Життєпис Т.Шевченка. Картини природи рідного краю в поезії «За сонцем хмаронька пливе…»

Про матеріал
Матеріали до уроку української літератури в 5 класі НУШ з теми "Життєпис Т.Шевченка. Картини природи рідного краю в поезії «За сонцем хмаронька пливе…» Подаються короткі біографічні відомості з життя Т.Шевченка. Розкривається зміст поезії "За сонцем хмаронька пливе", мовні засоби, які використані у вірші. Матеріали для уроку - це готовий продукт для використання на уроці в дистанційному форматі. Є посилання на відео: біографія, Т.Шевченко-художник, поезія "За сонцем хмаронька пливе", аналіз вірша.Зручно!
Перегляд файлу

Життєпис Т.Шевченка.

 Картини природи рідного краю в поезії

 «За сонцем хмаронька пливе…»

 

Життєпис Т.Г.Шевченка (перегляньте відео за посиланням)

https://drive.google.com/file/d/1YX2RhsjyVDkTe0hsR6-pfJZMeIIPdVQr/view?usp=share_link

Вправа «Ґронування» (створіть власний варіант)

                                               Тарас   Шевченко

                                поет                                       художник

                 відомий          талановитий     геніальний

писав    малював        боровся     повчав      творив   заповідав

    Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.

         Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. 

Відеоролик «Шевченко-художник» за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1KCL6mV8C6GE7VSa5oCeEgAwaflFy8pL4/view?usp=share_link

-      Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе»

Виразне читання поезії (аудіовірш за посиланням) https://drive.google.com/file/d/1-gOMf4OFjcEPLjpzVZxy1PXZ5yoyC10R/view?usp=share_link

Коло думок.

  • Які ви помітили інтонаційні зміни?
  •  З яким настроєм починаємо й закінчуємо читати твір?
  •  Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?
  • Які почуття викликало у вас це явище?

Словникова робота.

Поли — крайні передні частини верхнього одягу;

Пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;

Оповиє — обволікає, оповиває.

Самостійне читання вірша

Обмін думками!

  • За сонцем хмаронька пливе» АНАЛІЗ - Шевченко - Dovidka.biz.uaЗа допомогою яких слів автор передає настрій у першій частині вірша? (За допомогою пестливих, зменшувальних форм іменників, дієслів: „хмаронька“, „спатоньки“, „годиночку“.)
  • Якими образними словами передано сумну картину надвечір'я?

(„Туман сивий“, „тьма німа“, „туман, наче ворог“)

  • Прочитайте уважно ще раз перші шість рядків вірша і скажіть, як поводиться хмарка. (Як істота)
  • А чи є вона живою? Які дії, характерні для істот, робить у вірші хмарка? (Пливе, поли розстилає, кличе спати сонце, покриває його рожевою пеленою)
  • Письменники дуже часто надають предметам, явищам (неживій природі) ознаки й властивості неживої природи. Такий художній засіб називається метафорою.

Пригадаємо! ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ.

Метафора (з грецьк. „перенесення“) — слово чи словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші на основі подібності чи протиставлення.

Персоніфікація — зображення предметів чи явищ природи як живих істот.

Аналіз поезії за посиланням https://drive.google.com/file/d/1IBwis1kqhRaAmr_9Qai7PEii2NWgMZX6/view?usp=share_link

 

ПАСПОРТ ТВОРУ

Презентація до уроку на тему: "Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…».«За сонцем хмаронька пливе»

Рік написання – 1848

Рід літератури – лірика

Вид лірики – пейзажна

Тема вірша: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.

Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.

Основна думка: батьківщина — рідна домівка.

Жанр: вірш.

 

Художні засоби «За сонцем хмаронька пливе»

Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.

Метафори: хмаронька пливе, червоні поли розставляє, сонце спатоньки зове, серце одпочине, серце заговорить, туман оповиє душу.

Порівняння: покриває рожевою пеленою, мов мати дитину; неначе ворог, мов матері діти.

Пестливі слова: зіронька, соловейко, хмаронька, спатоньки, годиночку.

Персоніфікація: «за сонцем хмаронька пливе»…

 

Композиція. 3 частини.

 

1 частина. Прекрасна пейзажна картина: сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки.

2 частина. Передає тривогу, відчуття небезпеки, суму.

3 частина. Передає настрій очікування, надії, сподівання на краще

Т.Шевченко. "Зa сонцем хмаронька пливе" - з Малого Кобзаря (1911) - Мала  Сторінка

Настрій: лагідний, сумний, тривожний, відчуття небезпеки

 

Образи-символи

Сонце – тепло, світло й радість

хмаронька – людина

море – життя

туман — неясність, темрява, небезпека.

 

          Прекрасна пейзажна картина розгортається у вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» Побудований цей твір на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємності. Про це нагадує туман, що «неначе ворог». Сонце — уособлення тепла, світла й радості, туман же, навпаки, —у, темряви, небезпеки. Та людина має завжди вірити, що сонце зійде, прожене пітьму, обігріє, як мати дитину.

 

   Висновок. Людина може опинитися в різних життєвих ситуаціях, а природа допоможе знайти внутрішню рівновагу, навчить любити світ, людей, цінувати кожну мить життя, підтримувати інших.

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати матеріали уроку (дивись конспект).
  2. Підручник стор. 124, вивчити НАПАМ’ЯТЬ вірш Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе», записати на відео і надіслати на перевірку.
  3. За бажанням! Намалювати ілюстрацію до вірша Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе».
docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку