Збірник якісних задач з фізики "Фізика навколо нас"

Про матеріал

Збірник містить 120 якісних компетентнісних задач та відповіді до них. Задачі тісно пов'язані з використанням практичних та теоретичних знань з фізики в повсякденному житті, побуті та в природі. Задачі також демонструють, як фізика впливає на життя людини і чи зможе сучасна людина прожити без її застосування. Задачі наведені в збірнику спонукають учнів до дослідницької діяльності та активізації розумової активності, спираючись на набуті знання та вміння.

Запропонований матеріал охоплює всі навчальні теми програми з фізики для 7-9 класів. Використовуючи задачі даного типу при проведенні уроків учитель розвиває в учнів набір компетентностей та практичні вміння, які є найважливішими, інтегрованими, ключовими.

Цей збірник може бути корисний для вчителів, які викладають фізику при підготовці до уроків та позакласних заходів: написанні конспектів, розробці роздаткового матеріалу, сценаріїв позакласних заходів. Рекомендовано для вчителів фізики та учнів закладів освіти.

Перегляд файлу

image
 

 

Упорядник: Сидорук Г.М., вчитель фізики і математики Рокинівського ліцею № 38 Луцької міської ради

 

 

 

Збірник містить 120 якісних компетентнісних задач та відповіді до них. Задачі тісно пов’язані з використанням практичних та теоретичних знань з фізики в повсякденному житті, побуті та в природі. Задачі також демонструють, як фізика впливає на життя людини і чи зможе сучасна людина прожити без її застосування. Задачі наведені в збірнику спонукають учнів до дослідницької діяльності та активізації розумової активності, спираючись на набуті знання та вміння. 

Запропонований матеріал охоплює всі навчальні теми програми з фізики для 7-9 класів. Використовуючи задачі даного типу при проведенні уроків учитель розвиває в учнів набір компетентностей та практичні вміння, які є найважливішими, інтегрованими, ключовими.

Цей збірник може бути корисний для вчителів, які викладають фізику при підготовці до уроків та позакласних заходів: написанні конспектів, розробці роздаткового матеріалу, сценаріїв позакласних заходів. Рекомендовано для вчителів фізики та учнів закладів освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент: Сидорук Ю.С, учитель фізики і математики вищої категорії

 

 

Рекомендовано методичною радою Рокинівського ліцею № 38 Луцької міської ради (протокол №01 від 05.02.2022 р.)

Зміст

І. Задачі                                                                                                             

Розділ 1. Механіка                                                                                           3

Розділ 2. Молекулярна фізика. Теплота                                                           5

Розділ 3. Світлові явища                                                                                  7

Розділ 4. Електричні та електромагнітні явища                                                8

ІІ. Відповіді. Розв’язки                                                                                      

Розділ 1. Механіка                                                                                          10

Розділ 2. Молекулярна фізика. Теплота                                                          13

Розділ 3. Світлові явища                                                                                 16

Розділ 4. Електричні та електромагнітні явища                                               18

ІІІ. Використані джерела                                                                                 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. ЗАДАЧІ

Розділ 1. Механіка

1.За рахунок чого, стрибаючи на батуті спортсмен може досягти великої висоти стрибків?

2.Як впливає використання важкої сільськогосподарської техніки під час обробки угідь на густину грунту? Як це впливає на процеси розвитку рослин?

3 Чому сучасні пасажирські літаки літають на висоті понад 10 км?

4. Чому на автомобілях ставлять спойлер?

5.Яке призначення мазі, якою змащують лижі?

6.Поясніть зміст прислів’я: «Коси коса, поки роса».

7.Чому при великих швидкостях руху сила зчеплення коліс з поверхнею дороги зменшується?

8.Який автомобіль легше загальмувати - порожній, чи навантажений, якщо вони рухаються з однаковими швидкостями?

9.Коли шум під час проходження трамвая менший: при прокладенні рейок по бруківці чи по асфальту?

10.Для чого автомобілям амортизатори?

11.Чому швидкісні автомобілі мають обтічну форму?

12.Чому відпливи і припливи вважають нетрадиційним джерелом енергії?

13.Яку енергію має вітер?

14.Запуск штучного супутника Землі обходиться дуже дорого для країни. Але це дуже важливо для неї. Чому?

15.Коли двигуни літака мають розвинути більшу потужність: під час зльоту, чи польоту літака?

16.В Україні з 2018 року обмеження швидкості руху транспортних засобів у населених пунктах змінилася з 60 км\год до 50 км\год. Як це вплине на силу удару в разі ДТП?

17.Завдяки інертності можна зекономити автомобільне пальне. Як це можливо зробити?

18.Для чого на голках біля вушка роблять два жолобки?

19.Чому велосипедист, рухаючись по велотреку, на віражі намагається їхати далі від внутрішньої бровки велотрека?

20.Чому при перевезенні великих вантажів автомобілями з причепами більше  завантажують кузови, а не причепи?

21.Як пасажир у вагоні поїзда може без годинника визначити наближене значення середньої швидкості руху поїзда?

22.Для чого велосипедист перед виїздом на підвищення робить розгін?

23.Чому не можна різко гальмувати вантажну машину з великим вантажем?

24.Щоб зробити стрибок у висоту спортсмени використовують жердину. Яка її роль?

25.Чому великі вантажі, які піднімають за допомогою мостових кранів переміщують повільно?

26.Чому при сплавлянні лісу, на поворотах річок, велика кількість колод викидається на берег ?

27.Коли ножицями ріжуть твердий матеріал, то намагаються розкрити їх як найширше. Чому?

28.Чому ковзаняр при розгоні махає руками?

29.Чому забиваючи цвях у стіну треба зробити великий розмах молотком?

30.Чому небезпечно швидко ковзати по канату?

31.Чому небезпечно стояти на платформі близько від поїзда, який рухається з великою швидкістю?

32.Від теплохода, що рухається розходяться хвилі. Як це впливає на продуктивність витрат енергії двигунами теплохода?

33.Чому жінки в Індії носять глечик на голові?

34.Для чого в яму для стрибків насипають пісок?

35.Чому футболісти більше травмуються на полях зі штучним  покриттям ніж на звичайному полі?

36.Чому плавець увесь час намагається тримати голову під водою?

37.Чому перед змаганням спортсмен робить розминку?

38.Як залежить коефіцієнт корисної дії людини, що несе вантаж, від маси цього вантажу?

39.На якому явищі ґрунтується газообмін у легенях людини?

40.Як Бетховен будучи глухим слухав музику?

 

Розділ 2. Молекулярна фізика. Теплота.

1.Досвідчений водій безпомилково визначає, яка свічка несправна, доторкнувшись до кожної з них. Як він це робить?

2.Чому в холодильниках з функцією «No frost» продукти треба зберігати в упаковках?

3.Чому наповнений продуктами холодильник вмикається довше ніж порожній?

4.Коли вода в чайнику закипить швидше –з накритою кришкою чи без?

5.Чим вигідні в роботі масивні паяльники?

6.Чому воду вигідно використовувати для обігріву помешкань?

7.Що краще для озимої пшениці - сувора сніжна чи безсніжна зима?

8.З часом чайник більше часу витрачає на закипання води. Яка причина?

9.Що може статись якщо налити гарячий чай у товстостінну скляну посудину?

10.Кущі троянд на зиму нахиляють донизу і присипають шаром землі. Чому?

11.Як тепліше - в трьох тонких сорочках чи в одній товстій?

12.В якому взутті тепліше взимку - тісному чи просторому?

13.Для кращого зберігання дощок між ними вкладають прокладки. Що це дає?

14.Яка вода швидше закипить: сира чи та, що вже кипіла?

15.Чим відрізняються дерев’яні віконні рами від вікон зі склопакетами? Чому вікна із склопакетами називають енергозберігаючими?

16.Влітку повітря в будинку нагрівається різними способами, дістаючи енергію крізь стіни та крізь скло, що пропускає сонячні промені, а також через відчинені кватирки. Які види теплопередачі задіяні в кожному випадку?

17.Чому дрова з дуба дорожчі за дрова з сосни?

18.Який будинок тепліший: цегляний, деревяний чи зроблений з піноблоків?

19.Щоб захистити фруктові дерева навесні від приморозків біля них ставлять великі ємності з водою.Чому?

20.З морської води можна одержати прісну воду за допомогою випаровування та виморожування. Що вигідніше?

21.Який опік небезпечніший - від окропу чи від такої ж маси пари?

22.Перед укладанні ламінату рекомендують залишити його в приміщенні укладання хоча б на добу. Для чого це потрібно робити?

23.Дитячі повітряні кульки звичайно наповнюють гелієм. Чому вони вже через одну – дві доби стають менш пружними та перестають підніматися?

24.Якщо потрібно винести з теплого приміщення на холод музичні інструменти то рекомендують трохи зменшити натяг їхніх струн. Навіщо це роблять?

25.Чому вершки на молоці відстоюються швидше в холодному приміщенні?

26.Чи відбувається випаровування бензину в зимовий час?

27.Коли автомобіль використає більше бензину: при їзді із зупинками чи без? Чому?

28.Тривалість варіння м’яса від моменту закипання не залежить від потужності нагрівника. Чому?

29.Чи можна гасити водою олію?

30.Чому в скороварці їжа готується значно швидше аніж при звичайному приготуванні?

31.Чому економні господині, коли варять картоплю солять її після закипання?

32.Для чого зразу, після збирання зернових, грунти піддають ранній оранці, а після посіву цукрових буряків грунти каткують?

33.Чому кров людини у північних широтах світліша ніж біля екватора?

34.Коли на дворі спекотно то людина хоче пити.Чому?

35.За яких умов може наступити тепловий удар?

36.Яка вологість повітря, яке ми видихаємо?

37.Чому людина стає сонливою, після того, як пообідає?

38.Чому тріщать пальці при розтягуванні суглобів?

39.Чому під час охолодження людина тремтить?

40.Спортсмен-бігун після фінішу сповільнює рух. Куди дівається механічна енергія спортсмена?

 

Розділ 3. Світлові явища

1.Який грунт більше прогрівається сонячним промінням: чорнозем чи підзолистий?

2.В якому одязі влітку менш парко: у світлому чи темному?

3.Для чого у вагонах трамваїв, тролейбусах і автобусах праворуч і ліворуч водія розташовані невеликі дзеркала?

4.Чому при наближені зустрічних автомобілів в темну пору доби, водії зобов’язані вимикати дальнє світло фар?

5.Пожежники носять на голові металеві блискучі каски. Чим це викликано?

6.Чому шлагбауми фарбують білими і чорними смугами?

7.Чому фари, що використовуються в туманну погоду роблять із жовтого скла?

8.Як можна прискорити танення льоду?

9.В яких видах діяльності короткозора людина лише виграє від своєї вади зору?

10.Як впливає голубий екран гаджета на ваш зір?

11.Яка людина краще бачить під водою - з нормальним зором, короткозора чи далекозора?

12.Чому сонячного дня не рекомендується поливати рослини?

13.Для чого скло в автомобільних фар роблять рифленим а не гладеньким?

14.Для чого весною і восени білять вапном стовбури дерев?

15.Поясніть фізичний зміст парникового ефекту?

16.Перші екземпляри військових літаків перед випробувальними польотами вкривали дуже темною фарбою. Навіщо?

17.Чому світає раніше, ніж зійде Сонце?

18.Чому з опусканням спостерігача під воду колір предметів стає спочатку зеленим, потім синім і , нарешті, чорним?

19.Відомо,що світло проходить від Сонця до Землі приблизно за 8 хв. Чи означає це, що Сонце вже зійшло, а ми починаємо його бачити лише через 8 хв.?

20.У якій з двох однакових посудин швидше охолоне вода в холодильнику: у посрібленій чи з чорними стінками?

 

 

Розділ 4. Електричні та електромагнітні явища

1.Для чого кінці деяких викруток намагнічують?

2.Де використовують постійні магніти в побуті?

3.Якщо увімкнути електрочайник в мережу без води, його нагрівний елемент швидко перегорить. Чому так відбувається?

4.У кабіні бензовоза є напис: «При наповненні і виливанні пального обов’язково ввімкніть заземлення!». Чому треба виконувати цю вимогу?

5.Чому яскравість електричних лампочок у кімнаті при вмиканні одночасно з електроплиткою, спочатку зменшується, а потім трохи зростає?

6.Які лампи краще вибрати для освітлення – люмінесцентні, чи лампочки розжарення?

7.Чому бочка для зберігання бензину повинна закриватися пробкою з резиновою прокладкою дуже щільно?

8.Чому при роботі на токарному або свердлильному станках неправильно заточеним або затупленим інструментом збільшується витрата електроенергії?

9.Чи можна використовуючи постійний магніт чи електромагніт для видалення з поверхні людського ока маленького шматка скла, феромагнетика, алюмінію?

10.Чому для передачі електричної енергії на відстані використовують змінний струм?

11.Чому при передачі електроенергії на великі відстані використовують високу напругу?

12.Чи зміниться потужність електроплитки, якщо її нагрівний елемент, зроблений з ніхрому, замінити фехралевим таких же розмірів?

13.Коли при русі електропоїзда його двигун не тільки не споживає електроенергію, а й направляє її в електромережу?

14.В деяких випадках штепсельні вилки розетки або вимикачі електричних мереж дуже нагріваються. Чому це  відбувається і як це усунути?

15.Чому бажано виймати всі шнури для зарядки елекричних приладів з розеток ?

16.Чому взимку і вночі радіоприймання краще, ніж улітку і вдень?

17.Запропонуйте спосіб, як за допомогою компаса визначити напрямок струму у проводі.

18.Більшість електричних пристроїв (комп’ютери, телевізори) не можна експлуатувати у приміщеннях з високою вологістю повітря. Чому?

19.Як можна заощаджувати використану електроенергію, а відповідно і гроші?

20. Чи можна люмінесцентні лампи викидати у смітник? Чому?

 

ІІ. ВІДПОВІДІ

Розділ 1. Механіка

1.Перебуваючи на батуті, спортсмен деформує його,внаслідок чого виникає сила пружності, що напрямлена вгору. З кожним стрибком сила пружності збільшується, додається до зусилля спортсмена, стрибки стають вищим.

2.Використання важкої сільськогосподарської техніки під час обробки угідь призводить до ущільнення грунту, збільшення його густини. Це ,в свою чергу, негативно позначається на розвитку рослин, зменшує їх врожайність.

3.Для зменшення тертя корпусу літака в повітрі, оскільки повітря на висоті розріджене.

4.Спойлер використовується для зниження витрат енергії за рахунок обтікання автомобіля повітрям. Виходить це за рахунок збільшення сили тиску транспортного засобу на задню і передню осі.

5.Змащені лижі дають можливість розвинути вищу швидкість, бо по плівці води, що утворюється під час ковзання лиж снігом, переміщується шар мазі. Внутрішнє тертя в рідинах значно менше ніж між твердими тілами.

6.Мокра трава має більшу масу, а отже, й інерцію спокою.

7.Зустрічний потік повітря, обтікаючи автомобіль, створює підіймальну силу, яка дещо зменшує вагу, а отже, і силу тертя між колесами та грунтом.

8.Порожній ,бо в нього менша кінетична енергія.

9.У першому випадку, тому, що асфальт є пластичним матеріалом.

10.Основне завдання амортизатора - гасити коливання; тобто утримання колеса в постійному контакті з дорогою, щоб уникнути втрати контролю над автомобілем.

11.Для зменшення аеродинамічного опору.

12.Енергетична потужність хвиль Світового океану 900 млрд.кВт. Невичерпні запаси кінетичної енергії морських течій можна перетворювати на механічну і електричну енергію за допомогою турбін, занурених у воду.

13.Енергія вітру - відновлювальний вид енергії, що є наслідком активності Сонця. Вітрові електростанції є енергією майбутнього.

14.Штучні супутники Землі необхідні для сучасного розвитку науки. Вони поділяються на науково-дослідницькі та прикладні. До них відносяться супутники зв’язку, метеорологічні, спеціалізовані для вивчення природних ресурсів Землі, навігаційні тощо.

15.Потреба пального під час зльоту і посадки збільшується, бо потужність літака витрачається на розбіг та на лобовий опір повітря, а також на вертикальний набір чи зменшення висоти.

16.Чим менша швидкість, тим менша сила удару.

17.Завдяки неквапливому кермуванню по місту втрачається менше кінетичної енергії автомобіля при зупинці та розгоні.

18.В жолобки вкладається нитка, яка використовується для проведення нитки  у вушко голки. Таким чином вдається зменшити силу тертя нитки по тканині.

19.Далі від внутрішньої бровки кривизна велотрека менша і велосипедистові легше розвинути необхідне на повороті доцентрове прискорення.

20.Це роблять для того, щоб збільшити тиск на задні ведучі колеса автомобіля і цим самим збільшити силу взаємодії його коліс з грунтом.

21.Треба знати довжину залізничної рейки між двома стиками і проміжок часу між двома послідовними стуками коліс на стиках рейок. Проміжок часу можна визначити, називаючи двоцифрові числа, починаючи, наприклад, з числа 21. Час вимовляння такого числа відповідає 1с. Середню швидкість поїзда можна визначити також за відстанню між двома телеграфними стовпами і проміжком часу, за який поїзд її проходить.

22.Чим більший розгін зробить велосипедист, тим більшою буде початкова швидкість, з якою він почне виїжджати на підвищення, тим менше потрібно буде йому витратити для цього зусиль.

23.Вантаж внаслідок інерції руху може насунутися на кабіну і спричинити аварію.

24.У момент,коли один кінець жердини раптово зупиняється, другий її кінець продовжує рух за інерцією, описуючи при цьому дугу радіусом, який дорівнює довжині жердини і піднімає спортсмена.

25.При швидкому переміщенні виникають великі прискорення, внаслідок чого значно збільшується сила натягу троса, яка може його розірвати. 26.На поворотах річок, внаслідок явища інерції руху, колоди стикаються одна з одною, набувають додаткової швидкості в напрямі до берега і викидаються на берег.

27.У цьому положенні ножиць матеріал вдається підсунути якнайближче до центра обертання лез ножиць і тим самим зменшити плече сили, яку треба подолати. При цьому дістають виграш в силі, прикладеній до ножиць.

28.Ковзаняр махає руками для того, щоб скомпенсувати момент сил, який виникає при відштовхуванні від доріжки і прагне повернути корпус спортсмена навколо вертикальної  осі.

29.Чим більший розмах, тим більшу кінетичну енергію матиме молоток при зіткненні з цвяхом, тим більшу енергію буде передано цвяху, тим більшу силу опору подолає цвях, виконуючи роботу на невеликому відрізку шляху.

30.При швидкому ковзанні по канату значна частина механічної енергії перетворюється у внутрішню, внаслідок чого можна поранити або обпекти руки.

31.Поїзд при великій швидкості захоплює з собою і шари повітря, які прилягають до нього. На людину біля поїзда діятиме витягувальна сила, зумовлена різницею тисків у шарах повітря.

32.Втрачається частина енергії двигунів, зменшується їх коефіцієнт корисної дії.

33.Коли людина несе вантаж у руках, вона витрачає енергію на подолання земного тяжіння під час коливання тіла. Якщо ж вантаж міститься на голові, втрат цієї енергії майже немає за рахунок форми хребта.

34.Щоб зменшити силу удару. В момент падіння пісок деформується і площа падіння збільшується, сила удару зменшується.

35.Поля зі штучним покриттям твердіші, грунт на них мало деформується під час падіння футболіста.

36.Більша виштовхувальна сила, менший опір рухові.

37.Під час розминки мязи і сухожилля нагріваються, пружність їх зростає, що запобігає травматизму.

38.Коефіцієнт корисної дії людини, яка несе вантаж більшої маси ,вищий.

39.Завдяки дифузії молекул повітря крізь стінки альвеол легенів і капілярів.

40.Трубочкою в зубах торкався рояля. Звукові хвилі через трубочку діяли на нервові закінчення.

 

Розділ 2. Молекулярна фізика. Теплота

1.Несправна свічка відрізняється від справної своєю температурою. Оскільки вона не працює, то її температура нижча.

2.Такі холодильники висушують продукти, якщо їх не зберігають в упаковках.

3.Холодильний агрегат холодильника має відібрати у продуктів більшу внутрішню енергію.

4.Коли накритий кришкою. Тепло зберігається краще, теплообмін з навколишнім середовищем зменшується.

5.У масивних паяльниках можна зосередити більшу кількість теплоти і забезпечити на довший час сталу температуру пайки.

6.Завдяки  великій питомій теплоємності вода переносить до квартири велику кількість теплоти і повільно охолоджується.

7.Сніжна зима. Сніг - хороший теплоізолятор. Він не пропускає тепло з поверхні грунту, створюючи природний парник.

8.З часом у чайнику з’являється шар накипу. Енергія нагрівання витрачається і на нагрівання чайника з накипом. Теплопровідність чайника зменшується.

9.Оскільки скло є поганий провідник тепла, то розширюватиметься тільки внутрішня його частина і склянка може тріснути. Щоб запобігти  цьому,

Слід чай лити обережно на металеву ложечку, поставлену в склянку, яка має високу теплопровідність.

10.Земля як поганий провідник тепла, захищає троянди від холоду.

11.Тепліше буде в трьох тонких сорочках, оскільки між ними й тілом буде ще три прошарки повітря, які зберігають тепло.

12.У тісному, оскільки там дуже малий шар повітря, що зберігає тепло.

13.Повітря вільно проходить між дошками, що сприяє випаровуванню вологи. По-іншому деревина гниє.

14.Сира. У кип’яченій воді менше розчиненого повітря, тому бульбашки з’являтимуться при вищій температурі.

15.Вікна зі склопакетами мають кілька повітряних камер, що є додатковим бар’єром, який краще зберігає тепло.

16.Крізь стіни тепло проникає в будинок за рахунок конвекції та теплопровідності стінних поверхонь, через вікна - за допомогою сонячного випромінювання, відчинені кватирки сприяють проникненню теплого конвективного повітря та сонячного світла.

17.Дрова з дуба мають більшу тепловіддачу, щільна структура волокон дуба дає можливість віддавати при спалюванні велику кількість тепла тривалий час.

18.Будинки з дерева значно тепліші від цегляних, адже у них низька теплопровідність. Вони легко зігріваються і тримають стабільну температуру в приміщенні. Газобетон в два рази легший і тепліший за цеглу, але такий будинок холодніший за деревяний, бо має здатність вбирати вологу.

19.Вода починає випаровуватися, утворюючи невеликий туман навколо рослин, який стримує перепади температур. Парниковий ефект між листям зберігає власний мікроклімат.

20.Опріснення води - це видалення з води розчинених в ній солей до концентрації, яка є допустимою під час використання води для господарськопитних або технічних потреб. Випаровування або дистиляція води є процесом на основі летючості води і не летючості солі. Проблема лише в тому, що при випаровуванні прісної води осідає багато солей, які сприяють утворенню накипу. Це найбільш ефективний спосіб пом’якшення води , але він вимагає значних витрат. Метод виморожування передбачає часткове заморожування води в ємності, коли зовнішня замерзла частина  залишається а внутрішня виливається. Метод дуже трудомісткий через багаторазове проведення операцій з виморожування. В промислових масштабах дані методи не застосовуються. Економічнішим вважається випаровування.

21.Температура пари і киплячої рідини завжди однакові. Сильніші опіки від будуть від пари і пояснюється це тим, що в одиниці маси пари при температурі кипіння кількість теплової енергії значно більша, ніж у води тієї самої температури.

22.Ламінат від вологи може розширюватися і звужуватися, відповідно змінювати форму та деформуватись. Тому перед укладанням в приміщенні він повинен пристосуватися до вологості  в приміщенні.

23.Гелеві кульки піднімаються вгору за рахунок газу, який їх наповнює і є легшим за повітря. При перегріванні або переохолодженні латекс псується, а кульки втрачають свій первинний об’єм.

24.Через різку зміну вологості та температури металічні струни музичних інструментів можуть лопнути.

25.Вершки утворюють шляхом сепарації молока від жирної основи. Жирові частинки легші за воду, тому вони піднімаються вгору. В холодному приміщенні осідання жирових частинок відбудеться швидше через сповільнений безладний тепловий рух молекул молока.

26.Так. Основна різниця лише у величині випаровування або в тиску насичених парів бензину - тиску, що створюється парами палива над його поверхнею.

27. При їзді з зупинками, тому, що при початку руху витрачається більше енергії, відповідно і бензину.

28.Бо температура кипіння  стала.

29.Ні. Бо олія легша за воду і в ній не розчиняється. Вода виштовхне олію на поверхню і сама почне кипіти та випаровуватись, розбризкуючи  олію навколо.

30.При нагріванні утворюється пара, яка не виходить з герметичної ємності і збільшує внутрішній тиск, внаслідок чого температура кипіння зростає приблизно до 120 градусів С. При вищій температурі їжа готується швидше.

31.Солона вода має більшу температуру кипіння.

32.Рання осіння оранка землі руйнує в грунті капіляри, зберігаючи цим підґрунтову вологу. Каткування, навпаки, ущільнюючи грунт, звужує капіляри, чим поліпшує піднімання вологи з глибинних шарів грунту у де проростає насіння. Ці заходи збільшують урожай.

33.У крові людини біля екватора більше кисню, а на півночі кисню менше, оскільки більше енергії витрачається на нагрівання тіла.

34.Чим сухіше і гарячіше повітря, тим швидше випаровується піт і охолоджується тіло. Втрата рідини викликає відчуття спраги.

35.Тепловий удар виникає при підвищеній температурі повітря та надмірній вологості. Коли температура навколишнього повітря дорівнює температурі тіла, тепловіддача здійснюється тільки за рахунок потовиділення. Настає перегрівання організму.

36.100%

37.Більше енергії витрачається на травлення, а менше на подачу крові до мозку.

38.Лопаються газові бульбашки, які утворюються в рідині, що заповнює сумку суглоба, коли об’єм сумки збільшується і, відповідно, тиск у рідині стає меншим.

39.Мязи скорочуються і виконувана робота йде на нагрівання тіла.

40.Перетворюється у внутрішню.

 

Розділ 3. Світлові явища

1.Чорноземкраще поглинає сонячні промені, а отже краще прогрівається.

2.Світлий одяг краще відбиває сонячні промені, не даючи їм нагрівати тіло і вважається, що у ньому найлегше переносити спеку.

4.Щоб не спричинити засліплення водія зустрічного автомобіля.

5.Для кращого відбивання променів.

6.Білі смуги видно здалеку в хмарну погоду й у сутінках, а чорні - в сонячну.

7.Розсіювання світла дрібними частинками тим інтенсивніше, чим коротша довжина світлової хвилі. Тому крізь туман найкраще проходить червоне світло. В зв’язку з цим протитуманні фари повинні були б бути червоними, але червоне світло використовують для сигналів небезпеки. Якби ці сигнали освітлювались червоним світлом, то вони були б невидимі. Отже після червоних найгірше розсіюються жовті промені.

8.Посипати лід чимось чорним, щоб лід краще поглинав тепло.

10.Голубий колір гаджета впливає на важливі молекули в сітківці ока, які під його впливом перетворюються у вбивць живих клітин. Зір псується.

11.Короткозора людина у воді стає людиною з нормальним зором або й далекозорою, оскільки показник заломлення води вищий за показник заломлення повітря і наближено дорівнює показнику заломлення речовини ока.

12.Краплі води, потрапляючи на листя рослин сильніше притягують сонце. Місця попадання води вигорають сильніше. Крім того вода випаровується швидше.

13.Світло, падаючи на такі фари у вигляді призми (рифлене) відбивається, що дозволяє водію бачити машину попереду.

14.Побілка покликана захистити дерева від сонячних опіків, які можливі при перших яскравих сонячних променях.

15.Парниковий ефект - явище в атмосфері Землі та інших планет, при якому енергія сонячних променів, відбиваючись від поверхні, не може повернутися у космос, оскільки затримується молекулами різних газів, що призводить до підвищення температури поверхні.

16.З метою камуфляжу, щоб їх важче було побачити на землі чи в повітрі.

17.Промені Сонця, яке ще перебуває за горизонтом, відбиваються і розсіюються верхніми шарами атмосфери.

18.Вода великою мірою поглинає інфрачервоні й червоні промені, пропускаючи краще короткохвильову частину спектра.

19.Ні. Сонце сходить внаслідок обертання Землі навколо власної осі в постійно освітленому просторі. Тому ми починаємо бачити Сонце одночасно з його геометричною появою над горизонтом. Якщо врахувати атмосферну рефракцію, то навіть трохи раніше.

20.У посудині з чорними стінками.

Розділ 4. Електричні та електромагнітні явища

1.Щоб зручніше працювати з гвинтами та шурупами у важкодоступних місцях та у випадках дуже малих їх розмірів.

2.У дверцятах холодильників, тумбочок, шаф. Щоб тісніше прилягали і не відкривались.

3.Тому що тепловіддача спіралі при цьому значно зменшується, що приводить до перегріву її і згорання.

4.Бензовоз потрібно розрядити, щоб не виникла іскра.

5.У момент вмикання електроплитки її спіраль має малий опір, тому струм в мережі збільшується, а це веде до зростання спаду напруги на підвісних проводах, тобто напруга спадає на вводі в кімнату і яскравість лампочок зменшується. Збільшення яскравості лампочок часом пов’язане із зростанням опору спіралі плитки з її розжаренням. Внаслідок цього спад напруги на підвідних провідниках дещо зменшується.

6.Лампа розжарення - низька ціна і висока передача кольору. Недолік - 95% виробленої енергії перетворюється в тепло і лише 5% -в світло.

Люмінесцентна лампа - відмінна світловіддача і демократична вартість. Недолік - наявність ртуті. Перевага-вища енергоефективність

7.Гумові прокладки перешкоджають випаровуванню бензину, а також для захисту від статичної електрики.

8.При роботі затупленим інструментом збільшується опір і робота проти сил  тертя. Тому збільшується електрична спожита потужність.

9.Магніт не притягує неметалеві предмети (скло), не всі металеві (алюміній), але добре притягує феромагнетики. Поверхня людського ока, вкрита склистою рідиною не заважає дії магніту.

10.Для зменшення витрат електроенергії.

11.Для зменшення витрат електричної енергії в лініях електропередач напругу збільшують до сотень тисяч, а в місцях споживання електроенергії напругу зменшують до необхідних значень.

12.Зміниться, бо вони мають різні питомі опори, а отже і різне споживання струму.

13.В електропоїздах працює система «двигун-генератор». Використовується для регулювання швидкості двигуна постійного струму. Поїзд додатково оснащений суперконденсатором, який накопичує енергію, отриману при електродинамічному гальмуванні, а потім з її допомогою надає поїзду додаткову силу тяги при прискоренні.

14.Нагрівання відбувається внаслідок великого опору, що виникає при поганому контакті між штирками штепсельної вилки і гніздами розетки. Це спостерігається і при перевантаженні розетки і вилки, розрахованих на певний струм.

15.В режимі очікування також споживається електрична енергія.

16.Взимку і вночі шар іоносфери, який поглинає радіохвилі, розміщений на більшій висоті, повітря іонізоване слабше. Влітку і вдень іоносфера опускається нижче і інтенсивніше поглинає радіохвилі. Найбільше така різниця помітна для довгих і середніх хвиль, а короткі хвилі заломлюються і відбиваються іоносферою.

17.Розташувати магнітну стрілку над проводом і за напрямом магнітного поля за правилом свердлика  визначити напрямок струму в проводі.

18.За великої вологості повітря стає провідником, що негативно впливає на роботу електричних пристроїв.

19.Щоб заощадити використану енергію, а відповідно і гроші, потрібно звичайні лампочки замінити на енергозберігаючі, не перевантажувати холодильник, зменшити час роботи бойлера, телевізора та ін.

20.Не можна. Лампи заповнені парами ртуті, які при пошкодженні вийдуть назовні, а це дуже небезпечно для живих організмів.

 

Використані джерела

1.   Іваненко А. Ф. Експериментальні та якісні задачі з фізики: Посібник для вчителів – Київ: Рад. шк., 1987. – 144 с.

2.   Новак О. Ф. Збірник теоретичних задач і запитань з фізики: Посібник для вчителів та учнів – Рівне: Кабінет редакційно-видавничої діяльності і друкованої пропаганди передового педагогічного досвіду Рівненського інституту підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, 1996.

3.   Волкова К. А. Збірник задач з фізики для середньої школи – Київ: Рад. шк., 1948.

4.   Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізика. 

7-9 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.-32 с.

5.   Фізика: Дит.енцикл.:/Авт.-упоряд. О.А.Леонович. – К.: Школа, 2002.-432с.: іл.- (Я пізнаю світ).

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
2082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку