Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М.Коцюбинського.

Про матеріал
 ознайомити із життєвим і творчим шляхом письменника як одного із талановитіших в українській літературі;  розкрити світоглядні позиції як українського митця-патріота й гуманіста. Розвивальна:  розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення учнів, навички пошукової роботи та уміння досліджувати науковий матеріал про життя і творчість письменника;  спонукати до роздумів про складність людського життя. Виховна:  виховувати інтерес до творчості письменника;  усвідомлення, що оптимізм і життєствердження – важливі духовні цінності буття людини;
Перегляд файлу

План відкритого уроку з української літератури

Дата проведення: ________________; група № ________

Тема уроку: Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М.Коцюбинського.

Мета уроку:

Навчальна:

  •         ознайомити із життєвим і творчим шляхом письменника як одного із талановитіших в українській літературі;
  •         розкрити світоглядні позиції як українського митця-патріота й гуманіста.

Розвивальна:

  •         розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення учнів, навички пошукової роботи та уміння досліджувати науковий матеріал про життя і творчість письменника;
  •         спонукати до роздумів про складність людського життя.

Виховна:

  •         виховувати інтерес до творчості письменника;
  •         усвідомлення, що оптимізм і життєствердження – важливі духовні цінності буття людини;
  •         виховувати любов до життя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: урок-літературознавче дослідження; екскурсія по музею М.Коцюбинського.

Методи і прийоми:  словесні(слово викладача,читання доповідей, бесіда), наочні (презентація, відеоматеріали), пояснювально-ілюстративний, аналітично-пошуковий, частково - пошуковий (аналіз життя і творчості письменника, доповіді учнів), інтерактивний (прийом «Займи позицію», взаємонавчання, аналіз історій).

Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер.

Дидактичне забезпечення: мультимедійна презентація, портрет, твори М. Коцюбинського, підручники.

Міжпредметні зв’язки: художня культура, естетика.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, перевірка учнів та їх готовність до уроку.

Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальна бесіда).

  1.          Відомо, що М.Коцюбинський був імпресіоністом. А що ви знаєте про імпресіонізм? ( Це напрям у мистецтві останньої третини ХІХ – початку ХХст. Термін перекладався як враження)
  2.          Де зародився імпресіонізм? ( у французькому живописі)
  3.          Назвіть художників – імпресіоністів ( К.Моне, Е.Дега, О.Ренуар)
  4.          Що було об’єктом зображення живописців? ( Вони обирали якусь мить часу і зображували її в найсуттєвішому вияві; головним була не сама дійсність, а враження від неї, вплив на емоційний стан людини)
  5.          На які види мистецтва поширився імпресіонізм? ( Скульптуру, музику, літературу)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Епіграф: 

Людина — найцікавіше явище тому, що вона ховає в собі всякі

несподіванки, не задовольняється жодною формою щастя.

Щось сильне тягне мене до літературної праці —

і літературі я відданий цілою душею.

Михайло Коцюбинський.

Слово вчителя.

Великим естетом, унікальною особистістю, мудрим життєлюбом є видатний український письменник, громадський діяч, один з організаторів «Братства тарасівців» Михайло Михайлович Коцюбинський. Сергій Єфремов, який добре знав письменника, відгукнувся про нього так: «Людина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п’ят... був справжнім аристократом Духа без жодного силування зі свого боку.» Сучасники називали його Соняхом, Сонцепоклонником, бо над усе любив сонце, квіти й дітей. У своїх відомих на весь світ творах оспівував цвіт яблуні, жайворонкову пісню, дитячі очі, умів малювати словом, ніби фарбами, проникав у найпотаємніші глибини людської душі.

Володимир Сосюра так висловився про письменника — патріота, людину незвичайного обдаровання, великої інтелігентності:

Ти з нами будеш вічно жити,

Як сяйво сонця, як вечірній спів,

Ти так любив землі своєї квіти,

І так, як квіти, ти людей любив.

Павло Тичина підсумував: «...Після Шевченка, поруч з Франком, Лесею Українкою, Стефаником щодо краси й глибини своїх творів — іншого письменника такого ми не знайдемо. ...великі світочі людства давно вже розступилися, щоб дати місце і йому в шерензі борців, мислителів і шукачів правди».

Завданням нашого уроку є:

  •         опрацювати біографічні відомості Коцюбинського;
  •         визначити його роль у суспільному житті;
  •         окреслити значення творчості автора;
  •         охарактеризувати еволюцію світогляду письменника.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Літнього дня курною дорогою, що вела до села Лопатинці у поле, йшов молодий чоловік, вище середнього зросту. Одягнений хоч був і не багато, але дбайливо, ошатно: добре випрасувані штани, полотняна з українською вишивкою сорочка, на голові солом’яний бриль. Зустрічаючись із селянами, молодик знімав бриля і, щиро посміхаючись, першим вітався: «Добридень вам!» Невдовзі дивного «панка» бачили в полі, де він перебинтовував порізану серпом руку вдові — біднячці Марії Кльондз. Медичну скриньку незнайомець завжди носив із собою. А допомігши вдові, сідав на тугий сніп і розповідав селянам, як колись усі люди будуть вільні, щасливі. Диваком цей «панок» видавався селянам ще й тому, що розмовляв українською мовою. Та ще й палко доводив, що це не «мужицька» мова, а мова, якою говорить великий народ.

За простоту і привітність, за доброту і щирість, за пошану до пісні і мови народної полюбили його селяни. Усіх покорив він своєю любов’ю до дітей. Завжди у нього в кишені були цукерки для них. Отаким був 28-річний Михайло Коцюбинський. Але звідки він родом, хто його батьки, яким було його життя, цього не знав ніхто. А ми з вами дізнаємось. У цьому нам допоможуть учні, які підготували доповіді про життя Михайла Коцюбинського. (Учні-доповідачі ілюструють свої розповіді наочними матеріалами, що оформлені у вигляді презентації Power Point (портрети письменника різних років, фото місць, пов'язаних з його життям, схеми, карти)).

Доповіді учнів:

  •         Дитинство. Навчання.
  •         Проби пера. Вчителювання.
  •         Робота у філоксерній комісії. Публіцистика.
  •         Чернігів у житті письменника. «Просвіта».
  •         Останні роки життя.
  •         Основні твори.
  •         Роль і місце творчості  М.Коцюбинського в українській літературі.
  •         Чернігівський літературно-меморіальний музей М.Коцюбинського.

Жанр новели у творчості М. Коцюбинського.

Ви тільки що ознайомилися із його життєвим і творчим шляхом. Коцюбинський не тільки творець, а насамперед людина з чуйним серцем, який людські болі пропускав через своє серце. Це ми можемо спостерігати  у його новелах, тому що цей жанр твору найбільше допомагав розкрити душу людини. Давайте пригадаємо, що таке новела.

Новела (іт. novella, від лат. novellas — новітній) — невели­кий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

 

V. Закріплення нового матеріалу.

 Перегляд відеосюжету «Вінницький музей садиба М.Коцюбинського».

Узагальнювальна бесіда

  •     Яким постав перед вами М. Коцюбинський зі спогадів сучасників?
  •     У яких місцях, пов’язаних із письменником, ви хотіли побувати і чому?
  •     Чому ж твори Михайла Михайловича перекладені багатьма мовами світу й нині такі актуальні?

Складання тез «Новаторство Коцюбинського-письменника»

  •     Модернізував українську літературу.
  •     Звертався до своїх читачів зі зрозумілими для всіх проблемами.
  •     Автор мав індивідуальний стиль і не боявся звернутися до нових літературних напрямів, зокрема модернізму, а різновидом є імпресіонізм (миттєві враження).
  •     Використовує малі форми епічного твору (етюд, новелу, ескіз, поезію в прозі, акварель).
  •     Визначальною ознакою його творчості стає акцентування на психологію людини.
  •     Розширив тематику української прози.
  •     Героями його творів стали не лише українці, а й молдавани, кримські татари (акварель «На камені») й цигани.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Прийом - гра «Так-ні»

  1.     М.Коцюбинський народився у сім'ї багатого землевласника. (Ні).
  2.     Письменник навчався у Шаргородському духовному училищі. (Так).
  3.     Вперше друком з’явився вірш «Наша хатка» у журналі «Дзвінок» навесні 1892 року.(Ні).
  4.       Педагогічною діяльністю Михайло Михайлович займався протягом 5 років.(Ні).
  5.     Про проблеми бесарабів автор розповів у оповіданні «Для загального добра».(Так).
  6.     До Чернігова письменник переїхав 1897 року.(Так).
  7.     Коцюбинський брав участь у святі з нагоди відкриття пам’ятника І.Котляревському.(Так).
  8.     Письменник був головою товариства «Просвіта».(Так).
  9.     Його твори ніколи не друкувалися на сторінках російських журналів.(Ні).
  10. На острові Капрі Коцюбинський познайомився з І.Франком.(Ні).
  11. По дорозі з Італії додому заїжджає у карпатське село Кривошапка.(Ні).
  12. Коцюбинський похований на Болдинній горі в Чернігові.(Так).

Заключне слово вчителя

М. Коцюбинський ще на початку ХХ століття у своїх творах піднімав глибокі філософські проблеми, які хвилюватимуть душі людей ще не одне століття. Він закликав: «Будьмо передусім справжніми українцями — чи то в своїй хаті, чи в чужій, чи то в своєму краї, чи на чужині. Хай мова наша не буде мовою, якою звертаються лиш до челяді... Хай вона бринить і розгортається в нашій родині, у наших зносинах товариських, громадських, у літературі — скрізь. Не попускаймо собі навіть у дрібничках. Несімо прапор справи нашої в дужих руках, не відділяймо слово від діла...».

VІІ. Рефлексія.

Метод «Прес»

Я думаю… Тому що… Наприклад… Отже…

Картка самооцінки на уроці:

 

Бали ( 1- 5)

  1. Я висловлював свою думку

 

  1. Я працював творчо

 

  1. Я був уважним

 

  1. Я знаю де народився М.Коцюбинський

 

  1. Я знаю які твори написав М.Коцюбинський

 

  1. Я прочитав твори Коцюбинського

 

  1. Я дивився кінофільм «Тіні забутих предків»

 

 

VІІІ.  Оцінювання доповідей і роботи учнів на уроці.

ІХ. Домашнє завдання.

1. Повторити за підручником життєпис М. Коцюбинського.

2. Вивчити, що таке імпресіонізм, його характерні особливості, зробити тематичні виписки найважливішого.

3. Прочитати новелу «Intermezzo», висловити враження від прочитаного.

 

 

 

1

 

docx
Додано
4 березня 2021
Переглядів
1501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку