Тема: Життєдайна сила води
Мета.
Формування предметних компетентностей: поглибити знання школярів про властивості води; роль води в природі; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення, творчі здібності; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший, виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле, виконувати творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
соціальної: удосконалювати вміння проявляти ініціативу і продуктивно працювати в колективі, активно долучатися до обговорення питань, само організовуватися для виконання різних видів навчальної діяльності в групі, вільно висловлюватися, результативно використовувати власні знання під час спілкування.
Тип уроку: дослідження, відкриття нових знань.
Цільова аудиторія: учні 2 класу
Міжпредметні зв’язки: дизайн і технологія, українська мова, мистецтво, математика.
Обладнання: ілюстрації, паперові рушники, пластикові стаканчики, барвники, кольоровий папір, ножиці, пляшка з водою, ємність з водою, цеглинки лего.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування. Вправа «Формула успіху»
- Розшифруйте записану формулу уроку.
(У+О) • (В+С) • Р = З
У – увага
О – організованість
В - взаємодопомога
С – спілкування
Р – робота
З – знання
Саме ці якості нам будуть потрібні на уроці.
Я нагадую, що треба не просто слухати, а чути, не просто дивитися, а бачити, не просто відповідати, а міркувати, дружно і плідно працювати.
1) Вправа «Хвилинка синоптика».
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
-Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Актуалізація опорних знань
1) Калейдоскоп загадок.
-Ми кажемо: вона тече;
Ми кажемо: вона виблискує;
Вона біжить завжди вперед,
Але нікуди не тікає. (Вода)
-У морях і річках живе,
Але часто по небу літає.
А як набридне їй літати,
На землю знову осідає. (Вода)
Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)
2) Вправа «Кола на воді»
Учні добирають по одному слову, що починається на букви слова «вода». А потім складають з ними речення.
В – вирій – Зимувати птахи летять у вирій.
О – осінь – Осінь – моя найулюбленіша пора року.
Д - дідусь – Мій дідусь дуже любить рибалити.
А – апельсин – В апельсині багато солодкого соку.
3) Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
-Де в природі ми бачимо воду?
III. Основна частина
1. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми з вами поговоримо про звичайну воду та її надзвичайно велике значення для нашого життя.
2. Розповідь учителя.
Де немає води, там немає життя. Вона є в кожній живій істоті. Без води все гине: і рослини, і тварини, і люди.
- Подивіться на глобус –модель нашої планети, який колір переважає? Чому? А ось фото Землі з космосу.(фото Землі з космосу, про кількість води, про солону і прісну воду). Хоча на фото видно, що води на планеті багато, але вона не придатна для пиття. Прісної води дуже мало, лише 1 %.
-А де ще в природі є вода?
Робота з ілюстраціями.
-Народна мудрість говорить: «Вода – джерело життя».
Є вода – ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини,
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розквітають в лузі квіти,
І рясні дощі ідуть.
Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, в повітрі і під землею.
Властивість води розчиняти має важливе значення. Без води неможливе життя на Землі. Вона потрібна для життя рослин, тварин, людей. Так, рослини живляться тільки розчиненими у воді речовинами, що містяться в ґрунті. Яких тільки розчинів вода не утворює: це і морська вода. І мінеральні води, ґрунтовий розчин і кров, молоко, фруктові соки та інше. Всіх не перелічити!
Вода – це життя. Тисячі років можуть пролежати зернятка у сухій землі. Та коли їх зволожать краплини води, вони обов’язково проростуть. Споконвіку перетворювала вода посушливі степи – на родючі поля, а пустелі – на квітучі оазиси.
На нашій планеті так багато води. Що коли б на неї поглянули прибульці з космосу, вони, напевно, назвали б її не Землею, а Океаном. Запаси води становлять близько 1500 млрд. м. куб. Більша частина – 97% - це солона вода морів і океанів, яку пити не можна; 2% прісної води перебуває у твердому стані (льодовики). І лише 1% усіх водних запасів – це прісна вода річок та озер.
- Про що свідчать ці цифри?
Тварини і люди здатні жити тільки тому, що поживні речовини в їх організмі, вступаючи в складні процеси, перетворюються в розчинні. Це одна з властивостей води.
З попередніх уроків ми з вами вже знаємо, що ця рідина немає ні смаку, ні запаху, ні забарвлення і має 3 стани: рідкий, твердий, газоподібний.
3)«Мозковий штурм».
А зараз спробуємо довести, що вода – чарівниця.
Відгадайте загадки.
-У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
-Мене просять і чекають,
А як покажусь – тікають. (Дощ)
-«Що це? Що це? – всі кричать. – Білі мухи он летять.» (Сніг)
-Зоря-зірниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала-ридала,
Місяць бачив – не підняв,
Сонце встало – підібрало. (Роса)
-Росте вона вниз головою,
Не в літню пору, а зимою.
І тільки сонечко зігріє –
Вона заплаче й швидко гине. (Бурулька)
-Сидить дід за подушками
І стріляє галушками. (Град)
-Відповіді в малюнках кріпимо на дошці.
-Який висновок можемо зробити?
Висновок. Вода – справжня чарівниця, тому що вона може перетворитися на сніг, на туман, ставати росою на траві, веселкою на небі, інеєм на деревах, бурулькою на даху. Коли вода перетворюється на пару, вона вміє літати, вона може бути різною, ось чому вона – чарівниця.
Фізкульхвилинка
2. Дослідницька робота.
- Уявіть собі, що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета:
виявити чи може вода рухатися знизу вгору?
Проводимо наочний експеремент: діти отримують повну пляшку з водою, натискаючи на пляшку вони бачать, що фонтан води підіймається вгору, а потім падає вниз. Отже, як ми бачимо вода швидше рухається згори вниз.
Розфарбуймо світ навколо яскравими фарбами - нам це під силу. Пограємо? Сьогодні в нас буде захоплююча подорож у світ науки.
Дослід 1.
«Веселка у стаканчиках»
(Рух води знизу вгору).
Виявляється веселку можна зробити в домашніх умовах. Як?
Давайте експериментувати! Нам знадобиться:
✔ Стаканчики -5 шт.
✔ Барвники -5 шт. (жовтий, коричневий,зелений, червоний, синій)
✔ Паперові рушники -4 смужечки.
Наші дії: у п’ять стаканчиків наливаємо однакову кількість води. Додаємо у кожен стаканчик по одному кольору барвника. Виставляємо стаканчики. Паперові смужки ставимо в стаканчики. Спостерігаємо як рухається вода.
Що відбувається: зафарбована вода рухається по смужці.
Висновок: Як бачите вода по смужках рухається тільки вгору не повертаючись назад, на відміну від попереднього експерименту. За таким принципом рухається вода у рослин знизу вгору, від коренів до усіх органів рослин. Таким чином вода дає рослинам життя.
Використовуючи дану властивість рідини проведемо наступний дослід.
Дослід 2.
«Живі квіти»
(Рух води знизу вгору).
Нам знадобиться:
Наші дії : Вирізати з кольорового паперу квіти (за шаблоном). Загніть пелюстки до центру. Опустіть різнокольорові квіти на воду, налиту в ємність.
Що відбувається: пелюстки квітів починають розпускатися.
Висновок: Це відбувається тому, що папір намокає завдяки підйому води по паперовим пелюсткам (капілярні явища), стає поступово важче і пелюстки розкриваються. Навіть паперові квіти за допомогою води нам вдалося оживити.
IV. Підсумок уроку.
1. Вправа «Конверт проблем». Робота в групах.
- А зараз ми з вами проведемо наукове дослідження. Кожен ряд-команда отримає завдання. Через дві хвилини капітан команди доповідає про результат обговорення проблеми.
Проблеми:
3.Пояснити прислів’я «Хліб - батько, вода - мати». (Бесіда про ставлення українців до води.)
2. Уявіть нашу планету без води. Опишіть картини, які ви намалювали в своїй уяві.
Вода – краса всієї природи. Вона біжить, рухається та дає життя і рух усьому, що її оточує. Вода – найцінніший дарунок природи. Справжня природна вода є запорукою нашої сили й енергії.
Вправа «Вежа»