Здоров'язберігаючі технології на уроках фізичної культури

Про матеріал

Мета та завдання досвіду:

- Робота над формуванням здоров'язберігаючої компетентності учнів;

- Розвиток в учнів основних фізичних якостей та рухових здібностей;

- Формування учнями життєво важливих рухових навичок та вмінь;

- Виховання в учнів інтересу і звички до занять фізичними вправами;

- Формування свідомої індивідуальної установки в учнів на необхідність розвивати свої фізичні якості та рухові здібності.

Перегляд файлу

 

 

 

 

ТЕМА ДОСВІДУ:

«Здоров'язберігаючі технології на уроках

фізичної культури  »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель фізичної культури Берецької ЗОШ І-ІІІ ст.

Струков Григорій Петрович вища кваліфікаційна категорія,старший вчитель, стаж роботи 28 років

.

 

 

Адреса досвіду:

 

 Берецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Первомайської державної адміністрації Харківської області.

 

 

Мета та завдання досвіду:

 

- Робота над формуванням здоров'язберігаючої компетентності учнів;

- Розвиток в учнів основних фізичних якостей та рухових здібностей;

- Формування учнями життєво важливих рухових навичок та вмінь;

- Виховання в учнів інтересу і звички до занять фізичними вправами;

- Формування свідомої індивідуальної установки в учнів на необхідність розвивати свої фізичні якості та рухові здібності.

 

 

 

Наукова основа досвіду:

 

Організація навчально – виховного процесу з урахуванням сучасних досягнень науки, педагогічної, спортивної теорії та практики використання досліджень передових педагогічних працівників області, країни.

 

Актуальність досвіду:

 

Спирається на сучасні досягнення, спрямовані на впровадження інтерактивних технологій, сприяє самореалізації кожного учня, забезпечує досягнення ними  основної мети: «Спорт протягом життя»

Новизна :

 

Поряд з традиційними формами навчання учнів практикуються нові форми роботи, які допомагають дітям досягти кращих результатів.

 

Умови ефективного функціонування:

  • Координація діяльності учнів в урочний та позаурочний час;
  • Глибоке знання розділів програми, систематичність роботи з даної теми;
  • Проведення спортивно –масових заходів.

 

 

 

 

 

 

Можливості творчого використання:

 

Сформувати в учнів позитивне ставлення до уроків фізичної культури та спорту, яке зберігається протягом усього життя;

Залучення учнів до занять у спортивних секціях.

 

Напрямки подальшого удосконалення та розвитку:

 

Сприяти виявленню та розвитку спортивно –обдарованих дітей;

Відкриття профільних класів,

Профорієнтаційна робота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Фізична культура – складова частина загальної культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних,  морально – вольових та інтелектуальних здібностей з метою гармонійного формування її особистості та розвитку активної життєдіяльності. Уроки фізичної культури  спрямовані на вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань.

Мій обов’язок як вчителя фізичного виховання за допомогою усіх форм навчальної урочної та позакласної роботи закласти фундамент фізичної культури та вказати учням шляхи оволодіння необхідними знаннями, навичками, вміннями. Розвивати їх фізичні якості, які потрібні для зміцнення здоров'я; забезпечення здорового способу життя, активної праці, а юнакам – підготовки до служби у збройних силах України..

Тільки при додержанні наукового підходу до фізичного виховання стає дійовим засобом збереження та закріплення здоров'я дітей, поліпшення їх фізичного розвитку.

Багаторічний процес фізичного виховання та спортивного тренування не можна виявити без пізнання фізіологічних основ рухової діяльності організму, глибокого пізнання механізму, який лежить в основі вікових змін, допоможе уникнути помилок у педагогічній діяльності, підборі та дозуванні фізичних вправ.

Процес виконання фізичних вправ впливає не тільки на фізичну, але й духовну сферу учнів, їх емоції, волю, моральні якості. Внаслідок чого відбуваються сприятливі умови для вирішення виховних задач.

Найбільш бурхливий розвиток дітей припадає на дошкільний та шкільний вік і продовжується протягом всього періоду навчання в школі.

Фізичний розвиток підпорядкований об’єктивним біологічним закономірностям. Найбільш важливим із цих законів є закон єдності  розвитку організму і оточення.

Щодо учнів, слід враховувати умови навчання, праці і самостійної роботи, організацію дозвілля. Все це впливає на фізичний розвиток дітей.

Передумовою фізичного розвитку є природні задатки дитини. Ці задатки спадкові, тому високих результатів може досягти не кожен учень, але кожен учень, якого навчають, може добре розвинути себе фізично за умови сумлінних, систематичних, цілеспрямованих занять.

 Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:

сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);

оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);

повноцінний та раціонально організований руховий режим.

Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.

Сутність здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і навчання, які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я і проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної “вартості”, поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (О. Ващенко):

  • здоров’язберігаючі технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
  • оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
  • технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
  • виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини

 

Урок фізичної культури – одна з основних форм шкільного фізичного виховання і віднести його можна до типу з провідним компонентом «способи діяльності практичного характеру», тобто його специфічним змістом є рухова діяльність. А теоретико – методичні знання і способи діяльності інтелектуального характеру обслуговують провідний компонент.

В урок можна врахувати такі головні умови:

  • Якість планування навчального процесу;
  • ефективне використання матеріально – технічної бази з дотриманням санітарно – гігієнічних вимог до занять;
  • теоретично обґрунтований добір;

-      конструювання змісту навчального матеріалу;

  • систематичне вивчення рівня навчальних досягнень;
  • моніторингові дослідження;
  • Використання елементів нових педагогічних технологій.

Значне місце в програмі фізичного виховання займають вправи, які є хорошим засобом розвитку фізичних якостей дитини: сили, витривалості, швидкості, спритності, гнучкості.

 

Хочу зупинити увагу на розвиток у дітей витривалості. Підготовка до складання нормативів з легкоатлетичних видів починається з розвитку  загальної витривалості. Тому на початковому етапі підготовки широко використовуються рухливі та спортивні ігри, повільний витривалий біг на початку і вкінці заняття, повторний, перемінний біг, кроси. Щоб правильно навчити дітей виконувати ці вправи, на кожному уроці використовую біг з 3-х фазним диханням. Сутність цього дихання 2*2*2. на два кроки йде вдих, наступні два кроки – видих, потім на два кроки – затримка дихання. Десь через місяць таких «навичок» тим учням, які постійно займалися пропоную перейти на дихання 3*3*3( це на три кроки – йде вдих через ніс, наступні три кроки – видох через рот і ніс, три кроки – затримка дихання).Таке дихання із затримкою має величезний оздоровчий та розвиваючий ефект:

1. Дихання з частими вдихами і видихами не насичує киснем кров, а навпаки, вимиває його.

2. Йде прискорений процес розвитку легень, серцево – судинної системи і внаслідок цього розвиток дитини вцілому.

3. Величезний оздоровчий ефект. Затримка дихання дає можливість організму при кисневій недостачі в першу чергу впливати на органи, системи, тканини, де є проблема. У цих місцях підвищується температура, тиск, ендокринна система виробляє речовини, які подаються з кровопотоком і йде прискорене одужання. З вищезазначеного ми зрозуміли , що ці вправи на дихання. Завдяки затримці дихання виховують можливість кожного контролювати себе, свій фізичний та психічний стан, впевненість у собі, своїх силах, а це головні складові формування людини та її «Я».  Для того, щоб проконтролювати дихання під час бігу 2*2*2 або 3*3*3 я у першій стадії навчання 3-х фазового дихання бігаю разом з дітьми. Голосно дихаю задаючи темп та правильність дихання. Роблю зауваження. Хто втомився переходить на постійне для себе дихання, потім знову починає «накачку». У процесі такого бігу можуть виникнути неприємні відчуття – такі, як головокружіння, десь кольки, тяжкість у грудях, я заспокоюю дітей, і ці негаразди проходять дуже швидко. Як наслідок моєї постійної уваги до розвитку дихання та витривалості.  Отже, я вважаю одним із найважливіших компонентів розвитку витривалості поставу правильного дихання.

 

Заняття на свіжому повітрі.

Намагаюсь при кожній можливості проводити хочаб частину уроку

на свіжому повітрі.

 Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу   телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики.  Можливо  причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин  на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та  уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі. Цей прийом дуже часто використовують вчителі американських шкіл.

 

 

 

 

 

 

 

 Музичний супровід уроку.

 

В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’я зміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.   Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук – це енергія. Залежно від частоти коливання , рівня голосності, ритму, звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. 

 

Сучасний учень постійно шукає можливості послухати свою улюблену музику.  Дослідження американських психологів говорять про те, що середній учень з 4 по 12 клас затрачує приблизно 10 500 годин на прослуховування музики. Це в два рази більше шкільного часу! По цим результатам можливо зробити висновок, що музика впливає на підлітків навіть сильніше телебачення. 

 

А дослідження серед учнів 3-4 класів  вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід  залишаються у пам’яті дитини набагато довше. Крім того, учень, випадково знов почувши  цю музику згадує про цікавий урок.

 

 

 До вашої уваги «Музична аптека»

 

Знімають стреси та оказують терапевтичний вплив:

 

·       Балада групи «Іглз» - «Готель Каліфорнія»

 

·       Хоральна прелюдія фа мінор Баха («Соляріс»)

 

·       Арія Доніцетті «Слізна»

 

·       Арія «Таміно» з «Чарівної флейти» Моцарта.

 

Тонізують та підвищують рівень працездатності:

 

·       Музика Брайна Адамса

 

·       Музика Тіни Тернер

 

·       Музика з балад Бон Джові

 

·       Музичні композиції Рікардо Фольї

 

·       Гітарні композиції

 

Допоможуть розслабитися:

 

·       Музика Моцарта

 

·       Музика Альбіноні

 

·       Естрадні обробітки «Місячної сонати»

 

·       «До Елізи» Бетховен

 

Довго підтримувати рівень працездатності та самоконтролю допоможе:

 

·       Музика в стилі лаунж (медитативна музика)

 

·        Етнічна музика у сучасній обробітки

 

Також використовую вправи  з гімнастики  ЦИГУН(медитація,статичні вправи).

Багато часу і уваги приділяю змагальної діяльності учнів де рівень своєї підготовки бачимо

у зрівнянні з іншими учнями іншших освітніх закладів.

 

Фізична підготовка придає людині життєстійкість в екстремальних умовах. Сьогодні важко виділити сферу діяльності, яка б не мала прикладів поведінки людини на межі своїх можливостей.

На сам перед важливо зазначити, що все описане вище, являється ще й культурою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Районний методичний кабінет відділу освіти

Первомайської  районної державної адміністрації Харківської області

Берецький навчально-виховний комплекс

Первомайської районної державної адміністрації Харківської області

 

 

                 Г.П. Струков

 

 

 

 

 

«Використання здоров язберігаючих технологій на уроках

фізичної культури »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Первомайський район

2012

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовано методиною радою РМК

відділу освіти Первомайської районної

державної адміністрації

Протокол № ____від____________2010 року

 Рецензенти: Зайцева Світлана Вітальївна , методист РМК відділу освіти;

Кононихіна Валентина Вікторівна, замісник директора з навчально-виховної роботи Берецького НВК

Автор-укладач:

Струков Григорій Петрович, вчитель фізичної культури Берецького навчально виховного комплексу , спеціаліст вищої категорії,старший вчитель.

«Здоров язберігаючі технології на уроках фізичної культури». - Первомайський район, 2012. -         с.

 

В своїй роботі  використовую поряд з традиційними формами навчання нові форми роботи, які допомагають дітям досягти кращих результа­тів.

 

Для усіх кого цікавить світ  «Здоров я».

 

Висновки експертизи

Реєстраційний номер_________________________________

Напрям_____________________________________________

Номінація___________________________________________

Назва роботи«Здоров язберігаючі технології на уроках фізичної культури»

Автор роботи: Г. П. Струков__________________________

 

 

Експертизи

Голова комісії_______________________________________

                              П.І.Б.                                                                       підпис

 

Дата_______________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Вступ.

 

 

Фізична культура – складова частина загальної культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров'я, розвиток фізичних,  морально – вольових та інтелектуальних здібностей з метою гармонійного формування її особистості та розвитку активної життєдіяльності. Уроки фізичної культури  спрямовані на вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань.

Мій обов’язок як вчителя фізичного виховання за допомогою усіх форм навчальної урочної та позакласної роботи закласти фундамент фізичної культури та вказати учням шляхи оволодіння необхідними знаннями, навичками, вміннями. Розвивати їх фізичні якості, які потрібні для зміцнення здоров'я; забезпечення здорового способу життя, активної праці, а юнакам – підготовки до служби у збройних силах України..

Тільки при додержанні наукового підходу до фізичного виховання стає дійовим засобом збереження та закріплення здоров'я дітей, поліпшення їх фізичного розвитку.

Багаторічний процес фізичного виховання та спортивного тренування не можна виявити без пізнання фізіологічних основ рухової діяльності організму, глибокого пізнання механізму, який лежить в основі вікових змін, допоможе уникнути помилок у педагогічній діяльності, підборі та дозуванні фізичних вправ.

Процес виконання фізичних вправ впливає не тільки на фізичну, але й духовну сферу учнів, їх емоції, волю, моральні якості. Внаслідок чого відбуваються сприятливі умови для вирішення виховних задач.

Найбільш бурхливий розвиток дітей припадає на дошкільний та шкільний вік і продовжується протягом всього періоду навчання в школі.

Фізичний розвиток підпорядкований об’єктивним біологічним закономірностям. Найбільш важливим із цих законів є закон єдності  розвитку організму і оточення.

Щодо учнів, слід враховувати умови навчання, праці і самостійної роботи, організацію дозвілля. Все це впливає на фізичний розвиток дітей.

Передумовою фізичного розвитку є природні задатки дитини. Ці задатки спадкові, тому високих результатів може досягти не кожен учень, але кожен учень, якого навчають, може добре розвинути себе фізично за умови сумлінних, систематичних, цілеспрямованих занять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Здоров язберігаючі технології на уроках фізичної культури».

 

Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:

сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);

оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);

повноцінний та раціонально організований руховий режим.

Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.

Сутність здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і навчання, які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я і проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної “вартості”, поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища.
Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (О. Ващенко):

  • здоров’язберігаючі технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
  • оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
  • технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
  • виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини

 

Урок фізичної культури – одна з основних форм шкільного фізичного виховання і віднести його можна до типу з провідним компонентом «способи діяльності практичного характеру», тобто його специфічним змістом є рухова діяльність. А теоретико – методичні знання і способи діяльності інтелектуального характеру обслуговують провідний компонент.

В урок можна врахувати такі головні умови:

  • Якість планування навчального процесу;
  • ефективне використання матеріально – технічної бази з дотриманням санітарно – гігієнічних вимог до занять;
  • теоретично обґрунтований добір;

-      конструювання змісту навчального матеріалу;

  • систематичне вивчення рівня навчальних досягнень;
  • моніторингові дослідження;
  • Використання елементів нових педагогічних технологій.

Значне місце в програмі фізичного виховання займають вправи, які є хорошим засобом розвитку фізичних якостей дитини: сили, витривалості, швидкості, спритності, гнучкості.

 

Хочу зупинити увагу на розвиток у дітей витривалості. Підготовка до складання нормативів з легкоатлетичних видів починається з розвитку  загальної витривалості. Тому на початковому етапі підготовки широко використовуються рухливі та спортивні ігри, повільний витривалий біг на початку і вкінці заняття, повторний, перемінний біг, кроси. Щоб правильно навчити дітей виконувати ці вправи, на кожному уроці використовую біг з 3-х фазним диханням. Сутність цього дихання 2*2*2. на два кроки йде вдих, наступні два кроки – видих, потім на два кроки – затримка дихання. Десь через місяць таких «навичок» тим учням, які постійно займалися пропоную перейти на дихання 3*3*3( це на три кроки – йде вдих через ніс, наступні три кроки – видох через рот і ніс, три кроки – затримка дихання).Таке дихання із затримкою має величезний оздоровчий та розвиваючий ефект:

1. Дихання з частими вдихами і видихами не насичує киснем кров, а навпаки, вимиває його.

 

2. Йде прискорений процес розвитку легень, серцево – судинної системи і внаслідок цього розвиток дитини вцілому.

 

3. Величезний оздоровчий ефект. Затримка дихання дає можливість організму при кисневій недостачі в першу чергу впливати на органи, системи, тканини, де є проблема. У цих місцях підвищується температура, тиск, ендокринна система виробляє речовини, які подаються з кровопотоком і йде прискорене одужання. З вищезазначеного ми зрозуміли , що ці вправи на дихання. Завдяки затримці дихання виховують можливість кожного контролювати себе, свій фізичний та психічний стан, впевненість у собі, своїх силах, а це головні складові формування людини та її «Я».  Для того, щоб проконтролювати дихання під час бігу 2*2*2 або 3*3*3 я у першій стадії навчання 3-х фазового дихання бігаю разом з дітьми. Голосно дихаю задаючи темп та правильність дихання. Роблю зауваження. Хто втомився переходить на постійне для себе дихання, потім знову починає «накачку». У процесі такого бігу можуть виникнути неприємні відчуття – такі, як головокружіння, десь кольки, тяжкість у грудях, я заспокоюю дітей, і ці негаразди проходять дуже швидко. Як наслідок моєї постійної уваги до розвитку дихання та витривалості.  Отже, я вважаю одним із найважливіших компонентів розвитку витривалості поставу правильного дихання.

 

Заняття на свіжому повітрі.

Намагаюсь при кожній можливості проводити хочаб частину уроку

на свіжому повітрі.

 Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу   телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики.  Можливо  причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин  на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та  уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі. Цей прийом дуже часто використовують вчителі американських шкіл.

 

 

 

 

 

 

 

 Музичний супровід уроку.

 

В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’я зміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.   Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук – це енергія. Залежно від частоти коливання , рівня голосності, ритму, звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви. 

 

Сучасний учень постійно шукає можливості послухати свою улюблену музику.  Дослідження американських психологів говорять про те, що середній учень з 4 по 12 клас затрачує приблизно 10 500 годин на прослуховування музики. Це в два рази більше шкільного часу! По цим результатам можливо зробити висновок, що музика впливає на підлітків навіть сильніше телебачення. 

 

А дослідження серед учнів 3-4 класів  вказують на те, що будь-які дії, приклади, розповіді під музичний супровід  залишаються у пам’яті дитини набагато довше. Крім того, учень, випадково знов почувши  цю музику згадує про цікавий урок.

 

 

 До вашої уваги «Музична аптека»

 

Знімають стреси та оказують терапевтичний вплив:

 

·       Балада групи «Іглз» - «Готель Каліфорнія»

 

·       Хоральна прелюдія фа мінор Баха («Соляріс»)

 

·       Арія Доніцетті «Слізна»

 

·       Арія «Таміно» з «Чарівної флейти» Моцарта.

 

Тонізують та підвищують рівень працездатності:

 

·       Музика Брайна Адамса

 

·       Музика Тіни Тернер

 

·       Музика з балад Бон Джові

 

·       Музичні композиції Рікардо Фольї

 

·       Гітарні композиції

 

Допоможуть розслабитися:

 

·       Музика Моцарта

 

·       Музика Альбіноні

 

·       Естрадні обробітки «Місячної сонати»

 

·       «До Елізи» Бетховен

 

Довго підтримувати рівень працездатності та самоконтролю допоможе:

 

·       Музика в стилі лаунж (медитативна музика)

 

·        Етнічна музика у сучасній обробітки

 

Також використовую вправи  з гімнастики  ЦИГУН(медитація,статичні вправи).

Багато часу і уваги приділяю змагальної діяльності учнів де рівень своєї підготовки бачимо

у зрівнянні з іншими учнями іншших освітніх закладів.

 

Фізична підготовка придає людині життєстійкість в екстремальних умовах. Сьогодні важко виділити сферу діяльності, яка б не мала прикладів поведінки людини на межі своїх можливостей.

 

На сам перед важливо зазначити, що все описане вище, являється ще й культурою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Додатки.

 

№1.                                      Мысли вслух и о себе.

 

Я,Струков Григорий Петрович,учитель  Берекского НВК уже без малого

  30 лет.

С самого начала своей педагогической деятельности я был уверен в том, что понятие «здоровье» нужно разделить на три основных компонента:

  1. Моральное или духовное здоровье. Без него нет никаких человеческих определений и понятий в обществе. Поэтому школа просто обязана быть проводником моральных и духовных ценностей в государстве.
  2. Психическое здоровье. Микроклимат в школе, классе а тем более на уроке физкультуры должен благоприятно влиять на школьников. Чувство страха и неуверенности и есть основной бич в школьной деятельности, порождающие нежелание учиться и вообще посещать школу.
  3. Физическое здоровье. Конечно влияние физических упражнений на здоровье детей неоспоримо, но без учёта первых двух слагаемых о здоровье не может быть и речи.

Школа у нас большая а детей мало. Древнее село ему около 400 лет. Я не буду перечислять сколько было церквей, школ, количества населения сейчас больно об этом говорить. Одним словом село умирает.

  Есть такое понятие как любой народ , государство, село определяет что то своё. С спокон веков Береку как село определяли доброта и отзывчивость, уважительное отношение между людьми.

  В школе у нас очень хороший микроклимат. Взаимоотношения в школьном коллективе позволяют решать все задачи учебного процесс   

 

 

 

  Что касается физической культуры, а кто хоть чуть работал в школе знает как трудно добиваться успехов не имея выбора детей.

 

 

  Каковы слагаемые успеха: 1. Личность учителя.  Всё начинается из отношения к детям. Их нужно любить, ценить и уважать не только потому что благодаря им ты зарабатываешь на кусок хлеба, но и благодаря им ты живёшь и жизни радуешься. Для детей я ничего не жалею ни сил, ни средств, ни здоровья. Сам за свои деньги вожу по всем соревнованиям, тренировкам. Покупаю воду, покушать. Нет у нас спонсоров школа бедная большинство родителей безработных и поэтому эти мелочи тоже есть слагаемые успеха.

  Дети на уроки физкультуры бегут. Большинство детей урок начинают на перемене, когда я разрешил, чтобы выкроить время на игры в футбол баскетбол и др. Теперь и сам не рад если забуду сказать что нормативы сдавать, а они уже пробежали 1,5-2 км.

  Особое внимание уделяю такому качеству как выносливость и сила.            Всегда мои школьники занимают призовые места по бегу, кроссу.

   2. Плодотворный учебный процесс. Обучение почти индивидуальное, каждый на виду.

  3. Мотивация школьников. Что может побуждать детей к занятиям физической культурой?

        а) лидеры и их личностные качества;

        б) позитив во всём;

       в)результативность;

   Всё то что проводиться в районе мы проводим в школе. Конечно нареканий много со стороны  других учителей потому как вся школа уезжает на соревнования . Практически все школьники средних старших классов были на районных и областных соревнованиях а это огромный стимул для самостоятельной работы над собой в физическом и морально-волевом отношении.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№2     Здоров’язберігаючі технології

 

Ароматерапія

 

Ця наука являється майже мистецтвом, яке допоможе відчути в продовж дня вам і дітям гармонію тіла і духа. Люди завжди запам’ятовують особливий аромат приміщення (якщо він є). Тому ви в змозі зробити свій кабінет неповторним саме таким чином. Заняття принесе подвійний ефект, якщо обраний вами аромат буде відповідати вимогам учбової діяльності, тобто стимулювати мозкову активність, цікавість до навчання, концентрацію уваги.

 

Впродовж уроків учні часто бувають розгублені. В такому випадку допоможуть стимулюючі та тонізуючі ефірні масла, які покращать пам’ять та увагу. Наприклад: грейпфрут, розмарин, лимон.

 

В кабінеті психолога завжди повинна бути атмосфера спокою та довіри. Тому зняти зайву дитячу тривожність вам допоможуть масла бергамоту, лаванди та м’яти. Зняти почуття напруги та нервозності, особливо на початку учбового року в шкільних приміщеннях допоможуть аромати герані, лаванди або іланг-ілангу.

 

Суміш масел сосни, м’яти та лаванди вбиває плетінь, мікроби та стафілококи. В кожному кубічному метрі учбового приміщення приблизно 9000000 мікробів (в той час, як у лісі їх 5, а у міській кімнаті 20 000) Тому разпилення таких сумішей, (розчинених водою) допоможе майже повністю відновляти мікрофлору приміщення впродовж дня.

 

Випалення ефірних масел також знижує концентрацію патогенних речовин та мікроорганізмів а також допомагає осіданню пилі. При вдиханні ефірні масла діють антівірусно, зупиняють збільшення та множення багатьох бактерій.

 

Наведемо приклад: у 1999 році під час епідемії грипу, вченими Донецького медичного університету  було проведено дослідження в одній із шкіл. Впродовж чотирьох тижнів два рази на день ароматизували класи школи евкаліптовим маслом. Вчителям та учням подобалося працювати в таких умовах. А ще, результати показали, що завдяки цьому дослідженню значно знизилась кількість школярів, яких до цього постійно непокоїли нежиті та запалення носоглотки. А головне: захворюваність під час епідемії грипу в тестуємої школі була практично відсутня.

 

 Заняття на свіжому повітрі

 

Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу   телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики.  Можливо  причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин  на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та  уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі. Цей прийом дуже часто використовують вчителі американських шкіл. 

 

 Цікаві перерви

 

Діти зазвичай просиджують перерви, замість того, щоб походити, розім’яти м’язи. У початковій школі ігри являються одним з компонентів рухливого режиму дітей на протязі дня. Спостереження сучасних психологів свідчать про те, що після активного відпочинку учні відволікаються на уроках у 4 рази менше. 

 

Доручити проводити такі перерви можливо черговому класові, або вчителям початкової школи. Саме рухливі ігри більш за все подобаються молодшим школярам  за свою емоційність та веселість. 

 

 

 

Цікаві зустрічі

 

Надати необхідні знання, а також дати професійну відповідь на учнівські запитання можуть також представники міських органів влади, лікарі-наркологи, гінекологи, представники міліції та центрів молоді. Такі зустрічі ніколи не бувають зайвими на шляху до оздоровлення молодого покоління.

 

Школа безпеки життєдіяльності

 

Ми завжди вимагаємо, щоб діти поводилися правильно, але для того, щоб така поведінка стала звичкою,  замало одноразових бесід та постійних зауважень. Тиждень знань безпеки життєдіяльності, брейн-рингі, КВН, класні години, оформлення стендів  безпеки життєдіяльності, конкурси… все це, та багато чого іншого може проводити шкільна група волонтерів. Учні 7-9 класів з залученням класних керівників та шкільного психолога перетворять знайомства з правилами поведінки на справжні цікаві свята!

 

Група медіації

 

Там де є колектив, там завжди є й конфлікти, а в дитячих колективах їх набагато більше. Зовсім нещодавно виник такий спосіб регулювання конфліктних ситуацій, як медіація.  Таку роботу може проводити шкільний психолог, кафедра ВР або ж самі учні-старшокласники.

 

Успішність роботи модераторів-ровесників залежить від рівня підготовки та зовнішній підтримки.  Робота медіатора завжди має один план виконання, саме тому учні теж можуть цьому навчитися. Це дуже ефективний спосіб вирішення класних конфліктів (результативність майже 100%)!  Підготовка медіаторів включає різні методи та форми роботи: презентації, демонстрації, рольові ігри, інтерактивні та письмові вправи та багато інших цікавих прийомів. На тренінгах  надаються багатогранні  знання про природу та причини конфлікту, стереотипи поведінки, методи активного слухання, та відкривається  багато інших цікавих сторін повсякденного життя.

 

 Психолого-оздоровчі програми

 

Питаннями здоров’я дітей займаються й на державному рівні. На сьогоднішній день вже існують  програми психічної, емоційної та соціальної допомоги дітям і підліткам. Деякі з них швидко знаходять місце у житті молоді, допомагають само реалізуватися, дають необхідні знання, формують корисні вміння та навички, відкривають безліч можливостей. Такими проектами на сьогоднішній день є: програма

 

·      «рівний рівному»  – це складова частина тренінг-курсу, який розроблено у рамках Програми „Сприяння просвітницькій роботі».

Програма спрямована на формування відповідального ставлення до особистого здоров’я у підлітків та молоді, оскільки саме в цьому віці відбувається засвоєння певних норм і зразків поведінки, накопичення відповідних знань і умінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій.

 

·       „Твоє життя – твій вибір ” – це складова частина тренінг-курсу, який розроблено у рамках Програми „Сприяння просвітницькій роботі „рівний-рівному” серед молоді України щодо здорового способу життя ”, що реалізується Міністерством освіти і науки України, Академією педагогічних наук України, ПРООН (Програмою Розвитку Організації Об’єднаних Націй), ЮНЕЙДС (Об’єднаною Програмою ООН з питань ВІЛ/СНІДу).

Програма спрямована на формування відповідального ставлення до особистого здоров’я у підлітків та молоді, оскільки саме в цьому віці відбувається засвоєння певних норм і зразків поведінки, накопичення відповідних знань і умінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій.

 

·       „Знаємо та реалізуємо свої права ” – це складова частина тренінг-курсу, який розроблено у рамках Програми „Сприяння просвітницькій роботі „рівний-рівному” серед молоді України щодо здорового способу життя ”, що реалізується Міністерством освіти і науки України, Академією педагогічних наук України, ПРООН (Програмою Розвитку Організації Об’єднаних Націй), ЮНЕЙДС (Об’єднаною Програмою ООН з питань ВІЛ/Аніду).

Програма спрямована на формування відповідального ставлення до особистого здоров’я у підлітків та молоді, оскільки саме в цьому віці відбувається засвоєння певних норм і зразків поведінки, накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій.

 

 Використання засобів мультімедіа

 

Засоби мультімедіа – це усі засоби для запису та відтворювання звуку, фото та відео зображення.

 

Ми з вами живемо в епоху комп’ютерних технологій і просто повинні користатися цим. Все більше часу діти проводять за іграми, Інтернет контактами та пошуками цікавої інформації… А нам з вами все не як вдається викликати в них інтерес до навчання. Чому?

 

 Можливо тому, що сучасні діти звикли сприймати тільки те, що їм цікаво.  І не забувайте, що краще один раз побачити, ніж сім раз почути. Можливість надати інформацію в незвичайній формі надає використання засобів мультімедіа.  Це може бути:

 

·       Презентації PowerPoint

 

·       Розвиваючі предметні комп’ютерні ігри

 

·        відео ролики (до речі їх можна об’єднати, тобто відео матеріали вставити у презентацію)

 

·       діафільми

 

·       фотографії

 

·       відео ролики особливо допоможуть для демонстрації опитів

 

·       слайд-шоу, музичний супровід перетворить його на цікавий кліп.

 

За допомогою цих засобів можна надати саму різну інформацію, текст, звук, нерухомі, або діючі зображення.

 

Доведено, що при усній подачі інформації (традиційний урок) учень здатен за хвилину прийняти та опрацювати біля одній тисячі  умовних одиниць інформації, а при підключенні органів зору до 100 тисяч таких одиниць!  Звісно помилково буде думати, що чим більше комп'ютерної наглядності, тим краще. Важливо правильно організувати урок: розподілити час перегляду, опрацювання теми та закріплення.

 

Аргументований підхід у використанні мультімедіа-ресурсів обв’язково приведе нас до підвищення ефективності середній освіти.

 

 Організація цікавого дозвілля

 

Необхідною частиною шкільного життя є організація цікавого дозвілля. Це дає можливість кожному учню розкрити свій творчий потенціал, заявити про себе, спробувати власні сили, знайти свій талант.

 

Свята, конкурси, виступи й досі залишаються популярними серед учнів різного віку. В школах все частіше зустрічаються власні традиції (вибори президента, новий рік, КВН) і це надає можливість дітям  відчути неповторність шкільного життя та гордість за свою школу.

 

Гуртки та секції

 

 Учні, особливо хлопці, багато вільного часу проводять за межами школи.  Вони  випробують себе у різних видах спорту та  молодіжних організаціях. Виникає питання: чому такої можливості не надає сучасна школа?  Не для кого не таємниця, що заняття за інтересами зменшують ризик кризи підліткового віку. Тому наша з вами задача – створити умови для культурного, інтелектуального, фізичного та емоційного розвитку учнів, розкрити здібності кожного школяра та надати змогу їх реалізації.

 

Саме для цього в школах створюється все частіше відкриваються спортивні секції, клуби («Шо? Де? Коли?»,  КВН, клубів психологічного та оздоровчого напрямку),  літературні, театральні, танцювальні студії. 

 

Чим більше можливостей самореалізації ми надамо дітям, тим менша можливість того, що наші діти будуть «шукати свій шлях» у палінні, алкоголі та наркотиків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

 

1   .      Волкова І.В., Марінушкіна О.Є., Покроєва Л.Д., Рябова З.В. Становлення шкіл сприяння здоров’ю. – Харків: ХОНМІБО, 2007. – 40 с.

  1.  Гігієнічні та соціально-психологічні аспекти моніторингу здоров’я школярів: Матеріали науково-практичної конференції // Харків: ІОЗДП АМНУ, 2006. – 226 с.

 

  1. Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції “Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку” / За ред. проф.
    М.С. Гончаренко: // м. Харків: 2007. – Т.4. – 208 с.

4.      Сучасний навчальний заклад – Школа сприяння здоров’ю: Матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару / Ред. група:
Л.Д. Покроєва, С.Є. Вольянська, І.В. Волкова, В.І.Олійник – Харків: ХОНМІБО, 2006. –148 с.

    5.  Школы здоровья на Харьковщине / Уклад. І.В. Волкова – Харк

 

6.  Ю. Васьков. Дидактичні знання кожному вчителю. Фізичне виховання у школі № 3 1997 рік. ст. 28-31

 

  1. І. Тру хін . Деякі проблеми педагогічного спілкування вчителя фізичної культури з учнями. Ф.В в школі 1997 р. ст. 13-17.

 

  1. Ольшевський В. методика визначення і підвищення рівня здоров’я  школярів. Ф.В у школі № 2 2003 р. ст. 20-22.

 

  1. Сухомлинський В. Здоров’я, здоров’я і ще раз здоров’я. Початкова школа № 9 2006 р. ст.1-7.

 

  1. Підручник спортсмена. Розвиток  витривалості ст. 206-218. видавництво  “ Фізкультура и спорт”

 

  1.  Теорія і методика фізичної культури. Підручник для інститутів фізичної культури. Під ред. Матвєєва Н. Фізк. і спорт. 1993 р.

 

  1.  Ю.В. Васьков, І.М. Пашков. Уроки фізичної культури у загальноосвітній школі. 2004 р. видав. торсінг. Ст.5-60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
15344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку