Земля на плані і карті. Масштаб

Про матеріал
Запропоновані нетрадиційні завдання на уроках географії дозволяють вчителеві виявити та розкрити талановитих і обдарованих дітей, сприяють самореалізації творчих здібностей учнів, розкриттю чарівного світу природи, виховують любов до рідного краю; дозволяють учням проникнути в суть наукових географічних понять і термінів, вивчити географічну карту.
Перегляд файлу

Земля на плані і карті. Масштаб

Казка

   Дуже-дуже давно жили в лісі в печері мама, тато і маленький синочок. Навкруги був непролазний ліс і дикі звірі. Коли батьки ходили на полювання, вони просили сина далеко не відходити від печери.

  Але одного разу, коли вони повернулись, його не було. Що робити? Куди бігти? Нічого батьків не тішить – сидять переживають.

  Коли настав вечір, з'явився маленький мандрівник. Він розповів: «Хотів побачити, де ліс закінчується. Вийшов з дому і пішов лісовою стежкою, потім перейшов невеликий струмочок. Далі була галявина, вкрита квітами». Трішки прогулявшись, малюк повернувсь додому.

  Поки він розповідав, паличкою креслив по піску те, що він бачив у лісі. Ось так наш мандрівник намалював свій перший план.

 

 

6 клас :: Geografiya

 

 

   Географічний диктант.

   Знайдіть правильні відповіді на запитання та запишіть їх цифрами-кодами.

Варіант І

Термін

Варіант ІІ

1

Глобус

12

2

План

11

3

Карта

10

4

Масштаб

9

5

Азимут

8

6

Умовні знаки

7

7

Полуденна лінія

6

8

Компас

5

9

Рулетка

4

10

Аерофотознімок

3

11

Полюс

2

12

Полярна зірка

1

Контрольні запитання:

1. Горизонтальний кут між напрямом на північ і заданим предметом.

2. Зображення Землі в певному масштабі, що схоже на карту.

3. Модель Землі, що має вигляд кулі, на яку нанесена карта.

4. Значки, якими показано географічні об'єкти на плані.

5. Відношення розмірів об'єкта, використаних без спотворень, до інших номінальних значень.

6. Точки, де земна вісь перетинається з земною поверхнею.

7. Прилад для вимірювання відстаней між близько розташованими предметами.

8. Лінія тіні «північ – південь».

9. Прилад для вимірювання сторін горизонту.

10. Фотографія місцевості, зроблена з літака.

11. Зірка, яка вказує напрям на північ.

12. Зображення в певному масштабі території земної поверхні на площині, виконане за допомогою умовних знаків із застосуванням географічної проекції.

Відповіді:

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

І варіант

5

2

1

6

4

11

9

7

8

10

12

3

ІІ варіант

8

11

12

7

9

2

4

6

5

3

1

10

 

Графічний практикум.  

Позначте правильний азимут.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: 1 – 0°, 2 – 45°, 3 – 90°, 4 – 135°, 5 – 180°, 6 – 225°, 7 – 270°, 8 – 315°, 9 –345°.

   «Чи знаєш ти масштаб?»

   Зведіть числовий масштаб до іменованого.

№з/п

Завдання

Відповіді

1

1:4500

в 1 см – 45 м

2.

1:2000000

в 1 см – 20 км

3.

1:3000

в 1 см – 30 м

4.

1:25000000

в 1 см – 250 км

5.

1:25000

в 1 см – 250 м

6.

1:15000000

в 1 см – 150 км

7.

1:550000

в 1 см – 5,5 км

8.

1:83000000

в 1 см – 830 км

9.

1:100

в 1 см – 1 м

10.

1:500

в 1 см – 5 м

11.

1:2000

в 1 см – 20 м

12.

1:90000000

в 1 см – 900 км

 

   «Чи знаєш ти масштаб?»

   Зведіть іменований масштаб до числового.

№з/п

Завдання

Відповіді

1

в 1 см – 25 км

1:2500000

2.

в 1 см – 350 м

1:35000

3.

в 1 см – 45 км

1:4500000

4.

в 1 см – 750 м

1:7500

5.

в 1 см – 650 км

1:65000000

6.

в 1 см – 3,5 км

1:350000

7.

в 1 см – 900 м

1:90000

8.

в 1 см – 4,5 км

1:450000

9.

в 1 см – 5 м

1:500

10.

в 1 см – 8 м

1:800

11.

в 1 см – 25 км

1:2500000

12.

в 1 см – 400 м

1:40000

 

   Топографічний практикум.

   Намалюйте у відповідних квадратах географічні об'єкти за допомогою умовних знаків.

                1                                     2                                  3

А

 

 

Б

 

 

В

 

 

 

І варіант                                                ІІ варіант

А1 – криниця                                        А1 – луки

А2 – яр                                                  А2 – урвище

А3 – залізничний міст                         А3 – дерев'яний міст

Б1 – мішаний ліс                                  Б1 – болото

Б2 – вітряк                                               Б2 – електростанція

Б3 – вирубаний ліс                                 Б3 – двоколійна залізниця

В1 – джерело                                           В1 – фруктовий сад

В2 – стежка                                              В2 – рідколісся

В3 – школа                                               В3 – лінія електропередач

 

   Топографічний диктант.

   Запишіть оповідання, уставивши замість слів, позначених курсивом, умовні знаки.

   Від залізничної станції шлях до нашого табору пролягав через мішаний ліс, який переходив у чагарники. Щоб скоротити відстань, ми пішли польовою дорогою понад яром, луками, повз болото. Через 15 хвилин ми дійшли до річки, яку перейшли по дерев'яному мосту. Від нього покращеною дорогою ми дійшли до фруктового саду нашого табору.

 

   Географічний практикум.

   Установіть відповідність між масштабами.

1 1:10000                            А в 1 см – 1 км

2 1:1000                              Б в 1 см – 100 м

3 1:100000                          В в 1 см – 10 км

4 1:1000000                        Г в 1 см – 10 м

5 1:500                                Д в 1 см – 50 м

6 1:2500000                        Е в 1 см – 400 м

7 1:5000                              Є в 1 см – 25 км

8 1:2000                              Ж в 1 см – 3 км

9 1:200000                                       З в 1 см – 2 м

10 1:40000                                       К в 1 см – 5м

11 1:300000                                     Л в 1 см – 2 км

12 1:200                                           М в 1 см – 20м

Відповідь: 1Б, 2Г, 3А, 4В, 5К, 6Є, 7Д, 8М, 9Л, 10Є, 11Ж, 12З.

 

   Практична робота.

   Розв'язування задач з використанням різних видів масштабу.

1. В якому масштабі складено карту, якщо відстань 350 м на ній позначено відрізком 7 см?

Розв'язок: 1) 350м : 7см = 50см

2) 1: 5000

Відповідь: масштаб карти 1:5000.

2. В якому масштабі складено карту, якщо відстань 5 км на ній позначено 10 см?

Розв'язок:…………………………..

3. Визначте масштаб карти, на якій 10 км відстані  між населеними пунктами відповідає 2 см?

Розв'язок: 1)10 км – 2 см

2) 5 км – 1 см

3) 5 км = 5000 м = 500000 см

4) 1:500000

Відповідь: масштаб карти 1:500000

4. Визначте масштаб карти, на якій 10 км відстані між населеними пунктами відповідає 5 см?

Розв'язок:………………………….

5. Відстань від Києва до Одеси – 440 км. На карті ця відстань становить 11 см. Визначте масштаб карти.

Розв'язок:1) 44000000 см : 11 см = 4000000

2) 1: 4000000

Відповідь: масштаб карти 1: 4000000.

6. Відстань від Полтави до Вінниці – 550 км. Якою буде відстань на карті, якщо її масштаб 1:10000000?

Розв'язок: 1) 1:10000000 – в 1 см – 100 км

2) 550 км : 100 км = 5,5 см

Відповідь: відстань на карті становитиме 5,5 см.

7. Відстань між Києвом і Парижем на карті – 2,4 см. Масштаб карти 1:100000000. Яку відстань потрібно пролетіти літаком і скільки триватиме політ, якщо швидкість руху літака 800 км/год?

Розв'язок: 1) 1:100000000 – в 1 см – 1000 км

2) 1000 км : 2,4 см = 2400 км

3) 2400 км : 800 км/год = 3 год.

Відповідь: літак подолає відстань 2400 км за 3 години

 

   Третій «зайвий».

   Знайдіть «зайве» географічне визначення.

1. За Сонцем, по небу, за зорями.

2. Рулеткою, метром, лінійкою.

3. Південний полюс, Північний полюс, екватор.

4. Фотознімок, креслення, аерофотознімок.

5. Окомірне знімання, маршрутне знімання, ручне знімання.

6. Числовий масштаб, буквений масштаб, іменований масштаб.

   Топографічний практикум.

   За даними таблиці позначте у масштабі 1:10000 умовними знаками положення географічних об'єктів відносно вітряка (І варіант), метеостанції (ІІ варіант).

І варіант

№ з/п

Об'єкт

Азимут

Відстань

1

чагарник

45°

300м

2

джерело

85°

250м

3

криниця

10°

200м

4

хвойне дерево

225°

250м

5

школа

370°

300м

6

електростанція

270°

240м


ІІ варіант

№ з/п

Об'єкт

Азимут

Відстань

1

листяне дарево

90°

100м

2

школа

115°

300м

3

болото

195°

250м

4

вітряк

45°

350

5

джерело

300°

270м

6

чагарник

270°

200м

 

   Так чи ні?

   Укажіть, правильне чи неправильне кожне з тверджень.

1. Глобус дає можливість уявити форму нашої планети.

2. На поверхні глобуса зображені материки, острови, півострови, океани і моря.

3. Фотознімок роблять із космосу.

4. На космічних знімках можна побачити невеликі простори Землі.

5. Масштаб – це вираз, який показує, у скільки разів відстані на плані або карті менші від відстаней на місцевості.

6. Що більше зменшено відстані, то більшу за площею територію можна зобразити.

7. У числовому масштабі знаменник завжди дорівнює одиниці.

8. Масштаб, записаний словами, називається буквеним.

9. План – це креслення на папері, яке зображує велику ділянку земної поверхні у збільшеному вигляді.

10. Умовні знаки прості й нагадують самі предмети на плані.

11. Піски на плані зображують чорними рисками.

12. Річки й озері на плані зображують блакитним кольором води, а ліси – зеленим кольором рослинності.

   Відповіді: 1 так, 2 так, 3 ні, 4 ні, 5 так, 6 так, 7 ні, 8 ні, 9 ні, 10 так, 11 ні, 12 так.

 

   Географічний крос.

   Доповніть незавершені фрази.

1. Орієнтуватися – означає визначити власне положення на місцевості щодо … (сторін горизонту).

2. Слово «орієнтуватись» походить від латинського орієнс, що означає … (схід, місце, де сходить сонце).

3. На місцевості можна орієнтуватися різними способами: … (за місцевими ознаками, Сонцем, зорями).

4. Уночі можна орієнтуватися … (за зорями).

5. У сузір'ї Малої Ведмедиці знаходиться зірка, що показує напрям на північ і називається … (Полярна зірка).

6. Найточніше сторони горизонту можна визначити за … (компасом).

7. Невеликі відстані на місцевості можна виміряти … (рулеткою) або … (метром).

8. Відстань між двома об'єктами, що розміщені далеко один від одного, зручніше вимірювати … (кроком).

9. Відстань на місцевості, що відповідає 1 см на плані, називають … (величиною масштабу).

10. Є три види масштабу: … (числовий, іменований, лінійний).

11. Креслення на папері, що зображує невелику ділянку земної поверхні у зменшеному вигляді, – це … (план місцевості).

12. Знімання місцевості з однієї точки називається … (окомірним полярним зніманням).

 

      Тести.

      Виконайте тестові завдання.

   1. Укажіть, як називаються зображення невеликої ділянки місцевості за допомогою умовних знаків.

    А градус                   Б географічна карта  

    В план місцевості    Г малюнок

  2.  Укажіть одиницю, в якій вимірюється азимут.

    А градус                    Б кілометр

    В кілограм                Г проміле

  3. Що означає слово «орієнс», яке стало основою назви поняття «орієнтуватися»?

   А північ              Б південь

   В захід                Г схід

   4. Укажіть найбільший масштаб.

   А 1:1000              Б 1:10000

   В 1: 50000           Г 1:500000

   5. Виберіть три об'єкти, які можуть стати орієнтиром на місцевості.

   А сонце                Б озеро              В мох на дереві

   Г вітер                  Д хмари             Е пень

   6. Від якого напряму сторін горизонту визначається азимут?

   А північ               Б схід

   В південь             Г захід

   7. Виберіть прилад, за допомогою якого визначають азимут на карті.

   А циркуль            Б компас

   В транспортир     Г лінійка

   8. Виберіть три числові масштаби, більші, ніж «в 1 см – 1 км»

   А 1:5000000     

   Б 1: 20000

   В 1: 5000000

   Г 1: 8000

   Д 1: 75000

   Е 1: 120000

   9. Залізнична станція розташована від школи за азимутом 90°. Який азимут?

   А північ               Б схід

   В південь             Г захід

10. Укажіть сторони горизонту за азимутом.

   1 90°        А пн. сх.

   2 45°        Б зх.

   3 270°      В пд.

   4 360°      Г пн.

   5 225°      Д сх.

   6 180°      Е пд.зх.

  11. Установіть відповідність між масштабами.

   1  1:300              А в 1 см – 30 м

   2 1:3000             Б в 1 см – 30 км

   3 1: 3000000      В в 1 см – 300 м

   4 1: 30000          Г в 1 см – 300 км

                              Д в 1 см – 3 м

12. На плані відстань між селами 10 см. Реальна відстань між населеними пунктами – 500 м. Визначте масштаб плану місцевості.

   А 1:50         Б 1:500

   В 1:5000     Г 1:50000

   Відповіді: 1В, 2А, 3Г, 4А, 5А, В, Е; 6А, 7В, 8А, В, Е; 9Б, 10 1Д, 2А, 3Б, 4Г, 5Е, 6В; 11 1Д, 2А, 3Б, 4В; 12В

 

МАСШТАБ » Допомога учням

 

docx
Додано
24 серпня 2023
Переглядів
2471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку