Вокальні вправи
та розспівки
Розробив вчитель музики
Ящук Ігор Валентинович
2010 р.
Вступ
З усіх видів виконавського мистецтва, спів є найдоступнішим видом музичної діяльності. Спів розвиває музичні здібності, уміння сприймати, запам’ятовувати і відтворювати мелодію, виховує слухову увагу, спостережливість, уяву, наполегливість у подоланні виконавських труднощів. Спів повинен бути природним, ненапруженим, вільним, рівним у всьому діапазоні, округленим та інтонаційно-чистим.
Обов’язковою умовою формування і вдосконалення вокальних навичок є певні вправи (2-3 вправи на урок). Кожна вправа вдосконалює вже набуті вміння і розвиває нові. Розспівування займає не більше 5-6 хвилин. Мета таких розспівок розвивати дихання, дикцію, артикуляцію, діапазон, техніку співу, тембр. Вправи повинні бути емоційні, прості, легко запам’ятовуватись. Перед розучуванням вправ необхідно давати учням ладотональну настройку.
Дуже легкими для сприймання і корисними є вправи зі словами. Якщо вправи не мають словесного тексту, доцільно співати їх на склади з сенорними (м, н, л, р) і вибуховими (д, б, п). Для м’якого піднебіння й округленого звучання (ку, чу), зібраному звучанню (ду, да, льо, лю), для дзвінкого (ді, зі, лі, ля).
Учні повинні співати за диригенським жестом, чути не тільки себе, зливатися з своїм голосом із загальним звучанням.
Діти мають розуміти, що вправи-розспівки – це школа вокальної майстерності. Таким чином до розучування таких вправ, потрібно відноситись так само відповідально, як і до розучування пісні. Лише свідоме і разом з тим захоплююче виконання вправ приведе до досягнення тих чи інших завдань.
На початку роботи краще працювати над голосними “у”. Виконання вправ на голосні “у-ю” сприяє м’якому звучанню у високій позиції так як основою правильно співу є послідовна робота над звучанням голосових звуків, на яких опрацьовується якість звуку, техніка голосу.
Вправа №1
Ку - лю на- ма - лю - ю , О - ля роз-фар - бу - є.
Кулю намалюю, Оля розфарбує.
Наступним звуком є голосний “о”. Використання його знижує форсування голосу.
Вправа №2
О - зер - це, пу - дель - це.
Ко - ро - на, во - ро - на.
Озерце, пудельце.
Корона, ворона
Склад “ку” збирає, округлює звук, сприяє звучанню у високій позиції. Його слід використовувати в роботі над чистотою інтонування, при співі коротких тривалостей.
Вправа №3
“Ку-ку - рі- ку - ку - рі- ку!” – По - да - є наш пів – ник звук,
як за- чув цей спів ма-люк, ці - лий день: “Ку- кі - ру – кук!”
“Ку-ку-рі-ку-ку-рі-ку!”–
Подає наш півник звук,
Як зачув цей спів малюк,
Цілий день: “Ку-кі-ру-ку!”
Вправа №4
Пів-ник ці - лий день в сад-ку все со - бі: “Ку - ку - рі - ку!”
Та й зо- зу - ля не в бор - гу, до - не- слось: “Ку - ку, ку - ку!”
Півник цілий день в садку
Все собі: “Ку-ку-рі-ку!”
Та й зозуля не в боргу,
Донеслось : “ Ку-ку, ку-ку!”
Найбільш зручними в роботі є такі складосполучення “ку”, “лю”, “ля”, “ма”, “мо”, “зі”. Вони збирають, округлюють звук, зберігають правильну форму рота при співі голосного “а”.
Вправа №5
Ма - ля – ля-ля-ля-ля-ля - ля гу – ля, зем - ля- ля-ля-ля-ля-ля - ля кру-ля, зи-
ма - ма-ма-ма-ма-ма - ма прой-ма, Ро - ма - ма-ма-ма-ма-ма - ма до-ма.
Маля-ля-ля-ля-ля-ля-ля гуля,
Земля- ля-ля-ля-ля-ля-ля кружля,
Зима-ма-ма-ма-ма-ма-ма пройма,
Рома-ма-ма-ма-ма-ма-ма дома.
Вправа №6
Andante
“Лю - лі, лю - лі, лю - лі”, – Щось не спи-ться Ю - лі
“ Лю -лі, лю - лі, лю - лі , – Лю - бить ма- ма до - ню
“Спи, мо - я ко - зу - ле лю - лі, лю -лі, лю - лі”.
Спи, мо - я зо - зу - ле”. Чу - ти: “Лю-лі, лю - лі”.
“Люлі, люлі, люлі”, – “Люлі, люлі, люлі, –
Щось не спиться Юлі. Любить мама доню, –
“Спи, моя козуле – Спи, моя зозуле”.
Люлі, люлі, люлі”. Чути: “Люлі, люлі”.
Вимова пригоолосних у складах повинна бути активною при пружних губах. Доцільно чергувати склади “мі”, “ме”, ма”; “мі”, “мо”, “му”.
Вправа №7
Мі-ме -ма-мо мі-ме-ма-мо-му, мі-ме-ма-мо мі-ме-ма-мо-му, мі-ме-ма-мо-му.
Вправа №8
“Мур-мур-мур”,– мур- ко- че кіт, бо та - кий смач-ний о - бід.
Мі – шу теж бла- га - є ба – ба : “З’їж за та - та, то за ма- му”.
“Мур-мур-мур”, – муркоче кіт,
Бо такий смачний обід.
Мішу теж благає баба:
“З’їж за тата, то за маму”.
Склад “мі” сприяє утворенню високої позиції звука.
Вправа №9
Мі - мі - мі мі –ша-є дід ма-ма - ма ма -ле-чі хліб. Мо-мо мо -ло-ка до-дай,
Мі - мі - мі мі –ша-є дід ма-ма - ма ма -ле-чі хліб. Мо-мо -мо-мо мо-вить дід:
З на -ми ра-зом за-спі- вай. “Бе -ре- жіть, ці-нуй-те хліб!”
Мі-мі-мі мішає дід Мі-мі-мі мішає дід
Ма-ма-ма малечі хліб. Ма-ма-ма малечі хліб.
Мо-мо молока додай, Мо-мо- мо-мо мовить дід:
З нами разом заспівай. “Бережіть, цінуйте хліб!”
Для розвитку верхньої губи доцільно працювати над голосними “о”, “у”, “е”, складання “зе-зо-зу”.
Вправа №10
Зе - зо -зу, зе - зо - зу – зубр за -зу - брю - є про-зу.
Зе-зо-зу, зе-зо-зу –
Зубр зазубрює прозу.
Вправа №11
Зе -зе -зе – хо-ди-ла зе-бра, зо-зо - зо – у зо –о-парк. Зу -зу -зу зу- мі- ла зе-бра
по- дру- жи - ти всіх зві-рят.
Зе-зе-зе – ходила зебра,
Зо-зо-зо – у зоопарк.
Зу-зу-зу – зуміла зебра
Подружити всіх звірят.
Склади “бі”, “бу”, “ма”, “лу”, “ні” сприяють рухливості губ.
Вправа №12
Бі-лі, бі-лі, бі-лі гу-си бі - га - ли на лу- зі. Бу – бо-ні-ли: “Бу-бу-бу!
Мер-знуть лап-ки на сні- гу”.
Білі, білі, білі гуси
Бігали на лузі.
Бубоніли: “Бу-бу-бу!
Мерзнуть лапки на снігу”.
Для активності роботи язика працюють над складами: “ла”, “ло”, “лі”, “да”, “та”, “лу”. На початку роботи над окремим із складів працюють у помірному темпі, поступово прискорюючи його і додаючи інші склади.
Вправа №13
Та-ба- да- ба- дам та-ба -дам там-та, Та-ба- да- ба- дам та-ба -дам там-та.
Та-ба-да-ба – да та-ба - да там- та, та-ба-да-ба – да та-ба - да там - та.
Вправа №14
Allegro
Ла-ла-ла-ла-ла кру - гом зи-ма, лі-лі- лі- лі лі- теч - ка не – ма.
Да-да-да-да-да да - ру - є сніг ра -дість ді - то - чкам у - сім.
Ла-ла-ла-ла-ла – кругом зима,
Лі-лі-лі-лі – літечка нема.
Да-да-да-да-да дарує сніг
Радість діточкам усім.
М’язову рухливість артикуляційних органів рекомендується розвивати на склади або складосполучення типу “ба-бо-бе-бі-бу”, “на-не-ні-но-ну”, “ра-ро-рі-ре-ру”, “ва-во-ві-ве-ву”.
Вправа №15
Доб-рий день, доб-рий день, доб-рий день вам, доб-рий день.
Ко- жен день, ко-жен день доб-рий день вам, доб-рий день.
Добрий день, добрий день,
Добрий день вам, добрий день.
Кожен день, кожен день
Добрий день вам, добрий день.
Вправа №16
“Бім - бом”, - го -дин-ник не спить. “Бам - бам”, - він впра-вно лі-чить.
“Бім-бом”, – годинник не спить.
“Бам-бам”, – він вправно лічить.
Вправа №17
Ба - бо - бе - бі – бу - бо – нить, ну - но - ні -не наш Ми- кит.
“Ра - ро - рі, – го- во- рить він, – ва - во - ві - я – вун-дер- кінд”.
Ба-бо-бе-бі – бубонить,
Ну-но-ні-не наш Микит.
“Ра-ро-рі, – говорить він, –
Ва-во-ві – я – вундеркінд”.
Вправа №18
Ба - бо, бі - лий ба - ра -нець бу -дить “Бе - бе - бе”– о- вець.
Ба - чу, бу - де пу-сту-ва-ти, “Бе-бе-бе” – не хо-че спа-ти.
Ба-бо, білий баранець
Будить “Бе-бе-бе” – овець.
Бачу, буде пустувати,
“Бе-бе-бе” – не хоче спати.
Вправа №19
Пі - ді- брать до слів скла-ди у - зя –ли-ся ма-лю-ки: “Ба - бо, бе- рег, бір, бу-квар,
Ні - на, не -бо, гном, кни-гар, ра - нок, ру -сло, рій, ре-бро, Во - ва, ве-чір, вус, ві-дро”.
Підібрать до слів склади “Бабо, берег, бір, буквар,
Узялися малюки: Ніна, небо, гном, книгар,
Ранок, русло, рій, ребро,
Вова, вечір, вус, відро”.
Вправа №20
Ро –ма до – бре по – тру – див-ся, те - ле - ві - зо - ра ди - вив – ся.
“Під -ні - май - ся, ле - жи – бо- ко, по - ра бра-тись до у - ро - ків”.
Рома добре потрудився,
Телевізора дивився.
“Піднімайся, лежибоко,
Пора братись до уроків”.