Збірник вокальних вправ та розспівок для уроків музичного мистецтва 1-4 класів.

Про матеріал
З усіх видів виконавського мистецтва, спів є найдоступнішим видом музичної діяльності. Спів розвиває музичні здібності, уміння сприймати, запам’ятовувати і відтворювати мелодію, виховує слухову увагу, спостережливість, уяву, наполегливість у подоланні виконавських труднощів. Спів повинен бути природним, ненапруженим, вільним, рівним у всьому діапазоні, округленим та інтонаційно-чистим. Обов’язковою умовою формування і вдосконалення вокальних навичок є певні вправи (2-3 вправи на урок). Кожна вправа вдосконалює вже набуті вміння і розвиває нові. Розспівування займає не більше 5-6 хвилин. Мета таких розспівок розвивати дихання, дикцію, артикуляцію, діапазон, техніку співу, тембр. Вправи повинні бути емоційні, прості, легко запам’ятовуватись. Перед розучуванням вправ необхідно давати учням ладотональну настройку.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вокальні вправи

та розспівки

 

Розробив вчитель музики

Ящук Ігор Валентинович

 

 

 

2010 р.

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

З  усіх видів  виконавського мистецтва, спів є найдоступнішим видом музичної діяльності. Спів розвиває музичні здібності, уміння сприймати, запам’ятовувати і відтворювати мелодію, виховує слухову увагу, спостережливість, уяву, наполегливість у подоланні виконавських труднощів. Спів повинен бути природним, ненапруженим, вільним, рівним у всьому діапазоні, округленим та інтонаційно-чистим.

Обов’язковою умовою формування і вдосконалення вокальних навичок є певні вправи (2-3 вправи на урок). Кожна вправа вдосконалює вже набуті вміння і розвиває нові. Розспівування займає не більше 5-6 хвилин. Мета таких розспівок розвивати дихання, дикцію, артикуляцію, діапазон, техніку співу, тембр. Вправи повинні бути емоційні, прості, легко запам’ятовуватись. Перед розучуванням вправ необхідно давати учням ладотональну настройку.

Дуже легкими для сприймання і корисними є вправи зі словами. Якщо вправи не мають словесного тексту, доцільно співати їх на склади з сенорними (м, н, л, р)  і вибуховими (д, б, п). Для  м’якого піднебіння й округленого звучання (ку, чу), зібраному звучанню (ду, да, льо, лю), для дзвінкого (ді, зі, лі, ля).

Учні повинні співати за диригенським жестом, чути не тільки себе, зливатися з своїм голосом із загальним звучанням.

Діти мають розуміти, що вправи-розспівки – це школа вокальної майстерності. Таким чином до розучування таких вправ, потрібно відноситись так само відповідально, як і до розучування пісні. Лише свідоме і разом з тим захоплююче виконання вправ приведе до досягнення тих чи інших завдань.

 

 

 

 

 

На початку роботи краще працювати над голосними “у”. Виконання вправ на голосні “у-ю” сприяє м’якому звучанню  у високій позиції так як основою правильно співу є послідовна робота над звучанням голосових звуків, на яких опрацьовується якість звуку, техніка голосу.

 

Вправа №1

 Ку  -  лю    на- ма  - лю    -     ю ,           О   -   ля     роз-фар - бу     -     є.

 

Кулю намалюю, Оля розфарбує.

 

 

 

Наступним звуком є голосний  “о”. Використання його знижує форсування голосу.

 

Вправа №2

О           -          зер   -      це,       пу           -         дель   -    це.

Ко         -          ро    -      на,        во          -          ро      -    на.

 

 

Озерце, пудельце.

Корона, ворона

 

 

 

 

 

 

 

Склад “ку” збирає, округлює звук, сприяє звучанню у високій позиції. Його слід використовувати в роботі над чистотою інтонування, при співі коротких тривалостей.

 

 

Вправа №3

“Ку-ку   -   рі-  ку  -        ку  -  рі-   ку!”      –   По  -  да  -  є       наш      пів – ник   звук,

як      за- чув    цей        спів    ма-люк,              ці -  лий  день:  “Ку-     кі  -    ру – кук!”

 

“Ку-ку-рі-ку-ку-рі-ку!”–

Подає наш півник звук,

Як зачув цей спів малюк,

Цілий день: “Ку-кі-ру-ку!”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа №4

Пів-ник   ці  -  лий       день  в сад-ку               все   со -    бі: “Ку    -    ку   -  рі  -  ку!”

  Та  й    зо-   зу - ля           не  в  бор  - гу,              до  -   не- слось: “Ку    - ку,     ку  -  ку!”  

 

 

Півник цілий день в садку

Все собі: “Ку-ку-рі-ку!”                                      

Та й зозуля не в боргу,

Донеслось : “ Ку-ку, ку-ку!”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільш зручними в роботі є такі складосполучення “ку”, “лю”, “ля”, “ма”, “мо”, “зі”. Вони збирають, округлюють звук, зберігають правильну форму рота при співі голосного “а”.

 

 

Вправа №5

Ма -  ля – ля-ля-ля-ля-ля -   ля   гу – ля, зем  -  ля-  ля-ля-ля-ля-ля   -  ля  кру-ля, зи-

  ма  -  ма-ма-ма-ма-ма -     ма    прой-ма,   Ро  -     ма    - ма-ма-ма-ма-ма  -     ма       до-ма.

 

 

Маля-ля-ля-ля-ля-ля-ля  гуля,

Земля- ля-ля-ля-ля-ля-ля кружля,

Зима-ма-ма-ма-ма-ма-ма пройма,

Рома-ма-ма-ма-ма-ма-ма дома.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа №6

Andante

“Лю  - лі,   лю -   лі,          лю    -      лі”,  –         Щось не    спи-ться        Ю    -     лі

“ Лю -лі,   лю  -   лі,          лю    -     лі ,   –         Лю - бить   ма-  ма         до     -    ню

“Спи,   мо - я     ко    -       зу    -     ле                 лю    -  лі,   лю -лі,          лю   -      лі”.

 Спи,   мо - я     зо    -       зу    -      ле”.              Чу  -     ти: “Лю-лі,         лю    -     лі”.

 

 

“Люлі, люлі, люлі”, –                       “Люлі, люлі, люлі, –       

Щось не спиться Юлі.                       Любить мама доню, –                  

“Спи, моя козуле –                             Спи, моя  зозуле”.

Люлі, люлі, люлі”.                              Чути: “Люлі, люлі”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вимова пригоолосних у складах повинна бути активною при пружних губах. Доцільно чергувати склади “мі”, “ме”, ма”; “мі”, “мо”, “му”.

Вправа №7

   Мі-ме -ма-мо   мі-ме-ма-мо-му,       мі-ме-ма-мо     мі-ме-ма-мо-му,      мі-ме-ма-мо-му.

 

 

 

Вправа №8

“Мур-мур-мур”,– мур- ко-  че      кіт,                 бо    та -   кий  смач-ний     о  -  бід.

 Мі – шу    теж    бла-  га  -  є      ба – ба :         “З’їж    за      та - та,    то    за      ма- му”.

 

 

“Мур-мур-мур”, – муркоче кіт,

Бо такий смачний обід.

Мішу теж благає баба:

“З’їж за тата, то за маму”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Склад “мі” сприяє утворенню високої позиції звука.

 

Вправа №9

Мі - мі - мі  мі –ша-є   дід          ма-ма  - ма  ма -ле-чі  хліб.     Мо-мо   мо -ло-ка  до-дай,

  Мі - мі - мі  мі –ша-є   дід           ма-ма  - ма  ма -ле-чі  хліб.    Мо-мо  -мо-мо мо-вить дід:

 

З на -ми   ра-зом   за-спі- вай.         “Бе  -ре- жіть, ці-нуй-те хліб!”

 

 

 

Мі-мі-мі мішає дід                           Мі-мі-мі мішає дід           

Ма-ма-ма малечі хліб.                     Ма-ма-ма малечі хліб.

Мо-мо молока додай,                      Мо-мо- мо-мо мовить дід:

З нами разом заспівай.                   “Бережіть, цінуйте хліб!”

 

 

 

Для розвитку верхньої губи доцільно працювати над голосними “о”, “у”, “е”, складання “зе-зо-зу”.

 

Вправа №10

Зе   -   зо  -зу,              зе   -   зо  -  зу     –      зубр   за  -зу -    брю -  є        про-зу.

 

Зе-зо-зу, зе-зо-зу –

Зубр зазубрює прозу.

 

Вправа №11

 Зе -зе -зе – хо-ди-ла  зе-бра,     зо-зо -  зо –  у  зо –о-парк.     Зу  -зу -зу зу- мі- ла   зе-бра

по- дру-     жи - ти  всіх зві-рят.

 

Зе-зе-зе – ходила зебра,

Зо-зо-зо – у зоопарк.

Зу-зу-зу – зуміла  зебра

Подружити всіх звірят.

 

 

 

 

 

 

Склади “бі”, “бу”, “ма”, “лу”, “ні” сприяють рухливості губ.

 

Вправа №12

Бі-лі,     бі-лі,    бі-лі    гу-си        бі  -  га -  ли на  лу-   зі.           Бу – бо-ні-ли: “Бу-бу-бу!

Мер-знуть   лап-ки        на     сні-   гу”.

 

Білі, білі, білі гуси

Бігали на лузі.                                               

Бубоніли: “Бу-бу-бу!

Мерзнуть лапки на снігу”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для активності роботи язика працюють над складами: “ла”, “ло”, “лі”, “да”, “та”, “лу”. На початку роботи  над окремим із складів працюють у помірному темпі, поступово прискорюючи його і додаючи інші склади.

 

Вправа №13

Та-ба- да- ба-  дам  та-ба -дам там-та,          Та-ба- да- ба-  дам  та-ба -дам там-та.

Та-ба-да-ба – да   та-ба - да    там-  та,          та-ба-да-ба – да   та-ба - да    там  -  та.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа №14

Allegro

Ла-ла-ла-ла-ла  кру  -     гом    зи-ма,              лі-лі- лі- лі     лі- теч   -    ка     не – ма.

Да-да-да-да-да    да    -      ру   -   є   сніг             ра -дість   ді -  то  -     чкам    у -  сім.

 

Ла-ла-ла-ла-ла – кругом зима,

Лі-лі-лі-лі – літечка нема.

Да-да-да-да-да дарує сніг

Радість діточкам усім.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М’язову рухливість артикуляційних органів рекомендується розвивати на склади або складосполучення типу “ба-бо-бе-бі-бу”, “на-не-ні-но-ну”, “ра-ро-рі-ре-ру”, “ва-во-ві-ве-ву”.

 

Вправа №15

Доб-рий день,       доб-рий  день,     доб-рий   день вам,   доб-рий  день.

Ко- жен день,        ко-жен   день       доб-рий   день вам,   доб-рий  день.

Добрий день, добрий день,

Добрий день вам, добрий день.

Кожен день, кожен день

Добрий день вам, добрий день.

 

 

Вправа №16

  “Бім   -   бом”, - го     -дин-ник не спить.       “Бам     -    бам”, - він   впра-вно лі-чить.

 

 

 

 

“Бім-бом”, – годинник не спить.

“Бам-бам”, – він вправно лічить.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа №17

Ба -   бо  - бе   -  бі –   бу  - бо – нить,          ну  -  но -    ні  -не     наш  Ми- кит.

“Ра  -    ро -   рі, – го-  во-  рить   він,    –        ва  -     во  -  ві  -   я  –  вун-дер-  кінд”.

 

Ба-бо-бе-бі – бубонить,

Ну-но-ні-не наш Микит.

“Ра-ро-рі, – говорить він, –

Ва-во-ві  – я – вундеркінд”.

 

 

Вправа №18

Ба -  бо,      бі -    лий          ба  -  ра -нець               бу -дить  “Бе -  бе     -   бе”– о- вець.

    Ба -  чу,   бу - де                 пу-сту-ва-ти,               “Бе-бе-бе” – не                  хо-че   спа-ти.

 

Ба-бо, білий баранець

Будить “Бе-бе-бе” – овець.

Бачу, буде пустувати,

“Бе-бе-бе” – не хоче спати.

 

 

 

 

 

Вправа №19

Пі - ді-   брать  до слів скла-ди           у   -      зя –ли-ся   ма-лю-ки:            “Ба -  бо, бе- рег, бір, бу-квар,

Ні  -  на,   не -бо, гном, кни-гар,       ра    - нок, ру  -сло, рій,  ре-бро,         Во  -   ва,   ве-чір,  вус, ві-дро”.

 

Підібрать до слів склади                                 “Бабо, берег, бір, буквар,

Узялися малюки:                                               Ніна, небо, гном, книгар,

 

Ранок, русло, рій, ребро,

Вова, вечір, вус, відро”.

 

Вправа №20

   Ро –ма     до – бре        по – тру – див-ся,         те  - ле  -   ві -  зо  -      ра    ди  - вив – ся.

“Під  -ні -  май - ся,        ле  -   жи – бо-  ко,         по - ра    бра-тись       до       у  -  ро - ків”.

 

Рома добре потрудився,

Телевізора дивився.

“Піднімайся, лежибоко,

Пора братись до уроків”.

 

doc
Додав(-ла)
Ящук Ігор
Додано
10 листопада
Переглядів
207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку