, який залишається актуальним і не втрачає своєї привабливості завдяки чіткості структури та здатності до якісної трансформації. Він  дає змогу швидко й різносторонньо перевірити знання учнів з теми, що вивчається. Літе­ратурні диктанти подібні до тестових завдань, бо та­кож є вправами зворотної дії: можна відразу ж прокон­тролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від тестів, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення, коментування тощо.

    Подані в збірнику літературні диктанти містять орієнтовні питання та завдання, що мають на меті самостійно дати відповідь словом, словосполученням чи реченням, а також розгорнуту відповідь на запитання.

   Збірник тестових завдань і літературних диктантів для тематичного контролю та корекції навчальних досягнень з української літератури учнів 5 класів можна використовувати як для колективних форм роботи, так і для індивідуальних занять з учнями різних рівнів підготовки. Основна його мета – допомогти вчителеві в організації роботи на уроках та в позаурочний час. Пропоновані завдання допоможуть учням удосконалювати практичні вміння та навички.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТИ

 

Тест №1. Світ фантазії, мудрості: міфи, легенди, народні перекази. Народні казки

Перший варіант

1. Слово фольклор у перекладі з англійської мови означає...

А народні книги, перекази

Б народна мудрість, народні знання

В народні казки, легенди

Г міфи давніх народів

2. Визначте жанр твору „Берегиня“:

А міф     Б легенда    В казка      Г байка

3. Рожевоквітна неопалима купина символізує (за твором „Неопалима купина“):

А цілющу й живлющу воду

Б красу української природи

В незнищенність Вітчизни, народу

Г любов до матері

4. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події називається:

А легендою   Б казкою    В байкою     Г переказом

5. Казка „Летючий корабель“ належить до різновиду казок:

          А фантастичних    Б про рослин    В про тварин     Г соціально-побутових

6. Головну думку казки „Про правду і кривду“ можна передати таким українським прислів'ям:

А Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся

Б Хочеш їсти калачі — не сиди на печі

В Злий плаче від заздростей, а добрий — від радостей

Г Посієш вчасно — вродить рясно

7. Основні особливості народної казки:

А Обов'язкове задіяння міфологічних персонажів

Б Наявність казкових героїв, чарівних предметів

В Віддзеркалення індивідуальності автора

Г Своєрідність побудови (зачин, трикратність, кінцівка)

8. Маруся не відгадувала таку загадку

А Що є у світі ситніше над усе?

Б Що є у світі прудкіше над усе?

В Що є у світі солодше над усе?

Г Що є у світі миліше над усе?

9. Яке твердження доводить, що казка „Ох“ належить до фантастичних казок

А Повтори слів і виразів, співзвучні слова, казкові вислови

Б Змалювання надзвичайних подій, чарівних предметів

В Дівчина з чорної, як вуглина, стає білою

Г Ритмічність мови, інтенсивна зміна епізодів

10. Бог Сонце (міф «Дажбог») був...

А джерелом багатства й благополуччя    Б джерелом мудрості й сили        

В джерелом успіху й шани                Г джерелом молодості й щастя

11. Прислів'я „Щедрий той, хто дає тим, хто не просить“ з героїв народної казки „Про правду і кривду“ характеризує...

А дядька          Б чоловіка, якого дядько з небожем зустріли дорогою

В пана              Г небожа

12. Хто виплив до дівчини, коли вона сиділа біля моря (ЛегендаЧому в морі є перли і мушлі“)?

А щука          Б дельфін     В золота черепаха    Г великий кит

13. Установіть відповідність між назвою твору і його героєм

 

А

„Про правду і кривду“

1

Маруся

Б

Ох

2

Скороход

В

„Летючий корабель“

3

Ледачий син

Г

„Мудра дівчина“

4

Микита

 

 

5

Багатий брат

 

14. Установіть відповідність між назвою твору і його жанром

А

„Чому пес живе коло людини?“

1

Фантастична казка

Б

„Дажбог“

2

Міф

В

„Летючий корабель“

3

Соціально-побутова казка

Г

„Мудра дівчина“

4

Легенда

 

 

5

Оповідання

 

У завданнях 15-16 дайте визначення літературних жанрів.

15. Легенда — це ...

16. Казка — це ...

 

Другий варіант

  1. У що перетворив військо потвор Білобог («Берегиня»)?

      А у скелі   Б на жаб   В у гниль   Г у пісок

  1. Яке стихійне явище описано в легенді «Зоряний Віз»?

      А потоп    Б посуха     В ураган     Г вулканічна лава

  1. Чим стали сльози дівчини із легенди «Чому в морі є перли і мушлі»?

      А золотом     Б сріблом     В водою     Г перлинами

  1. Як звали хлопця, що служив у Силуна («Як виникли Карпати»)?

      А Петром   Б Михайлом    В Карпом   Г Миколою

  1. Що змусило дівчину йти шукати воду («Про зоряний Віз»)?

      А щоб спасти спраглих перехожих     Б щоб напоїти селян  

      В щоб не вмерла її мати                        Г щоб напоїти худобу

  1. Як перевіряли запорожці на пригодність хлопця бути козаком («Прийом у запорожців»)?

      А чи вміє битися                   Б чи на коні їздить

      В чи знає козацькі пісні       Г чи вміє кашу варити.

  1. Який гостинець принесла Маруся пану (Мудра дівчина»)?  

      А ворону    Б горобця     В ластівку     Г синичку

  1. У що перетворив перстень Ох («Ох»)? 

      А у гречку    Б у рис    В у пшоно   Г у пшеницю

  1. «Летючий корабель» - це казка:

      А героїко-фантастична      Б соціально-побутова  

      В про тварин                       Г фантастична

  1. «Про правду і кривду» - це казка:

      А фантастична                  Б героїко-фантастична 

      В соціально-побутова      Г про тварин  

  1. У чому основна відмінність народної казки від літературної?

А присутній автор                          Б персонажі казки 

В фантастичний сюжет казки       Г немає автора

  1. Кого по дорозі зустрів дурень (казка «Летючий корабель»)?

А Слухала, Скорохода, Скородума, Стрільця, Обпивайла, Морозка

Б Морозка, Скорохода, Слухала, Об’їдайла, Обпивайла, Скоророба

В Слухала, Скорохода, Стрільця, Обїдайла, Обпивайла, Морозка, чоловіка з вязкою   дров

Г Слухала, Скорохода, Скородума, Стрільця, Обпивайла, Морозка, Об’їдайла,   чоловіка з в’язкою дров

  1. Установіть відповідність між назвою твору і його жанром

А    «Дажбог»

1    легенда

Б    «Неопалима купина»

2    чарівна казка

В   «Яйце-райце»

3    соціально-побутова казка

Г    «Мудра дівчина»

 4     переказ

 

  1.     міф

14. Установіть відповідність між назвою твору і його героєм

А  «Яйце-райце»

1   Маруся

Б   «Мудра дівчина»

2   орел

В   «Про правду і кривду»

3   білий дід

Г    «Ох»

4    Михайло

 

5    небіж

У завданнях 15-16 дайте визначення літературних жанрів.

  1.  Міф – це
  2.  Переказ – це…

 

Тест №2. Літературні казки

Перший варіант

  1. Коли народилася Хуха (казка «Хуха-Моховинка»)?

А ранньою весною   Б пізньою осінню   В влітку   Г  взимку

  1. Яка особливість Хухи?

А перевтілюватися в людей         Б змінювала своє забарвлення

В ніжно співала                             В відгадувала чужі думки

  1. У якій казці основною думкою є те, що кожна розпочата справа має бути завершена?

А  «Фарбований Лис»   

Б  «Цар Плаксій та Лоскотон»  

В «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»   

Г «Хуха-Моховинка»

  1. У якій казці зображено країну, пригнічену тираном, котрий змушує людей страждати?

     А  «Хуха-Моховинка»   

Б  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

В  «Цар Плаксій та Лоскотон»     

Г «Фарбований Лис»

  1. Де сховався Лис, утікаючи від собак (Казка «Фарбований Лис»)?

А у норі    Б у діжі    В у будці   Г у хаті

  1. Якого персонажу не було в казці «Фарбований Лис»?

А ведмідь    Б пси     В мавпа     Г осел

  1. Серед казок укажіть ту, яка за жанром є казкою-повістю:

А  «Фарбований Лис»

Б  «Хуха-Моховинка»

В  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Г  «Цар Плаксій та Лоскотон»

  1. Установіть відповідність між прикладом і художнім засобом виразності:

А    «голова його мов бочка»

1    епітет

Б    «голосний та щирий сміх»

2    порівняння

В   «сльози відрами лили»

3    метафора

Г    «всіх колише сон»

 4     гіпербола

 

5    персоніфікація

     9. Установіть відповідність між назвою твору і його автором.        

А    «Хуха-Моховинка»

1   Галина Малик

Б    «Незвичайні пригоди Алі в країні «Недоладії»

2   Іван Франко

В   «Цар Плаксій та Лоскотон»

3   Василь Королів-Старий

Г    «Фарбований Лис»

 4    Василь Симоненко

 

5   Всеволод Нестайко

     10. Про кого автор розповідав (казка «Хуха-Моховинка»)?

А    «Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце»

1   лісник

Б    «Тут його призвичаєне вухо здалеку вловило стук сокири. Він хутчій вхопив рушницю й побіг у ліс»

2   хухи

В   «… не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності»

3   кози Лиска та Оришка

Г    «Щелепи в нього трусилися, зуби цокотіли, й він не міг вимовити жодного слова»

 4    хуха

 

5   дід

У завданнях 11-12 доповніть твердження.

  1.  Літературна казка відрізняється від народної тим, що…
  2.  Другорядні персонажі – це…
  3.  Склади характеристику персонажа з літературної казки (на власний вибір) за планом:
  1. Походження.
  2. Зовнішність.
  3. Риси характеру.
  4. Вчинки.
  5. Ставлення інших персонажів до героя.
  6. Ставлення автора до свого персонажа.
  1.  За змістом прочитаної літературної казки (на власний вибір) встанови причини й наслідки подій, що відбулися.

Другий варіант

  1. Де народилася Хуха (казка Хуха-Моховинка»)?

А  у полі    Б  у саду    В у лісі    Г у річці

  1. За які якості всі любили Хуху-Моховинку?

А вона була манісінька, як кошенятко    Б гралася з іншими малими

В була красива й ніжна    Г вона була добра, лагідна, слухняна, роботяща

  1. У якій казці дії відбуваються в кількох місцях, а саме: у кімнаті, країні, місті, палаці, будинку, в’язниці, башті?

А  «Хуха-Моховинка»   

Б  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

В  «Цар Плаксій та Лоскотон»     

Г «Фарбований Лис»

  1. Який твір доводить, що «світ належить оптимістам, песимісти – тільки глядачі!?»

А  «Фарбований Лис»   

Б  «Цар Плаксій та Лоскотон»   

В «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»   

Г «Хуха-Моховинка»

  1. Хто, за словами Лиса, виліпив його з небесної глини?

А Миколай        Б Остромисл      В Микита        Г Остросмисл

  1. Яким царем був Лис Микита?

А суровим, мудрим                 Б легковажним, нерозумним     

В добрим, справедливим        Г простим, ввічливим

  1. Серед казок укажіть ту, яка за жанром є віршованою літературною казкою:

А  «Фарбований Лис»

Б  «Хуха-Моховинка»

В  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Г  «Цар Плаксій та Лоскотон»

  1. Установіть відповідність між прикладом і художнім засобом виразності:

А    «накидка сіра»

1    персоніфікація

Б    «ллються сльози, як ріка»

2    гіпербола

В   «море випив би»

3    метафора

Г    «носив з собою сміх в розмальованій торбині»

 4     порівняння

 

5    епітет

     9.  Установіть відповідність між назвою твору і його героєм

А    «Хуха-Моховинка»

1    Капітан Макака

Б    «Незвичайні пригоди Алі в країні «Недоладії»

2    Нечиста сила

В   «Цар Плаксій та Лоскотон»

3    Остромисл

Г    «Фарбований Лис»

 4     Фарбований шакал

 

5    Недороль Десятий

       10. Про кого автор розповідав (казка «Цар Плаксій та Лоскотон»)?

А    «Жив у мандрах і митарстві… мав… вдачу теплу й щиру»

1   дочки

Б    «Все ходив, усе він слухав і нарешті все рознюхав»

2   Плаксій

В   «… ходив, пишався, він із зятем цілувався»

3   капітан Макака

Г    «Всі сльозливі через край»

 4    Лоскотон

 

5   робітники

 

У завданнях 11-12 доповніть твердження.

  1.  Головний персонаж – це
  2.  Літературна казка – це…
  3.  Склади характеристику персонажа з літературної казки (на власний вибір) за планом:
  1. Походження.
  2. Зовнішність.
  3. Риси характеру.
  4. Вчинки.
  5. Ставлення інших персонажів до героя.
  6. Ставлення автора до свого персонажа.
  1.  За змістом прочитаної літературної казки (на власний вибір) встанови причини і наслідки подій, що відбулися.

 

Тест №3. Історичне минуле нашого народу

Перший варіант

  1. «Повість минулих літ» - це…

А балада   Б дума   В оповідання   Г літопис

  1. Брати Кий, Хорив і Щек сиділи на…

А пагорбі   Б річці   В горі   Г в місті

  1. Хто з київських князів уклав мир з греками?

А Святослав   Б Володимир   В Олег   Г Ярослав

  1. Хто з київських князів хрестив Русь?

          А Олег   Б Володимир    В Святослав     Г Ярослав

  1. Хто збудував Софію Київську?

А Ярослав   Б Володимир     В Кий    Г Святослав

  1. Пригадайте, якими словами Ярослав Мудрий продовжив ідеї князя Володимира?

А літературними   Б розумними   В книжними   Г мудрими

 

  1. Справжнє прізвище Олександра Олеся:

А Кандиба   Б Кабаєв   В Калина   Г Канаров

  1. Яку тварину не згадує О. Олесь у поезії «Україна в старовину» (поетична книга «Княжа Україна»)?

А зубр   Б ведмідь   В лисиця   Г лось

  1. Яка мета походу князя Олега на Царгород у поезії «Похід на Царгород (поетична книга «Княжа Україна»)?

А прилучити Царгород до України, щоб купці туди вільно ходили торгувати і купувати

Б побувати в Царгороді, помилуватися краєвидами

В познайомитися з населенням Царгорода

Г навчити своїх воїнів бойовій майстерності

  1. Як автор називає Ярослава, що четвертим з братів сів на престол у (поетична книга «Княжа Україна»)?

А добрий   Б мудрий   В справедливий   Г розумний

  1. Установіть відповідність між словами з драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка» та героями, яким вони належать 

А    «Тепер же я горю в огні, -

Невже віддати мушу Змію дочку мою, красу, надію…»

1   Дівчина

Б    «Всьому на світі край свій є… Княгине! Серце моє чує, що Змія лицар той убє»

2   Князь

В   «Воєводи надворі ходять, радяться, міркують,

А у Змія на горі, кажуть, зранку бенкетують»

3   Князівна

Г    «Я не сам, народ увесь просить вас пораду дати,

Як державу врятувати, як скрутити Змія злість…»

 4    Джура

 

5   Княгиня

  

12. Установіть відповідність між героями повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» та їх характеристикою:

А    «…чуб розметався, сорочка розхристана, очі палали...»

1   Чортиця

Б    «…смілива й зарадна…»

2   Антип

В   «…її руки трусилися, губи перекосилися…»

3   Наталочка

Г    «… чудово все придумав. Він розважливий і рішучий»

 4    Старий січовик

 

5   Северин

 

У завданнях 13-16 доповніть твердження, визначення. 

   13. Літопис – це історична памятка, тому що…

   14. Драматичний твір – це…

   15. Ремарки – це…

   16. Зовнішній вигляд сцени для вистави має відповідати подіям для того, щоб…

Другий варіант

  1. Найдавнішою історичною та літературною пам’яткою нашого народу є…

А «Київський літопис»      Б «Повість минулих літ» 

В «Давній літопис»            Г «Про князя Володимира»

  1. Кий був…

А князем   Б перевізником   В мудрецем   Г літописцем

  1. До якого міста дійшов князь Святослав, воюючи з греками?

А до Києва  Б до Чернігова   В до Царгорода   Г до Новгорода

  1. Хто з князів заповідав дітям: «Не сваріться, жийте в згоді…»

           А Ярослав     Б Володимир       В Кий       Г Святослав         

  1. «Хто перейде в їхню віру, то, померши, знову воскресне; якщо ж буде в іншій вірі, то на тому світі горіти йому в огні», казали:

А німці   Б греки   В євреї   Г печеніги

  1. Який князь так любив книги, що читав їх часто і вдень, і вночі?

А Олег   Б Володимир    В Святослав     Г Ярослав

  1. Де народився Олександр Олесь?

А село Біївці на Полтавщині    

Б місто Білопілля на Сумщині

В місто Бердянськ Запорізька область  

Г село Ладан на Чернігівщині

  1. Яке дерево не згадує О. Олесь у поезії «Україна в старовину» (поетична книга «Княжа Україна»)?

А граб    Б вільха   В сосна    Г ялина

  1. З яким птахом порівнює руських воїнів автор у поезії «Похід на Царгород» (поетична книга «Княжа Україна»)?

А орел   Б сокіл   В ворон   Г яструб

  1. Який заповіт залишив князь Ярослав своїм дітям (поезія «Ярослав Мудрий» поетичної книги «Княжа Україна»)?

А багато читати, щоб бути освіченими

Б постійно воювати, щоб приєднати ще більше земель

В берегти природу рідного краю

Г жити в злагоді та мирі, разом іти до спільної мети

11. Установіть відповідність між словами з драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка» та героями, яким вони належать 

А    «Я до Князя в серці чую і пошану, і любов»

1   ІІ Воєвода

Б    «Гнулись ми, та досить гнутись:

Час до вітру обернутись!..»

2   Посланець

В   «… та в мені живе надія, що загине й він колись,

І потоки людських сліз згодом висохнуть росою…»

3   Дід

Г    «Лишає він тобі три дні…

Оце сказать звелів мені»

 4    Князівна

 

  1.   Микита

 

12. Установіть відповідність між героями повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» та їх  характеристикою:

А    «…зарумянилася від задоволення»

1   Северин

Б    «…виструнчився, поправив на лівій кишені срібні шнури…»

2   Привид

В   «…здивувався, …, а тоді схвально закивав головою, мовляв, так і буде»

3   Антип

Г    «Мармиза розпливлася від задоволення»

 4    Богдан

 

5   Наталочка

   

 У завданнях 13-16 доповніть визначення та тлумачення понять.

     13. Літопис – це…

     14. Літопис – це літературна памятка, тому що…

     15. Репліка – це…

     16. Ремарки в тексті драматичного твору завжди виділено іншим шрифтом для того, щоб…

 

Тест №4. Рідна Україна. Світ природи

Перший варіант

  1. Коли і де народився Тарас Григорович Шевченко?

А 1814 рік, село Моринці на Черкащині

Б  1816 рік, село Моринці на Чернігівщині

В 1814 рік, село Мориці на Черкащині

Г 1816 рік, село Морені на Черкащині

  1. Де любив ховатися Тарас в дитинстві, набираючись розуму?

А на городі   Б у лісі   В біля річки   Г в бурянах

  1. Чому мати сміялася з Тараса?

А бо він був обдертий і замурзаний

Б бо він малював карикатури

В бо він вигадував надзвичайні історії

Г бо він хотів подорожувати з чумаками

  1. Батько казав, що Тарас буде схожий на:

А Кармелюка   Б Хмельницького   В Мазепу   Г Дорошенка

  1. Хто написав поезію «За сонцем хмаронька пливе…»?

А Павло Тичина       Б Максим Рильський

В Леся Українка       Г Тарас Шевченко

  1. «Мов золото-поколото, горить-тремтить ріка, як музика». Це рядки з поезії:

А П. Тичини «Блакить мою душу обвіяла»

Б М. Рильського «Люби природу не як символ»

В Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Г П. Тичини «Гаї шумлять …»

  1. Укажіть художній засіб «Сонце спатоньки зове»

А епітет   Б гіпербола  В метафора   Г персоніфікація

  1. У яку пору відбувається подія в творі «Лось» Є. Гуцала?

А восени  Б влітку  В взимку   Г навесні

  1. Навіщо лось попрямував до галявини?

А щоб знайти їжу          Б тікав від небезпеки

В почув людей               Г щоб побачити друзів

  1.  Хто врятував лося з ополонки?

А дядько   Б охоронець  В хлопчики   Г лісник

  1. Як повелися хлопчики після загибелі лося?

А втекли   Б плакали   В пішли до охорони   Г сховали його

  1. Сформулюйте основну думку твору Є. Гуцала «Лось».
  2.  Укажіть жанр твору Миколи Вінграновського «Сіроманець».
  3.  Сформулюйте тему твору Григора Тютюнника «Дивак».
  4.  Установіть відповідність між персонажами та їх характеристикою (Григір Тютюнник «Дивак»)

А    «Розбишакувато вишкірив зуби, … , заволав так, що шия одразу зробилась тоненькою»

1   Діти

Б    «Дивилися співчутливо, з радістю чекали на те, що їхнього полку прибуде»

2   Олесь

В   «Двома пальцями, як щипцями, ухопився за ніс»

3   Мати

Г    «Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ»

 4    Дід Прокіп

 

5   Федько Тойкало

 

16. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та його визначенням:

1  Гіпербола

А це художній засіб (троп), у якому один предмет пояснюється через порівняння з іншим на основі схожості.

2   Метафора

Б це образне означення. Це означає, що таке слово додає образну, емоційну характеристику особи, явища, предмета. 

3  Персоніфікація

В це різновид художнього тропу, у якому назву одного предмета перенесено на інший, якщо за якимись ознаками подібні.

4  Порівняння

Г це художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображають як живу істоту.

 

Д  надмірне перебільшення властивостей предметів чи явищ у художньому творі.

    

 17. Установіть відповідність між художнім засобом і прикладом:

1 Порівняння

А   Вже зорі вийшли землю цілувати

2  Метафора

Б   Тиха вода; калинова земля

3  Гіпербола

В    Горить осіннє листя

4  Персоніфікація

Г    До синього вікна, де море сліз

 

Д    Мов рибки золоті, пливе вогонь

        18. Установіть відповідність між твором та уривком з нього:

1. «За сонцем хмаронька пливе»

А    Єсть там люди – й зросли у степах,

       Що не люблять, не вміють ридати.

       Що не можуть без пісні і нивки зорати!

2. «Не бував ти у наших краях»

Б    Впав бадьоро, свіжо, дзвінко

       На закурені будинки

       Зголоднілих передмість.

3. «Дощ»

В  Там розсипала вона роси сріблисті,

     Там тумани розливає,

     Ліс одягає у шати барвисті.

4. «Садок вишневий коло хати…»

Г  Очам любо. Годиночку,

     Малую годину

     Ніби серце одпочине,

     З Богом заговорить…

 

Д   Поклала мати коло хати

      Маленьких діточок своїх;

      Сама заснула коло їх.

 

Другий варіант

  1. Як називають Тараса Григоровича Шевченка?

А Пророк України; Великий Кобзар  

Б Пророк української нації; Великий Кобзар

В Пророк української мудрості; Великий Кобзар

Г Пророк української пісні; Великий Кобзар

  1. Яку долю пророкувала бабка-повитуха Тарасові?

А буде неабияка людина – буде хорошим правителем

Б буде неабияка людина – буде багато малювати

В буде неабияка людина – буде змагатися з панами та царями

Г буде неабияка людина – буде багато читати

  1. Хто доглядав малого Тараса, поки мати й батько на панщині?

А сестра Катерина                              Б сусідка Катерина

В материна подруга Катерина          Г баба Катерина

  1. Сусід казав, що з Тараса вийде:

А щось розумне                       Б щось незвичайне  

В щось добряще                      Г щось путяще

  1. Хто написав поезію «Блакить мою душу обвіяла…»?

А Павло Тичина       Б Максим Рильський

В Леся Українка       Г Тарас Шевченко

  1. «У неї є душа могуча, порив є в неї, що більший над усі пориви душі твоєї». Це рядки з поезії:

А П. Тичини «Блакить мою душу обвіяла»

Б М. Рильського «Люби природу не як символ»

В Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Г П. Тичини «Гаї шумлять…»

  1. Укажіть художній засіб «Дощ благодатний, довгожданний»

А епітет   Б гіпербола  В метафора   Г персоніфікація

  1. Жанр твору Є Гуцала «Лось»

А повість   Б оповідання   В казка   Г повість-казка

  1. Звідки лось потрапив до заповідника (Є. Гуцало «Лось»)?

А з неволі   Б з іншого заповідника   В з тайги   Г він там народився

  1. Що згадав лось про події минулої осені?

А мисливці поранили його         

Б його було перевезено до іншого заповідника

В у нього з’явилися  нові друзі

Г  мисливці врятували його від зграї вовків   

  1. Чому загинув лось?

А вбив дядько хлопчиків  Б вбили мисливці  В розірвали звірі   Г захворів

  1. Сформулюйте тему твору Є. Гуцала «Лось».
  2.  Укажіть жанр твору Григора Тютюнника «Дивак».
  3.  Сформулюйте тему твору Миколи Вінграновського «Сіроманець».
  4.  Установіть відповідність між персонажами твору та їх характеристикою (М. Вінграновський «Сіроманець»):

А    «Вставав раненько, йшов купатися, … , потім одягав нові штани, білу сорочку, галстук»

1   Сіроманець

Б    «Як мене… такого в хату впустить: подертий, живого місця нема на мені»

2   Батько Сашка

В   «До вечора яма була викопана. прикрив її тоненьким пруттям, зверху притрусив сухою травою»

3   Шевчук

Г    «Він співав тихим старим голосом… Бурхлива темнота зацарювала в його очах…»

 4    Сашко

 

5   Чепіжний

 

16. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та його визначенням:

1  Персоніфікація

А Зіставлення одного предмета чи явища з іншим з метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них

2   Гіпербола

Б Художнє означення, що надає слову більшої емоційності, виразності й поетичності

3   Епітет

В Слово чи словосполучення, що розкриває ознаки та властивості одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого явища чи предмета (використання слів у переносному значенні)

4  Метафора

Г Художній прийом, що полягає  в перебільшенні рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності

 

Д Художній засіб, за допомогою якого на предмет або явище переносяться ознаки людини (олюднення)

    

     17. Установіть відповідність між художнім засобом і прикладом:

1.Персоніфікація

А  Червоні поли, синє море

2. Гіпербола

Б  Мов ластівку, неба край – як золото

3. Метафора

В  Добридень я світу сказав!

4. Порівняння

Г  Дощ остудить, дощ звеселить

 

Д  Сонечко сміється, серце одпочине

 

18. Установіть відповідність між твором та уривком з нього:

1 «Садок вишневий

      коло хати»

А   Струмок серед гаю, як стрічечка.

      На квітці метелик, мов свічечка.

      Хвилюють, маюють, квітують поля —

      Добридень тобі, Україна моя!

2 «Не бував ти у

     наших краях!»

Б  А туман, наче ворог,

    Закриває море

    І хмароньку рожеву,

    І тьму за собою.               

3 «Гаї шумлять…»

В   Дочка вечерять подає,

    А мати хоче научати,  

    Так соловейко не дає.

4 «За сонцем

    хмаронька пливе»

Г  Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш,

    Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш,

    Серце б’ється і б’ється в грудях…

 

Д  Гей, дзвін гуде —

     іздалеку.
     Думки пряде —
     над нивами.

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ

(орієнтовні питання, завдання)

 

Літературний диктант №1.

Міфи, легенди, народні перекази

  1. Усна народна творчість – це…
  2. Запишіть ознаки фольклору.  
  3. Запишіть фольклорні роди.
  4. Твори яких жанрів належать до епосу?
  5. Запишіть жанри усної народної творчості.
  6. Літопис – це…
  7. Що переважно зображували в літописах?
  8. Міф – це…
  9. Запишіть головну характерну ознаку міфу.
  10. Легенда – це…
  11. Для чого люди творили легенди?
  12. Переказ – це…
  13. Запишіть тематику переказів.
  14. Яка роль переказів в українській літературі?
  15. Порівняйте легенду з переказом. У чому між ними різниця?
  16. Визначте жанр усної народної творчості «Неопалима купина».
  17. Твір усної народної творчості, у якому розповідається про дівчину, яка змушена була йти шукати воду, має назву…
  18. Запишіть назви міфів, які прочитали в розділі «Світ фантазії та мудрості».
  19. Що прославляє народ  переказом «Прийом у запорожців»?
  20. Щоб випробувати хлопців на спроможність бути козаком, запорожці загадували їм …
  21. Які риси характеру козаки цінували в новобранцях?
  22. Що спільного між легендами «Як виникли Карпати» та «Чому в морі є перли і мушлі»?

Літературний диктант №2.

Народні казки

  1. Казка – це…
  2. Запишіть ознаки казки.
  3. На які групи можна поділити всі казки? Запишіть.
  4. Про що розповідають соціально-побутові казки?
  5. Запишіть, які соціально-побутові казки опрацювали в розділі «Народні казки».
  6. Про що розповідають казки про тварин?
  7. Які казки про тварин ти читав (читала)?
  8. Про що розповідають чарівні (фантастичні) казки?
  9. Запишіть, які чарівні (фантастичні) казки опрацювали в розділі «Народні казки».
  10. До якого різновиду належить казка «Про правду і кривду»?
  11. Запишіть головних героїв казки «Про правду і кривду».
  12. Хто в казці «Про правду і кривду» уособлює добро, а хто – зло.
  13. Запишіть, які ознаки казки в ній наявні (казка «Про правду і кривду»).
  14. До якого різновиду належить казка «Мудра дівчина»?
  15. Запишіть головних героїв казки «Мудра дівчина».
  16. Скільки завдань пана виконувалися в казці «Мудра дівчина»? Які?
  17. Сформулюйте тему казки «Мудра дівчина».
  18. Якими рисами характеру наділена дівчина з казки «Мудра дівчина»? Запишіть.
  19. До якого різновиду належить казка «Яйце-райце»?
  20. Хто в казці «Яйце-райце» уособлює сили добра, а хто – зла?
  21. Як називається казка, у якій розповідається про біду в убогій родині, що змусила батьків віддати сина в науку (найми)?
  22. Запишіть, послідовно майстрів, у яких навчався хлопець із казки «Ох».
  23. Чоловік вирішив віддати сина в науку в інше царство, тому що…
  24. Які події в казці є чарівними?
  25. Сформулюйте тему казки.
  26. Чого навчає ця казка?
  27. У якій казці розповідається про трьох синів: двох розумних, а третього – дуреня.
  28. Які чарівні предмети є в казці «Летючий корабель»?
  29. Запишіть прізвиська побратимів, яких по дорозі зустрів хлопець із казки «Летючий корабель».
  30. Чого навчає казка «Летючий корабель»?

 

Літературний диктант №3.

Літературні казки

  1. Яку казку називають літературною?
  2. Що спільне між народною та літературною казкою?
  3. Чим відрізняється літературна казка від народної?
  4. Наведи приклади літературних казок.
  5. Як називається казка, у якій зображено пригоди одного звіра, його нечесного способу життя та отримання гідної кари. Хто її автор?
  6. На чий пеньок сів Лис Микита?
  7. Яким царем був Лис Микита?
  8. Як жив Лис Микита, зробившись царем?
  9. Чого боявся Лис Микита?
  10. Який обов’язок нібито поклав на Лиса Микиту святий Миколай, коли посилав його на землю?
  11. Сформулюй тему казки.
  12. Яка головна думка казки «Фарбований Лис»?
  13. Кого називають захисником українського імені за кордоном?
  14. Кого називають учителем української нації?
  15. Кого називають письменницею казкового дитячого свята?
  16. Хто писав про свого батька: «Я любив свого спокійного тата й міцно вірив його авторитетному слову»?
  17. Хто написав казку про нечисту силу? Назвіть цю казку.
  18. Якого кольору могли набувати Хухи в різних обставинах?
  19. Усі в лісі любили Хуху за те, що…
  20. Яка пригода змусила Хуху пробратися в хату до людей?
  21. Запишіть одну причину, за що дід ненавидів Хух.
  22. Запишіть одну головну рису характеру Хухи.
  23. Визначте тему казки.
  24. Визначте основну думку казки.
  25. Запишіть головних героїв казки.
  26. Запишіть другорядних героїв казки.
  27. Які ознаки твору вказують, що це казка?
  28. Хто в казці є носіями добра, а хто – зла?
  29. Дитинство якого письменника припало на роки війни?
  30. Кого В. Симоненко вважав своїми духовними наставниками?
  31. Як називається казка, у якій автор наділив своїх героїв протилежними людськими якостями (оптимізм, песимізм)?
  32. Як ставився до людей Цар Плаксій?
  33. Як ставився до людей Цар Лоскотон?
  34. Смішне в казці…
  35. Страшне в казці…
  36. Сформулюйте тему казки «Цар Плаксій та Лоскотон».
  37. Хто є головним персонажем казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»?
  38. Чому дівчинка носила ім’я Аля?
  39. Головною особливістю характеру Алі є те, що…
  40. Запишіть негативні вчинки Алі.
  41. Запишіть позитивні вчинки Алі.
  42. Вкажіть жанр твору Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
  43. Запишіть місця дії (художній простір).
  44. Яка протяжність часу розгортання подій?
  45. Сформулюйте основну думку твору.
  46. Хто є мешканцями країни Недоладії?
  47. Як звали правителя країни Недоладії?
  48. Де розташовувалася країна Недоладія?
  49. Запишіть персонажів казки, чия поведінка є негідною.
  50. Сформулюйте тему твору Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
  51. Віршована мова – це…
  52. Рима – це…
  53. Строфа – це…
  54. Портретом у літературному творі називається…

 

Літературний диктант №4.

Прислів’я та приказки

  1. Загадка – це…
  2. Що перевіряли старші й досвідчені чоловіки за допомогою загадок?
  3. Якщо підліток не міг виконати завдання, тобто розгадати загадку, то вважалося, що він…
  4. Запишіть особливості загадки.
  5. Прислів’я – це…
  6. Запишіть особливості народних прислів’їв.
  7. У які тематичні групи об’єднують прислів’я?
  8. Приказки – це…
  9. Прислів’я і приказки вважають неоціненним джерелом… (чого?)
  10. Яка роль прислів’їв і приказок?
  11. До якої тематичної групи належить прислів’я «Добре роби – добре й буде»?
  12. До якої тематичної групи належить прислів’я «У лиху годину пізнаєш вірну людину»?
  13. До якої тематичної групи належить прислів’я «Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш»?
  14. До якої тематичної групи належить прислів’я «Де працюють, там густо, а де гайнують, там пусто»?
  15. До якого жанру належить вислів «Береженого Бог береже»?
  16. До якого жанру належить вислів «Розум – скарб людини»?
  17. До якого жанру належить вислів «Не лізь поперед батька в пекло»?
  18. До якого жанру належить вислів «З книгою жити – з добром дружити»?
  19. До якого жанру належить вислів «Косо, криво, аби живо»?
  20. До якого жанру належить вислів «Як дбаєш, так і маєш»?
  21. Запишіть прислів’я, у якому є такі предмети: вода, камінь.
  22. Запишіть прислів’я, у якому є такі предмети: земля, хліб.
  23. Запишіть прислів’я, у якому використано такі дієслова: вчить, жить.
  24. Запишіть прислів’я, у якому є такі птахи: ластівка, соловей.
  25. Запишіть прислів’я, у якому використано числівники.
  26. Запишіть прислів’я, у якому використано назви тварин.
  27. Запишіть приказку зі словом «вовк».
  28. Запишіть приказку зі словом «товариш».

 

Літературний диктант №5.

Історичне минуле нашого народу

  1. Який твір називають епічним?
  2. Який твір називають драматичним?
  3. Для чого призначено драматичні твори?
  4. Як називають слова дійової особи, з якими вона звертається до іншої дійової особи?
  5. Додаткові зауваження й пояснення у драматичному творі називають…
  6. На які частини поділяється драматичний твір?
  7. Чому має відповідати зовнішній вигляд сцени?
  8. Літопис – це…
  9. Найдавніший літопис нашого народу має назву…
  10. Коли створено перші літописи?
  11. Чому літопис є історичною пам’яткою?
  12. Чому літопис є літературною пам’яткою?
  13. Хто за легендою заснував місто Київ?
  14. Про яку рису характеру князя Святослава свідчили його слова Іду на ви?
  15. З ким воював князь Святослав?
  16. Яку віру прийняв князь Володимир?
  17. З ким воював князь Ярослав Мудрий?
  18. Які споруди побудував князь Ярослав Мудрий у Києві?
  19. Якими справами Ярослав Мудрий продовжив ідеї князя Володимира?
  20. Які риси характеру є спільними для руських князів?
  21. Хто написав поетичну книгу «Княжа Україна»?
  22. Які рослини росли в давній Русі-Україні (поезія «Україна в старовину»)?
  23. Які тварини населяли давню Русь-Україну (поезія «Україна в старовину»)?
  24. До якого міста рушив у похід князь Олег?
  25. Яка мета цього походу?
  26. З яким птахом автор порівнює руських воїнів?
  27. Які вірування на час зображення подій були в греків?
  28. Які вірування на час зображення подій були в русичів?
  29. Який заповіт залишив князь Ярослав Мудрий своїм дітям?
  30. Які три справи зробив Ярослав Мудрий?
  31. Зміст якої народної казки нагадує драматичний твір «Микита Кожум’яка»?
  32. Сформулюйте тему твору «Кирило Кожум’яка».
  33. Яка головна думка казки?
  34. Запишіть головних героїв казки.
  35. Запишіть другорядних героїв казки.
  36. Що прославляє автор у творі?
  37. Що засуджує автор у творі?
  38. Коли Зірка Мензатюк усвідомила, що хоче писати саме для дитячої аудиторії?
  39. З якого жанру починала свої літературні спроби в дитинстві Зірка Мензатюк?
  40. Визначте жанр твору Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
  41. При вигляді шаблі чорти втекли, бо…
  42. Що уособлює шабля?
  43. Сформулюйте тему твору.
  44. Визначте головну думку твору.
  45. Яку нечисту силу використовує у своєму творі Зірка Мензатюк?
  46. Хто з нечистої сили був національно свідомим, дуже патріотично налаштованим?
  47. Запишіть головних героїв твору.
  48. Що утверджує авторка у творі?
  49. Що уславлює авторка у творі?
  50. Що засуджує авторка у творі?

 

Літературний диктант №6.

Рідна Україна. Світ природи

(за прочитаними прозовими творами)

  1. Укажіть жанр твору Григора Тютюнника «Дивак».
  2.  У якому творі головним персонажем є Олесь?
  3. У якому творі герої мають різне світосприйняття, що і породило між ними непорозуміння?
  4. Що найбільше любив робити Олесь уранці?
  5. Чому ровесники вважали Олеся диваком?
  6. Яка подія відбулася на уроці малювання?
  7. До яких справ мав схильність Олесь?
  8. Яку пору року любить Олесь?
  9. Як Федько Тойкало назвав Олеся?
  10.  Що віддав Олесь Федькові за пиріг з м’ясом?
  11. Що почув Олесь, притулившись щокою до сосни?
  12. Якою дорогою Олесеві зручніше ходити до школи?
  13. Сформулюйте тему твору.
  14. Сформулюйте головну думку твору.
  15. Які два оповідання з опрацьованого розділу присвячено одній і тій темі?
  16. Назвіть твір з опрацьованого розділу, у якому зображено конфлікт цивілізації та природи.
  17. У кому творі автор засуджує жорстокість поводження з тваринами та людське злопам’ятство?
  18. У якому творі автор зображує почуття звіра з психологічної точки зору, як справжньої людини, і діти сприймають його як справжнього друга, а не як хижака?
  19. Хто такий Сіроманець?
  20. Хто є носіями добра у творі «Сіроманець»?
  21. Хто є носіями зла у творі «Сіроманець»?
  22. Укажіть жанр твору Миколи Вінграновського «Сіроманець».
  23. Ким був персонаж Шпичак у творі Є. Гуцала?
  24. Запишіть героїв твору Євгена Гуцала «Лось».
  25. Кого автор називає у творі красенем тайги?
  26. Де відбулася небезпечна подія з лосем?
  27. Як опинилися хлопчики на місці події?
  28. Чому Шпичак опинився в лісі?
  29. Яка місцевість була батьківщиною лося?
  30. Чому лось пішов на річку?
  31. Що пропонував Шпичак хлопцям за мовчання?
  32. Ким для хлопців був Шпичак?
  33. Про кого кажуть: «Відкрився звірам, птахам і людині»?
  34. Хто з авторів творів був захисником справедливості?
  35. Кого з авторів творів називають чарівником слова?

 

Рідна Україна. Світ природи

(за прочитаними віршованими творами)

  1. Про якого поета кажуть: «Дивний мрійник з очима дитини і розумом філософа»?
  2. Назвіть відомого українського поета, про якого кажуть, що він на все дивився власними очима?
  3. Кого називають Пророком української нації?
  4. Який твір називається ліричним?
  5. Чому автор приділяє основну увагу в ліричному творі, змальовуючи ліричного героя?
  6. Хто діє в ліричному творі?
  7. Що передає ліричний герой читачеві?
  8. З якою метою автор часто використовує такий художній засіб, як персоніфікацію?
  9. Персоніфікація – це…
  10. Хто автор вірша «За сонцем хмаронька пливе…»?
  11. Які кольори використовує автор у вірші «За сонцем хмаронька пливе…»?
  12. Визначте тему поезії Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…»
  13. Яку пору року зображено у вірші «Садок вишневий коло хати…»?
  14. Де вечеряла сім’я (вірш «Садок вишневий коло хати…»)?
  15. Визначте тему вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».
  16. Хто автор вірша «Не бував ти у наших краях»?
  17. До кого автор звертається у вірші «Не бував ти у наших краях»?
  18. Яка пора року зображена у вірші «Не бував ти у наших краях»?
  19. Без чого люди не можуть «і нивки зорати»? (Вірш «Не бував ти у наших краях»)
  20. З чим автор порівнює могили у вірші «Не бував ти у наших краях»?
  21. Визначте тему поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях»
  22. Визначте ідею поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях».
  23.  Який художній засіб використовує автор у рядку «Горить-тремтить ріка»?
  24.  Яка пора року зображена у вірші «Гаї шумлять…»?
  25. Хто виступає ліричним героєм у вірші «Гаї шумлять…»?
  26. З чим автор порівнює неба край у вірші «Гаї шумлять…»?
  27. До кого звертається автор у вірші «Блакить мою душу обвіяла…»?
  28. Який художній засіб використовує автор у рядку «На квітці метелик, мов свічечка»?
  29. З чим автор порівняв струмок серед гаю у вірші «Блакить мою душу обвіяла…»?
  30. Що сказав світу ліричний герой вірша «Блакить мою душу обвіяла…»?
  31. Визначте жанр вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною…».
  32. Що справляє літо у вірші М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»?
  33. Який період осені описує автор у вірші «Осінь-маляр із палітрою пишною…»?
  34. Який образ змальовує М. Рильський у поезії за допомогою епітетів «довгожданий», «благодатний»?
  35. Який художній засіб використовує автор у рядку «Відкривай гарячі груди»?
  36. Який художній засіб використовує автор у рядку «Буйним повівом зеленим»?
  37. Які села зображені в поезії М. Рильського «Дощ»?
  38. Ким постає «земля» в поезії М. Рильського «Дощ»?
  39. Визначте ідею вірша М. Рильського «Дощ»?
  40. До кого звернено мову у вірші М. Рильського «Люби природу не як символ…»?
  41. Який образ змальовано в поезії М. Рильського за допомогою епітета «душа могуча»?
  42. Хто постає героєм у вірші М. Рильського «Люби природу не як символ…»?
  43. Визначте ідею вірша М. Рильського «Люби природу не як символ…».

 

 

 

 

 

Літературний диктант №7.

Літературні поняття, літературні роди, жанри

  1. Епос, лірика, драма й ліро-епос – це…
  2. Епітет, метафора, гіпербола, порівняння, алегорія, уособлення – це…
  3. Запишіть, що є елементами традиційного сюжету.
  4. Сукупність проблем, порушених автором у творі, становить…
  5. Конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, створена за допомогою вимислу й має естетичне значення – це…
  6. Назвіть троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний, за допомогою сполучників мов, немов, як, ніби.
  7. Ідея твору – це…
  8. Тема твору – це…
  9. Основне питання, порушене у творі, той бік життя, що особливо цікавить письменника – це…
  10. Коло проблем, які автор порушує у творі, називають…
  11. Найпоширенішими епічними творами усної народної творчості є…
  12. Які види казок ви знаєте?
  13. Запишіть три епічні жанри.
  14. Запишіть три ліричні жанри.
  15. Запишіть три жанри драми.
  16. Як називаються твори, що виникли в сиву давнину?
  17. Фольклор – це…
  18. Як називаються дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного персонажа?
  19. Як називається дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору,  характер якої розкрито найповніше?
  20. Образ людини, думки, почуття й переживання якої розкриває поет у ліричному творі – це….герой.
  21. Опис зовнішності персонажа в літературному творі називається…
  22. Мова, що має вільний, неорганізований ритм, нагадує розмовну мову – це мова…
  23. Мова автора – це…
  24. Мова персонажів – це…
  25. Упорядкована ритмічна мова – це…
  26. Співзвучним закінченням рядків називають…
  27. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування, називають…
  28. Ліричний герой це…
  29. Як називають слова дійової особи, з якими вона звертається до іншої дійової особи в драматичному творі?
  30. Як називають додаткові зауваження й пояснення в драматичному творі?
  31. Основну подію чи кілька подій, які описані чи про які розповідається у творі, називають…
  32. Запишіть складові частини сюжету.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОРОТКИЙ ДОВІДНИК З ТЕОРІЇ ЛІТЕРАТУРИ

(за програмою з української літератури для 5 класу)

Літературні роди, жанри

Жанр – форма художніх творів, що склалася історично й характеризується певною тематикою, композицією, обсягом і особливостями оповіді.

ЕПОС (здебільшого прозові твори, які обовязково мають сюжет)

Загадка – це стислий поетичний, часто ритмізований вислів, що треба відгадати, у якому в прихованій формі зашифровано якийсь предмет чи явище. Жанр фольклору, дотепне запитання, часто у віршованій формі.

Казка – це твір усної народної творчості, в основу якого покладено захоплюючу розповідь про вигадані події. Один із основних жанрів усного походження про вигадані та фантастичні події.

Літературна казка – це фантастичний, чарівний твір, у якому перемагає добро і справедливість; має автора, тому її ще називають авторською.

Легенда – усне народне оповідання про чудесну подію, що сприймається як достовірна.

Літопис – це твір, у якому розповідь про події велася за роками (літами).

Міф – це розповідь про богів, духів, героїв, наприродні сили, які брали участь у створенні світу.

Оповідання – невеликий прозовий твір, у якому зображено переважно один епізод із життя одного або кількох персонажів.

Переказ – це твір народної творчості, у якому розповідається про історичні події та народних героїв.

Повість-казкаце авторський твір з чарівним сюжетом, довгою історією і великою кількістю казкових героїв, яких не існує в реальному житті.

Прислів’я – короткий стійкий народний вислів з повчальним змістом, що виражає закінчену думку.

Приказка – влучний вислів, який не виражає закінченої думки й не має повчального змісту.

ЛІРИКА (переважно віршовані твори, які не мають сюжету)

Віршневеликий поетичний твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків. Одиниця ритмізованої, поетичної мови, що складається з певної кількості стоп, з чергуванням наголошених і ненаголошених складів; рядок.

Акровірш – загадка, відгадку на яку можна прочитати за першими літерами кожного рядка.

ДРАМА (твори, які призначені для постановки на сцені; бувають як прозові, так і віршовані)

Драма (дав.-гр. δρᾶμα — «дія», «діяння», «дійство») — п'єса соціального, історичного чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі. 

ЛІРО-ЕПОС (твори, що поєднують ознаки лірики й епосу)

Байка (від баяти — «розповідати») один із різновидів ліро-епічного жанру, невеликий алегоричний, здебільшого віршований твір повчального змісту, з яскраво вираженою мораллю.

Основні теоретико-літературні поняття

Усна народна творчість, або фольклор (від англійського folk-lore – народна творчість, народне знання), - це твори, які виникли в сиву давнину й передавалися в усній формі.

Темаосновний предмет розповіді, те, про що йдеться у творі; основне питання, яке висловлює письменник у творі на певному життєвому матеріалі відповідно до своїх світоглядних позицій; коло життєвих явищ, обраних письменником.

Ідея художнього твору – емоційно-інтелектуальна, пафосна спрямованість художнього твору, яка приблизно може бути охарактеризована як провідна думка, ядро задуму автора.

Проблема – основне питання, порушене у творі, той бік життя, що особливо цікавить письменника.

Проблематика – коло проблем, які автор порушує у творі.

Композиція – побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність, зумовлену логікою зображеного, представленого читачеві світу, світоглядною позицією, естетичним ідеалом, задумом письменника, каноном, нормами обраного жанру, орієнтацією на адресата.

Головний персонаж – це дійова особа, про яку розповідається протягом усього твору і характер якої розкрито найповніше.

Другорядні персонажі – це дійові особи, які виконують у творі допоміжну роль і допомагають висвітлити характер головного персонажа.

Портрет  опис зовнішності персонажа в літературному творі.

Мова автора – це мова оповідача в художньому творі.

Мова персонажів – це мова дійових осіб твору. Вона передає їхні почуття, думки, допомагає зрозуміти характери.

Прозова мова – мова, що має вільний, неорганізований ритм, нагадує розмовну мову.

Віршована мова це впорядкована ритмічна мова.

Ритм часто проявляється в послідовності наголошених і ненаголошених складів.

Рима – це співзвучне закінчення рядків.

Строфа – це поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування.

Ліричний герой це образ такої людини, думки, почуття й переживання якої розкриває поет у ліричному творі.

Репліка – слова дійової особи, з якими вона звертається до іншої дійової особи у драматичному творі.

Ремаркидодаткові зауваження й пояснення у драматичному творі. Ремарки в тексті завжди виділено іншим шрифтом.

Сюжет – це основна подія чи кілька подій, які описані чи про які розповідається у творі.

Складові частини сюжету: зачин (зав’язка) – початок розповіді у творі; розвитку дії (основної частини) – послідовне розгортання наступних подій; розв’язки (кінцівки) – завершення підсумкової події.

Тропи

Художній засіб, або троп – це слова, ужиті в переносному значенні, які в художньому творі служать для характеристики певного явища чи персонажа.

Тропи: епітет, порівняння, метафора, персоніфікація, гіпербола.

Гіпербола – це надмірне перебільшення властивостей предметів чи явищ у художньому творі.

Епітет – це художнє означення. Це означає, що таке слово додає образну, емоційну характеристику особи, явища, предмета. 

Метафора (означає перенесення) – це різновид художнього тропу, у якому назву одного предмета перенесено на інший, якщо за якимись ознаками подібні.

Персоніфікація – це художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображають як живу істоту.

Порівняння – це художній засіб (троп), у якому один предмет пояснюється через порівняння з іншим на основі схожості.

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Коваленко Л.Т. Українська література. 5 кл. : підруч. для закладів загальної середньої освіти / Л. Т. Коваленко. – Вид. 2-ге, доопр. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2018. – 256 с. : іл.
  2. Довідник цікавих фактів та корисних знань. – Режим доступу : https://dovidka.biz.ua/farbovaniy-lis-analiz/ 
  3. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література. 5-9 класи (Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
  4. Усі українські поети / Упорядники Ю. І. Хізова, В. В.Щоголева – Харків, ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 448 с.
  5. Універсальний словник. Українська мова та література. / Уклад. Полякова Л. О., Парашич В. В., Загоруйко О. Я. – Харків : «Торсінг плюс», 2009. – 448 с.
  6. Великий шкільний словник української мови / Уклад. Т. К. Співак. – Х. : ФОП Співак Т. К., 2010. – 624 с.
  7. Усі крилаті вислови, прислів’я, приказки, загадки. / Укладач: Н.В. Курганова. – Харків : ТОРГСІНГ ПЛЮС, 2009. – 320 с.
  8. П’ять тисяч прислів’їв та приказок. / Уклад.: Л. Вознюк – Тернопіль : Підручники і посібники, 2006. – 224 с.
  9. Тлумачний словник української мови. / Укладачі Ковальова Т.В., Коврига Л.П. / Харків : Синтекс, 2005. – 672 с.
  10. Шпільчак М. В. Матеріали для підготовки до ЗНО з української літератури. Частина І. Довідковий матеріал / М. В. Шпільчак. – Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2017. – 132 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чумаченко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скігіна Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сніжко Наталія
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
5789
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку