Тема: «Жіночий ідеал Пушкіна» (Аналіз твору «Євгеній Онєгін». Гармонія внутрішнього світу і душевна чистота Тетяни)
Цілі:
Обладнання: підручники; тексти твору; дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок аналізу образу героя:вивчення нового матеріалу.
Епіграф: Я так люблю Тетяну милую мою… О.Пушкін
Проблемне запитання: Чому Пушкін вважає Тетяну ідеалом?
Перебіг уроку
Вчитель: Сьогодні ми продовжуємо працювати над характеристикою образів роману О.Пушкіна. Щоб пригадати головних героїв пропоную вам невеличку роботу в парах (учням роздаються картки із запитаннями, на які вони відповідають по черзі).
- Чому Лєнський закохався в Ольгу?
- Чому Онєгін відмовив Тетяні на її освідчення?
- Як сталося, що холоднокровний Онєгін через деякий час палко закохався в Тетяну?
- Хто в романі серед жінок-героїнь більше привертає уваги?
Прийом «Незакінчене речення» Діти по черзі продовжують фразу: «Сьогодні на уроці я хочу…»
Вчитель:У нашому суспільстві ми звикли до того, що в стосунках між чоловіком і жінкою ініціатива в руках чоловіка, в освідченні також. Але у Пушкіна ми зустрічаємо інший хід стосунків - освідчення жінки чоловікові. Це не єдине, чим відрізняється героїня роману від юних дворянок, своїх одноліток. Поет називає сою героїню Тетяною. «Це вперше іменем таким сторінки ніжного роману ми самовільно освятим». Таким чином він підкреслює її близькість до національних коренів.
Гармонія - узгодженість частин одного цілого, ідеал - вищий зразок, дещо досконале.
- Як росла Тетяна в своїй сім ї?
- Чим відрізнялася дівчинка від своїх однолітків?
- Чого не хотіла робити Тетяна, як інші дівчата її віку і стану?
- Чому Тетяна закохалася в Онєгіна?
- Як автор описує почуття дівчини?
- Як Тетяна пішла на такий крок, щоб освідчитися першою?
Виразне читання листа Тетяни до Онєгіна.
Читання уривку листа вчителем в оригіналі
Аналіз епізоду «Зустріч на балу»
Бесіда
- Як повела себе Тетяна?
- Чи живе у її серці любов до Онєгіна?
(Учні протягом двох хвилин будують один для одного висловлювання на тему «Мій ідеал». Далі сідають на стільчик перед класом і розповідають про свій ідеал),
- Як автор ставиться до героїні?
- Чому він вважає її своїм ідеалом?
Повторити біографічні відомості про О.Пушкіна, підготуватися до хронологічного диктанту)