Життєвий і творчий шлях російського поета Бориса Пастернака.

Про матеріал

В цій розробці ви зможете знайти матеріал про життєвий і творчий шлях російського поета Бориса Пастернака. Еволюція поезії Б. Пастернака.

Мета: допомогти учням визначити джерела таланту поета, простежити духовну силу митця в протистоянні владі; розкрити особливості пастернаківської поетики; відпрацьовувати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, уміння проникати в суть художніх образів митця; виховувати любов до поезії, прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичні смаки.

Перегляд файлу

11 клас

Тема: Життєвий і творчий шлях російського поета Бориса Пастернака. Еволюція поезії Б. Пастернака.

Мета:   допомогти   учням   визначити   джерела   таланту поета, простежити духовну силу   митця в протистоянні владі; розкрити особливості   пастернаківської  поетики;   відпрацьовувати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, уміння проникати в суть художніх образів митця; виховувати любов до поезії, прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичні смаки.

Обладнання: портрет письменника, портрети муз Пастернака, поезія Пастернака, презентація, аудіозаписи: «Етюд» О. М. Скрябіна, Б.Пастернак «Февраль»; відеозапис «Зимняя ночь»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Во всем мне хочется дойти до самой сути:

 В работе, в поисках пути,

  В сердечной смуте

 До сущности протекших дней,

 До их причины,

 До оснований, до корней,

 До сердцевины.

Б. Л. Пастернак

Хід уроку

  1.         Організація початку уроку. Звучить «Етюд» Олександра Миколайовича Скрябіна
  2.      Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1. Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми спробуємо з вами відтворити атмосферу музики, живопису, філософії, і, звичайно, поезії, в  якій жив і творив один із найяскравіших представників «срібної доби» російської поезії – видатний поет, прозаїк, перекладач, лауреат Нобелівської премії, глибокий лірик, реформатор слова і майстер епічної розповіді, філософських спостережень, - усе це Борис Пастернак.

Якщо Анну Ахматову називали «російською Сапфо», то Бориса Пастернака, із творчістю якого ми ознайомимося сьогодні, - «Гамлетом XX століття». Багато випробувань випало на його долю, він жив за тих складних часів, що вимагали від людини міцності Духу, мужності протистояти натиску ідеології. Його ліричні роботи стали втіленням трагічного щастя існування людини, наділеної даром поетичного слова, здатної якнайповніше відобразити в творчості всі радощі й тривоги епохи.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. (запис в зошити)(слайд 1)

  •         Читання епіграфа (слайд 2) – це життєве кредо поета, до якого ми повернемось в кінці уроку.
  1.      Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми з вами ознайомимось з творчістю російського поета Б.Пастернаком. А індивідуальне домашнє завдання було – підготувати проекти: (слайд 3)

  •  «Життєвий та творчий шлях Бориса Пастернака».(1890 – 1960)
  • «Музи Б.Пастернака».
  • «Еволюція поезії»
  1. Презентації проектів.

Завдання для учнів по проектах:

1)скласти гроно по біографії. Перевірка записів;

2)доповнити гроно; (слайди 4, 5, 6);

3) записати основні особливості поезії.

Основні особливості поезії Пастернака :(слайд 7)

  • щільне переплетення тем природи, кохання, мистецтва та їх філософське осмислення;
  • настрої зачудування буттям, радісного сприйняття світу, духовної відкритості природі, вираження стану емоційного потрясіння, «захоплення»;
  • відтворення безперервного руху, динаміки життя, прагнення охопити світ у цілому.

3.Виразне читання та аналіз поезій Б.Пастернака.

Літературний словник.

Лірика – це твір, в якому передано почуття і переживання поета

1) Слухання аудіозапису «Цей лютий» («Февраль»). (у кожного на парті

Аналіз вірша Б. Пастернака "Цей лютий! Час до сліз і віршів"

  • Які почуття виникли у вас під  час прослуховування вірша?  ожне речення передає почуття радості поета, який закоханий в природу. Це сльози насолоди світом природи)
  • Про який місяць іде мова? (Лютий)
  • А яка пора року приходить після зими, на що це вказує?
  • Тема вірша. (Поет передає настрій чекання на весну, поетичне сприйняття останнього зимового місяця.)

Робота в групах: (слайд 8)

1 гр. – знайти художні засоби: метафори, епітети і порівняння ;

2 гр. – виписати художні образи і пояснити ї значення.

  • Система образів та художні засоби. (Чи не найголовніший образ - лютий. Це не тільки місяць, пора року, але й душевний стан, викликаний чеканням на весну. Зображено цей образ за допомогою метафори.

      Пока грохочущая слякоть

      Весною черною горит.

      Лютий асоціюється з холодом, снігом, морозом. Але— «грохочущая слякоть», ливень, лужи, грачи, ветер — передають відчуття наближаючої весни. Основний колір - чорний (чернила, грачи, как обугленные груши, чернеющие проталины). Він асоціюється з кольором землі. Конфлікт зими та весни. (Помимо внешнего плана (образа приближающейся весны) существует и внутренний — процесс пробуждения поэзии. Лирический герой под воздействием обновляющегося, пробуждающегося к жизни мира обретает способность «слагать стихи навзрыд».)

Зрештою увесь вірш - це розгорнута метафора, яка передає відчуття кінця зими, коли душа стомилася чорно-білими кольорами й жадає звуків і кольорів весни. Про це свідчить порівняння "где как обугленные груши, с деревьев тысячи грачей сорвутся в лужи..." Ці птахи - вісники весни, її уособлення, і тому такі жадані. Вони мають осушити сльози минулої зими: "...обрушат сухую грусть на дно очей". Метафора "ветер криками изрыт" змальовує вогке повітря мінливого лютого. Тому логічно завершується вірш парадоксальними рядками:

      И чем случайней, тем вернее

      Слагаются стихи навзрыд.)

  • Головна думка. (Головна думка - передати вічну загадку творчості, яка лежить десь у глибині свідомості поета, на дні його серця. Поет пов'язує це з настроєм чекання на весну, надії. У кінці вірша, як це характерно для Б. Пастернака, подано дві дати - <1912, 1928>. Це свідчить про те, що поет повертався до цього вірша, переробляв його. Отже, думка твору продовжувала хвилювати його й через багато років.)
  •  - Порівняйте вірш і картину Саврасова «Грачи прилетели» (слайд 9)
  • Які почуття викликає у вас картина?

2)Виразне читання вірша «Зимова ніч» («Мело, мело по всій землі...») (слайд 10)

Вірш «Зимова ніч» («Мело, мело по всій землі...»), як здається, є одним із найхарактерніших та найбільш «пастернаківських» і останнім часом перетворився на емблематичний вірш щодо поетичної творчості Б. Пастернака.

Робота в парах

Запитання та завдання до аналізу вірша

  1. Визначте основний прийом, використаний автором у цьому вірші. (Прийом протиставлення, контрасту, опосередкована антонімічність образів «заметілі» та «свічки».)
  2. Назвати образи, їх значення (Свічка - символ надії, тихого щастя, самоти і чистоти. Цей вогник, що є для ліричного героя центром Всесвіту. Жар, вогонь -- символ емоцій, пристрастей.

2)Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення? (Символічного*)

3)Які кольори асоціюються з цими образами? (Білий колір заметілі на тлі чорного кольору ночі («зимова ніч»!) і жовтий, теплий, сонячний колір вогника свічки.)

4) У чому полягає ідея цих символів? («Заметіль» це бурхливі негаразди, холод та жорстокість навколишнього світу. Натомість «свічка» - це символ тепла, затишку, це символ порятунку і від негоди, і від жорстокого світу.)

5) 3 якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки? (Свічка, крім названого, уособлює ще й промінець кохання, адже «все теряюсь в снежной мгле, седой и белой», а свічка, попри це, «горела на столе, // Свеча горела».)

6) Проте у вірші є ще один значущий образ-символ - який? (Образ хреста.)

7) Однак цей образ подано як традиційно, так і абсолютно оригінально - визначте ці інтерпретації. (Тінь янгола подібна до хреста - це данина традиції, «скрещенья рук, скрещенья ног, судьбы скрещенья» - це, з певного погляду, блюзнірство. Зрештою, і перший образ є далеким від святості.)

8) Чому? (Тому що це «жар соблазна //Вздымал, как ангел два крыла Крестообразно».)

9) Про що йдеться у вірші? (Про святість і пеперевершену силу кохання, бо саме воно здатне захистити людину і дати їй притулок,   аби  вона  (людина) хоч  на хвилинку  відчула себе щасливою.)

~ А зараз я вам пропоную прослухати пісню у виконанні Б.Пастернака «Зимова ніч».

~ Учитель. Скажіть, який настрій створила у вас ця пісня?

~ Чи змінилось у вас враження від прослуховування вірша і пісні?

Учитель. У своїх поезіях Б. Пастернак роздумує про час, про життя і смерть, про таємницю його народження, про віру в життя, у майбутнє. Вірші про природу свідчать про глибоке розуміння її, досягненні злитися з нею. Поет хоче, щоб природа говорила про себе сама, а він одухотворюватиме її. Твори поета розкривають нам трагізм існування людської душі у складний період історичного розвитку. Вірші про природу допомагають розкрити єдність людини з природою, як її частку.

 

V. Підсумок уроку

1.Складання   «психологічного портрету» Б.Пастернака

Високоосвічений

•Вразливий

       Тонкий лірик

Творчий

Добросердний ,

гуманіст

Закоханий у красу природи, мистецтва

 Сміливий

     Здатний до постійного саморозвитку

Відповідальний за світ, за досягнення в ньому гармонії

 

2.«Метод незакінчених речень»

  1. Сьогодні на уроці я дізналась...
  2. Що вплинуло на світобачення і художній талант Б. Пастернака?
  3. Що ж було життєвим кредом поета, до чого він прагнув і що хотів бачити в людях? Пояснення епіграфа

VI. Домашнє завдання (слайд 11)

Вивчити напам’ять поезію поетів «срібної доби»(за вибором),   аналіз однієї з поезій Б. Пастернака

 

Наш  урок я хочу  закінчити словами І.Талькова (слайд 12)

 

        Поэты не рождаются случайно, они летят на землю с высоты,

Их жизнь окружена глубокой тайной, хотя они открыты и просты.

    Глаза таких божественных посланцев всегда открыты и верны мечте,

    И в хаосе проблем их души вечно светят тем мирам, что заблудились в темноте.

    Но и уходят, выполнив заданье, их отзывают высшие миры,

    Неведомые нашему сознанью, по правилам космической игры.

     Они уходят, не допев куплета, когда в их честь оркестр играет туш,

     Актеры, музыканты и поэты – целители уставших  наших душ.

     В лесах их песни птицы допевают, в полях для них цветы венки совьют.

     Они уходят вдаль, но никогда не умирают и в песнях и стихах своих живут….

 

 

 

 

 

 

РОБОТА В ПАРАХ

План аналізу.

  1. Визначте основний прийом, використаний автором у цьому вірші.
  2.                Назвати образи, їх значення
  3.                Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення?
  4. Які кольори асоціюються з цими образами?
  5.  У чому полягає ідея цих символів?
  6.  3 якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки?
  7.  Проте у вірші є ще один значущий образ-символ - який?
  8. Однак цей образ подано як традиційно, так і абсолютно оригінально - визначте ці інтерпретації
  9.  Чому?
  10.            Про що йдеться у вірші, яка тема ?

 

РОБОТА В ПАРАХ

План аналізу.

Визначте основний прийом, використаний автором у цьому вірші.

Назвати образи, їх значення

Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення?

Які кольори асоціюються з цими образами?

У чому полягає ідея цих символів?

3 якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки?

Проте у вірші є ще один значущий образ-символ - який?

Однак цей образ подано як традиційно, так і абсолютно оригінально - визначте ці інтерпретації

Чому?

Про що йдеться у вірші, яка тема ?

 

РОБОТА В ПАРАХ

План аналізу.

  1. Визначте основний прийом, використаний автором у цьому вірші.
  2.                Назвати образи, їх значення
  3.                Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення?
  4. Які кольори асоціюються з цими образами?
  5.  У чому полягає ідея цих символів?
  6.  3 якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки?
  7.  Проте у вірші є ще один значущий образ-символ - який?
  8. Однак цей образ подано як традиційно, так і абсолютно оригінально - визначте ці інтерпретації
  9.  Чому?
  10.            Про що йдеться у вірші, яка тема ?

 

 

РОБОТА В ПАРАХ

План аналізу.

  1. Визначте основний прийом, використаний автором у цьому вірші.
  2.                Назвати образи, їх значення
  3.                Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення?
  4. Які кольори асоціюються з цими образами?
  5.  У чому полягає ідея цих символів?
  6.  3 якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки?
  7.  Проте у вірші є ще один значущий образ-символ - який?
  8. Однак цей образ подано як традиційно, так і абсолютно оригінально - визначте ці інтерпретації
  9.  Чому?
  10.            Про що йдеться у вірші, яка тема ?

 

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
2282
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку