Збірник завдань
з української мови на літературному матеріалі
для 6 класу
Повторення
А в Кривого Танця
Та не виведу Кінця,
Треба Його та виводити,
Кінця, Ладу ізнаходити.
Треба ж Його вести,
Як віночок плести;
Веду, веду та не виведу,
Плету, плету та не виплету.
Ой Вінку ж мій, Вінку,
Хрещатий Барвінку,
Ой я ж Тебе плела
Ще учора звечора,
Повісила тебе
На Золотім кілочку,
На Золотім кілочку,
На Шовковім Шнурочку.
Добрий вечір тобі, пане господарю! Радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
Застеляйте столи, та все килимами, радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
Та кладіть калачі з ярої пшениці, радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
Бо прийдуть до тебе три празники в гості, радуйся!
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
3.Знайти і записати речення із звертаннями з пісні «Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку!»
Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку!
А я тебе плела вчора до вечора.
Виси, мій віночку, на злотім кілочку,
На злотім кілочку, шовковім шнурочку.
А матінка взяла, миленькому дала.
Якби була знала, ще б кращего вбрала,
Злотом взолотила, м’ятою обвила.
4.Із статті «Жниварські пісні» виписати 5 простих речень, визначити в них граматичну основу – головні члени речення.
5.Із статті «Пісні зимового циклу» виписати 5 простих речень, визначити в них граматичну основу – головні члени речення.
6.Із статті «Жниварські пісні» виписати прості речення з однорідними членами речення, підкресліть їх.
7. Із статті «Пісні зимового циклу» виписати прості речення з однорідними членами речення, підкресліть їх.
8. Із статті «Жниварські пісні» виписати 5 складних речень, підкресліть в них граматичні основи.
9. Із статті «Пісні зимового циклу» виписати 5 складних речень, підкресліть в них граматичні основи.
10. Із твору В.Винниченка «Федько-халамидник» виписати будь-який діалог. Прокоментувати розділові знаки в ньому.
11. Із твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» виписати будь-який діалог. Прокоментувати розділові знаки в ньому.
12. Із твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» виписати речення з прямою мовою. Прокоментувати розділові знаки при ній.
13. Із твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» виписати будь-який діалог. Прокоментувати розділові знаки в ньому.
14. Із твору Лесі Ворониної «Таємне Товариство Боягузів» виписати будь-який діалог. Прокоментувати розділові знаки в ньому.
15. З байки Л.Глібова «Муха і Бджола» виписати будь-який діалог. Прокоментувати розділові знаки в ньому.
16. З гуморески С.Руданського «Гуменний» виписати 5 речень з прямою мовою. Прокоментувати розділові знаки.
17. З творів С.Руданського «Запорожці у короля», «Свиня свинею» виписати 5 речень з прямою мовою. Прокоментувати розділові знаки.
Лексикологія
1.Знайти і виписати власне українську лексику
Маяло житечко, маяло,
Як у полі стояло,
А тепер не буде маяти,
А буде в стодолі лежати.
До межі, женчики, до межі,
Бо мої пиріжечки у діжі.
До краю, женчики, до краю,
То я вам пиріжечка покраю.
Котився віночок по полю,
Просився у женчиків додому:
— Возьміте мене, женчики, з собою
Та занесіть мене до господаря в стодолу,
Бо я вже в чистім полі набувся,
Буйного вітречку начувся,
Од ясного сонечка нагрівся,
А дрібного дощику напився;
Нехай же я у стодолі одпочину,
Поки вивезуть знову на ниву.
2.Знайти і виписати діалектні слова із народної пісні «Ой кувала зозуленька»
Ой кувала зозуленька
В лісі на горісі,
Шануй мене, мій миленький,
Як ластівку в стрісі.
Як мя не меш шанувати –
Не будеш мя мати.
Бо ж я тобі не наймичка
У полі орати.
Бо я ж тобі не наймичка.
Але ж я газдиня.
Куди підеш, звідти прийдеш,
Хата не пустиня.
Ой кувала зозуленька
У полі, у полі.
Краще мати жінку гарну,
Ніж сто моргів поля.
Бо у полі наробишся,
Врожаю не буде,
А як маєш файну жінку –
Підеш межи люди.
3.Знайти застарілу лексику, визначити архаїзми, історизми.
В давніх літописах наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.
Мономах, князь Володимир,
Взяв його під час походу
З ясирем в полон і потім
При собі лишив за вроду.
Оточив його почотом
І розкошами догідно —
І жилось тому хлоп'яті
І безпечно, і вигідно.
Кличе він гудця до себе
І таку держить промову,
Що мов кров'ю з його серця
Слово точиться по слову…
4.Знайти слова іншомовного походження в реченнях твору Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»
Після літніх канікул я побачив Кактуса й просто остовпів. А тепер він став схожий на гібрид жирафи з орангутангом. Ось що відчувають альпіністи, потрапивши під гірську лавину. А почав виходити з дому, як шпигуни у старих фільмах. Я відчув, що втягаю голову в плечі, як черепаха, яка помітила небезпеку й намагається сховатися у панцир.
5.Знайти професійні слова, визначте, до якої професії належать.
Бабусю, а що то за дивовижний засіб від переляку? Я винайшла універсальні ліки від переляку – вони блокують вірус страху. Це спеціальний сорт квітів, пилок яких знищує отруту…Бабуся розповіла про свій чудовий винахід так буденно. Хіба це не я наказав синьомордам забиратися з нашої планети? Хіба не я мандрував на часольоті?.. (Леся Воронина «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»)
Фразеологія
1.Знайти і виписати фразеологізми.
1.Вилазь зараз же! Бо такого втру маку – тиждень чухатимешся! 2. Причепилось оте «Ява» до нього, як реп`ях до собачого хвоста. 3. А взагалі характер у Яви ого-го! Сталь, а не характер! 4. Таких на мільйон лише один буває. 5. Ми з тобою, Павлушо, хлопці неабиякі. 6. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на травневі свята. 7. Я люблю гокати у колодязь: таке «го» виходить – аж у вухах лящить. (з твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»).
Словотвір
1.Подумайте, від яких слів утворились подані слова, запишіть через риску.
Велосипедист, подальший (план), добридень, зустріч, захопитися, захоплено, Василева, закам`яніти, Прибалтика. (Лексика з твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»)
2.Подумайте, яким способом утворені наступні слова.
Пробелькотіти, по-твоєму, весело, краєзнавчий, колекціонер, передумав, кореневище, чудовисько, неправда, вилазити. (Лексика з твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»)
3.Утворіть нові слова від поданих та подумайте, яким способом ви утворили.
Тихо, книга, онука, пробувати, три роки, до дім, дарувати, готувати, здоровий, дивуватися, ранок. (Лексика з твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»)
4.Подумайте, від яких слів утворились подані слова, запишіть через риску.
Довжелезний, будмайданчик, мимоволі, кумкання, травинка, неймовірні, найбільний, синьопикий, ТТБ, передавати. (Лексика з твору Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»)
5.Подумайте, яким способом утворені наступні слова.
Прибувати, снодійне, спокійнісінький, бабусин, спортивний, ТТБ, промайнути, синьомордик, автострада, фізкультура. (Лексика з твору Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»).
6.Утворіть нові слова від поданих та подумайте, яким способом ви утворили.
Просити, час летить, син, безпека, Єгипет, одна і єдина, головний, часто, гадати, отрута, секрет, весь світ. (Лексика з твору Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»).
7.Подумайте, яким способом утворені наступні слова.
Приїзд, довгенько, Бурмилова (хата), кукурудзяне, шурхотіння, наступав, нічого, забруднитися, кілометр, пообідати. (Лексика з твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»).
8.Утворіть нові слова від поданих та подумайте, яким способом ви утворили.
Село, ходити, швидко, йшли, думали, дряпати, хуліган, малий, голуб. (Лексика з твору В.Нестайка «Тореадори з Васюківки»).
Морфологія
Іменник
1.Із твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» знайти і виписати іменники, що позначають власну назву та 7-8 – загальної.
2.Із вірша С.Чернілевського «Забула внучка в баби черевички» знайти і виписати іменники, що позначають конкретне поняття і абстрактне.
3.Із віршів «Жар-птиця» та «Підкова» Ірини Жиленко виписати іменники спільного роду та навести кілька своїх прикладів.
4.Знайти і виписати збірні іменники.
1.Колись пастушок, переплигуючи зі скелі на скелю за козою, посковзнувся й упав у глибочезне провалля. 2. Пастушок підійшов до найближчого чоловіка, що порпався з кельмою серед купи каміння. 3. Врешті вже зовсім зневірившися, що хтось дасть йому тут бодай окрайчик хліба. 4. У великих водах, що існують від віків, серед табунів мовчазної риби, у шанованих риб`ячою громадою батьків народилася балакуща риба. 5. Тому вся рибна громада після ще глибшої мовчанки…ухвалила безслівний присуд… 6. Балакуща риба саме гналася за виводком оселедців…7. Там її поставили на ноги, вручивши листок, де було намальовано, що їй заборонено користуватися водний царством. 8. Спочатку вона трохи побоювалася оточення. (З творів Е.Андрієвської).
5.Зі стор. 80 оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник» виписати у три стовпчики: іменники, що вживаються лише в однині, лише в множині та ті, що міняють число.
6.Зі стор. 82 оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник» виписати у два стовпчики: іменники І і ІІ відміни.
7.Віднайти іменники ІІІ відміни, визначити їх відмінок.
1. Досить було залишити наші колясочки поруч, як ми відразу ж намагалися видерти одне в одного іграшки й билися пляшечками з молочною сумішшю. 2. Не знаю, з чого почалася наша ворожнеча, але скільки себе пам`ятаю, кожна наша зустріч закінчувалася якщо не бійкою, то штурханами. 3. Ми, на відміну від вашої примітивної мови, володіємо досконалим мистецтвом передавати думки на відстані. 4. Та у відповідь тато серйозно проказав: «Що ж, цілком можливо, що ця машина універсальна». 5. Річ у тім, що сім тисяч років тому Земля вже зазнала нашестя блакитних жаб. (Леся Воронина «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»)
8.Випишіть усі форми кличного відмінка з повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9» у два стовпчики: правильний та помилковий варіанти через риску.
9.Віднайдіть і випишіть складні іменники.
1.Цей пилок робить синьомордів безпорадними. 2. «Люди стануть нашими рабами й працюватимуть на мушиних фермах – вирощуватимуть комах-бройлерів». 3. Хіба не я мандрував на часольоті й ледве втік від навіснілого ватажка блакитних жаб? 4. Проти отруту від цієї жахливої епідемії винайшла наша бабуся… 5. Батьки перезирнулися, а тоді схопили мене в обійми і тихенько, щоб не чули хижі чужопланетяни, крикнули: «Врятовані!». 6. Ось ще секунду тому я був в українському селі, а тепер мій автомобільчик стояв на вершечку височенної усипальниці фараонів. 7. Політ крізь часопростір дивовижний. 8. Схожий свисток має наш вчитель фізкультури. 9. Ми мчали автострадою з неймовірною швидкістю. (Леся Воронина «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку N9»).
Прикметник
1.З твору В.Винниченка «Федько-халамидник» виписати у два стовпчика якісні і відносні прикметники.
2.З твору В.Винниченка «Федько-халамидник» випишіть власні назви (імена хлопців, їх 6). Утворіть від них присвійні прикметники.
3.З яких якісних прикметників твору В.Винниченка «Федько-халамидник», стор.84, не можна утворити ступінь порівняння. Випишіть їх.
4. З вірша Лесі Українки «Мрії» (1-ий стовпчик) випишіть прикметники повної нестягненої форми.
5.З вірша Лесі Українки «Співець» випишіть прикметники повної нестягненої форми.
6.З вірша Лесі Українки «Співець» випишіть 5 якісних прикметників й утворіть різні форми вищого і найвищого ступенів порівняння.
7.З вірша Ірини Жиленко «Гном у буфеті» випишіть 5 якісних прикметників й утворіть різні форми вищого і найвищого ступенів порівняння.
8.Випишіть прикметники, що мають ступінь порівняння, визначте форму і ступінь порівняння.
1. Ми з вами, зокрема, будемо вивчати ботаніку, а згодом і зоологію, перейдемо до глибшого розуміння світу, що оточує вас. 2. Щоб продовжити добру традицію наших старших класів, вам треба за літо зібрати колекцію комах. 3. Така колекція має бути більшою і кращою. 4. Швидше б ми його побачили, а то прив`язані до цього куреня, як та курка до дерева. 5. Так, я був готовий, здавалося, стріти в нашому озері що завгодно, але те, що я побачив, перевершило найхимернішу уяву. (З твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»)
9.З повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» другий абзац, виписати 5-7 прикметників, визначити їх розряд, групу.
10.З повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» третій абзац, виписати 5-7 прикметників, визначити їх розряд, групу, відмінок.
11.З біографічних відомостей про Я.Стельмаха виписати 5-7 прикметників, визначити їх рід, число, відмінок.
12. З повісті Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» виписати 5-7 прикметників, визначити їх рід, число, відмінок.
13.Визначити спосіб творення прикметників.
Василева, жовтогарячий, краєзнавчий, маленька, гостренні, незвичайне, загадковий, здоровенний, воронячих, береговий, неголосний, найхимерніша. (З твору Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»)
14.Утворити прикметники за допомогою суфіксів –есеньн-, -еньк- або -ісіньк-. Який це буде спосіб творення?
Глибокий, великий, вузький, довгий, близький, кволий, низький, справжній, звичайний. (З «Казки про яян» Е.Андрієвської).
Числівник
1.Із біографії Степана Руданського випишіть числівники, записавши їх словами. Визначити їх розряд, вид за будовою, відмінок.
2.Із біографії Лесі Українки випишіть числівники, записавши їх словами. Визначити їх розряд, вид за будовою, відмінок.
3.Випишіть числівники із статті про Миколу Вороного. А)Утворіть від них кількісні числівники. Б) Які з них прості, які складені?
4. З 14 розділу повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» є числівники. Знайдіть і випишіть їх, визначте їх розряд і будову.
5. З 24 розділу повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» є числівники. Знайдіть і випишіть їх, визначте їх розряд і будову.
6. У 26 розділі повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» є число. Запишіть його як числівник, визначте розряд, будову, відмінок.
7. З 26-ого розділу повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» випишіть числівники (їх 6), визначте розряд і відмінок.
Займенник
1.Із гуморески «Щука» Леоніда Глібова виписати займенники у стовпчик, визначити їх розряд і відмінок.
2.Із гуморески «Жаба і віл» Леоніда Глібова виписати займенники у стовпчик, визначити їх розряд і відмінок.
3.Із гуморески «Муха і бджола» Леоніда Глібова виписати займенники у стовпчик, визначити їх розряд і відмінок.
4.Із повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» випишіть означальні займенники, визначте їх відмінок.
5.Із повісті В.Нестайка «Тореадори з Васюківки» випишіть 9 особових займенники, визначте їх відмінок.
6.Із «Казки про яян» Емми Андрієвської випишіть займенники, визначте їх розряд, відмінок.
7.Із повісті Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» випишіть займенники, визначте їх розряд і відмінок.
8. Із повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку N9» випишіть вказівні й неозначені займенники, визначте їх відмінок.
9. Із повісті Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» випишіть займенники, крім особових, визначте їх розряд і відмінок.
10. Із повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку N9» випишіть займенники, крім особових, визначте їх розряд і відмінок.