Тема: Здоров'я природи -здоров'я людини. Збереження природи.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загально мовленнєві вміння і навички:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна: співпрацює в групі
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- знає і визначає види діяльності людини у природі;
Середній рівень:
Достатній рівень:
- відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання;
Високий рівень:
- презентує творче завдання;
- оцінює власний вклад у збереження природи
План уроку
( Додаток 1)
(Додаток 5).
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
1. Привітання вчителя
- Десь за плечима залишилося літо,з його чарівною красою,з його великою кількістю світла і тепла, з зеленою ніжною листвою. І ось ми знову в школі, пролунав перший дзвоник, перший урок уже в 2 класі.
За літо ви всі підросли, стали старшими на рік, гарно відпочили. Я рада вітати вас у нашому класі з початком нового навчального року. Бажаю кожному підкорити нові вершини знань, зустріти надійних друзів та досягти омріяної мети!
Ви за літо засумували за своїми однокласниками, сьогодні ви прийшли до класу переповнені гарних спогадів, з нетерпінням хочете поділитися враженнями з однокласниками, а ще, думаю, хочете поділитися гарними емоціями однин з одним. Давайте привітаємо один одного з початком нового навчального року
Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає природа. Вона завжди чарує і чарувала, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю, не з чим незрівнянна природа рідного краю.
Слайд 2
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніший завжди поміж них
Ті, що квітнуть у Рідному Краю.
Є багато пташок голосних,
Любі – милі нам співи пташині.
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у Рідній Країні.
Сьогодні ми будемо говорити про красу навколишнього довкілля. Про його невичерпні багатства , про їх охорону та розумне використання.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Слово вчителя.
Всі ми живемо серед чарівного Довкілля. Поруч із нами живуть рослини і тварини. Всі прийшли на Землю, щоб жити, радіти. Всі хочуть щастя на Землі. І від вчинків кожного залежить і його щастя, і немає на Землі нічого ціннішого, ніж життя.
На нашій планеті, могутній, великій, і водночас – крихітній та тендітній, ми всі залежимо один від одного.
Земля – наш спільний дім. А в хорошому домі завжди повинен бути порядок. Ми прийшли на Землю, щоб оберігати її багатства і бути щасливими.
Додаток 1
- Пригадайте, що дає людині природа і запишіть у вигляді «павутинки»:
Слайд
Їжу (рослинну,
тваринну)
Середовище Будматеріали
для відпочинку для житла
Що дає людині природа
Ліки Воду
(лікарські рослини)
Світло і тепло
Сировину
для одягу, взуття
Додаток 2
- Перегляньте інсценізацію і визначте основну думку нашого уроку. (Інсценізація підготована заздалегідь).
«Продавець і покупці»
Виходить продавець: на грудях висить лоток з парасольками, пляшки з написом „Жива вода”, „Чисте повітря”.
Продавець. Загрозлива екологічна ситуація сталася в нашому селі. Повітря і вода забруднені. Хто хоче вберегти своє життя, купуйте „Чисту воду, „Чисте повітря”. Вода без ртуті, свинцю. Люди! Терміново купуйте, остання чиста вода в пляшках на Землі. Купуйте парасольки від „масних” і „кислотних” дощів. Тільки в нас цілюще повітря і чиста вода!
Перший покупець (здивовано до друзів). Що він говорить?! Парасольки від „масних” та „кислотних дощів”, „Чисте повітря”, „Жива вода”?
Продавець. Саме так. Це останні експонати і тільки в мене. Спішіть купити їх.
Другий покупець. Навіщо воно нам потрібне? Це що - бабусині казки?
Продавець (сумно). Ні, молоді люди, це не бабусині казки. Ще трохи і на Землі не залишиться ні краплини чистої води, а за один подих повітря ми заплатимо життям.
Третій покупець. Ти що, смієшся з нас? Яка брехня!
Четвертий покупець. Він, мабуть, з глузду з’їхав. „Кислотні дощі”, „Чисте повітря”. Та дихай, скільки хочеш, і води пий, скільки потрібно, – і все безкоштовно.
П’ятий покупець. Та це шахрай! Що ви не бачите? Ходімо, немає про що з ним розмовляти. На наш вік всього вистачить, а після нас хоч і потоп.
Продавець. Люди, невже вам не страшно? Подивіться на небо, яке воно сіре, аж чорне. І хмари пливуть низько, низько над землею.
(Чути гуркіт грому. Продавець розкриває парасольку.)
Продавець. Ось бачите, іде кислотний дощ. Швидше, швидше беріть парасольки. Це страшний дощ, після нього все живе зникає на Землі.
Шостий покупець. Мені страшно. Це що ж виходить: пташку, звіра, квітку я побачу тільки на картинці чи в музеї?!
Сьомий покупець. Це несправедливо. Я люблю купатися. Як я житиму без річки, дощику?
(Діти парасольками роблять веселку.)
Продавець. Наша планета більше не витримає такого відношення до природи, якщо ми не візьмемося за розум зараз.
Додаток 3- 4
У ході бесіди педагог з’ясовує, що діти знають про небезпечне втручання людини в природу. Доповнює їхні знання інформацією.
ІІІ. Робота зі схемою «Що наносить шкоду природі»
Слайд
IV. Конкурс «Звернення довкілля до людей».
Інформаційна довідка
Людина тісно пов’язана з навколишнім середовищем. Але з тих пір, як з’явилося багато машин і механізмів, небезпечне втручання людини в природу різко посилилося. Це може спричинити глобальну катастрофу. Природа. як поранений птах, кричить, прохає людей допомогти їй.
- На орних землях усе частіше будуються міста й заводи.
- Щодня від автомобілів у повітря надходить 800 тис. т оксиду карбону (вуглецю), 1 тис. т свинцю. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні для людини.
- Відбувається забруднення стічними водами з промислових і комунальних підприємств великих і малих річок, озер, прибережних морських вод. Щороку у ріки, озера, моря скидається до 6 кубометрів забрудненої води, а це - шкідливі речовини Є на землі українській криниці, стежки до яких поросли бур’янами, замулюються в них віконця – джерельця, ніхто не бере з них воду. Обходить їх стороною і людина, і тварина.
-- Слайд
- 26 квітня 1986 р. сталося лихо - аварія на Чорнобильській атомній станції. Радіація омертвила землю, ліс, воду, створивши територію, що отримала сумну й тривожну назву – Чорнобильська зона. Люди змушені були залишити свої домівки й усе, що в них було, та переїхати жити в інші місця.
Слайд
- Ліси зникають з величезною швидкістю. Щороку вони горять в Європі, Азії, Африці. Тайфуни і повені знищують поля, сади, ліси та їх мешканців.
Слайд
Слайд
- В атмосферу щорічно викидається понад 120 млн. т вугільного пилу, близько 300 млн. т промислового та побутового аерозолю (викиди автомобілів, літаків, телевізорів, заводів). У разі спалювання 1 т вугілля витрачається річна норма кисню для дихання десяти осіб. Щорічно на Землі спалюється 8,5 млрд т умовного палива. За 150–160 років кількість вільного кисню може стати критичною для людини.
Слайд
- Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, а наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.
- На території України забруднено 5 млн. га землі. 7,4 тис. км2 площі України займають території стихійного лиха. У 78 містах України забруднене повітря перевищує допустимі норми у 60 разів.
- За підрахунками вчених, за три з половиною століття із планети безповоротно щезли 46 видів ссавців і 94 види птахів. Протягом ХХ ст. у світі втрачено 20 % видової різноманітності живих істот.
Слайд
У 60–70-х роках, коли активізувався науково-технічний прогрес у промисловості, найбільш показовим щодо загального стану довкілля був стан річок і водойм. На той час навіть великі річки Європи, такі, як Рейн та Одер, повністю втратили біоту та перетворилися на велетенські стічні канали.
- Кожної години на нашій планеті: 1700 ар землі перетворюється на пустелю; знищується 3 тис. ар тропічних лісів; близько 2 тис. дітей помирають від голоду; 55 осіб гинуть від отруєння пестицидами; 1 тис. осіб вмирає від отруєння водою; п’ять-шість видів тваринного чи рослинного світу зникають; 2 тис. т кислотних дощів випадає в Північній півкулі.
ВІДЕО «Вплив людини на навколишнє середовище»
Y. Робота в групах.
- Якщо уважно подивитися навколо себе, можна помітити безліч випадків недбайливого і байдужого ставлення людей до природи.
На хвилинку уявіть собі, що звірі, птахи, дерева, квіти звернулися до людей із побажаннями. Як ви думаєте, про що б вони просили людей?
(Кожна група учнів отримує певне завдання, яке необхідно обговорити, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити певні висновки)
А) По – господарські вирубуйте посадки та лісові масиви. На вирубані ділянки насаджуйте нові деревця!
Б) Прочищайте частіше джерела та дно річок від каміння та піску – вода буде чистою та цілющою!
В) Підкормлюйте нас в осінній період та взимку, бо ми дуже голодні: нашу їжу замело снігом.
Г) Не виривайте нас із коренем цілими ділянками, а залишайте на цьому місці наших представників, щоб ми не зникли з лиця Землі.
(учні разом з учителем розбирають прохання і звернення від природи і разом дають правильні відповіді та роблять висновки).
Слайд
«Брудні» злочини проти здоров`я планети Земля:
- Викинутий папір лежить в землі 3 роки;
- Жувальна гумка – 5 років;
- Пластикова пляшка – 500 років;
- Поліетиленовий пакет – 200 років;
- Скло – 1000 років.
- Кожна людина щороку викидає більше 350 кг відходів;
Погіршення екологічної ситуації на планеті згубно впливає на здоров’я населення. Багато захворювань є наслідками екологічних катастроф, у тому числі найбільшої – аварії на ЧАЕС.
YІ. Практична робота.
Вивчаємо довкілля своєї місцевості. Робота в парах.
«Впізнай за смаком». (Дітям роздаються шматочки їстівних плодів дерев та кущів. Потрібно за смаком визначити, як називається дерево чи кущ плоду і знайти в наборі їх листочки. Зазначити лікарські та цілющі властивості деяких рослин).
Слово вчителя.
До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення. В одному томі книги зібрані відомості про рослинний світ, а в другому – про тваринний. Кожен куточок рідної землі - неповторний. Збережемо його незрівнянну красу! Слайд
YІІ. Екологічний іспит
Що б ви робили, якби побачили…
… пташеня, яке випало з гнізда?
Слайди
… хлопчика, який руйнує пташині гнізда?
… хлопчика з рогаткою в руках?
… пташку з перебитим крилом?
… цуценя, кошеня. Яке прибилося до двору?
… на вашій вулиці живуть самотні старенькі дідусь і бабуся?
YІІІ. Вправа «Незакінчене речення.»
1). Коли я торкаюсь чистої, прозорої води, то відчуваю...
2). Ясне тепле сонечко нагадує мені...
3). Море хвилюється і піниться, як...
4). Дощові краплі на склі, наче...
5). Хмарки сьогодні такі ніжні, наче...
6). Я йду босоніж по землі, і мені здається, що мої ноги...
7). Я торкаюсь крапельок роси на квітах і відчуваю, як...
8). Коли я дивлюся на могутнє кремезне дерево, мені здається, ніби...
Додаток 5
ІХ. Ігрова ситуація «Вчимося любити природу» на розпізнавання учнями дій людини, які шкодять довкіллю або сприяють його збереженню
Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.
- Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.
- Жінка саджає біля будинку дерева.
- Чоловік кинув недопалок на землю.
- Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.
- Водій миє машину на березі ріки.
- Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
- Діти вішають на дерева шпаківні.
- Після відпочинку в лісі туристи зібрали і закопали сміття.
- Хлопчик б’є пляшки.
Х. Робота в групах. Додаток 6
Група 1
- Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?
- Прочитайте тривожне звернення повітря до людини. Дайте відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.
Група 2
- Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?
- Прочитайте тривожне звернення води до людини. Дайте відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйт
Група 3
- Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?
- Прочитайте тривожне звернення землі до людини. Дайте відповідь на подане запитання.
Свою відповідь аргументуйте.
Група 4
- Розгляньте ілюстрацію. Яку шкоду довкіллю спричинила діяльність людини?
- Прочитайте тривожне звернення рослин і тварин до людини. Дайте відповідь на подане запитання. Свою відповідь аргументуйте.
Вчитель:
Діти! А тепер, перед тим як підвести підсумки я прочитаю вам звернення планети Земля.
Прислухайтеся до мене. Я- Земля!
Я в біді! Я не в силах виправити все зло, яке робить людина. Я не в силах врятувати гинучих звірів і птахів, очистити від диму і гару повітря ... Я не можу знищити стільки сміття, скільки розкидала на Землі людина. Тільки ви, діти, можете врятувати мене. Давайте з вами складемо правила за якими будемо жити в навколишньому світі.
(Діти прикріплюють навколо планети метеликів, проговорюючи правила)
ХІ. Рефлексія. Підсумок.
- До чого прагнули на уроці? Чи задоволені своєю участю?
-Хто чого навчився?
- Діти, до якого висновку ми прийшли?
Давай будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
І ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку.
А як ти? Давай будемо природу берегти!
Слайд. Учень:
Зупинися, людино, на мить…
і відчуй, як планеті болить.
Як із серця крик вирина —
зупинися, земля в нас одна!
Як у серці тліє любов,
щоб колись розгорітися знов.
Зупинися. Людино на мить… і відчуй.
Як планеті болить..
Метод « Мікрофон»
- Відтепер я буду…
Брагинівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Здоров'я природи -здоров'я людини. Збереження природи
(Екологічний урок у 2 класі)
А.Г.Паливода,
вчитель початкових класів