Тема: Жанр байки в українській літературі. Алегоричні образи в байці Леоніда Глібова «Муха і Бджола»
Мета: дати поняття учням про гумор та сатиру, ознайомити учнів з історією виникнення та розвитку жанру байки, збагатити знання про байкаря Леоніда Глібова, заохочувати школярів до дослідницької роботи, розвивати культуру зв’язного мовлення, виховувати кращі людські якості.
Обладнання: портрети байкарів, тексти творів, схема «Види комічного», збірка прислів’їв та приказок.
Епіграфи уроку:
Можна й жартувати, аби діло знати Народна творчість
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше,
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене
Леонід Глібов
ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент
Розповідь з елементами бесіди
Сміється сміх, горить на рукаві,
Сміється так дитинно, стопричинно,
Сміється українно – ми живі.
І карим сміхом двері в світ розчинено.
Іван Драч
Природа сміху – особлива. Сміх – це особливий світ, у якому засмучені , сердиті та заплакані очі починають сміятися.
Наш український народ з давніх-давен відзначався дотепністю, вмінням пожартувати, порадіти, посміятися не тільки над іншими , а й над самим собою. Наш народ-оптиміст розсипав свій гумор і в іскрометних творах, і в фразеологізмах (а що таке фразеологізми?), і у крилатих висловах, у прислів’ях, приказках, у піснях, легендах, оповіданнях і інших творах.
1. А що таке гумор? (Це доброзичливий сміх, який спрямований на викриття певних вад людського характеру).
2. Що таке сатира? (Це гостре висміювання і засудження всього нечесного, несправедливого ).
Гумористичні і сатиричні твори дуже різноманітні за жанрами. Це і анекдоти, і усмішки, і гуморески , і співомовки, і байки. Саме про байки ми сьогодні будемо говорити на уроці.
2 .Актуалізація опорних знань
Бліц - опитування
Слово учителя
Діти, зверніть увагу на епіграф нашого уроку (зачитуємо, коментуємо ). Отже, сьогодні на уроці ми будемо виконувати заповіт-прохання видатного українського байкаря Леоніда Глібова - вивчатимемо його твори, будемо згадувати про сміхотворця. Але його ім’я нам відоме з попередніх уроків. 1) Що ви знаєте про Леоніда Глібова?
2) Які твори байкаря ми вивчали?( «Жаба й Віл», «Щука»)
3) Що висміював автор у своїх творах? (Негативні риси характеру людей: підступність, хитрість, лицемірство, хижість, ледарство).
3. Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності.
Цілевизначення
Я повинен (повинна): А) засвоїти…Б) пригадати…В) поповнити знання про… Г) порівняти…Д) проаналізувати…Е) розвивати…
4. Сприйняття і засвоєння нових знань.
Повідомлення учня «Родовід байки».
Байка, як і більшість художніх жанрів, прийшла до нас із античної літератури. Первісна байка була видом усної народної творчості, її створював народ, вона переходила з уст в уста, змінювалася, удосконалювалася, як і кожен вид фольклору. Літературна байка виникла 8-7 ст. до н.е. (достовірних відомостей про першого байкаря немає). Легенда розповідає , що ним був римський раб Езоп, дуже некрасивий зовні, але
його гострого язика боялися всі.
Про самого Езопа побутували численні легенди. Ось одна з них…
Господар звелів приготувати Езопові страву із чогось найкращого. Той пішов на базар , купив язика і приготував його. Наступного разу господар знову звелів приготувати страву із чогось найгіршого – і Езоп знову подав язик. Господар розсердився, почав кричати: «Як же так?» Мудрець відповів: «Немає нічого кращого за язика (тобто мову), і немає нічого гіршого за злого язика».
Про алегоричну мову часто кажуть «езопова мова».
Учитель:
Як розвивалася байка у світовій літературі, яка її доля в нашому письменстві?
Повідомлення учня «Про відомих байкарів».
Байки Езопа були прозовими. Майже всі сюжети цих творів стали традиційними і обійшли чи не всі літератури світу. Такі сюжети називають мандрівними.
Римський поет Федр (1 ст.до н.е.) надав творам Езопа віршованої форми. Визначними класиками жанру байки вважають Лафонтена (у Франції), Ф. Красіцького (у Польщі), І.
Крилов (у Росії), Л.Глібова
Тривалий шлях розвитку пройшла й українська байка. Вона тісно пов’язана з прислів’ями і приказками, що дуже часто були джерелом, з якого виростала байка, або навпаки: прислів’я і приказки народжувалися, відштовхуючись від влучного і дотепного слова митців слова.
Свій внесок у розвиток байки зробили такі українські письменники, як Григорій Сковорода, Петро Гулак- Артемовський, Євген Гребінка й особливо Леонід Глібов.
Розвивається цей жанр і в сучасній українській літературі.
Робота в парах.
З’єднати стрілками слова на визначення рис людського характеру з назвами тварин, які уособлюють їх у байках
Осел зажерливість
Вовк вайлуватість
Слон упертість
Заєць непосидючість
Лисиця боягузтво
Ведмідь хижість
Щука незграбність
Мавпа хитрість
Гра «Асоціації» (асоціація (лат.)- сполучення, зв’язок)
Записати ряд слів, які асоціюються зі словами «муха», «бджола».
Прочитавши байку Л. Глібова «Муха і Бджола», ми порівняємо наші асоціації з новими, поетичними
Орієнтовна відповідь.
Муха – кусюча, набридлива, чорна, спритна, допитлива…
Бджола – маленька, медоносна, скромна, працелюбна…
Що ви знаєте з природознавства про муху, про бджолу (відповіді дітей)
Фізкультхвилинка
Всі дихайте – не дихайте.
Все прекрасно – спочивайте,
Дружно руки піднімайте,
Все чудово – опускайте.
Похиліться, розімніться,
Гляньте прямо – усміхніться.
Слово вчителяЛеонід Глібов написав більше 107 байок.
Український байкар творчо перекладав твори інших митців, оригінально змальовував образи, деталі, надавав розповіді самобутнього характеру, трактував їх по-своєму.
Робота із підручником
Виразне читання учнями байки Л. Глібова «Муха і Бджола».
Бесіда за запитаннями.
Яка ідея байки «Муха і Бджола»? (Прославлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола), засудження ледарства, прагнення жити за чужий рахунок, задовольняючи свої потреби (Муха)).
Словникова робота
Пояснити незнайомі слова із прочитаної байки Л. Глібова.
Читання байки за особами
Діти пригадують особливості виразного читання, беруть до уваги риси вдачі алегоричних образів Мухи і Бджоли, читають за особами байку Л. Глібова
5. Закріплення набутих знань, умінь і навичок
Пошуково-дослідницька робота в групах
Учні об’єднуються у 4 групи, кожна з яких отримує картку із завданням.
Картка №1
Дати характеристику образу Мухи. Дібрати прислів’я та приказки до змісту байки.
Картка №2
Дати характеристику образу Бджоли. Дібрати прислів’я та приказки до змісту байки.
Картка №3
Порівняти образ Мухи та Бджоли. Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика образів байки «Муха і Бджола» Л. Глібова».
(Працьовита, ледача,відповідальна, хвалькувата, економна(вміє раціонально використовувати час), настирлива, безтурботна,скромна,медоносна). Дібрати прислів’я, приказки до змісту байки.
Картка№4
Сформулювати основну думку байки Л. Глібова. З’ясувати, які художні засоби використовує автор. Дібрати прислів’я, приказки до змісту байки.
6. Закріплення вивченого матеріалу
Рефлексія
Скласти сенкани за словами «бджола», «муха», «байка» (1, 2, 3 ряди).
Орієнтовні відповіді.
Відгадати загадки про героїв байки.
1) Хто над нами догори ногами? (Муха)
2) Не муляр, а комори мурує? (Бджола)
3) Цей дім на ніжках,
Внизу віконце,
Дім багатоквартирний,
Лише зверху мирний. (Вулик)
Експрес-інтерв’ю (Мікрофон)
Які прислів’я і приказки про працю та лінь вам відомі?
Прислів’я і приказки про працю і лінь. Діти, чи потрібно бути працьовитим?
Людська праця – не дурниця, розкидати не годиться.
Праця людину годує, а лінь марнує.
Хто працює, той працю шанує.
На дерево дивись,як родить, а на людину, як робить.
Чесне діло роби сміло.
Як добре працюватимеш, честь і славу матимеш.
Лінь – гірше хвороби.
Вродилось ледащо нінащо.
Ледачому щодня неділя.
Лінивому все ніколи.
Аби день до вечора.
Як без діла сидіти, то можна одуріти.
Розв'язання тестових завдань. Не забуваємо про академічну доброчесність
1. Як Л. Глібов називає Муху?
а) ледащицею; б) дармоїдкою; в) легковажною.
2. Для чого Муха «майнула у садок»? Щоб:
а) подивитися на квіти та почути голосок зозулі;
б) зібрати мед з духмяних квітів;
в) сховатися від пекучого сонця та перепочити в холодочку.
3. Про що думала Муха, примостившись на красолі?
а) про власну мудрість і працьовитість;
б) про красу і чарівність літнього саду;
в) про гарне життя на волі.
4. Який художній засіб використав Л. Глібов у рядку: «Вітерець тихесенько гойдає»?
а) порівняння; б) епітет; в) метафору.
5. Як Муха назвала Бджолу у своєму зверненні до неї?
а) трудягою; б) душенькою; в) ненею.
6. Що запропонувала Муха Бджолі, зустрівшись із нею?
а) свою допомогу; б) перепочити; в) послухати пташок.
7. Яка, за словами Мухи, доленька у Бджоли?
а) щаслива; б) погана; в) нещасна.
8. Що було для Мухи складним?
а) шукати їжу для себе; б) доглядати власних немовлят; в) з ранку до вечора працювати.
9. Бджола образила Муху, сказавши їй, що вона:
а) ледача і безтурботна; б) не має привабливого вигляду;
в)сідає на страви, через що її ганяють.
10. З ким порівнюється Муха?
а) з господинею; б) з королівною; в) з панночкою.
11.В яких заходах Муха «не брала участі»?
а) у весіллі ; б) сватанні; в) у бенкеті.
12. Події твору «Муха і Бджола» відбуваються:
а) улітку; б) навесні; в) восени.
Примітка: Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
7.Домашнє завдання(різнорівневе)- озвучуємо бали завиконання д/з
Навчитися виразно читати байку за ролями-4б
Намалювати ілюстрацію до байки «Муха і Бджола» Л. Глібова- 4б
Написати твір-розповідь «Чесне діло роби сміло»-4б
8.Оцінювання і мотивація навчальних досягнень.
Формувальне оцінювання. Взаємооцінювання.Самооцінювання
Завершальне слово вчителя
Байка – це лише одна краплинка великої та бурхливої, повноводної літературної ріки, адже сила її впливу доволі значна.
« Перед сміхом, - писав американський гуморист Марк Твен, - нічого не встоїть».
Сміх людський – чудесна штука.
Він – мистецтво і наука.
Він – в житті і для життя.
Із потворного й дурного
Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить,
Він на світі жити учить.
Павло Глазовий
Смійтеся на здоров’я!
1