Життєпис Т.Шевченка.
Картини природи рідного краю в поезії
«За сонцем хмаронька пливе…»
Життєпис Т.Г.Шевченка (перегляньте відео за посиланням)
https://drive.google.com/file/d/1YX2RhsjyVDkTe0hsR6-pfJZMeIIPdVQr/view?usp=share_link
Вправа «Ґронування» (створіть власний варіант)
Тарас Шевченко
поет художник
відомий талановитий геніальний
писав малював боровся повчав творив заповідав
Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.
Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця.
Відеоролик «Шевченко-художник» за посиланням
https://drive.google.com/file/d/1KCL6mV8C6GE7VSa5oCeEgAwaflFy8pL4/view?usp=share_link
- Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе»
Виразне читання поезії (аудіовірш за посиланням) https://drive.google.com/file/d/1-gOMf4OFjcEPLjpzVZxy1PXZ5yoyC10R/view?usp=share_link
Коло думок.
Словникова робота.
Поли — крайні передні частини верхнього одягу;
Пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;
Оповиє — обволікає, оповиває.
Самостійне читання вірша
Обмін думками!
(„Туман сивий“, „тьма німа“, „туман, наче ворог“)
Пригадаємо! ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ.
Метафора (з грецьк. „перенесення“) — слово чи словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші на основі подібності чи протиставлення.
Персоніфікація — зображення предметів чи явищ природи як живих істот.
Аналіз поезії за посиланням https://drive.google.com/file/d/1IBwis1kqhRaAmr_9Qai7PEii2NWgMZX6/view?usp=share_link
ПАСПОРТ ТВОРУ
«За сонцем хмаронька пливе»
Рік написання – 1848
Рід літератури – лірика
Вид лірики – пейзажна
Тема вірша: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.
Основна думка: батьківщина — рідна домівка.
Жанр: вірш.
Художні засоби «За сонцем хмаронька пливе»
Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
Метафори: хмаронька пливе, червоні поли розставляє, сонце спатоньки зове, серце одпочине, серце заговорить, туман оповиє душу.
Порівняння: покриває рожевою пеленою, мов мати дитину; неначе ворог, мов матері діти.
Пестливі слова: зіронька, соловейко, хмаронька, спатоньки, годиночку.
Персоніфікація: «за сонцем хмаронька пливе»…
Композиція. 3 частини.
1 частина. Прекрасна пейзажна картина: сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки.
2 частина. Передає тривогу, відчуття небезпеки, суму.
3 частина. Передає настрій очікування, надії, сподівання на краще
Настрій: лагідний, сумний, тривожний, відчуття небезпеки
Образи-символи
Сонце – тепло, світло й радість
хмаронька – людина
море – життя
туман — неясність, темрява, небезпека.
Прекрасна пейзажна картина розгортається у вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» Побудований цей твір на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємності. Про це нагадує туман, що «неначе ворог». Сонце — уособлення тепла, світла й радості, туман же, навпаки, —у, темряви, небезпеки. Та людина має завжди вірити, що сонце зійде, прожене пітьму, обігріє, як мати дитину.
Висновок. Людина може опинитися в різних життєвих ситуаціях, а природа допоможе знайти внутрішню рівновагу, навчить любити світ, людей, цінувати кожну мить життя, підтримувати інших.
Домашнє завдання: