М. Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. Гуманізм повісті.

Про матеріал
Конспект, який допоможе вчителю у підготовці до уроку за темою"" М. Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. Гуманізм повісті"".
Перегляд файлу

1

М. Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка,

його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. Гуманізм повісті.

 

Мета: продовжити роботу над аналізом  повісті М. Вінграновського « Сіроманець», допомогти учням усвідомити її ідейно-художні особливості;

        дослідити, як  у повісті відтворено добро і зло, охарактеризувати головного героя за планом;

        розвивати навички виразного читання,творчої роботи з текстом повісті;

        навчити  виокремлювати ключові епізоди,  коментувати їх, висловлювати власні думки з приводу прочитаного;

        виховувати гуманне ставлення до природи, чуйність, доброту.

Цілі:

 Учні знатимуть жанрові особливості твору, тему, ідею, основні проблеми твору.

Учні вмітимуть: виразно читати й переказувати епізоди твору, характеризувати героїв, давати оцінку їхнім учинкам, рисам характеру, визначати жанрову належність твору, його тему, ідею, розповідати про почуття, викликані прочитаним, оцінювати власну діяльність, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям.

Теорія літератури: повість,  художні засоби.

    Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до твору, документальний фільм « Вовки»

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Методи, форми і прийоми роботи: словесний настрій, бесіда, слово вчителя, робота з підручником, асоціації, займи позицію, прийом «незакінчене речення»,  словникова робота, «Шкала самооцінки», метод « Мозковий штурм»

Проблемне питання: «Чи можлива в реальному житті справжня дружба між людиною та диким звіром?»

Епіграф: : «…Той любов’ю повниться до світу,

Хто рідну землю має під собою…»

М. Вінграновський

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (Словесний настрій)

Учитель:  Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо й день неповторний, весняний, зі співом птахів, першими квітами!

  • Діти, а з яким настроєм ви прийшли на урок? (відповіді дітей)
  • Знаєте, а я теж трохи хвилююся. Як же нам заспокоїтися? А знаєте, що? Давайте подаруємо один одному усмішку, адже з нею легше йти по життю.  Посміхніться і світ стане кращим.  (діти обмінюються усмішками)   

 

ІІ. Актуалізація суб’єктного  досвіду

Кажуть, що діти й тварини добре розуміють одне одного. Мабуть тому, що дитина має світлу, чисту, нехитру душу. Сашко, головний герой повісті М. Вінграновського, усім серцем сприйняв скрутне становище Сіроманця, поставив його в один ряд зі старими людьми, які потребують допомоги, незрячими, що їх треба лікувати в найкращих клініках, у знаменитих лікарів. І дав урок моральності та гуманності дорослим, що прагнуть задовольнити власні амбіції та не шкодують зусиль для здійснення своїх злостивих замірів. Про це й піде мова на сьогоднішньому уроці

 

ІІІ. Цілевизначення та планування

  1.            Повідомлення теми і мети уроку
  •                Тема нашого уроку…(зачитати з дошки)
  •                Розгляд епіграфа

    -        Проблемне запитання ( протягом уроку)

  •                Кожен самостійно прочитайте тему і подумайте – Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

2. Визначення учнями власних цілей

   А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»

            На дошці :        Я хочу         дізнатися…

                                                          зрозуміти…

                                                          відчути…

 

Слово вчителя.

Повість «Сіроманець» М. Вінграновського, з якою ми почали знайомство,— захоплююча та драматична історія про хлопчика й вовка,, які своїм прикладом показують, якою повинна бути дружба. Для цього нам потрібно дізнатися значення деяких слів, які є невідємною частиною справжньої дружби.

 

  1.    Словникова робота:

 Гуманізм  -  Ставлення до людини( природи), пройняте турботою про її благо, гідність, людяність;

доброта   - чуйне, доброзичливе ставлення;

чуйність  - уважне, сердечне ставлення.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  1.    Розгляд ілюстрацій, коментування їх.
  2.    Інсценізація уривку( ст.257)
  • Яке запитання можемо поставити до даного уривку?    (Як хлопець відстоює свої переконання?)

 

  1.    Вікторина «Відгадай, хто це?»
  • Він співав тихим, старим голосом, і така дорога лежала за ним, що аж за Одесою і Єгиптом виднілася кожна бадилина…( Сіроманець)
  • Потроху він торопів, прийшов до тями і сів навпочіпки біля Сіроманця.( Сашко)
  • Сіроманець, ох, якби ви знали, як він сидить мені в печінках, спати не можу…( Чепіжний)
  • Тату, Тату! А вовк живий?( Андрійко Лях)
  • Іди – іди , Сіроманчику, от молодець. Я з тобою, я тебе не покину і не віддам нікому.( Сашко)
  1.    Добре, молодці, бачу, ви гарно запам’ятали зміст твору, знаєте героїв. А тепер давайте пригадаємо теорію літератури.
  • Що ми називаємо повістю?(Великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого проміжку часу).
  • Чи можна твір М Рильського назвати повістю, доведіть.
  • Художні засоби:
  • Епітет – художнє означення ( палке слово, золоте жито).
  • Метафора – переносне значення слова, уподібнення одного предмета, явища іншому ( ріка спогадів, вогонь почуттів).
  • Порівняння - форма поетичної мови, основана на порівнянні двох предметів або явищ( очі, як небо голубі).
  • Персоніфікація – художній засіб, за допомогою якого предмет або явище зображують як живу істоту( сонечко сміється, вітер віє).

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Методичний прийом « Мозковий штурм».

  1. Чи вважаєте ви вдалою назву твору « Сіроманець ?» Чому?
  2. Хто на вашу думку є головним героєм повісті?
  3.  Яка тема та головна думка твору?

( Тема – про дружбу хлопчика й вовка, про гармонійні стосунки між людиною та природою; Головна думка, ідея: потрібно гуманно ставитися до беззахисних тварин, уславлення дружби, співчуття,беззастережної хоробрості та самовіддачі, засудження жорстокого поводження з тваринами та злопам’ятства.)

 

4. Які важливі питання порушено в повісті?

- Одвічна боротьба добра і зла;

-  Гармонія у стосунках дюдини і природи;

- Відстоювання своєї позиції;

- Відносини батьків і дітей;

- Критерії справжньої дружби.

( Фізкультхвилинка)

 

5. Бесіда з учнями за змістом твору.

-    Як на вашу думку автор ставиться до Сашка?

— Прочитайте опис Сіроманця. Які почуття «закладені» в цьому портреті?

«Високий, широкогрудий, з малими вушками на великій голові, з великими димчастими незрячими очима. …Великі срібні сльози котилися по його морді і падали на пісок під лапи». (Захоплення, любов, радість від розуміння друзів.)

-    Чому хлопчик захищає вовка та допомагає йому?

-    З яких слів Чепіжного видно, шо він недобра людина?

-    Як Сашко захищає свого друга?

-    З якою метою Сашко подався із Сіроманцем до Одеси? Як ви оцінюєте такий вчинок хлопця?

Пошуково – дослідницька робота:

  1.           Знайдіть уривок із твору на опис природи і випишіть епітети, порівняння, персоніфікації.( ст. 258)

      У яру пахло овечим і козячим духом, хоч їх самих давно вже перегнали в інші ситніші місця. Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками. Тихо пливло павутиння, і тоненька хмарина лежала над яром, наче капустяний листок.

              Епітети: ситніші місця, тоненька хмарина.

Порівняння: хмарина лежала, наче капустяний листок.

     Персоніфікація: яр дихав, пливло павутиння, хмарина лежала.

 

6.  Методичний прийом « Асоціативна сітка».

  •               Діти, давайте назвемо позитивних і негативних героїв у творі.
  •               Скласти асоціативні сітки, характеризуючи образи Сашка і Василя Чепіжного.

Сашко: сміливий, щирий, люблячий, добрий, співчутливий, вразливий, лагідний, рішучий.

Чепіжний: злий, мстивий, жорстокий, брехливий, егоїстичний, бездушний.


 


 -    Порівнявши характеристики Сашка і Чепіжного, зробіть висновок про роль цих персонажів у творі, що вони уособлюють? ( У житті добро й зло – завжди поряд, між ними існує вічна боротьба.)

7. Обмін враженнями щодо прочитаного. Бесіда.

— Чи сподобався вам твір?

— Як був осоромлений Чепіжний?

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Методичний прийом « Займи позицію».

 

Проблемне питання:

А зараз дамо відповідь на наше проблемне запитання:

 «Чи можлива в реальному житті справжня дружба між людиною та диким звіром?» Займіть власну позицію.

V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

 

На достатній рівень:  Скласти сенкан до образу Сашка

На високий рівень:    Написати власне продовження твору.

 

VІ.   Підсумок уроку

1.Учитель: «Сіроманець» - повість про дружбу хлопчика та вовка. На прикладі хлопчика Сашка Микола Вінграновський навчає нас вірності та відданості друзям. Книга вчить любити свій рідний край, природу, захищати тварин, цінувати вірних друзів та завжди приходити на допомогу тим, хто її потребує.

Учитель: Погляньте на дошку (повернімося до початку нашого уроку) і слова  «хочу», 

                                          то   ви                   дізналися…

                                                                        зрозуміли…

                                                                        відчули…

                                          те, що ви хотіли?

2.  Розпочали ми наш урок з того, що день незвичайний, що весна рідним краєм  крокує. Тож і оцінимо нашу роботу за допомогою «Шкали самооцінки» -  на партах лежать :

                                                               квіточки – відмінно

                                                               листочки – добре

                                                               бруньки – середньо

                      (учні підходять і чіпляють на дерево квіточки, листочки бруньки)

 

 Наше дерево розцвіло. Дякую за співпрацю. Ви досить  об’єктивно себе оцінили. Оцінки виставимо до журналу.

   Ви не розчаровуйтесь, що в когось сьогодні брунечка. Бо з неї може розвитись і квіточка, і листочок! Тож є до чого прагнути!

 

 

 

 

doc
Додано
4 березня 2021
Переглядів
5140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку