Збірка практико – орієнтованих завдань з біології
«Інтерактивні технології навчання»
ЗМІСТ
Вступ. Інтерактивні технології навчання:………………………………... 2
1.1. Прийом « Портрет» ……….………………………… ……. 3
1.2. Вправи « Впізнай мене» ………………………………… …….. 5
1.3. Вправа « Морський бій» …………...………………………… .. 6
1.4. Вправа « Мікрофон» ………………………………………… 7
1.5. Вправа « Поле чудес» …………………………………………. 7
1.6. Метод « Ментальна карта» …………………………………………. 8
1.7. Прийоми « Хрестики – нулики», « Так – ні» ……………………….. 11
1.8. Прийом « Фішбоун» ………………………………………………….. 14
1.9. Прийом « Лови помилку» ……………………………………………. 17
1.10. Творчі завдання ……………………………………………………. 18
1.11. Прийом «Ейдетика» ……………………………………………… 22
1.12. Гра «Впізнай тварину» …………………………………………….. 24
1.13. Онлайн – сервіс ThingLink ……………………………………………. 25
Джерела інформації ………………………………………………………… 27
Вступ.
Сучасний світ наполегливо вимагає від освіти нових підходів, принципів та змісту навчання. Сьогодні випускник школи має бути не просто обізнаним у певних дисциплінах, а й уміти вчитися протягом усього життя, швидко пристосовуватися до нових обставин, які змінюються, володіти інформаційно-комунікативними технологіями та інше.
У зв’язку з цим є очевидною зміна акценту в концептуальних засадах шкільної освіти з когнітивної складової на особистісно-діяльнісну.
Упроваджуючи компетентнісний підхід, школа намагається підготувати випускника, який зможе в широкому сенсі «витягувати користь з досвіду» і утілювати набуті знання та вміння в практичній діяльності.
Усе це вимагає принципово іншого підходу вчителя до процесу навчання.
Для того, щоб учень набув необхідних ключових компетентностей, учитель має так планувати свою та учнівську діяльність, щоб отримані учнями знання, навички, уміння мали постійний зв’язок із практикою.
Компетентність - це:
мобільні знання, які постійно оновлюються;
гнучкі, дієві методи, які дають можливість використовувати ці знання у конкретній ситуації;
критичне мислення, яке дозволяє оцінювати окремі ідеї щодо можливості їх використання в тій чи іншій ситуації.
Це можна виразити схемою:
Компетентність
Мобільні знання Критичне мислення Дієві методи
Саме через таку схему доводжу учням, що людина, яка поєднуватиме в собі всі ці якості, стане високо компетентним спеціалістом.
Інтерактивні технології навчання.
« Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю — я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю — я набуваю знань.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром».
Конфуцій
Ці слова Конфуція є своєрідним поясненням інтерактивного навчання, з яким безпосередньо пов'язані педагогічні інновації. Учитель виступає лише в ролі організатора навчання, координатора роботи груп, дискусії. Інтерактивні технології навчання найбільше відповідають особистісно-зорієнтованому підходу в навчально-виховному процесі
2
Інтерактивні технології навчання найбільше відповідають особистісно-зорієнтованому підходу в навчально-виховному процесі. Під час застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюють реальні життєві ситуації, пропонують проблеми для спільного розв'язання, застосовують рольові ігри.
Під творчими завданнями розуміються такі навчальні завдання, які вимагають від учня не простого відтворення інформації, а творчості, оскільки завдання містять більший чи менший елемент невідомості й мають, як правило, декілька підходів. Творче завдання, близьке до життя, мотивує учнів до вивчення біології.
Прийом «Портрет»
Найкраще цю форму роботи застосовувати на уроках узагальнення вивченого матеріалу. Учитель зачитує твердження, у якому описово подані відомості про рослину, тварину. Учні намагаються впізнати об’єкт, особу. Якщо не вдається, учитель зачитує друге твердження, що містить більш точну інформацію. Третє твердження містить таку інформацію, що не впізнати згадуване не можна. Після кожної підказки учні мають 1 хв. на обдумування. Якщо учень впізнав рослину після першої підказки — отримує 3 бали, після другої — 2 бали, після третьої — 1 бал.
Наприклад:
А) 1. Морський житель, має тіло, схоже на ракету.
2. У нього десять щупалець, два з яких довші, ніж інші.
3. Він розвиває швидкість до 70 км/год. (Кальмар)
Б) 1. Про цю рослину та її лікувальну силу є згадки в Біблії. Вона була відома давнім грекам, римлянам і єгиптянам. Саме греки давали її атлетам перед змаганнями на Олімпійських іграх, а в Давньому Єгипті ця рослина
3була важливою складовою щоденного харчування, особливо для робітників, які будували піраміди.
3
2. Про цю рослину складали легенди, є багато згадок у фольклорі.
Їй приписувалася незвичайна сила, вважалося, що вона захищає від вампірів; а молодята, які випивали напередодні весілля настій цієї рослини з молоком, були готові нести разом горе і радість.
3. У дикому вигляді ця рослина трапляється майже повсюдно. Листя її плоске, цибулина складна, складається з 2–50 зубків, кожен з яких покритий жорсткою шкірястою лускою.
Цей овоч має знезаражувальну властивість. За багато-багато років, протягом яких він використовується в народній медицини, його фітонциди ефективно захищають людський організм від збудників інфекцій. Завдяки цим властивостям лікарі рекомендують в профілактичних цілях 2-3 зубчики за день або молоді зелені паростки навесні. Корисний цей овоч квашений і печений, не зайвим буде маринувати. ( Часник)
В) 1. Батьківщина цієї рослини – Пд. Америка. В Європі про неї дізналися у 6 столітті. Довгий час вважалося гріхом вирощувати «чортові яблука», як їх тоді називали. Найбільшена що погоджувалися – так це розбивати клумби з квітами цієї рослини.
2. Пізніше її стали використовувати в їжу, але довгий час вона була делікатесом, і їли її тільки в багатих будинках.
3. Зараз ми не уявляємо обіду без неї.
Під землею народилась
І для борщику згодилась.
Мене чистять, ріжуть, труть, мене варять і печуть. ( Картопля )
4
Вправа «Впізнай мене».
За гербаріями та малюнками листків впізнати дерево.
Яблуня Каштан Вишня
Липа Акація Береза
Впізнай клас молюсків:
1) є голова з очима та щупальцями;
2) орган дихання – легені;
3) є чорнильна залоза;
4) добре виражені відділи тіла;
5) черепашка спірально закручена;
6) личинки паразитують на рибах;
7) є ввідний і вивідний сифони;
8) найбільш розвинута нервова система ?
5
Вправа «Морський бій»
Мотивація для успішного формування біологічних понять в учнів основної школи відбувається за умов впровадження експериментальної методики формування біологічних понять на різних етапах чуттєвого і логічного пізнання, систематичного застосування прийомів роботи з біологічними термінами і використання системи різнорівневих навчальних завдань, враховуючи вікові особливості учнів.
Діти отримують ігрове поле із термінами з певної теми, задають відповідну координату однокласнику, який, повторивши її, називає відповідний термін і дає його визначення. Потім, зазначає для наступного учасника свої координати. Таким чином, учні класу ланцюжком повторюють визначення біологічних понять заданої теми.
Тема « Життєдіяльність рослини», 6 клас
№ з/п |
А |
Б |
В |
1 |
Дихання |
Живлення |
Розмноження |
2 |
Фотосинтез |
Утворення плоду |
Утворення насіння |
3 |
Випаровування |
Запліднення |
Запилення |
4 |
Ендосперм |
Маточка |
Корінь |
|
|
|
|
Тема « Органели клітини», 9 клас
№ з/п |
А |
Б |
В |
Г |
1 |
ДНК |
Пластиди |
Фотосинтез |
Хромопласти |
2 |
Комплекс Гольджі |
Цитоплазма |
РНК |
Ядро |
3 |
Мітохондрії |
Мембрана |
Хлоропласти |
Вакуолі |
4 |
ЕПС |
Рибосоми |
Хітин |
Лізосоми |
6
Тема « Транспортна система», 8 клас
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
Форменні елементи |
Венозна кровотеча |
Окси- гемоглобін |
Венозна кров |
Артеріальна кровотеча |
2 |
Лейкоцити |
Серце |
Анемія |
Пульс |
Гемоглобін |
3 |
Діастола |
Тиск |
Вени |
Артерії |
Еритроцити |
4 |
Імунітет |
Кровообіг |
Гомеостаз |
Тромбоцити |
Систола |
5 |
Плазма крові |
Артеріальна кров |
Венозна кровотеча |
Окси- гемоглобін |
Карб- гемоглобін |
Вправа « Мікрофон »
1. Чому рослини, що цвітуть ввечері та вночі, частіше мають віночки білого і жовтого кольору? ( Для залучення нічних комах).
2. Чому безвітряна погода під час цвітіння може стати причиною зниження врожайності жита, а на врожай пшениці така погода не вплине?
(Жито запилюється вітром, пшениця — рослина, що самозапилюється).
3. Чому, коли в Австралію завезли насіння конюшини і посіяли його, конюшина добре цвіла, але плодів і насіння не було?
(Не було природних запильників — джмелів).
4. Чому навесні мало хто з людей помічає цвітіння берези?
5. Квітка вишні ще в бутоні була закрита марлевим мішечком. Бутон розпустився, цвітіння закінчилося, але плід не утворився. Чому?
(Вишня — комахозапильна рослина, через марлевий мішечок квітка не могла запилитися комахами).
Вправа «Поле чудес»
1. Весною це дерево стоїть у пишному цвітінні, наче все у синьофіолетовій піні, святкове, і запах його квітів відчутний здалека. Шкода лише, що саме заради квітів люди ламають його гілки, калічать. ( Бузок )
|
|
|
|
|
7
2. Часто люди називають це дерево "солодким". Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись уважно - як багато бджілок ласують солодким нектаром його квітів, а у вулику той нектар перетвориться на запашний цілющий мед. Нарви обережно жменьку квіток з цього дерева і завари, як чай. Він буде смачний, ароматний і також цілющий. (Липа)
|
|
|
|
3. Там, де в лісі є озерце, ростуть високі й розлогі дерева. Аж схиляються до води. Ніби хочуть помилуватися, які ж то гарні золоті пухнасті "котики" прикрасили їх рано-навесні! Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотавий пилок збирає, бо ще ж квітів немає.
Яке дерево квітує так рано? ( Верба)
|
|
|
|
|
Метод «Ментальна карта»
Ментальна карта – це простий метод мозкового штурму, не враховуючи і не турбуючись про порядок чи структуру думок. Ментальна карта допомагає візуалізувати структуру ваших ідей, а також допомагає згадувати та аналізувати.
Ментальну карту можна подати у вигляді діаграми, на якій будуть представлені всі завдання, слова та концепції, пов'язані та впорядковані навколо центральної концепції або предмета з використанням нелінійного макету. Це дозволяє користувачеві побудувати основу навколо центральної концепції.
За допомогою інтелект-карти ви можете перетворити монотонний фрагмент інформації на барвисту і високоорганізовану діаграму, що запам'ятовується, яка допоможе вашому мозку і його природному образу дій.
8
Наприклад
9
Виконання ментальної карти дітьми при змішаній формі навчання:
10
Вправа «Хрестики-нулики»
А) Вегетативні органи
Корінь |
Насіння |
Квітка |
Плід |
Стебло |
Пагін |
Брунька |
Пелюстка |
Листок |
Б) Генеративні органи
Корінь |
Насіння |
Квітка |
Плід |
Стебло |
Пагін |
Брунька |
Пелюстка |
Листок |
В) Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв тварин, які належать до одного ряду чи класу:
1. _______________ (Ряд Десятиногі раки.)
креветка |
дафнія |
коропоїд |
мокриця |
омар |
щитні |
циклоп |
рак |
краб |
2. _______________ (Клас Ракоподібні.)
лангуст |
краб |
скорпіон |
|
циклоп |
дафнія |
мокриця |
|
косарик |
кліщ |
планарія |
|
Прийом «Так - ні»
Це універсальна гра, яка дуже подобається дітям і залучає до активної участі в уроці.
Учитель загадує природне явище. Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання вчитель відповідає словами «так», «ні», «так і ні». Питання треба ставити так, щоб звужувати коло пошуку.
Перевагами прийому є те, що він навчає систематизувати відому інформацію, зв’язувати воєдино окремі факти в загальну картину, навчає уважно слухати й аналізувати питання.
11
Якщо питання некоректне або вчитель не може дати на нього відповідь з дидактичних міркувань, то він відмовляється від відповіді наперед обумовленим жестом. Після гри треба обов’язково обговорити питання: які з них були найвдалішими, які менш вдалими.
Головне в цьому прийомі - навчити виробляти стратегію пошуку, а не закидати вчителя незліченною кількістю питань.
Тема «Рослинна клітина»
А) 1.Клітини рослин складаються з клітинної оболонки, цитоплазми та ядра.
2. Клітинна оболонка складається з клітинної стінки та плазматичної мембрани.
3. Клітинна стінка розміщується під плазматичною мембраною.
4. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.
5. У безбарвних пластидах — хромопластах — накопичуються запасні поживні речовини.
6. Молоді клітини завжди мають одну вакуолю.
7. Вакуолі заповнені клітинним соком.
8. У хлоропластах відбувається фотосинтез.
9. Включення — це постійні утвори, які виникають у процесі життєдіяльності й зберігаються весь час у цитоплазмі клітини.
10. Мітохондрії можна побачити тільки за допомогою електронного мікроскопа.
11. Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інші.
12. Клітинний сік — це розчин неорганічних речовин.
12
Б) Уявіть себе квіточкою, що тягне руки - листя до сонця. А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні, руки - листя не підіймаємо.
1. Рослина – це цілісний організм. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
8. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
В) Перевірка домашнього завдання. «Так – ні».
1. Життєві форми голонасінних – дерева, кущі, трави.
2. Молоді жіночі шишки сосни жовті, а чоловічі – бурі.
3. Запилення голонасінних здійснює вітер.
4. Сосна та ялина належать до голонасінних рослин.
5. В Україні найбільш поширені гінкгові.
6. Насіння в голонасінних лежить на лусках шишок голо, незахищено.
7. Серед голонасінних є квіткові рослини.
8. Шишки хвойних бувають чоловічими і жіночими.
9. Живиця – це смола хвойних рослин.
10. У хвойних немає листків, а є маленькі гілочки — хвоя.
11. Деякі голонасінні не утворюють насіння.
12. Голонасінні мають потужну стрижневу кореневу систему.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
13
Г) Виберіть правильні твердження: ( тема «Павукоподібні»)
1 - всі представники павукоподібних - мешканці суходолу;
2 - тіло павукоподібних розділене на головогрудь та черевце;
3 - хеліцери - це ротові кінцівки;
4 - черевце у павуків не членисте;
5 - павуки ткуть павутину ногочелюстями;
6 - всі павуки дихають атмосферним повітрям;
7 - органи дихання павуків - зябра;
8 - павутинні бородавки - видозмінені кінцівки;
9 - павутинні залози розташовані на головогрудях;
10 - всі павукоподібні мають складні очі;
11 - органи виділення павуків - мальпігієві судини;
12 - кровоносна система замкнутого типу;
13 - для павуків характерні складні інстинкти;
14 - павуки можуть харчуватися твердою їжею;
15 - у павуків позакишкове травлення;
16 - павукоподібні мають три пари ходильних ніг;
17 - ходильні кінцівки розташовані на черевці;
18 - павуки - роздільностатеві тварини;
19 - голова кліщів утворена хеліцерами та ногощупальцями;
20 - кліщі - переносники небезпечних захворювань;
21 - кліщі, як і павуки, мають дві пари вусиків;
22 - всі представники кліщів - паразити тварин, рослин та людини.
Прийом «Фішбоун»
«Фішбоун» (з англійської «риб'яча кістка») – прийом критичного мислення, сенс якого полягає у встановленні причинно-наслідкових зв'язків між об'єктом аналізу і факторами, які на нього впливають.
14
В основі прийому – схематична діаграма у формі риб'ячого скелета, що дозволяє наочно продемонструвати причини конкретних подій, явищ і проблем, а також їхні наслідки та зробити узагальнення і відповідні висновки. Цей прийом універсальний, його можна використовувати під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни.
Прийом «Фішбоун» надає можливість:
Сенс складових «Риб'ячого скелету»
«Риб'ячий скелет» включає 4 блоки інформації:
Цей прийом найефективніше застосовувати під час уроків узагальнення та систематизації, коли учні вже добре засвоїли навчальний матеріал, при цьому всі відомості ще необхідно звести в єдину систему.
15
Наприклад: За допомогою методу Fishbone поясніть найпоширеніші генетичні захворювання людини. На основі отриманих результатів роботи створіть презентацію.
16
Головні етапи створення Fishbone:
Прийом « Лови помилку».
А) Знайдіть неточності у тексті. Сформулюйте правильно:
1. Запилення - це процес злиття жіночої і чоловічої статевих клітин.
( перенесення пилку з тичинки на маточку );
2. Поодинока квітка кульбаби безтурботно тремтить на вітрі. ( у кульбаби суцвіття кошик).
3. Там у полі береза стояла, і її бджола запилювала. ( береза запилюється вітром).
17
4. Дзвіночки мої, квіточки, навесні разом з конвалією цвіли в полі, за річкою. ( дзвіночки цвітуть улітку, конвалії - у травні, крім того, ростуть у лісі).
5. Як на нашій грядці розцвів горох солодкий. Мушки, бджілки налетять — будемо врожай чекати. ( Горох — рослина, що самозапилюється).
6) Розмноження – це процес злиття сперміїв і яйцеклітини (збільшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом. Здатність організмів відтворювати собі подібних, забезпечує неперервність і наступність життя, збереження видової різноманітності).
7) Знають усі: і старий, і малий, що плід картоплі смачний, зелений і круглий такий. (Плід картоплі ягода і він отруйний. В їжу вживають видозмінені пагони — бульби).
Б)
Перехресне запилення Самозапилення
Прийом «Творче завдання»
Зазвичай воно виконується на добровільних началах і стимулюється вчителем високою оцінкою й похвалою.
Діапазон творчих завдань широкий. Однак серед них можна виділити деякі типові групи. Наприклад, учням пропонується розробити, підготувати :
А) Легенди, казки, фантастичні оповідання з навчальних тем.
Наприклад, тема « Членистоногі»
1. У кого вуса довші ніг? (у рака, таргана).
2. Хто тче без верстата і рук? (павук).
18
3. Довгий ніс, тоненький голос, летить – пищить, сяде – мовчить .
Хто його вб`є, той свою кров проллє (комар).
4. Живий – чорний, як звариться – червоний (рак).
Назвіть спільну ознаку цих тварин (тіло почленоване, членисті кінцівки).
Б) Чайнворди, кросворди і т. п.
Розв`язування кросворду ( тема « Клас Комахи»)
По вертикалі:
1. Метелик, гусениця якого завиває кокон, з якого виробляють шовкове волокно.
2. Органічна речовина, що складає основу зовнішнього скелету комах.
По горизонталі:
3. Шкідник цукрових буряків.
4. Пластична речовина, яку виробляють бджоли.
5. Кінцівки комах .
6. Велика кровоносна судина комахи.
7. Дихальна трубка жуків.
8. Вид чуттів комах.
|
1Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
3Д |
О |
В |
Г |
О |
Н |
О |
С |
И |
К |
|
4В |
І |
С |
К |
|
|
|
|
|
|
5К |
Р |
И |
Л |
А |
|
|
|
|
6А |
О |
Р |
Т |
А |
|
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
7Т |
Р |
А |
2Х |
Е |
Я |
|
|
|
|
|
Я |
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
8Д |
О |
Т |
И |
К |
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
19
В) Тематичні збірники цікавих фактів, прикладів і задач.
Впишіть в клітинки кросворда назви жуків, яким належать ті чи інші частини тіла фантастичного жука.
По вертикалі:
1 – середні та задні ноги;
2 – передні ноги;
3 – орнамент та форма черевця;
По горизонталі:
4 – орнамент, форма грудей;
5 – вусики;
6 – голова, верхня щелепа.
|
|
|
|
|
2Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
1П |
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
4К |
О |
Л |
О |
Р |
А |
Д |
3С |
Ь |
К |
И |
Й |
|
|
А |
|
|
Р |
|
О |
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
И |
|
Н |
|
|
|
|
5Х |
Р |
У |
Щ |
|
К |
|
Е |
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
Ч |
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
Ц |
|
|
|
|
6О |
Л |
Е |
Н |
Ь |
|
|
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
Г) Зоожарти. Робота в групах.
Знайдіть і запишіть в зошит помилки, яких допустився художник.
Хрущ
Рак річковий
21
Виключно рідкою їжею харчуються комарі,бджоли, метелики. Коники можуть тільки гризти. Мухи пристосовані як до рідкої , так і до твердої їжі( її вони розчиняють слиною).
3. У амфібій отруту виробляє шкіра, а у змій залози травлення їжі. Чому? 4. Тварини згруповані в групи по певній ознаці, але одна тварина у кожній групі не має цієї ознаки. Знайди зайвого. Свою відповідь обґрунтуй.
веретільниця кобра крокодил
ящірка удав саламандра
жовтопузик вуж хамелеон
гадюка жовтопузик черепаха
5. Спостереження за павуком показали, що він вискакує із свого укриття, якщо спіймалася муха середньої величини. На маленьку не звертає уваги. Яким чином павук дізнається про величину жертви?
Прийом «Ейдетика»
Технологія, спрямована на покращення вмінь дитини запам'ятовувати, відтворювати та активно використовувати отримані знання, розвиває пізнавальні здібності особистості. За науковим визначенням ейдетизм – це особливий різновид образної пам’яті, здатність найбільш яскраво й точно відтворювати в усіх деталях наочні образи предметів, які в даний момент не діють на органи чуттів. Сучасна ейдетика – це накопичення великої кількості інформації, економія часу при запам’ятовуванні, збереження даних, потужне тренування уваги і мислення, відмінна гімнастика для мозку. Педагог може задіювати необмежені резерви мислення дитини, розвиваючи її природну здатність мислити образами. Фізіологічною основою ейдетичних образів є залишкове збудження зорового аналізатора.
22
Тема « Білки, їх функції», 9 клас
Створюється підбірка своєрідних картинок – листівок із даними зображеннями. Під час перевірки засвоєння вивченого матеріалу або під час актуалізації опорних знань достатньо учням показати картинку і запропонувати: а) назвати білок, який входить до даної структури.
б) визначити його функції (структурна, рухова, транспортна, …) та значення для даного організму.
- перенесення О2 із легень до периферичних тканин;
- участь у перенесенні СО2 і протонів із периферичних тканин у легені для подальшого видалення з організму.
23
Гра «Впізнай тварину».
А) Тема « Членистоногі»
Учні об’єднуються у три групи. 1-ша група підкреслює прямою лінією характерні особливості травневого хруща , 2 – га – павука – сріблянки – хвилястою. Як називається тварина, ознаки якої залишилися не підкресленими ? (Дощовий черв`як ).
1.Тіло з хітиновим покривом.
2.Тіло членисте.
3. Тіло вкрите слизом.
4. 4 пари ніг.
5. 3 пари ніг.
24
6. Орган дихання – поверхня шкіри.
7. Орган дихання – трахеї.
8. Є голово груди.
9. Є голова.
10. Має тверді хітинові надкрила.
11. Вусики відсутні.
12. Є складні очі.
13. Має прості очі.
14. Домівка у вигляді дзвона, знаходиться у воді.
Б) Тема « Молюски»
«…Сина вождя знайшли мертвим на невеликій глибині. Його рука була зажата між стулками гіганського молюска. Їх витягли на берег. Ломом відкрили стулки молюска і знайшли велику перлину-діаметром 23 см. і масою 6350 г.».
Чому загинув хлопчик? Як називається молюск? Як з’явилася перлина?
Онлайн – сервіс ThingLink
Онлайн-сервіс, який дозволяє наносити на забраження інтерактивні мітки (текст, посилання на інші ресурси, зображення, відео). Використовується для створення дидактичних матеріалів.
Інтерактивний плакат – це спосіб візуалізації інформації на основі одного зображення, до якого «мітками» (інтерактивними точками) прикріплюються посилання на вебресурси, інтернет-документи, мультимедійні об’єкти: відео, аудіо, презентації, слайд-шоу, ігри, опитування тощо.
Це сторінка доступу, з якої ви можете перенаправити учнів на десятки інших сторінок, зібравши всі матеріали з конкретного питання чи теми в одному місці.
25
Головна перевага мультимедійного плакату полягає у тому, що учень може знайомитися з інформацією у будь-якому зручному порядку. Він може відкривати лише ті матеріали, що, наприклад, виявилися трошки складнішими та вимагають уточнення. Крім того, дітям подобається досліджувати та знаходити інтерактивні зони, відкривати віртуальні віконця з текстом чи картинками.
26
Джерела інформації:
1. Біологія. Навчальна програма з біології для загальноосвітніх навчальних закладів ( оновлена). Наказ МОН України від 07.06.2017р., №804.
2. Пометун та інші. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. Посіб. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. За ред.. О.І. Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192с. : іл.
3. Редкодубська, С. Інформаційно-комунікаційні технології у роботі вчителя біології /Світлана Редкодубська // Біологія (Шк. світ). - 2012. - № 23. - С. 21-32.
4. Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г. Шатровський Біологія : Підручник для 8 класу. Харків: «Гімназія» 2008.
5. О. В. Бугай, О.М. Микитюк. Біологія у визначеннях та таблицях, Харків: «Ранок», 1998.
6. Ментальна карта: приклади та етапи побудови.
https://presa.com.ua/psykholohiia/mentalna-karta-prikladi-ta-etapi-pobudovi.html
10. Інтерактивний прийом "Фішбоун" . Заготовки для роботи. | Інші методичні матеріали. НУШ (vseosvita.ua)
27