План відкритого уроку з української літератури
Дата проведення: ________________; група № ________
Тема уроку: Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М.Коцюбинського.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Вид уроку: урок-літературознавче дослідження; екскурсія по музею М.Коцюбинського.
Методи і прийоми: словесні(слово викладача,читання доповідей, бесіда), наочні (презентація, відеоматеріали), пояснювально-ілюстративний, аналітично-пошуковий, частково - пошуковий (аналіз життя і творчості письменника, доповіді учнів), інтерактивний (прийом «Займи позицію», взаємонавчання, аналіз історій).
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер.
Дидактичне забезпечення: мультимедійна презентація, портрет, твори М. Коцюбинського, підручники.
Міжпредметні зв’язки: художня культура, естетика.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка учнів та їх готовність до уроку.
Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (фронтальна бесіда).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Епіграф:
Людина — найцікавіше явище тому, що вона ховає в собі всякі
несподіванки, не задовольняється жодною формою щастя.
Щось сильне тягне мене до літературної праці —
і літературі я відданий цілою душею.
Михайло Коцюбинський.
Слово вчителя.
Великим естетом, унікальною особистістю, мудрим життєлюбом є видатний український письменник, громадський діяч, один з організаторів «Братства тарасівців» Михайло Михайлович Коцюбинський. Сергій Єфремов, який добре знав письменника, відгукнувся про нього так: «Людина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п’ят... був справжнім аристократом Духа без жодного силування зі свого боку.» Сучасники називали його Соняхом, Сонцепоклонником, бо над усе любив сонце, квіти й дітей. У своїх відомих на весь світ творах оспівував цвіт яблуні, жайворонкову пісню, дитячі очі, умів малювати словом, ніби фарбами, проникав у найпотаємніші глибини людської душі.
Володимир Сосюра так висловився про письменника — патріота, людину незвичайного обдаровання, великої інтелігентності:
Ти з нами будеш вічно жити,
Як сяйво сонця, як вечірній спів,
Ти так любив землі своєї квіти,
І так, як квіти, ти людей любив.
Павло Тичина підсумував: «...Після Шевченка, поруч з Франком, Лесею Українкою, Стефаником щодо краси й глибини своїх творів — іншого письменника такого ми не знайдемо. ...великі світочі людства давно вже розступилися, щоб дати місце і йому в шерензі борців, мислителів і шукачів правди».
Завданням нашого уроку є:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
Літнього дня курною дорогою, що вела до села Лопатинці у поле, йшов молодий чоловік, вище середнього зросту. Одягнений хоч був і не багато, але дбайливо, ошатно: добре випрасувані штани, полотняна з українською вишивкою сорочка, на голові солом’яний бриль. Зустрічаючись із селянами, молодик знімав бриля і, щиро посміхаючись, першим вітався: «Добридень вам!» Невдовзі дивного «панка» бачили в полі, де він перебинтовував порізану серпом руку вдові — біднячці Марії Кльондз. Медичну скриньку незнайомець завжди носив із собою. А допомігши вдові, сідав на тугий сніп і розповідав селянам, як колись усі люди будуть вільні, щасливі. Диваком цей «панок» видавався селянам ще й тому, що розмовляв українською мовою. Та ще й палко доводив, що це не «мужицька» мова, а мова, якою говорить великий народ.
За простоту і привітність, за доброту і щирість, за пошану до пісні і мови народної полюбили його селяни. Усіх покорив він своєю любов’ю до дітей. Завжди у нього в кишені були цукерки для них. Отаким був 28-річний Михайло Коцюбинський. Але звідки він родом, хто його батьки, яким було його життя, цього не знав ніхто. А ми з вами дізнаємось. У цьому нам допоможуть учні, які підготували доповіді про життя Михайла Коцюбинського. (Учні-доповідачі ілюструють свої розповіді наочними матеріалами, що оформлені у вигляді презентації Power Point (портрети письменника різних років, фото місць, пов'язаних з його життям, схеми, карти)).
Доповіді учнів:
Жанр новели у творчості М. Коцюбинського.
Ви тільки що ознайомилися із його життєвим і творчим шляхом. Коцюбинський не тільки творець, а насамперед людина з чуйним серцем, який людські болі пропускав через своє серце. Це ми можемо спостерігати у його новелах, тому що цей жанр твору найбільше допомагав розкрити душу людини. Давайте пригадаємо, що таке новела.
Новела (іт. novella, від лат. novellas — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
V. Закріплення нового матеріалу.
Перегляд відеосюжету «Вінницький музей садиба М.Коцюбинського».
Узагальнювальна бесіда
Складання тез «Новаторство Коцюбинського-письменника»
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Прийом - гра «Так-ні»
Заключне слово вчителя
М. Коцюбинський ще на початку ХХ століття у своїх творах піднімав глибокі філософські проблеми, які хвилюватимуть душі людей ще не одне століття. Він закликав: «Будьмо передусім справжніми українцями — чи то в своїй хаті, чи в чужій, чи то в своєму краї, чи на чужині. Хай мова наша не буде мовою, якою звертаються лиш до челяді... Хай вона бринить і розгортається в нашій родині, у наших зносинах товариських, громадських, у літературі — скрізь. Не попускаймо собі навіть у дрібничках. Несімо прапор справи нашої в дужих руках, не відділяймо слово від діла...».
VІІ. Рефлексія.
Метод «Прес»
Я думаю… Тому що… Наприклад… Отже…
Картка самооцінки на уроці:
|
Бали ( 1- 5) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІІІ. Оцінювання доповідей і роботи учнів на уроці.
ІХ. Домашнє завдання.
1. Повторити за підручником життєпис М. Коцюбинського.
2. Вивчити, що таке імпресіонізм, його характерні особливості, зробити тематичні виписки найважливішого.
3. Прочитати новелу «Intermezzo», висловити враження від прочитаного.
1