Тема: Жіноче обличчя літератури рідного краю (на прикладі поезій Світлани Барабаш та Ольги Юхименко)
Мета: ознайомити учнів із творчістю письменників рідного краю С.Г. Барабаш та О.П. Юхименко; спрямувати діяльність учнів на поглиблення знань з літературного краєзнавства; продовжити роботу по удосконаленню навичок виразного читання та аналізу поетичних творів, вміння передавати настрій ліричного героя; засобами поетичної мови сприяти збагаченню духовного світу учнів; розвивати усне монологічне та діалогічне мовлення, творче мислення, сприяти розвитку пам’яті, аналітичного мислення; формувати читацькі смаки школярів; виховувати у школярів почуття національної гордості, любов до Батьківщини.
Обладнання: мультимедійна дошка, збірки поезій, книжкова виставка
Тип уроку: урок літератури рідного краю, бінарний
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотиваційний момент
Слово бібліотекаря
Історію, як відомо, творять люди. Для того, щоб почувати себе сучасною людиною, треба володіти нашими духовними скарбами. До їх числа належать жіночі імена в українській літературі, серед яких гідне місце займають майстрині пера Кіровоградщини.
Діти, чи знаєте ви поетес рідного краю?
(відповіді учнів)
Кожна з жінок-літераторок має свій почерк, але всі вони тонко відчувають поезію і розуміють слово. Сьогодні ми з вами ближче познайомимося із творчістю наших поетес Світлани Барабаш та Ольги Юхименко.
(на екрані презентація «Життєвий та творчий шлях Світлани Барабаш»)
Бібліотекар: Сьогоднішній урок незвичайний, тому що ви познайомитеся із творчістю не просто поетеси, а й за сумісництвом вашого вчителя Ольги Петрівни Юхименко. У вас є унікальна можливість особисто поставити запитання та дізнатися про творчість молодої поетеси. Уявіть, що у нас «Прес-конференція», а ви журналісти і можете задати по одному запитанню
Прийом «Прес-конференція»
(учні задають питання , вчитель відповідає)
Бібліотекар: тепер, коли ми познайомилися з біографією поетес, перейдемо до практичної частини, а саме до аналізу їх поезій.
Вчитель: Коли я познайомилася з творчістю Світлани Барабаш , зрозуміла, що наші вірші близькі за тематикою. Хочу, щоб і ви в цьому переконалися. Тому зробимо компаративний аналіз поезій. А щоб ми встигли охопити всі теми, поділимося на три команди. Перша команда порівнюватиме поезії про кохання, друга – про природу, третя – про сім’ю.
Але перш ніж ми перейдемо до аналізу поезій, хочу з вами пограти у асоціації.
Прийом «Асоціації»
Питання до першої групи: з якими словами у вас асоціюється слово «кохання»? Доберіть прикметники до цього слова. (відповіді учнів)
Питання до другої групи: з якими словами у вас асоціюється слово «природа»?. Доберіть прикметники до цього слова. (відповіді учнів)
Питання до третьої групи: з якими словами у вас асоціюється слово «сім’я»?. Доберіть прикметники до цього слова.(відповіді учнів)
Тепер кожна команда отримає по два тексти поезій для порівняльного аналізу.
ІV. Робота з текстом
Перша команда: С.Барабаш «Матіолою вечір пропах», О.Юхименко
Друга команда: С.Барабаш «Новорічне», О. Юхименко «Снігопад»
Третя команда: С.Барабаш «А за вікном, татуся, білий сніг», О.Юхименко триптих «За межею»
(Порівняльний аналіз: тема, ідея, настрій, художні засоби)
V. Аналіз поезій командами
Вчитель: пропоную командам задати запитання суперникам з приводу аналізу художнього твору та оцінити роботу один одного.
VI. Підведення підсумків.
Бібліотекар: Вам сподобався сьогоднішній урок?
Чим він був незвичайний для вас?
Що нового ви дізналися?
VIІ. Оцінювання
Домашнє завдання.
Зробити порівняльний аналіз будь-яких двох поезій С.Барбаш та О.Юхименко, які не вивчалися на уроці